kan man egentlig bli utbrent som influencer?

Hvordan kan en influencer egentlig bli utbrent? I verdens enkleste, og tilsynelatende bortskjemte jobb – hvordan er det mulig? 

Jeg har fundert på dette lenge. Om vi virkelig er en gjeng full av psykisk ustabile mennnesker, om det er kult å sette diagnose på seg selv eller om mange av oss faktisk sliter. Om man bare overdriver fordi man er vandt til å leve enkelt.. Slik jeg ser det er det en viss type menneske som havner i min bransje, og ofte fra veldig ung alder (jeg var akkurat blitt 16 år da jeg startet). Jeg har aldri lært meg å skille mellom jobb og fritid, de henger sammen og jeg lever av det som en gang var en hobby. Mye av det vi Influencers gjør er hverken særlig vanskelig eller anstrengende, men gjør man det hver dag, året rundt uten å noen sinne ha ordentlig ferie er det klart blir sliten. Jobben henger med deg på ferie, på julaften, på bursdager og i sykdom. Du får aldri hentet deg inn igjen, og det kan drive hvem som helst i veggen.

Både Selena Gomez og Britney Spears har måttet ta pause fordi man er utmattet, deprimert og har truffet veggen. For å ikke snakke om Lindsay Lohan. De lever i manges øyne et drømmeliv – og da er det så vanskelig å si stopp. Det er liksom ikke greit heller å si “jeg vil stoppe innspilling av musikkvideo eller verdensturne”, for man burde være glad for alt man har. De er hverken utakknemlige, dumme eller late. Men når man lever ut drømmen sin er det vanskelig å bremse.

Det er nettopp det jeg gjør. Lever ut en drøm, og da har det krevd en del å sette ned foten. Om du ikke har fritid kan du bli utbrent selv om jobben din går ut på å ta bilder av deg selv. Eller om du har verdens beste jobb.

Vi Influencers har på ingen måte samme press som en lege, advokat eller en politiker, så klart. De jobbene står det enorm respekt av. Men kravene blir stadig høyere også for oss- det holder ikke lenge med dårlige bilder og et normalt liv. Alt skal være større, bedre, dyrere. Man skal mene mer, provosere mer, tjene mer. Herregud jeg blir stresset bare av tanken. På toppen av det hele er det en bransje hvor man er veldig, veldig slemme mot hverandre. Ingen suksess blir fortjent i andres øyne. 

Jeg har truffet veggen før, og når jeg kjenner at jeg balanserer på grensen gjør jeg det som er rett: tar ett steg tilbake. Jeg vet hva som kreves av meg, det har jeg lært på den harde måten. Da må jeg strukturere opp livet mitt bedre, legge en ny plan å lytte på kroppen. Sånne her ting ordner seg ikke av seg selv! Jeg har hatt to runder med sykemelding og vil helst ikke dit igjen.

Nei, jeg har ikke blitt diagnosert utbrent, men jeg har blitt sykemeldt ved flere tilfeller på grunn av det. Det holder ikke med en ukes pause for å bli bedre, men en pause på en uke kan hjelpe mot at jeg havner der igjen. Det vet jeg. Men jeg har på ingen måte hatt helt fri. Uken hvor jeg har vært fraværende her har jeg gjort korrektur på boken, filmet fem dager på rad (og i strekk), vært i studio og jobbet på siden i et firma som jeg har investert i. Det krever en del – og da måtte jeg sluse ut det eneste som var mulig på det tidspunktet, bloggen. Det er leit, for det er også den jeg savner mest. Det føles både deilig og skummelt å skrive her igjen.. Uansett hvilen bransje du er i, vil det være ulike typer mennesker. Min bransje er glamorøs og virker problemfri. Midt i alt dette er det lett å glemme at det faktisk finnes de som kjemper mot en psykisk sykdom. Enten du er influencer, brannmann eller hotelldirektør.

Det har vært mye stress og press de siste ukene med drama både på jobb og privaten, spesielt på toppen med salg av bolig midt i alt. Det endte godt – jeg fikk solgt leiligheten min! For 1 million mer enn jeg kjøpte den for. Herlig følelse. Det var en enorm lettelse så klart. Rekkehuset flytter jeg inn i 27 juli . Nå skal jeg og samboeren min gå tur rundt Songsvann. Vi snakkes senere i dag! 

30 kommentarer
    1. Velkommen tilbake kjære deg! Vi som er faste lesere har lurt på «hvor du har vært». Godt å høre at det har vært en nødvendig pause med mye annet på gang. Sommerklem!

    2. Er det noe jeg elsker ved akkurat deg og din blogg så er det at du kan ta deg pause fra den. Omtrent alle andre bloggere syter over at de ikke kan gå mer enn én dag uten å blogge, fordi de aldri har “fri”. Grunnen til at de aldri har fri er fordi de andre TAR seg fri. Du får ikke fri helt ut av det blå. Det er lov å være sjuk, du MÅ ikke ligge med 45 i feber og skrive om det på bloggen. Du er og vil alltid være den beste bloggeren i mine øyne. Så sofistikert, smart, fin og bra. Dette ble en rotete kommentar men jeg har faktisk FRI (:-)) og har dermed unna meg noen glass hvitt i solen. Stå på!!

    3. Forstår at det kan være tøft å være “på jobb” hele døgnet, og utlevere seg selv og føle på press og forventninger fra alle rundt seg. Viktig å innse at man trenger ei pause eller en ferie, og kunne sette ned foten og komme seg vekk og gjøre noe helt annet. Veldig bra å få solgt leiligheten for 1 mill over det du ga! 🙂

    4. Vet du hva, nå må du slutte med fillers i haken. Den har blitt så utrolig lang, gjør at ansiktet ser så maskulint ut?? Skjønner ikke at du vil det når du egentlig er så pen.

    5. Hei! Jeg synes det er kjempefint at du faktisk tar deg litt fri, fra bloggen om ikke annet. Synes det er supert at du gjør det og du fortjener absolutt fri (du hadde fortjent å faktisk ta fri fra ALT litt også). Alle trenger en ferie i blant, og alle andre i “normale” jobber har jo rett på det, det må dere ha på lik linje som alle andre mener jeg! Det eneste jeg synes er litt kjipt er at du bare plutselig blir borte lenge uten noen forvarsel. Hadde satt pris på om du skrev ett innlegg før du tok fri hvor du gjorde oppmerksom på det. Hadde ikke trengt å være så spesifikt da du kanskje ikke visste hvor lenge du ville være borte selv, men du kunne jo skrevet noe sånn som at “nå trenger jeg litt fri, blir borte i 1-2 uker, kanskje mer, men da vet dere ihvertfall det” kort forklart. Synes det handler om respekt for de som følger deg daglig! 🙂 Da slipper man å klikke seg inn i håp om at det er ett nytt innlegg, også er det aldri det… Bare ett lite tips til neste gang du velger og ta litt fri. Klem!

    6. Tror ikke akkurat det er bloggingen som gjør deg utbrent, men alt det andre du driver med. Beklager og si det, men alt en “vanlig” influencer gjør er jo å leve av instagramposter og eventuelt blogging. Det at du er artist, forfatter, har egen tv serie osv. i tillegg er jo det som gjør at du aldri har fri! Bloggen kan du jo lett ta deg litt fri fra en stund, men det hjelper lite når alt det andre du gjør som tar opp mye mer av tiden din… Å blogge to ganger per dag, eller en som du ofte gjør, kan umulig være det som er mest slitsomt eller som tar opp mest av tiden din.. Tror noen ganger at du har valgt å gjøre litt for mye samtidig. Du trenger ikke å gjøre ALT, bare velg noe!

    7. Men igjen – dere har valgt det helt selv og kan når som helst slutte 🙂 men det gjør dere ikke, for pengene er jo verdt mer..

    8. Hva har du gjort med annsikte ditt kjære Sophie!???????!…. Ikke ta pause fra bloggen ta pause fra hva faen du putter i trynet :(.. Wtf skjer med det fjeset

    9. Velkommen tilbake! Siden du likte podcasten om Arbogakvinnan så anbefaler jeg Evil Genius, en miniserie på Netflix. Dersom du får tid en dag:)

    10. Bra innlegg Sophie! OG fine bilder 🙂
      Gjerne ta en titt på min nye vlog fra i dag : “Vært på Sats/Elixia”. Om du har tid og har lyst. Da blir jeg kjempeglad 😀
      Ønsker deg en god helg 🙂 <3

    11. Kanskje du snart burde tenke på hvordan du lever livet ditt, husk du er fortsatt veldig ung.. Ikke bra å gå på veggen fler ganger i året, tenker at det da er best å gjøre en skikkelig endring før det er forsent.. Drømmejobben har ikke no å si, om helsa ikke er på plass.. Du kan forsatt ta deg en utdanning, få en “vanlig jobb”. Eller kanskje prøve å ta ordentlig helg og ferie i den jobben du har. Husk, helsa di er viktigst 🙂

    12. Hei Sophie!
      Jeg har vært fast leser i en tid nå og jeg har på en måte ventet litt på dette innlegget.
      Jeg synes oppriktig synd på deg.
      Blogging, som jeg personlig ser for meg skal være noe gøy, har blitt en “tvang” for deg. Noen dager offline og lesere higer etter oppdatering. Du får aldri fri, aldri privatliv og sliter du med noe er det alltid forventning om at du skal dele.
      Når du deler om egen psykisk helse er det inspirerende! Jeg har selv gjennomgått disse tankene og angsten du forklarer så rett og grundig.
      Men kjære Sophie, værn om deg selv! Du skylder verken meg eller noen andre lesere å dele alt om deg selv!
      Nyt livet, kjæresten, rekkehuset!
      Jeg blir til å sjekke bloggen hver dag ( slik jeg alltid gjør før leggetid) men dagene jeg ikke leser noe nytt håper jeg det er fordi du rett og slett er så travelt opptatt med å nyte livet at bloggen får vente bittelitt 😊

    13. Jeg tviler ikke på at er utrolig tøft å være kjendis, men du har faktisk et valg!(heldigvis) Det er jo ikke lett å ta det valget sikkert, det er selvfølgelig fristende å leve det livet du gjør; oppmerksomheten, pengene osv. Men hvis du kjenner gang på gang at det er for mye, at du egentlig kjenner deg litt ferdig med å hele tiden prøve å leve det livet folk skal se opp til så kan du trekke deg unna.. Sånn som Voe. Du trenger jo ikke legge ned bloggen for det, du kan fortsette, men kanskje være innstilt på å ikke være på topp og selvfølgelig er det også vanskelig etter du har vært på topp så lenge. Men du kan hvis du vil, vil du ikke, ja da velger du også det livet som gjør deg sykemeldt gang på gang, men du kan velge det vekk. Kanskje du er redd for tanken, hvem er du da liksom? Du har drevet med dette siden du var 16, vært Sophieelise.blogg.no, men kanskje livet uten alt er mye mindre tomt enn det du frykter.

    14. Jeg synes du skal drite i hva andre sier om haka di. Jeg synes det ble fint jeg.. faktisk synes jeg du kan ta litt mer fillers og gjøre den litt enda mer spissere og avlang? Hehe 😂 gjør det, det kler ansiktet ditt og du Ser ikke maskulin ut!

    15. Tror egentlig alt som blir kvalifisert som jobb er slitsomt uansett hva man jobber med. Tenker vel mer pekefingeren er her om du liker deg eller ikke, om man bruker så mye tid på om man trives eller ikke. Jobb kan alltids byttes!
      For min del jobber jeg på kundesenter aka callsenter for en svær TV leverandør.
      Ganske sikker på at jeg ville bytta å ta opp i mot 100 innkommende samtaler hver dag, men press på salg, tid man snakker i telefonen, tid man bruker på mellom telefonen, og hele tiden være innlogget på en PC 8 timer og skifte status etter hva man driver med ettersom hva man gjør. Kan også nevne at en kundeservice samtale har en «target» på 3-4 minutter og maks 40 sekunder mellom hver samtale som man har å logge på.
      Dette til 154 kr timen med noen tillegg, og en inntekt på 20k i måneden om man jobber 5 dager i uka😂 her får man kjenne på hodepine og en hau av forskjellige kunder.
      Du lever ekslusivt, luksuriøst, du setter kanskje pris på det da du i motsetning til mange andre har vokst opp med mindre enn normalen. Men etter 6-7 år med en stor inntekt, setter man også mindre pris på det og det er jo selvsagt.
      Hadde jeg kunnet tjene de summene, få den oppmerksomheten, ha den fritiden, blitt invitert på de samme arrangmentene, dra på de feriene, få sponset de behandlingene og hatt det nettverket du hadde hatt så hadde jeg hatt det helt fantastisk på denne fronten og aldri gitt det opp uansett. Du er heldig, du har jobbet for det ja, men du begynte også å blogge på riktig tid, riktig plass og provoserte en riktig mengde før bloggen din snudde om og handler om viktige ting istedenfor.
      Jeg vet ikke hvor jeg vil hen med dette lengre, men her jeg ligger med hodepine etter overtid på nesten 9 timer på kundesenteret så vil jeg at du skal føle deg heldig, sette pris på det du har bygd og også vite at det fins krevende jobber enn å være advokat og politiker, sistnevnte tjener en ENORM sum penger i forhold til den jobben de gjør og hva den handler om, så de syns jeg ikke synd på en gang.
      Ha en fiiin kveld videre soph❤️

    16. Du er fantastisk
      Vær deg selv, det er aldri for mye eller for lite, og hvis noen sier det – så er de for lite kompetente til å forstå
      Kasper er dritkul, si at fansene dine liker han også 🙂

    17. Det er godt å ha deg tilbake❤️ Synes det er såå greit at du tar deg fri, heller det enn at du slutter helt! Men kanskje du bør si nei til nye ting fremover? Vil ikke at du skal bli syk/utbrent igjen, husk å pass på deg selv først, og ta jobb senere. Loveu!

    18. Synes forresten du er nydelig, og ser ingen forskjell på haka som norn nevner her. Synes å huske at du brukte å presse den frem før du operte, kanskje det er det de mener? Du er FAB alltid <3

    19. Gratulerer med salg av leilighten!!! Må da være utrolig deilig å slippe å tenke mer på det? Samt at du har mindre i lån på den måten…supert. ha en magisk helg <3

    20. “Men kravene blir stadig høyere også for oss- det holder ikke lenge med dårlige bilder og et normalt liv. Alt skal være større, bedre, dyrere. Man skal mene mer, provosere mer, tjene mer.”
      Dette er kanskje en meget banal ting å si, men er det kanskje mulig at vi kan jobbe i mot disse “kravene”? Jeg følger mange bloggere som hverken har veldig gode bilder, provoserende innhold eller “unormale liv”. Det trenger slett ikke være stort, dyrt og provoserende for å være interessant. Jeg vil lese noe som er ekte. Husk at de fleste av oss ikke kan kjenne oss igjen i det overdådige som ofte blir presentert hos en del toppbloggere. Og jeg synes det er så trist at dette skal være noe gjennomgående. Går det ikke an på en eller flere måter å styre vekk fra det?

    21. Flott innlegg, og veldig viktig å få frem! Du er flink og står på, så da er det fint å lese at du kan sette ned foten og ta deg en timeout! Alt godt til deg, kos deg i sommer og lev livet! Det har du fortjent😀!

    22. Det virker som dere som lever av å blogge har vanskeligheter med å slutte med det til tross for at det går ut over helsa. Det er ikke sunt å utlevere seg selv slik du og andre bloggere gjør flere ganger om dagen. Du sier at du er i en bransje hvor dere er slemme med hverandre. Det er forståelig at det blir slik fordi dere konkurrerer mot hverandre for å få sponsorer, samarbeidspartnere etc. Som menneske tror jeg du hadde hatt godt av å lagt ned bloggen, fått deg en jobb hvor du ikke er i fokus, hvor du samarbeider med andre mennesker for å skape noe.
      Penger kan ikke kjøpe god mental helse… Å legge ned bloggen er ikke et nederlag. Det handler heller om å sette deg selv og din mentale helse først.

    23. Som Psykolog og mor til ei jente som av og til leser din blogg, må jeg inn å lese for å se hva hun kan bli påvirket av.
      Det er dessverre trist lesning. Du har aldri vært noe nydelig, sånn midt på tre. Men nå er du helt inni et helt feil mønster. Dette gjelder ikke bare deg, og jeg skjønner dere blir påvirket av andre, også jeg.
      Jeg lurer selvsagt på hvor alle diagnosene som du setter på deg selv kommer ifra?!
      Kim K…. hva er det som skjer? Forbilde? Er det ikke viktigst å være smart? Det går også fint å kombinere smart og pen.
      Jeg er opptatt av mitt utseende, har også Botox. Resten er jeg veldig godt fornøyd med.
      Prøver å nå ut til deg, finne en å prate med? Brukte selv lang tid for å finne den rette å ha gode samtaler med. De finnes.
      Du har nådd langt, har mye ved deg. Bruk det isteden for å jekke opp utsiden. Det ser ikke helt bra ut. Det meste er reversibelt. Du kan snu i tide.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg