hva har jeg gjort?

Reklame | annonselenke Nelly

God morgen fine folk <3

Jeg sitter akkurat nå på The Thief og drikker kaffe, samt lurer på hva slags vitaminer jeg mangler i kroppen? Jeg kan plutselig bli veldig svimmel og “falle ut” av ting, så det må nesten komme av at jeg mangler noe tenker jeg.. Vi får se, men dere kan gjerne komme med tips. Jeg synes det er så ekkelt!! Det er viktig for meg at jeg spiser variert og har alt jeg trenger, spesielt siden jeg ikke spiser kjøtt og gjerne vil bevise at det er mulig å klare seg uten.

Ja, det ble jo noen reaksjoner på videoen i går, i alle fall i min egen innboks. Dere kan sjekke ut videoen her om dere enda ikke har gjort det, forresten. Jeg elsker å lage videoblogger men på akkurat denne var jeg vel kanskje i et litt spesielt humør kan man si, haha. Jeg har vært så stressa over den videoen i dag kan jeg love dere, men ble akkurat roet ned av Joakim. Vår “sjargong” oss i mellom er noen ganger som man ser i videoen, altså at han er veldig søt, jovial og skal forsvare alt og jeg virker som en bitch, haha. Men så ler vi masse sammen og har det SÅ gøy, om noe ikke hadde funket mellom oss tror jeg det hadde skint igjennom.

En ting jeg hater er drama og det er noe jeg heller ikke oppfordrer til å skape, fra vår side er det alltid bare humor og ingenting jeg tar opp i videoen er jeg sur / bitter for i dag, haha. Men jeg vet ikke, det er kanskje min måte å være på, litt drøy og direkte? Og så føler jeg at jeg har blitt fucket over så mange ganger og dette var første gang jeg turte å være litt “hard” og bare si det som det er (utifra mitt perspektiv, så klart).. Det er vel en reaksjon på alle de årene alt bare ble godtatt av meg.. Jeg var kjemperedd for å publisere men jeg er glad for alle tilbakemeldinger jeg har fått uansett 🙂

Ps, genseren jeg har på meg øverst i innlegget finner du HER. Den er litt lengre enn jeg hadde sett for meg, men love it!

Nå skal jeg gjeste en podcast, og videre i dag skal jeg på noen skjønnhetsbehandlinger etc. KLEM! 

30 kommentarer
    1. Har du sjekket om du kan ha jern-mangel? Gå til legen og ta en kjapp blodprøve, IKKE bare spis jerntabletter fordi du tror. Da kan du risikere at du blir skikkelig syk, siden kroppen lagrer jern, og du kan få for mye… 😉

      1. Enig! Særlig fordi at jernet fra ikke animalske kilder er av lavere biotilgjengelighet og tas altså dårligere opp i kroppen. Bør bruke gode vitamin C kilder sammen med mat som inneholder jern. F.eks et glass appelsinjuice eller paprika til brødskiver 🙂

    2. Prøv Senter for livsstilsmedisin på Lysaker. Blant de få virkelig seriøse, og man får utredet mye dypere analyser på alt som er av biokjemi og hvor mye man trenger av hvilke næringsstoffer enn det det offentlige tilbyr. Ved f.eks sjeldne genmutasjoner blir ikke disse typene næringsmanglene oppdaget ved vanlige prøver. Jeg har selv fått fantastisk hjelp der og har et helt annet fysisk overskudd enn jeg hadde før. Det kostet en del penger, men for meg var det verdt det i form av bedre livskvalitet og riktig informasjon.

    3. Jeg elsket videoen, og det er bare bra at du sier i fra om ting (R) som ikke har vært greit. Beste med videoen er når Joakim lekesloss med deg og når du med uhell slår han, LOL! -klipperen ❤️❤️

    4. Regner med du er kjempeanspent, har masse spenninger i kroppen, du som grubler så mye (som så mange andre). Jeg var svimmel og kvalm og legen trodde krystallsyke, men det hjalp med et par gode massasjer. Og så må man ta grep for å ikke bli like anspent igjen.

    5. En venninne av meg som var veganer hadde lignende symptomer- og det var kom som et resultat av B-vitamin mangel (B12 tror jeg?).

      Digga videobloggen!

    6. Leger er bekymret for at babyer, som fødes av mødre som er veganere, har vitamin B12 mangel. Svimmelhet kan også komme av anspent muskulatur, stress eller lav blodprosent. Hjerte og blodtrykk bør også sjekkes.

    7. Erlige å knallbra innlegg synes jeg å svevende Nydelig bilde synes jeg du er så drømmenes teater kuling synes jeg ønsker deg alt godt og en fantastisk riktig god kveld sophie Elise hilsen Kristian Magnus 😃♥️

    8. Tror nok du var mer redd for å legge ut videoen pga. din mindre hyggelige oppførsel mot Joakim, enn hva du sa om de andre. Må være irriterende å bli behandlet sånn. Hadde du likt om noen var sånn mot deg?

    9. Vi i Arbeiderpartiet sammen med Sosialistisk-Venstreparti, Venstre, Rødt, Miljøpartiet De Grønne og Høyre sier helt klart og tydelig Ja til Kommune og Fylkessammenslåing og klart og tydelig Ja til Kommune og Fylkessammenslåing med tvang. Vi støtter fullt ut og stemmer også for tvangssammenslåing av Finnmark og Troms. Vi bryr oss ikke og respekterer ikke noe av resultater av folkeavstemninger. Her er det kun oss politikere samt stortinget og regjeringen som bestemmer.

    10. Kan være det kommer av stress og tanker, og ikke nødvendigvis at du mangler noe. Men greit å få det skjekket uansett.

    11. Hei! Som veganer MÅ du ta b12 tilskudd for å ikke utvikle mangel som potensielt kan være dødelig. I resten av verden har de gode protokoller for dette men b12 mangel, men norske leger er desverre helt på vidda. Med b12 mangel er det ikke nok å bare sjekke det. Det er noe som heter kofaktorer som spiller inn også. Så når man skal ta en generell mangelsjekk må man også få sjekket folat (b9, som er bestevennen til b12), kalium, ferritin, magnesium, MMA (metylmaronsyre), homocystein, sink, jod og D-vitamin. I tillegg be om fullt blodpanel. Lav ferritin og lav b12 har besvimelse og svimmelhet som en av de første symptomene. Jeg har en veldig god privatlege jeg kan anbefale hvis du vil at jeg sender deg mail. Hilsen en som har B12 mangel <3

    12. Og for guds skyld be om utskrift av prøvesvarene dine eller se på furst.no (der prøvesvar også gjerne ligger) og sjekk selv så du har kontroll. Legen vil ofte bare si alt er normalt. Men vitaminmangel kan man ha falske forhøyet verdier. Det er vanlig å ha symptomer så selv om verdier er innenfor referanseområde, spesielt i nedre sjiktet. Vitaminmangel er meget komplisert og omfattende, men desverre en del som får lite tid i løpet av legestudiet og også derfor sterkt undervurdert av legene sideb kunnskapen ikke alltid er på plass. Vet også at Stinablogg sliter med b12.

      1. Det er skummelt at du mener lekfolk har bedre kontroll over vitamin- og mineralstatus enn legene, og jeg vil på det sterkeste fraråde alle fra å selvmedisinere seg. Sier legen at det er normalt, så er det normalt. Referanseverdiene er satt ut fra gjennomsnittet til 95% av befolkningen, mens øvre og nedre 2,5% blir utelatt fra referanseverdiene TIL TROSS FOR at dette er normale verdier for 5% av befolkningen. Er du usikker på noe og ønsker en ytterligere vurdering av prøvesvarene, så tar du det opp med legen din. Som sagt, å tolke blodprøvesvar krever medisinsk utdanning, kompetanse og erfaring. Dette har ikke lekfolk, og selv-medisinering er sterkt frarådet.
        Hilsen sykepleier

        1. Jern, D-vitamin og Jod er vitaminer og mineraler vi i Norge generelt har lagt nivå av. Nå har også en del forskning kommet ut med at det er kritisk jod-mangel her til lands. Og selvfølgelig b12 for deg som ikke spiser kjøtt.

          Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt meg råd til å gå til en privat klinikk som tar en ordentlig sjekk. Håper vi får høre hva resultatene blir 😁

        2. Selvmedisinering og tyding – nei. Å ha utskrift over egne prøver så du kan se over dem og ha kontroll og evt. få en second opinion fra en annen lege – ja. Dette var det jeg mente.

          Er ikke noe nytt at legene svarer alt er normalt og så er flere ting utenfor referanseområde, men siden legen ikke har sett sammenhengen mellom prøvene, kun hvert enkelt svar så blir ikke ting tatt tak i.

          Å ha innsyn og kunnskap om egen helse er på ikke annet enn fornuftig.

    13. Om man holder seg til et strengt vegansk kosthold får man ikke i seg B12-vitamin (eneste næringsstoff som man ikke får fra plantebasert kosthold), så B12-tilskudd er derfor noe alle veganere må ta. Ved B12-mangel vil produksjonen av røde blodceller påvirkes, og man får anemi/blodmangel.

      Når det er sagt kan svimmelhet og følelsen av å “falle ut” skyldes veldig mye forskjellig, så om det plager deg mye vil jeg anbefale en tur til legen som kan gjøre en mer generell undersøkelse av deg 🙂

    14. Er også svimmel og ukonsentrert… legen mente først det var stress eller lavt blodtrykk, deretter krystallsyken (helt feil symptomer men…) og nå er det svingninger i blodsukker han mener er årsaken. ikke lett å finne ut av disse greiene. Men mange gode tips i dette kommentarfeltet jeg må sjekke ut :)) Har vært sånn halvt år nå, og vi er like gamle, så håper du skriver når du finner ut hva det skyldes 🙂 Heldigvis er det sjeldent symptomer på noe farlig som jeg har forstått! Du er flink! 🙂

    15. Jern, D-vitamin og Jod er vitaminer og mineraler vi i Norge generelt har lagt nivå av. Nå har også en del forskning kommet ut med at det er kritisk jod-mangel her til lands. Og selvfølgelig b12 for deg som ikke spiser kjøtt.

      Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt meg råd til å gå til en privat klinikk som tar en ordentlig sjekk. Håper vi får høre hva resultatene blir 😁

    16. Jeg synes videobloggen var bra. Skjønner jo at du ikke er frekk mot Joakim, da hadde han vel ikke giddet å være venn med deg??? Ærlighet gjør vlogger artig å se på. Ikke slutt med det.

    17. Syns videoen var artig 😀 Regner med Joakim har baller nok til å ta opp evt. problemer dere i mellom med deg, samtidig tenker jeg det at dere er litt forskjellig gjør dere til et radarpar. Blir jo litt ekstra morsomheter, litt som med Truls og Hellstrøm haha. Stå på!

    18. I feel you so so so much på humøret du er på i den videobloggen haha. Jeg blir ganske ofte oppfattet som både negativ og til tider frekk av de som ikke kjenner meg såå godt, mens virkeligheten er bare den at jeg er superdirekte og har et mer realistisk syn på det meste enn hva andre jeg møter har haha. Likte vloggen kjempe godt og synes det er veldig forfriskende med en som kan vlogge uten å ha et fasademas hele tiden<3<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg