De fineste feriestedene i Norge

Ahhhrg, akkurat nå sitter jeg nesten å holder pusten fordi jeg er så anspent. Jeg har jobbet i flere timer med et foredrag jeg skal holde i morgen og jeg klarer ikke å bli helt hundre prosent fornøyd, faktisk er jeg veldig langt ifra å i det hele tatt tenke at dette blir greit. Det er sjeldent jeg snakker til “bransjefolk” og det skremmer meg litt, alt skal være så korrekt. Ikke bare skal jeg bruke store ord, banneord må lukes bort (haha jeg skrev kuker først med uhell) og det finnes ingen rom for faktafeil. Forhåpentligvis blir det bra slik at jeg setter meg selv i et godt lys, jeg vet jo at jeg kan mye som er helt fjernt for mange. Det er en spennende utfordring og jeg har som mål å holde to-ter foredrag i måneden fremover, om ikke mer. Men shit så vanskelig det her er, det føles som videregående og eksamen i tysk..

Vel, nå det er i det minste deilig med overskyet slik at å sitte inne ikke er like trist. Selv om det kanskje ikke virker sånn er sommeren på vei! Det frister garantert å pakke kofferten å dra til varmere strøk nå som været suger, men jeg vil råde dere til å i det minste ha litt andre alternativer i bakhodet. Jeg har feriert mye i Norge det siste året og har funnet et par favoritter som jeg gjerne vil tipse dere om – ikke tenk på det dårlige været for vi vet jo alle hvor fort det snur i dette landet, plutselig får du strålende sol på de fineste stedene i verden. For ja, det er det jo faktisk – landet vårt 😍

☀️ Mikrohyttene, Kragerø ☀️ 

I fjor sommer pakket jeg og samboeren bilen full av mat, koseklær og vin før vi satte kursen mot Kragerø. Her skulle vi til de såkalte “mikrohyttene” som jeg hadde hørt mye om – jeg var så spent at jeg hadde sommerfugler i magen. Jeg ble ikke skuffet! Du bor rett og slett i en minimal hytte som har alt du trenger, helt isolert fra verden rundt men likevel er det ikke langt til Kragerø som er en av de fineste sommerbyene vi har. Jeg ante ikke at det var så populært der, så jeg fikk litt sjokk først da vi gikk i den lille byen og den var stappfull av folk og spisesteder. Heldigvis kunne vi trekke oss litt tilbake på hyttene!

Vi var forresten en natt på Kragerø Resort også, det var digg. Men, jeg likte hyttene bedre.

Eieren av microhyttene hadde høns som gikk fritt rundt på dagen, i tillegg til en veldig søt hund. Hva gjorde vi ellers? Grillet, gikk tur, snakket, leste og dro inn til sentrum for å spise. Det var veldig romantisk. Jeg fikk skikkelig ladet batteriene før en hektisk høst, og ikke minst, om du elsker å ta bilder er dette et perfekt sted for deg selv om det er noe annet å oppleve det i virkeligheten. Stillheten var så massiv.

Vi hadde dessverre ganske uflaks med været et par av dagene så vi rakk aldri å dra ut med kajakken som også var inkludert i oppholdet, det hadde jeg sett frem til. Naturen rundt var fantastisk, og alt var så.. rent. Uberørt. Pluss jeg har aldri padlet før. Det får bli neste gang, for jeg vil gjerne tilbake.

✨ Manshausen Island, Nordland fylke / Steigen ✨

 

 

 

 

 

 

 

 

Det fineste stedet jeg har vært noen sinne er Manshausen Island. Jeg skulle bare så ønske vi fikk oppleve det under sommeren, vi dro i November og det var mye vind og veldig kaldt. Manshausen er en privat øy med et par fancy “hytter”, du blir kjørt med privat båt ut dit. På øyen er det en kokk og et par andre som arbeider, all maten er økologisk og de var gode til å lage vegansk. Det selges så klart god vin der også, samt øl.

Her kan man gjøre absolutt ingenting annet enn å nyte hverandres selskap, gå turer, hilse på sausene, sitte i badstuen og bade i det iskalde havet. Om du har skikkelig flaks ser du kanskje nordlyset også, men det gjorde riktignok ikke vi.

Manshausen Island er et sånt sted som virker komplisert å reise til, men det var det ikke. Du får hjelp via Visit Bodø, de ordner med båt og alt du trenger å vite. Jeg er veldig surrete av meg og hadde aldri klart å forstå rutetider i en annen by om jeg ikke fikk hjelp, haha.

Bildene jeg tok var litt begrenset på grunn av det dårlige været, men seriøst – google Manshausen Island! For de som elsker å ta bilder må dette stedet være en drøm om man har litt flaks. Hit dro vi et vennepar og oss, men jeg vil gjerne dra hit med “gjengen” en gang selv om det er romantisk. Eller hele familien. Om man er mange nok som reiser får man jo hele øyen for seg selv.

💆🏼 Son Spa / Son 💆🏼

Bare 50 minutter kjøretur fra Oslo ligger fantastiske Son, her følte jeg meg umiddelbart hjemme. Og hvor rart er ikke det, at et sted man aldri har vært før bare kan føles så.. kjent? Nå er det kanskje ikke et stort sjokk at det er hyggelig på spa, det synes vel de fleste mennesker. Men byen rundt var også helt nydelig.

Da vi var på Son Spa fikk jeg skikkelig følelsen av å være utenfor landet. Alt virket så eksklusivt og dyrt! Ikke minst var servicen på et helt annet nivå enn noe jeg har opplevd her i landet før. Vi var heldige som dro midt i uken og før påske, det var nemlig ganske tomt der akkurat da, noe som igjen resulterte at vi hadde de fleste områdene på spaet helt for oss selv.

Det eneste jeg kanskje ikke var 100% fornøyd med her var faktisk spabehandlingen min, men det er jo fordi jeg ikke liker massasjer. Det burde jeg bare lære meg. De irriterer meg litt, haha. Så, jeg kunne heller droppet det å vært i bassenget hvor jeg koste meg så mye at jeg ville grine, haha. Rommet vårt var også sykt fint, vi hadde den fineste utsikten. Rutinene våre her var også on fleek ettersom vi trente, sto opp tidlig, holdt oss unna alkohol osv.

Son Spa er seriøst den fineste gaven å gi til noen du er glad i. Jeg ønsker meg allerede en ny tur hit i bursdagsgave!

Vi skal faktisk på tre andre små ferier i år: Rømskog Spa (neste uke!), Farris Bad og Tretopp Fiddan. Alle tipsene har jeg fått fra dere, så – har dere kanskje noen flere? En skjult perle jeg har gått glipp av? Ha i bakhodet at jeg liker luksus, eller i det minste at stedet har noe ekstra over seg, slik som mikrohyttene. Jeg tok sykt mange notater sist gang dere tipset meg og det har vært til utrolig god hjelp. Tusen takk, dere er best 💖 💘

40 kommentarer
    1. Lurer du noen gang på hvordan du ville sett ut idag, uten alle operasjonene du har tatt? Tenker da mest på ansiktet ditt.
      Hva tenker du om evt fremtidige barn som ikke vil ha noen like trekk som deg? Siden du tenker så mye, så må jo de tankene ha slått deg? Kan du ikke være så snill og lage ett innlegg om det?

    2. Det er supert at du fronter kortreist ferie:) Takk! Vi må tenke sånn fremover, for klimaets skyld! Dessuten har de aller fleste sett alt for lite av sitt eget land. Vi bor jo midt i eventyret <3

    3. Dere burde dra til Loen i Sogn og Fjordane 😍 Skikkelig fin plass! Overnatte på Spa hotellet og ta sky liften, magisk utsikt på toppen 🤩

    4. Hei skjønne!❤️ Hærlig med sånne perler! Åhhhh, love it! Du må sjekke ut Canvas Telemark!!! Tror du det kunne vært noe for dere? Stor klem til fine deg!❤️

    5. Svevende skikkelig Eventyrlig magisk Eventyrstund kule bilder å skikkelig koselig å kulings innlegg noe sånt har jeg lyst til å gjøre ønsker deg alt godt og en fantastisk riktig god kveld fra meg å puse kompis sophie Elise hilsen Kristian Magnus 😃🦋☀️🌌🐱♥️✌

    6. Anbefaler Tretopphytte 😀 Seriøst flott opplevelse jeg aldri har opplevd maken til. Det er noe helt annet en vanlig hytte og man er alene, altså det er ikke fullt av turister 😀 anbefaler da Himmelhytta som ligger på en liten øy man kan gå ut til 🙂

    7. Anbefaler sterkt Nyksund i Vesterålen. Helt unik plass som jeg er sikker på at dere kommer til å like.

    8. Tretopphyttene i Ringsaker. Dorthe skappel har vært i himmelhytta! Der er der konseptet som har spredd seg så fort kommer fra. Ikke så verst pris heller.
      Britannia hotell i trondheim er nyåpnet 5-stjerners hotell i det jeg antar er din smak. Glamorøst! 4 restauranter og AMAZING frokost.

    9. Juvet landskapshotell, som jeg ser flere nevner her 🙂 samt Walaker hotell i Solvorn. Om du vil ha mer inspirasjon til heftige hotell/opplevelser anbefaler jeg at du sjekker ut http://www.upnorway.com. Det er venninna mi som starta det selskapet og de skreddersydde vår bryllupsreise i Norge. Den ble intet mindre enn magisk på alle måter! Kos deg på tur!

    10. Stokkøya Sjøsenter! Ei lita perle på Trøndelagskysten. Nydelige omgivelser, fin strand, fine overnattingsmuligheter. Virkelig en plass jeg anbefaler! Vet dessverre ikke hvordan det er å komme seg dit fra en eventuell flyplass ellerno, men det er bare å kontakte de og høre!

    11. Rømskog spa er nydelig, men ville ikke tatt noen «kroppsbehandling» med mindre du liker pjusking. Aromaterapi var deilig, men ingen massasje som sådan. Vi bodde riktignok ikke på hotellet da vi har hytte i nærheten som etter min mening er et bedre alternativ! Kos deg masse på ferie i Norge.

    12. Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane har helt vanvittig fin natur, med dype fjorder og høye fjell. Som andre her, anbefaler jeg Juvet Landskapshotell i Valldal (!!), i tillegg til Hotell Union Øye på Urke, Brosundet hotell i Ålesund, og hotell Union Geiranger – alle desse ligger i vakre Møre og Romsdal. I Sogn og Fjordane anbefaler jeg Hotel Alexandra i Loen, og Engeset Trehytter i Sandane. Nyt Norge ❤️

    13. Himmelhøy! Det er en tretopphytte i Namdalen. Den var ny i fjor, har veldig fint interiør og er rett ved et lite vann. Det er en stor terrasse rundt hele hytta, og den er helt magisk å bo i. Det er ekorn og småfugler i trærne rundt. Det er også en bålpanne på terassen som er utrolig fin å sitte rundt på kveldene. Det er et soverom med dobbeltseng, også er det en hems med fire senger. Ligger man på hemsen er det takvindu så man kan ligge å se på stjernene om det er klar himmel. Det er heller ikke dekning når man er i hytta, så her får man virkelig koblet av og kose seg i hverandres selskap. Det er også kanoer som tilhører hytta man kan benytte seg av, fine turområder og muligheter for å fiske! Det er et bra utstyrt kjøkken så det er null problem å lage hva man vil av mat, dersom man foretrekker et kjøkken foran å grille på bålpanna. Toalett er heller ikke noe problem, da det er både et toalett inne i hytta, og utedo nede på bakken litt bortenfor. Virkelig et sted jeg vil anbefale deg å besøke dersom du er interessert i spesielle, idylliske plasser! Man kan søke på Himmelhøy på facebook, så kommer alt opp 🙂

    14. Ser det er nevnt tidligere, men Stokkøya i Trøndelag er helt nydelig! Var der og feiret bursdag for tanten min og det var virkelig en unik opplevelse.

    15. Elsker at du blogger så mye igjen:) Måtte få med meg alle forslagene i kommentarfeltet selv! Anbefaler Svalbard på det sterkeste (det er jo ikke så kortreist da men). Var der for første gang i helgen og fikk en skikkelig wow opplevelse. Du hadde elsket Funken Hotell, det er nyoppusset, glam og veldig ekstra men i en mørk stil som passer til konseptet! Svalbard har så utrolig mye historie, er så unikt og stemningen var så bra. Hvem vet hvordan øyen ser ut om 10 år..

    16. Du må dra til Loen i Sogn og fjordane! Bo på hotel Alexandra som har spa avdeling og er et veldig fint hotel å bare nyte utsikten over turkist vann, fjell og hvite topper, fineste plassen jeg vet😍

    17. Sjekk ut mykenfyr.no. Eget fyrhus helt alene på ei øy utenfor Bodø ✨ Der har eventyrlig oppussing nylig vært! Helt fantastisk og unikt sted!

    18. Diigger at du reiser kortreist, “lokalt” og miljøvennlig. Tror dette er en omlegging vi ALLE må ta i større grad fremover, event. reise med buss/tog til utlandet, da det rett og slett ikke er bærekraftig med alle disse flyreisene våre.. Vi er aaaaltfor mange på denne kloden, så vi må alle bidra med vårt. Er ikke mye på denne bloggen, men synes du virker ganske så harmonisk og fornøyd for tiden. Ha en fin dag, ønsker deg alt det beste <3 Hilsen jente på 42 🙂 som er 32 innvendig <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg