“hvorfor er du så jævlig bitch?”

Jeg hadde egentlig tenkt å holde meg unna dataskjermen frem til premieren. Roe nervene litt, ikke la meg bli påvirket av inntrykk utenfra. Men da jeg lå i sengen og stirret opp i taket i et desperat forsøk på å ikke tenke på dansen, skiftet heller tankene mine til noe jeg så gjerne vil fortelle til dere. 

Nå som jeg tilsynelatende er lykkelig fordi jeg smiler mer leter omverdenen etter en grunn – og grunnen er alltid overfladisk og hva som møter øyet der og da. “Det er fordi du ikke lengre har restylane” eller “det er fordi du har en bra kjæreste” eller “det er fordi det er godt vær”. 
Om jeg virket sint eller irritert en periode, noe jeg gjorde på daglig basis over flere måneder, var det “fordi du ikke takler berømmelse”, “fordi du er utakknemlig” eller “fordi du er selvopptatt”. Folk er opptatt etter å gi en grunn for å kunne forklare verden slik de selv oppfatter den. 

Men folk har egentlig ikke spurt om hvorfor. 

Jeg har lett en stund etter nettopp det – hvorfor. Og for det er jeg evig takknemlig. Ofte kan man gå seg vill i sine egne sorger og følelser, man tenker bare på følelsen istedenfor hvorfor den kommer. Jeg har brukt lang tid på å grave i hvorfor. Det er derfor jeg også har det bedre nå, og ikke fordi jeg har fjernet restylane eller fordi jeg har en bra kjæreste, eller hva faen nå folk skulle finne på å si. Jeg har det bedre fordi jeg har kjempet og fordi jeg har spurt meg selv “hvorfor”.

Samme som da jeg har virket sint eller irritert. Det er jo alltid en grunn, uansett hvor teit den må virke fra utsiden. Det er så viktig å huske på, for dette gleder ikke bare meg – men absolutt alle mennesker! For meg har det vært mange år med daglig sorg og en følelse av håpløshet som etterhvert kom til overflaten, og det er noe som tar tid å jobbe seg igjennom. Det kan sammenlignes med å ha vondt i ryggen. Om du hver dag har så vondt at du nesten ikke klarer å bære din egen kropp og legen gir deg beskjed om “det er fordi det er dårlig vær”, så gir du jo ikke opp. Det er jo en grunn – kanskje du sitter rart når du jobber, kanskje du ikke burde sitte foran pcen hele dagen og musklene dine lider på grunn av det, du må komme deg ut i naturen, du trenger ikke å ha det vondt, det er medisiner som kan hjelpe og trening som kan gjøre deg gradvis frisk. Det samme kan man si om hjernen din, følelsene dine og hva du tenker om deg selv.

Om du synes selv du er stygg hjelper det ikke å si “fordi jeg har dårlig selvtillit”. Det stemmer jo absolutt på et overfladisk plan, men det løser ingenting. Hvorfor har du lavt selvbilde? Hva har skjedd? Hva skjedde for mange år siden? Det trenger ikke å være noe stort, eller noe som gir mening for andre. For deg er det ekte – og det er du som skal leve med deg selv. 

Da jeg tok meg en pause og reiste hjem til Harstad var det mange som sa “det var slutten på hennes karriere”. Mennesker jeg hadde stolt på vendte meg ryggen fordi jeg ikke lengre kunne tjene penger for dem og det tok jeg jævlig personlig for å være ærlig. Og vet dere hva.. Om det var slutten på min karriere så hadde det vært like greit, for JEG kommet så langt foran karrieren min.  Jeg dro til Harstad for å komme tilbake som et bedre menneske, kjæreste, venn, datter og forbilde for dere. Jeg har brukt ett år på å konfrontere mine innerste redsler og jeg holder enda på. Og dansingen hjelper, selv om jeg nesten ikke tør å si det høyt – da blir det ekte hvor mye denne lille reisen allerede har betydd for meg. Jeg hadde aldr trodd det, men det har gjort en forskjell. Jeg hadde i alle fall ikke trodd det ville spille noen særlig rolle så tidlig.

Men hvorfor smiler jeg? Ikke fordi jeg har mindre restylane eller fordi det er fint vær. Men fordi jeg spurte meg selv om hvorfor. Det håper jeg du som leser dette og har det vont også gjør. For det går nemlig ant å gjøre noe med “hvorfor”. Det kan være både skummelt, slitsomt, ta lang tid og ikke friste noe særlig. Men jeg lover deg at du alltid har en grunn, og den trenger du ikke overse. 

Det var godt å skrive fra hjertet igjen. Jeg har savnet det, og den dialogen med dere. Vi snakkes i morgen fra Nydalen studio, da skal jeg danse for dere på TV! 

70 kommentarer
    1. Åå,du skriver så bra Sophie❤ Jeg heier på deg herfra til evigheten og unner deg alt godt❤ Blir så glad av å høre at du har det bra😘 God klem fra meg😘

    2. Åh, har savnet sånne litt dypere innlegg fra deg og ikke bare «skal vi danse» hele tiden! Folk kan finne på så mye rart å si, som om at grunnen til at smiler mer er fordi du har fjernet restylane liksom.. Haha! Godt å høre at du har det så bra om dagen, heier virkelig på deg i livet generelt og i Skal vi danse! Gruer meg nesten til enda færre oppdateringer enn vanlig her i helgen siden du sikkert blir veldig opptatt (helt forståelig), klikker meg innom bloggen så mange ganger daglig og håper på nye innlegg! Elsker å lese alt du skriver her, spesielt når det er en god blanding av overfladiske ting; hverdag og litt dypere innlegg som dette.

    3. Jeg er glad på dine vegne Sophie, at du faktisk trosset hva ALLE andre negative og naive mennesker sa til deg og gjorde det DU følte for. Du beviser gang på gang hvilket sterkt menneske du er! Jeg er evig takknemlig for at jeg har vokst opp med din blogg. Jeg begynte å følge deg når jeg var 12 år og er i dag fyllt 19 og jeg har aldri hatt noe negativt å si om måten du har brukt plattformen din på. Jeg husker når du begynte å ta ned sirkusplakater og jeg måtte gjøre det samme. Husker jeg ble skjelt ut på gaten av en dame, men jeg visste jeg gjorde noe bra pga av dine blogginnlegg som ga meg informasjon og jeg fikk opp øynene for dyrevelferd.
      Litt rotete forklart kanskje. Men vil fram til at du viser dine gode sider som menneske og jeg blir oppriktig glad for at jeg leser din blogg. Føler vi kunne vært gode venner haha, er det gale?

    4. Å du er så god ❤️ Av og til på enkelte innlegg, føler jeg nesten at det er meg du skriver om. Sikker på at vi kunne blitt bestisser 😂
      Lykke til i morgen, her skal det stemmes 😊

    5. Så dype tanker og reflekterte ord fra ei så ung jente. Du er klok og evnen til å reflektere så mye viser bare hvor mye du har vokst som menneske i en tung tid. Det er en krevende prosess og du er så sterk! Jeg håper du er stolt av deg selv. Det er iallefall jeg – til tross for at jeg ikke kjenner deg. Som jeg har sagt tidligere, jeg heier på deg Sophie Elise! Virkelig! 🙌😄

    6. Jeg syklet nesten på deg på Frogner, sa at jeg likte den nye sangen din. Unnskyldte meg og syklet videre. Jeg tenkte for meg selv at du så så godt ut, tilfreds. Balansert Og lykkelig. Det er så lett å gjøre seg opp meninger om dere «kjendiser», hvordan dere er og har det. Å det er så feil!
      Men det er fint å lese at du har det slik du utsteåler nå. Du er virkelig er jente med bein i nesa! Selvfølgelig har vi alle oppturer og nedturer, men husk… Vi er mange som heier på deg, den du er og det DU gjør 🙂

    7. Takk for fine ord. Du er så reflektert og ordlegger deg så godt. Du er sterkere enn så mange tror, og jeg ser opp til deg. Lykke lykke lykke til i morgen, vakre deg.

    8. Du smiler jo mer fordi du har operert kjeven og haka og nå er mer fornøyd med utseendet når du smiler? Hvorfor sier du det ikke som det er?

    9. Det er så fint at du smiler.Du er så pen da.Fortsett med det.Håper det er smil fordi du er mer lykkelig enn før.

    10. Kjempebra innlegg! Kjenner meg så godt igjen i det du skriver. Det å ha det vondt og ikke vite hvorfor. Du inspirerer og motiverer folk hver dag! Keep it up❤️

    11. Mia :Ja for du vet jo best hvorfor Sophie smiler mere? Ta deg en bolle å pass på deg selv.
      Lykke til i dag Sophie ❤

    12. Hei fine!<3 Fy, søren du er virkelig en vis ung dame!!! Dette var etter min mening et av de aller beste innleggene jeg noen gang har lest! Du er god altså! <3 Lykke til i kveld, vakre! <3 Du kan regne med mye heiing og stemmer fra meg! <3 Stooore klemmer! <3<3<3

    13. Du er, BEST når du skriver fra hjertet ditt, Sophie Elise.
      Og det er så forbanna godt, å lese at du smiler ifra det!
      Du er en av de jeg “kjenner” som fortjener så mye hjerteglede, at det burde sprutet ut ørene på deg!💃
      Det går jo an med Snap, hehe😁
      Av alle bloggerne, er du den som ikke bruker følelser, for å få flere klikk, investorer.
      Det være seg hva som helst.
      Du er SERIØS, når du skriver.
      Og det er dype ting, fra,selvopplevde hjerte sorger av forskjellig art.
      For meg finnes det kun EN ekte blogger.
      Og det er deg!
      Så langt du har kommet i ditt korte liv.
      Så ufattelig RAUS du er og deler.
      Trosser dine redsler, for dine bloggvenner trenger deg.
      Du viser DEM et hjertevarmt ansvar.
      Ønsker deg så mye lykke til i kveld!
      Time of yourlife!
      Dans til dine kritikere måper.
      Håper kvelden DIN blir magisk💃🎶🎵💕
      *Break a meg*

    14. Du skriver så godt og dette ga meg en liten oppvekker. Utrolig kloke ord. Masse lykke til i kveld forresten <3 Gleder meg til å se og det går nok bra! Et lite tips er å "riste av seg nervøsiteten" før du går på gulvet. Altså fysisk riste armer, bein osv.

    15. Du e helt rå på å uttrykke dæ! Skriv så ærlig og reflektert, det sett hvertfall æ pris på. Takk for at du dele ❤️ Selvfølgelig heie æ på dæ i kveld, u go!!

    16. Min mening er at det i grunnen ikke er så vanskelig å finne ut «hvorfor». Man kan godt vite hvorfor man har lav selvtillit, men å vite hvorfor gjør ikke at man får noe bedre selvtillitt. Det som er vanskelig, er å finne ut «hvordan» man skal komme seg videre fra «hvorfor». Hva gjorde du?

    17. Hei, Sophie, sitter klar og skal se deg på ‘Skal vi danse’ nå og det gjør meg så utrolig glad. Jeg har slitt med angst de siste årene – etter å ha vært flink på skolen og elsket å holde presentasjoner så kom angsten bare gjennom alle lagene og nå får jeg hjertebank og skjelver bare jeg skal snakke med personen i kassa på butikken. Har hele livet mitt drømt om bli journalist og nå har jeg bestemt meg for å takke ja til skoleplass i USA og de siste dagene har jeg tenkt hvordan i huleste jeg skal klare å bare si navnet mitt høyt i klassen, for det folk kanskje ikke helt forstår er at angst ikke bare er i hodet men det er så j… fysisk som det kan bli, inni hodet mitt tenker jeg at alt går bra men kroppen er helt uenig. Og å se deg på skal vi danse i dag, etter jeg vet du har slitt med noen av de samme tingene, gir meg mot, og selvom angsten ikke bare går over, er det virkelig ett steg videre i å hive seg ut i det. Er så utrolig stolt av deg og vet at ‘Skal vi danse’ er for deg også å hive deg ut i noe du kanskje ikke føler deg klar for, men du gjør det!! Og det gir meg virkelig mot. Om du er redd for at noen dømmer deg så husk på alle du inspirerer! Masssse lykke til i kveld!

    18. Utmerket!!!
      Det var et veldig nyttig innlegg for alle. Jeg tror den komplette løsningspakken vi vil ha mer opplæring som denne, holder den opp kontinuerlig.
      Takk så mye for å laste opp dette flotte innlegget.

    19. SOPHIIIIIIEEEE! Fy flate! Du kicka ass ikveld. Jeg er SÅ imponert! Jeg var faktisk litt nervøs siden du hadde grua deg, men herregud, du var utrolig dyktig. Virkelig. Gratulerer og masse lykke til videre.

    20. Amgad du er helt rååå, SE!! Du har et stort talent innenfor dans, du kommer langt!! Men veldig forstyrrende og irriterende alle de grimasene du gjør… du er så pen når du er naturlig

    21. Kommenterer aldri blogger, men jeg må jo nesten si hva jeg mener
      Jeg elsker hvordan du er et såpass innvikla og komplisert mennesket. Føler folk ikke ser hvor “business” du egentlig er. Du har jo faktisk forstått hvordan det funker. Det er en grunn til at du er på topp. Og jeg elsker lese innleggene dine, spesielt der du skriver uten å redigere, som dette. Du har jo egentlig funnet ut hva som funker. Good job 👌🏼

    22. Du burde være kjempe stolt over deg selv. Kjempe bra danset ikveld Sophie! Heier på deg <3 ikke vanskelig å se at du har lagt sjelen din i dette.

    23. Du var kjempeflink i kveld! Men har på følelsen at bloggen kommer til å bli skikkelig lite oppdatert i tiden fremover som selvfølgelig er forståelig, men også kjipt. Klikker meg inn her så mange ganger om dagen for å se om du har postet noe! Haha.. Elsker virkelig bloggen din. Lykke til videre i Skal vi danse da!

    24. HERRREGUD DU VAR SÅ DRITA FLINK PÅ SKAL VI DANSE!!!!!! WOOOHOIIIIII!!! Vi er en stor jentegjeng fra Bergen som for det meste er faste lesere, og vi har hatt et herlig Skal Vi Danse-vors. Siden du danset sist ble jo promillen høy underveis, så vi stemte på deg som gaaale!! Håper du når langt, det tror vi du klarer <3333 KLEM FRA OSS

    25. Du var utrulig flink å danse ikveld. Men så at du var nærvøs(forståelig nok), så da var munnen din åpen sånn som når du danset på “Mitt dansecrew”, blir nok bedre med nærvene ettervært.

    26. Drit i all kritikk Sophie. Du var rååå ute på dansegulvet.
      Husk å ha d gøy, ikke ta alt så seriøst.

    27. Jeg kan kjenne meg igjen… Jeg husker det var en periode i fjor. Jeg var veldig trist, og når noe bra skjedde så matchet ikke øynene til smilet mitt, hvis det gir mening. Det var som om jeg gjorde ting bare for å gjøre andre glade og det gjorde meg trist. Jeg følte at jeg trakk meg helt tilbake og mistet meg selv, og mange av de menneskene rundt meg. Og jeg tror nå at det var fordi jeg aldri satt pris på den jeg var og jeg så heller aldri min verdi. I blant må man gå igjennom ulike ting for å få et nytt og bedre perspektiv på livet. Masse lykke til på Skal vi danse!! Og jeg gleder meg til boken din kommer ut 😀

    28. Hei 🙂
      Ville bare si at det var så gøy å se deg på skal vi danse! Du ser oppriktig glad, nydelig og flott ut! Heier på deg!

    29. Du var veldig fin uten restylan i leppene 🙂 ikke at du ikke er fin, men syns bare det var mer deg og du kledde det!
      Det var gøy å se deg danse i går^^ stå på!

    30. Sååå flink du var på skal vi danse! Du burde være så stolt! Din dans var jo så mye kjappere enn andre sin, helt sykt at du gjorde det så bra som du gjorde 👏🏼 Gleder meg til neste lørdag!

    31. Åååå!! Du er så utrolig flink til å uttrykke deg selv <3 jeg beundrer deg sånn, personligheten og alt! Btw, så har jeg følt med bloggen din nesten siden du startet. Det er litt morsomt å tenke på, hvordan jeg aldri går lei av å lese om deg og dine meninger. Det sier hvor mye jeg elsker måten du uttrykker deg på! Ha en strålende dag snuppa❤️

    32. Hei nå har jeg følgt med bloggen din mye mer etter jeg har lærte norsk og kan virkelig sier there is more to you than just makeup and hair.Du er så kunnskapsrike et meneska at jeg ønsker at alle kunne sett bedre pris på deg . Kommer kanksje aldri til å skjer meg jeg vil at du skal vite at du gjøre en bra jobb girl . keep it up 🙂

    33. Jeg har tenkt; den jenta har vokst og funnet seg selv! Funnet ut hva som er viktig i livet – først og fremst for deg selv, resten ordner seg så lenge en har det bra innerst inne. Du stråler, du er selvsikker og du har virkelig blitt et forbilde! Heier på deg, meg selv og alle andre som måtte trenge det en “gråværsdag” <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg