det er ingen forskjell på gris og hund – hvorfor behandles de så ulikt?

Alle bildene tilhører NRK / Piraya film. 

“Sånn er det ikke i Norge. De aller fleste har det bra”.

Og så blir det bevist, gang på gang, at det faktisk er sånn i Norge. Det er grov mishandling av dyr, regler som fra før av er for dårlige blir brutt, gang på gang. Det er sparking, det er små bur, det er tortur.

“Men, det er unntaket og ikke regelen. De aller fleste har det bra i Norge”.

Og så blir det bevist, på hver eneste sjekk, i hver eneste dokumentar, på hvert eneste runde mattilsynet har, at det faktisk er alt for mange som behandler grisene sine dårlig. Og ikke bare dårlig – helt jævlig.  Nesten de aller fleste. Og dette er dyr som fra før av har for dårlige rettigheter, om alle reglene ble overholdt hadde det fremdeles vært for dårlig.

“Det er likevel ikke sånn over alt, det finnes mange som behandler grisene sine bra”.

Nei, det er ikke sånn over alt. Likt som at barn ikke blir mobbet på hver eneste skole. Likt som at alle eldre ikke bor på kjipe gamlehjem. Likt som at ikke alle drikker for mye alkohol på julaften foran barna sine. Det betyr ikke at det ikke skjer. Det betyr ikke at det finnes mange tusen, ja faktisk millioner griser der ute akkurat nå, i dag, som lever forferdelige liv for å bli til bacon. Det folk ikke klarer å gi opp fordi, “hehe jeg klarer meg ikke uten egg og bacon”. Jeg spyr av den setningen der.

I Norge slaktes det 1,6 millioner griser per år. Ingen av dem har jeg møtt, eller sett, annet enn som bacon på butikken. Jeg har enda til gode å få besøke en gård hvor griser blir avlet opp til slakt. Jeg har prøvd flere ganger – sendt mailer, spurt om jeg får komme på besøk, om jeg får filme, om jeg kan være så snill å få mine fordommer motbevist, få se disse grisene som har det så bra. De som skal være “de beste”. Dette har jeg aldri fått lov til. Hvorfor? Sist hadde vi nå en lang runde med TV2 hvor vi har prøvd i flere uker å få meg inn på en gård med griser. Nei, var svaret. På alle steder. Jeg strekker offisielt ut en hånd og vil komme på besøk til disse gårdene hvor griser lever sine liv før de blir slaktet og har det så fantastisk. Please, la meg komme til 10 000 av dem, så skal jeg tro på at de aller fleste har det bra. 5-6 gårder er ikke nok. Det er alt for få.

Griser er intelligente dyr. Mer intelligent enn en hund, katt, hamster, marsvin, hva enn vi har hjemme og behandler så jævlig bra.

Om dette var hunder, hadde det vært full oppstandelse.

Det blir så sinnsykt mye oppstyr hvert år på grunn av Yulin Dog Meat Festival i Kina. Et land, langt borte, hvor de spiser og torturerer hund. Da hører jeg ingen si “de aller fleste hunder har det bra”, å nei, da er det så jævlig mye gråting på sosiale medier. Men med en gang det skjer her i vårt eget land, KUN fordi det skjer med griser, så kommer det unnskyldninger istedenfor handling. Det er ikke underskriftskampanjer. Det er ikke tårer på sosiale medier. Det er den evige,

“De aller fleste har det bra”.

VÅKNE OPP!

Norunn har i fem år filmet med skjult kamera hos diverse norske grisebønder. Uten unntak var det kjipt for grisene på alle stedene. ALLE. Hvordan kan man da si at dette ikke skjer? Det var sparking og slåing av griser, det var uverdige leveforhold, det var dritt og møkk, det var kaos og stress, det var døde griser over alt, i den ene scenen måtte hun sparke en grisebaby og hun forteller med egne ord hvor grusom virkeligheten er. Den hun nå har levd. Og likevel sier alle,

“Det er ikke sånn i Norge”.

PLEASE, PLEASE, PLEASE se dokumentaren om norsk grisenæring HER på NRK, del den til alle du kjenner, og ikke spis gris! Det er det viktigste man kan gjøre. Still krav som forbruker! Send mailer til Nortura! Hva som helst.

I dokumentaren ble 13 gårder undersøkt. Det var lovbrudd på alle. ALLE. Nortura skylder på at dokumentaren er laget i 2016 og at endringer har skjedd siden da. Virkelig? Hvorfor ble det da avdekket lovbrudd på 73% av alle gårdene mattilsynet sjekket i 2017 og 2018? 

Se dokumentaren! 

101 kommentarer
    1. Har vært så lei av “sånn er det ikke i norge”-kortet i flere år! Er så glad for at dette har kommet fram i lyset, og krysser fingrene for at det fører til at dyrene får det bedre. Takk for at du skriver om dette Sophie, trenger flere som deg!

    2. Haha! Passer utrolig bra at det kommer en flyvende kotelett ned på grillplata i det jeg åpner innlegget!
      Gjennom Grill perfekt ad’en på siden din…

      Perfekt

    3. Tusen takk for at du setter dette på dagsorden, gang etter gang, selv om du hele tiden får spydige kommentarer. At du driter i om andre blir fornærmet eller føler seg truffet, begrenset, fordømt. Alt for mange syns det er lettere å se bort en å stikke seg ut – godt du ikke er en av dem.

    4. Har sett dokumentaren og ble kvalm og uvel. Selv er jeg sammen med en melkebonde og er blitt vant til fjøsdrift. Det vi ser i denne dokumentaren er forkastelig, og selv jeg som alltid har elsket kjøtt, får lyst til å avstå fra svinekjøtt. Dyr skal ikke behandles slik, uavhengig om det er hund, katt, sau, ku, gris eller noen som helst andre dyr. Jeg håper gårdene som driver på dette viset mister sin rett til dyrehold og får en passende straff, selv om jeg ikke vet hva straffen skulle vært.
      I dokumentaren var det ikke bare bøndene som begikk grove lovbrudd, veterinæren fulgte heller ikke loven.
      Håper det blir et strengere lovverk og bedre metoder for å kontrollere bøndene og dyrene, og det rimelig kjapt. Dyra skal ha det bra mens de lever, det er det minste vi kan gjøre for dem.

    5. Jeg kunne ikke vært mer enig! Alle vennene mine klager så fælt på at hunder og katter blir mishandlet og torturert i andre land, og ja selvfølgelig er det jo helt forferdelig, men jeg prøver å si at de fleste hunder og katter osv.. har det jo kjempe bra! Og tenk på alle griser osv.. som blir drept og torturert på samme måte her hjemme i Norge, men det syntes ikke de er like viktig, siden vi i Norge «er vandt til at gris er mat» jeg blir så sur inni meg! Hvorfor skal gris og andre dyr vi spiser i Norge være mindre verdig enn hunder og katter?!

    6. Enig med deg, Sophie Elise. Griser er veldig intelligente dyr. Forferdelig å se hvordan de blir behandlet.

    7. Åh, tusen tusen TUSEN takk for at du kaster lys over dette temaet, Sophie Elise. Det trengs. Dyrene lider forferdelige skjebner fordi vi liker noen minutters smak på tunga. For dem er det hele livet.

      1. Jeg er så svinsk lei av at du bruker ordet jævlig heeeele tiden. Nå må du pinadø slutte å banne sånn i innleggene dine! Det er så utrolig barnslig og lite flatterende, akkurat like flatterende som at du sutter på neglene

    8. Kunne ikke vært mer enig !
      Helt forferdelig er det å behandle dyr på den måten 😥
      Er selv veganer, det er det beste valget jeg har tatt noensinne !
      Trist at folk ikke vet hvordan realiteten egentlig er.
      Og som du sier er det alltid fokus på at dette kun gjelder noen få grisebønder, når man får konstant bevist at dette ikke stemmer. Jeg blir så sint ,lei meg og oppgitt !
      Bra du setter fokus på dette.
      Det burde flere også gjøre.

    9. Dette er en «slippery slope» Sophie. Mener du virkelig at intelligens dikterer iboende verdi — ettersom du jukstaposerer bl.a. hunders intelligens med grisers? Gjelder dette bare andre dyr enn oss selv, eller er verdensbildet ditt elitistisk? Seriøst spørsmål.

      1. Dette er ikke det som kalles «slippery slope». Jukstaposere er også et uheldig ord på norsk. Å bruke «store ord» er gjerne en taktikk for å virke smartere enn man er, men det slår ofte feil ut. Som i ditt tilfelle. Det du kanskje mener, som hadde vært en slippery slope, er om hun sa at man burde behandle griser bedre enn hunder, hunder bedre enn fugler osv. fordi griser er mer intelligente og gjaldt dette for mennesker også, altså at man skulle behandle de mer intelligente menneskene bedre enn de som ikke er like intelligente. Det kan virke som du hadde bestemt deg for en pretensiøs kommentar på forhånd og å misforstå med vilje, fordi dette var ikke det Sophie Elise sa. Hun sa faktisk det motsatte. At man ikke burde behandle disse vesnene forskjellig. Å snakke om intelligens var nok fordi mange tror at griser bare er hjernedøde kjøttklumper som ikke trenger naturlig utfoldelse på samme måte som hunder. Derfor bruke hun hunder som eksempel fordi mange er kjent med hunder og dets komplekse vesen. Hvis du hadde lagt til et gram av velvilje hadde du forstått innlegget uten problemer 🙂

        1. Skulle ønske jeg kunne like den kommentaren G, perfekt irettesatt på en fin måte, men god forklaring 🙂

    10. Husker eg var 16 år gammel (2007) og flyttet fra Bergen til Voss for å begynne på Jordbruksskolen der. Har alltid elsket dyr og ingenting som gir meg mer smerte i sjelen enn når eg ser dyr som lider. Eg husker den ene dagen vi skulle i bort og ha lære i grisefjøset ( Den var delt opp i 3 deler, vi var der purkene med grisunger var) og han gamle mannen vi hadde i faget skulle lære oss om de som omhandlet gris. Husker han gikk inn i innhegningen og sparket til purken som låg der med alle de små grisungene, for at ho skulle flytte på seg. Og den lyden som kom fra grisen var helt j*vlig. Eg husker eg sa når han gjorde det at de var no virkelig ikke nødvendig å sparke til grisen i ansiktet stakkars, og fikk så fint til svar: Den får tåle såpass!
      Husker eg ble så sjokkert og uvel at eg sprang ut å brekte meg.

      Nei det er helt j*vlig hvordan disse stakkars dyrene blir behandlet.

    11. Gråter for grisene! Jeg blir seriøst ødelagt! Vet ikke hva jeg skal gjøre. Vil løpe til nærmeste grisebonde og kastrere bonden uten bedøvelse… Fy. Jeg spiser selfølgelig ikke kjøtt! Kunne jeg aldri gjort

    12. er helt enig i det det er for jævelig jeg blir fysisk dårlig av å se dyr som ikke har det bra puse kompis ble sparket etter av tinger eieren det jør meg fyl for banda sånn går det ikke å handle dyra folk har tydeligvis glømt at dyrene lever å har førerløser og tanker som oss mennesker du er favoritten min og beste ønsker deg alt godt og en fantastisk riktig god kveld fra meg å puse kompis sophie Elise hilsen Kristian Magnus 🐱☀️♥️🌌✌

      1. Så fint at katten kom til deg-jeg fikk også en katt fra dyreklinikken når vi skulle vaksinere min katt hun var levert til avlivning fordi de skulle få ett barn og hun passet ikke inn,men hun koser seg her og vi elsker henne😼

    13. Blir så irritert på måten vi nordmenn lukker øynene og ignorerer sannheten. Jeg har familie som driver gård med kuer som får gå fritt ute og kose seg, jeg trodde egentlig at de fleste gårder var sånn før jeg så dokumentaren. Får så vondt av de stakkars grisene med følelser som ikke har gjort noe for å fortjene det blir slått, pint og drept:( Sååå bra du og flere tar opp dette temaet og sprer det!💕

    14. Nei, seriøst, er det virkelig sånn?! Jeg skal se den, og revurdere matvalgene mine med en gang. Så bra du deler!

      1. Ja, du kan likeså godt bare bli veganer fra og med dette sekund. Jeg er ikke sarkastisk, jeg mener det jeg skriver.

    15. Tusen takk for at du tar tak i et så viktig tema! Vi trenger virkelig å vite den forferdelige sannheten.

    16. Mail sendt til nortura, ahh elsker deg så mye, tror virkelig du kan gjøre en forskjell! Takk for at samfunnet vårt har deg, når det gjelder alt. Har fulgt deg helt siden året du starta bloggen, har lest fler tusen innlegg og kan skrive under på at om alle hadde vært som deg så hadde verden vært perfekt

    17. Jeg er selv bonde og driver med ammeku, og har alltid tenkt at “de aller fleste har det bra slik som hos meg”. Jeg tåler mye og føler mange ganger det som blir lagt ut på nett av dyrevern aktivister ikke stemmer. Men etter å ha sett denne dokumentaren er jeg helt sjokkert. Det disse bøndene har gjort kan ikke bortforklares på noen som helst måte! Vi trenger virkelig oftere å strengere tilsyn på gårdene! Her var mattilsynet nettopp på besøk, å da hadde de ikke vært her siden 2014. Å det er sikkert ikke bare hos oss de er så sjeldent på besøk. Det er direkte skummelt å tenke på at det på mange gårder rundt om i landet er så lite tilsyn.

    18. Kom gjerne å besøk oss og grisene våre neste år.

      Du kan bo ei uke om du vil å se hverdagen til grisene. Kan servere vegansk mat om du ikke spiser kjøtt

    19. Så bra at du belyser dette! Gjør det gjerne mye mer<3333 Du har en stor påvirkningskraft, så alt du gjør har en stor betydning for dyrene.
      Det er absolutt ingen god grunn til å spise dyr❤️

      Vi har alle et stort ansvar når det gjelder dyrevelferd<3

    20. Forferdelig dokumentar! Og trist at selv med «strenge» kontroller er det fortsatt slik her.

      Når det gjelder gårder å besøke håper jeg du kan kontakte «Jacobsen på Berg»
      I Tromsø, han har frittgående griser som kun får soyafritt økologisk for, purkene får være sammen med ungene så lenge det er forsvarlig og han jobber med «naturlig» parring altså at ingen skal bli inseminert.

    21. Helt Forferdelig dokumentar om norsk grisehold. Vi tar gjerne imot besøk i grisehuset. Grisen skal ha det bra !!

    22. Jeg har ikke turt å se dokumentaren enda, og vet heller ikke om jeg noen ganger kommer til å gjøre det. Jeg har for lenge siden begynt å spise mindre kjøtt. Men når slike ting blir bragt fram i lyset, gir det enda mer motivasjon til å slutte med kjøtt. Fortsett med dette!! Du har stor innflytelse på mange!

    23. Helt forkastelig det som skjer med grisene – her må noe gjøres virkelig 🙁 ble dårlig av hele greiene.!

      Samtidig er det viktig å ikke snakke dritt om andre dyr som blir behandlet bra 🙁 som hunde, katter osv! Er mye mørke tall her også men er vanskeligere å se fordi de er hjemme hos folk 🙁 dyrebeskyttelsen legger ut dugelige poster om dyr som ikke har blitt tatt vare på ! Ikke bli sint eller snakk ned om fordi noe føler et større ansvar her

      Vi må bruke kjærlighet begge veier og med alle dyr !

    24. Fyflate for en viktig dokumentar! Jeg hylgråt omtrent gjennom hele, helt forferdelig å se på men også så nødvendig. Jeg spiser lite kjøtt, og det lille kjøttet jeg spiser kjøper jeg direkte fra nabogården (gjort det i 4 år nå) hvor jeg daglig får se at de går ute i det fri og behandles godt! Det er dyrere, men min økonomi skal ikke gå på bekostning av dyrevelferd. Skal aldri gå tilbake å kjøpe kjøtt i butikken da jeg ikke aner hvordan det enkelte dyret har blitt behandlet.

      Og en ting til; bøndene klager enormt på ulven, hvordan i alle dager kan de det da de selv behandler dyrene sine enda verre? De er selv klar over mishandlingen, ulver har ikke den forfatningen.

      1. Enig !!! Så bra at du får dette frem !! Og fortsett med det ❤️ Får ikke sove på nettene for denne saken plager meg så mye, blir så lei meg og sint ! Disse menneskene som gjør dette mot stakkars uskyldige dyr burde selv blitt mishandlet, for så og bli slaktet brutalt ! Dritt folk ! Har bestemt meg for å slutte å spise gris, og kjøtt sånn generelt!!

    25. Har ikke sett dokumentaren.
      Men har bestemt meg for å slutte å spise gris, fra i dag! . En begynnelse hvertfall. Blir kvalm!
      Utrolig bra skrevet

    26. Denne jorda er helvete for veldig mange dyr. Folk må bare slutte å formere seg for menneskene er ikke noe annet enn parasitter som ødelegger jorda vår. Alltid en eller annen krig, forurensning, dyr som blir flådd kokt levende. Dyrene i havet dør en forferdelig død fulle av plast. Alt er menneskenes skyld. Jeg har alltid lurt på hvorfor menneskene har sånnt jævla behov for å formere seg, ser dere ikke at menneskene er skyld i alt det som er dårlig.

    27. FY FAEN SÅ BRA INNLEGG! Er så utrolig enig med deg at jeg bare sitter å nikker gjennom hele innlegget. Og denne setningen: “hehe jeg klarer meg ikke uten egg og bacon”. Jeg spyr av den setningen der.”, den er jeg så enig i! Jeg hater når folk sier de ikke klarer seg uten bacon. Jeg har vært veggis i mange år og aldri savnet bacon (eller noe kjøtt forøvrig).
      Det er så bra at offentlige personer som deg selv, og som når ut til så mange, skriver slike innlegg.

      Grisen fortjener bedre! <3

    28. TUSEN TUSEN takk for at du deler dette, setter lys på, og ordlegger deg på en sånn måte at man forstår! <3 Dette var helt konkret og straight up in da face, og det trenger vi, nordmenn må våkne opp.

      Heier på deg Sophie, jeg elsker å lese innleggene dine om saker du bryr deg om! 🙂

    29. !!!!!! Det er så bra at du gang på gang tør å stå på for dyrenes skyld! Jeg blir så imponert, og takknemlig for at noen med en så stor platform gjør dette. Takk!

    30. Det er grusomt hvordan de 13 bønder som blir vist i dokumentaren behandler dyrene. Men i debatten er det er for mye fokus på å stramme reglene, i stedet for å finne roten til hvorfor de gjør som de gjør. I dokumentaren ser man at bonden kastrerer grisene selv, i stedet for å få veterinæren til å gjøre det. Jeg mener dette handler i hovedsak om penger, det koster utrolig mye for bonden å få veterinæren til å utføre arbeidet. Det burde vært gratis eller i hvert fall redusert pris for bonden å få besøk av veterinærer. Da vil man unngå at bonden tar i bruk andre uetiske metoder. Bonden får alt for lite penger for alt arbeid og energi de legger i jobben sin, det er nesten ingen endring i hva bonden har tent på 30 år. I mange yrker får man lønnsstigning, det eksisterer ikke hos bonden. Prisen på svinekjøtt har økt med kun tre kroner siden 80-tallet. De arbeider døgnet rundt, helligdager, fridager, søndager finnes ikke hos bonden. De sliter seg ut og får absolutt ingenting igjen for det, annet enn at folk klager.

      Derfor burde hele systemet endres dersom man skal sikre kvalitet og dyrevelferd hos Norsk landbruk. For å drive hensiktsmessig med høy kvalitet burde bonden få mere penger for den jobben de utfører. Samtidig burde vi kvittes med effektiviseringen og kravene fra Mattilsynet og Nortura burde minskes, så det stadig er mulig for bonden å følge med, uten å måtte bryte reglene!

    31. AMEN! Fyfaen så digg at du får sagt det på en fornuftig måte… Det finnes INGEN unnskyldning i hele verden som er god nok for å spise kjøtt i mine øyne etter alt det en vet i dag… Men kjøttindustrien er som den gamle tobakksindustrien og klarer somehow å selge inn sine argumenter allikevel… Jeg har vært veganer i 4 år og aldri vært mer glad for at jeg ikke har spist gris enn når jeg så denne dokumentaren FYFAEN så jævlige mennesker kan være, blir så forbanna at jeg har lyst å slå ned noen…

    32. SÅ BRA DU SKRIVER OM DETTE. Håper virkelig du følger denne saken videre! Helt fantastisk at du bruker påvirkningen din på dette. Kommer til å være menneskehetens skam om 100 år. Forhåpentligvis. Tror virkelig verden kommer til å se tilbake på tortur av dyr som en av menneskehetens store flauser, som f.eks Tyskland ser tilbake på nazisme nå. Skriver og deler til alle jeg kjenner. Hadde vært fantastisk om du kan lage youtube-filmer om dette, eller gått inn i samarbeid og videre forskning med noen. Det hadde jeg og garantert mange fulgt med på, og saken hadde fått enda større dekning.

    33. Dette er KATASTROFE. Hadde aldri trodd at dette er noe som skjer i Norge. Dette er grovt mishandling av dyr, grov omsorgssvikt og ser ut som et brutalt massemord. Jeg blir utrolig sint på bøndene som gjør dette, og rett og slett hele systemet vi har. At vi mennesker kan gå løs på de svake dyrene som ikke kan beskytte seg selv, avliver de små ved å slenge de i veggen, sparke de, slå de, kastrere de uten veterinær, la de dø selv, gjør meg kvalm. Hvordan har vi hjerte til det?
      Stå på Sofie. Du gjør en utrolig viktig jobb ved å vekke oppmerksomhet rundt dette tema. Du gjør en forskjell.

      1. Ja, for de ekstremt få gårdene det gjelder er det katastrofe og stor skam. Men, dette gjelder en forsvinnende liten prosent av de som driver med svin i Norge. Er såååå lei av de som tar ALT dette mølet for god fisk. Næringskjeden i verden blir raskere drevet i ruiner hvis folk slutter å spise kjøtt!

    34. Du skriver: « Jeg strekker offisielt ut en hånd og vil komme på besøk til disse gårdene hvor griser lever sine liv før de blir slaktet og har det så fantastisk. Please, la meg komme til 10 000 av dem, så skal jeg tro på at de aller fleste har det bra. 5-6 gårder er ikke nok. Det er alt for få.»

      Fullt klar over at du setter tall på spissen, for i Norge er det ikke 10.000 grisefarmer, men 2000. synes det er viktig med riktige tall uansett hvilken side du er på i saken.

      Du skriver at 5-6 gårder med bra dyrevelferd er alt for få til at du skal tro de fleste har det bra. Hvorfor er det da nok at med «kun» 13 gårder i dokumentaren for å bevise at stort sett alle de 2000 gårdene med gris bedriver elendig dyrevelferd?

      Du avslutter med at på 73% av grisefarmene det ble gjort tilsyn på avdekket Mattilsynet mangler og avvik i fjor.

      200 gårder ble undersøkt. 73% av 200 er ca 140. På de 140 gårdene måtte det gjøres strakstiltak på 40%. Og det utgjør ca 56..

      56 gårder av 2000? Hvordan kan du/dere si at alle de andre 1950 gårdene har dårlig dyrevelferd?

      Det må uten tvil ryddes opp i næringen. For alle brudd på dyrevelferden er for mye!

      Men ikke ved at det går utover de som har god dyrevelferd på sine gårder! Lovpålagt dyrevelferdsprogram med konstant oppfølging fra Mattilsynet er løsningen.

      1. Åh så viktig det du belyser Line!
        Og den sammenligning med griser og hunder er helt blåst i denne sammenhengen. Det blir mer et etisk, filosofisk og historisk spørsmål rundt dyrs ulike verdier i ulike kulturer og oppleves som et billig poeng. Problemet er dagens marked i Norge, og vår forventning til lave priser, svenskehandel og vårt forbruk, ikke enkeltbonden. Folk flest er ikke onde og man bør se den større sammenhengen i hvorfor noen gjør som de gjør.

      2. Takk Line! Ventet på at noen kom med fakta! Bloggeier kaster seg her som vanlig uhemmet inn i diskusjoner hvor hun selv får støtte til sine valg (her, å være veganer) uten å sjekke og kontrollere fakta. SE, på tide med en realitysjekk? Og, vi lesere utfordrer deg SE til å virkelig ta en rundtur til de gårdene hvor dyrene faktisk har det bra, og ta del i arbeidet. Det er på tide å slutte å snakke oss ned som spiser kjøtt. Et vegansk kosthold er dessuten farlig for noen grupper i samfunnet dersom det ikke balanseres. De fleste mennesker er i behov av animalsk fett for vekst og utvikling.

      3. Hei Line

        Får ikke helt det regnestykket ditt til å gå opp. 200 gårder ble undersøkt. 73% av 200 er 140, hvorpå 40%, altså 56 gårder, måtte innføre strakstiltak… hvordan får du dette til å gjelde 56 av 2000 når det er snakk om 56 av 200? Hvis disse gårdene som er undersøkt skal være et representativt utvalg må det gjennomføres strakstiltak på 560 gårder, ikke 56. Ganske naivt og objektivt feil å påstå at Mattilsynet har avdekket samtlige feil på alle gårder som er i Norge.

    35. Du har så sterke meninger om dette, men får likevel betalt for å ha annonser for grillkjøtt på bloggen din..

    36. Denne dokumentaren viser en virkelighet som er forferdelig for dyrene. Men, du nevner at 5-6 farmer ikke er tilstrekkelig for å overbevise deg om at de fleste dyr i Norge har det bra. Men dokumentaren viser vel ca 15 farmer, er det tilstrekkelig for å overbevise deg om det du mener nå? Det er nok ikke tilstrekkelig statistisk signifikant for å si at griser i Norge blir behandlet dårlig.

    37. Har frustrert meg lenge at ikke fakta fra begge sider blir belyst i like stor skala. Selvsagt høres det forferdelig mye ut når man snakker om avvik og prosenter på over 70. Men av hva da?….

      Tror vi alle er enige om at det vi fikk se på dokumentaren var helt forferdelig, og at uansett antall avvik – må ting ryddes opp i. Men lider veldig med alle bøndene som er genuint opptatt av god dyrevelferd, og som nå blir med ned i dragsuget.

    38. Jeg blir oppriktig glad når du skriver dette- det er så viktig at du som har en så viktig stemme som du har støtter opp om dyrevelferd🥰jeg sluttet på dagen for mange år siden å spise kjøtt etter å ha pint meg gjennom ett TV program om industrielt dyrehold hvor de slapp okser ned fra kran på båtdekk og ga dem elektrisk støt i testiklene for å flytte dem videre-vi behandler dyr så jævlig at det er helt ufattelig at vi klarer å leve med det på samvittigheten😥Takk for at du skrev dette-jeg har STOR respekt for deg

      1. Sophie elise gjøre jo ikke noe spesielt for å få mishandlingen stoppet
        Og uansett om hu opplyse om dette gjøre jo ingen noe med det heller
        Skjønner du ikke poenget eller ?

        1. Sophie Elise kommer aldri til å gidde å besøke noen av de 1980 av 2000 grisebøndene som driver forsvarlig grisehold. Dette er bare clickbait for diskusjon og mer kroner i kassa. Vegansk my a…. Trist men sant… :/

          1. Det er småligt av hu hvis hu ikke bryr seg med å besøke grise gård når hu er så opptatt av at alle ska ikke spise kjøtt og være bevisst på åssen griser har det

    39. Litt rart at det kommer reklame for svinekjøtt og grillmat på bloggen din? Hvem er det som bestemmer annonsene, Egmont? Ser utrolig rart ut hvertfall

    40. Grusom film
      Men hva ska man liksom gjøre ?
      Storme inni et fjøs og forlange at dei ska behandle dyra bedre?

        1. Hvorfor hjelpe det å ikke spise kjøtt når bøndene mishandle dyrene uansett?
          For at dere ska føle dere bedre?

    41. Tusen takk for at du skriver om dette!!

      Det er veldig bra at du ikke spiser kjøtt osv, men jeg tenkte bare å utfordre deg litt, det handler egentlig mer om miljø da. Hørte nettopp den ene podcast episoden din, fra rundt påsketider. Hvor du ville utfordre folk til å “ofre” noe for miljøet. Og da tenkte jeg at du kan jo prøve å bli 100% veganer. det burde jo ikke være så vanskelig for deg siden du har råd, og bor i Oslo med masse utvalg. Og spesielt tenkte jeg på klær. Du har et enormt forbruk virker det som, og jobben din går jo egentlig ut på å øke forbruket til de som følger deg. Så kanskje du kunne prøve å ikke kjøpe klær på noen måneder, eventuelt kun kjøpe brukt!
      Jeg dømmer deg ikke, og digger at du engasjerer deg for miljø og dyrevelferd! men det var egentlig fordi du selv har sagt/skrevet at du ikke liker den “bra nok” holdningen, og at man skal hele tiden prøve å bli enda bedre.

    42. Har sett dokumentaren nå, og jeg skal herved slutte å spise svinekjøtt.. helt ufattelig grusomt!!!! Takk for at du, med Norges største påvirkningskraft belyser denne saken. Hilsen voksen leser

      1. Lykke til! Tenk på at dette er en bitteliten dråpe i havet…, og at næringskjeden blir skadelidende hvis ALLE slutter å spise kjøtt :/

      2. Norges største påvirkningskraft? Kjenner jeg blir mo i bena av den uttalelsen. Mye fakta feil og skrål får oppmerksomhet, særlig fra veldig unge mennesker som tror blindt på henne og egentlig ikke vet særlig mye om saken. Klart det er rett å ha innlegg om dette, og som veganer i 12 år er dette helt forferdelig å se. Men husk at det er like vondt for de som spiser kjøtt. Lurt å lese om hva som skjer med planeten vår hvis alle slutter å spise kjøtt. Ser i kommentarfeltet at mange vil bli veganer. Det er bra, men sett dere ordentlig inn i levemåten. Selv ikke sophie kan si at hun er ordentlig veganer. Det har hun selv sagt flere ganger.

    43. Nå er det sånn att uansett om grisene har hatt ett flott liv eller bare sadisme så blir de avlivet til slutt-fordi mennesker synes det er greit å avslutte ett liv fordi vi skal ha mat…Jeg klarer ikke helt å følge denne tankerekken;hadde jeg hatt gris hadde vi vel spist poteter sammen og blitt gamle sammen☺️☺️

    44. Grusom dokumentar. Kommer selv aldri til å kutte kjøtt, da dette er det beste jeg vet. Og så hater jeg at veganere tror de kan se ned på oss som spiser kjøtt. Det gir meg faktisk bare enda mer lyst til å kjøpe mer kjøtt. Er enig i at måten dyrene blir behandlet på er helt forkastelig, men du burde tenke deg om før du poster om ting du ikke kan noe om. Tenk på alle bøndene som kommer til å lide av dine ytringer. Du har (dessverre) veldig stor påvirkningskraft blant unge. Tror ikke du er klar over alle jobbene du setter i fare med disse innleggene dine. Det finnes bedre måter… Tenk deg om😊

    45. Det er viktig å huske på at en grunn til at bøndene ikke har lyst til å slippe deg inn i fjøset sitt, er at de er livredde for smitte. Dersom det blir påvist mrsa i et grisehus (som er en antibiotika resistent bakterie som mennesker bærer) må bonden slakte hele besetningen sin og sanere bygningsmassen. Dette er KUN for folkehelsen, da mrsa ikke er skadelig for gris. Dette er noe som vil koste bonden flere titalls millioner. Forstår veldig godt at de ikke ønsker å slippe deg inn, det trenger ikke være for at de har noe å skjule. De ønsker bare ikke å risikere hele livsverket sitt. De aller fleste bønder er ufattelig stolte av yrket sitt, da dette er noe som går i generasjoner, det blir da feil å generalisere denne arbeidsgruppen som jobber mer enn noen andre for at du skal ha mat på bordet.

      1. Tja, hva er egentlig forskjellen? Er jo helt det samme om man torturerer de langsomt og jævlig først, når de uansett skal drepes, sant?

    46. Hvorfor trur dere det hjelper å droppe å spise kjøtt for å støtte at mishandling ikke er bra?
      Dei blir jo mishandla uansett hva dere velger å spise og ikke spise
      Burde dere ikke hjelpe med at grisene blir behandlet bedre heller?

      1. Er så lei av å høre argumentet om de “stakkars” bøndene som blir dratt med i dragsuget etter disse forferdelige avsløringene. Så lenge det ikke kan dokumenteres at kjøttet man spiser ikke er produsert på etisk vis, bør man ikke spise kjøtt. Etter disse avsløringene må bransjen selv ta ansvar for å dokumentere dyreveldferd. Hvis de behandler dyra så bra så bør det ikke være noe problem å tillate overvåkning

    47. Håper virkelig at du gjennomfører det du lover denne gangen. Virker ikke som om flyktning prosjektet ditt kom videre. Viktig å gjøre det du lover for det fører til troverdighet ser du. Kan ikke bare hive seg på karusellen uten å gjennomføre. Tror det er mange som venter i spenning.

      1. SE gjør jo ganske tydelig alt hun kan i denne saken. Heldigvis virker det som de fleste oppegående mennesker reagerer på dette og forhåpentligvis skjer det endringer nå. For meg var dette dråpen. No more meat

      2. Det hjelper ikke å sende Mail til Nortura.. send bekymringsmeldinger til Mattilsynet om du vet om en gård det burde vært tilsyn. Det er de som er fungerende kontrollorgan, Nortura har ingen slik funksjon. Jeg jobber selv på Nortura og her har vi en helt annen holding i forhold til dyrevern enn bøndene i filmen, fabrikken er åpen for omvisning etter avtale. Vi har en helt annen praksis i forhold til avliving både i forhold til måten å gjøre det på å måten slakteriet er bygd på. Jeg syns også Nortura gjorde en dårlig debatt på slutten av filmen, å er overhode ikke enig i at dette hører fortiden til og at det er ett fåtall det gjelder. Jeg er også veldig enig med deg i at man burde slutte å spise gris, det har jeg sluttet med for årevis siden.

    48. Så du ville heller levd ett sykt vondt og smertefullt liv til du dør? Eller et godt og bra liv, men du dør uansett til slutt?

        1. Skal aldri mer spise gris etter jeg så litt av denne. Helt jævlig, det var så vondt, jeg var ikke sterk nok til å se mer.
          Er så glad de laget denne dokumentaren, opplysende og forferdelig…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg