de beste bøkene 2019

Godt nyttår! Jeg feiret rolig og er nå på hotell The Thief til i morgen bare for å slappe av. Om du ikke har noe å gjøre – de to første sesongene av Sophie Elises Verden ligger nå gratis på TV2 Sumo. Du finner de her.

Men, la oss snakke om bøker. Jeg klarer ikke når ting blir overdrevent poetisk. Slike bøker har jeg gitt opp. Metaforer hit og dit og setninger som skal være så dype at jeg ikke får tak i dem, det det føles ikke ekte, bare veldig påtatt. Ingen snakker jo sånn, og jeg klarer heller ikke å forstå at noen tenker sånn.  Jeg liker å lese slik folk snakker og tenker, det skal være muntlig og det skal flyte på. Så – hver eneste gang jeg anbefaler dere en bok, vit at den er enkel og grei. Jeg liker at det er mørk, sarkastisk, rett på sak, samfunnskritisk eller faktabasert. ✨ 

In that spirit! La meg oppsummere mine favorittbøker igjennom året 2019. Jeg har lest mye bra og ser frem til å lese enda mer i 2020, samt anbefale dere enda mer bøker. Herregud som jeg elsker å lese  ♥ Her kommer de bøkene jeg likte best av alle jeg leste i år.

Jonathan Safran Foer har skrevet en av de beste bøkene jeg noen sinne har lest, nemlig “å spise dyr”. Da han kom med en oppfølger som også handler om hvordan mat påvirker vårt avtrykk på planeten var jeg solgt. Den viktigste boken du kan lese i år! Men, jeg anbefaler alle å lese “å spise dyr” først, den finnes også på norsk. Jonathan skriver på en enkel, men omfattende måte som gjør at du blir kvalm når du leser – på en god måte. Du blir provosert og kampvillig.

Erlend Loe – Dyrene i Afrika. Jeg liker det meste Erlend Loe gjør, men dyrene i Afrika synes jeg faktisk er hans morsomste. Boken følger en gruppe enkeltpersoner som på snodig vis blir kjent, og bestemmer seg for å dra til Afrika for å… ligge med dyr. Rett og slett. Karakterene er helt fantastiske og jeg lo flere ganger underveis. ELSKER denne boken og har akkurat lest den for andre gang.

Marie Aubert – Kan jeg bli med deg hjem. Å oppdage Marie som forfatter var en glede, jeg ser frem til å lese absolutt alt hun skriver i fremtiden. Denne boken er en novellesamling og hver eneste historie traff noe i meg, og spesielt likte jeg godt den med faren som slo sønnen sin og angret etterpå. Eller om hun eks-politikeren som ble utstøtt fra samfunnet. Eller hun som bodde i naboens tomme hus. AH!!! Jeg klarer ikke å velge. Jeg elsker å møte folk som har lest denne boken slik at jeg kan spørre hvilken del av den de likte best.

Johanna Frid – Nora eller brinn Oslo brinn. Denne leste jeg faktisk på svensk. En utrolig bra bok om sjalusi og hvordan den kan spise deg opp, og hvordan grensen mellom sjalusi og forelska egentlig er ganske svak. Hvordan sosiale medier kan få deg til å leve noen andres liv, istedenfor ditt eget. Merkelig nok syntes jeg ikke den var like bra på norsk, så denne boka anbefaler jeg egentlig kun om du forstår svensk flytende og kan lese den på originalspråket.

Maria Kjos Fonn – Kinderwhore. Om å vokse opp med en dysfunksjonell mamma, å bli seksuelt misbrukt som ung og hvordan det potensielt sett kan forme deg til å bli en liten “hore” på egenhånd. Mørk, fin og morsom.

Ida Hegazi Høyer – Ut. Om å leve et vanlig liv med mann, et barn, rekkehus og en hamster, og så plutselig få en intens trang til å gjøre helt fucka ting som å drepe hamsteren, ligge med en fremmed på en benk og bestige et fjell med den multi-handikappa pasienten du passer på hver dag. Akkurat min type greie.

Charles Eisenstein – En vakrere verden er mulig. Dette må være boken over alle bøker, hver eneste gang jeg legger ut et sitat fra denne på instagram får jeg en full innboks med spørsmål om “HVILKEN BOK ER DETTE”. Den handler kort fortalt om hvordan samfunnet er bygget opp nå, og om det i det hele tatt er mulig å lage en verden som ikke bygger på de egosentriske verdiene vi har i dag – og hvordan dette kan gjøres. En vakker og “life changing” bok, som også er Kasper sin favoritt.

Dette må ha vært året hvor jeg tenkte mye på om jeg vil ha barn i det hele tatt, for både Jeg Nekter Å Tenke og Aldri Aldri Aldri handler om hvorvidt man skal få barn eller ikke. I “jeg nekter å tenke” blir hovedpersonen gravid, men norge har fått en ny lov hvor du må tenke deg om i tre dager før du får bestemme at du skal ha abort. I disse dagene nekter altså hovedpersonen å tenke, hun har nådd en viss alder men ønsker likevel ikke barn, og vi følger henne altså i disse dagene. I “aldri aldri aldri” har hovedpersonen bestemt seg for at hun aldri skal få barn, og ofrer både kjæreste og vennskap på veien. Har hun egentlig valgt rett? Når vi er inne på det barnløse sporet, Marie Aubert – Voksne Mennesker handler om akkurat det samme, å være den eneste voksne uten barn. Anbefales!

Har du lest noen bøker i år du ønsker å anbefale meg? 😍 

Noen bøker jeg har lånt til venninner og ikke fikk tatt bilde av er Nina Lykke – Full Spredning, Haddy Njie – Dagbok og Ida Hegazi Høyer – Unnskyld. Det var faktisk mine tre store favoritter, derfor er de lånt ut. Angrer alltid når jeg låner ut bøker fordi jeg vil se på dem i bokhyllen, haha.

55 kommentarer
    1. Skulle du ikke slutte å blogge etter 2019 allikevel? Rart at du ikke nevner det her i det hele tatt, men har snakket om det både i intervju og i en podcast (veldig nylig)..

        1. Jeg elsker også å lese den! Men blir så usikker på hva som skal skje eller ikke, når hun har sagt at 2019 ville være siste året hun blogger.. Men håper hun har ombestemt seg!

    2. Selv leste jeg Et lite liv/ a little life i år og det er den beste boken jeg noen sinne har lest. Jeg likte også veldig godt Eleanor Oliphant is completely fine! Anbefales😊

    3. “The Moment of Lift – How Empowering Women Changes the World” skrevet av Melinda Gates.

      Jeg mener at det hun skriver om gjelder på så mange plan, også når det kommer til hvordan vi snakker til/om andre kvinner i vår egen hverdag. Slik som i et kommentarfelt for eksempel.

    4. Hei Sophie Elise

      #elskernårsophieelisedelerbokinnlegg
      Jeg synes det er helt storartet at du deler innlegg om bøker som du har lest. Det er for meg ->utrolig inspirerende! Jeg har ikke lest i nærheten så mange bøker som deg, men har veldig lyst å lese mer bøker dette året. Tusen takk for at du deler!
      Du finner også så mange unike bøker.

      #mangefasettert
      Du er også virkelig en allsidig person med mange fine kvaliteter og med alt det som opptar deg. Lesing, strikking, mote, cruelty free sminke og skjønnhetsprodukter, klima, kjærlighet til dyr; veganer osv. Det med plastikk operasjon faller utenfor rosen. Her skulle jeg ønske du så mye mer til de kjendis-personene som ikke legger inn implantater i kroppen sin, men beholder sin opprinnelige kropp. Det er noe med det.. Miley Cyrus for eksempel.

      Ønsker deg det beste for det nye året!
      Det viktigste er at du er lykkelig. Og vi er heldige som har fått innblikk i livet ditt.
      Til lykke med kjærligheten, og måtte alle bli mer kjærlige med hverandre.

    5. Gleder meg til å se på sophie Elises verden skikkelig blå flotte bilder å kjempe kult innlegg synes jeg ønsker deg alt godt og en fantastisk riktig god kveld fra meg å pusekompis sophie Elise hilsen Kristian Magnus 🌠😀🦋🧿☀️ ♥️

        1. hey guys! i want to tell you about my amzing english breakfast. I eat a slice of bread with avocado and ham and a lot of salt and pepper.

    6. Om du ikke har lest den allerede, burde du sjekke ut ” The Illustrated Mum” av Jacqueline Wilson. En engelsk barnebok som tar opp psykisk helse og familierelasjoner sett fra et lite barns perspektiv. Veldig lettlest, men jeg synes den var både varm, tankevekkende og morsom.
      Vi hadde den som pensum på lærerstudiet. 🙂

      Håper du får mange gode leseopplevelser også i 2020. Godt nyttår!

    7. Mitt 2019 leseår var ikke så bra altså… Men noen gode bøker ble det! Favorittene mine er

      Know my name av Chanel Miller (en biografi om Chanel, som ble voldtatt, sterk bok om hvordan tiden etter var)

      Daisy Jones & The Six av Taylor Jenkins Reid (sååå bra)

      Du er så lys av Tore Renberg (min første Tore Renberg bok, elsk)

      I morgen var jeg alltid en løve av Arnhild Lauveng (elsker å lese bøker om mentale lidelser skrevet av folk som sliter med mentale lidelser, de har så mye viktig å si!! Også setter de av og til ord på følelser og situasjoner som jeg har slitt i årevis med å beskrive selv)

    8. Hei! Bittelitt off-topic, men du burde sjekke ut Sol Engbakken på Youtube og Instagram. Hun er også i 20-årene, har vært på to stille-camps (den siste varte en måned!) og prater mye om psykologi, filosofi osv. Hun nevnte deg (positivt) her om dagen da hun var gjest i podden «Faen!» (avsnitt Sol).

    9. Fjellfolk av Ellen emmerentze Jervell. Ene barnet av Ida Hegazi Høyer Stella polaris av Myriam h. Bherkli. Hund som ser ned av Line Merethe Nyborg.

    10. Liker at du legger ut bokanmeldelser 🙂. Jeg leser et par bøker i uka. Har likt begge av Nina Lykke veldig godt 🙂. Så har jeg et spørsmål. Hvordan får du tak i bukser til den nye kroppen din? Har jo sett de nye trusebildene av deg på instagram. Må være vanskelig når du er bittelita og brei 🙄. Kanskje en ny forretningside? Kleskolleksjon for opererte? Ser for meg at du må kjøpe stor størrelse, og har syerske som syr inn i midjen og legger opp bena?

    11. leste nettopp sannheten om harry quebert saken. kjempebra! (og eneste boken jeg leste i 2019… bittelitt flaut) Også har det blitt lagd serie av boken,ligger på viaplay! the truth about the harry quebert affair 🙂

    12. A Little Life av Hanya Yanagihara !!!!!!!!!!! leser den nå. helt fantastisk. dyp og vansklige temaer, men skrevet på en “lett” måte, uten å være overfladisk.

    13. Du leser 10 bøker om dagen også skal du liksom få andre til å tro at du husker hva du leste!? 😂😂😂😂 Omg, no brain, no pain.

    14. Har du lest “Vannliljen” og “voldtatte følelser” av Hanne Dahl? Vanskelige bøker å lese, men viktige og nødvendige

    15. Hei hei 🙂 Jeg kan anbefale deg boken «En seksti under», skrevet av Tor-Håkon Gabriel Håvardsen fra Vesterålen 🙂 Den er faktisk utrolig morsom, ektefølt, rørende, opplysende og alt på en gang. Jeg kan garantere deg at du leser den ut på svært kort tid 😀

    16. Nei du misforsto jeg hils til sophie Elise fra katten min det er sånn det er hilsen Kristian Magnus 😠👊

    17. Jeg er krimelsker og lest tusenvis av bøker..
      Hyl ut trenger du tips!!
      Vil også anbefale en serie på 6 bøker som heter «Hulebjørnens klan»
      Handler om en liten pike som mister folket sitt og vokser opp i hule sammen med et spesielt folkeslag uten språk, for 35000 år siden.
      Høres dønn kjedelig ut, men du blir hekta, det lover jeg 🙌🏽

      1. Serien er en av de største internasjonale boksuksesser noensinne med 50 millioner solgte eksemplarer. Forfatterinnen, Jean M Auel, har studert livet til folk på denne tiden og skrevet masse bøker samt holdt foredrag over hele USA.

    18. Vinhar mange av de samme favorittene, så gøy. Jeg er veldig glad i både Marie Aubert og Ida Hegazi Høyer. En av mine store favoritter er Under Verden, av nettopp Høyer. Den er jeg helt sikker på at du kommer til å like!

      Eller svik jeg anbefale deg Agnes Ravatn. Både Fugletribunalet og Dei sjø dørene. Håper du ikke lar deg skremme ved at de er på nynorsk, slik mange dessverre gjør. De går glipp av store leseopplevelser. Ravatn skriver så godt nynorsk at man glemmer språket etter et par sider!

      Siste tips fra meg: Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie. Jeg tror du kommer til å like å lære om rasismen sett fra et nigeriansk standpunkt.

      Godt leseår til deg i 2020! Nå som du slutter å blogge får du kanskje enda mer tid til å kose deg med litteratur. Lykke til videre!

    19. A GREAT SPELL CASTER (DR. EMU) THAT HELP ME BRING BACK MY EX GIRLFRIEND.
      Am so happy to testify about a great spell caster that helped me when all hope was lost for me to unite with my ex-girlfriend that I love so much. I had a girlfriend that love me so much but something terrible happen to our relationship one afternoon when her friend that was always trying to get to me was trying to force me to make love to her just because she was been jealous of her friend that i was dating and on the scene my girlfriend just walk in and she thought we had something special doing together, i tried to explain things to her that her friend always do this whenever she is not with me and i always refuse her but i never told her because i did not want the both of them to be enemies to each other but she never believed me. She broke up with me and I tried times without numbers to make her believe me but she never believed me until one day i heard about the DR. EMU and I emailed him and he replied to me so kindly and helped me get back my lovely relationship that was already gone for two months.
      Email him at: [email protected]  
      Call or Whats-app him: +2347012841542..

    20. Quick loans Service available here. I am a private loan lender that gives out both business and personal loans to individual at a low interest rate of 2% no matter your location. If you are interested Contact me (Whats App) number:+917310847059 [email protected] Mr. Sumiti

    21. Good day to all viewer online, my name is Albert Walker I am so overwhelmed sharing this great testimony on how i was checking for solution in the internet while miraculously i came across Dr Kachi who brought my ex Girlfriend back to me, This is the reason why i have taken it upon myself to thank this great spell caster called Dr Kachi, because through his help my life became more filled with love and i am happy to say that my ex Girlfriend who has been separated from me for the past 2years came back to me pleading for me to accept her back, This was a shocking to me my partner is very stable, faithful and closer to me than before, because before i contacted Dr Kachi i was the one begging my ex Girlfriend to come back to me but through the assistance of Dr Kachi, I now have my relationship restored. You can also have a better relationship only if you Contact Dr Kachi Email: [email protected] You can reach him Call and Text Number:+1 (209) 893-8075

    22. Hello, I have an e-commerce store with different domains: maaz.no, maaz.dk, maaz.es, maaz.fi, maaz.fr, maaz.it, maaz.pl, maaz.se, and maazshop.com. Do you have any suggestions for good extensions I can use on this store to increase sales?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg