det som gjør meg glad

Jeg vet ikke om det skyldes at jeg deltok på en aksjon forrige uke, eller fordi jeg var ute å danset på lørdag, kanskje det ble verre av photoshooten i går. Uansett årsak, jeg er fortsatt  Jeg snur den skuta og ramser heller opp i dette innlegget et par små ting som gjør meg glad i hverdagen.

💕 Når venner sender meg en sang, et sitat eller et filmtips og sier “tenkte på deg da jeg så denne”. Med mindre sangen heter “i hate you fuck you”, haha. Da føler jeg at jeg har satt et spor i dem, at de bærer meg med seg i hverdagen sin.. Om så bare i små sekunder.

💕 Å gå rundt på matbutikken med friheten til å kunne kjøpe hva man vil. Ikke bare har jeg råd til det, og det setter jeg sånn pris på, men etter at jeg begynte å sette meg mer inn i det komplekse ved klimakrisen og vår fremtidige matmangel vet jeg at det ikke alltid kommer til å være sånn. Det er ikke sikkert det finnes f.eks banan på butikken når jeg er gammel, så jeg nyter det akkurat nå. Jeg er alt for dårlig til å begrense meg, og vi har dessverre kastet mye mat tidligere, det har vi også blitt bedre på.

💕 .. På snakk om, det gjør meg glad når jeg husker å ta med eget handlenett på butikken. Blir så oppgitt av meg selv når jeg må takke ja til fire handleposer i plast, som en annen idiot. Før var jeg skikkelig god på det men i det siste har det skjedd skuffende ofte at jeg må takke ja til plastpose.. Not good.

💕 Jeg er faktisk litt glad i å sitte i kø, om jeg ikke skal rekke noe spesielt.  Å sitte i bilen på vei hjem, kjøre sakte fremover, spise en banan å høre på podcast samtidig er noe jeg ofte gjør. Aller helst er køen så lang at jeg rekker å høre nesten en hel episode av P3 Dokumentar, den svenske.

💕Å planlegge. Generelt alt som har med koordinering elsker jeg! Inntil nylig hadde jeg assistent men jeg klarte ikke å legge over alt av arbeidsoppgaver på henne, slik som jeg burde ha gjort, og endte med å gjøre det meste selv likevel. Derfor har jeg ikke assistent lengre, og jeg har faktisk kost meg mye med å ta over kontroll 100% igjen. Jeg kunne nok ha trengt avlastningen men per nå klarer jeg ikke å gi over ansvar til noen andre enn pappa.

💕 Når jeg og Kasper gidder å tenne lys, å gjøre noe ordentlig ut av det å spise hjemme istedenfor å sitte ved kjøkkenøya å spise kjapt. Noen ganger setter vi på musikk (radiokanalen Vinyl som regel), demper belysningen og spiser i ro og fred.. De øyeblikkene setter jeg sånn pris på.

💕 Å “nerde” med folk som har samme interesserer som meg. Jeg er som et vandrende Wikipedia for ubrukelig informasjon om popkultur. Jeg husker nesten alt jeg har lest i Topp, noen sinne, og om jeg møter noen som er like obsessed med Lindsay Lohan i år 2004 så er jeg solgt. Da kan vi snakke i flere timer.

💕 Å våkne opp, og å legge meg med Kasper. Det er så fint at vi alltid legger oss samtidig, det har aldri skjedd at jeg legger meg og han sitter våken for å se på en serie, eller motsatt. Uansett hvor opptatte vi er eller hvordan stemningen er mellom oss, så legger vi oss sammen. Da er det som om verden utenfor forsvinner og alle teite krangler blir lagt på siden av sengen, på nattbordet, men vi slipper taket likevel.

💕 Norli i Universitetsgata. Det er den beste bokbutikken i Oslo synes jeg, og jeg kan gå rundt der lenge å se etter bøker, spørre om tips, se på folk.. Jeg lover deg, du får de beste tipsene fra folkene som jobber der! Sist gang kjøpte vi bøker for nesten fem tusen kroner.

💕 Å oppdatere spotifylistene mine. Jeg er nok litt for nøye med dem, jeg ser for meg at dere skal høre på de å tenke “wooow, hvordan finner hun all denne fantastiske musikken”. Det er sikkert ingen som bryr seg, men jeg gjør det likevel.

💕 Å klemme folk. Ja, det er sant! Jeg hatet å gi klemmer før, men nå har jeg blitt en klemmer. Jeg liker å få klem, jeg liker å gi klem, jeg liker til og med å se på at andre klemmer. Når man får en ordentlig god klem blir jeg skikkelig glad, en sånn klem som sier “herregud i dag har vi hatt det fint”.

💕Før hadde jeg FoMo, nå er jeg lykkelig om jeg slipper å være med på sosiale greier hele tiden. Jeg henter energi ved å være alene og ved å jobbe, og at jeg har akseptert det gjør meg glad. Før var det som om jeg kjempet imot den introverte siden av meg, men nå har jeg bare latt den ta over. Deeeeeeilig!

💕 Jeg har null interessere for å lage mat, og jeg tror aldri den vil komme heller. Man kan nok være et godt menneske / mor / kone selv om. Men, jeg elsker likevel hjemmelaget mat, altså skikkelig norsk husmannskost (minus kjøtt, men alt kan erstattes), og det finnes ikke noe som gjør meg mer glad enn å spise det bestemor lager. Jeg er den type jente som egentlig liker typ fårikål, lutefisk, blomkålstuing.. Alt.

💕 At Charlie, hunden min, har mer respekt for meg enn noen andre i familien. Dette er så klart fordi jeg er den strengeste og han føler han må imponere meg, og kanskje fordi han bodde hos meg de første seks månedene. Men at jeg har oppdratt han bra gjør meg stolt og glad! Dessverre var eksen min alt for hardhendt mot han, så han er livredd for høye menn (med tatoveringer), men det er en annen historie.

Har vi noe til felles? 

Nå skal jeg spise med familien, og så drar jeg hjem til Oslo. Sover en natt på hotell ved flyplassen og så videre til Bergen for høstlansering.

32 kommentarer
    1. Hvis du liker Norli i Uniiversitetsgata best kan du glede deg til å oppdage Tronsmo, Bislett bok og Cappelens forslag. Spør om de har konversasjonsleksikonet på Cappelens 🙂

    2. et erlig å åpent innlegg koselig å du er vakker både inn i å uten på og så snill mot alle å kjempe vakker å Nydelig bilder synes jeg du er magisk for meg ønsker deg alt godt og en riktig fantastisk god kveld fra meg å puse kompis sophie Elise hilsen Kristian Magnus 🌌🐱♥️⭐😀🌸✌🙏🏞🗻

    3. Gøy å høre at det er flere som har den «rutinen», eller hva man skal kalle det, at man som par alltid går og legger seg sammen. Det gjør jeg og samboeren min også og det er så kos! Om så jeg ikke er trøtt når han vil gå og legge seg så blir jeg uansett heller med enn å sitte alene oppe og se TV 😅😅

    4. Ingenting er mer tilfredstillende enn å planlegge og ordne, jeg forstår godt du ikke klarte å gi slipp på det!

    5. Tusen takk for fint innlegg… Gir trøst og oppmuntring…. Vi har alle våre gode og dårlige dager…. Takk for din ærlighet💖

    6. Dette innlegget likte jeg, og jeg kjente meg igjen i mye, men er også misunnelig på mye av det du skriver. Er så glad for at du har en god kjæreste som du kan være deg selv med!

      1. Orker ikke se nå, men om det er samme klipp jeg har sett før så mener de at plastnett er mere miljøvennlig enn tøynett pga. det totale utslippet i produksjonen til hver av de nevnte?

        I så fall, for det første:
        Det er to vidt forskjellige saker. Saken med plast og plastnett er jo at de blir liggende i naturen i opptil flere hundre år, forurenser og dreper både fugl og fisk. I tillegg til at den faktiske oljeutvinninga er problematisk i at den forurenser, men også at dyrebar olje brukes til å lage engangsposer, når den begrensede ressursen bør brukes til virkelig nødvendige formål, slik som det medisinske.

        Tøynett kan ha et høyere co2-utslipp i at bomull må dyrkes og vannes, og ferdigstilles på fabrikker, men går jo plastposer en høy gang i miljøvennlighet når det kommer til det som er problemet med plastposer – forurensning i naturen.

        Ser du forskjellen?

        Dessuten, lager man tøynett av gamle stoffer eller kjøper brukt er jo utslippet på de grusomme (ironi) tøynettene null.

    7. Han eksen din ass, han sliter jeg med å tåle trynet på 😂 Hadde jeg møtt han med veldig høy promille så hadde jeg sikkert sagt noe.

      Men dette med handlenett kjenner jeg at jeg blir inspirert av. Jeg er litt innkjørt i dårlige vaner, og dette er sikkert et dumt spørsmål, men hva kastet man søppelet sitt i om man skal unngå plastposer? Kanskje du kan komme med et innlegg om hvordan vi kan snu om på sånne enkle hverdagsting? For jeg vil veldig gjerne bli flinkere til å ta vare på miljøet. Vi har kuttet drastisk ned på kjøtt, har ikke spist kjøtt overhode i sommer for eksempel. Jeg kildesorterer alt, men vil gjerne gjøre mer.

      1. Vi bruker alltid handlenett og er derfor alltid manko på plastposer, så vi bruker matavfallsposene, vi er 3 stk i husholdningen og det funker fint. Nøye med avfallsorteringen, og istedefor typ fryse/brødposer som man pakker inn div oppkuttet grønnsaker, pålegg ol bruker vi syltetøy glass el salsa osv 🙂 Ha alltid handlenett i bilen og i gangen, og veska 🙂

        1. Anne: bruker dere matavfallsposene som søppelposer? Det er i så fall ikke så lurt, der blir en veldig meravgift for renovasjonsetaten som må bruke tid på å sortere ut usorterte poser. Skattepengene våre :/

      2. Det finnes ruller med nedbrytbare søppelposer å få kjøpt 🙂 anbefaler beeorganic.no eller beecoshop.no – der finner du alt for et avfallsfritt, plastfritt og miljøfritt liv!

        Om du vil gjøre mere for miljøet, har jeg noen tips. Spis vegetarisk eller helst vegansk så langt det lar seg gjøre (yey for at du har spist vegetarisk hele sommeren!) (og ps. Det finnes erstatningsprodukter for nær sagt alt om det blir vanskelig!), ikke kaste mat, shoppe mindre klær og ting – bruk tise, finn eller bruktbutikker for å handle brukt (man får seriøst tak i ALT!), reparer ting som blir ødelagt i stedet for å kaste, selg eller gi bort ting du ikke selv trenger, bruk mindre plast, resirkuler det du bruker, kjøp miljøvennlige vaskemidler, bruk svanemerkede hygieneprodukter (de finner du på dagligvare, og er ikke dyre), ta kollektiv fremfor bil og fly (togferie er så gøy og fin måte å reise på), humblebrush tannbørste i tre, kjøp glass og tre framfor plast, ha med tøynett og små nettingposer til dagligvarer og frukt/grønt. Jeg går også med et miljøkit i veska mi, som består av en liten boks med flergangsbestikk, metallsugerør, nevnte handlenett, termoskopp med lokk o.l. Alt kjøpt på de butikkene jeg nevnte.

        Dette ble kanskje litt mye, men reduse – reuse – og recycle er stikkord. Alltid ha i hodet hvordan du kan forbruke mindre og bedre, og utnytte det du allerede har! Så kult med folk som vil gjøre en innsats!

        1. (Det miljøkitet jeg har i veska bruker jeg da til om jeg kjøper meg mat, kaffe eller smoothie på farta.)

          En tommelfingerregel jeg bruker stille meg selv ofte er: hadde jordkloden takla om alle 8 mrd. mennesker på jorda gjorde dette? Om svarer er nei, gjør jeg det rett og slett ikke. Om ikke andre kan, hvorfor skal jeg? Jeg synes ikke jeg har mere rett på naturressursene enn andre. Det handler nemlig ikke om å være perfekt, det handler om å leve _bærekraftig_ – at jordkloden tåler deg. Jeg er stor tilhenger av det kategoriske imperativ! 🙂

          Beklager roman, men brenner virkelig for dette! 😅 bare spør om du lurer på noe!

    8. Så koselig innlegg. Det er så rart å høre om folk som ikke liker å lage mat, for jeg elsker det selv. Å kan hive i hop hva jeg ønsker også blir det godt. Det er så deilig.

      Ha en fin uke <3

    9. Skal også på høstlanseringen, men gruer meg skikkelig, haha. Gleder meg til å se deg der da! 🙂 Elsket forresten episoden med Kasper. Minner meg veldig om forholdet og relasjonen jeg hadde til min eks, som virkelig var et fantastisk forhold med gjensidig respekt. Det tror jeg dessverre er sjeldent i dag. Dere er herlige og heldige begge to 🙂 Kos deg masse i morgen!

    10. Da jeg giftet meg 25 år gammel, kunne jeg knapt koke egg, matlaging hadde aldri interessert meg! Men da ble jeg nødt, leste kokebøker, fikk det til, og jammen ble det ikke gøy å lage mat etterhvert 😊 Det er håp for alle 🙏

    11. Jeg liker disse innleggene! 🙂

      – Mulig det bare er et problem hos meg, men jeg kan ikke kommentere bloggen din hvis jeg går inn via swipe på snap… Uansett hvor mange ganger jeg prøver ender det bare med at skjermen blir hvit og kommentaren er borte🥺

    12. Det du har på deg på bildene ser skikkelig digg ut. Hvor er det fra? 😍Elsker sånne chille antrekk, får faktisk aldri nok av dem!

    13. Heisann
      Fått meg med alt om at plast ikke er bra osv, og prøver å følge det opp selv. Men skjønner ikke helt når det kommer til handleposer. De som bare bruker nett, hva har de restavfallet eller plasten i hjemme? Bruker alltid opp handleposene på noe å ha søppelet i

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg