5 filmer på Netflix som er mindblowing og fantastiske

Jeg elsker å se film men dessverre er jeg ganske kresen – det spiller riktignok ingen rolle hvilken sjanger, så lenge filmen er bra. Om jeg først har gitt en film en sjanse må den ha over 7 i score på IMDB, men om den skal bli anbefalt videre og bli en favoritt må den inneholde en “plot twist”. Du vet, man tror man forstår hva filmen handler om, hvem som er skurken, hvem som forelsker seg og hvem man skal heie på, men plutselig snur alt og man tenker “HVORFOR så jeg ikke denne komme!?”. Ah, slike filmer.. De er magiske 😍

Er du som meg, og elsker en god plot twist? Jeg har samlet en liten liste over filmer som ligger tilgjengelig på Netflix som inneholder en god vri, har akseptabel score og kan få selv den sterkeste kritiker til å gi tommel opp. Enjoy! PS: jeg har amerikansk netflix, men har sjekket ut at disse også er tilgjengelige i Norge. Her finner du ut hvordan du laster ned amerikansk netflix, som jeg anbefaler – utvalget er bedre. 

Looper. En film som hopper i tid, hvor hovedpersonen på sett og vis ender opp med å drepe seg selv.. Nesten. Med uhell. En fremtidig utgave av seg selv, da altså. Jeg har ikke spoilet filmen nå, tro det eller ei! Det er bare starten. 

Dream House. Jeg brukte flere dager på å se denne ferdig fordi jeg alltid var alene, og ble redd. Hvorfor har jeg ikke hørt om denne filmen før? Filmen var sjokkerende, bra og interessant fra start til slutt! Minner litt om “den 6 sans”, for de som har sett den. (Om ikke, så burde du). 

Vanilla Sky. Jeg orker ikke engang å prøve å forklare denne drømmen, men stikkord: Lucid Dreaming. Død. Fantasti mot virkelighet.. Og Tom Cruise. 

The Boy in the striped pysjamas. Å kalle dette en film med “plot twist” føles brutalt, da historien er så mørk. Men likevel en sjokkerende og uventet slutt. En av de tristeste filmene jeg har sett i hele mitt liv. 

Evig Solskinn i et plettfritt sinn. En fantastisk og veldig rar film med Jim Carrey i hovedrollen. Den er trist, romantisk og akkurat passe merkelig til at man egentlig ikke henger med, før man plutselig gjør det.. og så faller man av igjen. Og på igjen. På slutten satt jeg igjen med en følelse av å ha sett noe unikt som ville forme meg som person. 

På tampen vil jeg nevne noen selvfølgeligheter som du sikkert har hørt om eller sett allerede: Inception, Prisoners og The Prestige.Jeg går ikke dypere inn på disse, men alle er fantastiske så om du mot alle odds har gått glipp av dem.. Du vet hva du har å gjøre. Press play.

Om du har noen andre anbefalinger på Netflix (eller HBO, viaplay, sumo), kom med dem! 

 

72 kommentarer
    1. Hvis du er ute etter en skikkelig plot twist av en film, burde du sjekke ut Predestination (https://m.imdb.com/title/tt2397535/) Er flere år siden jeg så den nå, men jeg tar meg fortsatt i å tenke på den fra tid til annen, for fy faen for en twist det er på den ass. Trodde jeg skjønnte hva som kom, men nei da.

    2. Tusen takk for gode tips!
      Virker som vi liker samme typer filmer, så disse så jo ut til å passe meg perfekt.

    3. Ikke en film, men en serie som anbefales på det sterkeste. Skikkelig mind blowing. Sense8 på netflix.

    4. Hei! Så du la ut bilde på instastory av en sang av “xxxtentacion” og er ikke her for å hate, hehe. Men lurer på hva du tenker om den problemstillingen med å skille artisten og “kunsten”. Interessant tema du kanskje kunne skrevet litt om?
      Selv må jeg si at jeg skammer meg litt over å høre på gamle Chris Brown-låter en gang iblant, men sjekker aldri ut ny musikk fra han feks..

    5. Her er noen filmer jeg ble veldig positivt overrasket over! ikke nødvendigvis skikkelig plot twist, men anbefaler deg virkelig å se de!!
      K-PAX (2001)
      The jacket (2009)
      Django unchained (2012)
      Get out (2017)
      No country for old men (2007)

    6. The Village har skikkelig plot twist. Elsker den filmen.
      Ellers hadde det vært mosomt med et innlegg om jentefilmer og -serier 😊 Jeg er på evig jakt. Det er så mye dårlig der ute. Siste gullfunn er The Bold Type på NRK nettv.

    7. Skikkelig kjempe kult innlegg og du er super kul å Nydelig som en drøm synes jeg ønsker deg en riktig god Fredag kveld sophie Elise hilsen Kristian Magnus 😀♥️

    8. Bra tips ! : )
      Jeg har lagt ut ny vlog fra i dag. Håper DU har tid og lyst og se på den. Da blir jeg så kjempeglad 🙂 🙂 <3

    9. Kom med flere innlegg som dette! De film- og serie tipsene du har kommet med til nå som jeg har sjekket ut er sjuuukt bra!

    10. du må se good girls på netflix.
      og Mr. mercedez på tv2 sumo det er din smak vil jeg tro 🙂 veldig kjekke og spennende serier.!
      kos deg masse på tur 😀

    11. Setter virkelig pris på anbefalninger som dette! Er også en stor fan av slike filmer. Mulig du har sett den, men Fight Club er fantastisk! Tror fortsatt at den ligger på Netflix. Og når vi først er inne på god underholdning: har du lest Blå av Maja Lunde («oppfølgeren» til Bienes Historie)? Leste den akkurat ferdig og er helt satt ut. Vil anbefale den til alle, og tror du hadde likt den spesielt godt!

    12. Drikker du hver dag? Ser sånn ut på instastory, at du drikker oftere enn du ikke gjør for å si det sånn.. Bare nysgjerrig, ikke hat 🙂

    13. Satt akkurat å leta etter film, så dette hjalp! Men ville bare si at jeg kjøpte osten og smøret du anbefalte og det var Såå godt begge deler! Ost har vært vanskelig for meg også, men denne var jo faktisk veldig god! Også vil jeg bare anbefale deg vegetar salami, fyyy søren de var gode! Smakte en med pepper og en med paprika å begge to var kjempe gode, du burde prøve de! Har bare sett de i Sverige da, så du får ta turen dit haha

    14. Mine topp tre favorittfilmer som VIRKELIG sitter langt inne etter at du har sett de:
      Annihilation
      Black Swan (ikke på netflix, men fant den lett andre steder pp nettet)
      Thelma (^)
      Alle et psykologiske thrillere som «gjør noe med deg» etter du har sett ferdig. Disse bør du se!

    15. Sjekk ut Orphan, Get out, ghostland, unsane, monster, final girl, the call og serien American horror story! Den tar for seg ulike temaer i verdenshistorien, kjente seriemordere og folk, fenomener osv. Ses 7 handler blandt annet om valget i USA. Håper noe faller i smak 🙂

    16. Du burde lese «Opprinnelsen» av Dan Brown! Veldig interessant og tar for seg spørsmål som «hvor kommer vi fra» og «hvor går vi»

    17. The departed! Mange plot twist der og ganske sikker på at den er på Netflix, eller så er den på en av de andre vanlige

    18. Hvis du ikke har gjort det enda – se serien Tabula Rasa. Finnes på norsk Netflix i alle fall. Heeelt fantastisk serie! En smule treig i starten, så man må «pine seg gjennom» en episode eller to, men alt må følges med på fordi detaljene og plot twisten på slutten blir best hvis du har fulgt godt med. Skikkelig gjennomført serie. Bare en sesong, men er enda sjokkert, og jeg så denne for flere måneder siden!

    19. Anbefale dæ å se Enemy at the Gates og Saving Private Ryan, to gode krigsfilmer med en god historie!
      Homeland og Breaking Bad e noen serier verdt å sjekke ut.

    20. Det er ikke én film som har satt seg mer i hjertet mitt, enn Seven Pounds med Will Smith. Fy for en fantastisk film. Første gang jeg så den var på skolen (10 år siden), og jeg tenkte på den i flere dager etterpå, og hadde gråten i halsen hver gang jeg tenkte på den. Det går ikke an å beskrive den. Jeg ble så satt ut av den at det tok lang tid før jeg turte se den på nytt. Anbefales!

    21. Hvis du vil se en utrolig bra film så vil jeg absolutt anbefale «7 Pounds» med Will Smith. Filmen henger over hodet ikke på greit i starten, men til slutt så skjønner du alt!
      Mulig du har sett den alt, men den er hvertfall utrolig bra!

    22. Shutter Island e så sykt bra! Leonardo DiCaprio e med i den, å den e så mind blowimg på slutten, alle burde se den!

    23. Du bør se What happened to Monday?, ligger på Viaplay, nettopp kommet. Plot twist og ganske så fasinerende film om hvordan de reddet verden med 1 barns kvote og liknende. Er fiction da. Hovedpersonen spilles av hu Noomi fra menn som hater kvinner 🙂

    24. Guttene bytter klær, så
      Ender det opp med at feil gutt blir drept av gassen. Å gutten som dør, er sønnen til de som dreper jødene. Uuups my bad.

    25. Har enda en film anbefaling!! Se7en (1995), med Morgan Freeman og Brad Pitt. Favoritt filmen min gjennom tidene, elsker den!!! Skikkelig spennende!

    26. Imitation game er fantastisk, og Cumberbatch er sååå dyktig at filmen er verdt det bare på grunn av han (men den er sykt bra altså). Theory of everything elsker jeg. Det er den vakreste filmen jeg noensinne har sett, og jeg tror du kommer til å like den også. Interstellar er mindblowing! Gravity og passengers er også bra, verdensrommet er så sinnsykt fascinerende og skremmende på samme tid.

    27. Desert flower!
      Handler om livet til Waris Dirie, tidligere modell og senere FN-ambassadør. Hun kom opprinnelig fra Somalia, og filmen handler om livet hennes fra hun var barn i Somalia, og til hun ble modell i USA. Filmen handler om hvordan hun satte fokus på temaet om kjønnslemlestelse, noe som også gjorde henne til FN-ambassadør.
      Waris Dirie er en utrolig interessant person, og filmen tar opp et tema som er utrolig grusomt, og som jeg synes det snakkes alt for lite om. Håper du vil se den!

    28. Elsker disse typer film selv, takk for tips! Mine favorittfilmer er kanskje noen du har sett før, om ikke anbefaler jeg dem: Gone girl, interstellar, lucy og limitless (filmen). Kanskje ikke helt plot twist i alle, men filmer der man faktisk må tenke litt, følge med og som ikke bare har hjernedødt innhold!

    29. Så den nydeligste filmen på lenge her om dagen; The Book of Henry, en film jeg virkelig anbefaler på det sterkeste!

    30. Lurte på om du kunne kommet med en liste over forskjellige bøker du har lest den siste tiden, eller bøker du har lest og virkelig anbefaler videre! Trenger nytt lesestoff til ferien:)

    31. Vet ikke om det er samme type sjanger! Men jeg anbefaler virkelig en serie som heter papirhuset/ la casa de papel! Den er heeelt fantastisk! Hele serien ligger ute på Netflix! Twin peaks er jo også veldig bra!

    32. Kanskje ikke helt plot twist – men anbefaler Frihetens regn (eller Shawshank Redemption som den egentlig heter)!

    33. Hvis du liker psykologiske thrillere med plot twist, så er den filmen jeg alltid anbefaler til folk shutter island. Den skryper under huden din og blir der lenge. Leonardo Dicaprio spiller en politietterforsker på 20-tallet som besøker et mentalsykehus for sinnsyke kriminelle på en liten øy i havet, akkurat som Alcatraz. Det er en pasient som har rømt fra asylumet, og Dicaprio prøver å komme til bunns i en historie som bare blir mørkere og mer intens hele tiden. Jeg leste boka først, og når du ser filmen for andre gang ser du alle hintene som leder til avsløringene på slutten og hvor geniale filmskaperne og manusforfatterne har vært. Ting du trodde var tilfeldig ga plustelig mye mer mening. Filmen fucker med hjernen din, men du må bare se den!

    34. Hvis du liker ting med plot twist MÅ du se black mirror! Der heier du på hovedpersonene(det er forskjellige karakterer og plot i hver episode) også viser det seg at de faktisk var the bad guys. Serien får deg til å måtte ta stilling til masse etiske dilemmaer, hva som egentlig er rettferdig og i tillegg gjør den deg redd. For fremtiden. Seriens røde tråd er hvordan teknologien påvirker mennesker og mange av episodepremissene er nettopp sosiale medier og internett. Det er egentlig en humorserie skrevet av en komiker så du kommer til å le, gråte og lure på hva som er virkelighet og hva som er fiksjon. Utrolig forvirrende, men please !! Ta deg tid til å sjekke det ut. Du kommer ikke til å angre, det endrer helt måten du ser verden på❤

    35. Du må se SPLIT!! En ung mann med 23(!) ulike personligheter kidnapper tre tenåringsjenter fordi stemmene i hodet hans forteller han det. De blir holdt i en slags bunker, og mens de er der blir de introdusert for mange av de skremmende personlighetene hans. Kanskje ikke verdens største plot twist, men slutten tar en ganske uventet og morbid vending. Er egentlig menneskesinnet som fascinerer meg mest med denne filmen. Kan også anbefale Get Out på netflix. Den er altfor komplisert til å forklare her, men der snakker vi tidenes jævligste plot twist. Den satte skikkelig støkk i meg og satt der lenge..

    36. Would you rather har en ganske bra plot twist. Hele filmen er egentlig ganske sjuk, litt sånn SAW aktig. Der ser man hva penger gjør med en, og hva psykotiske maktmennesker får deg til å gjøre. Twisten på slutten fikk meg til å stirre uti lufta i 10 min fordi det var så trist. Åå! Kom på en til! The circle, tidenes twist. Her snakker vi folk som du tror er good guys også viser det seg at de er noe helt annent enn de utgir seg for å være. Etiske og triste dilemmaer som får deg til å tenke hva du ville ha gjort i en slik ekstrem situasjon! Håper du ser noen av disse filmene, og skriver om de 😉

    37. Hei!
      Spennende filmer, kan også anbefale The Lobster. Ikke nødvendigvis en plot-twist, men helt utrolig sær. Litt futuristisk og quirky med Colin Farell.
      Angående bruk av amerikansk Netflix, vil jeg dog opplyse både deg og dine lesere om at bruk av slike tjenester som unblock og VPN ikke er lov, etter åndsverkslovens § 99 om tekniske beskyttelsessystemer. De filmene man får tilgang til gjennom slike tjenester, samme hvilket land man kobler seg til, vil som regel ha egne rettighetsinnehavere i Norge som gjennom lisens eller kjøp har fått retten til å dele dette verket. Når en film eller en serie ikke er på norske Netflix, men på eksempelvis Amerikanske, er det fordi norske Netflix ikke har lov til å sende den, det er det noen andre som har. Man kan for all del være uenig i dette, og prøve seg likevel, da det både er vanskelig å bevise at noen med viten og vilje ha streamet en film ulovlig gjennom unblock eller VPN, samt at dette sjelden følges opp. Synes likevel det er viktig å informere om når du med den plattformen du har anbefaler slike tjenester. Det er ikke nødvendigvis noe alle er klar over.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg