besøk hos dyrebeskyttelsen

Til å elske dyr såpass mye som jeg gjør, må jeg si meg skuffet over egen innsats på dyrefronten. Fra jeg flyttet til Oslo har jeg både to katter og en hund til foreldrene mine grunnet prioriteringer som kanskje var litt feil – eller helt riktig, avhengig av hvordan du ser på det. Dyrene har det jo hundre ganger bedre hos foreldrene mine enn de ville hatt det hos meg den gang. Men! Nå er tidene forandret, jeg bor i rekkehus utenfor byen, fester aldri, er nesten ikke sosial og reiser knapt.

For en stund siden slengte jeg inn en søknad hos dyrebeskyttelsen for å adoptere en katt. Det var jo ikke sikkert jeg ville komme igjennom som egnet adoptivforelder, men det gjorde jeg! Så i dag var jeg innom på besøk for å møte de til sammen 30 kattene som bor der nå. Jeg sa det som sant er, jeg kan ikke adoptere en katt akkurat , men vil forhåpentligvis gjøre det rundt sommeren da jeg har tid til å være med katten døgnet rundt de første ukene. Aller helst ønsker jeg meg den katten som har vært hos dem lengst og som ingen legger merke til. Det var en tykk liten katt som var fryktelig sjenert men som aller helst ville være rundt meg (hun er ikke på bildene i innlegget ettersom de forrige eierne ikke var snille og heller ikke kan vite hvor hun befinner seg nå). Tidligere ønsket jeg meg bare de søteste og mest insta-vennlige dyrene som finnes, det skjønner man vel om man ser på Charlie. Nå er hjertet mitt en helt annen plass og jeg ønsker oppriktig å hjelpe noen som trenger det og som blir litt oversett ellers.

Det eneste jeg tenker litt på er dette med å reise hjem til jul. Jeg liker å være hos foreldrene mine i to uker når desember kommer, og det er ikke bare-bare å reise med en katt. Det er heller ikke bare-bare å la den være alene i 14 dager (UAKTUELT), så jeg lurer på hvordan dere med katt løser lignende situasjoner? Jeg kan jo heller ikke ta den med hjem på ferie pga andre dyr der. Om jeg skaffer meg et dyr nå vil jeg ha tenkt på alt. Jeg ønsker ikke å gi opp den juleferien hjemme i Harstad, den er enormt viktig for meg på alle mulige måter.

Aller, aller helst ønsker jeg at Charlie skal flytte tilbake til meg, men jeg vet jo at det ikke går. Han har slått seg til rette i nord-norge nå, selv om jeg kan ta vare på han nå uten problem. Jeg ønsker heller ikke å kjøpe en ny hund, det føles liksom så feil når han er der.. Jeg ville nok ha kategorisert meg selv som et hundemenneske, men det tror jeg kun handler om vane. Jeg likte ikke hunder før jeg fikk en selv, da likte jeg kun katter (som jeg er vokst opp med). Jeg vet en katt som er voksen og kjører litt sitt eget, egoistiske løp hadde vært fantastisk fint for meg. Og for katten!

Del gjerne deres erfaringer 🙂 

 

85 kommentarer
    1. Anbefaler passpus til når du reiser bort! Betalt kattepass, og de skifter vann/mat, kattesand og koser med pusen mens du er borte 🙂

    2. Det å ha et kjæledyr, enten det er hund eller katt, krever sitt. Jeg har en hund, den er verdens skjønneste kosebamse 😊 Men man blir jo samtidig litt “låst” når man har dyr.det er mye arbeid og krever sitt. Jeg husker når hunden vår var var valp, så tenkte jeg at nei dette orker jeg ikke mer. Den tisset jo og bæsja over alt, selv om vi fulgte den ut hele tiden😂 Men det kom seg etterhvert når den vokste til. Så man bør virkelig tenke seg om to ganger før man skaffer seg et kjæledyr. Det kommer jo også an på hvilken livsstil man har. I forhold til jobb og slike ting. Men jeg har jo skjønt at du elsker dyr❤ Katt har jeg ingen erfaring med. Lykke til med bestemmelsen😊

    3. Så bra at du virkelig tenker over alle faktorene med å adoptere en katt. Selv er jeg 24 og har adoptert to puser. Jeg bor for meg selv og er borte noen helger i måneden. Jeg adopterte fra det lokale dyrevernlaget og ble kjent med dem som jobber som frivillige der, og de passer kattene mine når jeg er borte. I julen reiste jeg hjem til mamma og pappa, for jeg som deg, setter virkelig stor pris på juleferien. Begge kattene var med de også, selv om mamma og pappa har to katter og hund. Det gikk veldig fint. Jeg holdt dem inne hele tiden, og var så heldig at jeg kunne holde dem adskilt om nettene i en kjelleleilighet hvor soverommet mitt er. Kanskje du kan gjøre noe lignende? Vil uansett rose deg for å adoptere! Det er virkelig noe som varmer hjertet. Jeg er sjeleglad i mine to puser.

    4. Hei, jeg har to katter og når jeg f.eks er på ferie i to uker, så får jeg et familiemedlem eller en venn til å bo i leiligheten min til jeg kommer tilbake. Er det kortere reiser, så kan det holde at de er innom hver dag og sjekker. Naboer pleier også å være behjelpelig og det kan være lurt med kattedør. Lykke til<3

    5. Jaaa <3<3 Har vært fosterhjem hos dyrebeskyttelsen, og det kan virkelig anbefales til alle som ikke har mulighet til å adoptere akkurat nå! Perfekt for studenter også da DB dekker alle utgifter, utstyr, transport osv. Helt supert at du skriver om dette – adopt dont shop! Finnes kattehotell når du skal på ferie 🙂 Blir så glad for at du skriver at du vil ha den som har vært der lengst. Folk vil som regel ha de søteste og yngste… Tenk den gleden av å gi et varig, godt hjem til en stakkars som har levd et fælt liv ute, for så å tilbringe masse tid/år hos DB uten å bli valgt. Håper du finner deg en perfekt match 😍 <3 Oppdater oss!

    6. Det finnes mange supre dyrehotell/kattehotell rundt Oslo området som kan ta kjempe godt vare på kattene dine mens du er ute å ‘reiser’, så jeg ville nok ikke tatt de med helt til Harstad. Det koster jo selvfølgelig litt, men kjenner selv en som har de to kattene sine på et over en ferie for litt siden, og de hadde det supert! Les deg opp på de forskjellige stedene, og tilbakemeldinger fra folk som har brukt tjenestene deres, så finner du nok et som passer perfekt for deg og din kommende katt. Så og si alle familier med dyr drar bort noen ganger, så de småturene du evt tar deg tid til vil ikke kattene dine ta noe skade av. En annen mulighet er selvfølgelig å få en venn til å være innom et par ganger om dagen hjemme hos deg, men jeg tror faktisk et dyrehotell er bedre, der tilpasser de etter hva akkurat din katt har behov for osv, og de får også dagelig stimuli gjennom lek og sosialisering blant mennesker (eller andre katter om de trives med det) men som sagt; vær kresen på hvilke du evt velger, og jo fler positive tilbakemeldinger de har jo bedre, men det vet jeg du hadde tatt deg tid til!
      Jeg er også super glad for at du vurderer å ta den eldste/den som har vært der lengst, det er som regel de som trenger en nytt og trygt hjem mest.. og hvordan de oppfører seg der hvor de er nå vil absolutt ikke være hvordan de ender opp med å bli så fort de blir trygge å komfortable i et nytt hjem. Så ikke vær redd for det!
      Jeg tviler ikke på din evne til å ta vare på en katt nå da jeg tror du vet og har lært akkurat det de trenger, og hva det faktisk innebærer + at som du sier, livet ditt er mye mer stabilt nå.
      Lykke til!

    7. Jeg pleier å ha pus kompis pået katte Hotel og puse kompis er stor fornøyd med det så det kan jeg anbefaler jeg og katten kan vere der så lenge du ønsker koselig bilde synes jeg du er favoritten min og en kuling av en going synes jeg ønsker deg alt godt og en vidunderlig riktig god kveld fra meg å puse kompis sophie Elise hilsen Kristian Magnus 🐱♥️🌌😀

    8. Har ikke du hatt mange hunder og katter som du bare har gitt til foreldrene dine? Så neste du får ender vell hos foreldrene dine om et parr mmd.

    9. Jeg bor i Tromsø da, men regner med de har samme tilbud i Oslo. Her har vi flere «kattehotell» eller «kattepensjonat». Det er helt supert, og jeg er veldig nøye på folkene jeg levner katten min til. De har kjempegod kompetanse på dyr, og bruker mye tid på kos og samvær. På kattehotellene jeg har brukt så får katten sitt eget rom, og med mulighet til luftebalkong.
      Jeg elsker at du ønsker å adoptere fra dyrebeskyttelsen! Jeg har min katt der i fra, og den har utviklet seg fra å være en redd villkatt til VERDENS største koseklump. Og bare tanken på at jeg har reddet den fra et fælt liv ute på gata, varmer sånn i hjertet😍

    10. Anbefaler å bli godt kjent med den katten du vil adoptere før du tar den med deg hjem. Og få all informasjon du kan om tidligere liv og eiere til katten. Vi adobterte en kattunge fra dyrebeskyttelsen oktober 2017, og vi får enda ikke lov til å ta på han. Vi ble fortalt at det var en villkatt som ble født ute, som ikke gikk så godt overens med andre dyr og som syntes det var skummelt å være ute. Det viser seg at det kun er mennesker som er skummelt for han, da han elsker å være ute, og går godt overens med alle kattene i nabolaget og den andre katten vår. Vi har prøvd alt nå, fra “calm” fór til feliway.. men ser kun 1 utvei nå, da han hele tiden går med “høye skuldre” rundt oss hjemme..

      Ellers bruker vi å få hjelp av naboer når vi er på ferie. Ellers er det også mange kattehotell, noe vi kommer til å benytte oss av nå til sommeren 🙂

    11. Jeg adopterte ei pusejente som var skikkilig traumatisert å som trengte talmodighet og forsiktig fremgang med alt ifra kos å annet! Hun var en av disse “vansklige” kattene… men jeg angrer ikke en dag på att jeg fikk akkurat henne! Hu er å forblir hjerte mitt! Jeg har flyttet 6 ganger med henne på slep å hu finner seg i det,! Hu stoler ikke på andre enn meg å typen som måtte bruke 4 mnd på forsiktig tilmærming i starten! Men når jeg skal på reise en sjelden gang så tar enten typen eller foreldrene mine seg av sand,mat,kos… foreldrene mine får fremdeles ikke kos å hu viser ikke til dem en gang. Men hu greier seg fint alene i 2 uker!

    12. Når vi reiser fra vår katt over lengre tid, så spør vi våre nærmeste om de kan bytte på å mate han og gi rent vann. Det går alltid fint, men vi bor jo ganske landlig til, så katten er veldig selvstendig og trenger ikke kattesand inne. (har også katteluke inn til vaskerom/egen liten gang)

      Btw.. Lurer bare på hvorfor du velger å ha Charlie løst på fanget i bilen og ikke i bur, når dere er ute å kjører?

    13. Jeg har ordnet meg en kattepasser-dame som passer mens jeg er på ferie og jeg passer når hun skal bort. Eller så spør jeg venner.
      Når man reiser bort burde man ha en som kan sjekke innom _hver_ dag. Mate, bytte i kassa og kose litt. 🙂

      Det funker veldig fint!

    14. Hvis familien har reist på ferie i to uker, har vi hatt kattene på et pensjonat, og de har trivdes med det til tross for at de misliker andre katter. Blir vel vandt til situasjonen etterhvert, selv om de blir kjempeglade for å se oss igjen etter ferien! Vi har pleid å bruke Follo Kattepensjonat en halvtime unna Oslo. Fantastisk snill dame som virkelig kan det å passe katter, og alle blir ivaretatt. Hun husker kattene, forstår hvordan de skal trives og har både ute- og inneområder til dem, samt eget privat sted hvis de vil være i fred. Jeg kan ikke anbefale det nok! Husk at man faktisk ikke må være hjemme 52 uker i året for å være en god katteeier, 50 elskverdige uker (eller det som er best for dere) er mer enn bra nok, og jeg er sikker på at den får et godt hjem med masse kos.

    15. Ah, det er så fint at du vil adoptere! Elsker også at du ikke kun vil gå etter den fineste katten.

      Tanten min har adoptert de kattene hun har hatt de siste årene, utenom i barndommen da. Hennes erfaring er at de ofte er mye mer takknemlige. De vet gjerne hvor de har kommet fra.

      Jeg har ikke dyr selv, men jeg har passet mange andre sine dyr. Eventuelt kan du la en venn bo i huset ditt mens du er borte, eller la en venn få nøkkel. Så de kan kan gå bort og mate katten, la den være inne og få kos. Men det siste blir litt vanskelig når det er snakk om to uker. Du kan også ha et bur ute/der du ikke har dør på buret, om det er mulig, der du legger masse tepper inn. Så fryser de ikke like mye?

    16. Hei! Vi har en kattedør inn til vaskerommet slik at katten kommer seg inn og ut selv, går Ann å lukke døren til vaskerommet slik at katten ikke kan gjøre ugang i resten av huset, så får vi familie/venner til å komme innom ca 3 ganger i uka for å fylle på vann og mat når vi er på ferie

    17. Krever det mye å bli godkjent for å adoptere katt? På en side er det jo bra at de er påpasselig med at de får et godt hjem, men viss folk som er såpass oppegående som deg muligens ikke kan få adoptere… Tro om de ender opp med å måtte avlive dyr pga det. På en annen side er det kanskje nesten like ille viss de får eiere som ikke er kompetente. Håper pusen du har sett deg ut får en happy ending ialf. Må ha vært alvorlig når de forrige eierne ikke kan vite hvor den er.

    18. Svart katt er vegen å gå. Det er de som er vanskeligst å få adoptert bort, og de blir oversett pga fargen.

    19. Så nydelig hjerte du har ❤️❤️ Fantastisk nydelig ❤️ Jeg har hatt katt hele livet, som er super koselig😁 når vi dro på ferie fikk vi foreksempel en nabo til å komme innom huset for å sleppe katten ut og inn og gi han mat og drikke og kos! Det har alltid gått fint 🙂 lykke til du kommer til å bli en kjempe god “mor” for din nye katt❤️

    20. Kan tipse om Pawshake. Der finner man dyrepassere til all bruk for blant annet katt og hund. Der ser man ratings på passerne, anmeldelser, pris og beskrivelser for hva de tilbyr. Du kan finne en dyrepasser som kan ta vare på din katt når du er bortreist og være trygg på at katten vil få det fint 🙂

      Tenker at om du adopterer en katt vil det være mange arrangerte/trygge muligheter for å finne noen som kan passe den hvis du skulle reise bort, og spesielt i Oslo!

      Åhh, som du kler en katt i armene dine <3

    21. Vi har hatt katt hele min oppvekst, og har reist litt(ikke veldig mye, men har vært borte opp til tre uker av gangen). Vi har en katt som da han var ung var veldig vant til å være mye(!) ute, i tillegg var han folkesky mot folk han ikke kjente og derfor kunne naboer/familie stikke innom tre ganger i uken og si hei, sette ut mat osv. Vi hadde også oppe et lite «kattehus» i hagen, sånn at han hadde ly om natten. Dette fungerte veldig fint! Men nå er han gammel og trenger mer tilsyn, i tillegg til at det visst har kommet en lov om at man ikke kan la husdyr være alene i mer enn 24 timer om gangen(liiitt usikker på denne, men er det jeg har hørt), så det hadde ikke gått nå. Nå har vi katteluke(med chip med lås), sånn at han kan gå inn/ut som han selv ønsker, og da er det ok at nabo/venn/familie er innom en gang om dagen og koser litt og gir mat. Her er det jo greit å alliere seg med flere, sånn at ikke én person må stikke innom hver dag!
      Vi har også hatt han på kattekennel to-tre ganger, og det fungerte også greit. Tror dog jeg heller ville foretrukket å ha kjente som stikker innom daglig, da det sikkert er mindre stressende på katten, hen er i et kjent miljø osv! Lykke til, synes det er så fint at du vil ta en katt som trenger det!!

    22. Anbefaler å la noen bo i huset ditt mens du er borte! venninne/familemedlem som kan passe på katten, og som du stoler på. Hvis ikke det er mulig, vet jeg av erfaring at yngre jenter i nabolaget ofte liker å kose med katter, og syns det er stas å tjene litt penger. Da kan du betale dem for å være inne en stund og kose med pus, skifte på kattedo, gi mat osv.. Også hvis du har katteluke, så blir det ikke noe problem, for da kan jo katten gå ut som den vil 🙂 Vi har to katter, så de alltid har selskap, anbefales.

    23. Ta med katten med ha med bur og kattesele+ løpeline. Pus kan trenes til å gå på tur i bånd og kan godt lære seg og være rundt andre hunder og katter. Jo mer du tar med pus på turer,i bil,på hytteturer så får du en katt som har rutiner. Du må beregne at pus må være inne opp til 3-4 mnd før du slippe den ut og i det tidsrommet burde pus være ute i hage/nabolag/område deres for og tisse/bæsje for å legge inn markeringer så han/hun finner veien hjem hver dag. Vi har med vår katt på ferier,hytteturer,bilturer og på fjelltur..det er som å ha hund! Katter kan trenes 🙂

      1. Tenk på at hun helt sikkert FLYR til Harstad, det er noe helt annet å utsette katten for det enn bilturer! Særlig når det gjelder en katt som tidligere ikke har hatt det bra og opplevd mye vondt i livet sitt, det er en forferdelig stress for dem å bli utsatt for flyplasser og fly. Det hadde jeg aldri valgt å utsette mine katter for, det er jo helt unødvendig når det finnes flotte kattehotell. Den første katten min hadde jeg med meg overalt, var ute og seilte hele sommeren, hadde han med på fjellet, kjørte tog osv. Selve kjøringen syns han ikke var noe stas men han elsket å være med og koste seg veldig ombord i båten. Men han var vant til det fra han var kattunge og det blir noe helt annet, dessuten var han veldig rolig og ikke en engstelig type. Av de fire kattene jeg har nå (alle er rescues) er det ingen jeg ville dratt rundt med om det ikke er absolutt nødvendig. Det er rett og slett ikke snillt mot kattene, jeg vet at de ville bli fryktelig redde for å fly. De har det mye bedre hjemme med tilsyn flere ganger daglig. Har man kun en katt er det ikke ok å la den være hjemme med sporadisk tilsyn, da må noen enten flytte inn for å passe den eller så kan den bo på kattehotell. Det finnes mange fine kattehotell, vær bare nøye med å sjekke referanser. 🙂

    24. Adopsjon av katter er så vakkert! Jeg adopterte en liten frøken i sommer som ble født i en busk, og ingen fant igjen kattemora til henne og de tre brødrene. Da jeg hentet henne var hun kjempesint og freste etter alle de andre kattungene, men de blir jo ofte sånn som eierne er. Så hun ble med meg hjem 💘 hun er nå rolig og snill, veldig kreativ (hjelpes, hun «rydder» leiligheta mi og gjemmer ting når jeg er borte). Hvis jeg reiser bort en helg så kjører jeg henne enten hjem til foreldrene mine, eller jeg har venner som vil ha henne hos seg. Hun er aldri alene hjemme mer enn noen timer, fordi jeg får så dårlig samvittighet. Hun er pratsom og snill og herlig.
      Det som også er fint med å kjøpe gjennom dyrebeskyttelsen/lokale lag er at du må betale litt for katten, men du får ofte et avslag i prisen på vaksiner og sterilisering/kastrering av katten (noe alle burde gjøre!). Og chip er stort sett obligatorisk gjennom kontrakts du må skrive under på. Jeg elsker denne løsningen. Kattene får den pleien de trenger, de kommer til trygge hjem og vi som adopterer dem har et større ansvar!

    25. Du vurderer ikke å bli fosterhjem da? Vi er forsterhjem nå og det er så givende! (vi har en egen katt og to hunder i tillegg 😅) Da passer du jo disse livredde pusene å se de går fra å være redd og usikker på seg selv til å bli en pus som er trygg i seg selv og klart for et nytt hjem. Og det er veldig praktisk i forhold til hvis du skal bort osv, for da tar bare dyrebeskyttelsen å har den på huset sitt i perioden du er borte. Forstår hvis du vil ha en katt som du kan beholde resten av dens liv også altså 😊 Vi får venner i området til å komme å mate og kose med de en gang om dagen hvis vi er borte. Er vel alltids en nabo som har noen litt eldre barn som vil tjene litt lommepenger eller Noe også. Hvis vi skal være borte lenger så tar vi med katten på turen, men vi har trent på dette siden han var kattunge så han kjører bil, går i bånd (når vi er på ferie altså, når vi er hjemme er han ute fritt). Ehhh ja, ble nok litt rotete svar dette men 😂 Lykke til med ny pus uansett hva du ender opp med! Fint du vil ta en av de kattene som ikke nødvendigvis blir sett, da katter som blir veldig lenge værende hos dyrebeskyttelsen uten å vise noen forbedring i å bli tatt på, løftet etc blir avlivd da regelverket har blitt endret og de ikke kan bli værende der så lenge som før. Noen ganger er det nok for det beste også, men fortsatt trist 🙁

    26. Jeg fikk en katt fra dyrebeskyttelsen. De er den beste katten eg har hatt! Skikkelig kosepus, og har knyttet seg skikkelig til meg. Er litt skeptisk på nye folk, men om de er rolige pleier det å gå fint! Om jeg har mye besøk får han vere på soverommet, opner bare døren slik at han kan få fred om han ønsker det. Om jeg skal på ferie eller noe så pleier jeg å få noen til å passe han, slippe han ut en gang om dagen og passe på at han kommer seg inn igjen, gi han mat, vann og kos. Dette går helt fint, vertfal for oss 😁 om det er på vinteren pleier jeg å lage til katte kasse, vertfal om det er veldig kaldt, da katter ikke tåler så bra kulde som mange tror!! Kan vere lurt å skaffe seg katte luke med chip, da er det bare din katt som kommer seg inn 😊Lykke til med valget! Tror ikke du vil angre på å få katt hos dyrebeskyttelsen! 😊😊

    27. Jeg vil isåfall anbefale deg å skaffe to katter. Da har de selskap, lek og kos i hverandre. Har selv to katter og det er fantastisk😄

    28. Vi har to katter, og vi reiser fortsjatt på ferie 2 uker om sommeren. Da er det enten naboen, bestemor og bestefar eller bestevenninna som gir de mat og koser litt med de 🙂 og de klarer seg veldig fint alene hvis vi reiser bort ca tre dager. Vi bare setter frem en ekstra skål og en stor skal vann, og så har de jo katteluke så de kan gå inn og ut når de vil. Vi passer veldig nøye på at de har det bra, hvis ikke så blir vi hjemme!

    29. Ville anbefalt deg på det sterkeste å innstallere kattedør! Da blir det lettere å dra fra den i perioder også. 🙂

    30. Vi bor på “landet” og kattene er ute hver natt. Blir det kaldt eller de vil inn så kommer de seg inn via vedskjulet utenfor garasjen. På loftet der har de masser av gammel isolasjon de kan kose seg i. Reiser vi bort så setter vi mat og drikke i garasjen. Naboen ser til at de har det bra hver dag.

    31. Her jeg bor har vi en veldig fin kennel for katter (og hunder). Kanskje de har noe lignende i Oslo-området? Hvis ikke så anbefaler jeg å prøve å finne en venn som kanskje kunne bodd i rekkehuset når du er borte. Dersom det er uaktuelt så er det bedre for pus med en venn – dersom du har mulighet til å ha to. Da kan man også være borte fra de litt lengre enn om det var en alene, gitt at noen kan stikke innom for mat og rengjøring. Så flott at du velger å adoptere fra dyrebeskyttelsen!

    32. Vil anbefale og bli fosterhjem først, så får du følt litt på det og ha katt, samt hjelpe flere katter. Om dette da er noe for deg kan du jo evt. adoptere en katt du hovedsakelig hadde i fosterhjem, eller en helt annen.
      Mtp. ferie er det mange gode løsninger, katteluke anbefales sterkt, da greier katten(e) seg selv i en helg ol. Også har du jo lattehotell som mange nevner, flere dyrepasser apper/nettsider, også har du sikkert også venner som kan hjelpe til.
      Har selv adoptert to gamle katter, som var hoss denne organisasjonen leeeenge. Dette var nok fordi de var gamle, for de er super søte og kjempe “kosete”.
      Om du skaffer deg katt, husk og forsikre de!

      1. Jeg er vokst opp med katt og vet hva det innebærer å ha en – å ha en katt i fosterhjem er nok mer “krevende” for min del og ikke helt passende. Jeg må ha en som er stabil hos meg, og som vender seg til å kjøre litt sitt eget løp.

    33. Anbefaler deg å bruke et kattepensjonat. Enten et der du leverer katten inn, eller noen kommer til deg å steller med katten. Jeg jobber på kattepensjonat og vi har MANGE sjenerte fra dyrebeskyttelsen innom flere ganger i året 🙂 Blir så glad når du vil gi hjem til en som virkelig trenger det.

    34. Det finnes kattehotell der pusene kan være mens du er på ferie.

      Men, vær så snill, hvis du får en katt (eller noe annet dyr) så håper jeg du faktisk tar vare på det denne gangen. Og ikke bare kaster det avgårde til f.eks foreldrene dine dersom du skulle bli opptatt eller at det blir slutt med Kasper. Slik som du gjorde med siv, Jens og Charlie..
      De fortjener et permanent hjem og du må være stabil nok til å klare å ha dyret selvom du selv går igjennom en vanskelig periode. Hvis du er usikker på om du klarer det, så kan du jo heller bli frivillig og besøke pusene hos dyrebeskyttelsen jevnlig.

      1. Det der var en kjip kommentar. Jeg har aldri ikke tatt vare på et dyr. Jeg kunne fint hatt Charlie hele tiden og han kunne levd livet med meg, dra på møter med meg, være mye på farten.. Men jeg kjøpte han da jeg var i et samboerforhold, og “regnet med” at vi skulle ta vare på han sammen. Når jeg ble sittende alene med ansvaret ble det et veldig hektisk liv for Charlie og jeg valgte i samråd med mine foreldre at han skal bo der. Jeg tar fortsatt alle utgiftene for Charlie.

        Kattene var aldri til meg, men til familien min i harstad.

        Det har ingenting, virkelig nada, med “vanskelige perioder” å gjøre.

    35. Hei Sophie Elise! Jeg vil anbefale Pawshake som avlastning i ferier. Det er en dyrepass-nettside hvor du har dyrepassere som tilbyr dyreovernatting, dyrepass på dagtid, hjemmebesøk (perfekt for katter), huspass eller hundelufting. Det er for alle dyr, ikke bare hund, og erstatter et kattehotell eller pensjonat som fort blir overfylt og upersonlig.

      På Pawshake kan man registrere seg som dyrepasser, dyreeier eller begge deler og for din del ville jeg anbefalt 1 av 3 løsninger: dyreovernatting; hvor pusen din bor hos en kattepasser hele døgnet mens du er borte, hjemmebesøk; kattepasser kommer hjem til deg 1-2 ganger om dagen og mater, leker og koser med pus eller huspass; kattepasser bor hjemme hos deg mens du er borte og “erstatter” deg som selskap og matmor.

      Jeg er selv både registrert dyrepasser og dyreeier på siden, samt at jeg er Kundeansvarlig for Pawshake i Norge, Sverige og Danmark 😉

      Send meg en mail enten til vårt kundesenter ([email protected]) eller til min jobbmail ([email protected]) hvis du vil vite mer.
      Besøk også nettsiden http://www.pawshake.no og/eller instagram @pawshakenorge.

      Med vennlig hilsen,
      Marte

    36. Jeg pleier å ta med katten min til de stedene det er mulig å kjøre til, og holder henne da eventuelt adskilt fra andre katter om det er det der. Når jeg skal fly et sted og ikke kan ta henne med, pleier jeg å spørre noen jeg stoler på om de vil bo i leiligheten min mens jeg er bortreist. De fleste av vennene mine er studenter som bor i kollektiv og som er glad i dyr, så folk står vanligvis i kø for å få bo litt for seg selv med en katt i noen dager:-) Dersom du har noen nære venner du stoler på, kan du jo høre om de vil det. Eventuelt regner jeg med at du finner noen i nabolaget eller andre du vet er glad i dyr som kan gå innom å mate katten, selvom det kan være ensomt å være inne og alene i to uker, med bare noen som kommer innom noen minutter hver dag. Jeg har selv ikke hatt katten min på kattehotell, men vet at det kan være stressende for mange katter, da mange katter ikke går så godt overens med andre katter, og blir stresset av å være på ukjente steder, uten noen de er trygge på rundt seg.

    37. Vi pleier å ha vår katt på kattehotell, men det er ikke alle katter som passer på slike plasser. Spesielt ikke om de er veldig reservert og slikt. Det beste er nok om du kan ha noen boende i leiligheten din når du reiser. 🙂

    38. Har nettopp anskaffet en katt selv, og gått noen runder meg meg selv på akkurat det samme. Har opplevd at veldig mange rundt meg sier seg villig til å stille opp og passe katten om det trengs og de har anledning. Mange har lyst på dyr selv uten å føle de har tid til å ha et dyr på fulltid! I juletider er det nok færre som har mulighet til å ta på seg et sånt ekstra ansvar, men da er kattepensjonater et godt alternativ. Må bare planlegges litt slik at man er sikker på at det er ledig 🙂

      1. Jeg tror nok de fleste sier de vil stille opp men kanskje ikke får mulighet når alt kommer til alt? Det kan jo kræsje for andre. Jeg har mange som sier de vil stille opp men man kan ikke akkurat ta det for gitt heller.. Vi får se!! 🙂

    39. Har selv hentet en hund fra dødcelle i Spania, og det er mye jobb! Så syntes det er helt fantastisk at du vil velge en omplassringskatt når du først skal skaffe deg dyr 🙂

      Tenker hvis du skal skaffe deg en katt og skal reise bort finnes det jo ulike kattepensjonat 🙂 eventuelt om du har noen kjente i området som eventuelt kan bo i huset ditt å passe katten eller stikke innom hver dag å mate og kose med den 🙂

    40. Vi har to pusekatter som bor hjemme når vi er borte. En ser til de hver dag og ordner ferskt vann og mat ta dokasse.

      Katter trives best hjemme, hadde de på kattehotell men da var de jammen deprimerte når vi kom hjem.

      har du ingen som kan se til så finns det kattepassfirma som kommer hjem

    41. Så flott at du vurderer katt fra Dyrebeskyttelsen-jeg kan garantere dere at dere ikke kommer til å angre😹 Jeg har to katter og en villkatt på trappen som spiser her og et hus uten dyr er ikke noe HJEM, de gir mye kjærlighet og glede-men selv om jeg elsker at du vil ha en katt som har vært der lenge og ikke har hatt ett godt liv må du også tenke på at en sånn katt kan være traumatisert og ikke verdens enkleste,men jeg heier på deg😼😼pass får du nok alltids – hvem vil ikke passe katten til Sophie Elise liksom….

        1. Du burde tenke litt gjennom katteluke:) da mange katter tar med seg mus inn i huset. Da jeg bodde hjemme måtte vi opp på natta for å redde musene katten hadde dradd med seg inn:(

    42. Synes du er god jeg som velger å adoptere en pus!
      Skulle ønske jeg kunne gjøre det, men vi har en hund fra før og vi har da ikke plass til en katt her vi bor nå, i tillegg til at vi i hvertfall ikke får ha guttepus av huseierne våre da det er 3 guttepuser fra før av her, de har to og naboen har en, så de er redde for slåsskamper.

    43. Så hyggelig at du skal adoptere fra dyrebeskyttelsen! Jobbet der tidligere og er alt for mange søte koselige katter som har vært der for lenge og ikke er like «på», lett å legge merke til som de andre kattene!
      Jeg har hatt katter helt siden jeg var liten. Min første katt jeg fikk når jeg bodde alene var jeg med i minst et halvt år uten å reise fordi den var så liten. Når jeg var på reise senere så passet jeg bare på at noen kom innom hver dag/annenhver dag for å legge ut mat og tømme doen.
      Etter ett år ble han utekatt, noe som gjorde ting enklere. Han gikk på do ute og trengte kun å få lagt ut mat hjemme av naboer annenhver dag. Men jeg er aldri bortreist mer enn 1uke med mindre faren min er hjemme (han bor 10minutter unna og er til kjempehjelp).
      Håper dette hjalp:) og lykke til!

    44. Samboeren og jeg har to kattunger i hus og reiser er jo selvfølgelig en utfordring… Vi har nylig hatt dem en uke hos moren min da leiligheten ble pusset opp, noe som gikk helt fint! Hun har en katt fra før, og vi løste det med at gamlepus bodde i 1. etasje og at kattungene hadde fritt frem i 2. etasje. Når gamlepus var ute fikk kattungene gå fritt så de ikke skulle kjede seg ihjel. Dette er nok en løsning vi kommer til å benytte igjen dersom det skulle trengs – kanskje det funker for deg og dersom du skal ta med pus på ferie til Harstad?

      De neste månedene skal vi reise en del hver for oss, som da gjør at en av oss alltid vil være hjemme med jentene, men i sommer når vi begge skal reise bort skal mamma, som bor i nærheten, passe dem. Da blir de boende hjemme i trygge og vante omgivelser, men får besøk hver dag for å sosialiseres, tømme do og gi dem mat.

    45. Dette høres såå bra ut!! Noe alle burde tenke på. En katt kan fint være alene i rundt fem dager, så om du får en venn til å komme på besøk to ganger og fylle på mat, ordner det seg veldig enkelt. Katter er virkelig vidunderlige, og spesielt passer det bra når du bor i hus ved skogen.

    46. Familien min har hatt vår katt i snart 15 år og har ved nesten hver ferie brukt Follo kattepensjonat. Vi har vært veldig fornøyd hver gang, og har også ved nødvendighet brukt andre kattepensjonater som vi ikke har vært like fornøyd med. Vi har også anbefalt dette kattepensjonatet videre, de virker også veldig fornøyd og bruker Follo kattepensjonat jevnlig. Så anbefaler virkelig Follo kattepensjonat!

    47. Jeg har med kattene hjem til foreldrene mine på ferie! Hvis du kun skal ha en så kan du reise med den på flyet (eller hvis dere har to, så kan du og Kasper reise med en hver?) Bag + katt må ikke veie over 8kg til sammen, så da er det kanskje litt vesentlig at du ikke velger den største hannkatten du finner. Men bortsett fra det er det null problem å ha med katt i kabinen 🙂

      Jeg har to katter og vi kjører bil, noe de synes er helt i orden. Mamma og pappa har også hund, men kattene slår seg fint til ro der og det har blitt som et ekstra hjem for dem. De vet akkurat hvor de er når de kommer dit! Siden foreldrene dine har de to perserkattene i tillegg til Charlie så krever det nok litt tålmodighet å få de til å gå overens, men katter er fredelige dyr og de ØNSKER jo ikke å krangle så busta fyker. Det gjør de når de føler seg truet eller er redd. Hvis de får litt tid på seg til å bli kjent så kan det gå fint. De blir nok ikke bestevenner, men mest sannsynlig tåler de å se hverandre. Det må jo de kattene som kommer til dyrebeskyttelsen bare finne seg i også – å leve med mange andre ukjente katter. De finner ut av det!

      Hvis du ikke ønsker å ta dem med til Harstad så finnes det kattehoteller og andre muligheter!

    48. Kattedør er virkelig en supergod idé om man feks noen ganger er mye borte og ikke kan slippe katten ut og inn hele tiden. Katten får masse av frihet og velger selv når den vil inn og ut, og det er også mye lettere for den å skulle gå på do. Siden du har hage og bor utenfor sentrum så kan jo det passe relativt greit? 🙂

      Selv om man har kattedør så trenger jo katten både mat og vann, og når jeg selv er på reise med familien og ingen er hjemme på noen dager så bruker bestemor eller tante å komme innom daglig for å mate de og det fungerer veldig bra!

      Ser flere har nevnt at frivillige på dyrebeskyttelsen tilbyr å passe dyrene mens eierne er borte, eller så kan det jo være lurt å høre med venner om de kan stikke innom noen ganger daglig for å mate og gi litt oppmerksomhet til lille pus!

      Lykke til i valget:)

    49. Kan anbefale Standal dyr og kattehotell i Nittedal:) Det koster litt, men de er superflinke! Har bare hatt hund der da, men han ville omtrent ikke bli med meg hjem når jeg skulle hente han🙈

    50. Jeg har enten tatt mine to katter med meg (går fint å fly med de så lenge det ikke er lenge) eller bedt en venn å komme innom. Nå har jeg vært heldig at det var alltid noen som ble hjemme i Oslo i jula OG var glad i katter, men av erfaring kan jeg si at det er alltid flere enn du tror!

      Jeg har selv vært frivillig hos Dyrebeskyttelsen i Oslo i flere år, og synes det er veldig bra av deg å oppsøke de! Lykke til med adopsjonen 🙂

    51. Hei Sophie!
      Bli fosterhjem for dyrebeskyttelsen og hjelp så mange katter du bare greier! Når du reiser bort da så er det enkelt med et så stort nettverk å finne kattepass. Jeg er selv fosterhjem og har hatt ca 22 katter inn og ut hos meg nå på de 2 årene. Det er en av de beste besluttningene jeg har tatt, jeg har jo lært så mye før jeg endelig adopterte egen pus igjen! Jeg selv adopterte katt da jeg var for ung som nå også bor hos mamma og pappa, men det jeg ikke viste på den tiden er at katter er svært missforståtte dyr. Jeg har lært å elske og forstå hvorfor katter gjør tingene de gjør og hvordan håndtere de deretter, da alle katter også er unike. Min f.eks har vi ingen problemer med reising. Hun blir med på alt! Jeg bor i sentrum så tør ikke la henne gå ut alene pga trafikk osv, da har jeg lært henne godt å lytte til navn og gå i bånd. Dette har gjort at hun er kjempe mottakelig for nye ting og reising. Spesielt siden jeg tar henne hjemmefra til litt mer natur og dyrevennelige områder. En katt kan minst like mye som en hund med riktig motivasjon og trening!
      Jeg elsker å snakke om alt med katt og mulighetene til et fantastisk forhold mellom dyr og «eier», ikke tvil med å spørre om det er noe!

    52. Eg har hatt katten min på eit kattepensjonat/kattehotell når eg har vert vekke. Eit veldig fint eit i Fetsund. Mange andre som har tilbud på ditta og. Så får katta vert med andre katta, inne og «ute». 😊

    53. Enten så passer familie kattene mine, eller det mest optimale som er at den nærmeste naboen stikker innom noen ganger daglig og slipper de ut og gir de mat 🙂

    54. Haha føler meg litt dust som først kommenterer nå etter å ha vært fast føler i typ 6(??) år. Men er vel først nå jeg faktisk føler jeg har noe å komme med.
      Ser du har fått mye råd allerede, men jeg kjører på.

      Først- applaus til deg for å adoptere, selv om jeg ikke hadde forventet noe annet av deg <3

      Jeg vil også kategorisere meg selv som et hundemenneske, men «adopterte» (tricky situasjon) to kattunger for litt over et år siden. Og det er ikke tull hvor fort man blir en crazy cat woman. Leser seg opp på alt mulig rart og blir helt hodestups fascinert og får stor kjærlighet for disse pusene hehe.

      Jeg bor og studerer ca 10 timer å kjøre fra der jeg feirer jul og ferier. Har hatt dem med hjem to ganger hittil, og det har gått veldig fint. Både mine foreldre og svigerforeldrene våre har dyr selv, men er så heldig å få delt av huset litt så pusene våre har øvre etasjen for seg selv når vi er der, og vil anbefale noe liknende. Regner med du kommer til å fly til Harstad? Ser flere skriver at det er helt forferdelig for kattene osv, men det er hva du gjør opplevelsen til tror jeg. Og selvfølgelig kommer det an på hvor nevrotiske trekk katten har, men for våre har det gått helt, helt fint. Gjør den godt vandt med sherpabagen før du reiser, gjør det til et på ekte gøøy sted for katten å være. Ha med nok godis og sørg for at dere er såpass godt kjent at den virkelig søker til deg for støtte i ulike situasjoner. Katter er mindre selvstendig enn man tror, og hvis du står frem som rolig og fornøyd, og ikke minst legger alt til rette for at reisen skal gå fint så har jeg stor tro på at det ikke blir så utfordrende for katten.

      De er tilpasningsdyktige dyr som stort sett har det fint hvis de føler seg trygge, har kjente lukter, fôr og mennesker rundt seg. Våre har ikke uttrykt stress i ferier i det hele tatt. Men kan hende jeg bare har vært sjukt heldig med pusene, eller tilbrakt overnaturlig mye tid med dem hahah, who knows.

      Uansett masse lykke til <3 Jeg sliter en del med eksistensiell angst, og for meg er dyr helt fantastisk å ha rundt meg på tunge dager. Er som de forteller meg at verden faktisk finnes, alt er ikke opp ned og bak frem, og de øynene og auraen jorder deg veldig. Så håper du får til å adoptere i fremtiden, og så skal jeg prøve å tørre å kommentere litt oftere enn 1 gang hvert 6. år haha

    55. Hvis skaffer deg katt, men tenker at den må kunne klare seg litt alene, så kan det være en god ide å skaffe to katter i stedet for en. Mange tenker at to er mer jobb og stress enn en, men de finner selskap i hverandre og kan underholde hverandre når du er på jobb/ikke har tid til å gi de oppmerksomhet. Har to katter selv, og anbefaler det på det sterkeste 🙂

    56. Vi har katt og reiser på ferie to-tre uker i året. En-to sammenhengende uker. Det er viktig at katten får være hjemme hos seg selv så lenge det er mulighet for det. Så vi har et vennepar som bor i nærheten som bor hjemme hos oss mens vi er på ferie slik at han får gå ut og inn som han pleier og være hjemme som vanlig. Han er litt snurt når vi kommer hjem, men det er ihvertfall mye mindre stressende for katten enn å ta ham med seg til ukjente steder.

      Hvis ikke er kennel en mulighet, men det skal sies at det ikke er ideelt når det er snakk om to uker, heller en langhelg e.l., men der vet du ihvertfall at den blir passet på av folk som har lang erfaring og kunnskap med dyr.

      Jeg kjenner mange som har katten med på hytta og ferier som har det kjempegreit med det, og katten klarer å ha “to hjem”. Men det er som regel ikke ideelt med en voksen adoptert katt som ikke er vant med det fra ung alder av. Da må man være sikker på at den ikke kan smette ut, for da er det stor sjanse for at den forsvinner og prøver å søke hjem. Den bør også kunne gå i bånd ved lengre kjøreturer slik at man får luftet den, og det lærte dessverre ikke vi vår katt selv om han kom til oss som 10 uker gammel (var dumpet), pluss at han er veldig redd når han kjører bil. Så vi lar han være hjemme der han føler seg trygg og han er bare med i bil når han skal til veterinær.

    57. VÆR SÅ SNILL ikke skaff deg flere dyr nå, som bare sendes opp til Nord-Norge om et par måneder. Du har jo ingen forståelse av hva det vil si å ta vare på et dyr, hva det krever og at det er et ansvar som varer i over 10 år… HVORFOR vurderer du det i det hele tatt!!

    58. Hadde også lyst å være fosterhjem for katter. Men legen sa det absolutt ikke var anbefalt, selv med allergipiller ville jeg hatt stor sjanse for å utvikle astma. Så det ble baby på oss i stedet, da, lmao.
      (Tuller litt. Ble uplanlagt gravid og vi bestemte oss for å beholde i samme periode som vi vurderte katt.)

    59. Så fint at du vil ta til deg en pus som trenger et hjem<3 Det jeg har god erfaring med er hvis en både du og katten er trygg på har mulighet til å "flytte" inn til deg de ukene du er borte. Da blir det ikke bare noen som kommer innom 30min i løpet av dagen for å gi mat og å så dra igjen, men at katten får selskap som den ellers ville fått om du var hjemme. Men vet det kan være vanskelig å finne noen som har mulighet til det da, tenkte bare å dele det som funker veldig bra for meg<3

      Klem!

    60. Kattemannen mansplainer: elsker katter, har selv en katt. Alle har rett i at man godt kan la pus være alene, det har mer med din kraftig dårlige samvittighet, noe den er meget god på å melke når du EEEENDELIG kommer hjem og den har vært såååååå fryktelig grusomt alene og var sikker på at du aldri skulle komme hjem igjen, dette intreffer forøvrig som du vet med både hunder, ca 5 minutter, og katter, ca. 1 time, etter at du har tatt en tur ut. Reise med katt kan gå bra hvis den blir vandt men da kan det være greit med kattunge, det samme gjelder sele, og nei, pus trenger ikke å være ute, mine har alltid vært innekatter og lever lenge og vel. Også bra at du står opp mot kvinneshamingen, ironi er tapt på mange kvinner, erre rart vi menn er overconfidente, se bare gammel episode av Skavland og som ironiker opplever jeg også at skreven ironi kan være vanskelig fordi vi jo ofte legger tonefall til hva vi ironiserer over, jeg har begynt å legge tre … prikker efter, så kan folk ta det som de vil, det gjør de uansett! Stå på!! Hilsen Gretten gammal gubbe!

    61. Så bra du tenker på å adoptere en som trenger et nytt hjem. Og det varmer at du tenker på å ta en pus som har vært der lenge. Om ikke den er den vakreste kan den være den med det vakreste hjerte og vesen. Og det er jo det som gjelder også blandt oss to beinte. Ekstra fint er det at du vil vente til du er helt klar og har tid til å være hjemme med den så dere blir godt kjent og katten trygg. Når du skal reise bort finnes det fine kattehotell, man kan også søke etter et fast hjem i nærheten av deg som kan passe katten din når du trenger det. Viktig å vite at katten er trygg når man reiser bort. Har man fast katte pass hjem/plass blir katten tryggere for hver gang.Gleder meg til å lese om ditt kattevalg. Og er helt overbevist at katten vil få det godt hos deg. Masse lykke til

    62. Det er supert at du vurderer å skaffe deg katt. Det er ikke noe problem å ta med deg katten på fly, inn i kabinen. Selv har jeg hatt katt hele livet mitt. I tillegg til dette har vi to små hunder, de trives godt sammen. Der jeg har tatt med dyreene på flyet – veldig mange ganger med min egen katt. Hvor vi har et hus i sør europa og tar med alle dyrene til sommeren. Vi fikk katten først, før hunden. Da hundene møtte katten, var det få og mindre intriger – noe som ikke gjorde noen ting. Det tar særdeles kort tid at dyrene blir kjent. Anbefaler deg å gjøre katten kjent med reising og ta den med deg til julen. Regner med at det ikke kommer til å bli et stort problem når du kommer dit. 🙂
      Uansett – herlig at du vil adoptere en liten kattevenn!!

    63. Det blir kanskje litt anderledes, men jeg og samboeren min tok til oss en kattunge som jeg fant for noen år siden. Jeg tenkte også over det samme som deg. Men vi endte opp å ta med katten når vi reiser enten hjem til hans foreldre i Danmark eller til mine foreldre som bor ca. 1t vekk. Hun er vant til å være begge steder og er ute både i Danmark og hos foreldrene mine.
      Men vi har en GPS som vi setter på henne når hun er der så vi kan se at hun ikke går langt vekk. Men det har hun ikke gjort 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg