første natt i mitt nye hjem!

Reklame | annonselenke Nelly

Jeg kom akkurat hjem til HUSET MITT! For første gang, med møbler og alt. Det er langt ifra ferdig og vi mangler så mye (blant annet får vi ikke sengen opp trappen og er derfor uten seng), men det er likevel spennende å skulle tilbringe sin første natt her. Pappa ble også med meg for å sjekke ut, siden han var med meg på signeringen i Ålesund (som var fantastisk – tusen takk til alle som kom! Pappa måtte ta masse selfies og er superstolt haha). Dere gir meg så mye glede og inspirasjon! 

Genseren min finner du HER. Jeg skal vise housetour snart, men føler ikke det er noe poeng før alt er pakket ut! 

Jeg reiser til Bodø i morgen tidlig, så det er bare en kjapp visitt tur innom Oslo. Men det var godt å klemme på kjæresten igjen, og ja – ikke minst huset. Jeg er skikkelig forelsket i hjemmet mitt nå, åååh! Det er så fint å trives hjemme, jeg har savnet det i det siste.. Det var virkelig fælt å bo et sted hvor jeg ikke trivdes i det hele tatt de siste månedene. 

Nå skal jeg fortsette å pakke opp, pakke ned igjen samtidig som jeg hører på podcast. Jeg hører på en million forskjellige, jeg er besatt og elsker inspirasjonen! Skal straks ta meg en kveldsdusj også, pusse tennene, kanskje pakke ut av en eske og hoppe til sengs. I morgen er det som sagt videre på bokturne.

Og til de som fortsatt skriver til meg om “hvordan kan du påstå at du er syk når du gjør så mye”.. Jeg har ikke gått inn i veggen og jeg er ikke totalt utmattet, men jeg har vært på god vei! Jeg sier fortsatt nei til masse samarbeid, tv-oppdrag, intervjuer, photoshoots osv men jeg velger å takke ja til det jeg elsker og som gir meg energi, og som jeg tror dere hadde elsket. Jeg ønsker ikke å mase om hvordan jeg har det, men på slutten av dansingen var det sånn som dette, og mye sitter enda igjen: 

– Energien finnes ikke. Den kommer når jeg snakker med dere og vi klemmer og deler historier, men ellers klarer jeg knapt å holde en samtale med noen.

– Jeg er veldig tom følelsesmessig. Jeg er hverken sur, lei meg, eller glad, men det er akkurat som om det er helt stille. Jeg får angst over de minste tingene. 

– Jeg får ikke sove. På et punkt måtte jeg ta sobril for å roe ned tankene på kvelden, men jeg stoppet ganske fort fordi jeg hater tanken på å være avhengig av noe sånt. Da vil jeg heller la være å sove.. Men jeg har konstant høy puls og kan føle hjerterytmen i hele kroppen. 

– Hukommelsen min er helt ute å kjøre. Folk kan fortelle meg ting fem ganger, og jeg glemmer det likevel rett etterpå. 

– Jeg klarer ikke å være med mange mennesker samtidig, bortsett fra på boksigneringer. Det er rart! Men i sosiale sammenhenger synes jeg det er vanskelig, og må gå på do for å ta en pause å bare puste. 

– Jeg har fått panikkanfall ganske tett på hverandre i det siste.. Men bare når jeg er hjemme, heldigvis. Man kan jo ikke styre når det skjer så sånnsett har jeg hatt flaks! 

Jeg vet ikke hva disse tingene betyr, men at jeg i alle fall tar vare på meg selv nå er sikkert, selv om det kanskje ikke virker sånn umiddelbart utad. Det er MYE bra i livet mitt om dagen og jeg er veldig takknemlig for det, men jeg kan ikke styre hvordan kroppen reagerer og det er så irriterende.. SÅ! Da har jeg vært totalt ærlig om hvordan det føles for meg, og så kan vi slippe å diskutere det og jeg kan slutte å si at jeg ikke har det så bra akkurat nå. Så er vi enige. Tusen takk 🙂 

31 kommentarer
    1. Hei kjære deg.
      https://anxietynomore.co.uk
      ville bare tipse deg om denne bloggen i tilfelle du ikke har sett den før. Jeg kjenner meg så mye igjen i alle di følelsene og tankene du beskriver så ofte, men så kom jeg selv over denne siden for snart 1 år siden og først leste jeg kun bloggen men så bestemte jeg meg for å kjøpe boken han sin. Den har virkelig hjulpet meg så utrolig mye med å få en stor helhet på alt jeg føler og en så god forståelse på hvorfor jeg føler og tenker som jeg gjør. Jeg mistet også just min bror og helt ærlig tror jeg at det er pga denne bloggen/boken at jeg faktisk enda står oppreist!
      Ellers skal du vite at du er kjempe sterk og jeg heier på deg Sophie ♥️ god varm klem!

    2. heiii! kan du PLIS ha en skikkelig housetour hvor du viser og Joakim filmer?? det er SÅ mye bedre og koseligere enn at en person går rundt å vimser med et kamera hahah

    3. Wow, så fin stua di er! 😀
      Vil bare si at det var helt uvirkelig å faktisk møte deg på boksigneringa i Ålesund idag! Noe jeg har drømt om siden jeg først begynte å følge deg for 6-7 år siden, og så plutselig stod du der foran meg! Og jeg fikk klem! Hihi, ååh. Du er så nydelig Sophie! Bare stå på med den du er og det du vil, du er helt rå!

    4. herregud så stort og fint det er i huset ditt! gleder meg skikkelig til å se resten!!!! håper du har en nydelig uke, sophie!

    5. Hei Sophie! Jeg håper du som ikke spiser kjøtt tar tilstrekkelig med b12 tilskudd. Hvis ikke er disse symptomene forværret med b12 mangel faktisk. Viktig å huske på <3

    6. Det er helt sykt hvor mye jeg kan relatere meg til det du skriver, opplever og føler!
      – og det på samme tid også.. Heldigvis er det masse å “legge skylda på” (det er mørkere tider, kaldere ute, masse planeter flytter på seg under retrograde osvosv..) OG heldigvis kommer det bedre tider!
      Det er godt å vite at jeg ikke er alene om å føle det slik jeg gjør, og det løfter meg litt opp. Så takk!
      Kanskje rart å si, men jeg er stolt av deg. Du er en stor inspirasjon, Sophie. Ta vare på deg selv<3

    7. Så deilig og endelig være på plass i nytt hus! Ser ut som at det blir kjempefint 🙂 Gleder meg til å se mer!!

    8. Skikkelig spennende å intresant innlegg synes jeg svevende flott bilder synes jeg du er favoritten min og svevende Drømmenes fantasi Askepott synes jeg ønsker deg alt godt og en fantastisk riktig god helg sophie Elise hilsen Kristian Magnus 😀♥️

    9. åå fin bokhylle!! Ser ut som det blir kjempefint, og gleder meg til å se resten!
      Håper du har boksignering i Oslo snart også 🙂
      Men det viktigste er at du har det bra, kos deg masse rundt om i landet!

    10. Hei.
      Jeg forstår at alle sin psyke er forskjellig og at det finnes like mye psykisk sykdom som det finnes folk (i den forstand at alle opplever det annerledes og takler det på hver sin måte.)
      Jeg skjønner meg virkelig ikke på din, men det er greit. Du skjønner deg sikkert ikke på min heller. Det jeg ville si var at jeg kjenner igjen alle disse tingene du lister opp nå. Jeg også hadde alt dette og jeg gikk til slutt på en skikkelig smell. Jeg skal ikke sitte her og tro jeg vet best eller si hva du skal gjøre, men jeg ville bare si hvordan jeg opplevde det. Jeg heller fikk ikke med meg hva folk sa og klarte ikke på de dårligste dagene å være med i samtaler. Høy puls, hjerteklapp, og dårlig søvn var selvfølgelig også en del av hverdagen + flere små og store panikkanfall. Du sier det er flaks du bare har hatt panikkanfall hjemme? Grunnen til dette er fordi når du er ute på boksignering, fest, venner, møter osv så tar du deg sammen. Du står i det. Når du kommer hjem slapper du av og det er nettopp da kroppen får roet seg ned til å reagere. Da kommer reaksjonen, altså panikkanfallet. Jeg vil, med kjærlighet, bare anbefale deg å ta en skikkelig pause fra ALT i stedet for å kjøre på som før og forsvare alt du driver med. Kroppen din prøver å si ifra at den trenger en pause.

    11. Anonym: Du har et SÅ godt poeng, og det var nettopp derfor jeg måtte ta en liten pause fra ting.. <3 Selv om det ikke virker sånn, så har jeg roet kraftig ned. Men jeg skal ta en SKIKKELIG pause i Jula, på to uker og det gleder jeg meg til.

    12. Kristine Milena: Ja, det kan jo også ha noe med “that time of year” å gjøre, selv om det ofte faktisk er verre for meg på sommeren med alt man “burde” gjøre, skjønner du hva jeg mener? Men så fint at det kan hjelpe deg litt, å ikke være alene.

      Jeg er stolt av deg også, jeg <3

    13. Hei, Sophie.
      Jeg håper du svarer meg, mest fordi jeg er redd.
      Kan du forklare hva som skjer med deg når du får disse anfallene? Får du vondt i brystet? Hjertet? Liksom kan du forklare alt som skjer deg når det er på sitt værste og hvor lenge det varer og hva som hjelper? Hversåsnill
      Jeg har brystsmerter konstant, venstre side det har jeg hatt en stund. Har vært hos lege og de finner ingenting galt. Innimellom får jeg plutselig klemmende smerter på venstre side, noen ganger i midten av brystene og jeg blir kortpusten.
      En sykepleier mente jeg har angst, og at siden de ikke finner noe på de undersøkelsene jeg har tatt så er det enten angst eller muskelsmerter. Jeg er sikker på at det er muskelsmerter for smertene sitter også bak i ryggen ved skulderbladene, og der er det nerver som går helt rundt brystkassen som derfor også kan gi smerter i brystet. Men, disse «anfallene», når det virkelig trykker til er skremmende. Jeg lurer derfor på om jeg kan ha angst? Og om dette er symptomer på angst? Kan du kjenne deg igjen? Jeg skal bekrefte at jeg tror jeg holder på å dø hver gang de anfallene kommer, jeg er også redd pga smertene i ryggen og brystet i seg selv. Er dette dødsangst? Må si jeg aldri har slitet med noe psykisk før, dette kom etter jeg begynte å få disse smertene
      Håper virkelig du svarer. PS. Har vært hos legen x-antall ganger, på sykehus osv. Tatt alle undersøkelser som relaterer til mine symptomer

    14. For å gi enn liten kommentar til overnevnte her, anonym 01: angst kan oppleves forskjellig ut i fra hva jeg har erfart, noen føler det mest i magen og andre føler det i brystkassa, følelsene tenker jeg på hovedsakelig. Videre kan man få kvelningsfornemmelser, følelsen av å ikke kunne puste ordentlige drag, en blir svimmel, prikker i blodet, smålig fjern i hodet/svimmel, noen blir varme og begynner å skjelve også. Man kan også ende opp med å få CO2 forgiftning (i hovedsakelig ikke farlig så vidt jeg vet) og riste enda mer.
      Det som er viktig for din del er å virkelig kjenne etter, får du angst fordi du har vondt i brystkassa, eller har du vondt i brystkassa fordi du får angst?
      Jeg kan ikke helt kjenne meg igjen i det du skriver, men ut i fra egne erfaringer anbefaler jeg deg å tro på at det ikke er noe farlig med brystkassa, hvis de ikke har tatt røntgen/mr eller noe lignende: be de. Gjør det du kan for å utelukke at det er ett reelt problem(!!) og etter det prøv å slappe av og puste rolig, det handler ofte om å endre tankemønster, for hjernen er tricky på den måten og stoler på det den blir «fortalt». Overbevis deg selv om at det ikke er farlig og mitt beste råd er å kjenne på angsten når den kommer, det gjør vondt som bare pokker, men kjenn på den, føl den og slipp så gradvis taket.
      Vi heier på deg, og ikke vær redd for å søk hjelp uansett om det er angst eller muskelsmerter❤️

    15. Til Anonym 1:
      Google GERD non-cardiac pain. Problemer med spiserøret kan være vanskelig å diagnosere. Jeg har hatt spasmer i spiserøret et par ganger og trodde jeg hadde fått hjerteinfarkt. Stråler også bak i ryggen. Kan fremprovosere det bare ved å sitte mye bøyd (feks fly + stress).

    16. Noe stemmer ikke i livet ditt. Sannsynligvis vet du hva det er. Kanskje prøver du å overbevise det motsatte for deg selv. Men helt til du aksepterer og anerkjenner det som gjør deg urolig, så vil du fortsatt være urolig og ufri. Frihet og lykke lan være noe helt annet enn det du forestiller deg. Vær på lag med deg selv. Ta følelsene dine alvorlig når du kjenner på de. Det er det som er selvrespekt. Om det så er å si: ja, jeg er sensitiv. Eller: ja, jeg er innadvendt. Eller ja: jeg er ikke alltid perfekt. Så er det det som er frihet og ikke kjempe for å være en person du ikke var ment til å være.

    17. Du høres utbrent ut/på vei til å bli det. Er selv utbrent på 3.året og det først nå jeg virkelig har fått muligheten til å hvile. Og det er faktisk den tyngste jobben, for det føles helt jævlig ut i starten.. Mitt råd til deg er å stoppe opp før du strekker strikken for langt, som jeg gjorde. Da kan det hende det går flere år før du blir frisk igjen. Masse lykke til, lytt til kroppen så vil du nok føle bedring etterhvert 🙂

    18. Fine, flotte Sophie Elise! Setter så pris på ar du skriver så ærlig og åpent på bloggen, og håper at folk forstår at utmattelse ikke nødvendigvis betyr konstant utmattet. Fortsett å prioriter det som gir deg energi og som du synes er meningsfult 😊 Og les Stille av Susan Cain om du ikke har gjort det, passer så godt med dette innlegget. Stor klem fra meg til deg x

    19. Du som ba meg Google GERD NON-cardiac pain. Tusen takk.
      Jeg har faktisk hatt magekatarr tidligere, fikk medisiner for det og ble bra. Hadde ikke disse symptomene da, men uansett.
      Du fikk meg faktisk til å tenke på det, jeg er konstant kvalm, føles ut som jeg har halsbrann hele tia, og reagerer på mat/drikke som inneholder mye syre.
      Bør kanskje ta ny gastroskopi. Har fått henvisning til kardio, og håper på gode resultater der.
      Til dere som skriver angst: ja, jeg skjønner at jeg har angst i forbindelse med at smertene er lokalisert ett sted som oftest fører til død eller store komplikasjoner. Jeg har ingen problemer med å innrømme akkurat dette. Men angsten kom etter smertene, disse anfallene kommer helt plutselig. Kan være at jeg ubevisst tenker på at smertene er hjerte/lunge relatert og at panikken ofte kommer frem etter disse tankene. Men, problemet er at brystsmertene (ikke anfallene), har vært der hele tiden i nesten 5 mmd. Legene har hittil ikke klart å finne noe. Blodtrykk er lavt (sunt lavt), puls er normalt, EKG er fin, o2 er fin, tok nylig blodprøve for å utelukke lungeemboli den er negativ. Ingen CRP, ingen feber. Fått henvisning til kardiolog, så får se hvordan det går der.
      Uansett, tusen hjertelig takk til alle dere som svarte. ❤️

    20. Har du sjekket stoffskiftet? Mange sliter psykisk ved problemer med det. Så er det en del som får feil diagnose. At de blir satt på anti-depressiva, når de egentlig burde fått annen medisin.

    21. Hei. Har du sjekket stoffskiftet ditt? Mange av de samme symptomene. Jeg hadde lavt stoffskifte. Fikk levaxin. Er frisk nå!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg