ikke bli sprø

  
Skoene er fra Nly Shoes. Jeg elsker dem! Men en ting jeg elsker enda mer er bokhyllen min. Jeg har den fineste bokhyllen av alle jeg kjenner, og med lille meg foran ser den ekstra stor ut 🙂

Dere kommer sikkert til å bli sprø av meg nå, men jeg er så sugen på å skaffe meg et dyr..  Det er oppriktig et savn jeg har i livet mitt hver eneste dag. Når man er vokst opp med dyr og ikke minst elsker dyr over alt på jord kommer det alltid til å finnes et tomrom der uten. Og nei – jeg kan ikke ta Charlie med meg til Oslo og fra mamma og pappa, for han er allerede etablert i Harstad 🙁 Livet mitt er hundre ganger mer rolig og stabilt enn det var da jeg tidligere skaffet dyr, jeg reiser ikke lengre like mye og er ikke ute hele dagen slik som jeg var før. Hund er kanskje ikke aktuelt, men det hadde betydd mye for meg å for eksempel adoptere en katt fra dyrebeskyttelsen. Har noen av dere gjort det før? Hvordan var erfaringen? Jeg har ingen problemer med en katt som er mye for seg selv og er litt “nervøs”.

Jeg vet jeg ikke har vært så aktiv i kommentarfeltet de siste dagene, men jeg leser likevel alt. Fra og med dette innlegget skal jeg svare på alt igjen! Det finnes ingen annen unnskyldning enn at jeg nå og da får en kommentar som stikker skikkelig, og da får jeg litt uro inni meg for å være så aktiv der. Det forbindes med noe dritt og ikke noe positivt – jeg har ingen som administerer kommentarfeltet mitt, så jeg leser, sjekker og eventuelt sletter alt selv. Men her er jeg tilbake! Og jeg lurer oppriktig på deres erfaring med katt – finnes det noen der ute på min alder som tar seg av en katt eller flere? Jeg vet jo katter ikke krever like mye men det er likevel fint å dele erfaringer, og jeg vil helst ha en voksen katt som kanskje har vært på dyrebeskyttelsen lenge uten å bli adoptert. <3

98 kommentarer
    1. Hei!
      Hvis du vurderer å adoptere katt, kanskje du ville sett på en gatekatt fra et annet land?
      Gjerne sjekk ut FAPF Hungary på Facebook, de har masse gatekatter(og hunder) som trenger et nytt hjem! Om du finner en du liker eller om du bare lurer på prosessen er det bare å sende dem en Mail på engelsk(du finner den på Facebook siden), så svarer de så fort de har tid!

      1. Jeg er selv fosterhjem for to katter fra denne organisasjonen, alle kattene bor i fosterhjem før de adopteres bort, så man vet at de er trygge før de flytter til et nytt hjem. Da får du også vite om de går overens med andre katter, hunder og barn. Om du tenker å ha innekatter så har de veldig mye selskap i å være to sammen! Du kan adoptere to som allerede kjenner hverandre, eller så vil fosterforeldrene møtes for å sjekke om de går overens om du velger to tilfeldige. Håper virkelig du tar en titt, det er så mange katter derfra som trenger et hjem og nå sliter de med å få nok fosterhjem så de kan ikke redde flere. Om man adopterer så åpner man opp et fosterhjem til en ny pus som kan reddes<3

        1. Åh, jeg blir helt overveldet nesten! Jeg har nylig vært hos dyrebeskyttelsen i Oslo og det knuser hjertet mitt å se alle som trenger hjem, bare der. Selv om det er fantastisk å adoptere fra utlandet tror jeg nok jeg vender meg til den lokale dyrebeskyttelsen først, det var mange katter som allerede hadde vært der i 4-5 år uten å bli adoptert. Det er enkelte av dem jeg ikke klarer å slippe taket på <3

        2. Tror nok at jeg ville vært skeptisk til å adoptere hund eller katt fra utlandet ihht diverse sykdommer. Man kan lese en rekke rapporter som er skrevet om dette, både innenfor og utenfor Norges grenser. Bl a Veterinærforeningen har en egen rapport de har utgitt.

        1. Hvorfor adoptere en katt fra et annet land når det er så mange katter som trenger nye hjem her i Norge?

          1. Enig, det er såååå mange hjemløse katter i Norge, det er helt idiotisk å fly inn katter fra andre land! Både pga smitter og pga at reisen er en kjempestor påkjenning for dem. Hvis man ønsker å hjelpe katter i feks Hellas er det mye bedre å donere penger til lokale rescues.

            Synes absolutt du skal ta en katt fra dyrebeskyttelsen Sophie, og veldig gjerne en som har vært der lenge uten å bli sett av noen. Selv har jeg fire katter, alle tidligere hjemløse. Jeg jobber med en lokal forening som redder hjemløse katter så har også vært akutthjem for mange katter. Den reddeste av alle kattene jeg har vært borte i beholdt jeg selv nettopp pga at han var livredd for alt og alle. Det tok tid men i dag er han den mest kjærlige og trofaste lille pusen du kan tenke deg. ❤️

        2. E usikker på reglan, men tenke det e veldig gode grunna det ikke e lov lenger for hund og at da e det like gode grunna for at det ikke burde være lov for katt. FIV (nesten som katte HIV) og andre virussykdoma e mye mer vanlig blant gatekatte. Tenke at det e så mange katte som blir kasta ut her i Norge for eieran ikke vil ha dæm lenger, at hvis man hjelpe mer av å adoptere/fostre en katt lokalt og kanskje donere penga og ressursa til forskjellige shelters i utlande. Det e helt grusomt å se dyrebeskyttelsen legge ut bilda av kattunga som har fryst ihjel i vinter.

          1. Nei, er verken lov å importere gatehunder eller gatekatter lenger, dessverre… Kan se på Mattilsynet sine nettsider for mer informasjon 🙂

        3. Det er lov men da må man dokumentere at man har «eid» /tatt vare på den den over lengre tid. Jeg har selv adoptert katt fra dyrebeskyttelsen og det var veldig bra, katten min hadde blitt mishandlet men nå er den kjempe kos og trygg <3 Akkurat hørt podcasten deres nå, digger den!

      2. Kanskje det er greit å ta vare på og finne et hjem til de dyra som trenger det her i Norge først, før man skaffer noen fra utlandet?😊

      3. Jet vil anbefale deg å adoptere fra dyrebeskyttelsen, gi en som trenger en ny sjanse i livet, et ordentlig hjem, samtidig som det blir plass til en ny gatekatt som trenger hjelp.

        Jeg har selv fem katter, fire av de funnet ute. En i en pappeske første natten det var nattefrost i september 2015. De tre andre har jeg funnet i skogen for 14 år siden, redd, sky og traumatisert.

        Katter er forhåndsvis enkle dyr å holde, men de krever ordentlig for (IKKE matbutikk for, det gir ofte nyresvikt på grunn av høyt innhold av salt) de trenger også årlig vaksine, og ikke minst kastrering, chip og ID merking. Det er fler katter i Norge enn det er hjem til, og derfor ber jeg deg for alt jeg har om å IKKE adoptere gatekattene fra andre land som blir anbefalt over her, vi har for mange katter i Norge allerede, verdien på katter må opp, og da må vi få ned bestanden.

        En av mine har allergier, jeg lærte på den harde måten med at katter skal ha kjøttbasert for, og ikke typ Royal Canin og disse med skyhøyt innhold av korn. I en alder av 3 måneder gikk min bare ned i vekt, i stedet for opp grunnet foret.

        Hannkatter en enklere enn hokatter på mange måter. Tricolorer (svart, hvit og rød blanding) er ofte mer grumpy og 99% av de som er tricolor er jenter, guttene er som regel steril. Helt hvite katter er høyst sannsynlig blind eller døv. Hannkatter er billigere å kastrere enn hokatter da det er større inngrep på jentene. Velger du å adoptere fra dyrebeskyttelsen, vil jeg også anbefale deg å få en svart katt, folk liker ikke svarte katter og det er som regel de som sitter hos dyrebeskyttelsen i flere år, uten å få ett for alltid hjem. Kattene skal ikke ut før de er 9-12 måneder da de ikke utvikler retnings/stedssans før det, er som å slippe en 2 åring ut og lukke døren når de er kattunger.

        Jobber på kattepensjonat, vært mye involvert i dyrebeskyttelsen, så vet en god del om katter etter hvert. Har du spørsmål vedrørende dette kan du ta kontakt på Instagram (eirinsletten)

    2. Jeg var beredskapshjem for en katt fra dyrebeskyttelsen i en kort periode. Verdens fineste katt som startet ut med å være en del for seg selv, men som kom seg raskt. Med henne fikk vi seng, kattedo, mat, kattesand, teppe og leker. Dyrebeskyttelsen tar seg også av de første besøkene til dyrlegen (iallfall her i Tromsø), så der sparer man en del penger 🙂 Vil absolutt anbefale å adoptere katt fra Dyrebskyttelsen.

    3. Katt er seriøst noe av det fineste man kan ha! Savner min så fælt etter at jeg flyttet for å gå på skole. Anbefales på det sterkeste!

    4. Hei! Jeg var fosterhjem for flere katter fra kattehuset i oslo, og endte opp med å adoptere en av de til slutt. Fantastisk at du vurderer det, det er dessverre mange som trenger et nytt hjem. Og tenk litt på de som er voksne, de blir som regel litt glemt.. men er fantastiske katter de og! Masse lykke til 🙂

    5. Jeg har overtatt 2 voksne katter nå. De er innekatter og er maincoon blandinger, altså veldig hårete og store. De er innekatter og har alltid vært det. Jeg tør ikke slippe de ut heller for her er det så ufattelig farlig trafikk. Jeg har hatt dyr hele livet, alt fra katt, hund (omplassering) og flere hester jeg har tatt på meg som reprasjonsprosjekt. Det og ha katt er desidert det beste for de er så veldig selvstendige, har mye personlighet, går på do selv og styrer mye av livet selv. Er ikke lett og “kue” en katt 🙂 Vi er borte mye helger så har noen til og skifte frisk vann og gi de mat når vi er borte. Er som regel enklere og ha en katt som noen stikker innom i 5 minutter og måter enn en hund som må settes bort for mye lufting. Det og adoptere fra dyrebeskyttelsen er en veldig fin ting, der er jo kattene gått gjennom av veterinærer og er som regel chippet, sterilisert/kastrert og vaksinert. Utrolig godt selskap når man er alene og de kommer ødelegger seg på fanget og maler og når de ligger i i fotenden av senga og varmer føttene 🙂 Anbefaler virkelig og få en katt på det sterkeste

    6. Hei Sophie😊håper alt er bra med deg❤ jeg bare lurer på om du kan legge ut link til den Pilates videoen du skrev om for noen innlegg siden?
      Ha en flott kveld. Klem

    7. Veldig bra podcast!! Var morsomt å høre på dere og dere virket skikkelig avslappet og det bare funka rett og slett. Også veldig fint og sterkt å høre deg snakke om 17åringen i hodet og hvordan du trosset den stemmen. Det er inspirerende å høre hvor langt du er kommet og hvordan du fremdeles kjemper for å ha det bra med deg selv.
      Sidenote: hva var navnet på den håroljen du la ut på instastory for noen dager siden? Og hvor kan man få tak i den?

      1. Tusen takk skal du ha! Det gjør meg glad å høre, og det kommer sikkert bare til å bli bedre når man er komfortabel.

        Den kommer fra et merke som heter maybeauty og du får tak i det på deres nettside. Den er fantastisk og det kan jeg si med hånden på hjertet.

    8. Hei fine deg! Jeg er 36 år, gift, ingen barn men har verdens skjønneste lille katt. Han gir meg så utrolig mye. Bare det å glede seg til å komme hjem og høre mjauing og de små potene komme tassende. Jeg blir rolig og avslappet av å være sammen med katten min. Å høre en katt som male, det finnes ikke noe bedre. Jeg elsker katten min og vi har et veldig spesielt forhold. Hver morgen kommer han bort og sier hei ved å gni pannen sin mot min panne. Slik starter vi dagen hver dag:) Livet er bedre fordi jeg har han. Det er lite jobb med katt i forhold til en hund. Anbefaler det på det sterkeste. Dessuten er de jo så DIVA og det elsker jeg!

    9. Hei! Jeg adopterte en katt av en omplasseringsorganisasjon (veldig mange lokale som hjelper katter også) for 1,5år siden! Det krevde mye tid og tolmodighet for å bygge tillit, men nå har vi verdens beste katt! Kommer løpende når jeg kommer hjem, vil helst bli bært rundt og kose hele tiden! Anbefaler skikkelig å få katt fra dyrebeskyttelsen! Vi har katteluke som åpner for chippen hennes, dette gjør at vi fint kan reise bort en helg, bare sette frem mye mat og vann:) jeg jobber også frivillig for dyrebeskyttelsen og ser hvor mange katter som trenger et trygt og stabilt hjem. Anbefaler å ha katten på et lite område først (vi hadde hun på et soverom), sitt på rommet og se serie feks og bare bygg tillit uten at katten kan løpe å gjemme seg langt borte:)

    10. Hei!
      Jeg har nylig adoptert en katt fra dyrebeskyttelsen. I forkant av adopsjonen dro jeg og samboeren min på flere besøk for å hilse på katten, som ikke var så begeistret for oss i starten da hun heller ville sove enn å hilse på oss. Dette er frivillig, men var vårt ønske.Dagen vi hentet henne var hun nervøs og var for det meste bak et skap hvor hun gjemte seg, men dagen etterpå kom hun bort til oss for å hilse, og etter dette har vi vært bestevenner! I skrivende øyeblikk ligger hun på sofaen under et pledd sammen med meg og sover tungt. Hun har blitt trygg på meg og samboeren min, men fortsatt skeptisk til nye mennesker. Jeg er veldig fornøyd med dyrebeskyttelsen, og opplever at de har gjort hele prosessen med å skaffe katt veldig bra og ålreit. Vi har fått god informasjon og har fortsatt en god dialog med dyrebeskyttelsen omkring spørsmål vi har om katten 🙂 Det er også en veldig god følelse at vi har gitt denne katten et godt og trygt hjem, da hun tidligere har bodd ute! Så jeg anbefaler virkelig dyrebeskyttelsen!

    11. Hei, jeg har overtatt en gammel pusemor av en venninne og trives utrolig godt med det. Var litt skeptisk siden jeg ikke har hatt katt før, men det er kjempehyggelig selskap. Hun er litt sær, og ikke spesielt kosete, men viser mer og mer kjærlighet. MEN: du bør ha mulighet til å la katten velge om den skal være inne eller ute (det vil si ha katteluke, slik at du ikke er avhengig av å slippe den ut og inn). Det er deprimerende for katter å leve et liv inne og de får ikke stimuli på samme måte som ute. De venner seg jo til det, men det er ikke optimalt. Men hvis det er trygt for katter å gå utenfor der du bor sier jeg kjør på 🙂

    12. Jeg er 19 år og har hatt katt siden jeg ble født. Nå bor jeg sammen med samboeren min. Vi skaffet oss en voksen katt som hadde en kattunge. De kunne ikke ha dem, så vi tok de. Den eldste katten fikk fort et kull med 2 kattunger. Rett etter vi hadde levert fra oss disse kattungene, fikk datteren til denne katten sitt første kull på 7 kattunger! Dermed hadde vi plutselig 9 katte u huset. Så du kan si at jeg har en god del erfaring med katter.. 🙂
      Jeg har en kjæreste som arbeider turnus, og dermed er mye borte. Jeg tror jeg har gått på veggen om jeg ikke hadde hatt kattene mine. Jeg sliter også med psyken i perioder. Da hjelper kattene mye på humøret.

    13. Hei!
      Vi hentet vår aller første katt på FOD! Grei beliggenhet fra Oslo og de har utrolig mange katter som trenger nye hjem, både kattunger og voksne. Selv hentet vi en voksen hunnkatt derfra som vi var så heldige å få mange fine år med. Ta en telefon dit og forhør deg litt, eventuelt ta en tur bort og hils på kattene og se om du finner sin sjelevenn 🙂

    14. Har alltid hatt katter. Er eldre enn deg men har fortsatt kattene jeg skaffet meg da jeg var tidlig i 20 årene. Katt er fantastisk uansett om det er en kosekatt eller en nervøs katt. De gir uendelig mye kjærlighet uansett. Katter krever faktisk en del innsats fra oss, de må oppdras (lære hva som er lov og ikke osv) + å bli tatt godt vare på og interesse fra vår side. Jeg kunne ikke ha levd uten katt! Gjennom årene har jeg erfaring med katter som er blitt mishandlet, “gatebarn” som er feil – og underernærte, de som er blitt tatt fra mammaen sin alt for tidlig, de friske og de syke. Jeg kan anbefale katt, men også at man setter seg inn i hva det vil si å ha katt. Det er for mange som tror at en katt, den klarer seg selv og krever null innsats fra mennesker. Det smerter meg hjerteroten. De er umistelige.

    15. Fantastisk at du vil velge en pus fra dyrebeskyttelsen. ❤️👍😍🐈
      Jeg har jobbet som frivillig og sittet i styret i Dyrebeskyttelsen her i Bergen i flere år tidligere. Å adoptere en katt er helt fantastisk. Du hjelper et dyr som ikke har noe hjem. ❤️ Jeg har selv hatt mange fosterhjem puser oppigjennom årene. Min mor har adoptert flere katter fra DB. Jeg ville tatt et besøk når Dyrebeskyttelsen sitt hjelpe senter er åpent og hilst på alle kattene.❤️ Da kan du få masse informasjon fra de som jobber der frivillig om hvordan en adopsjon fåregår. Det er nok en liten sum å betale, men det er kun utgifter som dyrebeskyttelsen har hatt på kastrering/sterilisering og vaksinering. Ville også sett inne på nettsiden. Der er det en del info. 👍
      Har du ikke anledning til å ha en pus ute der du bor, finnes det katter som er så traumatisert at de er nødt å være innepus. Det er ypperlig for de som for eks. bor i blokk leilighet.

      Jeg har selv en omplasseringshund som er fra Sverige❤️🐕Han var 2 år når vi fikk han. Nå er han 5. Jeg selv vil alltid velge å adoptere dyr som er i nød ❤️

      Masse lykke til ❤️😍🐈

    16. Har adoptert to katter fra Dyrebeskyttelsen. Ene har jeg hatt i over 10 år nå, den andre 5 år. Bare positive opplevelser med det. Ferdig kastrerte/sterilisert og vaksinert. I tillegg passet det oss bra at det var voksne katter som dyrebeskyttelsen kunne vurdere om passet til vår familie eller ikke. Anbefales. Ikke var kattene sky eller redde på noe vis heller, men det er selvsagt individuelt. Lykke til og gratulerer med bra podcast, hørte på den på tur hjem i dag 🙂

    17. Hei jeg og samboeren min skaffet oss en katt for 3 år siden, det var en katt som noen forlot ute i kulden som en kattunge.. så den var livredd en stund hjemme, mye under sofaen og ville ikke spise, vi bare ga ho god tid og la ut mat og ventet.. (Jeg måtte føde noen dager etter) men da jeg kom tilbake så var den super kosete og i dag leker ho med ungene og ligger tett Intill oss på nettene..

      Så ikke la en katt som er litt aggressiv eller nervøs skremme, de blir bedre 🙂 og nå planlegger vi også og skaffe en katt nr 2.

    18. Vil absolutt anbefale deg å adoptere i fra Dyrebeskyttelsen framfor fra utlandet. Jeg er selv aktiv i dyrebeskyttelsen i hverdagen. Jeg fanger inn en del både ville og tamme katter og kan med sikkerhet fortelle at det er UFATTELIG mange katter der ute uten hjem. Fordelelene med å adoptere fra DB er mange. Ikke bare for din del, men for andre puser også. Adopterer du katt, vil fosterhjemmet da være åpen for å kunne ta inn en ny katt fra gaten og en heldig pus som ikke tidligere har hatt plass, får komme inn i varmen. Katter er jo ørkendyr og er ikke laget for å overlevde ute kalde Norge. Har dessverre erfart en del ihjelfrosne kattunger på vinterstid. For din egen del sparer du en god del penger. Katten skal ha årlig vaksine, ormekurer, helsesjekk og kastrering. Da vet du for det første at katten du får er frisk, men du slipper også å betale flere tusenlapper kontra adopsjonsgebyret. (Katten du adopterer vil være “ferdig” til du får den hjem.) 🙂 Prosessen hvis du bestemmer deg for å adoptere er veldig enkel. Du sender en mail til din lokale avdeling og får videre hjelp der i fra. Du får besøke katten i fosterhjemmet først. Noen ganger kan du få anbefalt en katt som vil passe inn i ditt hjem, hvis du ikke har sett deg ut på en spesifikk katt. 🙂 Så utrolig flott at du også kunne tenkt deg en voksen katt. Dessverre er det slik som du sier at de fleste bare vil ha kattunger og de voksne blir sittende igjen uønsket. Adopterte selv ei utrolig skeptisk og redd katt, men her ligger hun i armkroken etter 3 år og er tidenes kose-klegg! Lykke til <3

    19. Hei! Så godt initiativ. Jeg adopterte selv en katt fra dyrebeskyttelsen som ble funnet ute med kattunger. Katten har aldri hatt et hjem tidligere, og var det man kan kalle ekte villkatt. Vi hadde en valp også da vi fikk henne, og hun ble først veldig trygg på hunden før hun ble trygg på oss. I dag kan katten sitte på kommando, gjør alt hun kan for å sove under dynen sammen med meg, kommer løpende når jeg kommer hjem, og er rett og slett verdens rareste og beste pus som aldri har klort eller bitt noen. Ambefales på det sterkeste! Jeg har også vært fosterhjem for to kattunger som jeg fant ute. Makan til kjærlighet fra forlatte og sultne katter skal du lete lenge etter. Go for it!

    20. Jeg adopterte en voksen katt fra Dyrebeskyttelsen i fjor sommer som hadde bodd lenge på senteret fordi ingen ville ha ham. Den følelsen å se ham gå fra å gjemme seg under sofaen og ikke ville ha kontakt, til å ligge i fanget mitt, og første gangen jeg fikk løfte ham uten å bli klort og bitt, er noe av det fineste jeg har opplevd. Det er så verdt det!

    21. Hei! Hadde ikke du to katter du skaffet deg for noen år siden som også havnet i Harstad? Pass på at du tenker nøye igjennom det før du tar et valg. Ja, en katt krever mindre enn en hund, men de krever fortsatt stabilitet, stell og kos.
      Selv adopterte jeg en (ca.) fem år gammel katt som ble funnet på gata og tatt inn av et dyremottak. Planen var å være fosterforeldre for han og venne han til mennesker da han var veldig redd og aggressiv. De tror han ble tatt/forlatt tidlig fra moren sin da han ikke kunne vanlige ting som katter lærer fra moren sin. Når tiden kom for å finne adoptivforeldre kicket (foster)morsinstinktet inn, og jeg adopterte han selv. Jeg har nå hatt han i tre år og vi lærer fortsatt hverandre å kjenne, men han er en helt annen katt enn i starten. Fra å klore og bite for alt alltid på alt og alle, er han nå verdens største kosepus. Og han møter meg i døra hver dag jeg kommer hjem fra jobb <3
      Jeg tror ikke det hadde funket for meg og min katt om ikke jeg hadde klart å gi han den stabiliteten jeg gjorde, og ikke minst tålmodigheten jeg hadde. Nå sier ikke jeg at du må adoptere den villeste katten heller, men tenk som sagt igjennom valget ditt før du tar det. Ikke la dette dyret havne i Harstad også. Ikke at jeg tviler på at de har det bra der 🙂

    22. Jeg har en katt i fosterhjem hos meg som jeg hentet hos dyrebeskyttelsen. Det jeg gjorde var å sende Mail hvor jeg fortalte om meg selv og at jeg ønsket å ta inn en katt i nød. Jeg dro innom dem og fikk hilse på alle kattene og valgte en. Det å være fosterhjem for en katt er veldig greit i og med at dyrebeskyttelsen dekker alle utgifter- mat, kattedo/sand, veterinærbesøk osv. Skulle noen andre ønske å adoptere den katten du har i fosterhjem vil du ha førstevalg på å adoptere dem. Er veldig givende 🙂

    23. Hei! 😁 Har ingen erfaring med katter fra dyrebeskyttelsen selv, men vi har to omplasseringskatter som kom til oss da de var 2 og 5 år. Utrolig fint å kunne åpne hjemmet sitt for voksne katter som trenger en ny sjangse. Begge våre omplasseringskatter er bengalkatter. De prater mye, er lærevillige, utrolig nysgjerrige og gjør mange rampestreker 😂 en spennende rase du burde ta en titt på, om du ikke alt har vært borti dem 😃 Om ikke jeg hadde vært allergisk mot vanlig huskatt, så hadde vi nok hatt huset fult av dem også! Lykke til i jakten på en liten hjerteknuser!

    24. Er 23 år og skaffet meg kattunge når jeg var 16 år. I 2017 adopterte jeg en voksen katt fra hjelp katten, en organisasjon her i Rogaland. Har selv vokst opp med katter og vel, they are my soul animals;)

    25. Du burde virkelig ta kontakt med NOAH. Dear har to utrolig nydelige katter, veldig sky og nervøse, som trenger et godt hjem. Utfra det du skriver på bloggen bor du i sånn til at de også kan være utekatter 👌🏻😇

    26. Har du ikke flere i Harstad? du kan heller ta vare på dem, ta dem med til Oslo i en periode for å se om det er det du virkelig vil.. Hvor er kattene du tok med fra Spania?

    27. Skikkelig koselig å kult innlegg å jeg syns du skal skaffe deg et da blir tom rommet borte for eksempel en katt det har jeg skikkelig kos kjempe Nydelige bilder synes jeg ønsker deg alt godt og en fantastisk riktig god kveld fra meg å puse kompis sophie Elise hilsen Kristian Magnus 😀♥️🌌🐱

    28. flott med adopsjon,men tenk deg om, Dyr lever lenge. Du reddet kattene, de bor i Harstad. Så var det Charlie. han bor i Harstad, spør foreldrene dine først om de vil ha fler dyr før du adopterer noen er mitt råd.

      Ellers vil eg bare si at eg er så himla glad på dine vegne at du IKKJE er sammen med Henrik Thodesen. Og selvom det var en føl periode så er Kasper MYE bedre for deg enn ham. Eg kjenner ham ikkje,men har alltid følt litt at han er som han selv sier -en som ikkje kan snakke om og eller være veldig følsom….og hvirker jo som han ikkje var så stolt av deg som kjæreste-det er jo feil bare der likssom.
      Nei jammen bra det gikk så bra for deg <3

    29. Hei! Dette har ikke noe med innlegget å gjøre, men lurte på noe! Har du vært innlagt på psykiatrisk? Hvis ja, kunne du skrevet om hvordan du opplevde det? Tror det kunne vært til hjelp for mange, inkludert meg selv. Glad for at det er mye åpenhet om psykisk helse, men føler så få tør å snakke om at de har vært innlagt. Føler meg derfor ganske alene om det:/

    30. Hei.
      Utrolig bra skrevet og utrolig fine bilder 🙂

      Følg gjerne min blogg vis du vil eller om du bare har lyst å inn å se hva eg har fått til 🙂

      mammatil2nydeligegutter.wordpress.com

    31. Jeg har fire katter hjemme som jeg har “reddet fra gata”. De var alle redde og sky i starten men har alle blitt fine trygge katter. Alt går så lenge man har tålmodighet. Men såklart hjelper det jo å vite litt om hva man driver med. Som feks at man ikke skal stirre en nervøs katt inn i øynene, men kan få den rolig og avslappet ved å blunke sakte til den.
      Viktig er det også å vite at hvis du skal ha en ute katt, så har de ikke utviklet stedsans før de er 9-12 mnd, og burde derfor ikke ut på egenhånd før det. Får du en voksen katt så kan den heller ikke ut på flere uker da katter ofte takler flytting dårlig og bruker lang tid på å slå seg til rette i et nytt hjem.
      At katter ikke krever like mye er en gammel myte, og det stemmer absolutt ikke. En katt krever like mye stell, omsorg og tilsyn som et annet dyr. Eneste du slipper er å gå på tur med de 🙂

    32. For noen sinnsykt kule bilder!! Du rocker den nye kroppen din!😉👍🏼💪🏼🥳 Kan du ikke låne en katt noen uker for å se..? Jeg har også lyst på katt, men så låner jeg søstern min sin og etter to uker er det SÅ deilig å slippe kattesand, bæsjelukt i tide og utide og daglige «gaver» levert på døra, i form av mus og småfugler… Så jeg har innsett at jeg er en fantastisk katte-tante!😹

      1. Tusen takk skal du ha <3 Haha ja, jeg har bare ingen å låne katt fra.. Men jeg tror ikke jeg ville behøvd kattesand siden jeg har hus, og ønsker meg en katt som skal være ute og inne 🙂

        1. Katter har ikke stedsans før de er nærmere et år, så jo du må ha kattesand 🙂 Når en voksen katt flytter må den være inne opp til en mnd for å slå seg til rette, da katter kan takle flytting svært dårlig er det viktig at katten ikke får komme ut før den er 110% trygg i sitt nye hjem, dette kan ta uker eller mnd. Så skaff deg den kattesanden du :p

    33. hei.
      Kjøpte 2 katter fra dyrenes hjelper (noe lignende dyrebeskyttelsen). de var funnet ute i skogen midt på vinteren men overlevde. eneste “ulempen” er at de mista mora når de var rundt 3 uker gamle så de er veldig til å sutte og veldig klengete. ikke at det er noe problem for min del da, men det er mange som ikke liker det. Betalte 1000kr katten og da var sterilisering/kastrering inkludert + chip. angrer ikke for sånn jeg har sett det har jeg hjulpet 2 stykker som mest sannsynlig ikke hadde overlevd om de ikke ble tatt inn.

      1. Jeg har en litt lignende erfaring med kattene jeg kjøpte fra spania – de var ikke tre uker gamle, men fem. De bor hos mine foreldre (og tilhører søsteren min) den dag i dag, og den ene er fortsatt som et lite barn..

        du burde ikke angre nei! jeg synes det er fantastisk fint <3

    34. Hvis du vurderer å skaffe deg katt blir jeg så glad når jeg ser du tenker på å adoptere fra Dyrebeskyttelsen. Det er så mange hjemløse katter i Norge at dere vill ikke tro det. Det som er fint med dyrebeskyttelsen er at man kan treffe kattene og finne riktig katt til deg. Og som regel er det katten som velger deg😊Der får msn også katter som er ferdig vaksinert og sterilisert og fått den beste oppfølgingen. Kanskje at en kjent å fin person som du er kan inspisere andre til å heller velge å adoptere der😊Lykke til.

    35. Hei, fine deg! Følte sånn for å legge igjen en kommentar på dette innlegget da jeg kjenner mer så igjen i det du beskriver om å savne og ha dyr rundt deg. Jeg tok et valg i høst om å skaffe meg en liten valp, selv om jeg ble rådet til og ikke gjøre det da jeg studerer og pendler. Men – jeg hadde en plan og fulgte hjertet mitt. Hunden min er min beste venn, og flere forteller at de faktisk kan merke hvordan hun er som «terapi» for meg da jeg har slitt en del psykisk. Dette er med andre ord det beste valget jeg har tatt noen sinne, og Lucy som hun heter, koser seg sammen med meg på biltur opp til bostedet der jeg studerer, samt at hun virkelig har funnet plassen sin hjemme hos samboer og meg, hvor vi bor fast.

      Ble et langt innlegg, men jeg vil si at jeg absolutt ikke blir sprø av å tenke på at du ønsker en katt, tvert i mot. Så hyggelig det er med dyr, og det at du ønsker å adoptere varmer hjertet mitt<3 har et ønske om å gjøre det samme selv, men etter studier, for da vil jeg være mer fleksibel. Følg hjertet ditt! Du er best. Klem

    36. Jeg og samboeren min adopterte en katt fra dyrebeskyttelsen nå i sommer, og det er jeg så utrolig glad for. Han var en skikkelig grumpy pus som har gått gjennom mye og stolte ikke på mennesker så lett. Derfor har han gått gjennom litt faser der han har bitt oss eller trassklort på møbler osv.
      Det virker liksom som han testet oss, men vi er begge veldig tålmodige med han og det har virkelig gjort en forskjell! Han elsker å være rundt oss og sover med oss i sengen hver kveld. Kanskje det ville vært enklere å skaffe en «vanlig» katt som er vant til mennesker og det å bli løftet osv, men det er så mye verdt å få et dyr til å stole på deg. Hjertet mitt sprekker nesten av kjærlighet for han, og føler man får et nærmere bånd til katter som kanskje har hatt det vanskelig.
      Tror det er mange som får en katt uten å tenke over at det er et levende vesen med sjel som føler ting, men det vet jeg at du gjør siden du er så dyrekjær. Så vil ABSOLUTT anbefale å adoptere fra dyrebeskyttelsen og støtte det gode arbeidet de gjør. I tillegg er det rekordmange løskatter de må ta inn for tiden så det hadde nok hjulpet på.
      Gleder meg til å høre om hva du finner ut!

    37. Jeg er 25 år og adopterte to katter fra dyrebeskyttelsen for 2 år siden. Beste jeg har gjort! Var først fosterhjem for å faktisk se om dette var noe for meg og om meg og kattene klikket godt, og der var det ingen tvil <3 du hjelper så mye og du får så mye tilbake igjen også! Anbefaler at du prøver deg som fosterhjem før du adopterer, så får du testet det ut før du bestemmer deg helt! Husk at en katt kan leve i 20år så det er en lang forpliktelse med masse kos, kjærlighet og godt selskap. Lykke til Sophie!

    38. Jeg er 22 år gammel og skaffet meg min egen katt for 1,5 år siden. Jeg er sikker på at jeg elsker katten min Gunnar like mye som jeg kunne elsket min egen unge. Katter får som regel en veldig spesiell og egen personlighet tilknyttet eieren sin og det er helt fantastisk å se og oppleve det! Katter krever ikke så mye annet enn mat og kos, og det er en helt ubeskrivelig følelse når du merker at katten din er glad i deg og setter pris på deg! Også er det jo helt fantastisk at det går an å adoptere katter fra dyrebeskyttelsen osv <3

    39. Katt er seriøst best! Jeg har både hund og katt og må si det til tider hadde vært mye enklere å bare hatt pus, hun er jo mye mer selvstendig enn en hund. Hun trenger ikke å luftes (selv om jeg og typen offisielt har blitt crazy cat-people og lufter hun i bånd ute) hehe. 🙂
      En katt klarer seg fint hjemme alene i 8 timer, til og med en hel dag.
      Vil anbefale og ha innekatt. Jeg var veldig i mot det før, men ser at min katt ikke lider noen nød av å være inne.
      Har hatt en pus tidligere som kloret på døren og absolutt ville ut, men så lenge din ikke gjør det ville jeg hatt den inne. Katten jeg hadde før denne ble påkjørt i et boligfelt hvor det er 3 fartsdumper… det skulle ikke skjedd og det er forbanna trist.

      Eneste er at man må rense i kassa, og aktivisere pusen, feks henge opp en hengekøye og ha klatrestativ sånn at den får underholdt seg selv.

      Vår pus er en utrolig lykkelig innepus. ♥️ Anbefales. Det er SÅ mye selskap i hun.

    40. Så utrolig fint å høre! Det beste er uten tvil å få muligheten til å hjelpe et dyr i nød som lengter etter et hjem fylt med omsorg og kjærlighet! Jeg støtter selvfølgelig alle dyreorganisasjoner, men FOD-gården har for meg hvertfall vært en utrolig fin opplevelse. Jeg adopterte min katt derifra, og fikk tett oppfølging og måtte dele mye informasjon om meg selv, jobb, hverdagen og inspisjon av hjemmet. I etterkant så begynte jeg å jobbe som frivillig på FOD-gården da behovet for støtte var så enormt stort. De har så mange nydelig dyr som desperat trenger et hjem, og siden de er en mindre organisasjon så har de ikke all verdens med bidrag. Hvis du ikke ender opp med å adopter derifra, eller i det hele tatt, så vil jeg tipse deg om noe annet som du kan hjelpe til med. FOD-gården har et program for frivillige som kan komme hver dag til visse klokkeslett for å hjelpe til med lufting av hundene. Hundene er helt fantastisk flotte og gården er dekket i vakker natur. Et lite tips hvis du vil bidra med noe og allikevel dekket behovet for litt dyrekjærlighet i hverdagen <3 Lykke til!

    41. Hei!
      Jeg har jobbet mye som frivillig hos dyrebeskyttelsen i dooa. Det er absolutt noen super koselige katter der som har lengtet alt for lenge etter et hjem, i tillegg til at kattehuset er fullere er noen gang.. Så hørtes veldig hyggelig ut!
      De er dog veldig strenge med hvem som adopterer kattene ift til hvor du bor. Om du bor nærme by. Husker ikke om det var innenfor ring2 eller 3, men dette er noe de tar veldig seriøst.
      Ville anbefalt deg å ringe dem å høre litt om reglene.
      Lykke til:)

    42. Hei! Jeg er 21 år, bor i mitt eget hus og har to katter som jeg tar vare på! Jeg hadde også et tomrom i livet mitt da jeg ikke hadde dyr.. jeg skaffet meg to katter slik at de hadde selskap i hverandre når jeg ikke er hjemme! Det er SÅ deilig å ha noen dyr å ta vare på! 😍

    43. En venninne tok til seg en litt nervøs katt fra dyrebeskyttelsen, men tror man må være veldig forsiktig med å slippe de ut for tidlig for den stakk ut gjennom vinduet og fant den ikke igjen da:( De er heldigvis veldig flinke på dyrebeskyttelsen til å følge opp og virker som de hjelper deg å finne rett katt. Gratulerer med podcast:) hvor er undertøyet fra?

    44. Jeg har adoptert to katter fra dyrebeskyttelsen, å jeg angrer ikke.
      Selvom mange syns katter er “kjedelige” så er det jo ikke tilfellet i det hele tatt! Mine tre puser er så forskjellige med sterke personligheter, å det er ekstra godt å se utviklingen på de to som ikke har hatt det bra tidligere. Hvis du skaffer deg en nervøs katt så er det eneste du trenger tålmodighet og masse kjærlighet, og den tryggheten og tilliten katten etterhvert viser deg er virkelig verdt alle timene med å bare la den bli kjent.
      Jeg anbefaler virkelig å skaffe en katt, især en som har hatt det litt tøft i livet. Det er nesten ingen som vil adoptere voksne katter, å det er for meg et stort mysterium. Jeg angrer i hvert fall ikke et sekund på mine to kosegutter som fikk en ny sjanse til et godt liv.

    45. Jeg og samboeren min har 3 katter, og jeg er bare 22???? elsker dyr så mye, og føler de beriker livet så mye. Vi har desverre ikke adoptert noen av dem, men oppfordrer veldig til det, da det er mange puser som trenger og fortjener et hjem❤️

    46. Jeg har faktisk adoptert katten min fra dyrebeskyttelsen, og det er definitivt verdt det. Ikke noe å stresse over<33

    47. Hei! Så hyggelig at du ønsker å adoptere. Anbefalet deg å ta kontakt med Potespor i Hjertet. Vi hjelper deg gjerne med å finne pusen fot deg. ♥️

      Synes forresten det er en god idé det å sende fine meldinger. Det er lett å ta hverandre for gitt og glemme å pleie vennskap og kontakt oppi et travelt liv.

    48. Samboeren og jeg adopterte to søte jentepuser fra FOD Gården i Oslo i desember i fjor. Vi valgte å ha et tett bånd med fostermamma gjennom adopsjonsprosessen for at overgangen fra fosterhjem til foreverhjem skulle gå så lett som mulig. Etter fire uker med besøk, samt kastrering/sterilisering mens de fortsatt bodde i vante omgivelser kunne vi endelig ta de med oss hjem. Det tok et par dager før de sluttet å gjemme seg under sofaen til alle døgnets tider, og nå etter 8 uker ligger pus 1 i sofaen ved siden av meg og sover mens pus 2 koser seg i klatretårnet sitt. Vil så absolutt anbefale å adoptere via omplasseringsorganisasjon, og har selv hatt god erfaring med FOD. Det koster 1000 kr pr. kastrert katt, og husk å få med vaksinasjonskort osv. fra eventuell fosterfamilie.

      Vi var forberedt på at det ville ta tid for jentene til å bli vant til oss, noe vi fortsatt jobber med, men mye tid og kjærlighet fører lang vei. Vi fikk to supernervøse jenter som ble funnet i Lillestrøm da de var 3 måneder gamle, noe som har satt sitt preg på dem. De blir nervøse av å bli tatt på eller strukket etter, så kosing er dessverre fortsatt en utfordring, men det er så verdt det når vi ser hvor lykkelige de er av å være sammen og så mye lek som de får. Synes tanken på å adoptere husdyr er så mye hyggeligere!

    49. Vi adopterte lille Leo-pus i november etter at vår kattunge ble påkjørt 🙁 Vi hadde hatt han forrige bare i noen måneder, og jeg ble helt knust. Da var jeg veldig bestemt på at jeg i det minste skulle få en annen katt til å få et bedre liv. Så da ble det fra redd dyra i skien, som er omtrent det samme da som dyrebeskyttelsen.
      Leo ble født ute, og levde en god stund ute uten mor, og med en aggressiv søster. Han var IKKE vandt med mennesker, og var livredd alt. Han var det ennå da han kom hjem til oss, til tross for et godt fosterhjem. Heldigvis ble han varmet opp etter hvert. Men vi måtte gjennom noen rimelig slitsomme dager/uker hvor vi måtte jobbe hardt for å sosialisere han. Det første døgnet lå han i buret sitt. Nektet til og med å gå på do, så han luktet tiss.
      Nå har vi hatt Leo i to, snart tre, måneder. Og han er verdens beste kosepus som ELSKER å ligge på fanget, og han elsket å sovne på brystet mitt med ansiktet inntil ansiktet mitt. Han er litt rund, litt gæren noen ganger, og ellers super duper søt! Han er dessverre redd for alle andre mennesker enn meg og samboeren min, men det gjør ikke så mye. Det er jo vi som er foreldrene hans, og ikke vennene våres 🙂

    50. Jeg adopterte en katt fra dyrebeskyttelsen i november, 12 uker gammel kattunge. Det har gått kjempefint 🙂
      Hun var veldig, veldig redd og skeptisk i starten, og det tok litt tilvenning (er fortsatt ikke helt trygg på alle andre mennesker, men veldig trygg på meg). Hun er nå straks 6 mnd, og er en kosete liten kattunge.
      Det har krevd litt tid, og tilvenning – men det er så verdt det! 😀
      Send meg gjerne melding hvis du ønsker å vite mer om hvordan det er å adoptere fra dyrebeskyttelsen. Det er så mange katter som trenger ett nytt hjem!

    51. Du burde få deg en katt-som du vet finnes det ikke bedre dyr å bo sammen med-og at du velger FOD eller Dyrebeskyttelsen -hjelper du en som ellers ikke hadde hatt sjansen til ett liv- her har vi alltid hatt katt og det resulterer med at løskatter prøver å komme inn i flokken-de MÅ jo mates ellers sulter de ihjel,men vi bor sånn att det blir bare en av gangen-forrige gutten flyttet inn og ble fosterfar for kattungen min, mens gutten ute nå sendte samboeren min til legen etter innebesøk????

    52. Anbefaler virkelig katt???? Vo har en selv, ikke fra dyrebeskyttelsen da men hun er fortsatt værdens søteste i våre øyne???? Så mye selvskap og glede det dyret bringer er helt nydelig. Men tenk litt på om det skal være ute eller inne katt, for type osv, er helt for om du adopterer fra dyrebeskyttelsen, mange katter som trenger et godt hjem❤️

    53. Smileyene jeg brukte ble om til spm tegn faktisk, haha jaja, ønsker deg alt godt og håper du får bestemt deg, det er masse selvskap i katt❤️

    54. Har selv katt fra dyrebeskyttelsen i Oslo og Akershus. Det er en fantastisk berikelse i livet å ha katt! ❤

    55. Hei, jeg synes du skal skaffe deg katt om du ønsker det. En katt trenger mat, drikke, leker og ikke mist turer til dyrlegen. Kattedo og kattesand osv osv. Men det regner jeg med du fikser. De trenger også å leke av og til, et klatrestativ, og også masse kos om de selv vil.

      Kattegodt er kjekt til å belløne gode ting de gjør.

      Anyway katt hjelper også masse mot fwks angst, depresjon og slikt. ♡ Har selv 2 stk. Egentlig 3, men den ene er ett annet sted.

      Katter er så gode♡♡ Meeen de kan ikke være ALENE over lengre tid, da må de eventuelt på kattehotell. Eller at du har noen tim å ta vare på den når du er borte. Helst ikke vært borte mer enn ett døgn. Katter trenger nærhet. De blir også gale av å være sperret inne i ett hus over lengre tid, så la katten gå ut om den vil. Men (ikke la katten gå ut alene med mindre den er over 6mnd)

      Å adoptere en katt er en fin ting, lykke til ♡

    56. Søsteren min kjøpte ei katt fra dyrebeskyttelsen. Hun var allerede vaksinert og chippet (eller hva det heter) og prisen var ikke så dyr.

      Katten heter Puma. Hun var veldig nervøs og sjenert i begynnelsen men ble etterhvert vandt til oss. Men hun er fortsatt veldig sjenert til folk som kommer på besøk. Men det kan jo variere fra katt til katt.

      Lurt på kjøpe katt i stedet for hund ????

    57. Er forresten like gammel som deg, og har hatt ansvar for 3 stk siden jeg var 10, 5 stk siden jeg var 21

    58. Så fint at du tenker på å adoptere katt! Det gjorde vi for 2 år siden og han er den snilleste katten som finnes! ???? Har lyst på en til, men pga bosituasjon tror jeg det blir vanskelig akkurat nå, men vil gjerne ha en til fra dyrebeskyttelsen senere. ????

    59. Hei! Det er ihvertfall flott du tenker å adoptere en fra Dyrebeskyttelsen. Det er dessverre alt for mange hjemløse katter i dette landet her. Det er trist. Skulle selv ønske jeg hadde en gård der jeg kunne ta meg av mange av dem, steriliserte så klart, så de ikke formerer seg ytterligere. Har selv en flott Mons på snart 7 år. Sykt mye glede. Han er kastrert, chippet og er vant til å gå ut og inn katteluke som han vil. Han har et godt liv han styrer selv. Sånn sett er det enklere med katt enn hund. Katten lufter seg selv, slutter å spise når den er mett og klarer seg godt alene. Problemet er når man skal reise bort. Ikke så enkelt å få pass til en katt. Burde ihvertfall venne den til et og samme kattepensjonat. Vi gjorde det, men de la dessverre ned etter at vi hadde brukt det et par år. Nå har vi ingen i nærheten her og ikke bare bare venne han til et nytt. Så dette siste her er noe du må legge en plan på. Ellers vil du ha mye glede av en katt. Lykke til!

    60. Jeg har vært fosterhjem for en katt fra dyrebeskyttelsen, og det å se ham utvikle seg fra å være redd og skeptisk til alt og alle til å bli en superkosete katt som kom og la seg ved siden av deg så fort du satte deg i sofaen var helt fantastisk. Han ble adoptert bort til en snill familie hvor jeg vet han har det veldig bra, selv om det knuste hjertet mitt litt da de kom og hentet ham. Det fine med dyrebeskyttelsen er at nesten alle gatekattene har vært i fosterhjem der de har lært seg å bli trygge på mennesker igjen, noen trenger noen måneder, mens andre trenger mye lengre tid. Så når man skal adoptere katt derfra går det som regel bra, for de allerede er blitt tryggere. Dersom du er usikker på om du ønsker å ha en katt «permanent» går det også an å melde seg som fosterhjem, selv om man da kanskje må jobbe enda mer med katten med en gang (men det er veldig verdt det). 🙂

    61. Jeg hadde kanskje prøvd å være fosterhjem for en katt eller to! Eventuelt vil jeg absolutt anbefale kanin, da skal man helst ha minst to, og da har de nok med hverandre så de trenger ikke “oss” mennesker til å gi så mye av oss selv i form av oppmerksomhet. Da er det liksom rensing av bur og mat som blir vår oppgave – jeg har hatt kanin “cage free” i fem år da, og han elsker å bli kost med (og er veldig dårlig på å være med andre kaniner, som jeg har lyst til å prøve å snu så vi kan ha en venn til han og). Men de er utrolig koselige og sosiale dyr når man først tar dem inn i hjemmet istedenfor å ha den “klassiske” utekaninen som står i bur i hagen hele året.

    62. Go for it! De fleste av mine 6 kastrerte hannkatter er skye “avlivningsobjekter” som til og med ikke Dyrebeskyttelsen ville hjelpe. Og har du en’ katt, vil du plutselig ha to hihi.. 😉 Skye/ville katter blir din mest hengivne venn når de først “gir seg over”. Gratulerer med ny serie, gleder meg til å se <3

    63. Katt fra Dyrebeskyttelsen er helt supert! Jeg er 25, har ME og er allergisk mot alt jeg er glad i (ja, katt også, men har hatt dem hele livet). Jeg adopterte en katt i høst, skrev litt om meg selv til dem og at jeg hadde behov for en katt som tåler å være innekatt da jeg leier bolig og ikke har lov til å ha husdyr (men fikk ha innekatt). Fikk et utvalg på hele to katter (haha) der begge ble beskrevet som utrolig sky. Jeg gikk for en 1 år gammel hunnkatt, og jeg fikk en katt som var helt overlykkelig for å få oppmerksomhet! Hun var slett ikke sky, men kom fra et ekstremt dyrehold der mattilsynet var innvolvert. Fosterhjemmet var ganske så fullt, hos en dame som tok i mot alt hun hadde kapasitet til (takk og lov for sånne mennesker!).

      Man må være litt klar over at det kan bli litt ekstra i begynnelsen, avhengig av hva fosterhjem har kunnet ordne. Organisasjonen dekker vaksine og sterilisering, men min katt hadde helt ekstremt lange klør (veterinærene hadde aldri sett så lange klør før, og hvertfall ikke på en katt som er ett år!) og øremidd. Øremidd er veldig smittsomt, så det kan fort forekomme uansett hvor flinke fosterhjemmet er 🙂 Jeg har hvertfall en helt utrolig fin katt nå, herlig selskap.

      Stort sett veldig postiv til å adoptere! Hadde jeg hatt muligheten til å ha katten(e) ute hadde jeg adoptert flere (de litt eldre er ofte vanskelige å få bort) 🙂

    64. Familien min har adoptert katt fra dyrebeskyttelsen. Det er mange år siden nå, men vi har henne fortsatt. Til å begynne med var hun litt sjenert, men på den tiden hadde vi også en hund som krevde mye plass og oppmerksomhet – dermed trakk katten seg litt tilbake. Når hunden vår døde merket vi virkelig at pus ble en helt annen pus – så glad, kosete og skikkelig varm pus. Hun liker ikke å bli holdt eller å sitte for nær oss, for da blir hun litt klaustrofobisk. Men å kose på hennes premisser kan hun gjøre dagen lang! Anbefaler absolutt å adoptere en katt <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg