dette stemmer jeg politisk

Reklame | annonselenke na-kd

En ting jeg får spørsmål om ofte er hva slags politisk parti jeg hører til. Jeg har vært innom flere partier: først var jeg medlem av AUF, så gikk jeg over til Unge Høyre og var delvis aktiv før jeg til slutt endte opp i miljøpartiet, som jeg stemmer på nå. Faktisk stemte jeg høyre ved lokalvalget (jeg stemmer i Harstad) men når det er valg for hele landet stemmer jeg miljøpartiet. Jeg vet jo at de “aldri” kommer til å vinne, men for meg er det viktig at de har en stemme som spiller en viss rolle når avgjørelser skal tas. Jeg har akkurat meldt meg ut av Unge Høyre forresten, jeg var medlem der myyye lengre enn jeg burde ha vært.

Om jeg skulle ha tenkt “egoistisk” ville jeg ha stemt høyre, og om jeg fjerner alle mine hjertesaker er det også der stemmen min hører til. Jeg ønsker å leve i et land hvor det er enkelt for gründere å skape virksomhet som faktisk er lønnsomt, vi har alt for mange avgifter i dette landet og dessverre fokuserer vi alt for lite på fornybar energi og fremtiden vår. Oljepengene tar slutt fort, og for meg er det viktig å stemme på et parti som faktisk setter fremtiden vår i fokus. På det økonomiske synes jeg høyre er flinke til det.

T-skjorte HER

Dessverre finnes det ingen økonomi uten en planet, jeg er imot tankegangen “vi må vokse hele tiden”, for om alle bedrifter og mennesker tenker slik finnes det etterhvert ingenting å ta av. For meg er det også viktig å stemme på et parti som ikke er opptatt av industrialisering av landbruk, det har rett og slett blitt for vanskelig for bønder å drive gård og samtidig ha dyrene i fokus. Jeg har derfor full forståelse og sympati for at bøndene gjør som de gjør, det er ikke deres feil. Alt skal gå så fort, noe visse partier har tatt føring på. 

Når det kommer til politikk er jeg ganske åpen, og det er nok derfor jeg har vært innom flere partier. Noe man burde! Man finner aldri et parti man er 100% enig i, jeg kan finne punkter jeg liker både hos FRP, Arbeiderpartiet og Miljøpartiet – men sistenevnte føles altså mest rett for meg nå.  La oss forresten aldri glemme denne legendariske videoen, laget med 2000 kr i budsjett og ingen parti i ryggen. Joakim er hjernen bak det hele, så kom vi to andre (meg og Fetisha) med innspill. Voila 🙂 

Har du et politisk standpunkt? 

36 kommentarer
    1. Hva med økte sosiale forskjeller mellom folket som er en uungåelig konsekvens av en blå regjering i lengden? Tenker du at likhet er bare noe som må ofres for gründere osv.? Jeg skjønner at det er lett å ikke bry seg om «de svake», men det kan virkelig bli store konsekvenser av at folket føler seg splittet, for eksempel brexit og trump.. jeg bare lurer, mener ikke dette som et angrep. Jeg er ikke så flink på politikk selv:-)

    2. Jeg er veldig opptatt av miljø og dyr. Men i år stemte jeg faktisk på senterpartiet. SP var det eneste partiet som var imot at Andøya flystasjon skulle legges ned og at alt skulle flyttes til Evenes. Har du forresten noen tanker om den saken? Tenker siden du selv er fra harstad og at naturreservatene rundt flyplassen vil bli sterkt berørt?

    3. Enig! Det alle tenker når di hører høyre er at alt det offentlige forsvinner, noe som ikke er tilfellet. vi kommer fortsatt til å ha offentlige sykehus som nesten blir helt dekt, barnehage osv osv. men alle skattene som bedriftslederene har i dag gjør det vanskelig å starte opp virksomheter. skatter som arbeiderskatt ol er jo totalt unødvendig i utganspunktet. også vil jeg påstå at staten sløser en del penger som kunne vært brukt på andre ting. tenk hvor mye penger som er brukt på feks ABB eller Mullar Krekar liksom, totalt unødvendig

    4. Seriøst, finnes det virkelig folk som
      Bryr seg om hva du stemmer? Skjønner ikke hvorfor du føler du må dele med alle hva du stemmer. Who gives a fuck.

      1. Hvem? Ska si dæ frøken… Vi som har evne til å elske fine vakre snille gode storhjerta super smarte sofie vel! Vi vil svært aller helst særdeles meget gjerne vite det. Takk for at du delte det sophie!
        Hun kunne starta eget parti og vunnet m glans om hun ville det🤗😀👍😗🎁🎁🎁💕💕For sophie har brains! Mange som bryr seg om og som elsker sophie!🤗💖

    5. Hei!har lest bloggen din i mange år og leser den daglig og liker deg kjempe godt.
      Men har hørt at du bruker å selger minkøyenvipper,Er dette sant?

    6. Jeg stemmer Senterpartiet 🙂 Jeg brenner for norskprodusert mat! Ikke er det bare mer miljøvennlig enn å importere mat fra utlandet, det er også viktig for beredskapen vår. Norske bønder er sørger for god dyrevelferd og har de siste tiårene gjort produksjonen mer og mer “grønn”. Selv er jeg oppvokst på gård med rundt 20 kyr, der vi alle i familien har hatt forhold til og vært glad i kyrne våre. Det er synd at store deler av den norske befolkningen ikke er villige til å betale prisen for norskprodusert mat som kan være med på å opprettholde småbruk. Vi vil ha billig biff og melk, og helst spise det flere ganger i uken, noe som fører til at bønder får dårligere betalt og dermed enten må legge ned gårdsdriften eller utvide til storproduksjon.

    7. Hvorfor stemte du i Harstad ved siste kommune- og fylkesvalg? Du flyttet da vitterlig til Oslo i 2014. Hvis du fortsatt var folkeregistrert i Harstad i 2015, har du ikke overholdt plikten din om å sende flyttemelding til Folkeregisteret. Man plikter å melde flytting innen 8 dager etter at man har flyttet.
      Ved neste valg skal du stemme i Oslo, med mindre du har flyttet annet sted i mellomtiden.

    8. Så bra du bryr deg om politikk. Hvorfor var du ikke på møte med Folkehelseministeren og Barne- og Likestillingsministeren for å snakke om uheldig kroppspress?

    9. Har også vurderte å stemme Høyre ved tidligere valg, og jeg er enig med deg i at det bør være enkelt for gründere å ha en lønnsom virksomhet i et land som Norge. Det jeg likevel lurer på om du, og mange andre, har reflektert over er hvor man skal hente inn de pengene man eventuelt taper på å senke avgifter og skatter. Grunnen til at jeg ikke har stemt på noe parti som tilhører høyre-siden (FrP, H, V og Kf) er nettopp fordi jeg ønsker å prioritere Norge som en velferdsstat fremfor skattekutt. Jeg ønsker heller å kunne være innlagt på sykehus i en uke uten å måtte betale noe, enn å måtte velge mellom å bare være syk eller bruke alle sparepengene mine. Jeg er klar over at det ikke ville blitt “Amerikanske tilstander” i Norge etter 6-8 år med store skattekutt og kutt i avgifter, men på lang sikt er det ikke lønnsomt for samfunnet. Jeg lurer litt på om du har fundert over dette, eller om du bare har kommet til at du ønsker at gründere skal slippe noe(/alt?) av avgifter de betaler?
      Lurer også på om du kanskje ved en senere anledning kan skrive litt mer om hvorfor du velger akkurat Mdg. Jeg er enig i at mdg er ett av partiene som skårer HØYT når det gjelder miljø i sitt partiprogram. Det skulle jo nesten bare mangle. Likevel opplever jeg at mdg har alt for lite god politikk på alle andre områder. Hva tenker du om det? Er miljøsaken så viktig at du velger å stemme mdg _kun_ pga. miljø? Hadde det ikke vært aktuelt for deg å f.eks. stemme venstre som også har en ganske så ålreit miljøpolitikk?
      Også en siste ting. Jeg lurer på hvordan du bestemmer deg for hvem du skal stemme på. Skumleser/leser du alle partiprogram? Leser du på alle partiers nettsider? Tar du valgomat?

    10. Nei. Jeg stoler ikke så mye på politikere sier mye, men gjør aldri det de sier..
      Håper du har hatt en fin dag Sophie 🙂 🙂

    11. Anonym 14:46: “jeg er ikke så flink på politikk selv”. Det høres ut som om du er mye flinkere enn sophie, og jeg er helt enig med deg! Stå på, stem SV eller Rødt! Det er de eneste partiene som setter de svakeste først, og de svakeste er ærlig talt de som trenger settes først da de ofte ikke klarer snakke for seg selv!

    12. Men hvis du er så i mot Frp… Høyre samarbeider jo tett med dem… Kunne aldri stemt på et parti som stiller seg bak og støtter frp

    13. dere som snakker om venstres miljøpolitikk etc: de kan ha så bra miljøpolitikk de bare vil men det hjelper ikke stort med høyre og frp i ledertog. en må tenke på hvem partiene står i koalasjon med, ikke bare på partiet isolert sett. dette regner jeg med sophie gjør når hun stemmer mdg, de har ikke så gjennomført politikk på andre områder enn miljø, men de vil da vitterlig ikke sitt i regjering alene? de er på rette side av spekteret i forhold til miljø, innvandring, fokus på de svakeste i samfunnet etc. jeg er kjempeglad for å betale skatt når jeg vet hva den går til – jeg klarer meg uten noen ekstra tusenlapper i året når jeg vet at det hjelper mennesker som ikke kan hjelpe seg selv. at noen sitter i total overflod mens andre sulter er (burde være) så totalt forrige århundre

    14. Viktig å lese om de ulike partiene, og finne det som har flest saker man selv er enig i. Jeg har et politisk standpunkt 🙂

    15. Skjønte ikke helt hva du mente med at landet vårt fokuserer for lite på fornybar energi? Elektrisiteten vi har på nettet i Norge er så og si 100 % fornybar, men selvfølgelig man kunne alltids bygget ut mer og solgt overskuddskraften til Europa.

    16. Jeg stemmer for velferdsstaten. Med høyre og Frp i regjering er det kun skatten til de rike som har minsket. Og bompengene har økt. Høyre og Frp bruker også opp oljepengene på tull. De vil minske pappapermen og selger staten, samt privatiserer alt dermed ting blir ikke gratis slik som velferdsstaten skal være. Jeg som hele tiden trodde du var venstresiden, for du virker så uegoistisk. Kjenner jeg ble litt skuffet, men ikke sånn alt for seriøst skuffet liksom, haha!
      Men alle har rett til å mene noe da, heia Norge

    17. Jag blir litt sjokkert over det du skriver, synes det er bra du stemmer miljøpartiet – men argumentene for Høyre er helt på trynet (mener jeg). Jeg synes du er en veldig oppegående kvinne, og har sett delvis opp til deg, men her blir jeg skuffet. Hvis du er for miljøet og for fornybar energi, er det ikke høyrepartiene som scorer her. Økonomisk liberalisme (aka høyreaksen) er det som fører til forurensning og til at vi bruker opp alle ressursene fordi de ønsker mindre statlig inngripen i økonomien. Å ha et åpent marked for grundere er ikke bare positivt, det fører til større forbruk ettersom de vil produsere flere varer, og dette fører igjen til forurensning og det skader både samfunnet og jorda. Høyre er veldig flink til å få det til å virke som de gjør mye for miljøet, men dette er bare en liten ert i forhold til hva venstrepartiene vil gjøre.
      Når det kommer til innvandring, er det jo åpenbart at høyrepartiene er strenge. Jeg blir trist av at folk ikke ser dette, og at deres appell til fremmedfrykt står så sterkt. Norge er faktisk blitt anklaget for å bryte menneskerettigheter når det kommer til flyktninger. I tillegg er det helt forunderlig at politikerne ikke ser fordelene med å få inn innvandrere og flyktninger, med tanke på den eldrebølgen og utdanningsboosten vi har – som gjør at vi trenger folk til å gjøre “drittjobbene”. Som alle andre har du jo ytringsfrihet, og jeg forstår dine synspunkt. Men jeg blir skremt ettersom jeg vet dette vil ha innvirkning på de unge leserne som ikke kan så mye om politikk. Synes du legger veldig mye vekt på Høyre, noe som kan føre til at mange stemmer høyre fordi du roser dem. Vil heller at ungdom skal lære enkel teori om politikk på skolen (slik jeg kommer med her), enn at de leser enkeltpersoner sine synspunkt – fordi du har faktisk makt til å påvirke stemmer med et slikt innlegg.

      1. Er du sjokkert over at noen ser positive sider ved å stemme høyre? Høyre har godt over 20% av stemmene.

        I motsetning til MDG har i det minste Høyre en økonomisk plan for fremtiden. MDG står sterkt på klimasaken, det kan ingen si noe om. Men andre saker som omhandler samferdsel, oljepolitikk, forskjellene mellom rike og fattige, miljø mm. står de veldig svakt. MDG blir et “en-saks-parti” som egentlig bare hersker på et område, noe lignede som bompengepartiet som visstnok skulle starte på Jæren.

        “Men jeg blir skremt ettersom jeg vet dette vil ha innvirkning på de unge leserne som ikke kan så mye om politikk. Synes du legger veldig mye vekt på Høyre, noe som kan føre til at mange stemmer høyre fordi du roser dem. Vil heller at ungdom skal lære enkel teori om politikk på skolen (slik jeg kommer med her), enn at de leser enkeltpersoner sine synspunkt – fordi du har faktisk makt til å påvirke stemmer med et slikt innlegg.”

        Jeg bare minner om at i Norge har vi ytringsfrihet. Den står sterkt. Og ja, vi blir påvirket hele tiden, og det er i bunn og grunn det som er grunnen til at du ligger på den venstre siden i norsk politikk. Du har blitt påvirket av et eller annet. Det samme har jeg, og Sophie, og alle de andre med en politisk mening i Norge. Synes det er motbydelig måten du kritiserer henne for dette. Du tar rett og slett demokratiet vårt for gitt, og det er en mye større trussel enn hva du er klar over.

    18. Jeg googlet litt rundt etter boktips, og da kom jeg over et innlegg du hadde med mange gode tips. Min smak i bøker er overraskende lik din, og derfor tenkte jeg å ønske meg et fremtidig blogginnlegg fra deg. “bøker som fikk meg til å føle…” hvor du skriver om ulike bøker som vekte ulike følelser hos deg. Det hadde vært utrolig kult!
      Og til slutt vil jeg komme med en anbefaling. Om du ikke allerede har lest de, anbefaler jeg Helga Flatland sin triologi på det varmeste! Den første boken heter “bli hvis du kan. Reis hvis du må”. Korte og lettleste bøker som vekker mange følelser.

    19. Om vi har alt for mye avgifter, hva skal da finansiere alle godene våre? Grundere er oppmuntret i Norge og de har stor støtte gjennom inovasjon Norge. Høyre ønsker langsiktig en mer ren form for markedsøkonomi, hvor det meste er privat. Dette kan legge et stort press på økonomien, men du har kanskje ikke lest så mye politikk som du skal ha det til. Vi satser mye på fornybar energi i forhold til 99% av andre land, hvordan kilder bruker du? Vi ønsker å gå over fra olje til hydrogen og vi forsker mye på dette. Men det vet du vell ikke du?
      Det holder ikke å lese partiprogrammer og nyhetsartikler. Du

    20. Kjenner jeg ble litt skuffet over at du ville stemt på høyresiden. Hva er det som gjør norge etter min mening til et av de beste landene å bo i? Skandinavia generelt? Jo, det er at vi har et stort fokus på at alle skal ha det bra, inkludert de som ikke er like heldige som alle andre. Hvis man blir alvorlig syk kan man stole på at sykehusene er gratis. Hvis man har lyst til å utdanne seg er dette tilgjengelig for alle som vil. Jeg føler at du tar dette for gitt, og at du kanskje tenker at det er viktigere med ‘friheten’ til grundere (som deg selv og), og mulighetene de får til å tjene penger og starte opp med sine ideer. Jeg er ikke i mot det i utgangspunktet, men jeg mener dette kommer ganske mye lengre ned på prioriteringslista enn å støtte opp under primærbehov til den norske befolkningen. Hvis man kutter skatt osv, hvordan skal man da få til de samme velferdsgodene som vi har nå? Jeg synes det er en liten pris å betale for å vite at folk blir tatt vare på.
      For eksempel vil det bli gitt mindre støtte til offentlig helsetjeneste som blant annet også går på mental helse. Du som selv har angst og sier du har slitt en del: er ikke dette litt motsigende? Du har selv råd til privat psykolog osv når du trenger det, men for majoriteten av andre er dette veldig dyrt og derfor tar mange ibruk offentlige tjenester. Hvis disse mister støtte osv vil det gå ut over de svakere i samfunnet, som kanskje ville inkludert deg om du ikke hadde hatt en så stor blogg.
      Dette er genuine spørsmål, hadde vært kult om du kunne begrunnet mer hvorfor du holder med høyre enn at ‘de er bedre på økonomi’. Hvis du vil da:)

    21. hvorfor ikke venstre?har samme miljøpolitikk som mdg men er også opptatt av eldreomsorg, psykisk helse og dyrevelferd

    22. Snakker sjelden poltikk da det ikke finnes noe bedre til å skape splid og uvenner. Forøvrig sterkt gjort av deg som en såpass stor “profil” å gå ut med det da det gjerne blir mange som er uenig osv.
      Helt enig med deg ang. økonomi.
      Jeg med en over gjennomsnittlig inntekt betalte totalt 71% skatt ifjor, medregnet alt av avgifter (bil. matvarer, arb.avgift ++)
      Personlig stemte jeg liberalistene for deres økonomiske politikk. Mye jeg er uenig i der, men som du selv sier finner man ikke alltid noe å være enig i. Det viktigste for meg er en ansvarlig økonomisk politikk. En stats oppgave skal være å beskytte folket. I dag er mange avhengig av staten for å overleve, noe jeg mener er helt feil. Fokus må endres og vi må få flest mulig vekk fra NAV.

    23. Jeg ble både overrasket og glad når jeg leste kommentarfeltet 🙂 For her er slett ikke alle enige med bloggeren (som jeg hadde trodd), men sier hva de SELV mener.
      Anonym kl.14.46: Bravo! Du har skjønt det 🙂
      Anonym kl. 19.29: Enig!
      Og takk for at ikke alle blogglesere er “rævdiltere”. Sophie Elise: Du stemmer selvfølgelig hva du vil 🙂

    24. Kan ikke annet enn å le når jeg ser kommentarer i kommentarfeltet her hvor folk stemmer Senterpartiet pga dyrevelferden. Senterpartiet er dyrenes verste fiende og er den største forkjemperen for pelsdyrnæringen, den største motstanderen av ulv og stemte imot forslaget om å gå over til løsdrift av kyr blant annet. Ikke minst stemte de imot FrP sitt forslag om en prøveordning, nå nasjonal ordning, for dyrepoliti. Om dyrevelferd er deres kjernesaker er Mdg, SV, AP, FrP og Venstre et bedre alternativ.

    25. Nå imponerte du Sophie Elise! Næringsliv er viktig, men framtiden vår trumfer definitivt alt. Ikke minst har MDG mye fokus på dyrevelferd. Det liker jeg godt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg