ikke perfekt

Hello! Her satt jeg tidligere i dag, på toppen av Oslo ser det ut som. Eller kanskje toppen av New York om man legger godviljen til, haha. Jeg og en venninne drakk hver sin kopp kakao på Ekebergrestauranten, jeg har kuttet ut koffein siden en stund tilbake. Det har kommet litt regn til hovedstaden i dag og det gjør meg glad. I fjor var hele byen grå og beige, så vidt jeg husker det ble det aldri noe særlig med gress heller. En skikkelig ørkensommer som jeg ikke likte i det hele tatt. Nå viser endelig byen seg fra en fin side!

Jeg vet jeg har fått sykt mye kritikk i det siste for å skrike høyt om klima og miljø samtidig som jeg ikke gjør alt jeg kan. Mye av kritikken handler sikkert om måten jeg snakker på siden jeg kan være ganske bastant og det er ikke alltid bra, haha.. Det har spesielt haglet inn etter forrige episode av podcasten vår, og selv om jeg svarte litt på det denne episoden ønsker jeg å si noe med tekst her også. Jeg har aldri påstått at jeg er bedre enn noen, at jeg gjør alt man kan gjøre, eller at jeg sitter på alle svarene. Tvert imot, jeg sier gang på gang, med hevet stemme, at jeg ikke er perfekt og at det er mye jeg kan gjøre annerledes og ikke minst at jeg heier på at folk engasjerer seg.  Men, jeg sier det, istedenfor å si “jaja, jeg gjør nok jeg”. Jeg tør å legge meg selv i skuddlinjen istedenfor å late som ingenting å fortsette som før – for de som later som ingenting får ikke kritikk. Enkelt og greit. Jeg vet at jeg ikke gjør nok og i mitt liv strever jeg etter å bli bedre. Vi blir alle motiverte av ulike ting, jeg personlig blir motivert av å tenke på at vi faktisk ikke har noe annet valg. Poenget mitt er, man må kunne tillate seg å ha to tanker i hodet samtidig. Jeg har aldri ment at det ikke er bra å gjøre litt for miljøet! Jeg heier så jævlig på at folk engasjerer seg. Men, det er 135 måneder igjen til jordkloden vår passerer punktet hvor det er for sent å snu. Når skadene vi har gjort her er for store. Det er fakta, det er skummelt, og det er livet vi lever. Vår fremtid. Da er det viktig å heller tenke “hvordan kan jeg gjøre mer” istedenfor “jaja, det holder det jeg gjør”. Jeg har skikkelig håpet, men da må vi endre måten vi snakker om klima, miljø og planeten vår. Det er ikke sikkert min måte er den riktige – mest sannsynlig er den ikke det, for jeg kan være ganske bastant og snakker med hjertet istedenfor hodet – men det er i alle fall ikke noe svar å lene seg tilbake. Det å bare tenke “jaja” å ta ting som det kommer mangler kraften til å endre det vi står ovenfor. Punktum. 

Jeg anbefaler alle å lese denne saken i klassekampen.

Det har aldri vært min intensjon å sitte som en naiv idiot å tenke at jeg er isolert fra samfunnet og absolutt ikke gjør noen feil eller er perfekt, for det ER jeg jo ikke! Det vet jeg så godt! Men det må være mulig å reflektere rundt egne feil eller i det minste være klar over dem enn å late som ingenting.

ÅH. Jaja, godt å få det luftet ut. Nå lover jeg å holde kjeft om det for en stund.

39 kommentarer
    1. Vidunderlig og super kult at du er du synes jeg du er favoritten min og beste synes jeg håper alt er toppers med deg jeg har hatt en super fantastisk dag ønsker deg alt godt og en vidunderlig riktig god kveld fra meg å puse kompis sophie Elise hilsen Kristian Magnus 🦋🌌♥️😃🐱

    2. Bra at du engasjerer deg! Men synes noen ganger du har en litt negativ fremtoning, som i den podcasten for eksempel.. Men kjempebra at du gjør så mye selv (selvom alle alltid kan gjøre mer) og prøver å bruke plattformen din til å inspirere andre, men noen ganger synes jeg du kanskje legger det frem litt feil på en måte som ikke er særlig engasjerende som sagt. Hvorfor kommuniserer du ikke med oss her lenger? Ikke meningen å gjenta meg selv, men venter på svar 🙂

    3. åh, jeg er så glad for at vi har deg som influencer her i Norge! Jeg elsker hvordan du vinkler og snakker om miljøproblemene på. Jeg synes og at du hver eneste gang er flink på å poengtere at du ikke er perfekt og at du ikke gjør alt som er mulig å gjøre.
      Du er ærlig og åpen om de sidene hvor de ikke er flinkest, og det synes jeg bare er fantastisk. Samtidig gjør du så vanvittig mye mer enn de aller fleste! Hvertfall mye mer enn meg.

      Du er en av de som har fått øynene mine opp for miljøutfordringene – du sammen med resten av media så klart, men vil absolutt si at du har hatt en stor innvirkning. Og det er takket være måten du legger det frem på. Håper du aldri gir deg, selv med alle som alltid bare skal pirke på det negative, istedenfor å heie andre frem for å prøve å gjøre noe riktig

    4. Tror bare folk reagerte på at du gang på gang shamer folk som reiser mye med tanke på miljø osv, synes det er helt legitimt at folk reagerer når du selv er mye ute og reiser. Man må kunne tåle kritikk når man er en offentlig person, og når du velger å aldri svare på kritiske spørsmål i kommentarfelt virker det som at du skyver det unner teppet.

    5. Jeg forstår ikke hvordan du kan være så engasjert i klimakampen, og likevel reklamere for Goodiebox. En eske med produkter i plast som mange sikkert ikke ender med å bruke .. Jeg tror du er mer skadelig for miljøet enn gjennomsnittsnordmannen så mye som du prakker på unge jenter .. noe du selvsagt tjener grovt på. Det er en skam at du har fått den stemmen du har!

      1. Preach. Om du virkelig vil vise at du engasjerer deg og vil bli tatt seriøst, må du endre på så mye, Sophie. Det er ikke et krav om at du skal være perfekt, det er bare et krav om at du ikke skal være så hinsides miljøbelastning som du er per i dag. Og nei, det at «du med alle pengene dine kunne hatt råd til å dra på ferie hver helg men velger å ikke gjøre det» er IKKE et godt argument. Jeg kunne tatt livet av noen hver dag, men velger å ikke gjøre det. Gjør dét meg til en helgen? Nei. Man må bevise med endring til det bedre, ikke med alt det man ikke gjør. Og det at du driver å sier at du ikke har vært på ferie det siste året (som et argument for at du er blitt bedre) er også bare tull – du har beviselig via bloggen vært på minst tre-fire ferier fra april-juli i fjor, én rolig ferie i måneden der altså.

        Slutt å kjøpe så mye produkter
        Slutt å reklamere for så mye produkter
        Slutt å kjøpe så mye klær
        Slutt å reklamere for så mye klær
        Slutt å kjøre bil så mye som du gjør
        Slutt å reise med fly på ferie, for å operere deg og for jobb
        Slutt med å shoppe villt og uhemmet til huset ditt (så mye at du ikke husket selv å ha kjøpt et stuebord, iflg. serien din)
        Slutt med å pusse opp hver minste kvadratcentimeter av huset ditt
        Slutt å kjøpe designervesker i skinn
        Slutt å bleike håret
        Slutt å legge negler
        Slutt å bleike tennene dine
        …om du nå vil være med på å redde verden

        Nei, jeg mener ikke at man ikke kan være miljøvennlig om man fortsatt checker av på noen av punktene over. Det er din totale sum jeg er opptatt av. Og den er høy, svært høy. MYE høyere enn gjennomsnittsnordmannen.

        Og nei, det at «det er nå dette som er jobben min» er IKKE et argument for å fortsette som du gjør. Skal en pelsbonde f.eks. kunne bruke det som et argument for å fortsette driften? Du MÅ ikke ha den jobben du har. Og om du har det, MÅ du ikke fortsette i så stor skala som du gjør. Om du hadde tatt en helomvending hadde du blitt et virkelig miljøforbilde.

        Du fronter viktige saker, men engasjementet og ordene dine drukner i handlingene dine. Og det at du i tillegg er så belærende ovenfor andre («æ synes hvert valg man tar skal være et aktivt valg» og at du nærmest shama joakim til å skulle slutte med kjøtt) OG fetisha med ost og kjøtt i poden (selv om jeg ser det du har forklart i etterkant med at du ikke skulle tvinge henne personlig til det, men heller bare mente at det hun gjorde alltid kan bli bedre)

        For det første tåler du ikke å bli snakka sånn til selv, og for det andre lever du ikke opp til de tingene du prakker på andre. Hvorfor skal andre gjøre det da?

        Og ps. har du hørt om det kategoriske imperativ? Google it

        1. Der traff du hodet på spikeren, virkelig! Sophie lever i sin egen boble og evner ikke å se noe annet enn sitt perspektiv på ting. Fremstår både som lite reflektert og lite ydmyk!

    6. Hei! Ser at du skriver: “…det er 135 måneder igjen til jordkloden vår passerer punktet hvor det er for sent å snu”, og at det er fakta. Bare lurte på hva kilden(e) dine for dette utsagnet er, og hadde satt veldig pris om du kunne delt link 🙂

    7. Jeg tenker at en genuin interesse som kommer fra en selv om å ta vare på jordkloden burde komme uavhengig om hva Sophie Elise sier på bloggen eller podcasten. Bryr du deg om deg selv, familien din, økosystemet og den fremtidige generasjon så burde dette være en stor nok motivasjon, og ikke noen små kommentarer som kommer i en podcast og at folk tenker “åh Sophie Elise var litt negativ, da gidder jeg ikke gjøre noe”. Det handler om å redde den fantastiske jordkloden, som for å være helt ærlig alle mennesker er med på å ødlegge. ALLE kan gjøre mer, sånn er det bare.. og det er fakta

      1. En liten oppsummering til det jeg mener er:
        – det er DU som velger å fly, ikke Sophie Elise
        – det er DU som velger å bestille den boksen men ting som SE reklamerer for
        – det er DU som velger å spise kjøtt

        SE kommenterte flee ganger i podcasten at et med at hun skulle fly til Roma ikke var bra, og det synes jegdet er BRA hun står for.

        vi må slutte å legge ansvaret over på alle andre og finne unnskyldninger for oss selv, for det er det jeg føler at dere gjør når der sier “Du gjør jo alt dette.. hvorfor forventer du at vi skal gjøre mer?”

        vær stolte over det dere gjør, hent inn masse kunnskap, og forskning, og ikke baser alt om hva dere gjør/tenker på EN bloggern

        1. Jeg gjør de tingene uansett om SE er dobbeltmoralsk altså. Men jeg skjønner at andre som ikke er like bevisste/sitter på samme kunnskap ser på det som vanskelig/ikke så viktig når tilogmed «hovedmiljøforkjemperen» er et miljøsvin av rang. For DET er hun. Ja, hun fronter mye bra, men ordene/formaningene drukner i handlingene hennes. Og bare så det er sagt SE, jeg hadde kritisert deg like mye uansett om du ikke hadde en miljøstemme. Det som skiller min kritikk av deg fra f.eks min kritikk av raad, er at jeg ikke skjønner hvordan du kan rett og slett shame vennene dine og undergrave deres hjertesaker, bare fordi du selv mener kjøttsaken er viktigst. Med det sagt, kjøttsaken, dyrevern og miljø er hjertesaker for meg også, men det kunne ikke falle meg inn å prakke dette på folk og samtidig stå for store co2-utslipp og forurensninger selv. Nei, jeg er heller ikke perfekt. Bare det at man lever er en miljøbelastning, i at man forbruker vann og mat, men det er det totale utslippet som gjelder, og jeg skjønner at folk blir leie når det virker som om du mener at alle bortsett fra du selv må være perfekte. Med det sagt, du er sikkert blitt bedre, men du har fortsatt en enormt lang vei å gå, og du bør begynne på den snart for å ikke miste mere kredibilitet. Jeg lever godt med meg selv. Jeg vet at jeg slipper ut minimalt, og det er et offer jeg bevisst gjør hver eneste dag, for mine personlige luksusbehov er ikke viktigere enn jorda. Alle andre på jorda kan ikke leve som deg – hvorfor skal du gjøre det da?

    8. men du er jo den verste, en av norges verste når det gjelder klima, du lever jo av å reklamere for at barn og unge skal kjøpe ny sminke og kler- annenhver dag. Ta heller en kamp der da… reklmare for kler og nye ting to ganger i året… du trenger ikke de ekstra pengene, når jorden går under

    9. Ser at folk som vanlig er veldig kritisk og negativ til fremtoningen din, men podcasten inspirerte nå meg til å ta opp tråden på vegetarkostholdet igjen og å love meg selv at skal jeg ha klær så må jeg shoppe brukt, da dette har vært områder hvor jeg ikke har gjort nok. Jeg syns det er bra og viktig at dere tør å snakke om viktige ting i podden og jeg finner det minst like underholdende og mye mer inspirerende enn kjendisprat, selv om det også er gøy🤓 Stå på, you do you – men selvfølgelig prøv å ta noen ekstra miljøtak og reduser på de områdene du vet du kan klare å gjøre litt mer på! Handler ikke om å gi opp alt 100%, men å redusere litt der man kan.

      1. Neineineiii christina, kjøper du brukt tjener jo ikke Sophie penger!! Hun er avhengig av at flest mulig trykker på salgslenkene sine, om ikke blir det dårlig med millioner på bok, salt til maten og operasjonsturer til tyrkia! Ps. Leses med en dose ironi. Pps. Helt supert at fetisha har inspirert deg til å spise vegetarisk og kjøpe brukt!

    10. Hei sophie !
      Jeg elsker måten du får fokus opp med miljø! Jeg er helt enig med deg , ting må skje NÅ!!! Jeg blir så sint å frustrert.. alle jeg snakker med er sann «lille Norge kan ikke snu dette.»
      Ingen skjønner at alt enn gjør hjelper, uansett hvor i verden man er.
      Kan ikke du vær så snill lage et «skikkelig» fakta innlegg? Med punkt som dette skjer med jorda, dette kommer til å skje, dette er grunnen til at det skjer og dette kan vi gjøre med det før det er for sent. Et slik innlegg vil bli veldig lett å dele, og du må oppfordre alle leserene dine til å dele det. Håper du kan gjøre det ! Heier på deg!

    11. Jeg bare lurer på en ting. Det du sa i podcasten om at barnebarna våre kommer til å få det helt jævlig, har du noen kilder på det eller er det bare gjetning? Jorda kommer ikke til å gå under når verken barna eller barnebarna våre lever, forstår ikke hvorfor folk skal hjernevaskes med det.

      1. Tenk å påstå det og være en miljøværsting selv…. Du bidrar enormt til at miljøet ødelegges. Savner gode og sanne svar/forklaringer fra deg om dine bastante påstander. Enig med k.

      2. Den går ikke nødvendigvis under. Verden blir tørrere = ingenting å drikke og ikke vann til å dyrke mat. Nyvarma jord er mindre fruktbar enn jord som har vært stabil, altså vil jorda bli mindre fruktbar når tempen stiger og stiger = mindre mat. Det blir pga. tørke, temperaturer og oversvømmelser færre plasser å bo = klimaflyktninger. Varmere luft binder mere vann = mere ekstremvær. Med et eksponensielt økende befolkningstall går ikke akkurat dette regnskapet opp, synes du vel?

    12. Hvorfor handler du hos nelly? Du er en påvirker/influenser/forbilde. Du plukker søppel i plastbukse fra nelly. Er det slik du vil fremstå? Synes du at dine følgere skal gjøre som deg? Da blir vi miljøværstinger alle sammen. Du sier noe, så gjør du stikk i mot. Dette kalles dobbeltmoral, men det har du jo sagt selv at du har. Fordi om jeg har fulgt deg en stund har jeg aldrig handla klær hos Nelly. Jeg flyr heller aldrig på ferie, jeg toger. Bruker bare produkter fra Bee organic for kjøkken, bad og egenpleie. Hadde vært supert om du inngår avtale med miljøvennlige bedrifter. Du må nok gjøre mer hvis du vil ha respekt og være en påvirker.

    13. Hei! Jeg synes det er flott at du forfekter en bevisst holdning til miljøet. Stå på!

      Imidlertid ser jeg at du setter frem en del påstander i blogginnleggene dine uten å vise til kilder. Jeg ble nysgjerrig på hvem som har uttalt at det “kun er 135 måneder igjen til jordkloden vår passerer punktet hvor det er for sent å snu”, og forsøkte å finne svaret i klassekampen-artikkelen du linket til uten hell. Kan du linke til kilde for denne påstanden?

      Jeg tenker forøvrig at dette med kildehenvisninger er noe flere bloggere og influencere kan bli flinkere på, og egentlig bør føle seg forpliktet til å oppgi med tanke på hvor mange av de unge leserne som benytter seg av influenceres ord og holdninger i sin egen argumentasjon. Misforstå meg rett; jeg synes det er helt glimrende at du, Sophie Elise, bruker bloggplatformen din til å inspirere unge lesere til å starte diskusjoner relatert til klimaspørsmål og andre viktige saker, og jeg tror heller ikke at du baserer deg på pseudovitenskapelige kilder når du argumenterer for de sakene som opptar deg. Jeg mener bare at det er en u-ting å skape et debattklima der deltakerene ikke kan oppgi primærkilden for påstandene de setter frem i diskusjoner, når det de diskuterer tross alt er av så viktig karakter.

      Hilsen lærer

    14. Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe.

      Ingen er perfekt, folk må tenke på seg selv før de retter pekefingeren mot andre. U go gurl❤

      1. Nei, ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre bedre.
        Det finnes mange butikker og nettbutikker med en grønn og etisk profil.
        Libe Fair living i oslo og de selger klær, tilbehør og interiør fra anerkjente etiske merker i oslo.
        Corkini, som er min favoritt er en nettbutikk som selger sekker og vesker laget av miljøvennlig kork fra Portugal. Høsting av kork bidrar til at eikeskogene forblir et godt hjem for mange arter. Jeg nevner noen fler som Ripple way, just fashion, mud jeans, Hekne etc…
        Hadde vært gøy om du får til et samarbeid som er bærekraftig. Kutt ut nelly og annet som ødelegger kloden vår. Iallefall en start.

    15. Takk lærer, tror det er mange av oss som savner kildehenvisninger. Eller så blir det jo bare løse påstander.

    16. Hei 🙂

      “Hva kan jeg gjøre mer av” i kampen mot et bedre miljø vil være å påvirke de rundt seg til å tenke “Hva kan jeg gjøre mindre av”. Shoppe mindre, dusje mindre, fly mindre, spise mindre kjøtt osv.

      Det er riktig som du sier at vi må snakke mer om miljø. Så da lurer jeg på hvorfor dette ikke blir gjort når du annonserer for blant annet “Goodiebox”?

      En idè kunne vært å skrive en liten advarsel til de du promoterer for, altså hvilke miljøskade produktene du anbefaler videre har. Ja, det vil legge ansvaret på deg og jeg forstår hvis du mener at dette er noe kjøperen selv må ta ansvar for å lese seg opp på. Men jeg tror neppe 20 000 mennesker som får 3-4 produkter sendt med fly i posten en gang i måneden er særlig miljøvennlig, for ikke å snakke om alt plastikk og søppel.

      Tenk hvis markedsføringsloven hadde pålagt reklame til å markere hvilken miljøskade det finnes i produkter det reklameres for 🙂

    17. Hei, Sophie!

      Jeg har egentlig bare en liten oppfordring til de som legger igjen kommentarer: Se til Kristian Magnus! Han og Pus er bare positive og legger kun igjen hyggelige kommentarer, og til de av dine følgere som slenger skitt; Har dere ikke noe pent å si, ikke si noe som helst.

      1. Det MÅ være lovt å være kritisk til en millionbedrifts handlinger, uten at det blir redusert til skittslenging? Skal Sophie Elise AS være fritatt fra konstruktiv kritikk? Hvorfor?

    18. Men Sophie, hvordan i alle dager kan du forsvare at du fronter Nelly, goodiebox og en haug annet plastikkpiss og samtidige kalle deg miljøforkjemper?! Det henger ikke på greip! Og det verste er at du når ut til flere titusener og påvirker dem igjen til å bestille alt dette som er med på å ødelegge planeten vår! Beklager men du bør bare tie stillt om miljøkampen frem til du er klar for å ta steget ut.

      Alle kan ikke gjøre alt, det er vi enige om. Jeg vil derfor ikke kritisere deg for å ta fly og dra på ferie. Det er forståelig. Men at du som stor påvirker oppfordrer folk til å bestille klær og kosmetikk vi ikke trenger innpakket i kilosvis med plastikk ødelegger jo jorden vår!

      Det virker ut som det som var lettest for deg å avse var kjøtt og derfor snakker du som om det er det viktigste bidraget i kampen mot ødeleggelse av miljøet, og du har en tendens til å virkelig sette deg på en pidestall ifht andre akkurat der. Skjønner derfor at andre reagerer på det.

      Håper du besvarer kommentarene og ikke bare tier diskusjonen hvis du mener det du sier ang at du liker engasjement. Hadde fått mer respekt for deg da.

      1. Helt enig Therese, men svar tror jeg ikke vi får. Da må hun nesten legge seg flat og avslutte alle miljøfiendtlige samarbeid hun har. Kom deg ned på en plattform der vi kan diskutere om hva vi alle kan gjøre sammen for miljøet. Har du noen gang spurt oss hva vi gjør? Tror flesteparten i kommentarfeltet er over gjennomsnittet opptatt av miljø, dyrevelferd enn du er. Når alt er stille fra deg da tenket jeg at du kanskje skjønner at du har en lang vei å gå og ikke helt vet hva du skal svare. Det blir veldig kleint. Du er voksen og burde tenke på hva du legger ut og konsekvensene av det. Og om du kan gå inn i en diskusjon. Trodde du likte en god diskusjon. Mye som hyler etter svar her!

    19. SÅ SLUTT Å FRONTE KLÆR OG SMINKE!!!! disse industriens står for en svimlende høy forbruker sum som direkte forårsaker klimaskader AKKURAT NÅ!!! si til følgere dine : ikke shop på et år! Bruk samme sminke til den er tom. Herregud!!!!!

    20. Hva med klesindustrien? Anbefaler virkelig dokumentaren «Sannheten om klesindustrien» av Stacie Dooley (NRK). Ved å både reklamere om klær og ved å kjøpe i overkant mye uten å tenke over konsekvensene av dette, påvirker du andre til å gjør det samme. Hva med å gi leserne dine tips til hvordan man ikke alltid må kjøpe det nyeste? Trenger vi alle klærne vi kjøper? Her mangler unge gode forbilder som viser at det er «kult» å kjøpe brukt eller samle på klær over lengre tid, kjøpe tidløse kvalitetsplagg.

    21. Hei Sophie Elise,
      Jeg synes det er leit å lese/høre på podcasten din at du sprer frykt blant unge mennesker med klimaangst og dommedagsprofetiene. Vær så snill å les dette:
      Finnes det noen som har orka å reflektert over at det har aldri eksistert en sammenheng mellom co2 i atmosfæren og temperatur. Skal jeg minne om at det ALDRI, INGEN steder eksisterer vitenskapelige observasjoner som beviser at co2 og temperatur har en sammenheng. Ikke noen gang siden jordens tilblivelse er denne sammenhengen påvist.
      Skoleelever streiker fordi vi voksne ikke betaler nok penger for å bekjempe co2 utslipp. co2, den plantegassen som før Al Gores oppstandelse populært ble kalt livets gass.
      Hvor lenge og hvor langt kan denne voksende klimakrisen gå før folk og politikere reagerer?
      Vi VET at temperaturen har steget under en grad siden den kalde istid i ca 1875, vi VET at det har aldri vært en sammenheng mellom co2 og temperatur. Temperaturen har til og med flatet ut siden slutten av 1990 tallet.
      Hvor mange er egentlig klar over at all førende klimapolitikk og hver eneste grønne avgiftskrone baseres på modeller skapt av byråkrater og politikere i FN. Pressen har funnet sin funksjon som bensin på bålet.
      “Forskere” world wide produserer politifiserte korrekte rapporter på samlebånd, dette betales godt og synes å være en utømmelig kilde til rikdom. Nei, ikke for deg og meg. Men for disse “forskerne” Politikere er bare uvitende stakkars.
      Hvor mange tiår med fullstendig feilslåtte spådommer der INGEN av dommedagsprofetiene slår til skal vi gidde før vi sier fra?
      For mer info: klimarealistene.no

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg