acne i voksen alder

Jeg har akkurat stått på badet i en halvtime for å rense, skrubbe, fukte og pleie huden. Tross at jeg er 23 har jeg fortsatt problemer med acne.. Det har blitt bedre sammenlignet med for bare noen måneder siden men så snart jeg kommer opp i stressnivå, reiser mye eller har mensen eskalerer kvisene. I år har huden vært på sitt verste på flere lenge, og jeg har for første gang i mitt liv investert i dyre produkter. Som har hjulpet, heldigvis. 

Huden min akkurat nå, uten sminke og uten redigering. I tilfelle noen har tenkt å være moralens vokter: jeg har på gammel mascara. 

Opp igjennom årene har jeg gått på Isotretinion i to omganger, Skin Repair og p-pillene Yasminelle og Diane. Jeg er usikker på effekten av p-pillene, men både Iso og Skin Repair har funket der og da. Med en gang jeg slutter kommer kvisene tilbake, dessverre. Jeg orker ikke være avhengig av tabletter resten av mitt liv så nå satser jeg heller på bra kosthold og prøver å ta vare på huden min istedenfor. Jeg startet på merket Skin Ceuticals for cirka seks uker siden og jeg elsker det. Kvisene forsvinner ikke 100% men i alle fall 60%, i tillegg føles huden “stram” og frisk. Jeg har fått en helt annen glød som også synes igjennom sminken. Trenger ikke highlighter lengre, som er et stort pluss 😉 

Dette er produktene jeg bruker i rekkefølge, minus rensen som jeg glemte i Oslo. Faktor 50 er viktig, sommer og vinter! Opplegget er skreddersydd etter mine behov via hudpleieren jeg går til på Eger Skin Clinic (som jeg har et samarbeid med på behandlinger de utfører i salongen, ikke dette innlegget) og jeg kan absolutt anbefale serien! Om du er ute etter en serie som er billigere og nesten like bra vil jeg anbefale å sjekke ut Klairs. Det er koreansk kosmetikk, og selges litt her og der, blant annet på Coverbrands.

En enslig, og VOND kvise på høyre kinn. 

Jeg prøver å være snill mot meg selv angående huden. Jeg hater at jeg er så utsatt for urenheter men det gjelder å gjøre det beste ut av situasjonen! Jeg har et hektisk liv, reiser en del, stresser og blir sminket ofte så jeg hadde vært naiv om jeg forventet huden skulle være perfekt. Da gjelder det å spise sunt, ingen meieriprodukter (som oftest), ta ansiktsbehandlinger med jevne mellomrom og bruke gode produkter som jeg holder meg til. Sminken tar jeg også av så fort dagens jobb er overstått. 

På snakk om hudpleie var jeg på en ny klinikk for litt siden, SKnorge heter den. Der har de en behandling som heter “kopping” (jeg googlet nå, og korrekt ord for behandlingen er Eximia Radiolift) som er et syyyykt bra og naturlig alternativ til botox siden det strammer opp og løfter huden uten inngrep. I tillegg har de en behandling som funker mot mensensmerter når det står på, det har virkelig reddet meg på vonde dager. Ikke spons, bare et genuint tips 🙂 

Er det noen flere som sliter med voksen-acne som vil komme med tips? Tenker det kan være nyttig å lese i kommentarfeltet her! 

51 kommentarer
    1. Jeg har også fått kviser i voksen alder. Hadde så fin hud i fjortistiden, men så fort jeg fylte 24 så kom kvisene… Jeg har begynt å bruke tetreolje og jobajoba olje som jeg smører i ansikter hver kveld. (Ren tetreolje er veldig sterk, så den må blandes ut med annen olje) Huden min er mye bedre enn på lenge. JEG har prøvd alt tidligere, både piller, hudpleiere og dyre renseprodukter. Det har aldri fungert noe særlig på min hud. Så kom jeg over en innlegg om tetreolje og hvilke effekter den har, og bestilte produktet med en gang på iherb. Angrer ikke! Huden min er så fin, bare etter noen uker <3

    2. Jeg har slitt med voksen acne og stygg hud, føler jeg har prøvd alt.
      Så begynte jeg på elexir å det har virkelig funket på meg.
      Sjeldent jeg har kviser nå

    3. Heia.
      Æ går på iso førr 3gang og e på min 8mnd, vetikke ka æ skal gjøre hvis kvisen komme tilbake, de produktan e dem å få tak i Tromsø? 🙂

    4. Jeg er 22 og har slitt med kviser i ansikt, på rygg, bryst og armer siden jeg var omtrent 13 år. Ryggen har endelig blitt bra, men resten er fortsatt ille. Er superkjipt og ingenting hjelper (har ikke råd til dyre behandlinger og vil ikke gå på ISO). Føler selv jeg ikke kan gå i singleter om sommeren feks, og må bruke T-skjorte for å skjule mest mulig

    5. Anbefaler merket EmeginC sin deglazing cleanser og toner, samt deres complexion control fuktighetskrem. Fantastisk merke som ikke irriterer huden og bekjemper acne. I tillegg MÅ jeg også nevne Estee lauder sitt advanced night repair serum!!!! Huden min har vært så stabilt fin siden jeg startet med dette. Roer ned huden skikkelig og jevner ut hudtonen samtidig. Har også hart mye mindre utbrudd siden jeg startet å bruke denne. Ganske dyr, men akkuratt når det gjelder hudpleie føler jeg (ofte) at men får hva man betaler for.

    6. Hei.
      Jeg har selv slitet med masse acne og er 25 år. Har prøvd isotretinion, antibiotika-kur, p-piller og epiduo. Ingenting har funket for meg, men nå er huden min så mye bedre etter «gjørme»skrubb og teatree nattmaske fra Body shop. Dette er relativt billige produkter og hjelper som bare det. Huden blir også helt silkemyk etter den scruben. Så i de periodene jeg er flink å ta vare på huden så finner man ikke en kvise på meg.
      Bare et lite tips for de som ikke har råd til veldig dyre produkter. 🙂

    7. For min del har virkelig det å kutte ut melkeprodukter gjort underhverker. Bruker også produkter med syre i for regenerering av huden, tradisjonell peeling med korn har lite effekt og irriterer egentlig bare huden mer for min del.
      Akne er kjipt. Klem

    8. Synes det er trist at du sier at hudpleien har gjort huden din mye bedre den siste tiden når man helt tydelig ser at du går på ISO nå. Du har tørre lepper og plutselig ren hud.
      Btw så må du merke innlegget som annonse, ettersom du nevner skin repair.

    9. Hei!
      Syns det er så bra du er åpen om at du sliter litt med uten hud. Jeg som er 20 år, fikk plutselig et utbrudd med typ alvorlig akne på begge kinn, jeg vet ikke helt hvorfor (har ALDRI hatt en kvise i mitt liv nesten), men tror det kom pga myyye stress.
      Jeg startet på doxylin (en antibiotika for akne) fordi jeg hadde hørt at isotretinion har en veldig hard effekt og at man kan få problemer med psyken av det. Jeg har også en nattkrem som heter differin som funker bra sammen med antibiotikaen (+ rens morgen og kveld og skrubb i et par ganger ila uken). Etter nå 2 måneder med det har alle kvisene gått helt bort!!! Jeg er overlykkelig, for jeg vet så godt hvordan det er å sminke seg om morningen før jobb, og iiingenting hjelper fordi alt syns uansett hvor mye foundation man putter på.
      Hvis ikke for eksempel du, som offentlig person, hadde stått frem med at dette er et helt normalt problem mange sliter med, hadde jeg følt meg helt alene fordi ingen jeg kjenner på min alder får plutselig utbrudd med akne i ansiktet. Jeg setter stor pris på at du normaliserer dette, fordi vi er bare mennesker, og alle kan oppleve litt kviser her og der. Takk Sophie!

    10. Jeg har også lenge slitt med urenheter i annsiktet og har som deg gått igjennom ISO 2 ganger. Et lite tips om du en gang vil prøve en annen hudpleier salong, så vil jeg virkelig anbefale Beths Beauty på Frogner. Veldig dyktige og imøtekommende hudpleiere som gjør en grundig og god jobb. De har også (virket det som ovenfor meg) god kunnskap i hva som skal til for å forebygge uren-hud, men også å bli kvitt dette.

    11. drikke vann vann og masse vann <3 jeg er alt for lat til å gidde å rense huden hver dag og tar meg ikke råd til dyre renseprodukter (har kun et par dyre kremer som inneholder salisylsyre som jeg påfører de kveldene jeg husker:) salisylsyre har god effekt på akne. Men merker ekstremt forskjell de periodene jeg er flink til å ha med meg vannflaske når jeg ikke er hjemme og drikke mye! Klem ❤️❤️❤️❤️

    12. Elsker deg for dette <3 <3
      Jeg gikk på yasmin i tre måneder før jeg byttet til diane, som jeg gikk på i seks måneder, i håp om at det skulle hjelpe på kvisene. Det gjorde det tvert i mot ikke, og nå er det en måned siden jeg sluttet på p-piller. Jeg begynte i stedet på antibiotikakur som jeg har gått på i snart to måneder, og huden min er super nå! Er veldig usikker på om det blir å holde seg sånn når jeg er ferdig med kuren, og er fortsatt redd for at jeg skal få utbrudd etter å ha stoppet med p-piller da jeg har lest at det er ganske vanlig, men akkurat nå er huden min superfin.
      For meg hjelper det å ikke bruke sminke, da jeg som regel har minst en ny kvise når jeg fjerner sminken om kvelden. Jeg bruker som regel bare mineralsminke, og likevel reagerer tydeligvis huden min, så nå som huden min er bra bruker jeg ikke hudsminke.

    13. Hei.
      Ser på kommentarer her at så mange går på antibiotika for Acne. Også langvarig og bredspektret antibiotika som doxycyclin. Jeg er langt opp i 20 årene og har også Acne,men man må tenke på hvorfor man ikke skal ta antibiotika hvis det ikke er høyst nødvendig. Dette dreper alle bakteriene i kroppen, også de gode som vi så sårt trenger. Det dere risikerer ved å gå på slike kurer er å sette hele tarmsystemet deres ut av balanse. Det er faktisk vist en sammenheng mellom antibiotikabruk og sykdommer som ibs og ME(dette burde være mer enn skremmende nok). I tillegg er antibiotikaresistens ett økende problem,så her har vi ett ansvar folkens!

    14. Har du hørt om «the ordinary»? Det er et merkelig billig merke fra Canada i think… Det har hjulpet meg veldig å få mindre acne og samtidig gi huden min mye fukt. Det meste er også vegansk og de selger ikke til Kina (så ikke dyretestet – hurra!!!). Som sagt er det også veldig billig selv om det er utrolig god kvalitet – har tidligere prøvd ulike kremer fra salonger, men synes dette merket virker like bra til en fjerdedel av prisen!
      – Tenkte bare å tipse om det 🙂

    15. https://www.crueltyfreekitty.com/brand/skinceuticals/
      SkinCeuticals is ____NOT____ cruelty-free.
      This means that this brand tests on animals or finances animal testing. Some brands that falls under this category test on animals where required by law, which means they’re not cruelty-free.
      Kan du ikke holde deg til dine egne prinsipper i fem minutter engang?

    16. Hei!
      Tenkte egentlig å tipse deg om det her for lenge siden, men prøv renseproduktene fra La Roche Posay Effeclar sin serie, det reddet meg! Jeg hadde seriøst prøvd alt av billige greier, og denne serien ligger vel midt i mellom prisklassen og funker som gull. Jeg bruker kun rensen og effeclar matt hudkremen, det funket ihvertfall for min hud.

    17. Kjære Sophie! Jeg kjenner meg så utrolig godt igjen i problemene du beskriver. Altså acne. Har selv prøvd alle kurene + p pillene du nevner. Men kvisene kommer alltid tilbake. Jeg kuttet ut meieri produkter slik som du nevner, men det hjalp kun en brøkdel. Så begynte jeg å lese meg mye opp på tarm og tarmhelse, endret kosthold og startet drikke kombucha, fermeterte drikker eller spiste grønnsaker som var fermeterte noe som hjalp mye men gjorde ikke huden helt plettfri dessverre. Men NÅ, nå som jeg er gravid er huden helt perfekt! Og det er så deilig!!! Og derfor skjønner jeg jo nå at kvisene og akneproblemne jeg har hatt i “voksen alder” (ikke en eneste kvise når jeg var fjortiss), er hormonelt betinget. Og at jeg kanskje har en underliggende hormonell sykdom? Vi måtte ha IVF for å bli gravide, men ble plassert i kategorien uforklarlige barnløse. Jeg tror likevel at det er noen hormonelle forstyrrelser hos meg. Dette skal jeg uansett dykke dypere i når graviditeten er over og kvisene kommer tilbake. Er jeg heldig så kanskje de holder seg unna. Men bare gled deg til å bli gravid sier jeg 😄 Klem!!

    18. Om jeg var deg hadde jeg tatt turen til Silje Austnes! En av Norges beste på hud, jeg gikk fra skikkelig problemhud til plettfri hud på bare noen få uker, verdt et forsøk 🙂

    19. Beste tipset, aaaaaldri sov med sminke. Alltid rens det vekk, avslutt med toner. Sover man med sminke, ber man om bråk dessverre..

    20. Tusen takk for at du deler slike innlegg ❤️ Sliter selv med uren hud og har gjort det i flere år nå. Jeg vet dermed hvor utrolig ubehagelig det er å ta bilder hvor urenhetene synes, og ikke minst å dele de bildene.
      De som ikke er i “uren hud-situasjonen” er nok ikke klar over hvor mye det til tider kan slite på syken, så jeg vil du skal vite at jeg og flere setter pris på at DU TØRR å vise og dele. Nok en gang takk ❤️

    21. Min acne har blitt bedre av ppillene mercilon 28 faktisk. Gikk tidligere på loette 28.. 🙂 ellers så kommet kvisene med eeen gang jeg spiser sukkerholdig mat (spesielt sjokolade). Viktig å rense huden hver kveld minst og avslutte med kaldt vann, da lukker porene seg og er ikke like mottakelig for bakterier. Ellers: ikke sove med hudsminke, bruke 50 solfaktor som du nevnte og skrubbe huden en gang i uka. Man må bare finne en rutine på det, så endrer det seg etterhvert. Basiron er også en reseptfri krem jeg bruker i krise, men anbefaler ikke å bruke i direkte sol 🙂 denne kremen har jeg på gjennom natta og vasker av om morningen, selv om det står at man ikke skal det.

    22. Hei!
      Uren hud, og smertefulle kviser har ingen aldersgrense!! Det spiller ingen rolle hvilke alder man er, jeg hadde finere hud i tenårene enn nå som 30-åring liksom. Ingenting hjelper mot min hud, desverre. Har på en måte bare akseptert at i perioder er huden min fuckings crap, men da må jeg legge fokuset over på noe annet.
      Jeg synes du er nydelig og legger ikke merke til at du har uren hud, fordi du skinner på ALLE andre nivå. Øynene, smilet, håret og den fine kroppen din!

    23. Hej Sophie. Jeg bliver snart 28 år og har kæmpet med acne hele mit liv. Er nået dertil, hvor jeg har indset at jeg nok aldrig slipper af med det. Og jeg har selvfølgelig prøvet ufattelig mange produkter og diæter af, som sikkert havde hjulpet andre, men min acne er ondsindet og sejlivet. Jeg spiser heller ikke mælkeprodukter og lever overvejende vegansk for at få så få hormoner som muligt. Jeg er enig med dig: det er ikke vejen frem at tage medicin som er hårdt for kroppen og kun hjælper i den tid, man tager det. I et års tid nu har jeg fået cremen Skinoren på recept. Det er en 20% azelainsyre creme og det er det eneste, der kan holde min acne nede! Det er skrappe sager og jeg bruger den kun om natten, men i det mindste er det ikke piller, der skader organerne på længere sigt. Hvis jeg holder op med at bruge cremen kommer urenhederne tilbage med det samme, så det er ikke en kur, men det kan holde det værste nede. Jeg bor i Tyskland så jeg ved ikke om produktet kan fås over alt, men hvis man slider med genstridig acne og har prøvet alt andet, synes jeg bestemt at Skinoren er et forsøg værd. Og resultatet ses hurtigt! Håber nogen kan bruge tippet. Ellers vil jeg gerne sige tak for en super fed blog – du er noget af det sejeste, der kan gå på to ben! Sommerhilsner fra Berlin! Cindi

    24. Jeg har bestandig vært plaget og har prøvd ut mange merker fra profesjonelle salonger, men ingenting har funket så bra som den rosa serien til Camilla Pihl! Sååå fornøyd!!

    25. Koreansk hudvård ftw 🙌🏽 Bra priser och fantastiska produkter. Det viktigaste är fukt fukt fukt!! Inte torka ut acnen som många västerländska märken gärna vill få det till.

    26. Jeg var veldig plaget i puberteten, så ga det seg, men nå som jeg er 22 har det plutselig kommet skikkelig tilbake. Det tærer veldig på selvtilliten, selvfølelsen, føler meg aldri fin. Sminke gjør det heller ikke bedre, da føler jeg det nesten bare synes mer.
      Så jeg vet hvordan du føler det angående uren hud….

    27. Du er SÅ TØFF som viser så «nakne» bilder av huden din. Det er så innmari selvtillitsboost for oss lesere som også sliter med acne i en verden der alle bloggere ser ut til å være perfekte. Faen, kviser er vanlig, så vis det frem uten skam! Takk, Sophie.
      Når det kommer til min hud har jeg funnet «mirakelkuren» min. For et halvt år siden starter jeg på Tetralysal (antibiotika), i tillegg til at jeg gikk på Diane fra før av. Med antibiotikaene fikk jeg en lokal krem – Differin – og disse legemidlene har i løpet av 6 måneder tatt knekken på ALLE mine kviser. Samtidig har jeg kuttet ned på meieriprodukter. Det er nå noen uker siden jeg sluttet med antibiotika, og jeg sluttet samtidig med Differin da jeg faktisk får allergiske reaksjoner av denne kremen. Så alt jeg bruker nå er Diane, i tillegg til en god hudpleierutine med produkter tilpasset uren hud. Og kvisene? Jeg har ikke sett en eneste en på flere uker! Og når jeg får en så er den isåfall så liten og ubetydelig at jeg bare smiler alikevel. Så gi antibiotika et forsøk, folkens!

    28. Jeg vil tipse om den reseptbelagte salven/geleen som heter ZALNA. Den inneholder SMÅ doser av iso, og har tatt knekken på mine kviser en gang for alle, jeg er 35 år nå. I tillegg har jeg begynt å bruke effaclar H-serien til la roche posay. Det er produkter som er beregnet på hud som er tørr pga medisinsk behandling. Anbefales!!!!!
      Jeg har vært plaget av kviser siden jeg var 25, og har brukt et hav av antibiotika og andre ting, men ingenting har fungert som dette.

    29. Jeg fikk ikke ordentlig urenhud før jeg rundet 20, men de siste 4 årene har vært ganske kjipe. Jeg anbefaler å alltid fjerne sminke om kvelden, lære seg til å slutte å ta seg i ansiktet (dårlige vaner er vonde å vende), dusj rett etter du trener, og selvfølgelig å oppsøke hudlege.
      Jeg har gått på antibiotikakurer og kremer (funker der og da) og forskjellige andre kremer, som eksempelvis epiduo.
      Det som funket for meg, ga varige resultater, var klindamycin/tretoin kremkur (likner isotretoinkur, men uten mye av bivirkningene) sammen med kremen finacea.
      Mye tålmodighet må til, men å stresse hjelper lite, hvertfall for meg, da blir der bare verre. Så lær deg å føle deg bra med deg selv, tross kviser ❤️ Og i mellomtiden er mitt makeup tips; Oil free camuflage fra glo skin beauty!

    30. Du er veldig tøff som legger ut slike «ærlige» bilder, det tror jeg hjelper mange i samme situasjon, bare å se at andre har det på samme måten. Honnør til deg! Jeg hadde uren hud i mange år, men ønsket ikke å gå på iso eller antibiotika pga begge deler er hardt for kroppen og har potensielt skadelige og langvarige bivirkninger. Det som har hjulpet meg mest er å gå regelmessig til hudpleier (hver 4-6 uke), kutte ut melkeprodukter, ikke bruke flytende foundation(bruker kun Bare Minerals pudder) og så bruker jeg serien Dermalogica som du får hos hudpleier. Dette har funket for meg, men folk er jo forskjellige. Lykke til og husk at den som tenker mest over kvisene dine er deg selv! 🙂 🙂

    31. Du har ikke sjekket deg for allergier?
      Jeg slet såå med «kviser» ett par år siden. Brukte så mye av energien min på huden min og ble så oppgitt. Skjønte ikke hva som var problemet.
      Da jeg tok blodprøver for å se om det var laktose jeg reagerte på, var blodprøvene for cøliaki, da altså gluten, forhøyet. Fikk diagnosert cøliaki etter en sjekk på gastro. Og etter glutenfri kost i nesten ett år er huden såå mye bedre. Kvisefri.
      Bare tenkte over det siden du har sagt at du også blir veldig oppblåst av brødmat.

    32. Man kan jo tydelig se at du går på ISO? Skjønner ikke hvorfor du skal lyve om noe sånt når vi ser det mtp leppene dine og at du plutselig har fått så mye finere hud.. Dette er leit. Selv er jeg på
      min tredje runde med ISO, så kjenner bivirkningene, men hadde aldri sett for meg at du skal lyve om noe sånt og heller bruke produktene du bruker som en «reddende engel» for huden din når vi lett ser at du er på ISO for tredje gang.

    33. Dette høres ut som et sånt tips folk som egentlig ikke sliter kommer med. Men jeg har slitt med acne i voksen alder helt siden jeg ble…voksen. I varierende grad, men i vinter ble det helt jævlig. Ny vond kvise hver dag som brukte evigheter på å bli stor og vond, gikk aldri tilbake og når den gjorde det ble liksom kvisa igjen under huden, så man ble egentlig aldri kvitt de. Pluss arr. Så body shop sin «tea tree mattifying lotion» på salg og leste bra ting om den. Den har redda meg. Bruker den kun der jeg har problemer, da den tørker ut huden en del. Huden blir vant til det, men foretrekker annen krem i resten av ansiktet. Småkviser kommer, men får liksom aldri slippe til, og går bort igjen med en gang uten at noen egentlig kan se at de var der i første omgang. Har ikke de store vonde mer, og huden er jevnere, kvisene som ble igjen under huden har også blitt borte. Arrene også. Utrolig glad jeg fant en såppass billig og lite omfattende løsning, for jeg var virkelig desperat.

    34. Jeg har slitt masse med acne over lengre tid nå (er 26 år) og går nå på tetralysal, som er en antibiotika jeg har fått av fastlegen. Det hjelper veldig, men det er en kur man skal gå på i 6-12 mnd. Ellers ga legen meg en del andre tips som sikkert kan være lurt å teste før man begynner på en slik kur; unngå produkter som inneholder lanolin, ikke skrubbe huden for mye og for hardt, bruke kaldt vann i ansiktet og unngå for varmt vann, fjerne sminke hver eneste dag og bruke høy solfaktor i ansiktet. Jeg syns Biotherm sin ansiktssolkrem er genial, den får jeg ikke kviser av! Og til slutt elsker jeg renseproduktene til La Roche-Posay, serien for oljete, blemish-prone hud 🙂

    35. Hei, både jeg og en venninne har hatt samme typer kviser/acne som deg. Vi begge har prøvd Epiduo som du får på resept hos legen. Smør på et lag i ansiktet hver eneste kveld i 2 mnd er det vel. Fungerte utmerket. har kun kommet litt tilbake i perioder men ved ny påføring av epiduo i noen dager så forsvinner acne igjen.
      Vær obs på å kun bruke hvitt sengetøy/laken i denne perioden da kremen lett smitter over på sengetøyet og bleker det 😛
      I tillegg så kan du oppleve irritabel hud, rødhet, varme, sviing. Flassing. men det må man bare igjennom. Det er verdt det for å slippe de værste kong kvisene som kommer. Lykke til!

    36. Hei!
      Lurer på om du kan lage et innlegg om ISO og om du evt går på det nå? Har lest dine tidligere innlegg med det men greit å høre siden du tydeligvis har gått på denne i flere omganger 🙂 Vil den fjerne akneproblemet etter andre eller tredje omgang? Selv har jeg gått hele to ganger hvor problemet kom igjen etter ca 6mnd uten ISO. Dette skjedde begge gangene og nå er huden ille igjen. Vurderer å starte for tredje gang men er så usikker. Har du noen tips?

    37. Har slitt med uren hud en god stund. Etter å ha prøvd en hel haug av forskjellige produkter fant jeg til slutt Clear action serien fra NuSkin, den har redda huden min! Jeg så resultater etter ca 5-6 uker og alle produktene (cleanser, toner, dag og nattkrem) holdt i 4.5 mnd! Anbefaler den virkelig 😀

    38. Anonym: Jeg går ikke på ISO nå, men jeg har gått på det to ganger og siste gang kunne jeg ikke fullføre huden fordi jeg fikk for mange bivirkninger. Jeg vet ikke om den vil fjerne acne-problemet etter flere runder, men tydeligvis ikke for min del (kjenner også flere som har gått på det mange ganger).. Jeg turte ikke å starte på det, men skal innrømme at jeg har vært hos hudlegen for å snakke om det og vurdert det nå også.

    39. 29 år her, slet med akne i ansikt,hals og rygg fra jeg var 13 til 20 års alder. MD formulation funket til meg. Peeling, rens,lotion,toner og dagkrem hos hudpleier, og så kjøpte jeg alt til hjemmebruk. Dyrt som faen, men på en periode 8 måneder ble alt “rent og pent” i ansiktet, akne forsvant rett før jeg ble 20, og det kom aldri tilbake. Nå er det kun en kvise i året. Verdt å prøve dette hos en hudpleier først, så prøve rensen først hjemme. Helt fantastisk!

    40. Jeg har slitt med akne som har kommet og gått i over 10 år nå. De siste årene har det blitt verre og verre utbrudd. Jeg begynte på iso etter råd fra hudlege, men jeg sluttet etter 2 mnd pga sterke bivirkninger. Hadde lest meg opp på bivirkninger før jeg begynte, men trodde ikke særlig på at det kunne gå utover psyken. Der tok jeg feil. Jeg ble aknefri etter 1 mnd, men havnet i en dyp depresjon (noe jeg overhode ikke forventet siden jeg var helt aknefri for første gang på noen år!). Jeg vil ikke anbefale iso til noen.
      Noen mnd etter jeg sluttet på iso blusset aknen opp igjen, og jeg fikk MANGE og VONDE kviser, spesielt på kinn og kjeve. Jeg gikk til hudpleier og hun forsto virkelig frustrasjonen min da hun så meg, og hun ba meg gå til lege og få tatt blodprøve for å sjekke om jeg har cøliaki. Jeg dro til lege og fortalte dette, han hadde ingen tro på at det var noe sammenheng eller at vi fant ut noe på blodprøvene. Jeg ringte også hudlege som sa det samme. Resultatene på blodprøvene viste at jeg hadde forhøyet verdier for cøliaki. Legen min innrømte faktisk at han ble sjokkert. Etter 3 uker med glutenfri (og laktosefri) kost så var huden helt fin igjen! Selvfølgelig med røde arr, men ingen kviser!
      Nå får jeg noen kviser når jeg er stresset, har mensen eller har vært litt sløv med kosten (det er faen meg gluten i ca alt!). Men jeg har funnet årsaken til min akne – og broren min som også har slitt med akne i mange år har fått påvist hveteintoleranse. Hans hud er plettfri etter å ha endret kosten. Så alle dere som sliter med tilbakevendende akne – vær så snill å ta blodprøver for å sjekke om dere tåler gluten/hvete/laktose. Jeg er overbevist om at tarm og hud har en nær sammenheng! Skulle ønske leger også tok slike blodprøver før de setter folk på sterke kurer som iso.

    41. Linda Johansen har masse bra produkter, pluss et 4 stegs hudprogram som heter clear skin detox – anti akne for ung og voksen hud. Anbefaler å teste ut! Jeg er selv veldig fornøyd! 🙂

    42. Jeg har slitt med voksen acne, jeg er 25 år nå. Gått på roaccutan for 7 år siden. Det hjalp der og da, men bivirkningene har gjort jeg angrer for kvisene kom tilbake og nye arr kom. Nå for å holde huden i sjakk går jeg til hudpleie annenhver måned og renser huden morgen og kveld hjemme. Jeg bruker Avene ansiktsvask og Avene fuktighetskremer for acne prone hud. Så bruker jeg litt masker og skrubb en-to ganger i uka. Mitt beste tips er RENS og kosthold. Kosthold er så viktig for min hud. Spiser lite kjøtt, MASSE grønnsaker. Grønnsaker føler jeg hjelper min hud veldig.

    43. Hei!
      Jeg må bare anbefale deg lavkarbokosthold for kvisene. Jeg har slitet med kviser siden jeg var 13 og nå på lavkarbo så er huden helt plettfri😊 vet ilke hvordan det fungerer for vegeterianere, men helt sikkert mulig uten sukker iaf.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg