En sånn type kvinne

Jeg er en sånn type kvinne som noen ganger føler meg som verdens sterkeste, uslåelig. Erfaringene mine har gjort meg sterke, jeg kan ikke stoppes. Andre ganger føler jeg meg dum, liten, alene. Som om verden hadde vært bedre om jeg ikke var her.  Noen ganger føler jeg meg vakker. Andre ganger orker jeg ikke møte mitt eget speilbilde. Kvinne.

Jeg er en sånn type kvinne som hever stemmen selv om jeg blir bedt om å holde kjeft. Jeg tåler at du kaller meg “lille venn”. Jeg tåler å bli klapset på rumpa når jeg er på byen. Jeg tåler det.

Jeg er en sånn type kvinne som ligger med den jeg vil. Ingen har noen sinne fått fortelle meg noe annet. Hore har aldri vært en fornærmelse, det har vært uvitenhet fra andre. Jeg er en sånn type kvinne som er stolt av seksualiteten min, stolt av at jeg har utforsket, stolt av at jeg har levd. Et sånt menneske.

Likevel er jeg en sånn type kvinne som har blitt utnyttet, der nei ikke betydde nei, og seksualiteten min ble ute av min kontroll. Et sånt type menneske. 

Jeg er en sånn type kvinne som tok abort da jeg var 14 år gammel. En abort som var høyst nødvendig.  En abort som jeg ble hatet for offentlig da jeg ung og naiv valgte å være åpen om det. En abort som var høyst nødvendig, for livet mitt hadde vært ødelagt om jeg hadde gått igjennom svangerskapet. Jeg var deprimert og slet med selvskading fra før av, jeg var alt for ung, usikker og forvirret var dette eneste riktige valget. Jeg slet med det i mange år. En abort er ikke enkelt for noen, enten psykisk eller fysisk. Men viktigst av alt, jeg var ikke klar. Barnet var ikke ønsket.

Det var en sånn type abort der lege himlet med øynene, der jeg ble sendt hjem gråtende og der jeg følte meg helt alene i verden etterpå. Men jeg gjorde det. Det gjør vondt å skrive dette, for jeg føler de dømmende pekefingrene mot meg, for å være “hun der”. Det er ikke noe man snakker høyt om, det er tabu, og jeg vet ikke hvor mange meldinger jeg har fått som inneholder ordet “barnemorder”. Det er mange.

Jeg ble møtt av en lege som himlet med øynene. Men, jeg ble møtt av en lege som likevel reddet livet mitt. 

Foto: Nora Angeltveit for Det Nye. 

Å si at man bør vente med å ha sex til man er klar for å få barn er å tro noe annet om mennesker enn det som faktisk er realitet. Det er som å si at vi ikke har lyster, at vi ikke har kjærester, at vi ikke har en seksualitet, at vi ikke er unge, at vi ikke utforsker, og at vi – til tross for alt dette – også kan få seksualiteten vår tatt fra oss.

Jeg er en sånn type kvinne som nå sier at nok er nok. Delstaten Alabama har nå vedtatt en lov som nærmest gjør det ulovlig for kvinner å ta abort etter uke 6. Da vet ikke de fleste at de er gravide. Loven gjelder også ved incest og voldtekt. Dette vet sikkert de fleste av dere allerede.

Det dere kanskje ikke vet er at vi har en stemme. Stemmerett kalles det. I Norge sitter KRF i regjering. Om dere er interesserte i KRF sitt syn på abort kan dere lese HER og for meg personlig er det både skremmende men også virkelighetsfjern lesning. Norge må ta en mer aktiv rolle for å få USA til å endre det som er i ferd med å bli en utrolig skremmende politikk, og det kommer neppe til å skje med KRF i sittende regjering. Det skremmer meg å se hva som skjer i vårt eget land, samtidig som mange unge tror politikk ikke angår dem. Det er sakene vi deler på instagram og det er følelsene vi føler. Det er politikk, men vi tror det ikke angår oss.

Vi kan fortsette å dele bilder på instagram til vi blir blå på scrollefingeren, det er bra at folk er informerte. Det er bra at jeg skriver dette innlegget. Men vi kan ikke sitte stille i båten å vente på at noen skal gjøre endringer for oss. Dette er følelser, men det er også politikk.

Stem smart. Si ifra.

Jeg vil gjerne legge til at det ikke er straffbart å leve livet sitt som barnløs kvinne. Det kan være et fint liv likevel, og det skal ingen få bestemme for meg.

Som menneske sier jeg at nok er nok.

70 kommentarer
    1. KRF står for å redusere antall aborter med å øke støtten til mødre slik at de som står velger abort grunnet økonomiske årsaker ikke skal trenge det, og de ønsker mer gratis prevensjon for å igjen redusere abort. Dette burde du jo være for, ettersom du skriver selv at du slet etter sin egen abort. Ja den var nødvendig, men det hadde jo vert enda bedre om du aldri trengte å ta abort. Blir for lite hold i å si at om man vil gjøre noe med USA sin politikk så kan ikke KrF sitte i regjering, for det er ikke sammenlignbart i det heiletatt.

      1. Jeg reagerer veldig på deres holdninger jeg, og det er ikke slik jeg tolker summen av det hele. Abort kan også skje med prevensjon og selv om man har penger.

        Du kan jo sjekke opp hva partileder Kjell Ingolf Ropstad har uttalt tidligere – nemlig at han delvis støtter Trumps restriktive bistandspolitikk når det gjelder «aktivister» som ikke forholder seg til lovene landet opererer i.

      2. Veldig enig. For det som kommer til uttrykk fra henne i dette innlegget, samsvarer ikke med hva KrF sin politikk på dette temaet handler.

        KrF ønsker flere tiltak, som lengre gratis prevensjon og mer informasjon til kvinner som blir gravide i forhold til ha dems rettigheter er. Slik det fremkommer også på linken i innlegget, mener KrF at valget for eller mot abort er mellom pasienten og legen.

        Til Sophie,
        Jeg har lenge forsvart i mange offentlige settingar. Og ikke minst hyllet deg for dine meninger og alt du har gjort. Men her syntes jeg at du skøyt langt forbi målet. Med din posisjon i media burde du ha gjort med research i forhold til politikken, til partiet du kritiserer.

        Nei jeg støtter overhovudet ikke det som skjer i USA, og nekter at slikt skal skje i vårt land.

        1. KRF ønsker også nye reguleringer på abort; det å vri sannheten er like fælt som å lyve Alina. Dette er formulert ved denne idyllen:

          KrF vil også primært erstatte dagens abortlov med en lov som sikrer rettsvern for ufødt liv. Vi vil ikke tilbake til det gamle nemndsystemet, men vil at en ny lov skal legge fosterets rett til liv til grunn, og at avgjørelser knyttet til liv og helse tas i dialog mellom pasient og lege. Dette fjerner ikke alle etiske dilemmaer. Det vil, uansett hvilken lov vi har, oppstå vanskelige avveininger som må løses i dialog mellom helsepersonell og den enkelte. Dette vil for eksempel gjelde tilfeller der morens liv eller helse står i fare som en følge av svangerskapet, eller der svangerskapet er et resultat av et overgrep. KrF ønsker imidlertid ikke en debatt der unntakene blir avgjørende for helheten.

      3. KRF har en mengde politikk på abort som du unnlater å nevne; jeg vet ikke om det er bevisst eller om du er ignorant. Jeg rehner med at du kjenner til at politikk handler om retorikk, så se gjerne litt forbi det og les innholdet her:

        KrF vil også primært erstatte dagens abortlov med en lov som sikrer rettsvern for ufødt liv. Vi vil ikke tilbake til det gamle nemndsystemet, men vil at en ny lov skal legge fosterets rett til liv til grunn, og at avgjørelser knyttet til liv og helse tas i dialog mellom pasient og lege. Dette fjerner ikke alle etiske dilemmaer. Det vil, uansett hvilken lov vi har, oppstå vanskelige avveininger som må løses i dialog mellom helsepersonell og den enkelte. Dette vil for eksempel gjelde tilfeller der morens liv eller helse står i fare som en følge av svangerskapet, eller der svangerskapet er et resultat av et overgrep. KrF ønsker imidlertid ikke en debatt der unntakene blir avgjørende for helheten.

        1. “KrF vil også primært erstatte dagens abortlov med en lov som sikrer rettsvern for ufødt liv. Vi vil ikke tilbake til det gamle nemndsystemet, men vil at en ny lov skal legge fosterets rett til liv til grunn, og at avgjørelser knyttet til liv og helse tas i dialog mellom pasient og lege. Dette fjerner ikke alle etiske dilemmaer. Det vil, uansett hvilken lov vi har, oppstå vanskelige avveininger som må løses i dialog mellom helsepersonell og den enkelte. Dette vil for eksempel gjelde tilfeller der morens liv eller helse står i fare som en følge av svangerskapet, eller der svangerskapet er et resultat av et overgrep. KrF ønsker imidlertid ikke en debatt der unntakene blir avgjørende for helheten.”

          Dersom dette er Krfs syn, ja, da har SE helt rett i sin sammenligning med konservativt amerikansk abortsyn. Enten har kvinnens valg rettslig vern, eller så har fosterets rett til liv vern, det finnes intet enten eller her, egentlig, juridisk sett. Har kvinnen siste ordet, ja, så har vi fri abort, motsatt er det kun i ekstreme tilfeller at man kan få innvilget abort, altså noe i nærheten av det myndighetene i Alabama ønsker, Krf kan ikke tåkeprate seg bort fra det.

          Forøvrig meget bra skrevet av SE, en sterk historie flettes inn i argumentasjonen fra en kvinne som etterhvert synes å ha fått sterk selvtillit og ikke har bukket under i den skyldfølelse og avmaktsfølelse som rammer, dessverre, mange unge kvinner også i dagens Norge når livskriser finner sted i unge år. Har lest denne under NRK.no også, og må bare si at jeg har stor respekt for det SE har skrevet i dette blogginnlegget/kronikken sin. Det er uvanlig ærlig formulert.

    2. Og dette er dama folk vil kalle norges farligste influencer??
      Takk, for at du gang på gang tar opp viktige tema som dette

      1. Hun tar opp mange viktige temaer og står for mye bra. Ingen som noen gang har nektet for det! Men det gjør henne ikke til ett mindre farlig forbilde og influencer. At hun gjør noe som er bra, veier ikke opp for det farlige.

    3. Du må se Reversing Roe på netflix om du ikke har gjort det enda. En helt fantastisk dokumentar om både abortsituasjonen i USA i dag, og historien bak abortkampen! Anbefales på det aller sterkeste.

    4. Trist det du har opplevd i ungdomsårene, skjønner det har vært tøft, men : Hva har Alabama med Norge å gjøre? Uryddig innlegg. Og det skremmer meg akkurat like mye som du blir skremt, at du kategoriserer KrF uten å lese deg opp på helheten :/

      1. Poenget er jo at USA e verdens mektigste land, deres valg påvirker store deler av verden og berører en rekke mennesker. At Alabama har godkjent denne nye loven, er en skremmende utvikling. Alabama er en stat i USA, som igjen er verdens mektigste land. Ved å bruke stemmen sin (som Sophie Elise gjør nå, og flere gjør) så åpner folk øyene. Det skaper diskusjoner, og ja vi er Norge, men om kvinner (og menn forsåvidt) står sammen uansett hvor dem befinner seg i verden så vil dette gjøre en endring. Da kan forhåpentligvis norsk politikk påvirke USAs politikk. Og hvor har du bodd den siste tiden? Norges abortlov har vært oppe for endring (pga KrF som vil endre på den loven) noe som er helt sykt og skremmende. La kvinner bestemme over sin egen kropp, og la loven være som den er. Ingen andre enn kvinnen som er gravid skal få bestemme om hun skal ta abort eller ikke.

    5. Svevende skikkelig viktig å flott å kult innlegg synes jeg Nydelig å vakker bilder og DU er som en blå sommfugl i vinterland ønsker deg alt godt og en fantastisk riktig god kveld fra meg å puse kompis sophie Elise hilsen Kristian Magnus♥️🐱✌🌌😀🦋

    6. viktig skrevet.
      håper du får opp engasjementet til å stemme blant leserne dine.
      håper folk blir mer bevisste.

    7. Det er så jævlig fucka at mannfolk skal ha noe som helst og si om kvinnen sin kropp. De skule blitt voldtatt og fått et barn rett etter på og sett om de synes det var så kult.

      Har barn selv, det er kjempe krevende og gi all den kjærligheten og omsorgen og tiden et barn fortjener.
      Er man syk, er i en livssituasjon hvor det ikke passer deg eller ikke vil ha barn, burde man aldri føle skam eller fått rullet øynene på seg fordi man velger abort.
      Barn kan gi så mye kjærlighet og de fortjener og få så mye kjærlighet tilbake. Og klarer man ikke det akkurat på det punktet i livet så er jeg 100% for abort.

      1. Er du helt tilbakestående? Mannen har da vitterlig like mye med babyen i magen å gjøre som moren! Fy søren for en grusom holdning! Barnet er halvparten av farens gener, å det skal ingen kvinnfolk ta fra han! Om mannen ønsker barnet så burde man bli tvunget til å gå gjennom svangerskapet å gi faren full foreldreansvar etter fødsel, på lik linje som at kvinner kan velge å beholde barnet selvom faren ikke ønsker.

        Likestilling går begge veier!

        1. Når en mann er nødt til å utsette sin egen kropp og helse for potensielt permanent skade, på lik linje som det en kvinne må når hun undergår en graviditet og fødsel, da kan du komme tilbake og påstå at en mann har like mye med babyen i magen å gjøre som kvinnen. Herregud, ironien i at du skal kalle noen tilbakestående når du påstår at en mann har like mye å gjøre med barnet i magen til en kvinne som det kvinnen som må bære frem barnet i SIN mage i 9mnd forså å gå igjennom en fysisk og ofte psykisk traumatiserende fødsel har, sier jo sitt om deg. Idiot. Er det mulig…

          1. Sin egen kropp og helse? Nå må du gi deg.
            En fødsel er ikke psykisk eller fysisk traumatiserende heller, da får man isåfall ta keisersnitt.

            Et barn i magen er like mye faren sitt, å påstå noe annet er bare slemt! Det er en ekkel og egoistisk tankegang.
            Så døtrene mine er mer mine barn enn farens?
            Når de var små frø i magen så er det min fulle rett som kvinne å drepe de selvom de hadde vært ønsket av barnefar fordi “det er min kropp, derfor bestemmer jeg at mannen ikke får lov til å bli pappa”.

            Jeg håper aldri noen mannfolk er så uheldige at de gjør deg/dere gravide, for så å evt måtte se at det ufødte barnet deres blir revet fra dem. Fysj så brutalt og selvsentrert.

            1. En fødsel kan være for veldig mange en stor påkjenning både psykisk å fysisk, om du tror noe annet er helt latterlig. Fosteret i magen tilhører kvinnens kropp, det er en del av kvinnen. Det er ikke en del av mannen, derfor er dette kvinnens valg. Selvfølgelig er det best om begge parter evt kan bli enig sammen, men om kvinnen ikke vil så er det INGEN som kan bestemme noe annet da det er hennes kropp. Skulle likt å hørt en mann si det er greit at folk bestemmer over dems kropp. Dette er snakk om menneskerettigheter, ingen skal kunne bestemme over andre sin kropp. Og det gjelder begge veier, akkurat som ingen bestemmer over mannen sin kropp.

    8. Tusen tusen takk for at du tørr å vise dine sårbare sider selvom du vet mange kommer med pekefingeren. Selvom du vet at enda flere kommer til å dømme deg.
      Du er så vanvittig sterk. Du åpner deg såpass opp og gjør deg såpass sårbar.
      Det gjør du kun fordi du er så vanvittig sterk Sophie.

      De fleste av oss sitter på dype «hemmeligheter» som vi aldri kommer til å tørre å si høyt eller fortelle andre. Fordi vi er redde for å bli dømt, redde for å utlevere oss selv, redde for å virke svak, redde for å gjøre oss sårbare, redde for å bli stakkarsliggjort.
      Men det gjør du og jeg har så sinnsykt respekt for det! Takk Sophie, takk ❤️🙌🏽

    9. Blir så provosert av enkelte mennesker som ikke klarer å ha forståelse for andre mennesker…..

      Klarer de ikke å akseptere at kvinner ønsker å kunne få bestemme selv over sin egen kropp? Om de vil beholde barnet eller ikke? om de er egnet eller ikke til det? Det skal ikke være sånn at KRF skal sitte å bare kunne bestemme ut ifra hva de vil, det er over 20 MENN i Alabama som ønsker å ta bort en del av rettighetene til kvinnene og blir noen utsatt for voldtekt eller incest så må de gå igjennom svangerskapet som nok vil skape et helvete psykisk for disse!

      KRF må faktisk kunne ha forståelse om noen ikke vil bære barnet og disse kvinnene ønsker hvertfall ikke å bli bombardert med økonomiske forslag som vil få deg til å beholde barnet. Ha litt respekt for folk som må gå igjennom dette.

      Sykt at vi faktisk snakker om dette i 2019

    10. Du er så fantastisk. Takk for at du deler så intimt med oss, til tross for nedverdigende meldinger. Jeg er så utrolig takknemlig for at vi har slike som deg❤️ Du er så god!

    11. Bra at du tar opp et så viktig tema!!
      Kjapt og gale om livet mitt;
      Var 16 år, begynte på p-piller, slapp unna mensen – Wohoo!!
      Julen samme året (2010) fortsatt 16 år gammel, innlagt på sykehuset med blodpropp. Var tett fra kneet og opp til magen, og den hadde vandret videre til begge lungene.
      Takket være p-piller og genene mine, har genen Leidenmutasjon, det er et gen som gjør at det er lettere å få blodpropp.

      Synes det er rart og sykt at det skal være så sinnsykt med bivirkninger på p-piller og prevensjon.
      Og kondom ødelegger følelsene under sexen, så det er veldig få som bruker det.

      Tok abort i fjor sommer, for det kan være farlig for meg og baby å være gravid. Siden det å være gravid øker risikoen for blodpropp.

      Siden jeg var 13 år var jeg fast bestemt på at jeg aldri vil ha barn.
      Har samme tankene fortsatt, vil aldri ha barn.
      Vil ikke at noen skal ha et liv sånn som jeg har hatt. At barn skal vokse opp i verden nå til dags, det føles ikke trygt i det hele tatt.
      Skjønner selvfølgelig at mange ønsker seg barn og videreføre slekten sin.

      Så mai i år, så steriliserte jeg med.
      Vondeste og beste jeg har gjort!
      Men så er det tilbake til det fantastiske landet vårt. Du må være 25 år for å sterilisere deg, eller være utviklingshemmet eller slite psykisk.
      Søkte om sterilisering 4 ganger i fjor, når jeg var 24 år, men fikk avslag hver gang fordi jeg var for ung!!
      Også i januar i år så gikk det rett igjennom siden da var jeg blitt 25.

      At man må være 6 uker på vei for å få ta abort, og ikke lener enn 12 uker på vei for da er det gått for langt.
      De som er usikre og ikke vet helt hva de ønsker og vil, de stresser og gjør kanskje feilt valg i forhold til livet sitt når de ikke vet eller er sikre.

      Det er så mye som er feil og riktig i alle sammenheng, men når man er fast bestemt og 100% sikker på noe, da må fylkene eller høyere makter ha fingrene inne i sakene.
      Så ting blir fort veldig vanskelig og mange som gir opp å gjennomføre ønskene sine.

      Som sagt, veldig viktig at DU får frem viktige ting som dette!
      Klem 😃

    12. Hei. Hvordan føler du at oppdragelsen din har vært?

      Er det noe du vil gjøre annerledes med dine fremtidige barn?

      Klem <3

    13. Fantastisk at du skriver om dette, det er så utrolig viktig. Jeg er helt fra meg over hva som skjer i Alabama… Jeg er overbevisst om at det må være noe som skjer bak lukkede dører som vi ikke hører om, penger, skandaler, ting som gjør at de stemmer mot noe som er en så viktig menneskerett. Jeg har virkelig ikke troen på at det er så mange personer i makt som faktisk har slike holdninger deep down. 25 hvite mannlige republikanere stemte for abortban, jeg vil ikke stereotypisere, for jeg tror ikke mennesker er så sort-hvite, vi er mange gråskalaer… Men det er jo helt forferdelig at de skal bestemme over alle kvinnelige kropper i Alabama. Folks kan kjøpes, det har ingen tvil om. For riktig sum så blir politikken påvirket, og folket deretter… Det føles håpløst, hvordan skal vi klare å hjelpe de i USA? Jeg vet ikke …

      Men noe vi virkelig må gjøre, er å bruke stemmeretten. Og hvis noen ikke er gammel nok til å stemme, har vi enda muligheten til å påvirke folk, være politisk aktiv!!

      Og jeg støtter deg og hvem som helst andre som har tatt eller kommer til å trenge å ta abort i fremtiden. Det er din kropp, og du skal gjøre hva du vil med den. Det er ingen som burde få bestemme om du skal ha/ikke skal ha sex, skal få barn/ta abort. De som virkelig mener at kvinner ikke skal få lov til å ta abort må vokst om med kvinnefientlige/overreligiøse voksne rundt seg….

    14. Takk for alt du deler. Du får frem dine meninger på en så flott måte. Heier på deg. Håper USA skjønner hva slags tull de innfører. Blir helt oppgitt…

    15. Dette var et viktig innlegg. Personlig blir jeg så påvirket av å lese om situasjonen i Alabama at jeg nesten ikke orker. Men tvinger meg til å lese meg opp og følge med fordi dette er så ufattelig viktig. Er glad for alle som protesterer og hever stemmen. Ble selv gravid etter en gruppevoldtekt da jeg var i tenårene. Hadde noen tvunget meg til å bære frem barnet hadde jeg ikke vært her i dag.

    16. Så bra at du skriver om dette! Jeg er dessverre veldig, veldig redd for at vi etter hvert vil få høre om nyfødte, uønskede barn som har blitt funnet døde i søpla eller liggende i skitne sidegater, nettopp pga denne loven. De har i panikk kvittet seg med barnet på denne måten fordi de for 9 mnd siden ble voldtatt og fikk deretter ikke lov til å bestemme over kropp. Dette er bare én grunn, det finnes utallige fler. Jeg er redd vi kommer til å få høre mange triste og groteske historier om disse uønskede svangerskapene…

    17. Vurderte du å bære frem barnet for så å adoptere det bort? Abort er ikke den eneste løsningen dersom man har blitt ufrivillig gravid.

      1. Argumentet med at man «bare kan gå gjennom graviditeten og adoptere bort barnet» holder ikke mål. En graviditet er veldig krevende både psykisk og fysisk, selv for en helt frisk kvinne. Det kan også være farlig for en kropp som ikke er ferdig utviklet, som den gjerne ikke er når man er 14 år… Dessuten finnes det nok av barn som trenger hjelp, så tenk om alle som ble gravid uønsket skulle gå gjennom svangerskapet for deretter å adoptere bort barnet… Det hadde blitt mange barn, og ikke nok mennesker til å ta seg av de barna og adoptere dem 🤷🏻‍♀️

      1. Hei, Rebekka…dette blir det debatt av, hvis du ikke klarer å forholde deg til andres meninger foreslår jeg at du holder deg unna. Hva tror du politikerne driver med? De diskuterer for å komme frem til løsninger som gagner alle.
        Har en følelse på at ikke du heller har peiling på politikk. Når du blankt avviser andre sine synspunkt på denne måten, får jeg en følelse at du ikke har særlig mye kunnskap om politikk i det hele tatt. Sett deg inn i saken, les innlegget og kommentarer, kanskje du da skjønner litt mer.

    18. «Norges farligste influencer» my ass. Du er helt rå og bruker plattformen din slik man burde ved å snakke om ordentlig viktige saker. Stå på!!

    19. Kan du slutte og oppfordre folk til å ta abort? Lær dem heller hvor viktig det er med prevensjon. Du går rundt og snakker om at du er på abortfester osv. Abort er det samme som å ta et liv. Ikke feir det! Du kunne også ha vært en abort

      1. Så om det hadde vært brann på en fertilitetsklinikk hadde du løpt inn i brannen for å redde ut de befruktede petriskålene? Det er nemlig ikke noe mindre liv enn om det er inni en mage

      2. Kan du dra hodet ut av ditt eget rasshøl et lite sekund viss litt medmenneskelighet til alle kvinnene som har måtte tatt det utrolige vanskelige valget det er å ta en abort. Du burde skamme deg, makan til oppførsel.

    20. Dette her er så viktig! Jeg gråter av tanken på at denne loven har blitt en realitet! Dette er grunnen til at kvinnedagen er så viktig. Vi må kjempe for oss selv! Ingen skal få bestemme over vår egen kropp.

      Dessverre tror jeg at mange at mange- både av de som skriver så stygge kommentarer og de som kjemper for slike idiotiske lover- rett og slett er uvitne hva det gjelder det å få barn.

      Seksten år gamle meg ville vært enig i denne loven. Seksten år gamle meg var en av dem som kunne gått først i toget for abortloven. Jeg var en av den som mente at abort var mord, og at man måtte leve i sølibat om barn ikke var et alternativ (prevensjsonen kunne jo trossalt svikte).

      18 år gammel ble jeg gravid. Abort var heller ikke på dette tidspunktet et alternativ. 19 år gammel fødte jeg den vakre datteren min. 5½ senere møtte jeg meg selv i døra.

      Jeg var gravid igjen. Denne gangen var jeg ikke i tvil. Jeg var fortsatt ‘ny i gamet’. Det var våkenetter, bleieskift, vasking av tøy og trøsting og bæring hele døgnet. Med to barn i en alder av 19 år hadde sendt meg ned i kjelleren.

      Jeg valgte å avslutte svangerskapet. En helt forferdelig opplevelse jeg ikke unner noen! Jeg ble møtt av ikke én, ikke to, men tre helsepersonell ta jeg skulle sjekkes. Jeg følte meg overfalt og som en jævla turistattraksjon som alle måtte få med seg. Jeg følte meg ekkel og fæl etterpå. Øynene mine var hovne som vannballonger etter alle tårene. Jeg var deprimert i etterkant og la på meg over 20 kg på kort tid. MEN i dag vet jeg at det var den beste avgjørelsen jeg kunne ta, både for meg, babyen min og fosteret!

      Jeg skammer over den uvitne, dumme sekstenåringen som ikke ante hvs hun pratet om. Jeg har heldigvis lært at ting ikke er svarthvitt. Abort er ikke mord, og vi er så ufattelig heldige som har en så fantastisk abortlov som gir oss mulighet til å velge selv!

      (Og dette var dagens terapi. Takk for meg 😂)

    21. Så klart er det et tabu tema når man selv vet at man kan bli gravid ved å ha sex. Prevensjon eller ikke – det er en sjanse. Dette er jo ditt eget valg da. Synes man bør ta ansvar for hva man gjør. Har man sex så tar man sjansen på at man ikke skal bli gravid selv om en ikke ønsker det. Sånn er det. Har man også hatt sex er det viktig å følge opp med en gang man er sen med mensen. 6 uker er kanskje litt lite, men det Alabama vil stanse er abort ved hjerteslag – altså tegn på liv. Er utrolig mange som ønsker barn også så adopsjon er fult mulig her. Har du blitt voldtatt er dette noe helt annet og reglene bør endres. Nå er dette USA da, og Norge har sine egne regler som mange andre land og det vil vi nok alltid ha.
      Jeg dømmer aldri noen som har tatt abort og kjenner flere som har. Vi er alle forskjellige og det er det som gjør oss menneskelig. Setter pris på å lese din mening og erfaring.

    22. Så viktig å snakke høyt om dette! Vår kropp, vårt valg! Og at KrF tror løsningen på å få ned andelen aborter er å øke engangsstønaden er jo latterlig.. 9000 kr mer fra eller til er en liten dråpe i det pengesluket det er å få barn. Hvis KrF vil minske antall aborter; hva med fritt valg av fordeling i permisjonstiden, økt antall sykedager(hvertfall det første barnehageåret når barna gjerne blir syke OFTE), kortere arbeidsdag for en av foreldrene det første barnehageåret (for å redusere antall timer de SMÅ barna er i barnehagen). Altså.. hva med å tilrettelegge for en bedre og lettere overgang til familielivet. Tidsklemma er reell og overgangen til livet med barn er stor. Og hva med å innse at vi er i 2019, at vi ønsker likestilling og retten til å velge selv. Men, KrF er inne på noe med gratis prevensjon, det stopper likevel der.

    23. Jeg pleier egentlig ikke å legge igjen kommentarer, men dette er tema som treffer hjertet og samvittigheten min så sterkt. Dette er så ekstremt viktig å ha kunnskap om, og ikke minst verne om rettighetene våre som kvinner i en verden som virker som den går bakover i tid, og ikke fremover. Skal ikke uttale meg om andre innlegg på denne bloggen, men dette gleder 🙏🙏

    24. En oppfordring om å stemme smart for at Norge skal ta en mer aktiv rolle ovenfor USA er tåpelig. Nei, skal du først stemme så ikke gjør det fordi noen har innbilt deg at du kan bidra til å endre politikken i andre land. Der er vi ikke, og vi kommer aldri til å komme dit, ihvertfall ikke med USA. Skal du stemme så må det være fordi du ønsker å endre politikken i Norge.

    25. Jeg er så glad for at du skrev dette innlegget. Jeg føler meg maktesløs når det kommer til Norge. Jeg føler ikke at Norge er et demokrati lenger, og det er skremmende. Jeg tror det eneste Norges befolkning kan gjøre for å påvirke noe her, er å bruke stemmeretten sin.

      Jeg har blitt diagnostisert med diverse, både fysisk og psykisk, og jeg har bestemt meg for aldri å få barn – ikke en gang adoptere – nettopp fordi jeg ikke kunne gitt barnet mitt det den trenger. Jeg vil at barn skal få være det barn skal være – nemlig barn! De skal få oppleve det frie og gøyale som er ved å være et barn – ikke måtte ta vare på meg som er syk. Jeg vil jo ta vare på dem, ikke omvendt. Jeg har aldri måttet ta abort, men hvis jeg hadde blitt gravid, hadde jeg gjort det, uansett hvor vondt det hadde vært psykisk og fysisk. De som tar abort tar det for en grunn, enten grunnen er egen sykdom eller at en er veldig ung, en har ikke nok ressurser eller energi til å ta vare på barnet, eller noe helt annet.

      Uansett, takk igjen for dette innlegget♡ Ha en fin dag!

    26. En abort er ikke enkelt for noen, skriver du. Vel, jeg tok abort og det valget var lett. Angret ikke etterpå og angrer heller ikke den dag i dag.
      Jeg er lei meg for det som skjedde med deg, men ikke dra alle under en kam og tro at det er forferdelig for alle bare fordi at du føler det slik.

    27. Meget bra og viktig, en sterk historie flettes inn i argumentasjonen fra en kvinne som etterhvert synes å ha fått sterk selvtillit og ikke har bukket under i den skyldfølelse og avmaktsfølelse som rammer, dessverre, mange unge kvinner også i dagens Norge når livskriser finner sted i unge år. Har lest denne under NRK.no også, og må bare si at jeg har stor respekt for det SE har skrevet i dette blogginnlegget/kronikken sin. Det er uvanlig ærlig formulert.

    28. Du er en sånn type kvinne som også kan snakke på vegne av mange som ikke har sans for politikk. Følelser og sunn fornuft er mangelvare i store deler av dagens politiske landskap. Veldig bra skrevet.

    29. Du er en sånn type kvinne som filmer deg selv gråtende på badegulvet

      For så å utføre 5 nye operasjoner etterpå

    30. Gir din rett til seksualliv deg samtidig rett til å ta livet av noen andre? Det er nettopp dette abortsaken handler om. Jeg forstår ikke hvordan vi jenter kan skrive at dette er “nydelig sagt” og “fantastisk”. Det handler om å ta liv av barnet ditt. Barna våre. Det som kunne og skulle blitt barnet ditt. Det er ingenting “nydelig” eller “fantastisk” ved det. Jeg forstår ikke at vi skal heie det frem som en menneskerett. Mammas mage burde vært det tryggeste stedet på jord. Men fordi fosteret blir fremstilt som å ikke ha menneskelig verdi har vi samvittighet til å ta det bort. Tenk på det, dersom barnet var noen måneder eldre – ofte bare 6-7 mnd. eldre ville vi blitt straffet for å slå barnet vårt, og vi hadde alle vært fra oss over at noen kunne skade sitt eget barn. Man kan si hva man vil om abort, men ikke si at retten til det er “nydelig” eller “fantastisk”. Det omhandler faktisk retten til å ta livet av ditt eget barn. Det er sannheten.

    31. Jeg er for abort om det er absolutt nødvendig, f eks ved svært ung alder eller voldtekt. Men å bruke abort som prevensjon blir for dumt. Har ei venninne på 22 år som nylig har tatt abort to ganger etter å ha vært uforsiktig. Når man er over 18 burde man ta ansvaret mener jeg. Ansvar for å bruke prevensjon, ansvar for å ta angrepille med en gang om prevensjonen har sviktet, ansvar for å ta graviditetstest tidlig og ansvar for å ta abort innen uke 6 dersom man likevel er gravid. Har aldri skjønt meg på de som ikke finner ut av graviditeten før 10 uker er gått. Det skal ikke gå an. Da kjenner man kroppen sin latterlig dårlig!

      1. jeg var gravid i uke 14, jeg visste ingenting. jeg tok p pillene mine til samme tid HVER dag. Jeg var 17.
        jeg er 21 nå.
        Selv prevensjonsmidler svikter, og da kan en i hvertfall ikke si at en prøvde!
        Men tanken av at jeg skulle hatt en kid nå, er uaktuelt. Folk tenker ikke litt over at ditt liv må få lov til å starte før du selv gir liv til noen. Det skal være unødvendig for en ung jente å gå igjennom noe som er tungt for kroppen, og for dere som sier at graviditet og what not er så enkelt, prøv det selv, kjenn det selv – du vil ikke si det samme igjen.
        Bare det å ta abort er vondt nok som det er, ikke vær en dritt av et menneske og si noe stygt om det, det du selv gjør for din egen kropp skal være mer enn nok, det å kunne få ta en abort er så lite tenkt over. det er sykelig satt pris på av oss som har tenkt over en fremtid som FAKTISK er egnet for et barn av ditt eget.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg