hjelp meg å skrive en låt

Jeg skal en del til Stockholm i sommer for å lage ny musikk, det er som regel dit jeg reiser da. Det fikk meg til å tenke på låtene jeg allerede har skrevet, absolutt alle låtene bortsett fra 1 handler om kjærlighet. ALLE! Den eneste som ikke handler om kjærlighet er “lionheart”. Den handler om løver. Neida, den handler om å tro på seg selv. Og her snakker vi at jeg har sikkert femti låter lagret som jeg ikke har gitt ut. Det er jo ikke så rart egentlig da det er noe av det største man kan oppleve og en følelse alle relaterer til. Men jeg prøver å vende på hodet mitt for å finne ut om man kan skrive om noe annet, og jeg kom fram til følgende:

  • Å være deprimert
  • Penger
  • Sex (som egentlig også er kjærlighet).
  • Politikk
  • Jobb.
  • Mat (kommer ikke på en eneste låt som handler om mat, men noen må gjøre det?)
  • Å tro på seg selv.
  • Fest 

Og der stopper det. Jeg har snakket med kjæresten min om dette i dag og om jeg skulle skrevet en helt ny låt med forutsetning at jeg ikke får benytte meg av emnene over så er det helt umulig å finne på noe. Eller, jeg kunne jo ha skrevet en sang om å sove for eksempel.. Haha. UMULIG!

Bilderesultat for britney spears gif

Her kommer noen morsomme fakta om musikk:

  • Lady Gaga sin låt «pokerface» handler om å være biseksuell.
  • James Blunt – your beautiful handler om en mann som er rusa og begynner å stalke en kvinne. Ikke kjærlighet, som man kanskje skulle trodd.
  • Det var Kylie Minouge som egentlig skulle gi ut låten «toxic» som til slutt endte opp hos Britney Spears. En av tidenes beste låter om du spør meg!
  • Det er ofte musikk med høy rytme i en bar fordi da drikker du raskere. Om musikken er rolig, drikker du saktere.
  • .. Samme gjelder shopping. Du shopper mer og raskere om det er musikk som er mer «party».
  • Sanger du får på hjernen kalles «earworms» og det finnes en helt egen vitenskap bak å lage slike låter og hvordan de er sammensatt.
  • For at en artist skal tjene cirka 8 kroner må man ha rundt 250 avspillinger på spotify. You do the math, det er lite penger i musikk om dagen.

.. Alt dette har jeg lært meg ved å lese på «genius», altså den tjenesten som er tilgjengelig inne i spotify. Elsker det! Utenom den siste da, det kan jeg fordi jeg er i bransjen. 

Da har jeg to spørsmål: om du skulle skrevet en låt som ikke fikk handle om kjærlighet, hva hadde du skrevet om da? Og, hva er den beste låten ever? (Jeg synes Toxic, hehe). 

56 kommentarer
    1. Jeg hadde laget en sang som handler om depresjon, fordi det er så mange som lider av det, hvordan kroppen føles, hvordan tankene suser, hvordan verden faller sammen når du har en slik periode, hvordan veien er lang for å komme seg på topp igjen! Viktig tema å fremme, mener jeg 💕

    2. Hei! 😁 Jeg er låtskriver selv ( på hobbybasis vel og merke). Men det jeg har funnet ut iløpet av de årene jeg har skrevet er at det som oftest har blitt best låter når jeg har vært i en eller annen mood. Har skrevet masse tekster når jeg har hatt bra periode og da går låtene som oftest i hverdagslige ting som jeg setter pris på eller som jeg synes er interessant. I de dårlige periodene i livet handler låtene mest om de følelsene jeg har innerst inne. Det helt rene og rå. De ærlige følelsene. Jeg gleder meg til å høre den nye musikken din og håper du skriver om det råe, vakre og ærlige du har innerst inne. Det er de låtene som folk kan kjenne seg igjen i og det er de låtene som er mest ekte. Jeg er fan, stå på videre! En av mine favoritt låter er faktisk sunget av en av mine favoritt mennesker:Christina Agiulera med låten Bound to you.

    3. Hva med å være en sterk kvinne. Med alt du har opplevd.. fra depresjon, kritikk, til den suksessen du har hatt! Du har stått på samme hvor hardt og vanskelig det har vært. Så sterk det er du, selvom du kanskje ikke føler det slik mange ganger.
      Du blir brutt ned, men du kommer deg ALLTID opp igjen!!✊💪
      Det kan være en sterk, dyp tekst i det, samtidig som den kan være upbeat!
      Det her er jo noe du har opplevd, (og mange kan kjenne seg igjen i) Så tenkte dettekunne være noe???😊😁💪🙌

    4. En ting du glemte.. eller to, eksistensielle kriser og død. Har skrevet en sang om døden før, når jeg begynte å se at bestemoren min ble veldig syk og jeg forstod jeg ikke fikk så mye mer tid igjen..

    5. Laughing at the sun
      For never dancing
      In the moonlight
      For those who never sleep
      Are the heroes of our dreams
      – nattelivet foreksempel! Fest, rusa, på eventyr …

    6. Jeg ville skrevet om det å være psykisk syk, kanskje litt om hvordan du blir sett på av vennene dine(om du oppfører deg annerledes), hvordan problemene dine oppstår men også om hvordan du fikk deg ut av det. Den fineste sangen i verden er Billy Joel?s ?always a woman? et vakert stykke kunst spør du meg!

    7. Vanskelig å finne et tema som ikke berører kjærlighet, for veldig mye koker jo ned til det.
      Forslag til tema (som indirekte sikkert er kjærlighet): Vennskap, natur, urettferdighet, familie, generasjon prestasjon, vold, religion og filosofi, mestringsfølelse, følelsen av å ikke strekke til, eksistensielle spørsmål, døden.
      Noen av tidenes beste sanger:
      Jolene av J. Joplin,
      Funeral av Band of Horses,
      Fast Car av T. Chapman,
      Första gången av Magnus Uggla,
      Leia e livet av D.D.E, Konfirmasjonsdressen av D.D.E,
      Händerna mot himlen av Petra Marklund,
      Good Riddance av Greenday
      Hotel California av Eagles
      The River av B. Springsteen,
      Leave out all the rest av Linkin Park,
      Tears and rain av J. Blunt,
      The A-team av E. Sheeran,
      Her kommer vintern av Jokke,
      Shadow of the day av Linkin Park,
      …. og nå må jeg slutte, for hvis jeg nevner fler nå, så gir det jo ikke mening å nevne «de beste». For et utrolig vanskelig spørsmål, det går jo ikke an å velge en?? Kommer helt an på hvor og når den skal nytes 🙂
      Håper du sjekker ut et par av de jeg har skrevet, i allefall de du ikke har hørt før.

    8. Hvis nøkkelen med musikk er å få folk til å føle noe og kjenne seg igjen hadde valget vært så lett: STRESS.
      Synes også verden mangler flere gladsanger. Jeg er litt mettet på litterære bilder av angst og depresjon, kanskje fordi jeg matet min egen depresjon med det som tenåring, og nå heller vil mate den biten av meg som prøver å finne grunner til å være lykkelig.
      Men du, har du skrevet noen sanger på norsk? Kunne du tenkt deg å gjøre det? Jeg snakker engelsk flytende så det går ikke på forståelse, men jeg opplever ofte norske sanger som nærmere enn engelsk, med eksempler som Justad og Cezinando.

    9. Urettferdighet i verden, rasisme, likestilling osv. Det går jo an å skrive ei låt om gleden(eller sorgen) av berre det å leve. Å vere i live.

    10. Jeg har alltid hatt et ønske om å skrive en sang om mine ærlige tanker og følelser om hvordan jeg har hatt det opp gjennom årenen alt fra dødsfall, familiekrangling, skole til alkohol osv.. til i dag på en måte

    11. Vanskelig å nevne bare en sang når det finnes så utrolig mange gode med forskjellige meninger bak. Men «circle of life» er garantert på toppen et sted.

    12. Jeg ville ha skrevet en låt om de forskjellige stadiene i livet man skal igjennom. Mye følelser omkring det! Fra barn til ungdom, til voksen og til pensjonist.

    13. Har alltid hatt et ønske om å skrive en sang om hvordan det var og føltes da foreldrene mine skilte seg og hvordan det påvirket oppveksten min, men aner egentlig ikke hva jeg skulle skrevet haha
      I den tankegangen så er jeg glad i Family Portrait av Pink, hun beskriver ikke det på samme måte som jeg opplevde det i det hele tatt, men kan likevel kjenne meg igjen i følelsen hun gir i sangen 🙂

    14. De to fineste sangene jeg vet om er His daughter – Molly Kate Kestner og Dear Mr. President – Pink!

    15. Da jeg gikk på barneskolen slet jeg med å ha venner og brukte mye tid foran pc-skjermen for å skrive ned alt av tanker og følelser jeg satt med. Hadde et lite ønske om å bli låtskriver på den tiden. Det jeg tror faller i interesse hos hver enkel er en låt som er personlig og som har en betydning. Du synger veldig fint og stemmen din kler personlige sanger som ikke bare leserne dine blir inspirert av, men også noe du selv blir inspirert av. Alle de gangene jeg satte meg ned for å skrive tenkte jeg først på hva som inspirerte meg og hva jeg ville ut med av denne inspirasjonen. Du har kanskje ting du tenker på som ikke har kommet på bloggen, hvorfor ikke bare lage en sang ut av det eller noe annet som inspirerer deg. Uansett hva du bestemmer deg for veit jeg det blir fantastisk

    16. Krig, urettferdighet, mote, miljø, mental helse, dyr/dyremishandling/industri, opplevelser, ambisjoner, døden og eksistensielle spørsmål❤

    17. Mange har kommet med forslag.
      Men her er mine umiddelbare tanker
      Vennskap – psykisk helse eks selvtillit og mestringsfølelse
      Stress som alle kan oppleve eks. Å føle seg god nok i hverdagen – rekke alt man skal – følelsen av å vøre mislykka – og generelt alt som kan stresse en person.

    18. Livet som pårørende, en følelse av (oftest en forventing) om å være et instrument for den andre samt skyldfølelsen rundt de egoistiske tankene man kan få.

    19. Du kan skrive om forskjellene på å være ung og aldern du er nå. Hva du ville gjort annerledes. “Gi råd til deg selv” som ungdom. Noe ala Pink sin Conversations with my 13 year old self. 🙂 Lykke til

    20. Først, to sanger om mat:
      Matpakkevisa – Knudsen og Ludvigsen
      Mat Mat Mat – Don Martin og Jester (den er faktisk velidg kul!)
      Det finnes alt for mange låter til å velge verdens beste, så jeg har flere «topp 5» lister. «5 beste poplåter» «5 beste norske låter» osv.
      Idag, til inspirasjon; «5 låter som ikke handler om kjærlighet»
      1. Kent – Socker (Kent har generelt mange låter som handler om livet og depresjon, bra inspo der!)
      2. Atmosphere – Sunshine (en låt som handler om å være fyllesyk og komme seg over det, og at alt føles lettere når sola skinner. Om sola kan jo godt være en metafor for godt humør, ikke sant)
      3. Nick Cave and The Bad Seeds – Curse of Millhaven (her handler det om en spennende historie!)
      4. Five Finger Death Punch – Jekyll and Hyde (indre problemer, depresjoner og angst, sinne.)
      5. Timbuktu – Resten av Ditt Liv (låta er skrevet til hans forrige manager som var skikkelig drittsekk, og handler om alle de små og store tinga Timbuktu ønsker seg som hevn)
      Håper dette kan være til inspirasjon!

    21. Jeg hadde skrevet om forventninger. Hvordan alle forventer at du skal ha livet i orden og alt på stell i en alder av 24/25

    22. PLEASE skriv en sang om kjøttindustrien! Det er en fantastisk måte å nå fram til flere på får å opplyse folk mer. For litt inspirasjon kan du høre på låten « End of days feat block mcloud – Vinnie paz» på spotify. Det hadde blitt sååå bra!

    23. Ååh, jeg tror du har mye mer å komme med enn du tror selv! Du har allerede opplevd så sykt mye, både positivt og negativt, og med din livserfaring er jeg sikker på at det finnes maange sangtekster i deg. Som det er blitt nevnt før – hva med en sang om dyrevern? Og det trenger ikke være så «obvious», teksten kan jo være litt kryptisk. Eller en sang om angst, her kan man også ta utganspunkt i hvor fucket man tenker når man har angst, og hvordan man føler seg. Eller en sang om livet ditt generelt, at du startet der du startet og jobbet deg oppover til det du alltid har drømt om, og hvordan det endret deg (eller ikke endret deg/ at du fortsatt sitter med samme tankene som du gjorde på pikerommet ditt).
      Noen av mine favorittsanger er sanger hvor teksten kan være mørk og trist, men melodien er upbeat og «sterk». Det synes jeg er en fin kombinasjon. Lykke til!

    24. Vil anbefale deg Jim Morrisons bok «The American Night», fantastisk låtskriver..! Og Nick Cave, utrolig variert musikk og tekster… f.eks er albumene No More Shall We Part og Murder ballads totalt forskjellige.. eller Boatmans call og Henrys Dream.. kanskje ganske annerledes enn hva du vanligvis hører på (?) men verdt å både lytte til og lese tekstene til.

    25. Hvis du trenger hjelp til noe å skrive sang om er det ganske tydelig at du ikke helt hører hjemme i låtskriverbransjen. De som skriver låter som de selv fremfører skriver om selvopplevde ting som faller dem inn. De tvinger seg ikke til å finne på et tema bare for å skrive en sang. Da faller hele poenget med låtskrivingen bort. Med mindre du skriver kommersielle låter for artister…altså andre enn deg selv. Det blir en helt annen greie.

    26. Hadde skrevet en typ sang om hunden min, men så vet ingen at den handler om en hund og alle kan relatere på en eller annen måte om noen de elsker
      Min favorittsang er Gods & Monsters – Lana Del Rey

    27. Du kan skrive om verdensrommet, og alt det rare som er der ute.
      Eller om et havdyp og hvor lite vi vet om det, og det kan sammenlignes med en person, og hvor lite man egentlig vet om denne personen. At vi bare ser overflaten liksom.
      Eller om at verden går under, men om alle går sammen (og blir veganere), så kan vi redde kloden.
      Du kan skrive om hvor bekymringsfri barndommen var, før realiteten kom snikende.
      Du kan skrive om drømmene dine.
      🙂

    28. Jeg skrev en låt som heter “Happiness, loneliness”. Den handler om meg og det jeg sliter med. I sangen har jeg liksom en samtale med depresjonen, hva den har gjort mot meg.
      Kanskje det beste jeg har skrevet.. Tror jeg har den på youtube, men det er uten musikk. Bare jeg som sitter i stua hos foreldrene mine. Bare søk opp navnet mitt og skriv så tittelen på sangen, så skal det nok poppe opp.
      Favoritt sangen akkurat nå er “Addicted” av Matilda, men den er nok en kjærlighetssang.
      Det er så mye rart man kan skrive om, hvis du er kreativ. Hvis du vil skrive noe som betyr noe, noe som får folk til å åpne opp øynene og ørene, så foreslår jeg hvordan du har det akkurat nå. Humøret ditt går vel opp og ned med tanke på… alt?
      Du kan skrive om de som mobbet deg. Selv om du blir dratt ned der og da, reiser du opp igjen, no matter what.

    29. Livs opplevelser.
      En sang som handler om å bekjempe å overvinne .
      Kanskje psykiske ting eller egentlige hendelser .
      Kan handle om kjærlighet, men til deg selv å ikke akkurat en partner .
      Skrevet en sang om livserfaring osv .
      Tenker typ NF, Eminem, Linknpark deep

    30. Hva med å skrive om det å være sterk psykisk? Om en du ser opp til som er sterk psykisk, uten at du skriver navn. Du ser den personen utenfra?
      – Utroskap
      – Vold i forhold
      – Bilder på avveie. Ta makten tilbake for bildene som ble spredd
      – Foreldrene dine
      Jeg har så lyst til å skrive tekster om disse temaene, men er ikke god med ord.

    31. Jeg synes musikken til jokaim lundel er et bra eksempel, hvor musikken gjerne har et dypere budskap – mobbing, dårlig oppvekst osv. Du som har problemer med psykisk helse kunne jo prøvd å lage en litt dyp låt om hvordan det oppleves når tankene svirrer fra aggressjon til depresjon til lykke? Musikk som forteller en historie, litt som en bok, er noe av det fineste jeg vet. Ellers har du jo fronda, eller endless, som har en del rap om litt triste tema. En hyllest til en du er glad i (ed sheeran -supermarked flower) eller til noen du har mistet. Lykke til 😊

    32. Kritikere, mobbing, opplevelse/eventyr, ensomhet, glede, minner, himmelen, havet, jorden..tid, redsel, angst..

    33. Hei, hva med å tenke på sangen som poesi? Trenger egentlig ikke handle om noe konkret, men bare bruke fine ord, sette sammen noe som er vakkert eller dypt eller klinger bra? Hugs

    34. Jeg ville skrevet sanger om fortiden din, og laget et mini album. Sangene der blir dypere og man kan feks ha 4-6 sanger i minialbumet. Du kan feks kalle den “past”. Så kan du lage et mini album til som er liksom i midten, det kan kalles noe som “upside down” du kan skrive om en tid du har prøvd å komme opp fra gropen, men faller tilbake , prøver og feiler typ og få frem tingene man prøver å fortelle seg selv, som “ingen er perfekte, det må gå opp for å gå ned, du kan hvis du vil, alt må ikke skje over natta”.så kan du lage et album til som feks heter “up”, som er dine gode perioder, dine gode tanker, dine gode meninger, og sanger som gir deg selv og andre selvtillit. Der kan du få frem vær glad i kroppen, sjelen, hjernen, hele deg, vær glad i de rundt deg, takke sanger til noen spesielle du ikke kunne vært for uten. Det er fint og pedagogisk for sin egen del. Du kan se bea Miller sine sanger og minialbum som eksempel, hun kaller de etter farger, yellow-glad, blue-trist osv…det er veldig spennende for fans, fordi man får med seg alle situasjoner hun har vært i, forskjellige hjertesorg etc..og noen av de positive sangene hennes er evig fete selvom du har litt annen musikksmak er måten hun gjør det på dritkult. Mvh nr1 fan på nitten år!

    35. Hva med temaet “ensomhet”? Det er flere som er ensomme nå enn før. Ensomme i den forstand at man føler seg alene i valget om for eksempel å velge å være vegetarianer, velge å være avholds eller bare velger å være annerledes og i den forstand ikke kunne bli en del av “gruppa”.

    36. Du kan skrive om selvstendige kvinner og det å være mentalt sterk. Eller om å “holde maska” (tolk det som du vil) 😊

    37. Kanskje kroppspress? Og idealkroppen. Hvordan det du har gjort (operasjoner) ikke definerer hvem du faktisk er 🙂

    38. Verdens beste sang må Være enten piano man eller tiny dancer. Men jeg er også stor fan av Britney 🙂

    39. Sanger om depresjon er noe av det sterkeste og flotteste jeg kan høre. James Arthur er et godt eksempel på dette (sjekk ut Recovery og Back From the Edge).

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg