de 16 beste julefilmene og hvor du kan se dem!

Først, takk for forslag på organisasjoner i går. Dere er helt fuckings amazing og jeg er så glad for at jeg har oppegående og engasjerte lesere. Sammen kan vi gjøre så mye kult, jeg håper dere vet det.

Nå er det snart jul igjen, og som vanlig har jeg ikke spesielt sterke følelser tilknyttet til det. Julen er for meg en liten ferie hvor fokuset ligger på god mat, godteri og familie, og ikke stort mer. Jeg kan riktignok kjenne at det kribler i kroppen når julen synges inn på selve dagen, og lukten av et ekte juletre er det ingenting som slår.. Jeg har også invester i en body lotion fra Body Shop som lukter vanilje og marshmellows, for julen sin del.

Jeg har en samboer som derimot får julestemning midt på sommeren, det kan nesten virke sånn når han ivrig skifter radiokanal til P7 KLEM JUL så snart han får mulighet. Vi har med andre ord hørt på Kurt Nilsen siden oktober og det har hjulet meg litt på vei. I tillegg har jeg laget en “pakt” med meg selv, hvor jeg skal prøve å kun se julefilmer denne måneden om jeg først skal se film. Det har dessverre blitt en del film, så derfor har jeg mange tips haha. Her kommer min ultimate liste til de beste julefilmene, samt hvor du kan se dem!

🎄 The Holiday. Dette er min favoritt, uten tvil. Jeg kan også se den midt på sommeren! Den handler om to kvinner, som møtes online og bestemmer seg for å bytte hus over juleferien (jeg merker allerede nå at jeg er så dårlig til å forklare hva filmer handler om, haha). Bare se den! Finnes på HBO. 

🎄 Barbie og nøtteknekkeren. En annen, nostalgisk favoritt som jeg så da jeg skulle sove her om dagen. Den er jo egentlig en dårlig film, men bringer så mange fine minner til meg som var obsessed med barbie langt uti tenårene. Dette er en søt film, om nettopp julen. Leies på iTunes. TIPS! Nesten alt du ikke finner på andre streamingtjenester, kan leies der. Det koster litt, men de får de beste filmene først.

🎄 Polarexpressen. Denne er en must-see i julen for min del, selv om jeg ikke liker filmen så godt haha? Den finnes på Netflix. Om du ikke har sett den før, anbefaler jeg det skikkelig, jeg tror bare jeg er litt lei etter så mange år.

🎄 Grinchen som stjal julen – åh, denne skal jeg se i kveld og SOM jeg gleder meg! En av de bedre filmene som er laget om julen. Finnes på Viaplay til 39 kr.

🎄 Edvard Saksehånd – gjør deg klar til å gråte, dette er en av de tristeste filmene jeg vet om.. Jeg gråt uten stopp da jeg så den første gang. Den kan leies på Viaplay til 39 kr, og er verdt hver eneste krone. En av de fineste filmene som finnes!

🎄The Christmas Chronicles – den første julefilmen jeg har sett på mange år, som jeg ikke hadde sett fra før av. Det er en Netflix Original som faktisk er en skikkelig bra film og fortjener alt skryt den kan få. Jeg gleder meg til å vise denne til folk senere, og se den sammen med familie / kjæreste.

🎄 Sex and the city the movie – Si hva du vil, men scenen mot slutten når det er nyttårsaften og Carrie løper igjennom New York samtidig som snøen daler.. Det gir meg julestemning så til de grader. Og med et nydelig soundtrack i tillegg! Filmen ligger på HBO, det gjør alle sesongene av Sex and the city forøvrig.

🎄 Skjønnheten og udyret.  Jeg var veldig skeptisk til å se denne filmen med skuespillere, og ikke tegnet som jeg er vandt til. Men shit, for en fin film! Kanskje ikke en typisk julefilm, men den fikk meg i stemning i alle fall. Ligger på Netflix.

🎄 The Office Christmas Party Om du vil le litt er dette julefilmen for deg. Pluss, hvem elsker ikke Jenifer Aniston i litt enkel komedie? Ligger på Netflix.

🎄 The Family Stone er for deg som vil ha drama, god historie og gode skuespillere. Jeg elsker denne filmen uavhengig av sesong, men passer fint å se i julen siden settingen er satt rundt julaften. Ligger på Netflix.

🎄 Mikke Mus og vennene hans feirer jul er litt barnslig nostalgi, som ligger gratis på Viaplay. Jeg elsker å ha det surrende i bakgrunnen om jeg ikke får sove.

🎄 Bridget Jones Dagbok nummer 1 – OK, nok en film som kanskje ikke er typisk jul, så for meg holder det tydeligvis at en av scenene inneholder snø og så er jeg solgt. Ligger på HBO.

🎄 A Kardashian Christmas – denne måtte komme, seff! Kardashians feirer også jul, og lager julespesialer nesten hver eneste sesong som ligger på TV2 sumo.

🎄 New Years Eve passer fint til romjulen. Masse gode skuespillere, helt OK underholdning og en fin historie. Om du trenger litt underholdning sånn i “bakgrunnen” er denne perfekt. Ligger på Netflix.

🎄 Narnia den første filmen fra 2005 er altså den man burde se i julen, synes jeg! Det er flere år siden jeg har sett den sist, så jeg tror faen jeg skal snurre den i kveld?? ELSK. Den ligger på Viaplay.

🎄Harry Potter og ildbegeret er nok en film som ikke er “typisk jul”, men her er de jo på juleball og gode greier, så stemningen er definitivt på plass. I julen ligger alle Harry Potter filmene på TV2 sumo.

Ps. Jeg vil bare si at jeg har så mye kjærlighet for de av dere som gruer seg til jul. At jeg har et avslappet forhold til det hele er en luksus, det er jeg takknemlig og heldig for. Det er kun mine foreldre som skal få æren for det, og jeg skal gjøre alt i min makt slik at mine barn også skal få – i minste fall – et avslappet forhold til julen.

Ps to: om jeg har glemt noen julefilmer, eller generelt filmer som gir bedre humør, får du skrike ut i kommentarfeltet. Jeg inkluderte ikke Love Actually og Hjemme Alene, ettersom dette er filmer 99,99% av alle har sett allerede.

21 kommentarer
    1. Polarekspressen er ikke på Netflix og den første Narnia filmen må kjøpes på Viaplay for 149 Kr. Så du burde kanskje sjekke ut om filmene faktisk er der før du skriver dem opp.

      Ellers fint innlegg! Fikk litt flere filmer å se etter 👌🏻

    2. Maggie’s christmas miracle anbefales virkelig! Mener jeg så den på Viaplay, hvis ikke var det Netflix 🙂

    3. Skikkelig koselig å kult innlegg synes jeg har hørt sangen snommen av sia på Spotify skikkelig kul sang ville bare si i fra håper at alt er toppers med deg ønsker deg alt godt og en fantastisk riktig god helg fra meg å katten min sophie Elise hilsen Kristian Magnus ♥️😃☃️⛄

    4. Så fin liste 😍 Likte også skikkelig godt The Christmas Chronlicles! Veldig overraskende siden jeg vanligvis blir skuffa av Netflix Original filmer. Polarekspressen er på HBO nordic og ikke Netflix btw :*

    5. Hørte podcasten all inn som du gjesta. Du minna meg ekstremt om “the secret”. Er det den du er insprirert av? Har den funket for deg?

    6. Åå da bør du se ‘the spirit of christmas’ ligger på netflix! Den er så nydelig og litt spennende… (hvertfall for meg som er lettskremt, hehe..!)
      Btw, du ser helt smashing ut på håret! 😍

    7. Ærlig talt, ingen julefilm er bedre enn «Hjelp, det er juleferie» (eller «Christmas Vacation» som den heter på engelsk).
      Det var alltid kaos hjemme hos oss i jula, men når vi satte på den var det som om juleroen senket seg over oss uansett hva. Muligens fordi det var beroligende og betryggende å se en mer kaotisk jul enn vår egen, haha.
      Jeg ser den hver eneste lille julaften. Blir ikke jul uten den! 🎄

    8. Det er bare to sesonger Kardashian har laget julespesial… Ligger ikke en egen serie på Sumo som heter ”A Kardashian Christmas”.

    9. The parent trap (?)!!
      Ikke typisk julefilm, men husker alltid at den gikk på TV hver jul før. Får skikkelig julestemning av den, haha!

    10. The Holiday er min favoritt sammen med Julenissen 1 og 2 med Tim Allen! Har også en 3’er, men den er ikke like morsom! Julenissen 1 MÅÅÅÅÅ ses!!

    11. Du burde se ELLING filmene, de er så fine og blir alltid vist på tv i julen 🙂 Også ligger de på netflix!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg