det som skjer nå er krise

Det jeg synes er vanskeligst med min jobb er å leve i tråd med verdiene mine, samtidig som jeg skal fronte en livsstil som i stor grad handler om forbruk. Dette er noe jeg er klar over selv – og jeg har liksom ikke helt landet i hvordan man løser det på best mulig måte. Det er en dårlig unnskyldning å si “jeg er ikke perfekt”, men jeg er jo ikke det, og kan ikke gjøre annet enn å bruke plattformen min nå og da til å snakke om viktigere ting. Hadde jeg blogget om dyre-og miljøvern hele tiden hadde ingen lest, trist men sant. MEN, jeg håper dere bruker noen minutter til å lese om hvordan man kan forbruke mindre plast i hverdagen, dette er regler jeg selv prøver å leve etter og som jeg håper dere vil tenke litt på.

Det er så urettferdig å tenke på at de rikeste landene, altså blant annet OSS, er de som forurenser mest men merker minst av konsekvensene. Det er de fattigste landene som blir hardest rammet, og ofte har de ikke gjort noe mot miljøet. Dette gjelder ikke f.eks India som er verstinger på miljø, men nå snakker jeg land som enda ikke har industri.. Det gjør meg trist og sint. Og flau.

Først må jeg legge fakta på bordet:

Om du spiser fisk, spiser du også med høy sannsynlighet microplast som fiskene har fått i seg via all forurensingen i havet. Det blir produsert over 250 millioner tonn plast i året. Forskning viser at det innen 2050 vil være mer plast enn fisk i havet – dette er også året antall miljøflyktninger vil være på topp. Plast er laget av olje, og som vi vet er olje den store miljøsynderen på grunn av de store mengdene karbondioksid som slippes ut. Som vi vet er konsekvensene av dette at isen smelter, og isbjørner og andre raser dør ut. Rundt om i havet har det dannet seg egne “øyer” av søppel. Bare ni prosent av plast blir resirkulert. Omtrent 1 million fugler dør i året som konsekvens av plast. Plast i havet ender ofte opp ved antarktis, da strømmene fører det dit og dyrene blir hardt rammet. 

♻️ Takk nei til pose på butikken! Ha med deg din egen, eller plasser så mange varer du kan i sekken, baggen osv. Jeg har kjøpt en “miljøvennlig” pose på Meny, og prøver å ha den med meg så ofte jeg husker.

♻️ Takk nei til sugerør og ikke kjøp grønnsaker og frukt som er pakket inn i mye plast. Det er seriøst trist å gå inn på butikkene og se all plasten.. Vet dere hvem som er verst her, forresten? Jeg ønsker å sende en mail på det.

♻️ Drikk vann fra “ekte” vannflasker istedenfor å kjøpe en flaske med imsdal. Det er det mest idiotiske kjøpet man gjør, både økonomisk fordi vi har vann i springen, men også fordi det er totalt unødvendig. Det samme gjelder med kaffe: du kan ha med deg i din egen termos, istedenfor å kjøpe hver dag på Kaffebrenneriet. Selve kaffekoppen er ofte i papp, men lokkene på toppen er plast og disse blir sjeldent resirkulert.

♻️ Som får meg til neste punkt.. Husk å resirkuler! Det koster så lite men gir en stor forskjell.

♻️Bytt ut din vanlige tannbørste med en humble-brush. Helt ærlig så er de litt “harde” å pusse med, men mykere på samvittigheten, hehe.

♻️Og ikke minst, SPRE ORDET! Det er viktig at folk vet. Ikke tenk “det er bare ETT sugerør”, for det tenker også milliarder av andre mennesker. Ikke tenk “det er bare EN plastpose”, for det sier du mest sannsynlig flere ganger. Listen kan gjøres lang..

Dette er mine favorittdokumentarer om miljøvern, havet og plast som ligger på Netflix. Om du har tips til flere dokumentarer, skrik ut! 
♻️A Plastic Ocean
♻️ Chasing Coral
♻️Before the flood
♻️Cowspiracy (ikke om havet, men verdt å se)
♻️Frozen Planet. Det er bare en fin og hyggelig dokumentar, men minner oss på alt vi ikke vil miste.

Jeg personlig kunne gjerne skrevet om miljøvern, dyrevern eller politikk flere ganger i uken. Men dessverre vet jeg at disse innleggene ikke skaper noe særlig engasjement hos folk med mindre man “provoserer”, og jeg tror ikke det er rett måte å få folk til å faktisk gjøre en endring.. Eller, hva tror dere? Jeg elsker å gå “hardt” ut, men av erfaring gjør det folk mer sinte og på bakbeina enn faktisk medgjørlige.

Folk vil helst lese om skandaler, silikon, krangling og what not.. Så om dere lurer på hvorfor inluencer-verden er som den er: derfor. Man tjener penger på skandaler og ikke på å gjøre noe viktig, og det er folket som bestemmer det. Det er synd men sant!

Jeg tror alle ønsker å gjøre en forskjell, men at man enten er for lat, ikke vet hvor man skal starte eller ikke ønsker å gi slipp på noe. Men jeg lover, livet mitt er IKKE noe dårligere fordi jeg sluttet med sugerør og tar med egen vannflaske, haha. PLEASE, vi har bare en planet 💙 Om dere har tips til annet jeg kan gjøre, let me know! 

79 kommentarer
    1. Kan anbefale Jordan sin nye Green Clean tannbørste, den finnes i myk og medium 🙂 Et tips er også å se etter q-tips laget i papir istedenfor plast, de er helt like men bedre for miljøet. Så glad du tar opp dette viktige temaet på bloggen!

    2. Hei Sophie, så fint at du kommer tilbake med slike viktige innlegg! Kanskje du kan begynne med en fast spalte eller lignende, der du gir tips og triks til miljøvennlige og viktige forbedringer vi kan gjøre i hverdagen? Her er det mange muligheter på alt fra å forminske matsvinn, mer miljøvennlige ferier (slik du nettopp skrev om når du ferierte i eget land… Det er jo konge!) og ikke minst etiske og miljøvennlige kles-merker… Listen har vel egentlig ingen ende, men det krever nok en del research fra deg. Dette skulle jeg veldig veldig gjerne se flere unge i Norge bry seg om!! Og om din platform kan brukes til noe virkelig fremtidsorientert og viktig, så skulle det gjerne vært dette!
      Jeg er veldig involvert her jeg bor i Nederland, så om du vil ha noe feedback eller lignende så bare send meg en mail. Hjelper gjerne!

      1. Yes, en fast spalte er faktisk en veldig god tanke! Da trenger jeg riktignok forslag på hva jeg kan ha fra gang til gang, men har noen tanker allerede 🙂 Tusen takk skal du ha for en fin kommentar!

        Det krever en del research, men jeg synes det er både spennende, interessant og engasjerende og det beriker jo også mitt liv. Så, definitivt!

        Kom gjerne med feedback! Digg med Nederland, virker også som om de har mer peiling enn oss her på miljøvern og fornybar energi. GOALS.

          1. Er helt riktig at det er et plastbellegg i «pappkoppen»… narvesen har en pågående kampanje om å kunne fylle medbrakt termokopp for 18kr, Special K på Skøyen har fjernet alle pappkoppene sine (de har dem bak disken) så det skal være enklere for kundene å velge termokopp.

            Alle monner drar, og jeg ser gledelig at det er blitt litt mindre søppel i områdene jeg ferdes. Mener å ha sett «ryddere» litt rundt om kring!
            Er jo tross alt bare å ha en pose tilgjengelig og plukke litt opp her og der…

            Julepapir:
            Jeg husker mamma sa til meg en julaften at jeg ikke kunne putte papiret i pappdunken… det var jo ikke ren papp! Vi pleide å reise på fyllinga med to plastsekker til gjenvinning på miljøstasjonen den 26 desember hvert år 🙈

    3. Flott at du er opptatt av miljøet, men:
      Plast er egentlig et fantastisk produkt, så lenge det ikke havner i naturen…
      Handlenettene fra meny, REMA etc må brukes veldig mange ganger før de er mer miljøvennlige enn plastposer. Så mange ganger at de er blitt ødelagt før regnskapet går i pluss! Bruk plastposen til å ha avfall i, eller kast den i plastavfall!

      Mat pakket inn i plast: massevis av matvarer har helt unødvendige mengder emballasje, og gjerne papp utenpå plasten..
      Når det gjelder frukt og grønt gjør plasten at holdbarheten blir mye lenger. Eksperter mener det negative miljøavtrykket etter økningen i matsvinn dersom vi slutter å pakke ferskvarer i plast langt overgår det miljøproblemet selve plasten er. Så i dette tilfellet er plasten faktisk miljøvennlig, tro det eller ei.

      Som sagt i begynnelsen , jeg er veldig glad for at du er opptatt av miljøet og formidler det!

      1. Ja, problemet er vel bare at så sinnsykt mye havner i naturen og at folk ikke resirkulerer.

        Og takk for kommentaren! For meg virker det nesten som å gjøre folk bevisste generelt på miljø og utfordringer er positivt, og for hver ting man gjør finnes det en motpol som er negativ – om du forstår hva jeg mener? Plast er ikke bra for miljøet fordi det havner i havet og ikke blir resirkulert, men om man f.eks ikke pakker mat inn i plast er det lavere holdbarhet og mer kasting. Å være veganer er bra, men soya er ikke bra. Å kjøre el-bil er bra, men prodouksjonen er ikke bra.. ETC :/

    4. Hjelper ikke å bare skrive innlegg, du må jo gjennomføre det. Du får vel alt pakket i plastikkposer når du bestiller mat hjem på døren (som du sier at du gjør)? Du bruker og REKLAMERER for sminke med microplast.. Du fremmer et ekstremt forbruk, du kjøper nye billigklær hele tiden og igjen, REKLAMRER for det i nesten hvert innlegg.. Bra du prøver å fronte dette, men utrolig vanskelig å ta deg seriøst når du absolutt er en av verstingene, selvom du spiser delvis vegansk og prøver å bruke plastposer mindre når du går i butikken (hvis du husker på det).

        1. Beklager, men går ikke an å ta deg seriøst på dette. Du tror du er en eller annen slags miljøaktivist, men du er så langt ifra å være det! Du flyr mer enn de fleste i tillegg til fronting av bruk/kast mentaliteten som nevnt. Slutter du å shoppe masse billige klær ukentlig som du reklamrer for på bloggen daglig, ville det vært ett større skritt i riktig retning. Kult at du prøver å bry deg som sagt, men alt du IKKE gjør er mer enn det lille du gjør, som egentlig ikke gjør så store forskjeller som du tror det gjør..

          1. Kommenter egentlig aldri på blogger, haha, men følte bare at jeg må si at dette var et kjempefint innlegg:) Tipsene du skriver er kjempenyttige og enkle ting de fleste vil klare å gjennomføre. Jeg skal hvert fall prøve å huske på mye av dette! Man kan selvsagt alltid gjøre mer, men å bidra litt er MYE mer enn ingenting. Ville egentlig bare si at de fleste ikke tenker som hun ovenfor – det er superbra at du bruker plattformen din til noe så viktig! Man må ikke slutte å kjøpe klær, aldri være nær plast igjen, og aldri reise for å kunne komme med tips, og være et godt forbilde. Du er flink, jeg heier på deg!

    5. Jeg tror vi mennesker må slutte å søke perfeksjon hos andre mennesker og heller heie på utvikling, for det er det som er viktig. Jeg syns det er fantastisk at du ønsker å ha mer fokus på miljø selv om du selv ikke sitter med alle svarene selv. Man blir offer for mye kritikk når man våger å sette spørsmål ved menneskers vaner og tradisjoner, tøft gjort av deg!

      1. Er så enig, Ida. Om Sophie Elise skulle ventet til hun var en “perfekt” miljøaktivist før hun skrev denne typen innlegg, ville de aldri blitt skrevet, og miljøet hadde tapt på det. Ingen kan gjøre alt, men mange kan gjøre mye (nok)!

        Samme med Gunhild Stordalen. Hun flyr mer enn de fleste, men samtidig er hun en fantastisk inspirasjon og jobber aktivt med å redde verden (ja faktisk!). Men i følge Kristina er det “vanskelig å ta henne seriøst”, uansett hvor mye godt hun gjør for miljøet. Den tankegangen er meningsløs i mine øyne, og fører ikke til noe positivt.

    6. Jeg lurer på to ting om plast jeg håper noe kan svare på!

      1) Jeg bruker plastposer fra matbutikken til søppeldunkene. Hva kan jeg bruke isteden? Er det et opplagt alternativ jeg bare ikke vet om?? 😅

      2) Er det noen miljøkonsekvenser dersom man resirkulerer all plasten man bruker?

      Hilsen en som vil lære mer og bli enda flinkere 😊

      1. Man kan kjøpe “biodegradable”, eller nedbrytbare, søppelposer som kan erstatte vanlige plastposer. Men jeg vet ikke om produksjonen av disse er verre for miljøet samlet sett i stede for å bare ta en pose på kiwi og bruke den til søppelet etterpå

    7. Hei!
      Vi har nettopp hatt om dette i skolesammenheng, globale miljøutfordringer. Vil anbefale deg på det sterkeste å se filmem “Green”.. den er så viktig og så sterk. Denne er ikke om plast da, men om regnskogen, mangfoldet, konsekvenser, hvorfor det hogges osv..

      Håper du vil bruke en liten time på å se denne.

      Ha en fin kveld!

    8. Veldig bra! TAKK for at du velger å bruke stemmen din til å snakke høyt om de aller viktigeste tingene<3

    9. Jeg har gått til innkjøp av Coop sine gjenbruksposer. I tillegg til at jeg får bonus ved bruk, er disse posene de jeg syns er perfekt størrelse til varer og ikke minst at det står bedre i bilen. Ellers sorterer jeg så godt jeg kan. Vanskelig å takke nei til poser innimellom ift at man trenger det til søpla ellers. Bruker desverre en del plast når jeg fryser ned varer – og generelt passer jeg på å ha pose i bilen til søppel istedet for at det ofte bare kastes ut av bilen i fart! Jeg gjør desverre ikke de store tiltakene, men jeg gjør noe.
      Ang plast i butikken ift frukt og grønt – kan du kanskje foreslå andre måter enn disse posene de har? Får hetta av dem, burde være papirposer eller feks “fruktnett” man kunne fått kjøpt i butikken istedet for?

    10. En ting som er litt godt å tenke på er at vi i Norge absolutt ikke er verstingene, og det takket være vannkraft. Vi har drevet med fornybar energi i mange år og 98 % av energien vi produserer i dag er fra fornybare energi kilder (i hovedsak vannkraft). Vi er et av landene i verden som er best på fornybar energi (langt bedre enn Nederland f.eks.) og det er jo supert, er jo de store tingene som er viktigst. Men jeg er absolutt enig i at vi også må bidra med de små tingene, og all plasten som ikke blir tatt vare på og sluppet ut i naturen er skremmende. Veldig bra at du som en så viktig stemme, kan spre dette. Digger deg!

    11. Er så glad for at du bruker stemmen din til å opplyse folk, selvom det kanskje ikke er det folk vil lese om, som du skrev, men det er så ekstremt viktig! Så takk!!

      Leste ovenfor om en idé til spalte, det vil hvertfall jeg lese! Noe jeg så da jeg reiste i Asia var at de stedene hvor folk er fattige, heller ikke har kunnskap om plast eller avfall generelt og at de lever etter prinsippet om at så lenge ikke søppelet er i deres hus så har ikke de noe med det å gjøre, som igjen fører til at de bare legger det på gata eller kaster det i havet. Det er så synd ettersom det er så stor befolkningstetthet i disse landene, og ganske omfattende og vanskelig for oss å påvirke!
      Kanskje du kan skrive noe om det?

      Klem fra meg!

    12. Så glad for at du bruker plattformen du har til å ta opp viktige tema! Tusen takk for at du gidder å gjøre det selv om folk klarer og gjøre det til noe negativt også. Jeg synes du er en av veldig få kjente fjes i Norge (og egentlig generelt i verden) som faktisk bryr seg om miljøet og prøver å gjøre en forskjell. Thank u for being u, du er bra<3

    13. Funfact: tannkrem (noen av de) inneholder også microplast. Det er så å si umulig å unngå, så jeg vil heller få i meg omega3 og 6 enn å tenke for mye på microplast!

    14. Kjempe viktig å flott at du er glad i dyr og miljø bevist å superflink synes jeg har sett video med deg å Joakim kleven det du sa mo at komentarene på Instagram er overfladisk mente du ønsker deg en fantastisk riktig god kveld å alt godt sophie Elise hilsen Kristian Magnus 😃♥️

    15. Vil også anbefale å kjøpe mat til fuglene som er i halve kokosnøtter og lignende. Meiseboller som er med sånn grønn nett blir også bare tatt med vinden etter at de er tomme for mat. Større fugler som skjære, kråke og måke kan også sluke meisebollene hele, da sluker de jo også nettet, men de klarer ikke å fordøye nettet :/

    16. Hei! Jeg leser heller innlegg som det her enn skandaler, jeg leser egentlig ikke blogger, er ikke opptatt av nyheter og spalter i avisene eller magasiner, men arbeidet du gjør og måten du står opp for dyrene og planeten vår, det fanger min interesse, og du har inspirert meg til å jobbe med meg selv, jeg er stor fan av arbeidet ditt!

      Jeg bruker humble bruse tannbørsten og det finnes også mer naturlige tannkremer også, vaskemiddel, skyllemiddel osv som også er vegansk eller veggie. Du får det på life helsekost <3

    17. Takk for at du skriver om dette! Og jeg tror mange av oss som leser bloggen din syntes slike innlegg er supre – så kjør på med mange, MANGE flere!

    18. Jeg jobber på meny , og i år har vi fått papirposer til frukten. I tillegg har vi fått gjennbruksnett som er veggienet som det heter, men vi har også plast enn så lenge(sikkert fordi vi må bruke de opp?)
      Det syns jeg er fint. Vi merker også forskjell på salgene, når vi pakker ferdig Klementinene i papirpose foreksempel 🙂 det øker, så tydelig at mange er bevisst på det 🙂

    19. så utrolig glad for at du tar opp dette på bloggen din! en av grunnene til at jeg støtter deg som influensa er nettop det at jeg vet at du har mange gode verdier! jeg er veganer selv og veldig opptatt av både miljø og dyrevelferd, så slike innlegg elsker jeg å se😻 håper virkelig på mer innhold som dette framover!

    20. Har aldri kommentert på innlegg til influencere før, men føler jeg bør gjør det nå for å fortelle deg hvor utrolig BRA det er at du skriver om miljø og hva vi kan gjøre for å bidra. Ser noen tipser om en fast spalte – det stemmer jeg for! Fordi jeg vet du kan påvirke mange unge (og eldre) til å ta bedre valg ved å opplyse. Du har helt klart fått meg til å reflektere over de miljøvalgene jeg tar i hverdagen!! Flaut å innrømme, men det meste jeg leser om miljø er det du skriver på bloggen, for så å gjøre research på tema du tar opp. Kan tenke meg at jeg ikke er den eneste.. so keep up the good work!

    21. ja skjønner godt at det er vanskelig å finne den balansen! prøver å fronte det jeg også, men det er alltid sminke og antrekk innlegg som blir best likt, og det er så sykt trist.. så bare håper at når jeg kommer med det innimellom så åpner flere øynene. Veldig bra at du som har så stor plattform gjør dette <3 du har jo allerede gjort en enorm forskjell, så det er viktig det du gjør. helt sykt dette plast forbruket vårt. hørte et sted at det er en plast klump like stor som texas et sted under havet, det er syyykt!!

    22. Jeg jobber innen retail under studiene, og hvis det er noe som gir meg håp for framtiden så er det det faktumet at jeg deler ut langt mindre poser i dag enn jeg gjorde for to år siden til mine kunder. Folk har virkelig fått en enorm bevissthet! Men jeg kan fortelle deg om én ting som skremmer jeg innen samme tema: vareforsendelser. Jeg jobber i en relativt liten kjede hvor varer sendes eksternt opp til Nord-Norge. I én eske ligger ofte 15 plagg – ett fullt parti av en ny style. Hvert plagg er pakket separat inn i plast, og ofte er alle 15 plaggene samlet pakket inn i en ny plastpose. Hver uke mottar vi i snitt kanskje 30 esker, det er rimelig mye plast det er snakk om – og en liten butikk.

      Min nåværende sjef er veldig bevisst på å sortere plasten, tidligere ledere har ikke vært det. Hvis jeg kan komme med et forslag som jeg tror kan være mer effektivt enn å sende en mail, så tror jeg du kan bruke din plattform til å presentere litt granskende journalistikk. Ta med deg videobloggformatet i det du går ut til butikker og bedrifter og stiller spørsmål rundt dette – både plastmengde og bevissthet på sortering. Jeg lover deg at det er mye plast som ikke går i plastpressa på søppelrommene til kjøpesenter her i landet.

    23. Microplast er vel først og fremst den plasten vi ikke ser, kanskje du kan ta et oppgjør med skjønnhetsprodukter som inneholder microplast? Alt i fra shampoo, balsam, tannkrem osv, dette er plasten som er skummel… plastposer og emballasje har man sjangsen til å rydde før det blir til microplast.

    24. Hei!
      Det er en nettside kalt 4ocean, søk det opp!! De selger armbånd/drikkeflaske og litt diverse. Alt det man kjøper fra denne nettsiden er med på å fjerne plast fra havet! Man kan kjøpe et og et armbånd eller en pakke med alle, samt at det går an å bidra månedlig med en sum:)) De selger blant annet armbånd for korallrev, delfiner og havskilpadder! Anbefaler deg og sjekke det ut, kanskje du får noe mer ut av det :))

    25. Tips!
      Klar sin produkter!

      Klardag.no

      En serie med bærekraftige, velduftende produkter med god effekt. Produktene i porteføljen inneholder nøye utvalgte ingredienser og er uten unødvendige kjemikalier. Et effektivt, smart og grønnere alternativ, helt enkelt. Akkurat slik som gode miljøvalg bør være, fordi vi kan alle gjøre litt hver dag.

      Alle flaskene i serien er laget av 100% resirkulert plast fordi i stedet for å lage nytt, bruker vi det vi kan om igjen. Og om igjen. Vi jobber enda med å få til resirkulert plast på korkene – det håper vi å kunne komme med om ikke lenge. Naturligvis inneholder ikke produktene til Klar mikroplast.

    26. Men hvorfor gjør du ikke mere, når du sier du har så miljøangst som du har? Jeg har miljøangst, og klarer ikke tanken på å forurense og forbruke unødig. Derfor gjør jeg det heller ikke. Men du lever over miljøevne og forbruker mye mere enn 90% av jordas befolkning. I tillegg oppfordrer du ytterligere til dette via spons og reklame. Kan du gi et godt svar på hvorfor alle andre skal, når ikke du selv orker? Hvordan er det rettferdig at akkurat DU skal få ta for deg av ressursene?
      (Nå skal det sies at jeg absolutt synes andre bør, selv om noen ikke gidder. Men du fremstår nærmest som en miljøguru, uten å selv følge egne befalninger)

    27. Hei! Flott innlegg, jeg er engasjert i tematikken!

      Dessverre er det gjort en del testing som viser at veldig mange grønnsaker holder seg dårligere uten plast 🙁 Tror NRK laget noe om det. Men ellers er jeg enig med alle punktene dine!

      Ja til en fast spalte! PS: visste du at det til og med er mikroplast i tannkrem, såpe og kosmetikk? Helt forferdelig 🙁

    28. Vil bare tipse om noe som heter«Too good to go», som man får kjøpt de fleste stedene i landet hvor de selger mat – vi har det blant annet i matbutikken hvor jeg jobber. Last ned appen med samme navn som opplegget, også ser man nærmeste plass det er mulig å kjøpe fra. Går ut på at man kjøper en papirpose full av mat (til en veldig billig penge) som holder på å gå ut på dato – men som fortsatt er spiselig! Innholdet i posen tilsvarer også en større verdi, enn det man betaler. Hensikten er å redusere matsvinn, og man sparer både lommebok og miljø ❤️ Perfekt for studenter, forresten!

    29. YAY! Jeg elsker disse innleggene!
      Jeg så en kommentar lenger opp om plastbruk i forsendelser til butikker. Jeg jobber selv i klesbutikk, og vi får levert kanskje 30-40 esker med varer i uka. Vi får nyheter pakket i en stor plastpose, men påfyllsvarer kommer ofte pakket enkeltvis i plast. Noen plagg er uten, men de aller fleste pakkes inn i plastposer. Som eksempel får vi bh-er pakket enkeltvis, eller accesories pakket i plast enkeltvis, deretter samlet i en større plastpose. I gjennomsnitt kaster vi nok rundt 6-7 søppelsekker med plast i uka.
      Jeg har selv vurdert å kontakte hovedkontoret for kjeden jeg jobber i for å forhøre meg, men tviler sterkt på at jeg har noe å si for en så stor kjede. Men som hun over nevner – du har større innflytelse, stort publikum og et bra nettverk – så dette er jo et supert tiltak som du kan sette deg inn i dersom du har lyst og mulighet.
      Jeg er så fortvilet over hvor mye plast vi kaster kun i den ene butikken jeg jobber i, jeg vil ikke engang tenke på hvor mye plast resten av butikkene kaster. (Vel å merke så er vi flinke på resirkulering der jeg jobber, men jeg ser ofte feilkastet søppel i søppelrommet til kjøpesenteret jeg jobber på)

    30. Pliis ikke slutt å skrive slike innlegg som dette!! Vi trenger flere reflekterte og engasjerte som deg på blogger-fronten. Eneste man leser om er rosa hverdager, om igjen å leve best og -tjene mest og alt det overfladiske. Så JA til flere miljø og -politiske innlegg.

      <3<3

    31. Jeg synes du skal fortsette å skrive slike innlegg jeg! Blir motivert til å huske igjenbruksnettet og se etter produkter med mindre plastemballasje når jeg leser dette. Så ikke slutt med det, uansett om bloggverden kanskje ikke setter like stor pris på det. Må også legge til at likevel om du flyr mye, kjøper klær osv. så gjør også du en forskjell ved å ta fornuftige valg i hverdagen. Jeg har troa på at om alle gjør små grep, vil det utgjøre store endringer 🙂

    32. Elsker disse innleggene! Jeg er veldig miljøbevisst selv, og noen av tingene jeg gjør er å bruke voksark (finnes i vegansk versjon på beeorganic.com), planlegge middag for en hel uke av gangen og kun handle det jeg trenger til de planlagte middagene. På den måten blir det mindre matavfall! Jeg tar med handlenett på butikken, flerbrukskopp eller thermoflaske på skolen, handler brukte klær, har silikon bakeark som kan brukes til det uendelige fremfor bakepapir som kastes etter ett bruk, spiser vegetarisk, når jeg trenger nye kjøkkenredskaper kjøper jeg de i tre istedenfor plast, kjøper nøtter og tørket frukt i løsvekt og putter det i en tøypose jeg har sydd fra gamle gardiner… Ja det var det jeg kom på i farten! Håper noe av det kan være til inspirasjon for deg. Personlig har jeg fått mye av min inspirasjon fra @altjegkan @spisoppmaten og @amaliaplukker opp på instagram. Verdt å sjekke dem ut om du ikke følger dem allerede 🙂

    33. Heelt ærlig Sophie, det eneste som provoserer er nettopp det at mennesker bryr seg om andres silikon, skandaler og livene til mennesker de ikke kjenner.

      Hva er galt med å provosere? Hva er galt med å sette sterke ord på noe betydningsfullt? Provokasjon er oppfordring. Oppfordring er direkte invitasjon. Du gir en direkte invitasjon til noe som er sensurert i hverdagen.

      Jeg tror jeg trygt kan si at jeg snakker for 90% av landet når jeg sier at vi tenker på miljø rimelig ofte. Oftere enn vi selv er bevisst over. I stad når jeg skulle kaste stilken til brokkolien fra kveldsmaten, dro jeg automatisk resten av plasten og kastet det i en egen beholder. Brokkolirestene i en annen. Samtidig hørte jeg lyden av at vannkokeren slo seg av, og jeg tenkte at jeg måtte skyndte meg og helle det varme vannet i tekoppen. Det gikk på automatikk- jeg tenkte ikke over at plast og matavfall måtte separeres. Jeg bare gjorde det.

      Med dette prøver jeg bare å si at vi har denne problematikken i bakhodet, men vi blir ikke oppfordret NOK til å tenke grundigere gjennom. Derfor har jeg ingenting imot en direkte invitasjon til problematikken. Jeg har ingenting imot å lese om “enda en” oppfordring. Og til slutt har jeg heller ingenting imot å lese provokasjon. Provokasjon er ikke et negativt ladet ord, men jeg kan love deg at det blir det hvis provokasjonen får en til å føle seg skyldig.

      Nå må jeg tilbake til hjemmeeksamen og den varme teen min! Helt til slutt; jeg gleder meg til å lese flere “provokasjoner” <3

    34. Fantastisk! Fortsett og skriv sånne innlegg, i den moderne hverdag er det så fort gjort å glemme desse tingene du tar opp, vi er blitt så bortskjemte at vi går på autopilot på så mange områder, selv de beste av oss trenger en påminnelse i blant! 🙂

    35. Hei! Det er så flott at du setter fokus på klima, det er kjempeviktig! Vet du har gjort det mange ganger før, så fortsett med det! ❤️
      Det hadde vært spennende å se deg jobbe en del av klimatenkningen inn i jobben din med bloggen, utover ditt private engasjement. Som mange kommenterer, og som du sikkert har kjent på selv, er det en stor motsetning mellom mye av innholdet på bloggen og klimaengasjementet ditt. Og det er det også i min jobb, og i veldig mange andre sine jobber. Jeg forsøker å ta mer tog enn fly når jeg reiser i jobb, men det er ofte vanskelig å få til, og ikke alltid arbeidsgiver er enig. Siden vi lever store deler av livene våre på jobb, hadde det vært inspirerende å se deg ta tak i klimaproblematikken i jobben din. For eksempel løfte frem klimaavtrykk, velge produkter med en grønnere profil, utfordre samarbeidpartnere, og reflektere rundt valg av transport (fly, elbil, tog, sykkel osv). Ikke nødvendigvis alt på en gang, men litt og litt. Ikke få klimaangst, ta klimaansvar!
      Ved å for eksempel poengtere i et reiseinnlegg at du har brukt fly, blir kanskje både du og leserne dine bevisst på klimaomkostningen. Sjekk gjerne ut ditt klimaavtrykk (finnes masse kalkulatorer) eller bloggere som Kristine Ullebø. Ta gjerne kontakt hvis du vil ha klimatips fra en liten familie 😉

    36. Nesten litt tragikomisk at du prøver å fronte miljøbevissthet, når du omtrent daglig annonserer for billigklær fra Nelly. Hvor bærekraftig er det?

      Det er flott at du forsøker å rette fokuset på miljøet, bare synd at du ikke klarer å følge det opp selv.

    37. Du skal bruke et handlenett hver dag i 19 år før det er mer miljøvennlig enn en plastpose! Ble så trist når æ hørte dette sjøl..
      Det e også verre med papirpose i farge fordi fargekjemikalan de har lagt i posen e verre for miljøet enn en plastpose, har æ hørt
      Kan ikke si 100% at dette stemm, men føla vi stadig vekk får beskjed om å gjør motsatte ting. For eksempel for noen år tilbake ba de oss kjøp disel bil, deretter kom de å sa bensin va best. Deretter kom el bilan som sku vær så bra før miljøet, før vi får hør at du må bruk den i veldig mange år før at det skal lønn sæ fordi batteriet de bruka i el bila e kjempe dårlig for miljøet! Vet serriøst ikke ka æ ska gjør

      1. Det med at man må bruke et tøynett i 19 år før det er mere miljøvennlig enn en plastpose er så tullete argument. Om man ser på co2-utslippet hver skaper under produksjon – sikkert. Men det er jo ikke dét plastkrisa dreier seg om. Plastkrisa dreier seg jo om at man 1) sløser unødvendig med dyrebar olje (som kommer til å gå tomt om få år), og som heller må brukes til medisinske formål (proteser etc), og 2) at plast ikke forsvinner i naturen og dermed hoper seg opp i og ødelegger økosystemer, dreper dyr og forgifter både dyr og mennesker. Og der er tøypose en definitiv vinner over plast.

    38. Syns det er irriterende at vi ikke starter med å bytte ut alle plastposer og innpakning med hemp jeg bare det ville ha vært en bra start. Å blir irritert når folk bare åå åssen hjelper det å kunn bytte ut det. Tenk så mye poser å innpakning man bruker unødvendig som man kunne ha brukt miljø vennlig hemp på som ikke er farlig for miljøet. De har teknologien å muligheter til å gjøre det bedre men gidder ikke så lurer på hva greia er. Burde ha vært satt igang for flere år siden

    39. Hei Sophie! Tipser om bokashi kompostbøtter. Kompostering av mat er noe av det mest miljøvennlige man kan finne på og denne metoden er superenkel 🙂 bokashi kompostering gjør at ALT av matfall som får fermentere i luktfrie bøtter blir omgjort til rik jord. Jorden kan brukes i hagen og er fantastisk egnet til å dyrke grønnsaker eller blomster. Istedenfor å kaste mat forvandle man avfall til jord igjen. Til og med hvis man ikke er interessert i dyrking er det fortsatt veldig fint å bruke metoden for hagen blir uansett finere selv om man skal ha kunn gress:)

    40. Jeg hadde gjerne sett en fast spalte på dette! Det er noe jeg, og mange, brenner for.

      Det viktigste jeg tenker man kan gjøre er 1) Bli veganer (jeg er det ikke ennå, men prøver å jobbe mot å spise minst mulig kjøtt), 2) Stem frem partier som bryr seg om miljøet. Det er veldig mye av utslipp og forsøpling som skjer i industrien osv. Og som må gjøres noe med av myndighetene. 3) Ta mindre fly. 4) Kjøp mindre ting, forbruk (spesielt av klær) er noe av det verste som vi nordmenn gjør mot miljøet.

      Ellers, mange fine tips fra deg! Takk <3

    41. Disse er de viktigste innleggene du skriver!!
      Jeg jobber selv med å leve mer plastikkfritt og har godt av å bli påminnet om hvorfor det er så viktig 🙂

    42. Du kan sende mail til kiwi. Jeg vet ikke om det er overalt, men har sett flere tilfeller. De har ikke egne godteposer til smågodtet, men bruker plastposene som brukast til grønnsaker. Var der hin dagen og kjøpte eple, kiwi, banan, potet og smågodt. Alt måtte i ver sin plastpose.. Ble nesten kvalm av det. Men skjønner ikke hvorfor kiwi ikke kan ha papirposer til godteri, når så og si alle andre store matvarekjeder har det. Samme gjelder forsåvidt grønnsaker.. Det er viktig at du tar rollen om å spre slikt budskap, slik du gjorde med freia påskeegg. Du har stor påvirkningskraft. Leser om det på studiet nå, Buzz marketing. Her har du en hovudrolle som the Alpha, å påvirke the bees. Gå direkte ut mot merker eller butikker for å skape bevissthet og oppmerksomhet. Dette er det som funger.

      1. Om du blir kvalm av å bruke plast har jeg et enkelt tips: slutt med det. Om du bare handler noen få poteter f.eks trenger du jo ikke pose, og banan og appelsin trenger IHVERTFALL ikke pose!?? Please ikke si at du har plastangst for så å legge banener i plastpose?? Om du absolutt føler for å bruke pose finnes det fine tynne stoffnett å bruke til slikt. Du kan enten kjøpe eller hekle selv.

    43. Det som er viktig å huske på er at oljeutvinning og dens produksjon ikke kan legges ned på én dag. Jeg synes det er mye bedre at vi i Norge som har fokus på å stadig bli grønnere innenfor industri (jeg jobber selv i oljeselskap som fokuserer på dette, så det er fakta) enn at vi i Norge skal legge ned alt for å se grønn ut på papiret, når det da vil dukke opp nye oljerigger i Midtøsten osv som forurenser 4 ganger så mye som en norsk oljerigg. Vi må tenke helhetlig!
      Feks hos oss har vi tatt opp med vår kjeledressleverandør om de kan lage trykkene på dressen i et annet materiale, slik at ikke plasten når den vaskes tar med seg microplast fra trykkene og sender det til havs.
      Håper dette er noe alle miljøaktivister kan tenke over, det er så mange smarte hjerner der ute vi trenger i landets industrier fordi de kan sitte med løsninger på å minske utslipp ++.

    44. Kanskje det aller beste tipset:
      KAST SØPLA I SØPPELKASSER! Det er så utrolig mye søppel rundt omkring i veikantene at det er helt skammelig. Folk hiver ting i grøfta, jeg har funnet alt fra kondomer til brukte truser… Aller mest plastflasker, ølbokser og snusbokser. Det er virkelig helt ille! Jeg plukker ofte søppel på en runde jeg pleier å gå med bikkja, og det triste er at 1 uke senere så er det like mye søppel i veikantene igjen… Det er ikke til å tro.
      Så et kjempeviktig tips er å ta med seg pose ut på tur og plukke opp søppel! For den søpla, hvis ikke den plukkes opp og kastes, havner til slutt i havet pga. vind og regn fører det med seg.

    45. Anbefaler å se «Folkeopplysningen Kort Fortklart – Plastposer»😊 Ellers er jeg en av de som elsker slike innlegg fremfor de overfladiske. Selv om alt dette du skrev nå burde være allmenn kunnskap. Fast spalte høres ut som en god idé!

    46. Du får det sagt du, utrolig bra skrevet! Rett inn å endre bakgrunnen på mobilen til det bildet av sjøhesten. Du har god påvirkningskraft, og bare stå på med det du gjør Sophie Elise, elsk på deg!

    47. I australia har de begynt med enorme typ fiskenett i mange rør sånn at plasten ikke når havet. Det er jo også litt sånn at regeringen må ta tilltak da de kan gjøre mye mer enn oss små vanlige.

    48. Herlig Sophie at du legg ut!!! Du burde også anbefale å gå ut i naturen å plukke søppel, da får vi gjort nokka. Og få en UTRUUULIG god følelse etterpå. Det sa også funkygine og venninna di Anette Marie. Vil gjerne ha en vlogg av dæ og Joakim som plukke søppel!! Bare for at folk innser at det e lett å få gjort nokka med det og innser Problemet!

    49. Takk for at du sier ting som de faktisk er og takk for at du som influencer bruker din stemme til noe så viktig som å bidra til å spre kunnskap om å redde planeten! <3

    50. Hei, jeg synes det er utrolig bra at du setter fokus på miljøet! Et tips til å redusere utslipp av mikroplast er et filter du setter på vaskemaskinen din slik at den samler opp all mikroplasten som kommer fra klærne som blir vasket. En filterpose er også en god mulighet, eks: http://guppyfriend.com/en/

    51. Du er tøff som tørr å gå imot stereotypiene for rosablogg 😉 og helt ærlig syns jeg du kommer med mye bra saker om dyr og miljø.

      Mange over prater mye om plast, og jeg vil legge til at alt av polyester og mange andre syntetiske materialer er laga av plast. Dvs det meste av treningstøy, og fleece ++. Bytt det ut med bomull, lin, ull, hemp, bambus..

      Ikke minst: kjøp brukt! Eller bytt med venninner. Du finner så utrolig mye på diverse bruktbutikker.. i tillegg er det noen som låner ut moteklær (!)❤️ Helt perfekt for en kveld ut eller en større festlighet.
      Og reparer.. eller sy om 💃

      Hvis du hadde begynt å kjøpe brukte klær, reparere, sy om klær (eller få andre til å gjøre det) tror jeg du hadde fått så vanvittig mye større lesermengde, PR og du hadde påvirka!

      Pluss. Det er billig å kjøpe brukt 😉

      Ps. Ofte har innvandrerbutikker grønnsaker som ikke er i plast ❤️

    52. Gjerne fortsett med slike innlegg, kjære Sophie!! Det er så viktig å informere om dette, og spre budskapet! Jeg går rundt med en konstant klump i morgen.. Det er så vondt å se dyr lide grunnet kjøttindustrien, naturen og økosystemer bli ødelagt av avfall og plastikk, orangutanger som blir drept for palmeolje osv osv. Det tar knekken på meg. Jeg er så glad for at du snakker om dette. FORTSETT!! Du er virkelig et fantastisk forbilde. Jeg ser opp til deg. Mer enn du aner.

    53. Det er så flott at du bruker stemmen din til noe bra! Det er også viktig å stemme på de rette politikerne så det blir gjort noe på politisk nivå også! Å kutte ut plastbruk i hverdagen er vel og bra, men vi gjør ikke de store forandringene om ikke vi får politikerne med! Kanskje litt tøchy for en blogger å gå inn på politiske meninger, men du er jo allerede så engasjert at jeg tror du hadde kommet godt ut av det! Stå på videre! Og btw, du gjorde en råbra figur på 10 på topp og Jorden rundt på seks steg! No worries der altså!

    54. Hei Sophie, skulle bare si fra at når du kommer med faktaopplysninger så er det alltid lurt å legge ved referanse nederst i innlegget om hvor du har hentet det fra. Ikke noe vondt ment, bare tips. Er en fin vane å gjøre. Spesielt når du henter inn opplysninger som ikke er dine.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg