dårlig timing og lang dag

Hei dere! Herregud, denne torsdagen har vært så lang og jeg skal ikke sitte så lenge, før jeg må reise meg opp for å hente Kasper. Som vanlig, haha. Jeg er jo ubrukelig på matlaging, ikke særlig god på å rydde (synes ikke det er interessant) men er det noe jeg kan bidra med så er det å kjøre / hente. Jeg har altså vært ute av døren fra 08 i morges da jeg satt meg i bilen, jeg har enda ikke helt lært meg å planlegge med tanke på trafikken. Egentlig tar det bare 15 minutter å kjøre fra meg og til sentrum, men om jeg skulle være uheldig å bomme på tiden.. Da kan jeg fort bli sittende i en times tid. Det er grenser på hvor mye man synes det er gøy å høre på lydbok og podcast også, som jeg gjør hver eneste dag. Som jeg forresten etterspurte i podcasten, jeg vil gjerne ha tips til god krim! Jeg hører virkelig aldri på krimbøker, eller leser det for den saks skyld. Jeg synes det er så uinteressant med fiktive historier og politi hit og dit, men – det må da finnes noe skikkelig bra der ute, siden sjangeren er så stor? 

Denne kjolen jeg fikk låne på shoot i dag var så søt! Den var fra Nelly. 

Jeg har hatt to møter, vært hos PT, stylet håret hos Fetisha, spist lunsj med noen venner og så videre på photoshoot og intervju med Det Nye. Det var skikkelig god stemning med jentene der, sånt er så herlig. Enkelte ganger man det være kleint å skulle utlvere så mye av seg selv til journalister, men om de du møter er åpne og ikke minst deler av sine egne historier går det som en drøm. Slik var det i dag!

Nå har jeg akkurat kommet hjem og skal som vanlig se episodene av Sophie Elises Verden. Jeg er så glad disse episodene kommer akkurat nå, for jeg får endelig vist mye mer av min hjertesak – nemlig dyr. Vi besøker dyrebeskyttelsen og drar innom dyrevernsaliansen for å lære mer om en industri de færreste kjenner godt nok til. Inkludert meg selv, det er enda mye å lære.

I kjent stil er det en god blanding av temaer, vi drar nemlig også innom Fornebuklinikken hvor jeg har min første konsultasjon angående å fjerne silikon. På det tidspunktet var jeg enda ikke helt sikker, så det kommer noen interessante samtaler der. Og ikke minst, jeg får se et bilde jeg HELT hadde glemt av. Veldig privat stemning! Det er jo litt dårlig timing at dette sendes med tanke på debatten haha, men igjen – jeg synes episoden er veldig fin og belyser akkurat dette teamet på en veldig bra, og ikke “påtvingende” måte for noen. Det er liksom ikke snakk om hvordan man “burde” se ut, men mer fysiske plager.

Dere vet hva som gjelder! TV2 Sumo akkurat nå, eller TV2 livsstil i kveld. Håper dere liker, og gi meg gjerne tilbakemeldinger! Neste uke kommer de SISTE episodene, det er trist å tenke på.. Alltid rart for meg når det slutter.

43 kommentarer
    1. Er ikke sånn superglad i krim selv, men en krimroman jeg likte utrolig godt, og som skiller seg fra de typiske «politikrimbøkene» er «Størst av alt» av svenske Malin Persson Giolitos.

      Handler om skoleskyting, og var utrolig spennende 😊

    2. Kan skrive under på at boken “størst av alt” er utrolig god. Leser alltid før jeg skal legge meg, og pleier å bli trøtt og sovne ganske fort, men da jeg leste den boka syntes jeg den var så spennende at jeg måtte lese litt Charles Dickens etterpå for å bli trøtt 😅

      Lurer litt på om du har vurdert å bytte til e-bok. Blir jo mer miljøvennlig i lengda spesielt så mye som du leser, pluss det er billigere. Anbefaler virkelig Kindle, og var selv en skeptiker som “måtte” holde boken i hånden for å få hele opplevelsen med lesningen.

      1. Jeg er også veldig fornøyd med min Kindle! Jeg ble lei av stadig overfylte bokhyller og bøker jeg måtte gi opp fordi jeg strever skikkelig med å lese veldig liten font. Bøkene jeg liker å lese blir heller ikke alltid oversatt til norsk (leser feks en del skrekk og fantasy) og da er Kindle veldig greit. Elsker den innebygde ordlista om jeg skulle støte på et ord jeg ikke kjenner. Amazon er ikke mitt favorittselskap i verden og en Kindle må jo produseres, men for min del veier fordelene ganske tungt i Kindle sin favør.

    3. Åh.. krim-verden har jo så mye bra å by på! Bøkene om Jonna Linna av Lars Kepler er vetdt å lese.. og ikkr minst Sebastian Bergman bøkene av Hjort Rosenfeldt. Det er mye bra.. men kanskje d bare ikke er din greie. Men gi det et forsøk!

      Ha en fin kveld!

    4. Syns det er SÅ viktig det du sier om at et ønske om bok skal komme fra deg, og ikke fra redaktører og forlag! Jeg er helt sikker på at du kommer til å skrive fler bøker, da. Og det gleder jeg meg til!

      Jeg ELSKER jo krim, og har lest alt av Jo Nesbø. Det er en grunn til at han selger mest krim i verden, haha!
      Ellers liker jeg Henning Mankell også! Veldig mye bra. Jeg liker egentlig å lese i alle slags sjangre, jeg. 🙂

    5. Jeg kan anbefale deg boken «Krittmannen» av C.J. Tudor. Veldig spennende hele veien. Boken «64» av Hideo Yokoyama skal også være bra, men denne har jeg ikke lest ennå. I tillegg vil jeg anbefale deg boken «Siste dans for Mathilda» av Tamara McKinley. Det er ikke krim men bare en skikkelig bra bok med en veldig overraskende slutt😊

    6. Truecrimepodden, jeg er hekta 🙂 “Alle mordene er ekte. Ofrene også. Morderne har drept, spist og ødelagt ofrene sine, og vi forteller hva som skjedde. Vi sparer ikke på detaljene, men går grundig inn i historien bak drapene, og helt inn i morderens mørke sinn. Det advares mot sterke inntrykk. Truecrimepodden er skrevet og lest av Pernille Radeid.”

      De tar opp mange av historiens verste drapssaker, og også type “mystiske” forsvinninger og dødsfall.

      Prøv 🙂

    7. Skikkelig svevende blå FLØYEL kult å koselig innlegg du er DRØMMENES fantasi og en sol ned gang som farget himmel rød langt i Nord koselig at Kasper kommer til deg synes jeg ønsker deg alt godt og en fantastisk riktig god kveld fra meg å puse kompis sophie Elise hilsen Kristian Magnus 😀♥️🐱🌌

    8. Hei! Fikk så lyst å legge igjen en kommentar denne gangen. Har fulgt deg lenge, og syns at du skriver godt, er modig kreativ og et interessant menneske! Syns du har blomstret i det siste, og etter at du ble sammen med Kasper. Etter debatten i det siste ble jeg litt skuffet over at du forsvarer deg selv en del, og har en del “men”. I alle fall at du ikke tok gullbarbien seriøst? Jeg viste ikke om noen gullbarbie før debatten, og det er sikkert mange som meg. Så det er ikke så urealistisk at vanlige ungdom og ungdom gikk inn for å stemme nettopp for å sende deg et signal når de hørte om denne muligheten. Det syns jeg du burde ta til deg. Ved å legge deg flat i debatten, men likevel komme med forbehold /men/ motsvar i egen podcast virker du kalkulert.. dette var i alle fall ikke jeg så fan av. Håper du tar det til deg. Når noe berører andre har du alt å vinne på å prøve å forstå deres side og legge deg flat, selv om du er litt uenig.
      MEN når jeg så episoden i dag så jeg igjen gnisten din. At du bruker kreftene dine på dyrevelferd ( selv i en dårlig periode psykisk) HEIER SÅNN PÅ DETTE! Det lyser igjennom at det er noe du virkelig bryr deg om, og det har jeg også merket gjennom bloggen. Når du snakker om noe som du virkelig brenner for gløder du ekstra! Så fint og takk for at du bruker stemmen din til noe samfunnsnyttig og større en deg selv.

      Hilsen en bloggleser som har vært med siden du begynte på jenterommet hjemme i Harstad!

    9. Åhh har så mye krimtips! Som noen over her nevner: Lars Kepler er fantastisk! De (et ektepar) har skrevet en serie, de første fire bøkene er noe alle bokelskere bør lese. Stort pluss med den serien er at bøkene har et helt spesielt språk, se selv! Første bok heter Hypnotisøren. Kristina Ohlsson sin serie om Fredrika Bergman er også veldig bra, første bok heter Askepott. Gråt litt når serien var slutt (siste bok kom ut før jul). Hjorth og Rosenfeldt som noen over her nevner er også bra og har interessante karakterer, men første bok er ganske treig så ville ikke startet med den om det er første krim du skal lese. Vil til slutt nevne Chelsea Cain også. Etter min mening verdens krimdronning. Bøkene er ikke helt nye, men fyyyy fader. Har lest alle bøkene minst fem ganger, de er råbra. Nevnes til slutt kun fordi jeg ikke tror de finnes på lydbok. (Googlet de nå, og jo de finnes på lydbok! Da må du starte med de, første bok heter ondskapens hjerte. I dare you :D) lykke til, håper noe faller i smak. Hold oss oppdatert på hva du prøver ut da 🙂 og har 100 andre tips så si ifra om du vil ha mer.

    10. Så bra video Joakim lagde .Han er superflink. Skjønner ikke hvorfor han ikke har kommet med sånt mye før, og mye mer ? Fikk frysninger 😊 De kattene og kaninene var jo så søte 😍 Jeg elsker katter 😽 Synes det var fint at du viste konsultasjon angående fjerning av implantatene. Og synes du skal fortsette å vise deg selv på godt og vondt, ikke sladde deg selv og bli politisk korrekt for å gjøre “haters” fornøyd. Jeg liker åpenheten og at du viser fra din hverdag. Ikke la deg kue. Vær ekte deg 💋 klem Lene

    11. Sophie Elise!! Trenger din hjelp!! De har begynt å henge Arnardo sirkus plakater rundt omkring der jeg bor, bør jeg og vennene mine rive de ner? Eller har de sluttet med dyremishandling?

    12. Jeg elsker krim, og leser nesten bare krim 🙂 Jeg vil virkelig anbefale bøkene til Camilla Lackberg! De er helt utrolige. Ellers er jeg enig i de andre her 🙂

    13. Hvis engelsk podcast er greit hadde jeg absolutt hørt sesong 1 og 2 av Serial, og The teachers pet. Sistnevte er australsk. Kjempespennende!!

    14. Jeg er veldig glad i krim og leser nesten bare det. Hvis jeg skal trekke frem spesielt en forfatter, så er Lars Kepler bøkene i en klasse for seg selv! Spennende fra første side, skummelt og gode historier. Anbefales på det sterkeste!

    15. Så søt i de siste to episodene og elsker at du bryr deg om dyr. Og skikkelig fin med lugg altså, er ikke mange som kler det (som jeg har sett).

      Vil nevne i tillegg at jeg synes du gjorde det skikkelig godt i den debatten som nettopp gikk. Ikke mange som er like tøff og ærlig som deg, det synes jeg det bør gi creds til.

    16. Til deg som har skrevet Elsk Meg; Les Piken På Toget av Paula Hawkins… Greide ikke legge den fra meg, og jeg er kresen når det gjelder bøker.

    17. Hei. Jeg har lest utrolig mue krim, og kan derfor anbefale deg Dan Brown sine bøker (han som skrev da vinci koden). Det er bare å velge en bok, for alle er skikkelig bra uansett 🙂 Også trilogien til Stieg Larsson er noe av det bedre der ute. Men jeg synes den første boken var litt treig i starten, så ha litt tålmodighet med den. Når den tar seg opp er den perfekt. Også et siste tips; Lars Kepler-serien.
      Dette er alle bøker som har veldig mye dybde, og det er nettopp jeg elsker de 🙂

    18. Jeg har lest alle krimbøkene av Jørgen Jæger. Utrolig spennende, så anbefaler de absolutt! Begynte med Monster, og jeg leste de ikke i rekkefølge. Har ikke hørt de på lydbok da, så kan ikke si noe om hvordan de oppleves der 🙂

    19. Jeg er så glad for at du fronter dyrevelferd og oppsøker Dyrealliansen Glad du tar opp griser som nok er en av de artene vi behandler dårligst-dessverre,men du taler vel med to tunger når du lar Gilde og leverpostei med bacon sponse serien eller…Ellers heier jeg på deg-du kan påvirke mange til å tenke at hva vi spiser gjør en forskjell

    20. Jeg liker veldig godt bøkene til Kepler og bøkene til Cilla & Rolf Börjlind! Börjlin sine bøker er også gjort om til tv-serie på NRK (Springflo) men bøkene er absolutt best!

    21. Nevnte det nylig i et annet innlegg, men skriver det bare her også siden du etterspør det: Les/hør Dark Places as Gillian Flynn. Samme forfatter som skrev Sharp Objects (som HBO-serien med samme navn er basert på). Ellers anbefaler jeg med forbehold Stalker av Lars Kepler. Jeg sier med forbehold fordi den skremte vettet av meg, og jeg har fått inntrykk av at du er ganske husredd og redd for nettopp den situasjonen folkene i boka havner i. Men fy faen, som skrekkfilm fanatiker er Stalker det mest skremmende jeg har lest/sett, og du blir helt fengslet. Liker selv utradisjonelle krimbøker, men klarer ikke typ Jo Nesbø-krim. Kjedelige flate karakterer og gjentakende fortellerteknikk. Gjesp.

    22. Vet ikke helt hvordan jeg skal få svar hos deg, så prøver her. Den healeren du bruker, holder h*n på med fjernhealing også? Er det noen du vil anbefale videre? Om du har et navn så send meg gjerne mld på instagram under Ingridnordal 😊

    23. Som flere over her sier, “Størst av alt” er innmari god, og er ikke en typisk krimbok.
      Den beste krimboken jeg har lest er “Jeg lar deg gå” av Clare Mackintosh. En psykologisk thriller som er umulig å legge fra seg!

    24. Hei 🙂 Jeg har en oppgave på skolen som går ut på fordypning i et forfatterskap, kan jeg lese “elsk meg”, når jeg ikke har lest “forbilde”? Og samtidig forstå like mye? Kleem

    25. Vet ikke om de er på storytel men sjekk ut Liza Marklund sine bøker om Annika Bengtzon. Har også kommet som tv-serie. Ellers elsker jeg Camilla Läckberg sine bøker om Fjällbecka. Svenskene kan sin krim 🙂 Digger podden forresten og du MÅ snart starte å lese inn den siste boka di please 😀

    26. Kan på det høyeste anbefale en bok som heter «En nesten vanlig mann». Det er første boken i en serie på 4. De er skrevet av Buthler og Ohrlund, og er seriøst det beste jeg noen gang har lest/hørt. Jeg elsker de bøkene. Anbefalte dem til alle, og nå har både far og mine tre brødre hørt dem. Bøkene et blitt en storfavoritt her hjemme. Du er inne i hodet på en psykopat så lenge, at du begynner å forstå og til og med være enig i tankegangen hans til tider. Helt sykt. Kan ikkje få anbefalt nok.

    27. Hvis du skal lese krim er det bare ett navn som gjelder: Jo Nesbø. Om du ikke liker krim i seg selv er det allikevel verdt å lese bøkene hans, på grunn av måten han skriver på. Det eneste som er et liite minus er at du bør (må ikke, men bør) starte forfra og Flaggermusmannen og Kakerlakkene er ikke de beste. Men med Rødstrupe tar det seg kraftig opp, og innen Snømannen kommer du til å være frelst! Ps glem Lars Kepler. Selve historiene er spennende, men han er overhodet ikke like god som Nesbø språklig sett. God helg!

    28. Alle bøkene av Lars Kepler. Selv va “Ildvitnet” favoritten.
      En del av bøkene til Kepler bær preg av noe overtroisk, uten at det blir for mye

    29. Hei Sophie! Jeg syns også det er litt vanskelig å bli ordentlig tatt av fiktiv krim. Men samtidig elsker jeg krim, studerer det og ser på alle mulige krim serier. Jeg har funnet noen bøker som er helt oppslukende. Blant annet “The innocent man”, den finnes også på Netflix som dokumentar men jeg håper du ikke har sett den og heller leser boken! I tillegg er alt annet fra John Grisham fantastisk, han er jurist og forfatter, og skriver bøker om ekte krim historier. “A time to Kill” er også superbra!

      Håper du vurderer disse.
      God fornøyelse, de ble slukt her.

    30. Jeg anbefaler deg å lese noe av en av de største krim forfatterene gjennom tidene; Agatha Christie. Hun har to veldig koselige hovedpersoner miss marple og Poirot. Er veldig spennende bøker. Mord på orientekspressen er helt fantastisk. De funker veldig bra på engelsk lydbok og.

    31. Ekte krim, og ikke bok med podcast. Rättegångspodden, alle er bra, men mordet i Askersund er verst. Tipper du vil høre på de.

    32. Krimtips: Serien om Erlendur Sveinsson av Arnaldur Indridasson 🙂
      Mons Kallentoft har en flott serie om etterforskeren Malin Fors.
      Karin Fossum sin serie om Konrad Sejer. Kun Mons Kallentoft sin som ikke ligger på storytel (ligger noe med svensk tale)

      Sitter å hører på podkasten din nå. Akkurat hørt episoden med faren din, og nå den etter 🙂

      Etter å ha lest bloggen din lenge, bøkene dine og hørt podkasten må jeg bare si; Fy flate så rå du er! Du har virkelig vokst opp og vist at du er fornuftig, moden og omsorgsfull ung dame 😉 Stå på!

    33. Som flere nevner kommer man ikke unna å nevne Jo Nesbø når det er snakk om god krim. Etter å ha lest “Den falne engel” av Daniel Silva lurer jeg på om han kanskje er enda bedre.

    34. Jeg elsker krim, og vil veldig gjerne anbefale Lars Keppler. “Hypnotisøren” (første bok i serien) er seriøst den beste boken jeg har lest. Vet ikke om den ligger som lydbok noe sted, men den er verdt å kjøpe altså.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg