jeg klarer ikke stoppe

Reklame | annonselenke na-kd

Hei mine fine! Først, jeg er glad i dere. Det er hyggelig å lese igjennom kommentarfeltet nå, og det setter jeg pris på. Den naturlige looken lever videre! Kun når det er perfekt lys ute og jeg er litt brun, resten av året vil jeg ha vipper og hele kjøret. Sminke er elsk<3

Det at jeg har snufset meg igjennom sommeren er knapt en nyhet, jeg har rett og slett følt meg syk siden april på grunn av pollen (ja, jeg er vaksinert). Men, i perioder hvor jeg blir ekstra giret på livet og har mye energi mister jeg søvnen i tillegg. Det er umulig, uansett hvor mye jeg prøver. Tankespinnet slår seg ikke av og jeg kjemper febrilsk mot mitt eget hode, hver eneste natt. Da blir jeg også oppgitt over meg selv, kjæresten min er på meditasjons-camp / stillecamp og skal ikke snakke med noen på ti dager, kun meditere, og her ligger jeg å slenger meg rundt i senga uten noen sjans i havet til å skru av tankene. Forskjell på folk! Men jeg er så stolt over han, tenk å være så dedikert. Noen ganger er jeg redd han skal forsvinne inn i en spirituell zen-zone langt ifra meg, men det er jo bare mitt eget hode som er helt tullete.

Kjolen min finner du HER. Den er på halv pris nå! Og nei, det er ikke toll på na-kd 

Jeg holde meg hjemme sammen med mormor i dag. I sta skulle hun hjelpe meg å åpne noe jeg hadde bestilt på internett, og jeg ble så rørt over å høre henne sjokkert snakke om hvor unødvendig mye plast mennesker bruker. Jeg har fått for meg at den eldre generasjonen ikke bryr seg om miljøkrisen, men hun hadde gjort seg opp noen tanker. Fint!

Ellers spiste jeg bringebær til frokost. Jeg klarer ikke å spise i denne varmen, og det er jo på en måte digg, men når jeg ligger våken om natten og det er kaldt så spiser jeg MASSE. I kveld gikk tre brødskiver med nugatti ned på høykant, lol.

Så har jeg sett på den nye sesongen orange is the new black. Skulle egentlig se første episode på date neste uke men klaaaaarte ikke la være. Så nå er jeg allerede halvveis i sesongen. Dette er en serie som bare blir bedre og bedre, spør du meg! Og ja, jeg vet at macen min er skitten.. Men helt ærlig, hvem har ikke skitten mac?

Er noen andre her avhengig av orange is the new black? Hvem er favoritten? Og: hvordan skal jeg klare å skru av tankene om natten? Jeg har prøvd sovepiller men da får jeg bare “restless legs”. 

 

66 kommentarer
    1. Hei sophie! Du sa at du har vanskelig å koble av fra tankene dine om natten. Kasper er jo så flink med meditasjon. Be han hjelpe deg og gi noe tips. Du skulle ha blitt med han på tur. Det høres veldig avslappende ut den turen Kasper er på. Tenk så deilig å koble av fra hele verden. Ingen mobil, ingen bråk. Bare helt rolig og stille. Samfunn har blitt sånn at vi trenger sånne turer.veldig bra for sjel og kroppen. Kunne tenkt meg en sånn tur jeg også. Masse klemmer sophie. Be happy n stay blessed. Veldig glad i deg. Du er en fantastisk menneske 😍😍🤩🤩

    2. Mitt beste tips for å stoppe tankespinn er appen headspace. Det er det eneste som nogen gang har fått meg til å ikke tenke, eller dempe kaoset i hodet. Super enkelt og tar ikke lang tid.
      En terapeut tipset meg også en gang om å prøve å fange den neste tanken for å stoppe tankespinn. For eksempel «hva blir den neste tanken?» eller «hvilken farge har min neste tanke», det hjelper noen ganger.
      Ellers når det gjelder å sovne sånn generelt så pleier jeg å «gå gjennom» hver enkelt kroppsdel i tankene, begynner for eksempel med venstre fot: nå sovner den venstre foten, den blir tyngre og tyngre..osv… helt til jeg kjenner at venstre fot faktisk blir ekstra tung og ?sovner? (ikke sånn foten-min-sovna-og-nå-prikker-den). Og så gjør jeg det med hver kroppsdel helt til jeg sovner. Jeg pleier å slutte med hodet eller øynene. Om det tar lang tid kan jeg ta hver enkelt finger eller andre mindre deler på kroppen.

    3. Tips til å få sove: Gå en rask tur i en time ca, spis en lett kveldsmat, legg deg uten mobil, og gjør 4-4-4 pusteøvelser. Pust inn i 4 sek, hold pusten i 4 sek, pust ut i 4 sek. Hvis sånne ting blir som en dråpe i havet, så kan jeg anbefale pranolol. Det er en betablokker som ikke bare virker på hjertet, men hele nervesystemet. Mange sangere osv bruker det mot nervøsitet og det har svært få/ingen bivirkninger. Når jeg ikke klarer å skru av tankene, så tar jeg en pranolol (20 mg holder) og det er som å skru av en bryter. Kropp og hode blir rolig og det er som å «komme hjem». Min type drug der altså;) Hehe! Men fra spøk til alvor, så er det helt utrolig hvor godt den virker<3

    4. Gå ut av hodet og inn i kroppen. Tankene dine er ikke så viktige. De er bare tanker. Sjekk ut de 3 prinsipper av Sydney Banks. Jeg har nesten kurert angsten min med dette. (Holder fortsatt på å øve) Tidligere overtenker ^^

    5. Sesong 5 sugde så jævlig så jeg hoppa av etter noen episoder. Så er ikke enig i at den ble bedre og bedre😅

    6. Jeg klarer nesten ikke velge favoritt, det kommer veldig ann på humøret mitt helt ærlig 😂 Kan irritere meg grønn en dag på ei og en annen elske! Må si jeg synes hun ene med røykestemme er en av favorittene som har holdt seg, FAKTISK, hun er så brutal 😂
      Har ingen lure råd til deg om tankene dine 💕 For meg, så hjelper det å holde på med noe, flytter fokus på noe annet som gjerne kan være alt fra serie, tegning, rydding og sortering fungerer som regel veldig bra hehe.. Og ja! Jeg svarer på tankene om natten haha, jeg styrer med noe til jeg er stuptrøtt. Vet ikke hvor bra det er i lengda…. 😊 Du finner nok ut av det 😄💕

    7. ah, sophie du må prøve ASMR! det finnes så sjukt mye forskjellig, så jeg er sikker på at du finner noe for deg! (søk på youtube)
      Jeg feks klarer IKKE mouth sounds, men synes hand movements og hand sounds er sykt avslappende. Også camera touching/tapping og inaudiable whisper. Men det finnes seriøst ALT, roleplays, slime, mukbang, gibberish osv. Sjekk ut feks Latte ASMR, Rainbow ASMR, Gentlewhisper ASMR, Gibi ASMR, Josefin ASMR eller Gracie ASMR. Ellers så finnes det jo tuuuusenvis av andre kanaler også!

    8. Nesa di er virkelig stor når du ikke har sminket deg og ikke tar bilde i riktig vinkel og lys.. Skjønner godt at du ikke er fornøyd med neseoperasjonene.

    9. Jeg tar sovepiller som heter Seroquel, de knocker meg rett ut. De blir også brukt som stemningsstabiliserende, men de er så svake at de fleste får de utskrevet som sovepiller. Har også gått på andre sovepiller før som ikke funket i det hele tatt. Håper du får orden på det i alle fall, det suger å ikke ha nok søvn.

    10. Kamille te hjelper deg sove godt du blir beroliget av det og sammen med brennesle og løvetann er de detox for kroppen , ellers og gå tur om dagen før du legger deg 🙂

    11. Shit! Du er så naturlig pen at det gjør litt vondt å se på <3 Jeg digger Orange is the new black, og favorittene er vel: susanne, nicky og red tror jeg 😛 haha, men alle er kule, digger flaca også liksom!
      Har du prøvd sleepcare tablettene? Jeg prøvde de for ca et år siden og de fungerte veldig bra, nå tar jeg de bare hvis jeg behøver dem, for man blir nesten for trøtt dagen etter. Skal visst bare være naturlige ingredienser i dem? Du har vel gått på haircare hvis jeg ikke husker helt feil? Samme merke (så det vet du sikkert). Man kan jo altids ta seg ei litta "blås" før man sovner.. Men det blir jo dyrt og går utover arbeidet i lengden 😛 Synd det ikke finnes oljer på resept for folk som trenger det..
      Sovepiller anbefaler jeg deg å holde deg unna.. Det gjør alt annet verre (iaf for meg).
      Jeg har adhd/angst og add, så jeg vet alt om tankespinn.. Jeg har det bra noen dager, og noen dager finnes det ikke sjans i havet til å få sove. Men det som hjelper for meg som oftest er å stå opp tidlig (6-7 tiden), trene styrke og spise bra. Får jeg i meg for mye koffein feks er det kjørt, både med tanke på søvnen og dødsangsten 😛
      Håper du får sove <3

    12. Hei! Jeg sleit endel med å ikke få sove under svangerskapet. Det som kunne hjelpe var å telle fra 300 og nedover. Prøv å se for deg tallene, det er verdens kjedeligste, haha! Lykke til!
      Klem Silje (fast leser sommaldri har kommentert) <3

    13. Liker sesong 5 best 👌🏼
      For å skru av tankene må du være litt sliten på kvelden, kjenne på kroppen at den har vært brukt, kroppen trenger det. Gjerne gjør litt yoga på morgenen. Skriv en privat dagbok der du skriver ned hva du tenker, hva du ønsker å gjøre, dine mål, og så skriver du hva du har gjort og oppnått. Du kan lære mye av deg selv på den måten, hvordan vi mennesker ofte lurer oss selv 💁‍♀️

    14. Hei! Tenkte å skrive til deg på facebook, men så dukket det opp flere alternativer; sophie elise og sophie elise isachsen! Hvilken er rett?? 😱

    15. Nakd kan ikke bare bestemme at de ikke skal ha toll på varene sine. Om det blir sendt fra utlandet og er på over 350kr er det bestemt ved norsk lov at det er tollpliktig, så om de sender fra utland er det feil det du sier.

    16. Hei! Jeg pleier å høre på avspenning når jeg ligger i sengen. Sliter med det samme som deg..er ganske irriterrende..
      Søk på «Anita Abrahamsen» på Spotify og velg «Avspenning: Den hvilende pusten». Den funker som bare det på meg hvertfall. Hun har mange gode øvelser som er verdt å prøve. Lykketil <3

    17. Jeg pleier å «la» tankene komme. Jeg bestemmer meg for / forteller meg selv at det er helt greit at tankene er der, gjør dem til noe eget <3 🙂 Funker av og til hvertfall 😀

    18. http://marc.ucla.edu/mindful-meditations
      Prøv Body Scan for sleep! Den «tvinger» deg til å fokusere på alle delene av kroppen en etter en mens du ligger i sengen. Da fokuserer man på det isteden for alle tankene. Er på engelsk men jeg syns det er kjempe bra og sovner alltid. Håper du prøver og at det hjelper deg <3

    19. Jeg hører på podcast og sovner til det for å unngå tankespinn! Har hjulpet meg masse å ha noe å fokusere på, på en måte 🙂

    20. Ang NA-KD og toll, jeg var så dum å bestilte der og trodde av en eller annen grunn det var norsk nettshopping og måtte betale toll. Pluss ekstra for å få det levert på døren av DHL. Det var ikke noe alternativ der. Så da er folk klar over det..

    21. Jeg sovner best de kveldene jeg har trent tidligere på dagen. Jo hardere økt, jo fortere i søvn. Kaldt soverom er også viktig (vanskelig nå men 😊). Har også brukt hypnose fra YouTube, podcaster o.l, og det kan også hjelpe å ligge å telle ned fra 300 med 3 av gangen (300-297-294…).

    22. Snakk med psykologen din. Innsovningsproblemer ligger ofte mye dypere enn at det finnes noen «quick fix», og norsk psykologiutdanning fokuserer mye på søvnproblemer. Han eller hun kan nok hjelpe deg bedre enn alle tipsene til leserne dine til sammen 🙂

    23. Hei, leste i et tidligere innlegg at du har den amerikanse netflixen, hvordan vpn bruker du? jeg får det ikke til å virke..

    24. Hei!
      Jeg slet i over to år med innsovningsvansker, og jeg prøvde absolutt alt (inkludert alt som er nevnt her i kommentarfeltet). Det som til slutt hjalp meg var å høre på lydbok. Audible har en “sleep timer”, hvor du stiller den inn på hvor mange minutter den skal spille før den stopper. Jeg tar alltid 45 minutter, og har alltid sovnet før den har sluttet å spille. Lydboken tvinger meg til å fokusere på noe annet enn mine egne tanker, men holder fortsatt interessen min slik at jeg ikke drifter vekk (slik jeg ofte kunne gjøre hvis jeg tellet ned, fokuserte på avspenning av muskelgrupper osv). Jeg har aldri tidligere vært glad i lydbøker da jeg syns det går treigt og foretrekker å lese selv, men det har helt seriøst reddet nattesøvnen min. Jeg oppdaget raskt at det som funket for meg var å fokusere på noe som “tvang” oppmerksomheten min vekk fra egne tanker, uten at det faktisk føltes ut som jeg måtte tvinge meg selv. Håper noe her funker for deg, det er den verste plagen jeg har hatt!

    25. ASMR anbefales på det sterkeste. Har hørt på det hver eneste kveld i 1,5 år nå! Finnes så mye bra på youtube. Kjenner veldig få som hører på det, får ofte negative kommentarer fordi jeg synes det er avslappende, haha. Synes selv det var teit da mamma viste meg det, men ga det en sjangse og ble hekta!
      Finnes flere store asmr?tist, men mine favoritter er blant annet ASMR Alysaa, Minxlaura123, Gracie K og MassageASMR 😊

    26. Skulle til å se sesong 6 når den på kom ut på fredag. Men samboeren min hadde ingenting å se på selv, så jeg foreslo at vi kunne se serien sammen. Så nå har jeg måtte begynne på nyttt og må vente til vi har sett alle 5 sesongene før jeg kan se den nyeste 😅 snart på sesong 3 da, dette går sikkert fort 😊

    27. Det er toll på NAKD. De har ingen info om at de er tollfri på siden sin. Zalando for eksempel har info på sin side om at de er tollfri. Tilogmed Kylie Jenner har info om toll på sin Cosmetics side (at toll kan skje). Du har nok bare vært heldig med å få pakkene gjennom tollen. Dette betyr jo ikke at man ikke burde bestille derifra, men man burde holde seg under 350 kr for å slippe tollen og en regning fra DHL fordi dem tollerete pakken for deg 🙂

    28. Anonym: Jeg har bestilt derfra mange ganger, jeg betaler klærne selv og har iKKE sponset avtale, men jeg har aldri fått toll. Bestilt derfra siden mai, og kan heller ikke huske å ha hørt noen andre få toll. 🙂

    29. Helle: Vi har snakket om det, men føler de med en gang bare er sånn “ta noen medisiner”. Jeg er enig med deg, det ligger nok mye dypere og er irriterende at man blir satt mot medisiner, gang på gang.

    30. Hei! Hvilke sovepiller har du prøvd? Jeg er veldig fornøyd med Imovane, men pass på, det er svært vanedannende! Men greit å ta innimellom! Må ha resept på de. Ha en fin dag videre😊

    31. Hei Sophie!
      Jeg har også “restless legs” men hvis du har ren ulltråd, så har det hjulpet meg å knyte en tråd rundt hver fot når du skal legge deg. 🙂

    32. Anonym: Haha, jeg svarte på feil kommentar, så da kan jeg svare på din også. Vi har våre regler på ting, men nei, jeg går ikke på date med gutter.

    33. Så du får gå på date med jenter men ikke gutter? Haha… Hadde vært spennende om du skrev ett innlegg om hvordan dere får forholdet til å funke på den måten, virker som du har det ganske fritt (i forhold til å ligge med/kline med andre for eksempel)

    34. Alltid nydelig 😍
      Hvordan filter bruker du? Tenker på de selfiene. Vet ikke om det er samme på alle 😅

    35. det øverste bildet av deg her er det peneste jeg noen gang har sett av deg.
      håper du klarer å se hvor vakker du er uten alt “sparkelet”.

    36. Hei! Jeg bare lurer på hva du gjør for å ikke få toll på na-kd? Ser flere her får det, inkludert meg som har fått toll begge gangene jeg har handlet noe der.

    37. Anonym: For det første: jeg er ikke fritt frem for alle andre, haha. Og for det andre: det finnes utrolig mange måter å ha et forhold på. Kanskje det er den største formen av kjælighet av dem alle?

    38. Prøv Seroquel. Den er egentlig antipsykotisk medisin om man går på høy dose. Den laveste dosen på 25 mg er nok til at man tenker mindre og sovner lettere. Den er C preparat og er ikke avhengighetsskapende.
      Har den i tilfelle tøffe perioder. Jeg hadde brukt en stund, og så sluttet jeg for en stund siden lett som bare det.
      Men man kan risikere hang over dagen etter. Du må bare ta tidlig på kvelden. Kl ni feks.
      Jeg er veldig fornøyd! Den brukes i kriser.
      Ellers kan du ha en liten bok hvor du skriver ned bekymringer og tanker. Så tenker du at de skal du bekymre deg dagen etter. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg