det gjør meg så forbanna

Reklame | annonselenker Nelly

I går var jeg invitert i middag for alle programlederne i TV2 – selv om jeg ikke er programleder er vel det min “offisielle” tittel i kanalen, og derfor fikk jeg være med. Da jeg først fikk mailen måtte jeg skrive tilbake og spørre om de virkelig var sikker på at jeg var ønsket der, med tanke på at jeg trakk meg fra dansingen. Jeg vet at flere har reagert på at jeg er så “glad” og “normal” nå i ettertid og det er alltid noe jeg har i bakhodet, og det er jo egentlig helt sykt for jeg fikk ikke med meg at det finnes en regelbok på hvordan man skal takle ting? Fy faen det har gjort meg så skuffa og sur når folk spør meg om jeg “virkelig er dårlig”, fordi jeg klarer å sminke meg og trene ellers liksom.. Og hele poenget med dette er jo at jeg skal få det bedre, og da hjelper det ikke (for meg) å se inn i veggen eller ta en pause fra alt. Det har jeg prøvd før, med dyna over hodet hos mamma og pappa, men det føltes ikke riktig nå. Hvorfor i faen skal man egentlig behøve å forklare hvordan man lever livet sitt – når åpenbart det var en tung avgjørelse for meg? UANSETT!


Jakke: HER
Genser: HER
Bukse: HER
Sko: HER

“Flink pike” kom inn i hjernen min og jeg ble plutselig usikker på om jeg var ønsket der.. Det viser seg, gang på gang, at de jeg jobber med i TV2 er tidenes folk og har vist enorm forståelse for situasjonen min, hele veien. Jeg var velkommen med åpne armer og hadde en veldig hyggelig kveld. Jeg har jobbet med kanalen siden jeg var 17 år, og at vi fortsatt har et så tett forhold i dag setter jeg enormt stor pris på. Og at de setter helsa mi først var så betryggende og slik et arbeidsforhold skal være ❤️

 

På snakk om helsa først.. Vi fikk høre foredrag fra en ekspert på hypokondere. Det var så inspirerende! Jeg skulle ønske jeg var flinkere til å dra på foredrag osv, for man lærer jo så mye. Og så ønsker jeg å holde mer foredrag selv i fremtiden, nå gjør jeg det kanskje rundt 3-4 ganger i året. 

Genser: HER 

Jeg drakk ett glass champagne og ble brisen av halvparten, noe som endte i denne rare photoshooten for meg selv på badet og at jeg ble i overkant ivrig etter å sosialisere med Berit Nordstand (som blant annet lager det veganske smøret jeg kjøper). Ergo, jeg er fan og sikkert kjempeslitsom. Jaja, hun fikk nummeret mitt og nå krysser jeg fingrene for gratis smør, haha.. Dette er altså min posering når jeg er brisen. Jeg er ikke skapt for å feste for jeg tåler jo seriøst ingenting lengre.

I dag har jeg vært i nok et møte en miljøvernsorganisasjon, enda ett møte med TV2, et møte om det nye huset mitt og en hyggelig date med Kristine Ullebø. Kumi er et relativt nytt vegetarisk spisested som virkelig er så digg. JA til mer sånt! Og ja til flere dater med Kristine, hun er så hyggelig og vi forstår hverandre på en veldig uanstrengt måte. Jeg stresser liksom ikke med hva jeg skal si neste, eller om samtalen kommer til å flyte.. Den gjør liksom bare det.

Nå skal jeg på yoga etterfulgt av middag hos en venninne. Min “sosiale kalender” har vært litt for pfull etter dansen, jeg hadde liksom så mye å ta igjen. Neste uke blir roligere + jeg henger litt etter med jobb som mail og innlegg. 

35 kommentarer
    1. Hei,
      Jeg forstår godt at du reagerer på at folk ikke tror på deg, men kan det være fordi du har ropt ulv, ganske lenge nå? Du har tidligere nevnt at du er bipolar, blitt frisk (?!?) Angst for papir, alvorlig deprimert, sosial angst, separasjonsangst ++ uten at du faktisk har disse diagnosene. Og når du nå i tillegg har skrevet om hvor dumt det er at andre folk gir vanlige følelser en diagnose, blir det for dumt.
      Selv om ikke alle deprimerte er like, og selv om angst arter seg på forskjellig måte fra person til person, kan du bare ikke påstå å ha sosial angst, når jobben din er å eksponere deg, og du lever et sosialt liv med samboer og alt. Godt mulig du er usikker i sosiale settinger som du ikke har kontrollen over, og derav føler en slags presentasjonsangst – men det kan ikke, og skal ikke kalles sosial angst. Og angst for papir? Virkelig?
      Jeg er selv psykisk syk med sosial fobi og depresjon. Jeg er blitt ufør. Kan ikke ha Facebook, ingen venner, aldri hatt kjæreste. Og jeg mistet “edgen” min til medisiner for flere år siden. Hadde ikke noe valg.
      Sier ikke dette for å være slem, for jeg leser bloggen din fordi jeg liker deg veldig godt – håper bare du forstår at folk ikke kommer til å ta deg særlig aseriøst før du innrømmer at du har misbrukt diagnoser tidligere.

    2. Skjønner faktisk at folk reagerer. Du trakk deg fra Skal vi danse og sier at du er sykemeldt fordi du er utbrent, men allikevel er du ute av huset fra morgen til kveld på trening, jobb og masse sosialisering med venner. Helt enig at det ikke funker å bare sitte hjemme å stirre inn i en vegg, men å ha timeplanen såpass full som du har henger ikke helt på greip med en som liksom er «utbrent»…

    3. Nå må dere slutte å komme med kommentarer som «presser» en person lenger «ned» enn det i utgangspunktet er. Sophie vet best hvem hun er og hva hun sliter med inne i seg. Det beste for Sophie er å gjøre nettopp det hun gjør for å komme seg videre. Det aller beste er å møte andre folk. Stå på Sophie. Du er søren meg sterk altså. Tommel opp for deg👍

    4. ADHD
      Depresjon
      Angst
      Eksistensiell Angst
      Psykose
      Bipolar
      Selvskader – psykotisk adferd
      Tvangstanker
      Hypokonder
      Papyrofobi
      Derelezation disorder
      Aviatofobi
      Essensiel Tremor
      Dysmorfofobi
      Ja, de får sagt det over her, kjenner du igjen disse diagnosene og hvilken blogger som har påstått å ha dem?

    5. Beklager, men det er vanskelig å ta deg seriøst når du sier du sliter med depresjon og samtidig drikker alkohol.
      Jeg påstår ikke at du ikke sliter, men det blir for dumt at du fronter alkohol og drikking når de fleste vet at det er en uheldig kombinasjon. Det kan og vil ofte føre til at depresjonen øker. Synes derfor at du som påvirker, ikke bør gå ut og fortelle leserne dine at du drikker samtidig som du er syk.

    6. Hvorfor kan du ikke betale for produkter slik som normale folk? Megmegmeg, det finnes viktigere ting enn deg her i verden

    7. Jeg synes døm som sier sånn er så jævelig idioter døm kan umulig å noe får fornuft i hodet men skikkelig kule bilder å du er fantastisk uansett husk alltid på det ønsker deg alt godt og en riktig god kveld sophie Elise hilsen Kristian Magnus 😃♥️👍🌌🐱

    8. Helt enig med kommentarene her, dine påståtte diagnoser er ikke forenelig med hvordan du lever. Du motsier deg hele tiden, og jeg tror ikke du helt klarer å se hvordan de som virkelig har disse diagnosene har det, i livene sine. Din selvopptatthet kjenner ingen grenser, hva gjør du egentlig for andre mennesker?

    9. Hvilken størrelse bruker du egentlig i bukser? De sitter liksom ikke helt riktig på deg. Og beklager å måtte si det men det outfite var liksom veldig…forvirrende.
      Har fulgt deg siden jeg var liten og syns det er kjekt å lese boken din, vet liksom hvem du snakker om når du nevner tidligere forhold og hendelser som jeg har lest på bloggen.
      Har du vurdert å begynne å vlogge? Du får jo mange views på yt, men føler du driver med «intervaller» på yt, først kommer en haug med videoer av deg og Joakim så er det helt stille på en stund 🙁

    10. Sitter litt dypt inne, men jeg er faktisk enige med de over. Du har mange diagnoser som du sier, men tror ikke dette er helt reelt siden du ikke «lever» slik som en syk person ville gjort med alle disse diagnosene. Har lært om psykiske lidelser, og symptomene der klaffer ikke helt med hvordan du framstiller hverdagene og livet. Tror det blir litt feil ovenfor de som faktisk er syk, også er det så merkelig at det er så mange bloggere som plutselig har slike diagnoser??
      Håper du kommer deg! Er en fast leser og heier på deg, men er ærlig og tror ikke du ser ting fra ulike perspektiv enn ditt eget og fra di egen lille rosaboble.

    11. Stå på Sophieelise jeg heier på deg. du er flink ,sterkk og modig❤.jeg ønsker deg alt godt.Riktig god kveld. Hilsen Marit Misund 🙂

    12. Jeg er enig i mye av det folk sier over her. Jeg skjønner meg ikke på deg i forhold til alle disse diagnosene du sier du har. Eller tror du har? Har du fått påvist dette fra lege? Og som mange andre skriver her, så er måten du lever på, totalt motsatt av det som en person ville levd, med alle eller noen av diagnosene. Du er ei skjønn jente og ønsker deg alt vel, men føler ikke du er verken ærlig med deg selv, likeså de som leser bloggen din.

    13. Her syns jeg du får ufortjent mye tyn.. det at noen reagerer på én måte med sosial angst betyr ikke at andre ikke reagerer annerledes. Jeg er som deg Sophie – jeg sliter veldig mye psykisk, er opp og ned og høyre og venstre, drit glad men samtidig deprimert (diagnostisert av lege og psykolog), og sosial samtidig som jeg har sosial angst (diagnostisert av lege og psykolog). Selv om man er syk så er man ikke BARE syk! Man er ikke ENTEN frisk ELLER syk. Jeg kan være sykemeldt fra jobb i en måned, sitte hjemme og ikke ha spist på 3 uker, så bestemme meg for å dra ut med venninnene og spise fordi jeg føler at jeg MÅ komme meg ut og gjøre noe, så jeg drar ut, kjøper en drink, smiler til kameraet, men drar hjem etter 20 min fordi angsten tar meg og jeg hyperventilerer. Hva ser alle andre? Jo, et bilde av meg med en drink som smiler. Men det er alt de ser!
      Moral of the story, til alle dere over her: mange takler sykdommen ved å forsøke så godt det lar seg gjøre å leve et normalt liv. Noen ganger klarer man å ha en jentekveld, og man får så sjukt mestringsfølelse og man får lyst til å gjøre mer! Andre ganger klikker man på sin egen kjæreste fordi han svarer på akkurat samme måte som han alltid pleier, men akkurat i dét øyeblikket tar tankene dine overhånd og du tillegger han egenskaper og tanker han ikke har, og tenker at han er sur på deg eller ikke liker deg lenger. Det er sykdommer vi snakker om! Det kommer og går! Og det å fortelle en som er syk som prøver å bli bedre, at hun er nødt til å «leve mer som en syk person», er bare helt forkastelig, og sier egentlig mest om deres manglende evne til å sette dere inn i Sophies situasjon. Ikke så rart egentlig, da jeg tror at man virkelig må ha vært der for å skjønne det selv. Men da skulle man kanskje holdt seg for god til å skolere andre mennesker via et kommentarfelt.
      Uansett – jeg heier på deg Sophie! Håper denne kommentaren gjør at du innser at the finnes fler (og ganske mange) som deg. Jeg har troen på at du gjør det du kan for å bli frisk! Masse god bedring, og lykke til på veien mot et lykkeligere liv. Klem Stine (20)

    14. Stine: Hun får ikke tyn. Det hun gjør, er faktisk ikke greit. Synes du det er greit om noen sier de har kreft, og høster sympati, når de egentlig er friske? Dette er faktisk til å sammenligne. Det er heller ikke greit at hun får skryt av andre for å “endelig være naturlig” – bare fordi hun har byttet juvedermen med fett.
      Jeg har ingenting i mot henne, og jeg har ingenting i mot plastisk kirurgi – men å bagatellisere psykiske lidelser foran hele Norge, det er bare ikke greit.

    15. Jeg må si jeg blir oppriktig irritert av å se alle disse kommentarene om folk som tydeligvis vet bedre enn deg hva du føler. Jeg har ikke lest bloggen din så mye, mest fordi jeg ikke leser noe særlig blogger, men jeg klikker meg inn en gang i blandt nettopp fordi jeg synes det er utrolig tøft av deg å gå ut foran hele Norge og fortelle om følelsene dine. Jeg har alltid slitt med dårlig selvtillit og diverse ting, og skal ikke og skjul på at jeg flere ganger har tenkt « å skulle ønske jeg var like perfekt som Sophie Elise» og det at du da tørr å åpne deg og fortelle om usikkerhetene dine, får meg til å føle meg «bedre» på en måte, og hjelper meg til å forstå at jeg ikke er alene. Til alle som skriver at diagnosene bare er tull, det er det ingen andre enn henne selv som vet, og alle takler ting forskjellig! Kjenner jeg blir så provosert.. Da jeg var lengst nede, hadde spiseforstyrrelser , angst og depresjon var da jeg sminket meg mest, dro mest ut og alle disse tingene enkelte av dere sier man ikke gjør. Det gjorde jeg nettopp fordi det fikk meg i akkurat det øyeblikket til å føle meg litt bedre. Det at hun skriver blogg er ikke et tegn på at hun ikke kan ha sosial angst, for å sitte bak tastaturet er noe helt annet ( noe dere kanskje selv vet, tror ikke dere hadde sagt det her til hun om dere hadde slått av en prat).Sosial angst kan også komme veldig brått og være litt opp og ned. Du er tøff Sophie! Stå på og fortsett å være det gode forbilde du er

    16. Skjønner deg utrolig godt! Kjenner meg sykt godt igjen! Jeg var sykemeldt fra jobben, klarte ingenting, hadde helt sykt angst og følte jeg skulle dø eller besvime hvert sekund av hver eneste dag.
      Den ene dagen kunne jeg ta en tur på butikken, ble utslitt. Neste dag kunne jeg ligge i sofaen med dynen over meg og se på serier, og dagen etter kunne jeg kanskje dra på shopping, neste dag butikken, fornøyelsesparker ol, og plutselig ble jeg sengeliggende med høy puls og alt stresset meg, og jeg fikk knapt puste, klarte ikke å rømme fra meg selv, klarte ikke å prestere.
      Jeg kunne få lyst til å dra på fest, alle rundt meg mente jeg spilte, evt hadde blitt frisk. Jeg shoppet, festet og dro på butikken, jeg hadde det bra? Så fikk jeg angst for å gjøre noe. Følte folk ikke ville mitt beste. Jeg var kun syk om jeg lå hjemme på sofaen, det var da de forstod. Jeg ville ut, shoppe, feste, dra på tur. Jeg visste jeg ville bli bedre om jeg kom meg ut. Men kommentarene til folk ødela for det. Jeg ble rastløs, gikk for tidlig tilbake i jobb. Hvordan kunne jeg jobbe, når jeg ikke engang orket shopping?
      Jobb-sofa-får ikke puste-sofa-høy puls-må jobbe-angstanfall-kan ikke dra på kino-kan ikke shoppe-får ikke puste-får ikke respekt-vil ikke utav sengen-altfor mange tanker-alltid på jobb-vil være i sengen, den er trygg, sengen er trygg, sofaen er trygg, under dyna.
      Folk som ikke har opplevd angst, forstår ikke. Jeg har angst, sterk angst, ukontrollerbar angst. Tablettene dreper angsten, antidepressiva, men jeg kjenner hvordan angsten sloss mot medisinen i kroppen, kjenner hvordan den noen ganger vinner. Jeg har ikke kontroll, dagene mine baseres på om angsten eller medisinen har vunnet i løpet av natten. Kanskje jeg trenger større dose? En ferie? Nei, ikke ferie, da er jeg frisk, sier folk. Kanskje bare holde meg hjemme, under dyna, der det er trygt, folk ikke mener noe om meg, og jeg kan puste. Men ikke alltid, ikke når jeg vet jeg skal forlate den, da får jeg ikke puste. Tenk på noe annet, spill på mobilen, Kardashian i bakgrunn.
      Kunne ikke folk heller blitt stolt hvis jeg gikk ut, stolt hvis jeg fungerte i hverdagen? Stolt hvis jeg fikk livet igang igjen, på min måte?
      Jeg er utrolig stolt av deg Sophie! ❤️ Boken din har gitt meg styrke disse månedene ❤️ Håper virkelig du kan skrive fler, forbilde er helt utrolig! Håper ting blir fantastisk for deg!
      Håper ting også blir fantastisk for meg en dag.

    17. Stå på, kjære deg! Håper du klarer å lukke ut og overse de tvilende kommentarene over. Stol på at du gjorde rett i å høre på kroppens signaler og fokusere på deg selv. Når alt kommer til alt- du føler som du føler, det kan absolutt ingen ta i fra deg!
      God klem til deg <3

    18. Vet du hva? Jeg er veldig glad for at du kommer deg ut å gjør ting for deg selv. Det hjelper på psyken og helsen. Det er ikke alle som er like heldige som deg som greier å gjøre det, så vær stolt av deg selv.
      Hver dag er jeg glad for at jeg kan gå på mine føtter, se med mine øyne, høre med mine ører, smake med munnen. Tenk at jeg greier å lage mat, kjøre bil, dusje når jeg ønsker, rydde og vaske rundt meg. Det er så deilig å vite at jeg er så heldig, for det er langt fra alle som er det.
      Jeg jobber med funksjonshemmede, noen som må ha hjelp til den minste lille ting, derfor greier jeg å se det positive i at jeg faktisk kan stå opp selv fra sengen min. Vi er heldige som er i live, for sjangsen for at vi ble født akkurat når vi ble født, med de foreldrene vi har, er 1:400 trillioner.

    19. Håper alle i kommentarfeltet vet at man «dealer» med psykiske lidelser forskjellig. Så vis litt mer hensyn til at hun er psykisk dårlig.
      Håper du føler deg bedre snart Sophie E og får hjelpen du trenger.

    20. Hei! Jeg ønsker deg god bedring. Det må være vondt å bli mistrodd at man sliter. Jeg tror nok dessverre dette kommer av at mange uttaler seg om og påroper seg diagnoser som ikke er satt av fagpersoner. Noe som IKKE er greit. Jeg håper alle som snakker høyt om psykisk sykdom, gjør dette med forsiktighet, da det nettopp er en fin grense mellom å hjelpe andre med åpenhet, men også bagatellisere og romantisere sykdom, samt spre feilinformasjon. Det er viktig at de som trenger det søker profesjonell hjelp. Hva som hjelper er nok like ulikt som hvordan sykdommen opptrer og utarter seg. Derfor bør man være forsiktig med å peke finger, men også være forsiktig med å leke behandler.

    21. Alle mennesker har forskjellige måter å komme seg gjennom ting på fordi, ja, vi er alle ulike individer og opplever ulike verdener. Dessverre fins det mange med tunnelsyn, mange som opplever det som viktigere å ha “rett” enn å være ålreit med andre mennesker. Du vet sikkert fra før at når noen spytter på andre så er det fordi de selv sliter og må få ut “møkka” et sted. Styrk deg selv og hev deg over det, ikke la andres usikkerhet mate din. For til syvende og sist så er det våre egne tanker og følelser om oss selv som er alfa og omega,men først må vi ha det godt med oss selv. Stå på, Sophie🙏
      Og for alle som reagerer på at hun trener og fyller fritiden sin; det er en måte å holde seg oppe på når man sliter. Faktisk det beste man kan gjøre for seg selv i en slik situasjon.

    22. Herregud! Virker som om det sitter en person her i kommentarfeltet og skriver mange forskjellige kommentarer under forskjellige navn for å få det til å virke som at mange er enig i det hun eller han sier.. Virker veldig patetisk. Ikke bry deg om den/de, Sophie! Bare du som vet hvordan du kommer deg gjennom dette på best mulig måte. Creds til deg for at du ikke bare dro hjem til Harstad og «gjemte deg bort» i håp om at det bare skal gå over denne gangen. Heier på deg, og det gjør de fleste andre også! Kun noen få individer som gjør alt de kan for å spy ut negativitet ved enhver anleding. God bedring!

    23. All den tid man blogger. Og har såpass mange følgere. Mange veldig unge…… så er det vel ikke helt innafor å bare dra frem de som kun gir kompliment,heier på deg og stadig forteller hvor vakker du er. Du må jo regne med å få både « surt og søtt». Jeg har skrevet til deg før og advarte ,faktisk, før du ble med på Skal vi danse. Skrev da at du så sliten ut og måtte ivareta deg selv,-hvis ikke kom du til å « gå på en smell». Aldri har jeg fått svar og du må bare være sint og kalle meg nett-troll eller hva du vil. Men du snakker jo med dobbel tunge og drar frem psykiske problemer og angst i « tide og utide»….. Det blir litt « ulv,ulv» mener jeg. Slike ting er faktisk symptomer på at det er ting kropp ,sjel og sinn ikke takler. Det er kroppens måte å rope hjelp på!
      Du ER ei søt jente. Men blir vel aldri 100% fornøyd med deg selv. Jeg vet ikke. Men det er i allefall 1. Bud når det gjelder å få det bra med seg selv!
      Om jeg blir 60 år i 2019 så betyr ikke det at jeg er dum! Er glad for den livserfaringene jeg sitter inne meg jeg! Jeg blir bare skremt når jeg ser utviklingen til veldig mange unge av begge kjønn.
      Har et barnebarn på fem år. Ei vakker jente. Men jeg oppfordrer hennes foreldre å « tøffe henne opp» ikke bare nøre oppunder rosa kjoler og « prinsessenykker».
      Det er jo lov å ytre seg! Det er lov for folk å være seg selv og du må regne med,som offentlig person å få diverse kritikk på både godt og vondt. OG lære deg å takle det!!! Ellers får du bare legge ned blogg virksomhet,sponsorer osv. Man blir like hekta på det som på knark!! Og like hekta blir man på utseende! Hva du velger å gjøre med din kropp er din sak,-men jeg reagerer på at du promoterer lip-fillers og annet all den tid du har såpass mange unge følgere.
      Ønsker deg et godt liv! -For å få det,MÅ du elske deg selv som den DU er! Først da blir du sterk nok til å takle ting fult ut!
      Man MÅ ikke ha masse anerkjennelse fra andre til en hver tid for å ha det bra!
      Ha en fin dag! ❤️

    24. Anonym: den sammenligningen der er jo bare tatt ut av proposjoner. Nå påstår du jo i kommentaren din at Sophie faktisk ikke er syk, men bare later som. Og det er en ganske heftig påstand som jeg tror at du har svært lite grunnlag til å i det hele tatt mene noe om. Og før du svarer med et argument som «men hun lever ikke som en syk person», så skal jeg komme deg i forkjøpet med et svar. 1) les kommentaren min én gang til. 2) du vet da ingenting om hvordan vedkommende har det inni seg på dagligbasis? Tolker du dette ut i fra et par blogginnlegg om dagen? Så du i det hele tatt på SVD? Har du sett på Bloggerne, eller Sophie Elises verden?
      Det som er farligere enn at Sophie, som er syk, forsøker å leve et tilsynelatende normalt liv – fordi det er DET hun føler hun trenger for å bli frisk, er sånne som deg som løper rundt og tror dere vet alt om alle, og til og med har baller til å påstå at en person som dere ikke engang kjenner, later som at hun er syk. Det er direkte kvalmt. Vi er flere med psykiske lidelelser som kjenner oss igjen i akkurat måten Sophie beskriver sykdommen(e) sin(e) på, og hva hun gjør for å takle det. Later vi også som? Er ikke vi syke heller? Eller er vi syke, men ikke Sophie? Har vi mer rett til å ha psykiske lidelser, fordi vi er «vanlige» personer og ikke bloggere? Dersom du har et fornuftig svar med et annet argument enn at vedkommende ikke ser ut til å leve som en syk person (noe du ikke vet noen verdens ting om), så ser jeg frem til å lese svaret ditt. Om ikke: få deg noe bedre å gjøre enn å blottlegge din manglende evne til å sette deg inn i andres følelser og tanker i et offentlig kommentarfelt.

    25. Du er så sinnsykt flink, som klarer å gjøre normale ting selvom du sliter! Det er noe av det som faktisk funker, å legge seg under dyna gjør jo alt mye værre. Håper du vil dele erfaringer fra denne perioden av livet ditt, tror det vil hjelpe mange <3 Heier på deg!

    26. Jeg blir så glad av å se deg! Du er så sykt flott og fin. Jeg har så troen på deg og alt du gjør for så mange andre. Men du må ta vare på deg selv, du er så viktig og verdifull og verden hadde vært så fattig uten deg. Håper du får det bedre med deg selv og at tryggheten i deg blir større. Folk sier alltid at du ikke må la deg knekke av andre, men du må ikke la deg knekke av deg selv heller. Du må være din egen bestevenn.
      Tror jeg aldri har kommentert hos deg før, men fikk bare et plutselig stort behov for å gi deg noen fine ord!

    27. Hei.
      Jeg er snart ferdigutdannet psykolog, og må si at alle kommentarene over her som hetser deg for å ikke ha det “dårlig nok” til å ha en diagnose, er unødvendige. Ingen vet hvordan Sophie Elise har det, og ingen vet hvordan dere med de diagnosene hun omtaler seg om, har det heller. Alle lidelser er svært heterogene, og det er fullt mulig å si at man føler seg deprimert uten å faktisk sikte til “major depressive disorder” i ICD-10. Å føle seg deprimert eller å ha angst er også følelser, som ikke trenger å være en del av hele pakka til en depressiv lidelse eller angstlidelse. Så klart skal man ikke slenge om seg med diagnoser, men det er det ikke sikkert hun gjør heller. Alle kan kjenne seg igjen i mange forskjellige lidelser, og det er ganske normalt – spesielt om man har det kjipt – å være redd for at man kanskje har lignende problemer. Nå går hun til psykolog og prøver å ta hånd om problemene, og har antakelig fått flere hjemmeoppgaver som er nettopp det å eksponere seg for ting hun har frykt for. Det er først når man tar hjemmeoppgaver og terapi seriøst, at man virkelig prøver å gjøre en endring – og det hadde vel vært “verre” om hun ikke gjorde noe for seg selv i det hele tatt. Det er forståelig at de som har lignende utfordringer som henne kanskje føler seg litt sårbare når disse utfordringene blir snakket om på bloggen, av ei jente som tilsynelatende mestrer livet med glans, er på TV, er sosial osv. Men det er viktig å huske på at alle lidelser utarter seg forskjellig hos alle, og oppleves forskjellig. Ingen kan påstå noe om noen andres psykiske helse. Og det å få hets om sin åpenhet rundt det og forsøk på å bli bedre, er heller ikke produktivt. Har aldri sett Sophie Elise se ned på andre som sliter psykisk, og det burde heller ikke andre gjøre tilbake.

    28. Helt tydelig på de nye instastoryene dine at du har fylt på leppene (eller ihvertfall mer i overleppa, underleppa var jo ganske stor og fylt fra før) igjen🙊 Varte lenge de «naturlige» leppene ja..

    29. Jeg synes det er så trist at du må forsvare deg fordi folk ikke tror på deg når du sier at du ikke har det bra. At de tror du faker fordi du gjør normale ting, i stede for å ligge i senga i et mørkt rom hele døgnet. At folk skal henge seg opp og kritisere deg anonymt bare fordi du er en offentlig person, er så forbanna teit. Du kjenner det selv best og vet hva som funker for deg.
      Stå på, du virker som et fantastisk menneske og jeg har stor respekt for alt du har fått til!
      Jeg heier på deg<3

    30. For min egen del handler det ikke om at hun ikke skal få empati for at hun er syk/utbrent, men det stemmer faktisk ikke med faglig teori at alle disse diagnosene hun har (som skal være stilt av autorisert helsepersonell) ikke preger hennes hverdag. En som har så mange diagnoser som hun tydeligvis har, klarer faktisk ikke å utføre alle aktiviteter som hun gjør. Dersom man har så mange diagnoser og sliter med det, er som oftest hjemme, klarer ikke å jobbe, og hemmer hverdagen og livet. Synes det er synd at mange over kritiserer og kommer med ufine kommentarer kun fordi noen et uenige. Jeg et imot at «offentlige» personer skal «tåle» hets, for slikt skal det ikke være. Jeg er mer imot lesere ikke klarer å se to sider av en sak, og som nekter å åpne øynene. Jeg er en fast leser/«fan», så det har ingenting med det å gjøre, dere andre er iallfall trangsynte og dømmende. Jeg heier på henne og vil henne alt vel, men akkurat dette stemmer ikke med fakta. Ikke be om «kilder» til dette, skaff dere heller fagbøker som er basert på forskning og kunnskap. Håper du likevel kommer deg Sophie! Men husk at noen vil det alt vel ved å være behjelpelig på andre måter enn å skryte deg høyt i sky. Det er bedre å være ærlig, men ekte.

    31. «Du skal være forsiktig hva du mener og sier om Andres helse»…. sitat Sofie:
      Hvorfor kommenterer du «preach» i kommentarfeltet til Morten eller hva faen han heter der han tar opp at folk burde snakke mindre om sin psykiske helse?
      Er du et unntak ?
      Du virker sykt forvirret.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg