denne gården redder dyr i Norge!

Jeg håper dere vet at jeg ikke har godkjent banner-annonsene som vises her på bloggen. Jeg ville aldri ha reklamert for kjøtt, og jeg har prøvd å fått reklamene fjernet men så langt uten hell.. Så klart blir jeg nødt til å flytte bloggen min til en annen plattform om det ikke blir tatt hensyn til. Det er nesten som om det skjer med vilje, da jeg klikket på FrP her i bloggen kom det opp FrP-reklamer, og om jeg nevner noe negativt om kjøttindustrien kommer det reklame for biff. Dere kan høre mer i den siste podcasten vår, HER finner du link. Vi snakker også om kjærlighetssorg (som en av oss dessverre har nå), sletting av instagram og fest hos Petter Stordalen.

I går hadde jeg en av de fineste, og mest meditative kveldene på lenge. Jeg og Kasper kjørte den knappe timen til Fredrikstad, mot Dale Store Gård som jeg har stalket på instagram det siste året. Jeg elsker å ligge i sengen på kveldene å se på de koselige bildene de legger ut! Her bor et kjærestepar som redder dyr i vanskelige situasjoner og gir dem et liv helt uten utnyttelse fra mennesker. Det er jo sånn det skal være. Meningen med livet må være å hjelpe andre som ikke kan hjelpe seg selv, det følte jeg skikkelig på i går. 💕

  

La oss bare si det sånn, jeg er smått forelska i de som driver gården. Jeg og Kasper har snakket non-stop om både dem og dyrene siden vi dro derfra. Det er forresten ikke en besøksgård, men vi fikk likevel lov til å komme en tur. Men de arrangerer dugnader fra tid til annen, pluss du kan melde deg som dyrefadder!

Jeg fikk nesten angstanfall da jeg koste med grisen, jeg måtte skikkelig puste meg igjennom de velkjente symptomene – pulsen økte, jeg ble svimmel, jeg kunne kjenne blodet pumpes rundt i kroppen og det ble vanskelig å være meg. Hvorfor? Fordi grisen har så levende øyne, i mangel på bedre ord. Du kan virkelig se at det finnes en hel verden der inne – og ikke minst skinnet til en gris, som er skremmende likt oss mennesker. Det var som å kose med en litt tjukk, hårete mann, haha. Det gjorde meg i alle fall så trist, og tanken på hvordan de lever og ikke minst hva de møter på slakteri er helt forferdelig.

HER kan du skrive under for å kreve kameraovervåkning i slakteri!

Jeg er overbevist om at mennesker vil se på det å spise kjøtt på samme måte som vi nå ser på f.eks heksebrenning. Det høres kanskje brutalt ut, men jeg er så sikker. Det å brenne hekser var helt normalt for et par hundre år siden og ingen hevet et øyenbryn engang men nå er det jo forferdelig å tenke på, og jeg håper vi vil føle det samme om måten vi behandler gris. Gi det 100 år, selv om det er for lang tid. Da kommer det til å spise kjøtt være rart, og ikke normalt. Håper jeg!

56 kommentarer
    1. Det må være de fineste menneskene som driver Dale Store Gård! Det ser ut som et veldig fint sted. Tusen takk for at du bruker stemmen din for de som ikke har en! Det betyr så utrolig mye!

      Jeg håper også på en endring, det tok meg selv 25 år før jeg skjønte at å utnytte dyr for smakens skyld er feil. Det var en lang vei dit, fordi jeg var overbevist om at å ikke spise kjøtt ville gjøre meg slapp og tynn og gi meg mangelsykdommer, uff. Men så feil kan man ta. Ikke bare er jeg kvikkere nå, men jeg føler meg også generelt bedre, og blodprøvene er ypperlige! Ikke ble jeg særlig tynnere da, men det er fordi jeg fortsatt kan spise fries, lol. Jeg anbefaler HEPLA.no til dere som vil vite mer om plantebasert kosthold, skulle ønske jeg hadde den informasjonen da jeg var yngre!

      1. Jeg tror det er en lang vei for de fleste, men at det kommer itl å bli mer og mer normalt!! Så fantastisk at du har klart å ta skrittet også, og takk for llink <3

    2. Hei! Kan du vær så snill å begynne å blogge mye mer om dyrevelferd og vegetarisk? Får så utrolig mye mer lyst til å lese bloggen din og følge deg når du tar opp disse viktige temaene. Du har en sterk stemme, bruk den for det den er verdt og tal dyrenes sak. Digger deg og stå på videre Sophie Elise <3

    3. Takk for at du bruker stemmen din til slike viktige ting og takk for at du delte linken om underskriftskampanjen. Legg den gjerne ut som story på Instagram også med “swipe up for link”. Du som har ett så stort nettverk. Dette er jo noe selv kjøttiser må skrive under på, det kan høste inn så mange underskrifter.
      Igjen tusen takk 💚

    4. Skikkelig koselig innlegg å Vakker å Nydelig bilder og synes du er kjempeflink til det meste å blå LYSET fra Nord Norge du er favoritten min ønsker deg alt godt og en fantastisk riktig god kveld fra meg å puse kompis sophie Elise hilsen Kristian Magnus 🐱♥️☀️✌🌌🦋

    5. Tusen takk for så fine ord Sophie, vi hadde en kjempe fin ettermiddag og kveld med dere to 🙂 Takk for at du bruker din stemme til å tale dyrenes sak, sammen kan vi gjøre en forskjell <3

    6. Så fint og koselig innlegg! <3
      Jeg tror også at en dag vil vi se tilbake på måten vi behandler dyr med forferdelse og vantro. Det bor så mye i dem, og vi gjør dem så mye urett 🙁 Heldigvis finnes det mennesker som deg, og ikke minst disse du besøkte, som redder dyr! Og heldigvis kan vi alle ta valget om å ikke støtte disse industriene noe mer. I dag er det ikke vanskelig å leve vegansk <3
      Fikk skikkelig lyst til å bli dyrefadder, nå.
      Tusen takk for inspirasjonen!

    7. Takk for at du gir en stemme til de stemmeløse❤️

      Dale Store Gård er verdt å støtte for de som vil!

      De har også en super koselig vegansk juletrefest hvert år!
      Og førstkommende helg har de dugnad for dyra, anbefaler å sjekke deres FB side!

    8. Dette er så utrolig viktig! Har selv vært på Dale store gård, og oppfordrer alle som kan støtte dem til å gjøre det❤️ De jobber utrolig hardt for å klare å gi dyrene et godt liv, og det koster å ha dem! Er selv fadder for grisefamilien🐷

      1. Takk for at du skriver om dette kjempeviktige temaet! Du når ut til så mange, så det er så flott å se at du bruker kjendisstatusen din på denne måten! Fortsett med det <3

    9. Flott innlegg. Utrolig viktig å ha fokus på dyrevelferd. Enig med flere her at innen 100 år er det slutt på å ta livet av dyr for å spise kjøtt.

    10. Det kan dessverre godt være at reklamene kommer med vilje.
      Mange annonsører bruker den måten å annonsere på. Målet er selvfølgelig ikke å nå et innlegg/artikkel hvor de hetses, men hvor de eller noe relatert til de nevnes.
      Annonsørene kan velge at annonsen skal vises en plass for eksempel ordet «politikk» nevnes.

      Men det er også stor sannsynlighet for at det er tilfeldig, da de du nevner gjerne bruker store midler på annonser for å bli vist ofte og «overalt»☺️

    11. Takk for at du bruker plattformen din til å løfte opp disse gode menneskene (og dyrene som bor der med dem!) ♥️

    12. Dette er så viktig😊 takk for at du fronter saken og gir folk perspektiv på kjøttkonsum og dyrevelferd, der reklamen lyver og bedøver oss. #govegan💚😙🐾✌

    13. Lurer på ka du tenker me skal gjere med gris, høns osv om me ikkje eter det? Skal me ta dei inn til kjæledyr? Min bestefar var bonde, og det gøyeste eg visste var å se på når han slakta både sau, hjort osv 🙂

      1. Om vi ikke slakter og eter de, altså fjerner storundustrien, kommer det jo selvfølgelig ikke til å være like mange dyr som i dag. De fødes jo for å slaktes.

    14. Kjempebra skrevet, Sophie Elise!😊 og takk som deler så viktig tema!

      Synes faktisk det å spise kjøtt er litt Harry. Blir nesten som å se noen med sigarett i hånden kan sammenlignes med pølse i hånden 🙈

    15. Skulle bare informere om at det dukket opp reklame for grillmat over dette blogg-innlegget. En stor biff var avbildet.

    16. Sikkert dumt spørsmål, men hva har du/dere veganere og vegeterianere tenkt at vi skal gjøre med dyra hvis man ikke spiser de? Leve til de dør av naturlige årsaker for så å begrave de under jorda slik man gjør når hunder dør? Det blir ufattelig mange dyr til ingen nytte, bortsett fra kos og som husdyr selvfølgelig. Har alltid lurt på dette, er litt i start fasen av å utforske et mer plantebasert kosthold men så var det en som nevnte dette med hvor man skal gjøre av alle gårdsdyr. Håper på svar.

      1. Om vi ikke slakter og eter de, altså fjerner storundustrien, kommer det jo selvfølgelig ikke til å være like mange dyr som i dag. De fødes jo for å slaktes.

      2. For å utbrodere litt: om jeg da hadde hatt dyr hadde jeg såklart begravd de med kjærlighet når de døde en naturlig død. Ville ikke spist hunden min heller. Med det sagt: det ville jo vært en miljømessig fordel å faktisk utnytte ressursen (det døde dyret) når man først har det der, og spise det, særlig i tilfelle hungersnød (som fremtiden kan tyde på – altfor mange mennesker og for lite plass og vann til dyrking). Men å ha storstilt kjøttproduksjon slik som i dag er i alle fall ikke god utnyttelse av ressursene jorda har til rådighet. Dyr drikker MYE vann, og de spiser enormt mye mat dyrka på areal vi kunne dyrka menneskemat. Arealet brukt for å dyrke mat til ei ku, ville metta mange flere menneskemager enn det den nevnte kua gjør som biff. Og i tillegg kommer altså det negative klimaregnskapet med avskoging og utslipp av gasser fra dyrene. For ikke å nevne lidelsene dyrene må igjennom. Det er ingen grunner til å spise kjøtt, annet enn menneskets ego og gastronomiske velbehag.

      3. Dyrene avles jo opp fordi det er etterspørsel,så går etterspørselen ned avles færre dyr og industrien blir forhåpentligvis fade gradvis ut

    17. Takk for ett flott innlegg 🙂 jeg har ikke hørt om den gården du var på. Stort hjerte på personene som engasjerer seg i det. Jeg har selv minigris, så får ekstra vondt i mitt hjerte når jeg så den forferdelige dokumentaren om kjøttindustrien. Griser er veldig smarte dyr. Vi er så heldige å bo på ´minigård`, så alle dyra går løs på dagtid. (Hund,katter,silkehøns og grisen. Grisen er den glupeste av de alle. Han lærer seg nye triks veldig fort, mye fortere enn hunden. Han sover inne sammen med hunden. Ønsker deg en fin dag 🙂
      Hilsen en godt voksen leser

    18. Takk for bra innlegg og for at du bruker stemmen din.
      We can judge the heart of a man by his treatment of animals. Immanuel Kant

    19. Takk for at du bruker stemmen din for dyrene!

      De er de mest uskyldige skapningene på denne jorden, allikevel mishandler vi dem, stenger dem inne, sender dem i gasskammer, slår dem ihjel, tar fra dem barna, bolter dem i hodet, gir dem elektriske sjokk og kutter strupen på dem.

      Og det er fullstendig unødvendig…

    20. 💚 Tusen takk for fint innlegg og at du bruker stemmen for dyra. Jeg tror og at framtiden er kjottfri. Jeg tror at framtiden er vegansk. Har sett og anbefaler komedie “Carnage- Swallowing The Past” 🙂

    21. Skal du bli kvitt annonsene må du bytte plattform – TROR jeg. Det er sånn at blogg.no ligger åpent for alle annonsører å kjøre bannere på, gjennom feks Google Display (men også mange andre plattformer). Nå vet ikke jeg hvordan Gilde, FRP og Norwegian gjør det eksakt, men jeg vil anta at de – som mange andre annonsører – kjører content/ søkeordsbasert bannerannonsering. Det kan skje på flere måter, men de kan ha satt opp sånn at dersom en person har søkt etter Gilde i Google skal annonser fra Gilde følge dem på nett (bla på blogg.no), eller at annonsene skal vises på sider med content som inneholder kjøtt, Gilde etc. Tilsvarende for Norwegian og FRP. Tror ikke blogg.no kan ekskludere akkurat din blogg fra hele nettverket, så da må du bytte til en plattform som ikke tilbyr displayannonsering i Google eller andre annonsenettverk – kun via direkte kjøp hos publisist (da kan du kreve restriksjoner). Eller du kan bare opprette ditt eget domene selvsagt (men koster litt mer penger og oppfølging). Fordeler og ulemper uansett da, men det blir nok eneste måten du kan løse det på om du vil ha kontroll på hva som vises på bloggen din :/

    22. Når man tar høyere utdanning er noe av det første man lærer om viktigheten av å dokumentere påstandene sine og gjøre grundig faktasjekk. Jeg ville trodd at du som lever av å skrive og har gjort det i mange år burde være klar over dette, særlig siden du har en plattform som når ut til veldig mange. Derimot er det tydelig at du gang på gang viser at faktasjekk og begrunnelse av påstander ikke er noe du bryr deg særlig om, hverken på bloggen eller i podcasten din. Stadig vekk kommer du med sterke overdrivelser eller rett og slett faktafeil og tullete påstander uten rot i virkeligheten.

      Det jeg reagerte på denne gang er hvordan du omtaler at «det å brenne hekser var helt normalt for et par hundre år siden og ingen hevet et øyenbryn engang».
      Det er helt feil og i beste fall en sterk overdrivelse å påstå noe sånt. Et kjapt googlesøk kunne fortalt deg at den siste heksebrenningen i Norge fant sted i 1695, altså for 324 år siden. Totalt kjenner man til at 307 mennesker ble henrettet for trolldom mellom 1570 og 1695, altså i løpet av en periode på 125 år. Det tilsvarer ca 2,5 heksebrenninger i året. Ikke noe som var «helt normalt» med andre ord, og man vet også at det var svært kontroversielt og mange som var sterkt imot dette og jobbet for å få slutt på det.

      Skjønner at du vil gjøre et poeng av å sammenligne heksebrenning med det å spise kjøtt, men når du overdriver i sånn grad og ikke gidder å sjekke fakta så virker det bare som om du slenger om deg med ting du ikke har peiling på.
      Du har et ansvar for det du skriver så håper du tar deg bryet med å dokumentere påstandene dine og sjekke fakta neste gang du vil komme med en «sjokkerende» sammenligning for å gjøre et poeng.

    23. Hei. Jeg vet ikke helt hvor jeg skal komme med disse spørsmålene men tar det her. I forrige pod snakket dere om gris og gårdsdrift med mer. Jeg bet meg merke i påstanden om at kyr bare får være ute i 2 mnd av året og at melkekyr aldri får komme ut. Jeg lurer selvfølgelig på hvor dere har hentet disse faktaopplysningene fra, for de påstandene er jo helt feil. Vi har melkekyr ute i ca 5 mnd i året, de har store områder med tilgang til rent vann og deilig gress. De slippes ut så snart gresset har fått vokst slik at dyra kan spise det. Dette skjer mellom midten av mai og begynnelsen på juni. De går på setera til i oktober. Det er snakk om ungdyr, kviger og melkekyr. Melkekyra blir henta inn morgen og kveld for melking, kraftfôr og for å få smurt spenene med solfaktor for så å slippes ut igjen. Alle gårdene jeg har besøkt, og alle bøndene jeg kjenner, har dyra ute.

      Jeg skjønner og jeg tror virkelig på at ikke alle dyr har det like bra og at endringer må til, men synes det er dumt å svartmale alle bønder med slike usanne påstander.

    24. Så koselig at du har fått besøkt dale store gård!! 😁😍 De er så utrolig flinke og snille!! 😍 Eg er selv fadder der, men har ikke vært på besøk, men har fulgt de på snapchat 😁 Tusen takk for at du er en stemme for dyrene 💖 Dyrene er personer akkurat som oss, og eg gleder meg til vi alle ser på de som likeverdige og ikke som mat etc 💖

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg