hva jeg tror kommer til å skje

Hjemme i Oslo etter 18 timer i Bergen! Byen var like regnfull og fantastisk som alltid. Etter at jeg landet i hovedstaden har jeg filmet, vært i møte med Skappel-familien, på Barrys og møtt pappa en tur. Det var noen som spurte hvorfor jeg ikke tar tog til Bergen. Om jeg skulle ha rukket alt jeg har å gjøre, både her og der, så måtte det bli fly. Jeg kjøper klimakvoter for enhver reise og hadde så klart tatt tog om det gikk opp, rent tidsmessig. Jeg krysser fingrene for høyhastighetstog i Norge, snart, det burde jo bare mangle.  Jeg håper det går “opp i opp” ved at jeg kan sitte på en valgsending i Bergen å snakke om viktige ting som forhåpentligvis påvirker flere hundre mennesker, istedenfor å sitte hjemme. Derfor mener jeg også det er helt riktig at politikere som fremmer klima-positive syn kjører bil til møter nå og da, det må de jo – om ikke hadde de ikke rukket å være politikere, og tenk så mange tusen (millioner!) det potensielt sett kan påvirke i en viktig retning. Min favorittforfatter (og “filosof”) Charles Eisenstein sier det så fint. Han snakker ofte om å våge å tenke nytt, klima og en ny måte å se på suksess, og likevel reiser han og gir ut bøker i papirform.  Men hadde han ikke gjort det, ville jo ingen ha hørt budskapet hans eller blitt påvirket.

Det var spennende å få møte flere politikere i går. Jeg skulle ønske jeg kjente flere av dem på privaten, og det gjelder de fleste partier. Så inspirerende mennesker, det krever en del å skulle stå i så mye kritikk uansett hvor mange rådgivere man har rundt seg. Jeg har enda ikke forhåndsstemt, men tenker å gjøre det i morgen ettersom jeg ikke er i Oslo på selve valgdagen.

Jeg skal uansett gjøre noe ekstra ut av selve dagen! Kjøpe noe godt å spise, ta ansiktsmaske og følge med på valgsendingen. Sikkert med masse nerver.

Jeg er i Harstad på selve valgdagen og jeg kommer til å følge valget i Oslo med stor spenning, sikkert sammen med pappa. Dette er første gang jeg stemmer til Oslo, og politikken der engasjerer meg mye mer enn i Harstad hvor jeg har stemt tidligere. Jeg tror Høyre kommer til å bli det største partiet i Oslo med 25-26%. 

Une Aina Bastholm fra miljøpartiet backstage i går. 

… Men hvem jeg tror kommer til å vinne og hvem jeg håper, er to vidt forskjellige. Jeg kommer til å stemme på MDG og jeg tror de kommer til å gjøre det veldig bra i årets kommunevalg, i hovedstaden. I beste utfall blir MDG det nest-største partiet i Oslo, det hadde vært fantastisk. De scorer sinnsykt bra på målingene nå, men jeg er redd flere unge mennesker er ivrige til å svare på meningsmålinger, kanskje ikke så ivrige til å stemme. Krysser fingrene for at jeg tar feil. Hvordan tror du det kommer til å gå i valget, der du bor? Hva håper du på? 

56 kommentarer
    1. Skikkelig koselig å positivt innlegg å kult bilder synes jeg å Klima er det viktigste synes jeg du er favoritten min og beste ønsker deg alt godt og en fantastisk riktig god kveld fra meg å puse kompis sophie Elise hilsen Kristian Magnus 🌌🐱🦋♥️🌸🗻🏞☀️👍🙏

    2. Hei! Disse utrolig nydelige genserne du kommer med fra Skappel, er dette kun mønster eller kan man bestille de ferdige? Sikkert dumt spørsmål, men de var nyyydelige men jeg kan virkelig ikke strikke hehe..

      1. Det vil komme en tjeneste på nettsiden hvor du kan kjøpe ferdig strikket genser, for en litt dyrere pris (men da er de håndlaget på akkurat dine størrelser, og kun til deg!) <3

    3. Hei

      Kan du lese dette skrivet jeg har kommet over og gi meg dine tanker på dette?

      DEN FORSKRUDDE KLIMADEBATTEN
      På avstand følger jeg valgkampen i Norge, og er overbevist om at tiden er overmoden for at politikerne får en grundig realitetsorientering. Sentrale politikere bør pålegges en langvarig rundreise til plassene i verden hvor “folk flest” lever og bor!

      For rundt 200 år siden var det 1 milliard mennesker på denne kloden, og i dag er vi rundt 7,7 milliarder. Om 5 år er vi over 8 milliarder. Det er dette som er det virkelige problemet, men veldig sjeldent et tema!

      En av årsakene til den enorme befolkningsveksten er bedre helsetilbud, økt velstand og dermed mindre barnedødelighet, – og det er helt supert! Men, familieplanlegging er selvsagt et svært viktig tiltak. Selv om barnedødeligheten reduseres, blir det født like mange barn som før. Problemet er at flere av de store verdensreligionene er sterkt mot familieplanlegging og prevensjon. Samt at i land helt uten velferdssystemer, er løsningen for en trygg alderdom å få mange barn. Barna er pensjonen og sikkerheten deres, og dette er deres kultur og tradisjon. Og, jeg forstår disse menneskene veldig godt, for det finnes ikke gratis sykehus, trygd, alderspensjon og alt annet vi nordmenn tar for gitt.

      En skikkelig utdannelse er forbeholdt de svært få, og uten en høyskoleutdannelse har du tapt. Du får ikke engang jobb i kassa på McDonalds i Manila, uten høyskole. Derfor blir jeg helt kvalm av debatten rundt au pairs i Norge. Kritikerne aner ikke hva de snakker om! De vil frata disse jentene en mulighet til å brødfø sine familier og finansiere utdannelsen til sine barn, og ikke minst sende penger til gamle tanter og onkler som aldri fikk barn. For det er hva de faktisk gjør.

      Ta for eksempel Filippinene, med over 100 millioner innbyggere, hvor ca 10% jobber i andre land. Ja, mange har barn hjemme, også kvinner, men det er helt vanlig i denne kulturen. Besteforeldrene stiller opp. Det er slik de kan hjelpe sine gamle og gi utdannelse til sine barn. De ofrer seg selv for familien, men kritiseres og hånes av presse, politikere, myndigheter og alle oss andre. Men, nok om det.

      Det bor ca 1,5 milliard mennesker i de rike landene, og altså over seks milliarder mennesker i resten av verden. I India alene bor det flere mennesker enn i Europa og Nord-Amerika til sammen. Vi vet hvor mange som bor i Kina, og den neste store veksten kommer i Afrika.

      Så, ta dere en god rundtur til de landene hvor de aller fleste bor! Og ja, jeg reiser stadig rundt i hele Asia. Jeg opplever hvordan de lever, forflytter seg, koker mat og forsøpler (i mangel av renovasjon). Her har de fleste ikke råd til å kjøpe en flaske shampoo engang, men kanskje en engangspose i plast – om de er heldige. De kan ikke kjøpe annet enn porsjonspakninger av det meste, som en liten pose kaffe, en dorull, en sigarett, litt matolje, litt soya osv. Et kondom er selvsagt helt uaktuelt når du er sulten, men religionen deres har nok allerede forbudt all prevensjon. Eksosen ligger så tjukk at det svir i øynene, og de fleste koker ris og annen mat med plast, søppel og opphugde bildekk som brensel. Er det virkelig noen som tror at disse streverne tenker på “togradersmålet” til FN i hverdagen sin?

      Bare glem alle disse dyre og tullete tiltakene i Norge med det første, for oss helt vanlige innbyggere kan bidra med mye sjøl. I motsetning til “folk flest” har vi kunnskap og muligheter til å minske utslippene. Bruk energien, milliardene og ressursene der det virkelig gjelder! Finn mennesker med høy kompetanse og en god track record til å styre midler, tiltak og bistand med lokal tilstedeværelse. Snakk med statsledere, religiøse ledere og oppunionsledere over tid. Og slutt å sende milliarder til korrupte stater, uten at pengene blir disponert og ivaretatt av mennesker og organisasjoner som fortjener vår tillit.

      Hvis du har en sykt feit kropp, så hjelper det ikke med situps for en flat mage! Du må forandre livsstilen din totalt – helheten. Ja, Norge vil kanskje gå foran med et godt eksempel, men hva hjelper det når de fleste på denne planeten aldri har hørt om Norge? Og helt sikkert ikke om norske bomringer, bybaner, kollektivløsninger, elbiler og alt annet som diskuteres så heftig hele tiden. Min bleke hud og mitt blonde hår gjør at folk spør, “Hvor kommer du fra?”. Sannheten er altså at nesten ingen har hørt om Norge. Disse milliardene vet ingenting om vårt lille land. Men, i rike byer som Singapore, Kuala Lumpur, Delhi, Hongkong, Shanghai og Taipei har riktignok mange hørt om norsk laks, men ikke særlig mer. De færreste vil kunne peke riktig på globusen.

      Slutt å geite dere til med disse fullstendig uvesentlige og uinteressante sakene! En slags “punktslanking” av magen funker ikke, for alt fett på kroppen må forbrennes samtidig. Slik er det med verden også!

      Ja, man alltid skal begynne med seg selv, og feie for egen dør. Men, vi har da til de grader begynt, og fortsatt. Mitt poeng er at det er på høy tid at det store fokuset rettes mot de delene av verden hvor tiltakene virkelig monner, for frem til nå har debatten nærmest utelukkende handlet om veldig lokale forhold. Vi har kunnskap, erfaring, teknologi, mange flinke folk og masse penger!

      Å snakke om flyskam, kjøttskam, bilskam og båtskam i Norge løser absolutt ingen problemer! Når skal vi våkne og fokusere på det som virkelig kan skape resultater?

      #klima #klimakrisen #klimadebatten #klimaendringer #globaloppvarming #FNsklimapanel #togradersmålet #politikk #lokalvalg #overbefolkning #befolkningsvekst #valgkamp #flyskam #kjøttskam #bilskam #båtskam

      1. Hei!

        Jeg er enig med deg i at det er større problemer i verden, og at fokuset også kan ligge på andre områder i verden. Men, man må også gjøre en jobb med seg selv, og jeg tror det kan være en start på å endre sine egne holdninger / vaner, for å kunne blikke utover.

        La oss også minne oss selv på at dette er et kommunevalg, og da hører ikke slike spørsmål helt “hjemme”.

        Jeg synes ikke det er en sunn tankegang å tro at norge ikke spiller noen rolle. Vi er få, men vi har høyt forbruk, og ligger på en ikke så beskjeden 25-plass på listen over landene med høyest utslipp (ikke i landet vårt, men fotavtrykket vi setter på verden). Det er en kjip plassering, som ikke står i stil med vår lave befolkning. Så selv om folk i Signapore ikke kan peke på Norge på en globus, så spiller det ikke så stor rolle, for meg.

        Men jeg er enig i at det er forferdelige forhold i mange land, som absolutt setter enorme avtrykk på planeten. Men betyr det at vi bare skal spise masse kjøtt? Forbruke villt? Fortsette som vi holder på? Det er jeg uenig i.

        1. Takk for svar.
          Joda jeg er enig i det du sier, alle må gjøre sitt. Men si MDG vinner valget i Oslo, så vil jo de helt sikkert bruke millioner av kroner hvis ikke mer på å gjøre Oslo grønnere.
          Det er jo sikkert bra for alle som bor i Oslo, selv om det ikke har noe betydning for det globale utslippet. Jeg har ikke stemt enda og har heller ikke bestemt meg. Jeg er for grønnere livsstil, men og gjøre et land grønt kost penger. Heldigvis har Norge en veldig bra oljevirksomhet. Men sånn som jeg tolker det vil MDG avvikle den industrien, hvor skal man da hente pengene fra til og gjøre Norge grønt? Det jeg egentlig lurer på, som jeg også har sendt spørsmål til MDG på er hvordan de har planer om og finansiere alle planene sine uten at de skal flå oss vanlige mennesker i gaten?
          Det siste spørsmålet er ikke lett og vite men vil gjerne høre dine innspill? Liker og høre andre sine tanker

      2. Vil anbefale deg å lese Factfulness av Hans Rosling. Ser ut til at du har en del misoppfatninger om verden (som du ikke er alene i). Veldig nyttig bok!

      3. Men selv om det er i vores del af verden, der tæres mest på jordens ressourcer, er det selvfølgelig de andre, der er for mange af.

    4. Vet jeg sa jeg ikke skulle kommentere dette mer, og dette blir siste gangen, jeg lover! Men kan ikke tro at du gidder å fortsette å jobbe med bloggen om dette er “kvaliteten” du skal levere, en kort tekst skrevet på 5 min og et bilde og that’s it liksom. Så flaut å se hva bloggen din har blitt til! Skjønner at du har lite tid mellom alt, men da hadde jeg heller bitt i det sure eplet og sluttet med akkurat dette og fokusert på det andre du holder på med:) Nå skal jeg slutte å følge deg på insta sånn at jeg slutter å klikke meg inn her, til din store glede:)

      1. Hvorfor ikke bare slutte å lese bloggen hennes hvis det irriterer deg så mye? Hva er poenget med å bruke energien din på å komme inn hit, lese og skrive en kommentar for å klage. Helt unødvendig.

    5. MDG! <3 Forstår meeeget godt at du må fly for å rekke alt. Så mye som du bidrar går det absolutt opp i opp og vel så det i ditt favör mener nå jeg! Fy sören du er rå altså! Makan til engasjement!!! Stor klem! <3

      1. Tusen takk skal du ha <3 Det er viktig å engasjere seg, men også jeg kan prioritere annerledes, bli bedre etc. Men jeg føler meg på riktig vei! Takk for at du alltid støtter!

        1. Støtter deg også i denne avgjørelsen! Flyet hadde gått med eller uten deg ombord anyway, og med din stramme timeplan i tillegg … En timeplan som gjør at det drypper positive ting på oss andre💞
          Det eneste jeg stiller spørsmålstegn ved, er MDG sin politikk for distrikts-Norge (men det har jo ikke noe med din flytur å gjøre)

          1. «Flyet hadde gått uten henne uansett»? Det kan man jo i så fall bruke som unnskyldning alltid, og dermed legitimere helt sinnsyke mengder flybilletter. Akkurat DET flyet hadde gått uansett, MEN ved å bestille den ekstra billetten vil man bidra til at 1) flyselskapet selger mere og dermed vil sette opp flere avganger, 2) om flyet blir fullt og en annen dermed må bestille billett til et annet fly, vil det samme skje – flyselskapet ser behovet for flere avganger og 3) jo mere vekt på flyet jo mere drivstoff brukes. Flyet hadde gått uansett, men det forurenser mere å kjøpe den aktuelle billetten uansett. Om et flyselskap har avganger med få reisende vil de jo minke antall flyvninger, og dermed kanskje klare fylle opp de flyvningene de har

    6. TUSEN hjertelig takk for at du har svart på kommentaren min det gjør meg skikkelig glad sophie Elise♥️ hilsen Kristian Magnus 🌌🐱

    7. Hei Sophie Elise.

      Du sier du må ta fly for å rekke alt i tide, og at politikerne må bruke bil også. – for å kunne påvirke mange mennesker. Ja, det er sant.
      Men… jeg ville bare si at det er vanlige folk også, med vanlige jobber som også blir nødt til å bruke bil for å rekke alt i det dagligdagse livet. Men disse menneskene som det er flest av her i landet opplever at dette med bompenger spiser opp økonomi.
      Dette har resultert i et større klasseskille enn det var før.
      Vi har alle forskjellige liv. Og vi «vanlige» folk har ikke store lommebøker uten bekymring.
      Håper du ser denne siden av saken.
      Det har nå også blitt gjort undersøkelser av nyere dieselbiler som har gitt et overraskende resultat. Luften som suges inn er mer forurenset enn den som kommer ut.
      Teknologien går videre, men våre fremkomstmidler har kommet for å bli.
      Som jeg ser det så handler mye idag om makt og penger.

    8. Mdg. Et parti som har forskrudde ideer om hva som skal til for å redde verden og et parti som KUN tenker på hovedstaden i Norge, Oslo. Hurtigtog skal gå fra Oslo til de andre byene, diesel og bensin biler som nå viser å gjøre luften RENERE enn den luften de tar inn, skal forbys og skattelegges (se artikkel på nettavisen). Elbiler som slipper ut mer miljøgasser ved batteriproduksjon og destruksjon skal opp å fram. Hva med alle andre som ellers bor i landet som har store distanser mellom alt, som er avhengige av bilen? Og hva med helsevesenet blant annet? Hva tenker mdg å gjøre me de store problemene som ligger der ? Jo, de skal kutte ned på papirbruken. Ja for det løser jo hele knuten og problemstillingen med den store sykepleiemangelen, alle korridorpasientene, den lange behandlingstiden, nedskjæringene, eldrebølgen som er på vei i stor fart, de store manglene på sykehjemsplasser. Vil beslutning av å kutte ned på papir hjelpe til dette? Så har vi oljen som de så gjerne vil kvitte seg med. Hva med alle de over 200 000 arbeidstakerene som jobber med oljen da? Hvor skal de lønnes og arbeide ? Hvor skal staten få pengene i fra?

      Hva med å tenke litt lenger enn miljøet og stemme på et parti som har mer enn 1 fokusområde. Alt annet enn miljøet er det null fokus på. Er det ikke et land de ønsker å styre ?

      1. Therese, der sa du det godt! MDG er et parti kun for Oslo og andre store byer. Norge er mye mer enn det. Bor selv på landet hvor partiet har null oppslutning, her er lange avstander og bil er et must.

      1. Hvordan bli en miljøforkjemper: 1. Fly landet rundt og (be)lær folk om hvordan flyutslipp dreper jorden og at tog er redningen. 3. Kjøp klimakvote. 4. Gi deg selv en klapp på skulderen. Du er viktig.

    9. Beklager, men det er ren bullshitt. Du kunna tatt nattoget og booket sovekupé. Da hadde du rukket alt du skal rekke. Klimakvoter er for å lette på samvittigheten. Ikke noe mer. Og de er obligatoriske.

      1. Helt enig. SE er så dobbeltmoralsk, hun bruker miljøet kun for å fremme karrieren sin. Hvis alle hadde vært sånn, ja jeg snakker oppover andre men jeg gjør hva jeg vil, hva er vitsen da? Hvis man skal være et forbilde, og så skal man leve noe, ikke snakke.

    10. Hei Sophie Elise
      Jeg ville bare si at jeg har sett det nye programmet ditt på tv2 «Sophie Elise tester Norge» og jeg synes det var et utrolig fint program der du setter lys på så mye viktig. Du beviser virkelig at du er så mye mer enn det mange kanskje tror. Det er så viktig å gjøre folk bevisst på disse tingene og jeg setter så utrolig stor pris på at det faktisk finnes en kjendis som deg som har et så riktig syn på ting og som har mulighet til å videreformidle og spre disse sakene om klimakrisa, ulv, dyrevelferd osv ut til folk. Det er ikke alle kjendiser som gidder å bry seg om slikt, så det skal du være stolt av. Jeg må bare si det at jeg har aldri kommentert på en eneste blogg i hele mitt liv, men følte nå at jeg bare måtte skrive dette til deg. Er ikke sikkert du ser denne kommentaren engang, men viss du gjør det, så vil jeg at du skal vite at jeg synes du er et fantastisk forbilde og at alle burde tenke slik som deg når det gjelder disse temaene. Da hadde både kloden, mennesker og dyr hatt det bedre.. så fortsett med det du gjør!😊😊🙌🙌

    11. Hei!
      Veldig fint å se at bloggere engasjerer seg, men hva er dine tanker rundt ditt forbruk av klær? Du har jo tidligere i videoblogger delt at du får mange store pakker med klær fra Nelly, og du deler også nye plagg her på bloggen. Istede for å kritisere andre for at de benytter seg av fly, eller spiser kjøtt må du feie for din egen dør.

      “Tekstilindustrien står for 8 % av globale utslipp av drivhusgasser
      Industrien slipper ut slipper ut mer enn flytrafikk og sjøfart til sammen
      Moteindustrien produserer 20 prosent av verdens avfallsvann
      Industrien forbruker 93 milliarder kubikkmeter vann årlig
      Det krever 7000 liter vann å produsere ett par jeans
      Et lastebillass med klær brennes eller kastes hvert sekund
      En halv million tonn mikrofiber slippes ut i havet årlig, tilsvarende 3 millioner fat olje” Hentet fra https://www.nettavisen.no/okonomi/fn-rapport—klesindustrien-storre-klimaversting-enn-fly-og-skip/3423675410.html

      Over til et annet tema, helt enig med at vi ikke skal ha biltrafikk i Oslo sentrum, men å økonomisk ruinere barnefamilier i Oslo som allerede har et stramt budsjett er ikke rettferdig. Politikk er ikke svart-hvit. Viktig å huske på at vanlig husstand i Norge lever med en normal inntekt, og ingen millioninntekt.

      1. Jeg venter spent på svar….. influensere oppfordrer til et enormt klesforbruk som er et større miljøproblem enn veldig mye annet. Jeg er superfan av deg Sophie Elise, men dette er et tema som det virker som du unngår å ta opp, eller noe du ikke ønsker å gjøre noe med. Heldigvis har vi Jenny Skavland som kan vise vei, men vi trenger at du gjør det også.

    12. Hei
      Har forstått du sliter med uren hud/acne.
      Kanskje du har hormon forstyrrelsen pco/pcos? Jeg har slitt med uren hud/acne i mange år, og fandt først ut av det var pga pco/pcos da det var vanskeligt for meg og få barn. Anbefaler deg og sjekke dette 🙂

    13. Jeg tror og håper det blir et generasjonsskifte innenfor politikken og at partier som mdg vil tre frem! Noe MÅ faktisk skje i samfunnet og verden med tanke på miljø, så det bør jo være spørsmål om tid.

      1. Ærlig talt. Du har et ekstremt forbruk av klær, og på podden sie du at du gjør det pga PENGA. Du får lov å ta fly fordi du må rekke ting, men ka med alle oss andre? Som må ta fly pga jobb fordi det også er snakk om PENGA? Eller som heller ikke har tid til å ta tog fordi vi har et liv vi og sånn som du.
        Nå må du slutte å være en som klager på andre mens du selv gjør det samme. Du er så selvmotsigende at det e kvalmt.
        Og unnskyldningen din med at du kjøper klimakvoter må du legge fra deg no. Alle oppegående menneska gjennomskue dæ og ser ka du prøve på.
        Du ska vær god om du klare og forsvar dæ no.

    14. “rent tidsmessig går det ikke opp”
      nei, rent tidsmessig går det ikke opp for meg å ta buss til jobb, heller ikke sykle gå jogge osv. Sånn er det. Hvorfor skal jeg la bilen stå hjemme og tenke miljø når elitister som deg tar fly landet rundt fordi du ikke har tid. Får en enorm usmak av alle dere miljø influencere som sitter på deres høye hest og forteller vanlige folk hva de skal gjøre.

    15. Dette har egentlig ingenting med innlegget å gjøre, men Glöd Sophie Elise tror jeg mest sannsynlig er selvbruning;)

    16. Ikke tenk på det at å skulle bygge og ha høyhastighetstog i Norge fører til enorme og ødeleggende innhogg i natur, kulturlandskap og områder for villrein og annet dyreliv. Dyr blir drept i stor skala på vanlige togstrekninger allerede. Alt er ikke så enkelt dessverre, synes ikke man skal være så bastant. Føler selv at det er vanskelig å ikke føle en viss form for håpløshet med tanke på fremtiden..

      1. Nei, så klart er det ikke så enkelt. Men på lang sikt, er det ikke bedre med tog for miljøet enn ikke? Her har jeg ingen fasitsvar, jeg har bare “fått det for meg” utifra div artikler og prat. Så belys meg gjerne! 🙂

    17. Hvorfor skal du alltid forsvare forurensningen din? Du tar fly hele tiden og det er så viktig fordi det er jobb, operasjoner og nå dette? Du bør heller gå foran som et godt eksempel, istedet for å manipulere leserne dine

      1. Jeg “forsvarer” det fordi jeg alltid får masse kritikk, og spørsmål. Jeg forklarer bare hvordan jeg ser det, og mener ikke å gå i offer eller noe sånt 🙂

    18. Nå er ikke fly det verste for klimaet heller..er også helt enig med deg ang viktigheten med flyturen. noen ganger veier det man skal i andre enden virkelig opp for flyturen. kjedelig at du føler på å måtte forklare deg på alt du gjør ❤️ stå på. du er flink!!

    19. Mener du at det er riktig at en person skal kunne velge flyreiser over andre mer miljøvennlige alternativer, om de har begrunnelsen «det er eneste måte jeg kan rekke alt jeg skal på»? Da tror jeg at flyskammen blir veldig lite effektiv, da få mennesker har så god til i hverdagen at de kan ta toget uten å prioritere bort enkelte ting de egentlig skal/vil gjøre. Det som er bra, er at du skriver at miljøvennlige reisemåter må legges til rette for av politikerne. Da kan man se på hvordan maktpersoner/organisasjoner satser på og investerer i de raskeste togene og el-fly. Gjør de det? Legg press på mennesker som kan utgjøre en stor, effektiv forskjell. Akkurat nå kan man lese ditt budskap som «å redde klimaet er viktig, men ikke like viktig som å møte Skappel-familien slik at vi sammen kan produsere enda flere materialistiske gjenstander, når folk heller kunne kjøpt noe lignende brukt på finn.no eller tise,» Jeg oppfatter deg som en person som genuint bryr jeg om klimaet, men som bruker greenwashingstrategier i merkevaren sin. Jeg håper at du bare lurer deg selv, men tviler sterkt på det da du har et enormt, ungt publikum som ser opp til deg. Endring krever ofring.

      1. Nei, det er så klart ikke det jeg mener. Om jeg for eksempel skulle på et “vanlig” møte, eller skulle i en middag, eller hva enn jeg måtte rekke i Bergen så hadde jeg enten ikke reist, eller tatt tog. Nå måtte jeg rekke en direktesendt TV-sending som forhåpentligvis kunne bidra til noe, i “riktig” retning, og slik tok jeg vurderingen.

        Om du ikke tror jeg har “ofret” noe for klima og miljø, så tar du jo feil! Selv om jeg absolutt ser poenget ditt.

    20. En ting som ikke blir så mye nevnt er at det er lurt å bruke stemmeretten sin uansett, selv om du ikke vet hva du skal stemme. Heller 1000 blanke stemmer enn at 1000 ikke stemmer.

    21. Sorry dette var trist å lese. Her produseres x-antall produkter og internett til en så god kvalitet at dere som virkelig fremmer miljøet kan ta møtet over Skype

    22. Å ta fly til Bergen med innskjekk og bagasje tar så og si like lang tid plus minus en time, den egentlig grunnen er at du vil ikke gjøre jobben selv og skylde på alle andre mens du koser deg på flyet

    23. Å ta tog oslo-bergen tar kun omtrent 3 timer lengre enn fly. Husk at når du tar fly må du komme deg fra oslo s til gardermoen, være der én time før, komme deg av fly, gjennom flyplass og til toget samt evt. vente på bagasje, og så ta toget eller buss siste etappe. Om du tar tog drar du til oslo s, setter deg på toget og går av i bergen. Totalt bruker man som sagt kun omtrent tre timer lengre på togreisen, mindre om du må bruke tid på buss fra flesland til sentrum, og i tillegg kan man jo få gjort flere timer jobb under en togreise. Regner med du har tre timer å avse for miljøet, særlig om du faktisk får jobba 6 timer fremfor 0 timer på fly 🙂

    24. Blir så lei meg når jeg lesere sånne innlegg fra deg. Hvorfor er din tid viktigere enn min?? Jeg forstår det virkelig ikke. Jeg heier ofte på deg, men så har du meninger som jeg virkelig ikke forstår noe av. Hvorfor er det sånn at du kan gjøre akuratt det du vil, men om vi andre vanlige folk gjør det samme er vi dårlige mennesker som ikke gjør det vi kan for å redde jorda? Syns det er utrolig dårlig å legge skylda på andre når det er du som oppfordrer til overforbruk nesten daglig. Dobbelmoralsk er et ord som dukker ofte opp i kommentarfeltet, men du svarer aldri på det og det skjønner jeg godt. For hvordan i alle dager skal du klare å forsvare det forbruket du har og alt du oppfordrer oss andre til å kjøpe? Jeg forstår at bloggen er jobben din, men da blir det så feil og hensynsløst å shame andre mennesker for å ikke være miljøbevisste nok.

    25. MDG har ødelagt familielivet vårt. Vi får ikke hverdagen til å gå opp med deres politikk. De har tatt omtrent alle parkeringsplassen i sentrum, slik at butikken vår gikk konkurs. Og flere andre.
      Vi får ikke parkert utenfor leiligheten og heller ikke levert tidsnok i barnehage. Da må vi reise hjemmefra 1 time før vi normalt hadde trengt. 1 time mindre kos med det kjæreste vi har.

      De har kastet bort mange milioner på sykkelvei på Frogner som de måtte fjerne kun uker etter at den var lagt. For og så legge ny.
      De kutter trær i nabolaget for å lage sykkelparkering. De flotte trærne som vi så på som en del av «hagen» vår.

      Syns det er skummelt at alle de unge skal stemme det som er «kult».
      Vær så snill. Tenk nøye igjennom hva dere stemmer. En dag kommer hverdagen og familielivet til dere også.

    26. Hallo. Jeg lurer på om du har fått honorar også for å fronte MDG, du som er storforbruker av klær. Vet du ikke
      at klesindustrien står for 8% av verdens klimautslipp?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg