den fineste gaven!

Reklame |

Et plagg som betyr ekstra mye, fra den som betyr mest. 💖

I fjor hadde jeg og mormor en hel sommer sammen, nesten. Hun passet hunden til tante og onkel som bor i hovedstaden, Kasper var bortreist og jeg pusset opp huset, så da endte vi opp sammen, på tidenes varmeste sommer.  Vi hadde det veldig i hverandres selskap, det var ikke det, men jeg var mye inn og ut av trening og frem og tilbake med venner. Vi diskuterte også en del, på en måte ble hun som en mamma nummer to. Hun mente jeg var for mye ute på fanterier og jeg mente hun kunne passe sine egne greier, hun satt ute i solen og strikket, og jeg løp rundt med mine venner. Hun satt i sofaen og strikket, jeg hilste i forbifarten på vei til enda en avtale. Hun strikket på kjøkkenet, spurte hva jeg ville ha til middag, jeg svarte alltid det samme, noe med en sånn saus som kun hun vet hvordan man lager perfekt. Men det var ikke så mye mer.

Men, så kom denne sommeren. Sommeren da jeg valgte å plukke opp strikkepinnene. Hver gang jeg tar i strikkesettet mitt tenker jeg på mormor, eller Besse som jeg kaller henne. Med sin nordnorske breiale dialekt og strikkepinnene og tv-stua, det blå kjøkkenet og morfar som fisker på havet, eller i sidesynet når jeg passerer henne fordi livet skjer. Jeg plukket opp strikkepinnene, plukket opp telefonen, og har nå fått et forhold til mormor som jeg er så uendelig glad for!

I gave ønsket hun seg et strikkesett slik at hun kunne lage noe til meg, bestemødre er fine sånn. Jeg sendte henne både garn og oppskrift i posten, og nå fikk jeg altså det ferdige resultatet! Denne genseren er min favoritt, både nå men også for alltid. Nettopp fordi mormor har brukt flere timer på å lage noe jeg ønsket meg, kun for min del. Denne genseren finnes fordi to mennesker er glade i hverandre. Det er så rørende.

Du kan bestille mønsteret og garnet HER, i tilfelle du har en mor eller bestemor som vil gi deg en lignende gave.  Det satt min mormor pris på, men jeg enda mer. Nå skal jeg velge ut et nytt sett hun kan lage til meg!

Jeg vil poengtere at dette ikke er et betalt innlegg, men jeg får så ofte spørsmål om garn, hvor jeg kjøper, hva jeg strikker, hvem som har laget etc at jeg lager et innlegg om det nå. 

PS! Til alle dere som lurte på hvordan man kan lære seg å strikke.. Spør noen du kjenner som kan, jeg lover deg det går fort å lære seg. Men om du ikke kjenner noen, sjekk ut videoer HER.

Strikker noen av dere, eller eier du kanskje et plagg som betyr litt ekstra? Fortell 💞 💓

31 kommentarer
    1. For en fin genser og flink bestemor du har 😍 Så koselig at dere har fått strikking til felles!
      Jeg har strikket av og på i mange år, men blitt mer og mer glad i å sitte med det nå de senere årene. Er så heldig at begge bestemødrene mine er kjempe flinke i håndarbeid, så jeg spør alltid de om råd og veiledning 😊

    2. Jeg er så heldig at jeg har en kjæreste som strikker for meg 😍
      Han er fantastisk flink 😁
      Lagt ut bilde på instagram hvis du vil se 😊
      – the.momboss

    3. Skikkelig svevende kult innlegg og jeg vet oss en det er jeg diskuterte med pappa super stilig å flotte bilder synes jeg ønsker deg alt godt og en fantastisk riktig god dag fra meg å puse kompis sophie Elise hilsen Kristian Magnus 🌌🐱♥️😃✌☀️🏞

    4. Så hyggelig det har vært å titte innom bloggen den siste uken. Ble en periode med veldig overfladiske innlegg. Å bli fullstendig slaktet i kommentarfeltet var nok ikke fortjent, men må innrømme jeg lurte litt på hvorfor jeg egentlig leser denne bloggen. Det er pga måten bla dette innlegget er skrevet. Man ser at det er et ekte tredimensjonalt menneske bak teksten. Og det må ikke å omhandle alvorlig angst eller kjærlighetssorg. Personligheten skinner i gjennom også i hverdagslige innlegg som dette.

    5. Så fin! Elsker å strikke selv. Jeg er en sånn fikle-person som alltid må holde på med noe med hendene, og da er strikking den mest givende måten syns jeg.

    6. Hei sorry ikke meningen å klage på noe her, jeg er veldig fornøyd med alt de gode og bra du gjør innen dyrevelferd og miljø. Men jeg syns jo du er litt hykler når du snakker så mye om dyrevelferd og pels osv men samtidig så basically oppfordrer du følgerene dine til å gå å kjøpe garn og ull som er laget av bl.annet alpakka pels?!?!
      Du kan jo umulig brenne for det når du kjøper det selv, samtidig som du oppfordrer andre til å kjøpe det?

      Det får meg liksom til å begynne å lure på om du spiser mer plantebaser og er miljø og dyrevelferd bevisst bare fordi det er en trend!?

    7. Din mormor har strikket masse til min lille datter dette året, hun er helt fantastisk flink med pinnene! Det er virkelig en gave man setter umåtelig stor pris på 👌❤

    8. Jeg tenker alltid på min mormor og morfar når jeg strikker, det var de som lærte meg det…mest morfar, han var nok mere tålmodig 🙂 Det finnes ikke en bedre “arv!”

    9. Hei!
      Satt å leste gjennom kommentarfeltet på dette innlegget på Facebook, må innrømme at det er noe av det dummeste jeg har sett.
      Du kan virkelig ikke poste noen ting uten at du får pes du?
      Om ulla ikke blir klippet tover den seg noe grusomt for sauen, sommeren blir alt for varm, den får etterhvert dårligere mobilitet for ulla fortsetter å vokse på sauen, det er dyreplageri å ikke klippe en sau, det fjerner risikoen for at lammene sutter på ull å tror det er spener, det fjerner risikoen for at krypdyr bosetter seg i ulla som kan føre til død hos dyret og det blir rensligere for sauen å få lam.
      Dessuten koster det mer å få en saueklipper til å komme å klippe sauene enn hva man får betalt for ullen, det er et tapsprosjekt. Klipper man sauen får også sauen selv en sterkere ull som gjør den mer robust og til slutt varmere når vinteren kommer.
      At dyret får kutt er veldig veldig sjelden med maskinene som blir brukt i dag, i forhold til før da det ble brukt en egnet saks.
      Hovene blir dessuten trimmet sammen med klippingen av sauen, å vi vet jo hva som skjer om en hov ikke blir trimmet.
      Fortsett å strikk! Ull er noe av det mest naturlige du kan bruke og det er rett å slett gjenbruk av noe som ellers ville blitt kastet! Sauen ville blitt klippet uansett, da dette er det beste for sauen.

      Takk for meg! Håper strikkegleden din fortsetter ❤️

      1. Jeg er enig med deg! Og dessuten kommer mye av ullen fra alpakka, som lever helt fritt og velferden er på topp. Dette har jeg selv sjekket opp, jeg var jo til og med på fabrikken i Italia. Klem <3

    10. Åh jag vet precis hur det är 🙂
      Jag bor i Örebro men är född uppe i Alta, bodde där när jag var 20 år och hade det inte varit för att jag bodde där då hade jag aldrig lärt mig att sticka 😉 Men där och då stickade man, gammal som ung och jag är så glad att jag fick lära mig det. Här hemma i Örebro är det bara besteföräldrar som stickar så det är lite stas att få sticka sockor och vantar till vänner 😉

    11. Hei Sophie 🙂
      Er det fargen “rød rustikk” som er brukt i din genser også? Jeg synes din så mer klar rød ut i fargen enn den som var avbildet hos Skappel.

    12. Hei! Jeg har lett en del etter den gule skappel-genseren din på nettsida, men finner den ikke. Ligger den ikke ute, eller er den i andre farger eller noe slikt? Klem!

      1. Den tror jeg ikke kommer ut før nå til høsten! Fikk den av Marthe, datteren til Dorthe og de pleier jo å ha en del mønster som ikke har kommet ut enda 🙂 Men jeg kan si ifra! Klem

    13. Uansett hvordan du vrir og vender på det: I et miljøperspektiv er ull og pels bedre enn kunststoffer laget av plast. Lo fra ull og pels er ikke farlig for miljøet, men det er mikroplasten fra fuskepelsen og fleecegenseren din. Jeg er selvsagt ikke for at dyr skal lide, og pelsdyrdrift er ingen fornøyelsespark for dyrene, men det ER bedre for miljøet. Utrolig mange svart-hvitt-tenkende bedrevitere i kommentarfeltet her…

    14. Hva heter den røde genseren din?? Og hvor finner jeg oppskriften?
      SÅ nydelig!!! Og du er fantastisk fin, Sophie Elise💜💜

    15. Hei,klarer ikke å finne mønstret på denne genseren. Har veldig lyst å strikke den.
      Mvh Vivi-Ann

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg