en vegansk guide for late folk

Det var noen som skrev her i kommentarfeltet at det er trist å se hvor kritisk jeg er mot meg selv. Jeg er uenig, jeg tror det er nødvendig å være kritisk! Både mot seg selv og andre. Jeg går ikke rundt å tror jeg vet alt, kan alt og er best og penest i verden, jeg ønsker å forbedre meg hele tiden samtidig som jeg setter pris på fremstegene jeg tar. Om jeg ikke hadde vært kritisk mot meg selv hadde jeg stått på stedet hvil. Ja takk til å utvikle seg! 👊🏻 

Nå har jeg klart å gå over til et 95% vegansk kosthold – det er vegansk hjemme for det meste, når jeg er utenfor huset er jeg ikke like strengt. Jeg har gått ned i vekt, fått finere hud og samvittigheten er bra! Jeg er både lat, litt kresen og elendig på å lage mat, så her kommer mine veganske favoritter for andre i samme situasjon. Det finnes ingen unnskyldning for å spise kjøtt hver dag! 😉 

FROKOST / LUNSJ / KVELDS 🐷

Ost var det vanskeligste å finne en god erstatter for. Men denne har deilig konsistens, smaker ganske mildt (minner om en fetere norvegia) og man tenker ikke over at den er uten melk 🧀  Kjøpt på MENY. 😘

Favoritten! Vegansk leverpostei, også kjøpt på MENY (men vet de kan ta den inn på rema1000 også). Den smaker hundre ganger bedre enn vanlig leverpostei, som i tillegg er jævlig ekkelt om man tenker på hva det er for noe.

Dette smøret får du kjøpt over alt. Det er også bedre enn “ekte” smør, og det sier jeg ikke kun fordi jeg har kuttet ut normalt smør. Dette er favoritten til foreldrene mine også, og de spiser kjøtt ellers cirka hver dag. NAM! 😍

Denne sjokomelken har jeg lagt ut på bloggen flere ganger tidligere, og jeg har fått så mange bilder fra lesere som har kjøpt den og blitt frelst. Ikke rart! Den smaker som normal “sjokomelk”, bare sunnere. Finnes i både liten og stor forpakning. Selges over alt. 

Jeg er utrolig glad i vanilje, og denne yoghurten bruker jeg både til smoothie men også alene. Jeg har kun funnet den i stor forpakning men jeg spiser lett en hel boks i løpet av dagen likevel, så digg er den! Som sagt, jeg er kanskje over gjennomsnittet glad i vanilje, den smaker veldig søtt og “folk flest” hadde kanskje blitt kvalm 🙄

Denne er som regel det første jeg spiser etter trening. Mye proteiner, smaker digg, fyldig og litt mer.. voksen enn yoghurten over. Med det sagt: yoghurt er ekstremt enkelt å få tak i vegansk, det selges på alle matbutikker og utvalget er som regel bredt. Bare på min lokale kiwi (som ikke er noe bra) har de samme forskjellig.

MIDDAG 🍔 🍟 🍕

Her har jeg dessverre ikke så mye å vise dere siden jeg som regel spiser ute.. Men! Jeg har funnet noen favoritter som alltid finnes hos meg. Vegansk ost (til taco, pizza, lasagne osv), kjøttdeig, biff og burger. Alt dette smaker helt NYDELIG! Seriøst, jeg utfordrer alle kjøtt-etere til å prøve, eventuelt servere til en kjøttspisende venn å se om han merker forskjell. Jeg har lurt et par venner selv 😊 

Vi pleier som regel å ha veganske kjøttboller hjemme også, men de har vi spist opp.. Nylig kjøpte vi vegansk bacon også, men jeg har ikke fått testet den ut enda og vil derfor ikke anbefale videre til dere.

Som sagt er jeg ganske kresen og derfor er ikke listen så lang, men derfor kan du med sikkerhet vite at produktene i innlegget smaker digg, er enkelt å få tak i, og koster deg lite å tilberede! 🌎 Kom gjerne med noen gode tips til mat for meg også! 

51 kommentarer
    1. Hei!
      jeg er helt enig i at man burde kutte ned på å spise kjøtt. mye bra erstatninger der ute, og det er enklere enn man tror. kjøtt er ikke nødvendig til alt. Likevel er det noen ting jeg stiller meg kritisk til. jeg har lagt merke til at du ofte skriver “det er sunnere enn vanlig melk” eller lignende ting, uten å kunne referere til noe som beviser dette. Det samme gjelder dette med lakseoppdrett og at du ikke spiser laks. Jeg ble veldig nysgjerrig på dette, og prøvde å søke opp – men fant ingen ting. hvor tar du disse faktaene fra? om at det ikke er miljøvennlig osv?
      Jeg synes det er viktig at en så stor blogger som deg faktisk viser til konkrete kilder når du kommer med slike påstander. Jeg tviler som regel ikke på at det er sant, men likevel er det utrolig enkelt å skrive noe sånt på grunn av at du har hørt det fra en venn eller det er noe du bare er blitt fortalt.

      1. Kumelk er for kalven. Ikke oss 😉 ganske obvious.
        Fisk bør du unngå da dette inneholder mye kvikksølv og tungmetaller fra havet.
        Ikke noe fra dyra er sunt for oss.
        Proteiner er umulig å ikke få nok i seg. Vet du f.eks hvor mye gram proteiner du bør ha pr. dag? 😉

    2. Vegansk bacon fra Halsans Kök er suuupergodt!!! Elsker det. Får ikke tak i det her jeg bor, må reise til Sverige. Trodde ikke de solgte bacon i Norge?? 😶

      1. Hvorfor skal du ha bacon og sikkert lignende produkter som er kjøtt produkter ( hamburger . Pølser . Kjøttdeig osv) Skal man være vegan burde man finne egne produkter , ikke lete etter alt som ligner kjøtt produkter

    3. Halsans Kök har vel ikke vegansk bacon? Det jeg kjøper i Sverige er i hvert fall bare vegetarisk dessverre :/ Mulig de har en annen type i tillegg?

    4. Sa du ikke at du har kuttet ut fisk helt for noen uker siden? Hvordan stiller du deg da til annen sjømat? Så at du spiste reker (på Joakim sin instastory) for ikke mange dager siden… Uansett bra at du er såpass bevisst på å være veganer hjemme altså, men når du spiser ute nesten mer enn du gjør hjemme bør du jo være ganske bevisst da også?
      Og hvorfor svarer du aldri i kommentarfeltet lenger? Trodde grunnen til at du åpnet det igjen var for å kommunisere mer med leserne dine, noe du ikke gjør. Du var veldig flink de første 2 ukene kommentarfeltet var åpent igjen.

    5. Flott med slike tips 🙂
      Jeg er ikke vegetarianer eller veganer selv, men heller ikke en stor kjøttspiser. Men har lenge tenkt på, og også byttet ut kjøttdeigen ofte, at man faktisk ikke engang smaker kjøttet i diverse retter, så hva er poenget med kjøtt da?
      Kjøtt smaker lite i seg selv (foruten lammekjøtt, der liker jeg faktisk smaken på kjøttet). Det er krydder og sauser man dypper det i som faktisk gir den gode smaken. I spaghetti for eksempel, det er tomatsausen som gir smaken, så om man bytter ut kjøttdeigen med bønner/linser/paprika/løk++ så smaker retten nøyaktig det samme. Det samme med taco. Det er tacokrydderet og tilbehøret som setter smaken. Her også kan man bytte ut med bønner/linser, og smaken vil være mer eller mindre den samme. Det samme gjelder flere indiske retter med kylling og gryteretter.
      Det er flott at det har kommet “enkle” alternativer i så mange varianter. Om man ikke vil kuttet ut kjøttet helt, så er disse fantastiske alternativer. Dessverre er mye av vegetarmat veldig dyrt i forhold til de “normale” variantene, men forhåpentligvis vil dette snu i fremtiden. MEN, om man setter seg litt inn i det, kan man bruke MYE mindre penger på å spise vegetarmat. Dra til en innvandrerbutikk og hamstre linser og bønner i alle varianter (laaang holdbarhet), hakkede tomater på boks, grønnsaker, kokosmelk, paster ++ så har man middag til en uke for en veldig billig penge, det trenger ikke være så dyrt og vanskelig som mange skal ha det til.

    6. Må bare si at det kokossmøret til Nordstrand ikke falt i smak hos meg. Det var akkurat et hakk for lite salt. Rett nok lever jeg på saltfattig kost, men alt med måte. Jeg sammenliknet med Brelett. 1,1 gr salt pr 100 gr, mens kokossmøret har 1 gr. Liten forskjell, men pga at det kokossmøret inneholder så mye fett ( og masse kalorier), så “forsvinner” saltsmaken. Kaloriene var forøvrig nok til at jeg ikke kjøper det en gang til. Jeg er nemlig for tung også og prøver bli lettere. :p

    7. Falafler, herre gud det er godt! Prøv pitabrød med falafel, salat, tomat og hummus av kikerter. mmmmh,
      En venninne er vegetarianer/veganer og vi arrangerte babyshower til henne. Da sto jeg for maten og laget taco. I (min óg) hennes versjon av “kjøtt” så hakket jeg opp sjampinjong, løk og litt hvitløk, og stekte det på stekepannen, så kryddret jeg det med krydder – hjemmelaget <3 - og tilsatte en boks med kidneybønner. Det er så digg! Jeg lager den alltid når jeg er hjemme alene.

    8. Digger at du skriver om dette og promoterer det! Men du har lagt ved feil bilde av melken, det der er vanlig havremelk uten sjokoladesmak 😄

    9. Til MARKUS.
      Trenger du virkelig Google for å skjønne at melk ikke er sunt?
      Tine Melk er morsmelk fra KU! Som skal til kalven!! Du er vel et menneske? Vi skal ha menneske melk! Når vi er ferdig med melka fra mora vår, skal vi gå over til VANN. Slik som alle andre arter i verden. Vi er det ENESTE pattedyret i VERDEN som drikker brystmelka til en annen art etter vi er ferdig med melka fra vår egen mor! At dette er normalisert av samfundet er helt sykt!
      Jeg har jobbet i fjøs. Ble kvalm! Der kyr blir insiminert (voldtatt), for å så få en kalv som de splitter fra hverandre med en gang kalven er født. ALLE dyr er født med morsinstinkt! Tenk å bli revet bort fra barnet ditt for at en annen art skal ta melka di…. så sender de kalven til slakt! Finnes ikke noe mer uetisk enn det! Når man kjøper melkeprodukter støtter man dette!
      Pluss melka inneholder masse hormoner som gir større sjangs for bryst og livmorhalskreft! Større sjangs for prostatkreft. Dette er forsket på å bevist! Og nesten ingen land i verden drikker like mye melk som oss i Skandinavia. Og ingen andre land har like mye beinskjørhet og gikt! Tine reklamerer at vi må få i oss kalsium for å styrke beinene. Noe som er LØGN!! Når man drikker og spiser mye animalske produkter får man høy PH i kroppen. Å kroppen tar kalsiumet fra beina for å nøytraliserer pH?n i kroppen. Noe som gjør oss beinskjør. Jeg hadde beinhinnebetennelse. Sluttet i drikke melk! VIPS, borte! Mamma sin gikt ble borte bare på noen få måneder etter hun sluttet å spise melkeprodukter.
      Melk er hormoner i veskeform for å få en kalv til å bli ei ku på to årstider fortest mulig for å overleve vinteren. Derfor ALLE dyr føder på våren.
      Slutt å drikk melk❤️

    10. Altså man kan gjerne være kritisk til seg selv som person, men jeg tror det mange reagerer på er at du er så skrekkelig kritisk til utseende. Gang på gang fokuserer du på utseende ditt, og ikke hvem du er som person. Kanskje det bare er på bloggen du er slik, men å være så kritisk til noe som faktisk ikke betyr noe i det lange løp er ikke bra.
      Dersom du har kuttet ut alle meieriprodukter så vil jeg anbefale deg at du sjekker at den plantemelka du drikker inneholder kalsium slik at du ikke ender opp med beinskjørhet/osteoporose.

    11. et tips til; i Sverige selger de et smør som er vegansk, og som smaker bedre enn Berit Nordstrand sitt. I tillegg vil jeg tipse om at det er MYE billigere å handle disse produktene i Sverige. Den ProteinKvargYoghurtgreia koster ca 10 kr i Sverige mot nesten 20 i Norge. I tillegg kan du finne Alpro vaniljesaus, krem”fløte” og MYE annet i Sverige (Nord Supermarked)

    12. Har selv prøvd å spise vegansk, men det ble så vanskelig i lengden fordi jeg har for lite kunnskaper om ingredienser i basic mat (feks brød, pølsebrød, hamburgerbrød osv – inneholder det melk/margarin?). Jeg begrenset meg selv så mye at jeg til slutt ikke holdt ut. En annen ting var at jeg ikke følte meg ordentlig mett eller mett lenge nok til å holde ut til neste måltid. Spiste samme mengde som jeg normalt spiser når jeg spiser kjøtt. Men for all del – jeg har så lyst til å spise mer vegetarisk/vegansk! Ikke for vekta sin skyld, men for de fantastiske dyrene og planeten. Ja takk til mer tips og innlegg som dette!

    13. Fantastisk innlegg! Vil anbefale Vegally.no på Instagram for lett tilgjengelig produkter i vanlige butikker 🙂

    14. Du må seriøst lære dæ å kutte ut «kjøtt» ordan.
      Vegansk ?lever?postei = vegansk postei/linsepostei
      Vegansk ?kjøtt?deig = vegansk deig/farse
      Veganske ?kjøtt?boller = veganske boller
      OSV!!

    15. Hahah tror vedkommende mente utseende, er ikke sunt å være så besatt av eget utseende. Er enig i at det er sunt med selvinnsikt og å være litt «open-minded»
      Ellers var guiden bra!!

    16. Flott du fokuserer på dette.
      Soppburgeren inneholder eggeprotein, så den er ikke vegansk.
      Fin vegetarguide så klart. Heldigvis kommer det stadig flere produkter i butikken, så det blir bare lettere og lettere.
      Coop sine veganske vegetardagprodukter står det “vegansk” på 🙂

    17. Elsker at du er veganer jeg er selv veganer og huden min ble myyye bredere og jeg følte meg mye bedere i formen. Jeg elsker livet som veganer

    18. Svevende kult å knallbra innlegg du er toppers synes jeg kos deg masse hils Kasper å si at jeg synes han er skikkelig kul hilsen Kristian Magnus sophie Elise 🙂♥️

    19. “Jeg har gått ned i vekt”
      R u serious. For to uker siden klagde du over vekttap og at du ble for smal i fjeset og aå ut som en zombie. Du har også klagd over vekttap mtp treningen (fordi du ville opp, ikke ned). Sunne verdier du fører videre. Ikke bare det, du gjør at folk automatisk antar at vegansk kosthold = gå ned i vekt. Influencer, si.

    20. Lever er ikke ekkelt. «Man skal ikke si æsj til mat». Synes det er utrolig bra at hele dyret blir utnyttet til noe når det først slaktes. Lever, hjerte, tunge, tarmer og blod er ordentlige delikatesser når det tilberedes riktig 🙂

    21. Jeg har veldig lyst å sakte men sikkert gå over til veganer, og spiser veldig lite kjøtt og drikker lite melk. Men jeg syns slike kjøtterstatninger (som er veldig godt!) er så ekstremt dyre, at jeg som fattig student, ikke har råd til å kun kjøpe inn dette. Har du noen tips til noe som ikke er så veldig overpriset? 🙂

    22. Er Kasper veganer/vegetarianer? Regner med han blir det litt “naturlig” pga deg men drikker han feks vanlig melk osv?

    23. Finner dette veldig interessant. Jeg går stort sett på en pesketariansk diett dersom jeg står for min egen matlaging, og råd som disse motiverer helt klart til å kutte ned på animalske produkter generellt. Veldig bra at slike alternativer i matveien normaliseres mer, da det nok åpner øynene til mange. Selv er jeg ikke ekstremt motivert av dyre eller miljøhensyn iforhold til mine egen diett, men det bare gir en slags mening for meg å kutte ned på disse produktene. For de fleste nordmenn er det tross alt fra disse kildene de aller fleste ”tyngre” og usunne kaloriene kommer fra. Ironisk nok finner jeg det lettere å spise sunt og variert når jeg har mindre å velge mellom, go figure.

    24. Jaaa! Elsker «What I eat in a day» innlegg eller videoer på YouTube! Seriøst, er obsessed Hahaha!! Elsker å bli inspirert til å prøve noe nytt og jeg skal definitivt prøve ut leverposteien!

    25. Må bar gi deg ett middagstips, yo gon need :poteter, rødkål, linser: gule og røde, tacokrydder. Kok poteter al dente’ kutt de i tærninger, skjær kålen i strimler, sleng det i steke panna tilsett linser. Så tacokrydder og litt vann, la det koke seg “tørt”. Bruk litt gurkemeiekrydder, kjøp “ekte” krydder i innvandrer butikk. India har laveste forekomsten av demens, de spiser 25-50 mg gurkemeie daglig, som forebygger infeksjoner i hjernen. Dette er så godt og simpelt og lage og man kan lage store porsjoner og varme mikroel panna dagen etter. Liker en dæsj rømme på, da kan du bruke mandel fraiche.

    26. Til Maren.
      Her har du nok misforstått hele poenget bak kommentaren min. Som jeg skriver i kommentaren, så tviler jeg ikke på at det sikkert er sant. Men jeg savner bare at man henviser til konkrete kilder. Noe du heller ikke gjør i din kommentar. Du kan ikke bare pøse ut med masse fakta som jeg som leser ikke kan få bekreftet. Det med melken var bare for å komme med et eksempel. Og ja, jeg trenger faktisk Google hvis det er noe jeg ikke vet om? Veldig usaklig måte å skulle diskutere med noen på.

    27. eg lurer på en ting, Sophie Elise prøver å bli vegeansk og gjør sitt beste for å legge om og det blir hele tiden hakket på av *profesjonelle* veganere eller vegetarianere og pirkanere som MÅ pirke på alt. Hun sier hun har gått over til 95% vegansk kosthold hjemme, men at det er vanskeligere ute….kanskje derfor hun spiste reker…who knows…de færreste er perfekt folkens.
      Det merkelige er at eg leser mange blogger om mat og folk som griller etc men ser aldri EN eneste kommentar om hvor ekkel de er, og at de skal kutte kjætt og at de ikkje er opptatt av miljøet osv.
      Hvorfor kan ikkje folk bare bidra som best de kan og gjøre det de ønsker og kanskje feie litt for sin egen dør? Om du er mer opplyst enn en annen er det da veldig lærerikt tror du å fortelle hvor mye feil en person gjør og hakker på vedkommende, enn å kanskje forklare på en hyggelig måte? Noen i kommentarfeltet klarte det, andre ikkje. Eg forstår ikkje dette kravet om å være feilfri hele tiden. Hilsen ikkje vegetarianer som elsker grønnsaker og frukt, bær og fisk.men og kjøtt innimellom 🙂 ha en magisk dag <3

    28. Takk for tips!😄 Har lyst til å få ett mer vegansk kosthold men er så uviten på matvarer man kan kjøpe med seg hjem🤷🏼‍♀️ Skal få testet noen av disse neste gang vi drar på butikken!

    29. Du inspirerer meg til å jobbe mot å bli mer kjøttfri 😊 Tror ikke jeg blir fulltidsvegetarianer, men i det minste bli mer bevisst og se etter alternativer til kjøtt. Lager f.eks bønnestuing til taco, det er dritgodt!

    30. Jeg kunne gjerne tenkt meg å gå over til et mer vegansk kosthold, men hva er egentlig prisen på disse produktene kontra de «originale»? For meg er det også viktig å ikke øke matbudsjettet betraktelig.

    31. Vil anbefale burgerne fra merket Anamma. Finnes på Meny, og hvis man kjøper det i Sverige får man en stooor pakning til veldig lav pris!! De smaker hundre ganger bedre enn vanlige burgere 🙂

    32. Anbefaler å prøve Alpro sin sjokolademelk, utrolig god og inneholder også kalsium!
      Og hvis du har lyst på is burde du prøve Choice sin is med caramel toffee, den er vegansk 🙂
      I tillegg anbefaler jeg å prøve appen «Peiling» som er laget av Forbrukerrådet. Der kan du søke på all mulig mat og finne ut hva de inneholder, hvilket butikker som har produktet og når det blir solgt sist! Superenkel måte å finne produkter på uten å møtte løpe i alle mulige butikker 🙂

    33. Har du smakt alpro sin veganske sjokoladepudding basert på soya? SÅ SINNSYKT GOD. Også anbefaler jeg å bruke oatly sin kaffemelk dersom du bruker melk i kaffe eller liker å lage iskaffe hjemme! Smaker minst like godt som å bruke vanlig kumelk – om ikke bedre.

    34. Min nr 1 fav vegansk melk er “økologisk soya drikk”- laget på soyabønner og tilsatt vanilje! Smaker skikkelig digg, og du kjenner det er sunt og mettende.. drikker lett en liter av denne, men klarer ikke det samme med vanlig melk! Kjøper den på rema 1000:))

    35. Tartex sin vegetarpostei med smaken «herb» er helt fantastisk! 😍 gjerne på knekkebrød med rødbeter på toppen! Fåes kjøpt på diverse helsekostbutikker og muligens meny.
      Har vært vegetarianer i 7 år, men har spist denne helt siden jeg var liten😊

    36. vet ikke om du ser denne nå så sent;
      mango island mama: søk henne opp på youtube, fantastisk sjel og energi.Mange mattips også, mye raw, men kokte ting også, aldri noe processed. Fantastisk mye inspo både til mat og hvordan man kan være et bedre menneske <3
      ragnhild nordrum, kanskje norges svar på mango island mama? mange gode naturlig oppskrifter.
      begge disse damene vet godt hva de putter i kroppen, og generelt på kroppen, mye tips <3

    37. Jeg er en far som håper at mitt yngste barn kan ha en god fremtid,men det mørkener.Hun er en inteligent jente på 17 år,pen,sier guttene.Hun drømmer om å jobbe innen psykologien,hvis hun får lov av høyere makter.For hun har vært dum,veldig dum.
      Takket være sider som dette,og alle de som satser på å tjene på dumme ungjenter,har hun ikke fått i seg et ordentilg,energigivende måltid på over 6 år,og har ikke noe å stille opp med mot det beistet som vokser inni henne.Bak ribbenene,på venstre side ,på den lille jenta på 55 kg,vokser det som skal bekjempes uten energi,for den finnes ikke,den har jeg fått lov å begynne å bygge opp,men legene og alle fagfolk måtte nesten true henne.Inni henne vokser en klump som nå er 12 centimeter i diameter,det kalles KREFT.Noe dere veganere har mere en nok av,leser jeg.Og kjemoterapi krever energi,MYE ENERGI.Som må komme fra noe som kalles mat.Og den grønnmaten holder ikke,det er sikkert.I går fjernet vi håret,som etter første injeksjon faller av i store mengder,så hun bestemte seg for å fjerne det.Hun var tøff en stund,men speilet fortalte sitt,og tårene ble mange.
      Så god jul,og godt nytt år,og håper dere nyter å ha hjulpet en liten jente inn i dødskampen,kansje dere er heldig at deres egne barn ender opp med det samme.
      Slike som dere og de som er like har jeg bare et ord for:MORDERE.(def:menneske som ønsker med overlegg å ta livet av andre mennesker)God grønn hjul,håper dere nyter deres siste offer.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg