disse bøkene bør du lese i påsken!

Reklame | egenreklame

Jeg kunne gjerne ha gitt dere boktips en gang i uken ettersom jeg leser så mye, men jeg har fått for meg at dere ikke synes det er så interessant? Jeg kan ta feil – så vi gir det et forsøk. Min typiske smak i bøker er galgenhumor, det er også slik jeg forsøker å skrive selv. Ha litt ironi og sarkasme inn i de mest håpløse situasjoner. Utover det er jeg svært glad i fakta og biografier, men en sjanger jeg ikke har falt helt for enda er krim. Da vendte jeg meg til lillesøsteren min for råd, hun har fantastisk smak i bøker og hun slo ikke feil her heller.

Så, siden det er påske og alt.. Her kommer noen favoritter i sjangeren KRIM som jeg har lest på en uke!

💕 Malin Persson – Størst av alt. Dette er boken som serien Quicksand er basert på. Boken er veldig annerledes enn serien, og spesielt hovedpersonen Maja skiller seg ut. I boken får man jo ta del av tankene hennes og alt blir sett fra hennes perspektiv, og i hodet hennes.. Der er det mørkt. Boken starter i rettsalen og tilbakeblikkene er basert på det som blir fortalt der. Dette er sinnsykt å melde, for serien er fantastisk men boken er BEDRE. Den er over 500 sider lang men fenger fra første stund og er skremmende lett å kjenne seg igjen i. Spesielt alle som har vært i et forhold hvor man blir psykisk mishandlet og hele verden gir deg “ansvaret”. Terningkast 6! 

💕 Karen Dionne – Myrkongens datter. Denne håper jeg det blir laget film av! Boken handler om Helena som levde sine første 12 år i fangenskap, kidnappet av sin egen far. Han er kjent som “myrkongen”, og rømmer fra fengsel da Helena er voksen. Ingen, ikke engang hennes egen mann kjenner til oppveksten hennes, og ingen vet at hun er oppdratt til å drepe. Dette er en psykologisk thriller som jeg virkelig elsket, den er uforutsigbar og suger deg inn. Jeg klarte ikke å legge den fra meg og boken var lest ut på litt over en dag. Terningkast 5! 

💕 Camilla Lackberg – Gullburet. Denne kjøpte jeg egentlig kun fordi den var nummer en på boklisten. Jeg synes Camilla Lackberg er en ganske oppskrytt forfatter, litt som Jojo Moyes, de bare havner på førsteplass uten å være mer enn middels. Bøkene er forutsigbare med et enkelt språk (som egentlig kan være en bra ting), men her mangler jeg det lille ekstra som suger meg inn og gir meg medfølelse for karakterene. Boken handler om Faye som tilsynelatende har et perfekt liv med fin leilighet, bra mann og en livsstil i luksus. Hun har gitt opp alt for en mann som til slutt forlater henne, og da raser verden hennes sammen og hun begynner å planlegge en grusom hevn. Jeg har enda ikke lest hele og mangler cirka 40 sider, så det kan hende jeg tar totalt feil nå, men så langt har den vært ganske forutsigbar selv om det er grei underholdning. Terningkast 4. 

 💕 Ellers kan jeg nevne at min første bok Forbilde er på salg i pocketversjon rundt omkring i landet! Så, den koster bare 79 kr akkurat nå. Den passer perfekt å lese i påsken:-) Eller høre på StoryTel!

Foresten, dere har vel ikke gått glipp av den siste episoden av podcasten? Da er Morten Hegseth gjest og vi har en skikkelig lang, ærlig og fin prat. Jeg tror dere kommer til å elske episoden for det gjorde jeg! Du finner den HER.

Kanskje dere har noen boktips til meg? Skal jeg begynne å anbefale mer bøker? 

58 kommentarer
    1. Skikkelig koselig å kult innlegg synes jeg å super Nydelig bilder og du er favoritten min jeg skal hjem ti papsen og moms til Torsdag da ser jeg pus kompis ønsker deg alt godt og en fantastisk riktig god kveld fra meg å puse kompis sophie Elise hilsen Kristian Magnus 🐱♥️😃🌌

    2. Elsker bokanbefalinger!
      Hvis du sliter med å like krim burde du lese “Jeg lar deg gå” av Clare Makcintosh. Den, og “Størst av alt” er vel de to beste krimbøkene jeg har lest 🙂

    3. Del gjerne boktips hvis du vil. Som bokorm elsker jeg å kommer over interessante bøker, i tillegg til at jeg er nysgjerrig på hva andre leser 🙂

    4. Hvorfor skriver du ikke at du er i Tyrki..? Du pleier jo alltid å tagge hvor du er i bildene dine på insta. Du er åpenbart i Tyrkia og har vært det siden i går; men poster som om du er hjemme og unngår og nevne det? Er du der for å operere igjen?

    5. Les den nye krimboken til Tom Egeland, Falken! Bokens handling går ut på at 19- trikken i Oslo blir kapret av terrorister med ukjent motiv og uskyldige passasjerer blir holdt som gisler. Jeg klarte ikke å legge den fra meg, anbefales virkelig 🙂

    6. Jeg anbefaler _virkelig_ Lisa Gardner’s Finn henne (/find her hvis du vil lese på originalspråket) – jeg sluker krim og denne var virkelig ikke mulig å legge fra seg!! Håper så sterkt at du vil lese den, for jeg tror så fullstendig at den hadde falt i smak og jeg vil så gjerne høre hva du synes om den:) Google den og les hva den handler om – anbefaler den varmt!

    7. Tenkte jeg skulle kjøpe den Størst av alt-boka, men på nett står det at den var er på 440 sider. Er du sikker på at den er på over 500 siden? Jeg bare tenkte å være sikker på at jeg kjøper riktig bok 😀 Btw jeg elsker når du har boktips. fortsett med det. forrige gang ble jeg så inspirert at jeg nærmest endte opp med en egen bokhandel her hjemme 😆

    8. Jeg er fan av Lee Child sine bøker om Jack Reacher 😊 godt språk og historier som aldri er heeelt som du tror 😊 thrillere 😊

    9. Tok du deg fri for å reise til Istanbul alene for å gjøre hva?🤔 så deg foresten gå på flyet alene derfor jeg lurer:D

      1. Stine
        Hva gjør du der? Er du alene? Hvem reiser du med?
        Hva skal du kjøpe? Skal du feste? Med hvem?
        Ønsker full, åpen rapport fra turen din. Ikke hold noe tilbake. Her skal alt ut i offentligheten. Det er jo det som er ønskelig fra SE, så da regner jeg med du også deler.

    10. Ganske åpenbart at du har reist til Tyrkia for og operere.. Tyrkisk mobiloperatør på screenshots på insta (som du nå har slettet – enda mer mistenkelig!), later som du er i Norge og tagger bildene dine som Oslo, Norway når screenshotene dine fra igår også (reklame for storytel) hadde tyrkisk mobiloperatør. Ikke noe innlegg i går, bare dette innlegget om bøker i dag som ikke nevner noe om dagen din eller har nye bilder, ingen nye bilder på sosiale medier/blogg siden søndag, null oppdatering på sosiale medier bortsett fra reklame for podcast. Så trist, trodde du var ferdig med dette og endelig var fornøyd med deg selv. Men håper hva enn slags operajson det er får deg til å føle deg bedre da..

      1. Til M: Hvorfor legger du inn igjen flere kommentarer om det samme her + at du kommenterer det samme tullet under det siste innlegget hennes på Instagram? Du virker besatt

      2. HVA så om hun er i Tyrkia? Hun er ikke pliktig til å opplyse oss lesere eller noen om hvorfor og om hun er der! Hærrgud folk ass.. Og hva så om hun «later» som om hun er i Oslo? Hun har et liv ved siden av sosiale medier og har ikke meldeplikt til noen. Er sikker på om hun har skrevet at hun er i Tyrkia så har det blitt heksejakt da også. Ro ned folkens!

    11. Vil gjerne høre flere boktips og serietips fra deg. Synes du har god smak i underholdning og har ofte tatt dine råd 🙂

      Om du er ute å reiser, hvor enn det måtte være, er det din business og ingen andre sin. Jeg vet at du nok er veldig klar over det, men følte likevel for å skrive det mtp kommentarene over her.
      Du har gitt og fortsetter å gi så mye av deg selv hele tiden. Du skylder oss ingenting.

      God påske <3

    12. Kan du ha sånn at man kan sende spørsmål til podcasten om vanskelig ting som du og fetisha kan svare på?

    13. Joo, fortsett med bokanmeldelser! Elsker å se hva du liker å lese🥰
      Helt enig angående Størst av alt. Leste den for et par år siden og den står fortsatt høyt på min favorittliste. Gullburet synes jeg derimot tapte seg halvveis gjennom. Rart og skuffende siden de 200 første siden var så bra😅

    14. Jeg syntes også Gullburet var en terningkast 4 stort sett hele veien, men den tok seg virkelig opp de siste 20 sidene. Hva synes du? Mener den hevet seg til terningkast 4.5-5 på grunn av slutten 🙂

      Jeg leser stort sett bare krim, så si ifra hvis du vil ha flere tips. Virker som vi har litt samme smak i krim-sjangeren!

    15. Siden du fikk en del kritikk for det innlegget her, kan du for foreksempel svare dine lesere. Både fine kommentarer og konstrututktitikk kritikk . Prøve å sette deg litt mer inn i hva leserne har lyst å lese om. Bki kjent med dem gjennon bloggen

      1. Glemte å si: Anbefaler Drive Your Plow over the Bones of the Dead av Olga Tokarczuk. Shortlisted til Man Booker International, og nylig oversatt til norsk som Før plogen din over de dødes knokler. Det er yndlingsboken min, har leste den tre ganger det siste året. Handler om en gammel dame på den polske landsbygden, full av mørk sarkasme, gammel dame-sass, dyrevern, drap, astrologi, like morsom som den er vakker. Hun måtte ha livvakt i hjemlandet etter den kom ut fordi den provosere nasjonalistene og kirken.

    16. Anbefaler deg å lese “jeg er fremdeles her, ” av veronika Kristoffersen. Det er en bra bok om vernika om til slutt ko seg ut av både psykisk fysisk vold over lang tid.

    17. Jeg har akkurat lest Svartstilla som er skrevet av Susanne Skogstad. Hun er bare 27 år men har skrevet en så poetisk og nydelig bok hvor hun forteller historien til en eldre dame som har mistet mannen sin og opplever en dyp sorg. Anbefales varmt ✨

    18. Når det er snakk om krim, da vil jeg virkelig anbefale Jørn lier horst og Lars kepler! Faktisk så er unni Lindell-nattsøsteren også en veldig bra bok 🙂

    19. JA!! Mer bokanmeldelser!
      Størst av alt er virkelig en av mine all time favoritter. Syns Maja og Sebastian så “riktig” ut i serien, merkelig nok 😉
      Anbefaler Sebastian Fitzek – Terapien. Om en psykolog, hvor datra forsvinner sporløst, hvor han får en pasient som kommer med en historie han tror kan ha noe med datteren å gjøre. Han må trå forsiktig for å ikke ødelegge at hun forteller.

    20. Hejsa! Dette er ikke “bokanmeldelser” – det er reklame. En bokanmeldelse er en uafhængig vurdering af en kritiker som ikke har modtaget penge for at omtale bøger på en positiv og salgsfremmende måde. FYI & glad påsk. Læs god litteratur og observér forskellen på anmeldelse og reklame.

      1. Tror ikke hun har mottatt penger for å lese noen av disse bøkene? Grunnen til at det står reklame er fordi hun skriver om sin egen bok, men er jo ikke den hun “anmelder” :p

    21. Elsker når du har bokanmeldelser, syns det er så gøy å se hva du har lest og jeg får litt tips til bøker jeg selv kan lese. Så dette kan du bare fortsette med. Kanskje du kan ha disse innleggene 1-2 ganger i måneden, der du skriver litt om favorittene dine. Tror det er flere enn meg som hadde satt pris på det:)

    22. HVA så om hun er i Tyrkia? Hun er ikke pliktig til å opplyse oss lesere eller noen om hvorfor og om hun er der! Hærrgud folk ass.. Og hva så om hun «later» som om hun er i Oslo? Hun har et liv ved siden av sosiale medier og har ikke meldeplikt til noen. Er sikker på om hun har skrevet at hun er i Tyrkia så har det blitt heksejakt da også. Ro ned folkens!

    23. Altså, «struggle» og «problem» med én kvise, og så er det i tillegg reklame? Du er visst som du selv har sagt en bedrift som ikke tar konstruktiv kritikk på alvor

    24. Tenkte å si ifra om at “Størst av alt” også er å finne som lydbok på Storytel 🙂 Helt enig i at den på ALLE tenkelige måter kan anbefales, men “krim” er nok ikke den riktige sjangeren for denne boken – det er det drama som er 🙂

    25. Til alle dere som spekulerer i om hun er i Tyrkia og hvorfor.

      Det er ikke så forbanna lenge siden kjeftausa fra Bergen ga henne huden full og vel så det for å være åpen om sine komplekser og operasjoner. Dere vet hun som aldri skulle ha barn, men som bare plutselig måtte ha slurvet med pillene (mulig de biologiske klokkene ringte så høyt i hodet at hun mistet tellingen på dagene), vips, så var det barn i magen. Kanskje det er utafor magen nå, stille på SOME i allefall, mulig kynisme for klikk?
      Når SE ikke skriver hvor hun drar og hvorfor, er det galt. Skriver hun hvor og at hun (dette er kun et eksempel fra min side) skal operere en finger som er skeiv, den er lite instavennlig (SE, jeg har ikke studert fingrene dine, men de er helt sikkert ikke like lange, altså er de perfekt – for deg), så er det galt og da blir det en ny kjeftausevideo.

      Uansett hvor du er, hva du leser, jeg ber deg gi Camilla Läckberg en sjanse. Les noen av hennes tidlige bøker, hun er meget dyktig. En av få kvinnelige krimforfattere jeg leser.

      Kos deg i påsken og drit i at folk spekulerer. Du har rett på privatliv, akkurat som alle andre.

      1. Herregud, akkurat det her tenkte jeg også. Det er kanskje ikke så rart hun ikke sier hvor hun er etter sist rundtur i media. Hun har absolutt ikke meldeplikt til noen av oss, og jeg syns det er kjempeflott at hun ikke skriver om dette HVIS det handler om en operasjon!

        Stå på!

        1. Stå på vi støtter mer operasjoner!! Skal hun få klapp på hodet fordi dere ihuga fans ikke evner å se spillet hun spiller. For min del kan hun operere så mye hun vil, men jeg kommer aldrig til å klappe hele veien til operasjonsbordet. Hva har hun igjen å fikse på? Håper hun bare er på ferie og koser seg. Resultatet får dere kanskje vite etter 100 løgner og bortforklaringer.
          Dette ble sykt forvmange år siden. Synes synd på henne, burde ikke familie og venner snart gripe inn. Hun ender snart på kirurgiske katastrofer.

          1. Nå mente jeg ikke Stå på, som at jeg støtter flere operasjoner. Trodde det var opplagt. MEN jeg støtter at hun velger å ikke snakke og skrive om det! Og det regner jeg med vi er enige i?

    26. Mener absolutt ikke at hun skal eller må dele det om hun opererer (som jeg ser på som høyst sannsynlig med tanke på at hun ikke deler noe på sosiale medier eller blogg disse dagene og henmeligheten rundt det). Skjønner veldig godt at hun ikke vil dele det og det er sikkert best også. Men at hun regelrett lyver og sier nei til at hun er i Tyrkia når hun blir spurt av følgerne sine synes jeg er skikkelig guffent gjort, når hun over flere dager har delt screenshots med tyrkisk mobiloperatør. Blir man spurt er det jo bare å si ja, trenger ikke å utdype det noe mer… Folk spekulerer jo like mye når hun lyver om at hun er der.

      1. Se for deg scenarioet hvis hun opplyser folk at hun er i Tyrkia. Tror med hånden på hjertet jeg hadde løyet selv.

    27. Hei! Takk for tips. Er litt nysgjerrig på hva Kasper leser for tiden, og om dere leser mye av det samme? God påske!

    28. Del gjerne flere boktips! 😊 Jeg kan anbefale Pushwagner biografien, om du ikke har lest den allerede.

    29. Deg for noen dager siden: Jeg har tatt meg fri fra alt annet, men skal oppdatere blogg og sosiale medier som vanlig i påsken!

      Deg så fort påskeferien begynte: drar til Tyrkia, lyver om det av en eller annen grunn, oppdaterer hverken blogg eller sosiale medier…

    30. Liker boktips 🙂
      Les 1q84 av Haruki Murakami. Beste og mest spesielle boka jeg har lest. Helt spesiell stemning gjennom hele( alle tre) Han har en som heter Hardkokt evntyrland og veien til verdens ende som også er bra
      Jungelbarnet av Sabine Kegler er også fin. Handler om en oppvekst inne i jungelen i Indonsia, og kultursjokket over å komme til europa som 15 åring.
      Er så koselig med bloggen din, gir et lite pusterom 🙂

    31. Ja gjerne kom med flere boktips! Jeg elsker å lese. Om du ikke allerede har lest de kan jeg anbefale deg bøkene til Lizzie Velasquez: Lizzie Beautiful, Be Beautiful, Be You og Choosing Happiness. Har du heller ikke lest den (gammel, men så bra!): Regines bok, en ung jentes siste ord.

    32. Karen Dionne – Myrkongens datter – minner meg veldig om filmen «Hannah». Sjekk den ut. Tror den kom ut i 2011.

    33. Hun har vel skrevet at hun ikke skal fly heller og at de derfor vurderer togtur til syden i sommer. Det blir nye løgner på denne måten. Da hun fikset rumpen sa hun de bodde på Airbnb utenfor byen og derfor lite bilder. Kanskje hun skal minisere eller endre på den? Det blir bare spekulasjoner.. Samtidig ville det blitt bråk om hun skrev om enda flere operasjoner. Trist om hun enda ikke er ferdig med å gjøre store endringer. Veldig trist.

    34. Har akkurat hørt deg lese boken din, Forbilde, på Storytel. Bok til ettertanke, for meg som ikke leser blogg, og kun ‘kjenner’ deg via TV-opptreden. Måtte google bloggen din for å kunne gi deg en positiv tilbakemelding.
      Likte boken din. Ble litt trist av å høre din historie. Enhver hendelse setter spor, og du er sterk som forteller så åpent, ærlig og raust om din.

      Tror du er det sterkeste lille menneske æ vet om.
      Hilsen en voksen finnmarking.

    35. Liker godt at du kommer med bokanbefalinger, det kan du gjerne gjøre oftere! Føler at jeg får mer motivasjon til å lese selv, når jeg ser hvilke bøker andre leser.

    36. Ikke stopp med boktips!! Elsker å få tips til nye bøker å lese. Anbefaler forresten Stoner hvis du ikke har lest den! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg