dans, miljø og drama

Reklame | egen kolleksjon

Jeg kan nesten ikke fatte hva som skjedde i går. Det var herlig å være på dansegulvet igjen, Emilie og Santino er fantastiske, men midt i dansen får han skulderen ut av ledd! Om man går tilbake å ser på klippet fra dansen så kan man se at jeg stopper å danse fordi jeg ser at noe skjer, så begynner jeg plutselig å hoppe + klappe fordi jeg tror det går fint ( og jeg trodde ikke jeg syntes på kamera 😅😅) men så gikk det ikke fint i det hele tatt. Jeg syntes så utrolig synd i dem begge etterpå, men heldigvis gikk de videre likevel. Så fortjent, og jeg håper alt går fint i uken som kommer. Det er utrolig imponerende hvor bra de presterte selv med store smerter!

Sminken av Dajana, helt magisk. Hva jeg ikke skulle gjort for å kunne lage dette selv. 

De som gjør håret på Skal Vi Danse er så flinke. Hver eneste gang blir det bra! 

Ekstra løshår, så klart! 

Sett bort fra skulder ut av ledd, så var det en fin kveld! Jeg ble kjent med mange og stemningen var god, selv om jeg liker å trekke meg litt tilbake for å få energi (mange folk gjør meg sliten). Midt på dagen tok jeg meg en liten pause. Gikk ut i solen, og så møtte jeg Adelen på lunsj. Hun har blitt en så nær venninne for meg (og Kasper, det elsker jeg), men nå har hun flyttet til Madrid og vi fikk til en kjapp reunion i går. Da jeg var 18 år og hørte på Bombo, en av låtene hennes, hadde jeg aldri sett for meg at vi skulle bli så close. Jeg tror vi kommer til å være venner leeeeeenge, gleder meg til å besøke henne i Madrid.

Jeg hadde på meg en nydelig cardigan fra min egen kolleksjon. Du finner den HER. Sollia heter den! Settet er fra Chiquelle.

Jeg har den på meg i dag også, pluss treningstøy – en runde på Barrys blir det hver søndag. Cardigan er så behagelig, jeg er veldig sensitiv over ull som stikker og klør.. Denne er det motsatte. Det føles nesten som bomull, helt mykt og nydelig. Du finner den som sagt HER, og det er en av få plagg som ikke er utsolgt enda. Derfor kan det være lurt å slå til

Dette er boken jeg har lest de siste dagene, blant annet (jeg leser tre ulike bøker om hverandre akkurat nå). Jeg elsker at bokhyllen min er som et lite bibliotek hvor jeg ikke aner hva som dukker opp, jeg kan ikke huske alt jeg har kjøpt. Inspirert av denne tenkte jeg å lage en liste med små ting du kan gjøre for miljøet, og et lite steg blir fort mange skritt, etterhvert. Her kommer det;

🌎 Ha byttekvelder med venninner! Jeg hadde det forrige uke, vi låner eller bytter ting av hverandre – så føles det som nytt. For eksempel skjønnhetsprodukter man har fått i gave men ikke har behov for, en genser man ikke passer, bukser man er lei av, osv. Skikkelig gøy!

🌎 Les bøker og se dokumentarer om klima. Jeg får alltid et lite “kick” etterpå og lever et mye mer bærekraftig liv.. Helt til jeg glemmer det, og det dabber av igjen. Men hver gang tar jeg med meg noe viktig – som for eksempel at jeg ikke reiste på ett år (jeg ser for meg å leve et liv helt uten reising når jeg blir litt eldre men akkurat nå er jeg ikke klar), at jeg ble veganer hjemme, at jeg byttet til el-bil, osv.

🌎 Vi trenger politikere som gjør upopulære valg for oss, tror jeg. Om det er tillat for meg å fly, så gjør jeg det. Om det er mulig for meg å shoppe en billig jakke som jeg synes er fin, så gjør jeg det også. Der tenker jeg kortsiktig, og er egoist. Jeg tenker når jeg kjører igjennom Oslo “fy faen så irriterende det er å kjøre her uten parkeringer og omkjøringer”. Men, det er jo BRA! For hadde det ikke vært vanskelig for meg å kjøre, så hadde jeg gjort det hele tiden, og dessuten med en bensinbil fordi det er enklere. Jeg personlig trenger noen som tar upopulære valg for meg, og tror at vi mennesker må tilpasse oss samfunnet og tiden vi lever i, ikke at samfunnet skal tilpasse seg oss.

🌎 Legg merke til hvordan du bruker vann. Det vil si, lar du alltid vasken stå å renne når du pusser tennene, dusjer du ekstremt lenge, vasker du opp for ofte?

🌎 Ta med din egen pose på butikken. Husker du det ikke, så lar du være å handle. Når jeg går på butikken, har lagt alt i vogna men oppdager at jeg har glemt min egen pose, så “straffer” jeg meg selv ved å måtte legge alt tilbake, og heller handle en annen gang. Slitsomt, men sånn må det nesten være.

🌎 Spis mindre kjøtt og meieri. Jeg vil varmt anbefale gruppen “Veggispreik” på facebook og instagrammen @vegally.no. Der finner du masse enklere og inspirerende tips! Det beste er om man ikke gir opp noe, men heller erstatter med sånt som er bra for deg.

🌎 Ha alltid med deg vannflaske ut, slik at du ikke må kjøpe. Etter at jeg fikk en fin vannflaske som jeg faktisk er glad i, har dette blitt så mye enklere. Finnes det egentlig noe mer bortkastet enn å kjøpe en flaske med vann?

En annen ting jeg virkelig innså av den boka er, det hjelper ikke å være bastant eller å rope i hvert sitt hjørne. Det eneste man kan gjøre er å inspirere og samtidig akseptere at alle er på ulike steder i livet. Jeg tror mange flere influencere hadde snakket om klima og miljø, hvis det var rom for å feile / ikke gjøre alt helt perfekt. For de fleste gjør jo ikke det, og nettopp oss må det være rom for å inspirere også.

Håper dere har det bra 🌸 Jeg går igjennom et par ting og har mye jeg må vurdere, men sånn er det i perioder.

49 kommentarer
    1. Ja ja och ja men att lämna tillbaka allt för att man har glömt en påse och strunta i att handla för det? Drøyt. Jag är till exempel tvåbarns mamma och jag kommer inte springa och lägga tillbaka allt jag skulle handla till mig och mina barn för att jag har glömt en påse 😂

    2. Må bare si at du strålte igår, var såå gøy å se deg danse igjen<3 Og i tillegg se hvor bra du taklet hele situasjonen med armen, skikkelig imponerende!!

      1. Åh takk!!! <3 Skikkelig gøy å danse igjen! Det med armen hadde jo ingenting med meg å gjøre, er så imponert over de to som klarte å stå på, showet ut. De burde fått mye mer creds for det av dommerne, det var jo masse videre i dansen de ikke fikk gjort – nei, jeg ble skikkelig imponert!

      2. ISå hyggelig du er venn med adelen! Lurer på hvordan forholdet er mellom deg og benji nå? Dere føltes som et firkløver i fjor 🙂

    3. Hvordan var det å se alle kjendisene som er med i år? Tror du at du å Isabel raad noen gang kunne vært venninner ? 🙂 Du såg nydelig ut og så kjekt å se deg danse igjen <3

    4. Synes du strålte på parketten synes jeg å koselig å se deg igjen å Nydelig bilder synes jeg å du skinner alltid du sophie Elise koselig å kult innlegg synes jeg ønsker deg alt godt og en fantastisk riktig god kveld fra meg å puse kompis sophie Elise hilsen Kristian Magnus 🐱🦋🗻⛰🏔✌☀️⭐

    5. Hei!
      Vil bare anbefale deg å se episoden om plastposer av Folkeopplysningen på NRK (ligger på nett). Den oppklarte en del ting jeg tok for gitt var gode tiltak for miljøet. I hvert fall hvis du bruker handlenett, om du bruker gamle plastposer på butikken blir det en annen sak 🙂

          1. Viser hvor utrolig viktig det er å være kritisk til “trender” som florerer uten faktiske bevis bak seg. Det er jo ille at veldig mange bedrifter nå handler basertt på at dette pushes i alle sosiale medier, blant influensene osv. Å lage produkter av papir betyr å kutte ENORME mengder trær, og det er faktisk mye verre for miljøet å produsere papir-poser, papir sugerør osv. Plastikk er bedre frem til det havner i naturen, så med mindre du er en som slenger søppel ute er faktisk plastikk mye bedre.

    6. Jeg har fruktoseintoleranse (medfødt), men vil så gjerne kutte ut kjøtt. Ernæringsfysiologen min sier at det ikke går, men jeg klarer nesten ikke spise kjøtt mer etter at jeg har blitt så opplyst om kjøttindustrien. Har du noen gode tips til meg?

        1. Men jeg har ikke malabsorpsjon, jeg har intoleranse. Veldig stor forskjell. Kan ikke spise frukt, grønnsaker, nøtter, frø, korn (all mel), osv. Så det eneste jeg tåler er kjøtt.

      1. Ah, jeg er dessverre ikke ernæringsfyseolog! Jeg vil skikkelig anbefale deg å spørre i gruppen Veggispreik, der er det mange folk som vet hva de prater om. <3

        1. Er den på facebook? Det skal jeg absolutt gjøre! Takk ☺️ En ernæringsfysiolog anbefaler kun kjøtt, og det er så trist å være vitne til. Skulle ønske de ble mer opplyste og kunne komme med tips som erstatning til folk som meg.

    7. Jeg har en venninne som ikke er rett på en flekk men nå har hun gjort noe virkelig inspirerende! I anledning miljømåneden har hun bestemt seg for å ikke bruke bankkortet i hele september. Konsekvensen er at når hun skal handle må hun selge noe annet, og hun må enten samkjøre til jobb eller gå flere kilometer i alskens uvær. Når hun går har hun med seg en plastpose som hun plukker søppel og tomflasker i. Kontoen hennes på insta heter linda_sparer_penger – anbefales 😀

      Strålende jobb på parketten!

    8. Jeg får latterkick hver gang du skriver om miljø og miljøvern 😂😂😂😂🤣🤣🤣 “lyset er på men ingen er hjemme ” er det som slår meg da 😂😂😂😂🤣🤣🤣🤣

    9. Du snakker jo en del om miljø og leser mye bøker. Et lite kritisk spørsmål til deg: Hva med lydbøker eller Kindle, slik at du slipper å kjøpe haugevis av papir, og da på denne måte støtte nedskjæring av trær? Dersom du lar vær å kjøpe en bok, kan du være med å bidra til at det ikke kommer ekstra opplag av akkurat den boka fysisk, og dermed kan du stoppe en, eller i ditt tilfelle flere, produksjoner av nytt opplag. Husk at det trengs bare en person for å stoppe dette. Altså, den ene personen som gjør at de ligger under grensa for å måtte komme med et ekstra opplag 😊

    10. Hei! Elsker at du prøver å inspirere leserne dine til å leve mer klima- og miljøvennlig<3 Jeg sendte deg nylig en forskningsartikkel relatert til hvilke miljøtiltak som har størst effekt på ditt karbonfotavtrykk, men du får sikkert haugevis av DMs på insta. Den er spesielt rettet mot effekten av å få ett færre barn: https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/aa7541

      Ettersom du nevnte i podcasten at dere får mye kritikk for det synspunktet, kanskje det kan være en idé å sende artikkelen til de som er uenig. 🙂 Spoiler: i følge studien er effekten av å føde ett færre barn (i USA vel og merke) like stor som 700 tenåringer som bestemmer seg for å resirkulere så mye som mulig resten av sine liv. Verdt å lese! Jeg mener absolutt ikke å kritisere noen som vil ha mange barn, men bare så du slipper hate for å ikke ha forskning på din side.

    11. Av alle folk så er vel du den siste som burde prate om miljø. Hvorfor?

      •du flyr mye
      •drar til USA for neseoperasjom
      •reklamerer for dill og dall og mymuse og Nelly
      •produserer bøker om andre og ræl i PAPIR form
      •kjøper papir bøker hele tiden
      •produserer selvbrunings merket ditt
      •veggis men kjøper skinn og det som er

      Den eneste grunnen til at du stemmer mdg, er fordi du er som et lite barn; du trenger regler å forholde deg til. Du trenger at noen sier til deg at “nå skal du gjøre lekser” hvis ikke så gjør du dem ikke.

      Bevis at du ikke bare snakker løgn og slutt å kjøpe alle de bøkene i papir form, og kjøp e-bok istedenfor. Men det skjer ikke, for du er two-faced.

    12. Hørte på podden nå og det hadde ikke vært et problem om du fløy 2-4 ganger i året, da kan du gjerne snakke om at du synes det er dritt når folk med penger flyr så mye. Du kritiserte jo the Kardashians for å fly så mye. Også sa du noe om at, så lenge jeg vet at jeg er egoistisk så kan jeg gjøre det for jeg er klar over at jeg gjør noe dumt. Hvordan gir det mening? Så så lenge folk er klar over at de skader planeten med å fly mye så er alt helt greit? Det der skjønte jeg ikke helt.

      1. Nei, jeg mente bare at det er viktig å være bevisst det, for da kommer det mer sannsynlig en endring / åpenhet for endring.

        Jeg kritiserer ikke Kardashians for at de flyr mye, jeg synes det er kritikkverdig at de flyr privat, hele tiden.

    13. Hei 🙂 Har et spørsmål til deg. Handler om litt andre ting, men: Jeg har tidligere lest at du har hatt utfordringer iforhold til panikkangst…? Det jeg lurer på er hva du gjorde for å kvitte deg med dette problemet? Du er virkelig tøff og modig🌹

      1. Hei, jeg hadde en del problemer med det før men ikke lengre nå! Hjalp ekstremt mye å kutte ned på alkohol, pluss å ikke utsette meg selv for masse pressende situasjoner over tid (for eksempel store sosiale sammehenger). Jeg tror vi alle er forskjellige og har ulike triggere, så det som funker for meg funker kanskje ikke for deg.. Men, det hjelper å kartlegge hvor det kommer fra. Klem <3

    14. What for beautiful pictures! Amazing are especially 1, 2, 6 and 9 and super beauty top is the first pic 🙂

    15. Jeg blir så glad av å lese dette! Det at du som har så stor påvirkningskraft bryr deg om, og ikke minst formidler, klimaproblematikken på denne måten er fantastisk. Jeg har hatt Per Espen Stoknes som foreleser og er så glad du leser boken hans. Stå på videre! 🙂

    16. Jeg kom over noen innlegg på facebook for litt siden, å hadde egentlig tenkt å kopiere å lime det inn her, men finner det ikke igjen. Men det handlet i grove trekk om at hvis norsk sokkel innen olje og gass forsvinner (som mdg vil), hvor fatalt det kommer til å bli for norge, men også resten av verden. Siden norge har den reneste, mest “miljøvennlige” produksjonen, kommer det til å ramme ikke bare flere hundre tusen arbeidere men også skape store klimaproblemer globalt. Hvis norsk sokkel blir avviklet, sitter produsenter fra f.eks midøsten klar til å åpne kranene, å dette er produsenter som ikke bryr seg om klima i det heletatt. Da vil de visstnok ta over markedet for olje og gass… jeg har ikke faktasjekket dette, men syns det er en veldig interessant vinkling. For Norge ville mest sannsynlig gått i økonomisk krise etter en stund, å hva det gjelder velferden vi har, så ville det også gått med i dragsuget der altså.
      Hva er dine tanker om dette, Sophie?
      For meg så ville det vert mer logisk å bruke mer penger vi får fra olje og gass (som betaler 70% skatt til den norske stat) på å vende snuten ut i verden for å bekjempe klimakrisen. F.eks hjelpe fattige land til å bygge opp resirkuleringsstasjoner, bistå store byer som Manilla, Bangkok o.l, til å erstatte vanlige taxier med elbiler… jeg er ikke så flink til å ordlegge meg merker jeg, men håper du skjønner litt poenget!
      Jeg er selv veldig opptatt av å leve mest mulig bærekraftig, å har lært så utrolig mye av deg, å spesielt etter jeg begynte å høre på podcasten din, å setter enormt stor pris på opplysningene du kommer med når det gjelder dette temaet!

    17. En ide å reklamere for gjenbruksbutikker? Tror du kunne klart å nådd ut til mange på det – eventuelt ta en dag på fretex eller noe sånt å lag youtube klipp?
      Det finnes mange, som NLM gjenbruk for eks som er veldig billig.

    18. Det var så gøy å se deg danse med Emilie og Santino! Jeg forsto faktisk ikke at skulderen hadde poppa ut før programlederne kom løpende og dommerne skulle til å snakke – da ble det spoling si! Men må si at dere alle hadde helt fantastiske pokerfjes, eller danset så sabla bra, at jeg (og sikkert mange andre) ikke fikk det med oss før det ble nevnt. Dere var superflinke <3

    19. Hei Sophie!
      Kan du være med på å løfte Greta Thunberg i denne situasjonen som har vært ekstremt mediestyrt de siste dagene.
      Voksne mennesker hetser hun både pga. utseende, alder og diagnose. Det er kvalmt og se…
      Håper du kanskje kan gjøre det på en eller annen måte.

      Klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg