det mest personlige jeg har delt

Reklame | annonselenker revrelations & mynelly

Det er sjeldent jeg blir nervøs av å dele. Jeg er så vandt til det og har hatt offentlighetens øyne på meg helt siden jeg var 16 år gammel, altså hele mitt voksne liv. Likevel er det flere deler av meg som jeg holder skjult for å kunne være litt min “egen person”. Det er ofte jeg får spørsmål, “er det noe folk ikke vet om deg” og ja, det er mye folk ikke vet. Privat er jeg egentlig en ganske lukket person og deler ikke så mye for venner, for eksempel.

Men, nå har jeg valgt å åpne meg opp i podcasten om en sånn type ting jeg aldri har fortalt noen. Du kan høre den HER (eller spotify om du har Android) Det var kun et fåtall nære venninner jeg hadde turt å fortelle dette til, og da først lenge i ettertid. Jeg orket ikke å bli møtt med hat på noe som er såpass personlig. I hele går gruet jeg meg til podcasten skulle komme ut, for det endte med at jeg brøyt i gråt mitt i studio, noe jeg ikke hadde forventet. I natt fikk jeg nesten ikke sove fordi jeg var så redd noen i pressen skulle skrive om det, og jeg så for meg helt krise overskrifter som ikke gjorde at jeg ikke kom godt ut av situasjonen i det hele tatt. Det som i alle år har vært mitt største kompleks, men også et problem for helsen. Det er så skamfullt på en måte.

Allerede før klokken 07 i morges var innboksen min full av fine meldinger. Jeg takker dere så utrolig mye for det – jeg vet jeg hadde trengt akkurat denne episoden for flere år siden, og håper den kan hjelpe mange i sin egen situasjon. Dette er noe jeg alltid har følt meg alene om. Jeg håper folk slutter å snakke ned til andre om valgene de tar basert på trivsel i egen kropp. Det er ikke å gå imot feminismen eller å sette kvinnen tilbake – det er om noe, det motsatte. Takk for at dere også deler, og takk til lytteren som sendte akkurat den mailen som gjorde at jeg åpnet meg. Jeg ønsker ikke at pressen skal lage saker på podcasten i dag, men jeg forstår også at jeg ikke har så mye å si på den saken. Det er mange journalister som har ringt men jeg har ikke svart, og kommer ikke til å svare. Det er for privat, og at jeg snakker om det i podcasten er en annen sak for det er MITT. Jeg kommer ikke til å ønske å gjøre intervjuer med de journalistene som eventuelt velger å poste noe om det, for jeg VET det vil bli tatt ut av kontekst. 

Uansett. I dag er jeg i Stockholm for møter!

Jakken min finner du HER. Normal i størrelsen. OBS! Den er ikke varm, men perfekt for våren, eller kanskje en party-kveld.
 
Solbrillene har dere sett en million ganger. Det er mine ultimate favoritter og jeg kommer til å felle en tåre om jeg mister dem. Mine er utsolgt (derav felle en tåre) men merket er Quay. Det finnes ikke mer behagelige solbriller. 

Skoene er gamle fra NA-KD / Vesken er Celine 

Jeg reiste hit på eget initiativ for å ha en dag full av møter. Mange av samarbeidspartnerne mine holder til her, og jeg ønsker å skape en tettere relasjon. Alle møtene gikk bra men spesielt ett gjorde meg både glad og gira. Det er så deilig når man får kjenne på det “barnslige håpet” som jeg hele tiden hadde i starten av karrieren. Etterhvert blir alt en rutine, et maskineri, en vane som man ikke setter pris på. Den følelsen liker jeg ikke. Da vil jeg heller være naiv.

Nå sitter jeg på Arlanda og skal straks ta flyet hjem. Jeg elsker å være på flyplasser, det er som å havne i et mellomrom av eksistens. Folk drikker 06 på morgenen og midt på natten, folk gråter, folk kliner, folk venter, folk er nervevrak. Elsker det. Jeg fortsetter på boken min (Ida Hegazi Høyer – UT) og gleder meg til å fly. Jeg gjør det mye sjeldnere enn jeg pleide for miljøet sin del, dette er første flyreise i 2019. Spol tilbake ett år i tid, så hadde jeg allerede vært på fem stk på denne tiden uten å tenke over det to ganger. Men noen ganger må jeg reise for jobb.

Uansett! Takk for ord og for at dere lytter, leser og støtter. Jeg har vokst enormt mye på grunn av dere.

67 kommentarer
    1. Skikkelig Nydelige bilder intresant innlegg synes jeg å det er kjempe viktig å få være seg selv DU er en super dame ønsker deg alt godt og en fantastisk riktig god kveld fra meg å puse kompis sophie Elise hilsen Kristian Magnus 🐱😀🌌♥️

    2. Likte denne ukens podcast. Synes det var så fint av deg og være så åpen og ærlig og ikke minst modig ❤️ klem til deg ❤️

    3. Denne ukas podcast var noe av det mest inspirerende jeg har hørt på lenge. Altså jeg vet at alle(vil jeg tro) har komplekser, men det er liksom ikke noe som blir diskutert med folk. Joda det står jo overalt i media at ungdom sliter med dårlig selvbilde, men jeg har aldri vært med i en dyp samtale der folk åpent sier at de har komplekser som påvirker hverdagen. Jeg føler meg ikke like alene nå som før.

    4. Det her er første gang jeg hører på podcast, og er din jeg hører på. Må si at den var veldig bra. Godt jobbet Sophie, og bra jobbet med alt i det siste, som bloggen og andre ting.

    5. TUSEN TAKK for at du svarte på kommentaren blir kjempe glad å i skikkelig godt humør ønsker deg en toppers kveld fra meg å puse kompis og alt godt sophie Elise hilsen Kristian Magnus 😀🐱🌌♥️

    6. Tøftat du snakker om dette på poden! Men Lær deg forskjellen på vagina og vulva. Slå opp å se bilder. Vagina er et indre organ, det du snakker om er utenfor vaginaen, dvs fitte, vulva!

    7. jeg har indre kjønnslepper som synes. ikke at mine noen gang har vært i veien i jeans eller i sex.. eneste jeg har tenkt på var i barndommen, i dusjen med jenter i klassen, når man sammenligner med andre. det gjorde meg mer usikker. og samme som du opplevde, med smågutter som aldri har sett en jente naken irl, og deres kommentarer

      men det fine er at jeg aldri har opplevd at noen gutter har syntes jeg har vært ekkel. og det har bare gjort meg mer sikker, for hver partner jeg har hatt. så jeg tror du har helt rett i det med at gutter er glade så lenge de får fitte.

    8. Det var så fint at du åpnet opp og snakket om det i podcasten. Har selv samme kompleks, og kunne sykt ha trengt å høre alt du sa når jeg var yngre. Takk for at du deler, og er med på og normalisere! Klem.

      1. Jeg skal gjøre det når jeg har bedre tid! Det fristet helt ærlig ikke å ta toget klokken 05 på morgenen for å rekke møter, og så tilbake klokken 19 for å først være hjemme ved midnatt når jeg allerede har søvnproblemer (får ikke sove hverken hjemme, på tog eller på fly) og så opp 06 dagen etter. Det hadde ikke gått for meg dessverre..

    9. Takk for at du deler av ditt private 👍👍👍 Jeg hadde samme komplekser da jeg var barn til nesten nylig (er 35,snart 36). Jeg har også lange indre kjønnslepper. Heldigvis ikke hatt sånn veldig fysisk problemer med de. Jeg vil rette på deg litt da..,ikke bruk ordet vagina om fitta. Vagina er inngangen innover. Si vulva fremover, det er mer riktig bruk av hva du snakker om når det gjelder leppene osv. 😁 Uansett fy faen så modig du er som faktisk tørr å brette ut fitta di for oss. Håper mange yngre følgere har hørt på, og vet nå at dems underliv er normale og forskjellige. Klem

    10. Æ følte mæ skikkelig «empowered» etter æ hørte podcasten i dag! Takk førr at dåkker tar opp vanskelige tema. Det utgjør faktisk en forskjell!

    11. Tusen takk for denne podcasten, det er ingen andre jeg ser opp til som har snakker om dette. Jeg har følt meg alene, takk!❤️

    12. Hei! Jeg er en jente opprinnelig fra Iran. Jeg beundrer måten du får satt viktige temaer på dagsorden, bare ved å skrive et innlegg på bloggen din. Jeg har derfor et spørsmål til deg! Har du fått med deg hvordan ungdommer gjør opprør i Iran nå? Tenker da spesielt på kampanjen til Masih Alinejad, My Stealthy Freedom. Kampanjen har fått flere tusenvis av jenter i Iran til å tørre å synge offentlig, gå uten hijab, sykle osv i offentligheten, til tross for at dette er straffbare handlinger for en dame. Ungdommene har rett og slett startet et oppgjør mot regimet, og tøyer grensene noe voldsomt. Jeg ville bare informere deg siden jeg vet du er feminist, og at du bryr deg om at jenter skal ha like rettigheter som alle andre. Hvis du ville skrevet et innlegg om dette for å gjøre andre litt mer obs på denne kampanjen hadde det vært helt supert!!

    13. Hei! Er fra industrilærling Norge og prøver å kontakte deg angående ett samarbeid, har du en kontaktinfo? eventuelt mail?

    14. Ikke hørt podcasten enda! Men ville kommentere på hvor utrolig flink du er som reduserer og setter fokus på å redusere flyreiser! Det er dødsbra, du er så flink!

      Til Stockholm går det forresten veldig fint an å reise med tog fra Oslo. Kjempebehagelig, man slipper sikkerhetskontrollen og å pakke væsker i små poser. Hehe, det er de små tingene! Det tar omtrent 5 timer, så det er nært kompetitivt med fly når man tenker tur/retur Gardermoen og Arlanda, pluss innsjekk og ventetid på flyplassene. Jeg pakket meg en liten piknik og leste bok og så ut på skogene som suste forbi. Når det er sagt er jeg også veldig glad i stemningen på flyplasser, synes du skrev fint om det 🙂

      Håper du har en veldig fin dag i dag!

      1. Hei! Takk for det 🙂 Fem timer med tog for meg (pluss tiden det tar å komme seg til toget) kontra 20 min i bil til gardemoen, 40 min på flyplass og 40 min i fly er nok en liten forskjell.. Jeg kan liksom ikke prioritere det når jeg har tett skjema her og mye som skjer ellers, men om jeg har bedre tid er dette absolutt noe jeg skal gjøre 😀

    15. Hei, hørte det siste fra poden i går og må si det redda meg litt! Jeg ble så oppriktig glad når jeg hørte hva dere begynte å prate om! Jeg vil ikke si det er et kompleks fordi jeg klarer å skyve de tankene bort, men en usikkerhet er der, og denne episoden hjalp meg virkelig på den! At noen tørr og ta det opp er for meg fantastisk for jeg har søkt og søkt etter noe elle noen å relatere meg til, jeg har så inderlig ønsket å hørt eller lest noe om det tema og det fikk jeg i går! Så tusen takk for det!
      Også bare at dere nevnte inngroddehår ved bikinilinjen, det er nok noe jeg har utviklet eg lite kompleks på i det siste, hvor jeg ikke bare har inngrodde hår ved bikini linjen men all over the place for å si det sånn! Jeg gruer meg til å vise meg naken, spesielt blant gutter!
      Det gjør virkelig godt å høre så igjen tusen takk!!
      Glad i deg for du er amazing på så mange måter Sophie!

    16. Det heter VULVA! Eller fitte, da. Det man ser av det kvinnelige kjønnsorgan heter altså VULVA. Det som heter vagina er inni kroppen.

      1. Men hallo? Ok, jeg gav det en tanke da jeg hørte podcasten, men ER det så viktig? Synes dere som kommenterer dette er så vanvittig krass. Sophie Elise er nok veldig klar over hva det heter. Men det er VANVITTIG mange som ikke gjør det, og ikke vet hva VULVA er. Og kjønnslepper var det orden hun brukte mest i podcasten. Jeg tenker at det viktigste i denne debatten er at det er så mange jenter fra 12-13 årsalderen til kvinner (som meg selv) opp i 30 års alderen som kjenner på en lettelse av å høre om dette temaet og viktigheten av å være komfortabel med seg selv.

        Sophie Elise, du er så modig som deler dette, og jeg hørte hvor rørt du var på podcasten. Jeg fikk inntrykket av at det var veldig vanskelig for deg å dele, noe som gjorde det mer genuint og ekte for meg. Takk for at du tørr og klarer å stå i reaksjonene du får. Takk <3 You kick ass!

    17. Så fint at du deler dette! Har selv hatt det samme komplekset og følt med alene om det. Har heller aldri nevnt det for noen utenom kjæreste fordi jeg syntes det var flaut. Kjæresten min har sett på dette som helt normalt og har alltid vært fornøyd med slik jeg ser ut. Så tror nok dette ofte er tanker man skaper selv.. Det viktigste som du sier er jo at ting fungerer som de skal og at man ikke har fysiske plager 🙂

    18. Det “mellomrommet for eksistens” er det faktisk et ord for! Det kalles “liminalitet”, eller “liminal space” på engelsk. Sykt interessant!

    19. Har ikke hørt podcasten men leser av kommentarene at du har snakket om komplekser rundt underlivet, og jeg må bare si at jeg har også det. Jeg har ganske store ytre kjønnslepper, og synes det er veldig kleint å bli slikket f eks. Sier alltid nei til gutter jeg ikke er helt trygg på.. Jeg tenker ikke over det til vanlig heldigvis, men merker at jeg er usikker når det kommet til sex. Tøft at du snakker åpent om det, det hadde IKKE jeg turt 🙂

        1. Takk. Startet på epido for noen uker siden da jeg har hatt mye kviser på hakepartiet. Nå er nesten alle forsvunnet men er redd de popper opp igjen når antibiotika kuren er ferdig. Har du gått på epiduo eller startet du rett på Iso? Hva var bivirkningene av det?

    20. Du har tidligere sagt at du leser 5 bøker i uka, da må vel de bøkene være veldig tynne og lettleste? Hvis ikke kan du ikke gjøre stort annet enn å lese.

    21. Tusen takk for at du deler historien din. Podcasten er fantastisk og du er absolutt ikke alene. I en alder av 36 år har jeg for første gang googlet vagina og funnet ut at min egen ikke er sååå ille som jeg har trodd. Har faktisk ikke turt før nå å se på ulike bilder av vaginaer – i frykt for å finne ut at jeg er den eneste som en slik vagina som meg.

      Jeg håper du fortsetter å dele. Takk for at du fikk meg til å føle meg mindre unormal <3

    22. Hørte på podcasten deres nå. Du åpnet opp for et helt nytt samtaleemne mellom meg og mine venninner. Takk for at du delte din historie, Sophie Elise!!

    23. Du er helt fantastisk Sophie! Har alltid sett noe spesielt ved deg, man merker at du ikke bare blogger og snakker for penger osv. Du gjør det for å hjelpe andre og for at folk skal ha det bra med seg selv. Du er så nydelig, du fortjener alt godt <3 takk for at du deler så mye som du gjør, det hjelper så mange <3

    24. Personlig tenker jeg at det beste for hele menneskeheten er at du bare hadde holt deg unna botox og plastik. Nå har ikke jeg lest alle innleggene, jeg har egentlig ikke lest noe som helst. Det eneste jeg veit er at du ser ikke bra ut i denn tilstanden du er i nå. med all respekt, så er ikke dette en nedslående beskjed, men jeg lurer på noe. Er DU fornøyd i den tilstanden du er nå?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg