den mentale spaden

Reklame | annonselenker

Tirsdag.

Jeg som hadde blitt så flink til å “bounce tilbake”, komme meg igjennom slike kompliserte følelser fort, ikke grave meg selv ned. Men så plutselig står jeg der, med den mentale spaden i hånden og graver til jeg ikke lengre kan se solen. Eller, jeg ser solen – den bare irriterer meg.

Og det har ikke fristet å dele det her på bloggen heller, fordi jeg så klart også kan være usikker å tvile på meg selv. Jeg skylder så klart ingen å dele hvordan jeg har det, jeg velger det selv. Jeg elsker å skrive, og en grå dag kan plutselig føles litt mindre grå fordi jeg får dele det med noen via tekst. Og så er det liksom verdt det, for de få som sier de forstår. Og om de ikke forstår – så skylder vi hverandre å være medmennesker, vi alle prøver vårt beste.

Jeg prøver i alle fall å tenke sånn at så klart er jeg uenig med andre folk og jeg forstår at folk kan være uenige med meg også. Herregud, det er mange jeg synes er idioter, mange jeg aldri ville ha gått overens med, mange jeg vil slå rett i ansiktet, og jeg har full forståelse og respekt for at samme følelser kan komme i retur. Likevel prøver jeg mitt beste for å aldri dømme folk eller tenke at jeg er “bedre enn noen”, og spesielt ikke de som våger å være sårbare. Jeg vet at hadde jeg vært dem, så hadde jeg gjort akkurat samme som de gjør. Vi alle er jo bare et resultat av ting vi har gått igjennom! Og hver gang noen er annerledes enn meg, så er jo ikke det så rart – de har ikke levd mitt liv.

Genseren min er gammel / Solbriller fra Quay / Shorts HER

Det fineste man kan gjøre når livet ikke motiverer, er å være turist i egen by. Takk Gud for at man bor i en by hvor det er mulig, og ikke i en by hvor alle kjenner alle. Herregud, så vanskelig det er å gjemme seg fra sine egne tanker da! Jeg er seriøst takknemlig for at jeg bor i Oslo hver eneste dag! Jeg og Kasper kjørte til frognerseteren, forbi alle fine hus man aldri kommer til å ha råd til, opp til utsikten der Oslo plutselig ser ut som en gigantisk by. Der satt vi, tyske turister og et par pensjonister og spiste boller med solsteiken i ansiktet.

Skoene mine finner du HER. Som Kasper sa, de er KUN kule fordi de er retro.. Haha.

Og om jeg angret på de bollene kjapt? Med en gang. Om jeg alltid angrer på boller? Jepp. Er jeg gravid i sjette måned, eller ser det bare slik ut hver gang jeg spiser boller? Absolutt. Har jeg vært på toalettet fire ganger siden vi kom hjem? Det også.

Og likevel er bakverk noe av det beste jeg vet, når det smaker litt som deig.. 💕 💞

Tøflene er fra River Island.

Solen skinner, jeg kom hjem og la meg litt på baksiden før jeg kastet inn håndkleet og heller ville se på disney. Det beste utvalget for disneyfilmer finner du på ViaPlay! Men nå får jo snart Disney sin egen streamingtjeneste, det blir fantastisk. Haha, get a life 🙁

Beklager at det ikke er mye influencer-goals-summer-lifestyle her inne om dagen, men sånn går det når man ikke befinner seg på en strand! Heldigvis skal jeg på en liten ferie om ikke så lenge, hurra 😍Gleder meg masse til å ta dere med i kofferten!

PS! En ny episode med podcast er ute i dag!

33 kommentarer
    1. “Og om de ikke forstår – så skylder vi hverandre å være medmennesker, vi alle prøver vårt beste.” Amen! Innholdet i den setninga der er kanskje noe av det viktigste vi som mennesker bør lære oss. Jeg pleier å tenke at vi alle har en liten “jobb” i møte med hverandre, og det er å være medmennesker. Vi trenger ikke å være enige om alt, vi kan gjerne krangle, men medmenneske bør vi alltid forsøke å være.

      Ellers er det helt greit at det ikke er noe influencer-goals-summer-lifestyle om dagen, det er helt greit med det som er ekte og kaotisk også. Jeg synes det er noe ekstra vakkert med akkurat det.

    2. Hvor er det rosa settet eller hva det er fra? Det du her på på siste bildet og stories 🌸 Skulle du ikke til Harstad? 🙂

    3. Jeg vil bare si at det er vanlig å kjenne på en summertime sadness. Sola skinner og gjør en rastløs langt inni sjelen men så har man kanskje ingen å være med, ingen sted å dra eller er kanskje for tiltaksløs, engstelig, trist. Men jeg håper du klarer å sette pris på den friheten (og ikke minst den økonomiske friheten) du har, i forhold til mange av oss “vanlige” mennesker som er bundet til jobb eller har drømmereisemål som er utilgjengelige for oss.
      Har du vurdert å studere? For alt som er ork og tungt så opplever man en lykkerus, lettelse og selvtilfredshet når det er over. Om det så er fredagskvelden etter en lang arbeidsuke eller ferien etter noen tøffe og intense eksamener. Jeg unner deg å oppleve den følelsen, for det virker for min del som om mange av dere bloggere lever i en for flytende hverdag, uten skille på ukedag og helg og uten de helt store målene og da er det kanskje lettere å føle seg deppa. Jeg håper det går bra med deg, og det er ikke meninga å være bedreviter, ville bare dele noen tanker <3

    4. Skikkelig magiske bilder å erlig innlegg synes jeg du er snill å varm person synes jeg ønsker deg alt godt og en riktig fantastisk god kveld fra meg å puse kompis sophie Elise hilsen Kristian Magnus ønsker deg alt godt 🦋♥️🧘‍♂️✌🌻

    5. Jeg synes du er utrolig tøff som deler slike tanker med så mange lesere! Jeg opplever selv mange perioder der jeg bare “dyrker” meg selv på en negativ måte. Innimellom legger jeg ikke merke til at jeg gjør det selv før det har gått en stund, og kanskje har jeg til og med skyvet bort folk som jeg er glad i uten at jeg egentlig ville det. Det er på mange måter frustrerende å ha det slik, like som det ordet ikke dekker den følelsen når du er klar over hvordan du er mot deg selv uten å klare å ta tak i det. Jeg blir faktisk skikkelig glad når jeg leser om de gangene du er på vei ut av den negative spiralen/tankegangen, for jeg vet hvor energikrevende det er og at man for hver gang blir litt sterkere.

      Heier på deg og håper du etterhvert får det mye bedre med deg selv <3 Jeg skal iallefall jobbe med meg selv og min psyke, og stikke innom bloggen din for å få mer inspirasjon til å bli bedre!

    6. Hei Sophie 🙂

      Hvor lenge siden avsluttet du din siste kur med isotretinoin?

      Jeg sliter også mye med akne, og har vært gjennom 3 iso-kurer på ca 6 mnd hver. Huden har gått tilbake til «normalt» igjen med mye kviser et halvt år etter avsluttet kur. Er nå på min fjerde kur, og planen er nå å gå på en lav dose iso over 1-2 år for å holde huden i sjakk. Jeg klarer nemlig ikke leve med uren hud.

      Jeg har slitt mye med psykisk stress knyttet til huden min. Har gått inn i tre depresjoner grunnet akne og følelsen av at jeg er ekkel og stygg og derfor ikke har noen verdi. Selv om jeg alltid har gjort det bra på skolen, vært flink i jobben min, er god og omsorgsfull, klarer jeg ikke tillegge dette verdi pga akne. Jeg synes psykisk stress knyttet til akne bør snakkes mer om. Jeg vil så gjerne at folk ikke skal ha det så vondt som meg.

      Om dette er noe du også har følt på selv, kanskje en god start hadde vært om du kunne skrevet et innlegg hvor du «normaliserer» det å slite psykisk med akne? Jeg har så ofte vært skamfull fordi jeg lar det påvirke meg i så stor grad, siden jeg er frisk ellers og har alle forutsetninger for å ha det bra. Jeg har til og med gått til psykiater for mine depresjoner, men har aldri klart å åpne meg opp og innrømme at kvisene er årsaken til at jeg har det så vondt.

      Jeg har nå innsett at den eneste løsningen for meg er å gå på medisiner som gir meg mange, mange bivirkninger over flere år for å holde huden i sjakk. Jeg skulle ønske det ikke var slik. Jeg skulle ønske jeg kunne godta huden min, samt godta at jeg har det kjipt og vondt psykisk på grunn av den uten å føle meg skamfull.

      1. Hei! Om jeg husker riktig gikk jeg på iso for siste gang, på vinteren 2017. Jeg er veldig dårlig på tidsperioder, men jeg mener å huske det var da.

        Jeg har ikke slitt psykisk på grunn av acne, nei. Men jeg kan forstå at det er slitsomt om huden er veldig uren og vond. Derimot tror jeg du skal være forsiktig med å kalle det grunnen til depresjonen din, men hva vet vel jeg! Jeg vil derimot påpeke at iso ikke gir deg bivikrninger over flere år (så vidt jeg vet?) og at du heller ikke er garantert bivirkninger. Min hudlege mente depresjoner pga ISO kun var en myte. Men om du allerede er deprimert er det ikke lurt å tukle med, så klart..

    7. Nå skjønner jeg virkelig INGENTING! Følgerne dine lovpriser deg for å dele «sadness» og «lonelyness» og føler at de virkelig får støtte. Så skriver du :
      «Hvordan jeg har det, eller føler det i korte blaff som jeg velger å dele (fordi jeg elsker å skrive) har niks og nada med plastiske operasjoner å gjøre. Vennligst ikke fjerndiagnoser noen. Jeg har det jevnt over helt supert med meg selv, og er skråsikker i den jeg er. Det jeg liker å skrive om, derimot, er alltid mørkt og handler ofte om å mislike seg selv / sammenligne seg med andre. Jeg synes det er et så interessant tema, som flyter fint i tekst og gjenspeiler samfunnet vårt bra.
      So, please»
      Følgerne føler så, at du bare dreit i dem og skrev noe shit om psyken. Lett å bli forvirra. Har du det fælt eller ikke lissom? Nei, jeg skjønner ikkeno. Den mentale spaden gidder jeg ikke bruke gitt.

      1. Tenkte akkurat det samme, nå er hun ikke skråsikker i seg selv, men igår var hun det.

        Sophie, du føler deg bedre enn mange! Du skryter veldig mye av det du gjør, men jeg har sett deg skrive nedlatende om en som ibor i en kjellerleilighet, de som spiser kjøtt osv. Du skryter av deg selv og disser ned på andre

        1. Jeg er ganske skråsikker i.. ja, la oss si den jobben jeg gjør for meg selv. Og de rundene jeg går med meg selv. Men så KLART er jeg sårbar i visse situasjoner og kan på visse dager bli mer lei meg av kommentarer enn andre.

          Jepp, jeg kan dømme valgene folk tar, ja. Men jeg går ikke til personangrep likevel.

    8. Det er kjipt å lese at du har en tung sommer, men du skal slettes ikke føle at du må inspirere og leve influencer-sommeren. Det er det nok av folk som allerede gjør, og det er ikke særlig inspirerende uansett. Det mest inspirerende du gjør er å være ærlig. Men jeg håper resten av sommeren blir bedre for din del.

    9. Ser kanten på silkon implantatet på rompa veldig gode på det ene bildet!Hvorfor ikke bare fjerne det også??Hadde blitt så mye finere!!!!

      1. Dette er iallefall personangrep. Utrolig stygt lire av seg sånne ting. Anonym, du burde skamme deg!!

      2. Huff, må du trykke andre ned for å føle deg bedre? Anonym, dette personangrep på høyt nivå. Gjelder ikke bare deg, men mange her inne går langt over grensen. Finn på noe annet for å få ut eder og galle. Det er du som dummer deg ut. Ønsker deg alt godt Sophie Elise.

    10. Har du testet deg for glutenallergi? Slik du beskriver deg opplåst og mye toalettbesøk etter å ha spist mye gluten kan det være årsaken!

    11. Lurer på hvilken MacBook air har du? Evt om du har en MacBook air som er 13,3 hvilken størrelse har du på pcmappen?

    12. Hvordan gikk neseoperasjonen egentlig? Får du puste og har du fortsatt vondt? Håper det ordnet seg. Du ser veldig bra ut ihvertfall <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg