spørsmål og svar

Reklame | inneholder reklame for egen bok

Takk for fine ord etter sist innlegg, det setter jeg pris på. Jeg tenkte det var på tide å svare på noen spørsmål fra dere, så her kommer litt godt og blandet. 🙂 

Hvordan ser du på utseendet ditt og kroppen din nå, sammenlignet med før du var med i Skal Vi Danse? Jeg tenker at du sikkert har blitt i mye bedre form og sterkere,og så føler man seg jo bra av å trene hver dag? Hvordan ser kroppen din ut nå?
Jeg er faktisk helt skjermet fra vonde tanker om min egen kropp – and thats a first! Det høres kanskje teit ut når jeg sliter så ekstremt med fæle tanker om meg selv, men det går liksom mer på hat angående hvem og hvordan jeg er, haha. Alt annet enn kropp. Og jeg fikk en helt ny respekt for kroppen min etter Skal Vi Danse, jeg har blitt så mye sterkere, har fått muskler, har god kondis og føler meg nesten som et annet menneske. Jeg har også fått en helt annen holdning, og trening har kommet inn i livet mitt for å bli. Det gjenspeiler seg også i kosthold. 🙂 Jeg tror riktignok jeg må fortsette å trene hver dag om disse gode tankene skal bevares. Her kommer et bilde for tre uker siden! 

Angrer du på at du trakk deg? 
Ja, men det var jeg forberedt på at jeg kom til å gjøre. Enkelte øyeblikk stikker det i magen og så angrer jeg, men 85% av tiden er jeg rolig i avgjørelsen. Jeg har tatt det tyngste valget i mitt liv, det kjedeligste valget, men også det beste og for det er jeg stolt. Jeg må bare nevne at det er et ekstremt ensomt valg, det er jo ingen andre enn meg som vet hvordan det føles, og man blir jo kastet ut av et fellesskap man var en del av døgnet rundt. Så, ensomheten er nesten verst. Det er sikkert noe mange som blir sykemeldt kan føle på, for eksempel? At man føler seg mislykket og som en fiasko, men så var det riktig likevel. 

Hva skal du gjøre videre for å få det bedre?
Det at jeg tok en såpass kjip avgjørelse for min psykiske helse har egentlig kickstartet hele prosessen, og det var SÅ riktig timing selv om det føltes feil. Nå skylder jeg meg selv å ta ordentlig tak i det: bli snill med meg selv, lære hvordan. Det kommer til å ta lang tid men jeg er klar for den kampen. Jeg har fått en fantastisk psykolog som jeg går til en gang i uken, og det er den første psykologen på flere år som jeg faktisk stoler på. Alle burde gå til psykolog en gang i løpet av livet. Men, jeg har ingen mirakelkur og det tror jeg ikke finnes,  jeg satser på at jeg lærer meg underveis og deler gjerne med dere. Vi er jo mange i samme båt. 

Hvor mye penger bruker du på klær til deg selv i måneden?
Kanskje 1-2000 kr maks i måneden. Jeg går i perioder hvor jeg liker å shoppe og føler meg inspirert, og andre perioder (slik som nå) der jeg bare synes klær er kjedelig og ikke aner hvordan stil jeg har. Jeg beundrer folk som tør å gå sin egen vei med klær. Jeg hadde en periode hvor jeg ville se ut som Erika Jayne, og da likte jeg stilen min som best. Dessverre er den vanskelig å opprettholde i kalde Norge.

Når flytter du inn i det nye rekkehuset og hvor mye betalte du for det? Det er jo veldig dyrt med bolig i Oslo og jeg sliter med å komme meg inn på markedet.
Ja, det er så sykt dyrt. Jeg er heldig som kjøpte min første leilighet før fire år siden da markedet var langt nede så jeg kjøpte billig, renoverte og solgte den for 1,3 millioner mer enn jeg kjøpte for. Da var det enklere å ta et større skritt nå! Når det kommer til rekkehuset hadde jeg flaks der også, og betalte 4,2 millioner og så bruker jeg cirka 1 million på å pusse opp. For den prisen hadde jeg knapt fått en større leilighet enn den jeg hadde, og nå flytter jeg heller lengre mot østkanten, et mindre “populært” område og får så mye mer for pengene. Hele Oslo er i vekst og jeg er ganske sikker på at det vil lønne seg enormt, også innen få år. I tillegg får jeg HAGE! Herregud, aner ikke om jeg noen sinne vil kunne gå tilbake til leilighet igjen.

Angående når vi flytter inn så er som sagt planen 19.november, om alt går som det skal. Noe det neppe gjør, for slik er det jo alltid med oppussing.. Det tar dobbelt så lang tid, og blir dobbelt så dyrt, husker jeg Kim Kardashian sa i en episode. Og det stemmer.

Har kjæresten din jobb eller er det du som forsøger dere begge?
Ja, Kasper både studerer og har jobb, faktisk har han 80% stilling og jobber beinhardt. Han har i tillegg et krevende studie, men han kjører på og klager virkelig aldri. Jeg “forsørget” oss i noen måneder da han nettopp flyttet og kun hadde studielån, det vil si at han ikke betalte leie men bidro på alt annet. Nå deler vi 50/50. 

Han liker jo ikke å bli tatt bilder av, så da blir det som det blir..

Føler du deg noen gang redd for fremtiden som venter, jeg tenker på samfunnsutviklingen med høyreekstremisme, klimatrussel osv. Jeg har oppfattet det som om du grubler en del, og er bekymret for fremtidige generasjoner.
Yes, dette er grunnen til at jeg tviler på om jeg selv vil ha barn. Når jeg først får barn ønsker jeg å vite nok om verden og ikke minst leve et bærekraftig liv slik at jeg kan videreføre gode holdninger til barna mine, og akkurat nå gjør jeg ikke det, i alle fall ikke nok til å være et forbilde for fremtidige barn. Jeg er ikke så bekymret for høyreekstremisme egentlig, sånn sett er verden mer fredelig enn den noen sinne har vært, men det er et spørsmål om tid før klimaflyktningene kommer og det blir noe helt annet enn vi kan se for oss. Jeg er kjempebekymret, og med god grunn. Men om klimaendringene er menneskeskapte (noe jeg ikke er i tvil om!) betyr det også at vi har makt til å gjøre endring. Det er inspirerende å tenke på, og mye bedre enn å bare si “vi har ikke noe med det å gjøre”, for da er jo løpet kjørt. Jeg har troen på oss, men da må man også være realistiske. Om noen tror klimaendringene ikke er menneskeskapte får dere gjerne dele hvorfor, da det er argumenter jeg så langt ikke har forstått meg på. 

Om du lurer på noe er det bare å spørre, så lager jeg innlegg som dette litt oftere. 

PS! Jeg signerte et par ekstra bøker for Tanum i dag, så om du vil bestille en signert utgave av Elsk Meg finner du link HER. Det er veldig begrenset opplag og de ble utsolgt på et blunk sist gang, så pass på. En perfekt julegave 🙂 Snart legger jeg ut planen min for turne også. 

41 kommentarer
    1. Hei! Vet du har skrevet før at Kasper studerer psykologi, lurer egentlig bare på hva slags psykologi? Går han profesjonsstudiet for å bli psykolog, eller studerer han bare mer generell psykologi? Klem<3

    2. Hei!
      Spurt om dette en del ganger før så er usikker på om du ønsker å svare eller om det er noe du vil holde privat?
      Spør igjen likevel: kan du fortelle om dine opplevelser hos healer? Spesielt interessert i tidligere liv, husker du nevnte du skulle prøve det for en stund tilbake.
      Utenom vil jeg bare nevne at jeg er veldig imponert over deg og at du viser sårbarhet når du er en offentlig person, og ikke bare viser de glade øyeblikkene. Stå på❤️ Selv om du sikkert føler at dette er langt fra sannheten av og til så er du er forbilde, og det du skriver og viser gjør at andre (iallfall meg) tør å snakke mer åpent om egen psykisk helse. Takk for at du snakker om det!

    3. Svevende skikkelig kult innlegg synes jeg og kjempe kule å stilig bilder synes jeg og jeg Heier på deg skikkelig toppers at du har Kasper ønsker deg alt godt og en fantastisk vidunderlig kveld sophie Elise hilsen Kristian Magnus 😃♥️

    4. Skulle ønske du blogget mer, elsker å lese det du skriver ❤️ Dessverre er det ganske sjelden noe nytt å lese her.. Men ta vare på deg selv, det er absolutt viktigst!

    5. Du burde lese Gert Nygårshaugs mino bøker, de handler om miljøendringer og mye mer Tror du vill like de!

    6. Heisann fine deg!
      du påstår at du flytter lengre øst, men du skal jo flytte i reting ullern (B). heller nærmere bærumsgrensa?
      har jeg misforstått? ikke at det har noe å si altså bare nyskjerrig av meg hehe;p
      ha en fin kveld

    7. Jeg har slitt mye med angst fra jeg var 17-år. Nå er jeg 29. Og får 1 år siden fikk jeg baby, etter det har jeg aldri hatt det igjen. Man får rett og slett ikke tid til og tenke på sin egen psyke, ofte tenker jeg «shit, jeg har ikke hatt anfall på nesten to år». Man lever liksom i en boble med lite søvn,mye kjærlighet,mye bekymringer, men alt handler liksom om barnet. Det er aldri mer meg,mine bekymringer,min angst. Så mitt barn har hjulpet meg vekk fra mine psykiske problemer 🙂

    8. “Jeg er ikke så bekymret for høyreekstremisme egentlig, sånn sett er verden mer fredelig enn den noen sinne har vært”. Bare lurer på hvorfor du tenker dette? Senest forrige helg marsjerte nazister, Den nordiske motstandsbevegelsen, i gatene i Fredrikstad.

    9. Jeg vetikke om du noen gang kommer til å skrive om det, men jeg lurer sånn.
      Hvorfor sa du at du trente så mye i den perioden du hadde nettopp opperert rumpen? Var det et håp om at “ingen skulle merke det” ? Jeg husker jeg ble sykt skuffet, nesten som jeg ble lurt da jeg innså hva du prøvde å skjule, og at du prøvde å vise hvor sterk og sunn du var som trente rumpe hver dag..
      Hadde vært fint å høre hva du selv synes om fremgangen din rundt dette. Føler det er noe vi lesere gjerne vil ha svar på nå som du er blitt åpen igjen! Forstår også om det er skummelt, da mange ikke klare å oppføre seg på nett.

    10. Irriterer meg att du la ut på insta «blahblahblah hva kjæresten min jobber osm osv» du svarer ikke på hva kjæresten din jobber som, trodde du var for god til clickbait. Med mindre «beinhardt» er en yrkestittel

    11. hei, sophie. Jeg har akkurat sett en helt fantastisk film og flere ganger under filmen så tenkte jeg at denne måtte du se. Filmen heter L’estate addosso og du finner den på netflix. Det er en Engelsk/ italiensk film. Tror du vil like den 🙂 Vis du velger å se den vil jeg veldig gjerne høre hva du syntes om den 🙂

    12. Jeg er også helt sikker på at klimaforandringene er menneskeskapt, og det skremmer meg hvor lite folk flest bryr seg om at vi faktisk er i ferd med å ødelegge jorden for alltid..

    13. Du er så sterk Sophie, jeg ser virkelig opp til deg <3 Takk for at du deler og at du er ekte - jeg heier på deg!!

    14. Hei! Jeg har et spørsmål til deg. Jeg er like gammel som deg og har slitt med kviser siden puberteten. Ikke den verste typen, men de er fortsatt plagsomme å ha i en alder av 24 år. Jeg har gått på to isotretinoin kurer og begge har hjulpet der og da, men kvisene har dessverre kommet tilbake en stund etterpå. Jeg tenker på om hormonprevensjonen kan være en av grunnene (har p-stav). Lurer derfor på hva dine erfaringer med p-piller er i forhold til huden din. Har du noen du kan anbefale med tanke på huden?

    15. Hei!
      Vil bare tipse om at å få struktur på hverdagen og å ha et sted å gå hjalp meg veldig. Jeg begynt på studier og det har hjulpet meg veldig. Da kreves det noe av meg og jeg får orden på livet mitt. Ville bare tipse 🙂 Mvh.

    16. Hei Sophie😊 Ift miljø lurte jeg på hva du tenker om tøybind/menskopp etc? Kanskje du kunne skrive litt om temaet engang? 🙂 Jeg tenker at enhver av oss kan gjøre en liten forskjell. Jeg tenker så enkelt som bind for bind, bruker jeg tøybind 1 gang, har jeg spart miljøet for ett bind. Føles godt 🙂 Hilsen mammaen som nettopp har begynt å prøve ut tøybleier, tøyammeinnlegg og tøybind 👌 <3

    17. Hei Sophie.
      Siden du inviterer til det; Nei, jeg tror ikke klimaendringene utelukkende er menneskeskapte. Men en del forurensning i nyere tid bidrar utvilsomt. For å ta det siste først:
      – Plast ble først oppfunnet rundt 1950, og for alvor populært i bruk-og-kast på 60- og 70-tallet.
      Da kom; bæreposer (tidligere var det handlenett) fryseposer (tidligere pakket man inn og frøs ned i store fellesfrysebokser, hvor man leide plass)Tupperware hadde sin storhetstid (dog med holdbare plastprodukter) fra 1970-1990. Papirprodusenter landet over byttet ut sine tre-propper med plast-propper i alle papirruller rundt 1970. Plastpakking av alle typer varer skjøt fart på 70- og 80-tallet. På 60-tallet var det til og med populært med plastsmykker! Alt dette har vel havnet i “bøtta” ti-år før man begynte å kildesortere.
      Så til det neste; Klimaendringer har foregått i århundrer, for ikke å si årtusener. Når man snakker om kuer og klimautslipp, ler jeg litt, med tanke på de samme utslippene dinosaurusene må ha stått for. Vel, spøk tilside. Rundt 1840 hadde vi slutten på “den lille istid” i Østfold. I rundt 80 år hadde det vært iskalde vintre og sommere hvor temperaturen ikke gikk over 20 grader.
      Det var hungersnød av de “klimaendringene”.
      Så et hopp frem i tid (fremdeles i Osloområdet); På 1930-tallet var det milde vintre med lite snø. Under krigen var det sprengkalde vintre, med forholdsvis lite snø. På slutten av 1940-tallet og inn på 1950-tallet var det snørike vintre, men ingen sprengkulde. Og “alle” husker sommeren 1947,da gradestokken bikket 20 grader allerede i mai og ikke sank under 20 grader før i september. Det regnet ikke fra 15. mai til 1. september. Et ordtak, som holdt seg til innpå 70-tallet lød; Lang og tørr som sommer`n syvogførr. Så hadde vi snørike vintre på 1970-tallet. Og de siste iskalde, snørike vinterene på 90-tallet kan vel du også huske? Så jeg tror det svinger frem og tilbake med klimaet vårt.
      Når det er sagt er jeg imot uvettig bruk av plast. Jeg er “vegetarianer light”. Spiser fisk, skalldyr og fjærkre, men helst vegetarisk. Spiser det jeg får servert, med mindre det er en blodig biff. Da blir det saus, poteter og grønnsaker.

    18. Ikke noe hate elns, men blir litt provosert at du skriver at å trekke deg fra Skal vi danse var det tyngste valget du har tatt, har ikke du tatt abort en gang? Skjønner 100% at du var for ung for barn og sikkert andre personlige grunner også, og ja man skal jo ha råderett over egen kropp, men pliiiis ha litt resepekt da

    19. Vil bare gjøre deg oppmerksom på at klimaflyktninger ikke finnes. Flyktning er per definisjon noen som har “velbegrunnet frykt for forfølgelse på grunn av rase, religion, nasjonalitet, politisk overbevisning eller medlemskap i en bestemt sosial gruppe” 🙂 FN anerkjenner ikke klimamigranter som flyktninger 🙂
      Et kjent problem blant migrantsdefinisjonene å kalle en klimamigrant for klimaflyktning, men greit å gjøre folk bevisste på det. Jo flere som vet om at klima ikke blir regnet som en reell grunn til å migrere, jo større sjans er det for at FN anerkjenner det som et skikkelig problem ifht til (ufrivillig) migrering. Skal dog sies at de fleste klimamigranter migrerer innad i landet sitt.

    20. Hei 🙂
      Hvem er det som velger kostymer i Skal vi danse? Syns bare det var så ignorant at dere hadde på “Aladdin klær” som er Arabisk/fra midt- østen når dere danser til en punjabi sang (som er fra Nord- India) og har bollywood tema som er i Mumbai. Altså ingen i India går kledd i sånne klær. Forsåvidt egentlig bare de som danser magedans osv i midt- østen som går kledd sånn.

    21. Hei 😊
      Du skriver alltid «mitt rekkehus». Så er det du som har kjøpt det, eller kjøpte dere det sammen? Ble litt forvirret siden du skrev dere deler 50/50 på utgiftene.

    22. Hei.
      Fint innlegg. Synes det er dumt at du ikke ser på fremveksten av ekstreme høyre og nynazister som så veldig farlig . Nå ser jeg jo at det ikke rammer deg direkte og du kan så klart ikke være engasjert i alt. Men fordi om noe ikke har en konsekvens for ditt liv, så trenger du jo ikke å avfeie det?

    23. Veldig rart å si at verden er mer fredelig når det kommer til høyreekstremisme «enn noensinne». Vil si meg sterkt uenig. Alt tyder på at høyreekstemismen er mer i vinden nå enn på lang tid. Generell Islamofobi har økt i takt med hatkriminalitet mot muslimer. Ignorant å påstå noe annet.

    24. Har du kjøpt følgere noen gang? Snagget Insta til mange og leste at Thomas Moen har nesten bare følgere fra Asia med Pakistan og India. Har han kjøpt følgere? Mange andre au gjør detta. Vet du om andre?

    25. Lene: Jeg vet ikke om noen som kjøper følgere, og jeg har ikke gjort det selv. Tror det er ganske, ganske alvorlig mtp at man lurer annonsører.. tror derimot ikke thomas moen har gjort det.

    26. Hei!
      Kan du signere flere bøker? <3 Fikk ikke tid til å kjøpe forrige gang og vil gjerne kjøpe i gave til en venninne!

    27. Lurer på hvor den genseren du har på deg over her er i fra?
      Mulig du har nevnt det tidligere, men det har gått meg forbi 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg