den amerikanske og den norske drømmen

Reklame | education first

De samme følelsene slår meg hver gang jeg er i USA, og akkurat nå, på Thanksgiving, blir de forsterket. Det er så enorme forskjeller mellom fattig og rik, men alle higer etter det samme – den der amerikanske drømmen som går ut på at alle kan bli akkurat hva de vil, om man bare jobber hardt nok. Jeg hater når folk sier den setningen. Alle kan ikke bli hva de vil, verden er ofte vanskelig og urettferdig. Det er ikke slik at de som bor på gata er der fordi de “ikke har jobbet hardt nok” eller ikke “jaktet på drømmene sine”, en rekke tilfeldigheter og uhell kan føre til at man havner der, og i alle fall her i USA. Ville bare ha det sagt. Om du bor i Norge er det kanskje annerledes fordi vi i stor grad har et system som fungerer, men det er det ikke her.

Jeg er glad jeg kan besøke dette landet og ikke bor her fast. Man kan merke det med en gang man lander i Los Angeles for eksempel, det evige jaget etter noe mer, som de fleste ikke vil oppnå. Og hva vil de ha? Store hus og assistenter, champagne og rolex og pilleproblemer og reality-tv? Det er mye nydelig med det, men for all del.. Den der amerikanske drømmen er ikke noe for meg, og funker for de aller aller færreste.

  

Ikke misforstå meg fordi jeg elsker å være her! Og Honolulu slår absolutt alle mine forventninger. Jeg var litt redd det skulle være som “syden” er for nordmenn, men sånn er det ikke. Det er moderne, ryddig, folk er snille, og de tar vare på kulturen sin, naturen og dyr. Dette er de eneste strendene jeg har vært på hvor det faktisk ikke er søppel..

Og jeg elsker å reise med EF! bor på studenthjemmet deres, og kunne ikke hatt det bedre. Om du vil lese mer om EF Honolulu kan du gjøre det HER, for herlig hadde det ikke vært å bo her ett år?  Her kan man bo alt fra to uker til ett år for å lære språk og få nye venner. Skikkelig fresht og fint her vi bor også, jeg har laget en vlog så det kommer mer.

I går dro vi på en liten utflukt. Vi leide bil litt spontant.. Hele øya er liten, men det ble kronglete (og dyrt) å ta Uber over alt. Charlotte er sjåfør ettersom jeg er under 25.

Naturen her altså.. Den er så magisk!

Etterhvert kom vi til en hemmelig strand, om du vil ha oppskriften: kjør fra Honololu og til Sunset Beach, når du er cirka 3 km forbi kommer du til en fruit stand, da er den hemmelige stranden på venstre side om du går igjennom “skogen”. Det var så deilig å være tilnærmet alene, bare ligge å nyte.

Og ellers bare spiser vi, går rundt og nyter. I dag skal vi kjøre til en strand igjen og så på enda en utflukt som EF har arrangert. Anbefaler alle å reise med EF og er så sjalu på de som kan dra bort ett år <3

Som sagt kan du lese mer om EF Honolulu HER! De har en del rabatter på alle slags språkkurs ut dagen, siden det er Black Friday.

23 kommentarer
    1. Skikkelig svevende flotte bilder å Drømmenes teater fantasi Danse nordlys kult innlegg å du er favoritten min og den beste synes jeg størst sophie Elise fan ønsker deg alt godt og en fantastisk riktig god kveld fra meg å puse kompis sophie Elise hilsen Kristian Magnus ☀️♥️🌠❄🦋

    2. “Og hva vil de ha? Store hus og assistenter, champagne og rolex og pilleproblemer og reality-tv? Det er mye nydelig med det, men for all del.. Den der amerikanske drømmen er ikke noe for meg, og funker for de aller aller færreste.”

      Vel, det er jo litt ironisk å si når det er akkurat den amerikanske drømmen du har!

      1. Wow, så interessant at du vet hva drømmen min er – da hadde jeg vel bodd i et stort hus, drukket champagne, kjøpt meg rolex etc. Jeg har jo mulighet til alt det men gjør det ikke. Synes det er ganske åpenbart at jeg ikke higer etter et veldig glamorøst liv.

        1. Nå måtte jeg le😂 ganske åpenbart at du ikke higer etter veldig glamorøst liv ? Det er i hvertfall det du gir utrykk for! Det er slik du velger å fremstille deg selv. Men igjenn, denne dobbeltheten din, eller er det falskhet ?

        2. Da har vel terskelen for hva et glamorøst liv er, sunket drastisk for deg. Selv om du ikke gjør akkurat de spesifikke tingene du selv nevner i innlegget, er det mye annet i det hverdagslige livet ditt som er glamorøst, og som passer inn i den “Amerikanske drømmen” – ihvertfalll slik jeg tolker det utifra den offentlige fremstillingen. Så det å si at den drømmen ikke er noe for deg, blir dobbelt moralskt.

          1. Lurer veldig på hva du mener, Marie? Hun bor i rekkehus på utkanten av Oslo, er i et fast forhold, drikker sjelden, fester sjelden, ja – reiser av og til, men det gjør jeg også, og jeg har normal inntekt. Hun liker sminke og har en «glam» stil men det har veldig mange unge jenter i Oslo også, ingenting uvanlig ved det etter min mening. Om det er operasjonene du sikter til så synes jeg heller ikke det er så «Hollywood», har venninner med både silikon, nosejobs og leppefillere, ingen av de spesielt rike, helt vanlig jenter du ser på gaten.

            Hadde hun kjørt rundt på Frogner i en Porsche, handlet Chanel vesker hver dag og hatt en butler hadde jeg forstått hva du mener. Men hun virker jo å leve relativt «normalt» for en person som har såpass høy inntekt at hun faktisk kunne gjort mye rart :)!

            1. Synes bare det blir for dumt, Kathy. Sikter ikke til at hun bor i et rekkehus, er i et fast forhold, drikker sjeldent eller fester sjeldent, eller stilen for den del eller operasjoner i utgangspunktet.

              Det blir feil å si at hun ikke lever den Amerikanske drømmen, som omhandler å klatre fra normale kår til et glamørøst liv, når det er akkurat det hun har gjort?

              Det er glamørost å ikke vaske håret selv men hos frisøren, det er glamorøst å eie to hus, det er glamørøst å ha assisstent, det er glamorøst av å selge utseendet sitt… det blir feil å si at det hun lever er standarden i Norge.

      2. Må slenge meg på her, Sophie. Du VAR en gang ei helt vanlig jente. Lille Sofie fra Harstad, som blogger fra jenterommet hjemme hos mamma og pappa. Men du ville noe mer. Sofie ble Sophie med “ph” for det så bedre, mer glam ut. Sophie ble Sophie Elise. Extensions, falske vipper, falske negler og melanotan. Harstad ble byttet ut med Oslo – for det var jo der det skjedde, ikke sant?

        Det er den amerikanske drømmen du har jaktet på hele veien. Det å bli “noe mer”, noe “stort”. Å få gå på den røde løperen, ha fans, kunne reise hvor du vil, operere bort komplekser. Profesjonell sminke, hår, dyre vesker og klær. Eget brand. En stjerne. En popartist. Et symbol. Et navn på alles lepper. En som folk beundrer, ser opp til, vil være som. Få henge med de store og kjente, få dra på de kuleste festene. Du skriver i din egen bok at du stjal klær fra din kusine i Oslo, for de var kulere enn dine. Klart du ønsket noe mer enn det du hadde?

        Og det er helt greit. Kanskje er du ikke den personen i dag som du var den gang, men det VAR deg, og du brant for den, jobbet for den, drømte om den. 🙂

        Forøvrig er det faktisk like mye tilfeldigheter som avgjør her i Norge som det er i USA 🙂

    3. Så enig. Har bodd i USA, og var så glad når jeg flytta hjem til Norge igjen. Forskjell på rik og fattig er kjempe store. I Norge har vi som du sier ett system som funger, noe som ikke er tilfellet i USA.

    4. Hærregud, Korsfest Korsfest . Dere hatere, hva er det som får dere til å lire ut av dere dritt og spre negativitet. Hvorfor i helvete lese og følge en blogg når dere bare sprer eder og galle,!!! Bli voksen og se til å oppføre dere!,
      Faen så forbannet jeg blir over en så ufordragelig oppførsel.

    5. Haters gonna always hate !! Herregud så mange misunnelige mennesker det er ute i denne verden, blir helt matt jeg. Stå på Sophie Elise, du fortjener det livet du måtte ønske å leve…..du jobber hardt, står stor respekt av deg. Forbilde <3

      1. Så rätt! Sophie Elise, är som en kär släkting som man sällan träffar men som generöst delar med sig av sitt liv och sina upplevelser.

        Kom ihåg! Vi lever inte för att finna meningen med livet. Vi lever för att fylla livet med mening.
        Sophie Elises fina blogg är meningsfull för mig de minuter jag läser. Övrig tid fyller jag mitt liv med andra saker som är meningsfulla för mig.

        Negativa människor är ömkansvärda i sina meningslösa liv. De som är kritiska är patetiska självhatare som plågar sig själva med att läsa om andras strävan efter skönhet och harmoni.

        Bra tips att resa med EF! Förena nytta med nöje och man växer som person när man lär sig något litet nytt varje dag! Många kramar till Sophie Elise!!

    6. Naa bor jeg I USA, og syns livskvaliteten her mye bedre enn i Norge. Det er mye fattigdom og det er riktig at ikke alle har de samme mulighetene. Men! De aller fleste har faktisk de samme mulighetene, og de bruker unnskyldninger for og ikke gjore noe med livet sitt. Mange gaar paa welfare fordi de ikke gidder aa jobbe, mange har tatt valget aa drive med dop og alcohol, osv. Jeg kom til USA med veldig lite. Jeg begynte paa skole mens jeg jobba fulltid, jobba rumpa av meg i mange aar. Naa er jeg utdannet, har en jobb som betaler veldig bra, har familie og et stort hus. Jeg fikk ikke hjelp av noen..

      1. Jeg skulle så ønske jeg var født i USA, men er jo nærmest umulig å få oppholdstillatelse. Du som bor der, er det ikke mye billigere å leve der generelt? Får man ikke store hus og biler osv for mye mindre enn her i Norge?

    7. Alle i klassen min har noe i mot deg. Men jeg ELSKER deg ❤️ Du er forbildet mitt 😘 jeg ELSKER ”Sophie Elises verden” 😍 love you 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg