ting jeg har lært

Jeg vil gjerne dele et par ting jeg har lært og erfart de siste årene – dette er så klart ikke absolutte sannheter, men det er sant for meg. 

🖤 Det beste rådet jeg kan gi til andre er å jevnlig ha en liten “alvorsprat” med seg selv hvor man revurderer holdningene og verdiene sine. Hvorfor mener jeg dette? Har jeg noen grunn til det? Hvorfor sier jeg som jeg sier? Rett og slett å være litt kritisk til sine egne tankemønstre. Man er ofte kritisk til seg selv på andre måter, men sjeldent til meningene man har.. Og det er jo leit. Da utvikler man seg ikke.

🖤 Du trenger ikke å elske deg selv for å kunne elske noen andre. Det er en myte. Men, for meg har det vært nødvendig å lære meg å være sårbar og ÆRLIG med meg selv for å kunne være i et bra forhold, slik som jeg er nå. Det er først da jeg har følt ekte kjærlighet, og det tror jeg er noe annet enn å elske noen. Det går på en måte dypere. 

🖤 Å akseptere meg selv for den jeg er klarte jeg først å gjøre da jeg også aksepterte at jeg ikke er “politisk korrekt”. Jeg bryr meg om utseendet, og så fort jeg sluttet å kjempe i mot det var det som om hundre kilo ble fjernet fra hjertet mitt. Det har vært en så evig indre konflikt, jeg har ikke helt klart å akseptere, eller forsvare meg selv med at jeg vil gjerne ha silikon i rumpa men bryr meg også om andre ting, og det betyr ikke at jeg er hverken usikker på meg selv eller dum. Men jeg fikk presset inn i hodet “du er usikker, du suger, du er forferdelig” fordi jeg ville endre på ting og ble dermed enda mer usikker. Vi har ulik smak som mennesker, bare. “Bra nok som du er” må vel også gjelde om man er litt utenfor normalen.

🖤 Meditasjon er dritkjedelig i starten, men det blir verdt det og du kommer til å takke deg selv. 

🖤 Det er viktig å lytte for å forstå, ikke for å ha rett eller vente på hva man skal si neste. Forstå at folk har en annen historie enn deg, andre erfaringer, ulike følelser. Det er INGEN i 20-årene (heller ikke meg) som sitter med fasit i hånd og vet hva som er den absolutte sannhet. Det eneste vi kan håpe på er å lære av hverandre. 

🖤 Ikke tro at man har funnet ut alt i tenårene eller 20-årene, som jeg nevnte litt over. Jeg kan endre meg på grunn av erfaringer, la oss si at Kasper hadde dumpet meg på tidenes verste måte, jeg hadde mistet huset, jeg ble alvorlig syk osv.. Så klart hadde jeg forandret meg som menneske. Ting hadde jo sett helt annerledes ut. Poenget var, man skal ikke holde det mot noen at de har forandret seg. Det kan være en bra ting.

Så, det var et par ting jeg tenkte på nå i kveld! Håper alle har det fint. Jeg reiser hjem til Oslo i morgen, og flytter tingene mine fra tante, og til en midlertidig leilighet hvor jeg skal bo frem til november. Henger dere med i svingene? Det er ikke enkelt! Så kommer Kasper hjem fra stillecamp om tre dager, tror jeg. Vi har ikke snakket på litt over en uke, ikke et eneste ord, det er så rart! Føles nesten som en pause, haha. 

29 kommentarer
    1. Hvorfor har du tatt så forbanna mye fillers i haka om jeg kan spørre?? Bortsett fra den ser du jo fantastisk ut for tiden! Den gjør at det ellers fine ansiktet ditt ser veldig maskulint ut. Siden du sier det er fillers må det jo være en god del, er jo såpass at det ser ut som at du faktisk har tatt hakeimplantat.

    2. Kult å fint innlegg og du er en kuling synes jeg hilsen Kristian Magnus sophie Elise 😀♥️

    3. Kjempe kult innlegg å kul bilder og du er en kuling synes jeg sophie Elise hilsen Kristian Magnus 😀♥️

    4. Kjempe kult innlegg å kule bilder du er en kuling synes jeg sophie Elise hilsen Kristian Magnus 😀♥️

    5. Jeg blir så fascinert og inspirert av tankene dine og måten du skriver på. Og slik har det vært helt siden jeg begynte å følge deg! Fortsett slik❤️ Alt godt til deg!

    6. Please please please ikke fyll leppene dine ever again!!! Du er så nydelig akkurat sånn, aldri sett deg så pen. Men har du hakeimplantat?

    7. Hei fine! Nysgjerrig på om du kjenner til breast implant illness, og ev hva du tenker om det? Høres ut som veldig mange andre med silikonimplantater har mye av de samme symptomene som deg, med akne, angst, depresjon +++. Hørte om det for første gang i dag og tenkte på deg! Kjærlighet❤️

    8. Omg, skjer med å kun fokusere på utseende over her? Går vel an å kommentere teksten også? Eller er samfunnet så fucka at alt man bryr seg om er fillers og silikon? Jeg har fillers selv, men syns oppriktig det er totalt uinteressant å snakke om.
      Er helt enig med deg, Sophie! Dette er ting jeg også verdsetter og syns er viktig i livet. Elsker å lese bloggen din pga ærligheten din. Du er kanskje ikke «perfekt» eller lykkelig hele tiden, men nettopp det gjør deg til en person jeg kan relatere til. Leser kun din, Kristine Ullebø og Ida Wulff sine blogger. Dere er forskjellige, men alle skriver utrolig bra og er inspirerende på hver sin måte.

    9. Herregud, trodde ikke du kunne bli finere men OMGGG du er så jævla fin nå som du er naturlig sminket og mer naturlige lepper 😻

    10. Angående punkt to, så er jeg litt uenig. Jeg tror kanskje du har misforstått litt hva det faktisk betyr. Selv var jeg en av dem som alltid syntes “du må elske deg selv før du kan elske noen andre” hørtes utrolig teit ut, for jeg elsket jo absolutt ikke meg selv, men hadde jo mye kjærlighet å gi til en annen. Og det er jo sant, på et vis; man kan ha veldig mye kjærlighet å gi til andre mennesker, selv om man ikke akkurat synes så veldig godt om seg selv.
      MEN!
      Å “elske seg selv” handler ikke om at man må elske seg selv slik man elsker en partner. Det handler om å elske seg selv i den forstand at man forstår at man er en bra person, som FORTJENER å ha det bra, FORTJENER en bra partner, FORTJENER den personen man er sammen med, at han ikke er “for bra for” deg eller fortjener “noen bedre”. Å elske seg selv handler om det å se at man faktisk er bra NOK og at han er like heldig som har deg, som du er som har han.
      Slik tolker i alle fall jeg det nå etter noen års erfaringer.

    11. Hei sophie❤️ Jeg ville bare si at jeg har fulgt deg siden starten. Og det er så mange som har noe å mene om du er et godt eller dårlig forbilde og jeg har egt ikke noe mening om det. Men vil bare si at jeg syns det har vært trygt å godt å ha en som deg som kan brenne for både dyrevern, sminke, psykisk helse og hår, holdt jeg på å si. Er så utrolig lik deg når det kommer til så mye haha, hadde vært så gøyy å bare ha en samtale om alt mulig med deg en gang! Støtter deg for den du er og alt du gjør, og for meg er det støtte i seg selv bare ved å vite at en som deg finnes liksom hahah❤️ Håper du har det bra

    12. Hadde vært så gøy med et innlegg om hvordan man går frem med meditering:) Har veldig lyst til å begynne med det, men vet ikke helt hvordan jeg skal starte. Kanskje Kasper kunne hjulpet deg med å sette sammen et innlegg med tips og litt om hvordan han har kommet dit han er i dag? Det hadde vært veldig interessant.

    13. Syns det er merkelig at nærmest ingen av personene over kommenterer hva du faktisk har skrevet om teksten.. Du er ekstremt vis, og det er få mennesker som greier å sette seg inn i slike tanker som du skriver om her. Det å være kritisk til seg, forstå når man har gjort noe galt og innse at både negative og positive opplevelser/erfaringer former oss, er så viktig. Det er fint at et så stort forbilde som deg tar opp slike tema. Du er et fantastisk menneske, det kan ikke være lett å være så ærlig og blottlegge seg selv som du gjør. Jeg ser opp til deg!

    14. Hvorfor lyver du om inngrepene dine, når du først forteller om dem? Tidligere har du sagt at det er kun ditt eget fett du har i rumpa, mens nå sier du selv at det er sillikon? Hva er vitsen? Stå for de inngrepene du har gjort. Det er ikke plastisk kirurgi i seg selv som gir kroppspress, det er alle som gjør det og lyver om det. Dette er noe som har skuffa meg lenge. Jeg har vært en fast følger av deg siden du startet å blogge, og jeg stod virkelig opp for deg når folk snakket stygt om deg som blogger. Nettopp fordi jeg syntes du var annerledes enn andre bloggere, var ærlig og blogget om viktige temaer. Og du turte å være “annerledes”. Ja, selv om du er kjent og har en blogg betyr ikke det at du må skrive om dine inngrep, for det er jo din kropp. MEN når du hvertfall først nevner det, eller skriver om det, skriv hvertfall hele sannheten.

    15. Åhh, hater når du er hjemme i Oslo, da er det alltid dårlig oppdatering på bloggen 🙁 Skjønner at du har flere venner og flere steder du har lyst til å være i Oslo, men bloggen din blir utrolig dårlig av det.. Kanskje stygt å si det, men elsker når du er hjemme i Harstad eller på ferie et annet sted, da virker det alltid som om du tar deg god tid til bloggen! Skriver flere innlegg, tar flere bilder og ikke minst svarer i kommentarfeltet… Bare en observasjon.

    16. Hva synes du om at hvis du ikke hadde tatt abort når du var 14 så hadde du hatt en 9 år gammel datter eller sønn nå? Tenker du mye på hvordan livet ditt hadde sett ut om du hadde valgt annerledes, og var det ett vanskelig valg å ta?

    17. Skal godt gjøres å se ut som en 40 åring i ansiktet når du er 23. Kjære vene, vet ikke om det er solarium eller kosmetisk kirurgi som har ødelagt deg men du har ekstremt mye rynker. Det er så trist når man tenker på at det er selvpåført.
      Når kroppen har blitt så botched up er det ingen ting som hjelper, hverken lys filter eller sminke. Skulle ønske jeg kunne dratt tilbake i tid og gitt deg en klem og sagt at du ikke hadde trengt alle disse operasjonene.

    18. Du er så vakker når du smiler 😍
      Skal på ferie til Rhodos en uke og da måtte jeg bare kjøpe boken din 🙂 gleder meg til å lese den ved strandkanten.
      Du er best Sophie!
      Stor klem Heidi

    19. Du er ganske lik Thandie Newton slik hun var i MI II, som jeg akkurat sitter og ser, liten og søt, bare feil kulør. (:

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg