det er ikke en psykisk lidelse å ha en dårlig dag

“Hit, men ikke lengre”.

Jeg trodde ikke jeg var en slik person. En sånn som setter opp en mur, en sånn som ikke deler alt som er verdt å dele med de jeg er glad i. Jeg er ufiltrert på meninger, noe helt annet er følelser. Bak et tastatur er jeg trygg, eller jeg har i det minste pleid å være.

I et forhold er dette spesielt vanskelig. Jeg er vandt til å bli dumpa når jeg deler hvordan jeg har det, uansett hvor jævlig det høres ut. Men det er ikke fordi jeg har det vanskelig – men fordi jeg deler på feil måte, og etter for lang tid, og etter at forholdet har tatt støyten for mine egne tanker. For det blir for mye. For vanskelig. For stort. Og jeg har kanskje forventet at noen skal hoppe inn å fikse livet mitt, satt skyhøye forventinger så fort jeg tørr å dele. “Nå har jeg jo fortalt deg hvordan jeg har det, skal du ikke prøve å fikse det?” kan jeg tenke, og det er flaut å innrømme. Ingen kan fikse deg, ikke engang en psykolog. Den eneste som kan er deg selv, og det ansvaret har jeg lagt litt ifra meg hver gang jeg har delt for mye. Så, da lar jeg være. Når jeg holder følelsene mine inni meg lenge nok blir de forsterket helt til de tar overhånd og jeg vil ikke lengre ta imot hjelp, jeg vil dytte vekk fordi jeg er så flau, fordi jeg ønsker å få servert en løsning, fordi jeg vet det virker så smålig med en gang jeg sier høyt at “nå for tiden liker jeg faktisk ikke meg selv og jeg begynner å merke konsekvensene av all dritten jeg har fått slengt mot meg i det siste”. Det er alltid så jævlig flaut å sitte å grine over det, små filleting som egentlig ikke hadde trengt å være der. Og i det siste har den ene utfordringen etter den andre kommet min vei, og istedenfor å fighte har jeg på slutten tenkt “la det komme, jeg har vært der nede i mørket for og der kan jeg velte meg rundt i mine egne tårer og problemer”.

Å kunne elske fullt ut er jo faktisk å akseptere at man også kan bli forlatt. At det kan gå til helvete. At du kun har ansvar for ditt eget liv, men at man sammen skal jobbe for å ha det trygt sammen – å faktisk stole på det. At man er trygg. Det er vanskelig fordi det er så risikabelt. Om man blir forlatt når man har dyttet noen unna kan man i det minste fortelle seg selv “det var i det minste litt med vilje”.

 

I kveld ble jeg bare sittende i bilen fordi jeg ikke orket å gå inn på butikken, jeg orket ikke å kjøre hjem, jeg orket ikke noe. 

Når jeg har det kjipt er det vanskeligste å snakke om det fra start. Jeg skulle ønske jeg bare ringte kjæresten min med en gang og sa  “herregud, nå føler jeg på dette og dette”, uten å la det gå såpass lang tid, og så plutselig er det meg mot han, og ikke vi mot det som er vanskelig. Men jeg deler dette nå fordi jeg er så stolt over meg selv som i dag ringte med en gang, og faktisk ønsket å prate, jeg ønsket å få råd, jeg ønsket at vi sammen skulle gjøre det bedre istedenfor å stenge han ute når det blir vanskelig. Og jeg føler meg allerede bedre.

Jeg er stolt av at jeg delte på insta-story at denne dagen suger, jeg har blitt redd for å dele følelser fordi “alle” gjør det og “alle” har en psykisk lidelse og det liksom har blitt en trend. Og en dårlig periode er ikke en psykisk lidelse! Akkurat nå har jeg en periode hvor jeg føler livet kaster utfordringer mot meg, og siden jeg ikke bare kan ta en pause eller stenge av (fordi jeg ikke har noen vikar, det er jo bare en Sophie Elise) så får jeg aldri helt tatt tak i meg selv, og ender opp med å gjøre ting halvveis. Da føles ting dritt, og jeg blir ekstremt selvkritisk. Da får man med en gang slengt etter seg at man feiler det ene eller det andre, eller at man overdriver. Det er bare ikke noe verre enn en skikkelig krevende og dritt periode, og det sier jeg nå. Jeg tror man får det verre ved å analysere det for mye, jeg har selv hatt en mørk og alvorlig depresjon og jeg vet at kjipe perioder er noe helt annet. Å ha litt dårlige tanker er noe annet. Å bli sliten av gjentatte kjipe hendelser er noe annet. Jeg sliter med angst og når det kombineres med vanskelige dager er det ekstra hardt, så klart. Men det betyr ikke at jeg tror det er noe mer alvorlig enn det er, for det er det ikke.

Så, istedenfor å si “kom hit, men ikke lengre” vil jeg heller si kom hit, kom hele veien. Kom inn i det gode, kom inn i det mørket, det blir bedre når jeg deler. I det siste har det virkelig føltes ut som om alt som kan gå galt, har gjort det. Og det har kommet på feil tidspunkt.

Men jeg vet det går over. Kanskje det er universet som tester meg og lurer på hvor mye jeg egentlig vil ha det jeg drømmer om. Og jeg vil ha det så hardt. Sånn, skikkelig. Det er nå jeg skal bevise ovenfor meg selv hvor mye jeg er villig til å kjempe.

På snakk om drømmer.. De to siste (!) episodene av Sophie Elises Verden har nå blitt lagt ut på Sumo, så det er perfekt å se alle episodene på rad nå. Da har du så mye å glede deg til. Tenk at det er over, det er vanskelig for meg å fatte!

19 kommentarer
    1. trist å hør synes jeg skikkelig kule bilder synes jeg håper at det ordner seg for deg du er best og favoritten min ønsker deg altgodt og en fantastisk riktig god kveld fra meg å pus kompis Sophie Elise hilsen Kristian Magnus🐱♥️🌌😃

    2. For et fint innlegg, du skriver så godt. Og jeg kan kjenne meg igjen. Når man får dårlige perioder, er det vanskelig å gjøre det man eeeegentlig vet er bra. Ikke bare med det å snakke med de nærmeste, men det med å komme seg ut av senga, ut av døra, smile, trene, spise, sove. Enkle ting blir jo vanskelige.

      Må igjen bare påpeke hvor sjukt fine de nakenbildene ble!

    3. Jeg føler meg alltid litt mindre alene når du deler disse tingene. Tøft av deg at du har tatt tak idag og sagt ifra, forhåpentligvis betyr det også at det på en måte er “litt lettere” å ha den kjipe dagen eller perioden. Man trenger i det minste ikke skjule det for de nærmeste, og så vet de hvorfor man kanskje oppfører seg litt annerledes. Jeg håper du våkner uthvilt i morgen og føler deg bedre.

      1. Katta…. Finn på noe gøy i helga du, ikke bruk tiden på å skrive et sted du tydeligvis ikke liker 🤘

        Stå på Sophie Elise
        Klem fra en mamma ❤️

    4. De var så fine de siste to episodene, hele sesongen også❤️ Ang. Episoden idag så ville jeg bare si at selv om det kan føles vanskelig at du og Kasper er på ulike steder i livet så husk at dette kun er en periode av et helt liv sammen (forhåpentilgvis). Skjønner godt det kan virke uendelig lenge, men underveis på veien vil du se at det faktisk har styrket dere. Tenk på hva dette har gjort og gjør for forholdet:
      Dere får mulighet til å savne hverandre.
      Dere får tid til å tenke på hverandre.
      Dere får kjenne på at dere også er selvstendige individer.
      Dere får oppleve den enorme gleden av å se hverandre når dere møtes etter en lang tid borte fra hverandre.

      Kasper virker som en helt unik person, klarer ikke forestille meg at det finnes noe som helst vondt i han. Han virker så rettferdig, snill og reflektert. Det virker som at han er DEN RETTE for deg❤️

      Også du da, er utrolig facinerende å se hvordan du omfavner livet, du tar imot utfordringer og håndterer de på en fantastisk måte. Det virker som du tenker og reflekterer over livets vei, og går i dybden av det. Når ting føles helt umulig så kan det faktisk være nok å tenke «det er normalt å føle det slik». For det er jo selve livet og det er faktisk en trøst i seg selv når det stormer som verst.

      Og til slutt, det går fint å få barn selv om man studerer. Man bør absolutt bo på samme sted når det skjer, men sett bort ifra det så vil dette kanskje tilogmed gi ekstra motivasjon til å stå på i studiene.

      Lykke til med kjærligheta og livet, du er flott❤️

    5. Du gir slipp på egoet, og begynner å lytte mer til sjelen din og hva den trenger for at du skal få det bedre med deg selv. Det å være ærlig og be om hjelp viser en enorm styrke, jeg er utrolig stolt av deg!💗🌟🙏

      Du har også fikset assistent
      Du har lovt deg selv å bli flinkere til å spise. Det er kjempe gode grep til å få det bedre!

      Du trenger ikke stå i dette alene, du har masse mennesker rundt deg som bryr seg om deg og vil at du skal ha det bra💗

      Universet tester deg ikke, det responerer på det du føler inni deg. Dersom du jobber med å kunne føle deg bra nok, trygg og elsket. Jobbe med takknemlighet og jobber med det å kunne tilgi de som har gjort deg vondt. Så skal du se livet ditt vil snu seg til det bedre for deg igjen💗 det er noe man må jobbe beinhardt med, men det vil virkelig gi amazing resultater. Jeg heier på deg!💗
      (Man kan være opptatt av sminke og mote og fortsatt være spirituell, det handler ikke noe med hvordan man ser ut, det handler om at man jobber med seg selv og sitt tankesett og er i kontakt med sjelen sin) 💗

      I dine egne øyne er du kanskje ikke bra nok akkurat nå, men du har maaange mennesker som ser opptil deg og for oss er du mer enn bra nok.

      Det vil du føle selv også, bare fortsett å jobb med deg selv 💗

      Namaste💗🌟🙏

    6. Det er ikke rart du har det tungt for tiden. Herregud, det er imponerende at du ikke har knekt og falt i mellom. Fy faen du fikk gjennomgå etter det hodebunnsinnlegget, og jeg syns ikke du ble behandlet riktig. Enkelte folk er alt for stygge i sin måte å kritisere andre på, og det er ikke greit. Kritikk skal man tåle, men det der var ikke kritikk, det var personangrep. Så at du har det tungt nå er ikke rart.

    7. Herregud. Sitter å ser på siste episode av Sophies verden nå. Tårene triller. For en fin fyr Kasper er. Han skulle det vært flere av.

      Klem til deg

    8. Herlig innlegg.
      Denne burde du være stolt av – åpen, ærlig, måten du beskriver slike tanker og følelser som så mange har kjent og følt på gir respekt og tøft gjort, Stå på er alt jeg kan si…
      har selv vært der en stund, hvor minste lille “ting” ender opp til å bli en “stor ting” og jordens undergang – alt stopper opp en rent jævelig “lite personlig helvete” for å si det mildt.

      men vel hva kan en si – mye ligger i tankene og måten en velger å følge dem, ” som om man hadde noen valg den gang” poff sa det og vel her er vi igjen…….

      i dag har jeg lært å leve med tankene og hvordan kontrollere følesene som dukker opp, når ting sier poff og snu dem rundt til noe bedre.

      for meg lå hemmligheten i daglig rutine og ta orket til å lære meg mindfullness + aktivitet om morningen.

      Tror nok typen fortsatt tror jeg er en lita skrulle som står opp en time før han…..om han bare viste

    9. Hei! Kan du skrive et innlegg å fortelle litt om erfaringene dine med isotretinoin? bivirkningene du hadde, om du drakk noe alkohol under kuren, hvordan det var med soleksponering, hvordan huden din har vært før og etter osv? 🙂

    10. Vad heter modellen och färgen på solbrillorna? Är det samma som du brukte på instastory när du var ute och gick tur igår? Så fina😍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg