det finnes nok glede i verden

God kveld. Jeg er akkurat nå på flyplassen, på vei hjem fra Ulsteinvik.

I går så jeg Joker på kino sammen med Kasper, i en fullsatt kinosal hvor det var blandet respons. Noen sovnet, andre gråt. Jeg hadde ingen forventinger men ble blown away og gir filmen terningkast 6. Jeg forstår ikke helt hvordan man kan synes den er kjedelig, det virker litt usympatisk (og at man ikke klarer å føle andres smerte for filmen var jo full av det). Men hver sin smak. Den viser så tydelig og fint viktigheten av å være et godt menneske, og å se hverandre. En skikkelig trist og fin film som jeg alltid kommer til å bære med meg for alltid! Tips: Joaquin Pheonix, som spiller hovedrollen, lagde en dokumentarfilm for et par år siden som heter Earthlings. Den ligger gratis på nett. Den dokumentaren kan endre liv.

Jeg tenker ofte på alle som sitter rundt i landet og er ensomme, mangler et apparat rundt seg, og veien tilbake til samfunnet virker uendelig lang og umulig.Hele livet har jeg hatt en konstant dårlig samvittighet om jeg har det bra, jeg kunne ikke være lykkelig fordi det fantes andre som fortjente det mer – gode mennesker er ulykkelige og her sitter jeg, som kan være både egoistisk og overfladisk, og har det så fint.. Det ga ikke mening. Men nå har jeg forstått noe. At jeg er glad, gjør ikke at andre mister muligheten til et bra liv. Det er nok til oss alle. Jeg trenger ikke å gjøre meg fortjent til å ha et bra liv, eller til å være glad. Jeg får heller akseptere at ting er bra, uten å føle dårlig samvittighet. Det er viktig.

Fra shoot i går. Alltid vanskelig å posere med beina.

Jeg får veldig mange meldinger fra følgere hver eneste dag, ofte bare fine meldinger med enkle spørsmål, mens andre ganger er det vanskeligere. Folk som truer med å ta sitt eget liv om jeg ikke svarer og selvmordsbrev. Jeg kan ikke ta tak i alt det, og mye kommer sikkert med feil intensjon (for å få meg på “kroken”). Det er en utrolig vanskelig situasjon. Men her om dagen fikk jeg melding fra en følger som sendte meg masse gode ord, men jeg tolket utifra det at hun hadde det vanskelig og jeg ble bekymret. Jeg svarte henne, men fikk ingenting tilbake. I flere timer gikk jeg å tenkte på henne, og bestemte meg til slutt for å ringe legevakten i byen hun bodde i selv om jeg følte jeg tråkket over en strek hva angikk hennes privatliv. Det endte med at legevakten tok kontakt med henne og at hun nå endelig får hjelp (som hun har prøvd å få lenge), og er veldig takknemlig ovenfor at jeg tok tak i det og ikke tenkte “det er ikke min sak”. Det skapte et helt spesielt, og viktig bånd mellom meg og noen jeg aldri har møtt, som endte opp med å være livsviktig. Små tilfeldigheter kan virkelig bety alt for noen. 

Takk for kommentarene deres i går forresten. Det var mange fine og det setter jeg pris på. 

Og – takk for et fint foredrag i dag. Det ble full sal og mange fine tilbakemeldinger etterpå. Takk!

38 kommentarer
      1. Innlegg om depresjon, selvmordstanker og viktigheten av å ta vare på dem rundt deg. Så tenkte du det var viktig å kommentere på føttene hennes, som ser helt like ut som mesteparten av mennesker sine? Jesus.

        1. Hei! Skal du holde foredrag flere steder senere? Og drar du til steder du har holdt foredrag før igjen?

      2. Virkelig, Mia.
        Etter det innlegget var det beina på en som bruker spraytan og at bildet ikke var glattretusjert du skulle henge deg opp i? Virkelig? Synes den var litt smålig.
        Les heller innlegget, og slutt å spør om ting du allerede vet svaret på bare for å lage dårlig stemning.

        Hva om vi jenter (for det er jo oss og Kristian Magnus som kommenterer her inne + en og annen grisegutt) prøver å skrive litt mer inspirerende, oppløftende og positivt?
        Om så bare saklig og konstruktivt om det er noe man er uenig i?

        All den gørra vi spyr ut i SE sitt kommentarfelt påvirker oss alle på et eller annet vis. Og vi kommer ingen vei med det.
        Jeg er meg, du er deg, Sophie Elise er Sophie Elise og Kong Harald er Kong Harald. Deal with it.

    1. Skikkelig spennende å interressant innlegg synes jeg å svevende blå palmesus vakkert bilde synes jeg å jeg synes du er superflink til å svare så mange som mulig du er DRØMMENES DANSE teater fantasi karusell mot blå Eventyr himmel synes jeg ønsker deg alt godt og en fantastisk riktig god kveld fra meg å puse kompis sophie Elise hilsen Kristian Magnus 😃♥️🐱🌎⛰🗻🏝🏔

    2. Var og såg på deg i kveld, å du fikk meg til og tenke på det du sa om lykke å at du må finne det inni deg. Du he heilt rett… Takk for du ga meg meir motivasjon og til å tenke annesleis, sjøl om eg er på ein bra plass no, so kan de hjelpe på dei dagane de ikkje er bra😊 Takk!!

    3. 💓💓💓💓 Så flott du gjorde det!!! Ofte er det vanskelig å ta steget å GJØRE noe.. Du gjorde det mange mange mange skal gjøre, bry seg💓💓💓💚💚😘😘😘

    4. Det er så viktig og riktig å bry seg! Vi har alle et ansvar for hverandre, å jeg tror mange hadde hatt det bedre om flere tok det ansvaret på alvor. Det koster så lite å bry seg, men det kan gjøre en enorm forskjell <3 Vi trenger å ta tilbake dette med å se hverandre, og bry oss, for det virker som det er gått litt i glemmeboka. Det er så mye bedre å tråkker over streken en gang for mye enn en for lite. Du oppfattet at hun ikke hadde det bra, og tok tak i det. Om fem år er det ikke sikkert at du husker at du gjorde det, men hun vil huske det for resten av livet sitt. Det er noe med det å bli sett, hørt og forstått, og du har helt sikkert fått en helt spesiell plass i hjertet hennes for alltid.

      Å bry oss om andre betyr ikke at vi er enige i alt de gjør eller står for, men det betyr at vi respekterer at deres livsreise er deres. At selv om vi møtes på veien og påvirker hverandre underveis så bør vi forsøke å etterlate hverandre litt bedre, sterkere og rikere på mange måter.

    5. Elsker det jeg har sett så langt av kolleksjonen din med mymuse! Det rosa settet du har på deg på mystory, kunne du sagt hvilken størrelse du har?🥰 sier:

      Levi

    6. Fint innlegg! Det må være vanskelig å få så mye sånt i innboksen, jeg aner ikke hvordan jeg selv ville ha håndert det. Så fint du kunne hjelpe noen da!

      1. Ja, det er umulig å vite. Har svart og prøvd å hjelpe på sånt før, og så har det endt med å være bare kødd og noen som er interessert i å ødelegge for meg.. Vanskelig situasjon.

    7. Sophie Elise dette var et innlegg full av kjærlighet og empati for de der ute som ikke har det så bra. Dette var kjempefint å lese, jeg tenker at du har så stor påvirkningskraft at dette innlegget gjør at mange av de som sliter og føler seg enten usynlig, eller som en byrde i dette samfunnet at det er noen der ute som bryr seg om dem og vil at de skal ha det bra. Kanskje det gjør at folk faktisk får et håp om å bli forstått og få den hjelpen de trenger.

      At du hjalp denne jenta viser at du har mye empati og kjærlighet å gi andre mennesker. Kan tenke meg at dette betyr enormt mye for denne jenta at du strakk ut en hånd og viste at du bryr deg om henne, at du til og med som en offentlig person bidro til at hun endelig, sikkert etter mange års kamp fikk den hjelpen hun trengte for å få et bedre liv.

      Dessverre er det så mange der ute som blir svikta av systemet, enten det er skole, psykisk helsetilbud eller nav så er det mange der ute som blir behandlet som at deres liv ikke har noen betydning. Det er løgn, men det er lett å tro det når mange som trenger hjelp blir så neglisjert.

      Det man må prøve å gjøre er å gå inn i seg selv og leve via sjelen sin. Vite at man faktisk fortjener å være lykkelig og gjøre det man kan for å snu livet sitt i riktig retning. Det er mange ganger en beinhard jobb men med rette tankegang kan man klare å gjøre drømmene sine til virkelighet. Praktisere Mindfulness, leve her og nå, lære å bli glad i seg. Slutte å sammenligne seg selv med alle andre og forstå at man faktisk er bra nok som man er. Lære å tro på seg selv og drømmene sine. Loven om tiltrekning eller The secret av Rhonda Byrne skulle vært vist på tv i Norge, jeg tenker den filmen kunne hjulpet utrolig mange mennesker med ulike utfordringer i livet.

      Takk for et fint innlegg 💖

    8. Fantastisk lesning 🥰 man får ofte en magefølelse og ofte stemmer den 😢❤️ Du er ei god jente 🤗❤️ Og jeg gleder meg skikkelig til å se den nye Joker filmen 🤩

    9. Jøss, må være det mest empatiske du har gjort siden 2007. For vanlige mennesker er det en selvfølge, men for deg er det ganske uvanlig å bry seg om andre. Fortalte du henne at desverre kan ikke alle være pene, for kun symmetriske personer er pene? Tilbød du henne å betale for browlift?;

      1. Har det slått deg at hun kanskje får ganske mange slike henvendelser og ikke har kapasitet? Dessuten finnes det sikkert de som lyver på seg ting for å komme i kontakt med henne.
        Forresten ganske kvalmende og usaklig måte å avslutte kommentaren din på.

    10. Skal du holde foredrag i Vest Agder? hadde vært kjempe koselig da kommer jeg halt sikkert sophie Elise♥️ hilsen Kristian Magnus 🌎🌐🐐

    11. Du måtte jo finne på noe å skrive om etter «rompe-innlegget», slik at du ikke får så mye hate. Viktig å sette seg selv i et godt lys👏🏽

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg