hvorfor bli vegetarianer

Nå har jeg ikke spist kjøtt på syv år, og det er likevel mange som spør meg hvordan jeg “overlever” uten.  Ikke bare overlever jeg, men jeg vil tørre å påstå at jeg lever et godt, sunt og balansert liv – mye bedre enn de som spiser kjøtt flere ganger per dag. Siden mange enda ikke forstår hvorfor det er bra å kutte ned (helst kutte ut) kjøtt, har jeg skrevet ned noen av grunnene til at jeg ikke spiser kjøtt ❤️ 

 

🐷 Hvert år spiser vi over 60 millioner dyr i Norge, noe som tilsvarer mer enn et dyr hvert annet sekund. Om du tenker deg om: bak hvert kjøttstykke ligger et liv i fangenskap. Dessverre er ikke dagens kjøttindustri slik den en gang var, med åpne enger og et fullverdig liv for dyrene. Det er en myte at dyrene har det “så mye bedre” i Norge. Jeg har personlig reist rundt på industri-gårder for å kunne se med egne øyne, og jeg holder fast på det samme som jeg alltid har gjort. Selv om dyr har det verre på mange måter i andre land, betyr det ikke at industrien er god nok i Norge. Årlig avdekkes en rekke forferdelige brudd på reglene for dyrehold også her i landet, også for utsulting og grov mishandling. Dyrene lever store deler, om ikke hele sitt liv innesperret i små båser fratatt muligheten til å leve et godt liv. Om du er interessert fant jeg en veldig informativ link her. Jeg synes også Kristin Gjelsvik sitt innlegg da hun ble veganer er veldig, veldig bra. Det finner du her

🐷 Matvarekrisen i verden er skapt av mennesker. Alle vet vi har mat nok, men vi velger å fore opp husdyr istedenfor å fordele maten jevnt blant mennesker. For noen år siden ble kjøtt sett på som luksus, i dag er det helt normalt å spise kjøtt til alle måltider. Dette resulterer i en enorm sløsing av jord (til beiting og forproduksjon), vann, kjemikalier og sprøytemidler. 

Meg på kyllinggård i fjor. Her var de under to uker gamle, de skal bli tre ganger så store. 

🐷 Å produsere en hamburger forurenser like mye som å kjøre en liten bil 3 mil. Jeg kunne ramset opp masse andre eksempler her, forurensingen er enormt. I USA er 1/3 av forurensingen forårsaket av kjøttindustrien. 

🐷 Om du ikke bryr deg om hverken dyr eller miljø, bør du tenke på alle de helsemessige argumentene som taler for å minske kjøttspising. Det er ikke sant at at vi “trenger kjøtt for å bygge muskler”. Det er faktisk tvert imot – kjøtt inneholder mye fett og proteiner, men er blottet for fiber. Kjøttmat har ofte skadelige stoffer og bakterier som kan gi sykdommer. Fedme, kreft og hjertesykdommer forekommer sjeldnere hos vegetarianere enn andre. 

🐷 Rundt i verden er det mange millioner vegetarianere som beviser at man kan leve sunt og godt samtidig som man passer på miljø, dyr og mennesker uten å leve et kjipt liv. Enten du spiser mindre kjøtt for å ta vare på helsen, moral, politisk eller miljømessige grunner er du med på å skape en bedre jord for oss alle. 

🐷 Jeg kan ikke snakke for alle, men jeg personlig gikk ned i vekt da jeg ble vegetarianer og har holdt vekten nede. Jeg føler meg ikke like “tung” i kroppen som jeg en gang var, og i tillegg er fordøyelsen bedre. 

 

Jeg oppfordrer dere alle til å prøve noen dager uten kjøtt, eller kjøttfrie måltider innimellom. Du vil oppdage at det er så mye enklere enn du tror! Kanskje du kan bestille vegetarisk neste gang du spiser ute? Det smaker jo så godt! Eller stikk innom en helsekostbutikk og prøv noen av deres ferdiglagde vegetarretter. Strengt tatt har de aller fleste butikker gode alternativer nå 😍 Jeg hater å lage mat men spiser like mye digg, og enkel mat som alle andre. 

Jeg respekterer kjøttspisere, og er lei av å bli sett på som gal eller dum fordi jeg ikke spiser kjøtt. Jeg tenker bare over ting på en litt annerledes måte enn mange, og om andre føler det er galt – så tar de faktisk feil. Men ikke kom med tommme argumenter. Du sier dyrene har det bra i norge, på slakteri? Kom med beviser. Du sier det blir gjort på en human måte. Finnes det virkelig en human måte å bli myrdet på, 60 millioner dyr i bare vårt land, per år? For meg gjør det ikke det. Jeg er veldig glad i hunden min Charlie, jeg vet at han har personlighet, han føler glede, smerte, han blir nervøs, spent.. Og han er en hund. Han er dummere enn en gris og en ku. Jeg tør ikke tenke på hvordan han hadde hatt det under slike forhold engang. 

For ordens skyld: min morfar hadde en gård, og dyrene der hadde det bra. Det finnes unntak, men de er svært få. Jeg har enorm respekt for de som driver med dyrehold på en ordentlig og forsvarlig måte. Men det er dessverre kun mindre for de små gårdene, og ikke den større.. Jeg håper og ønsker å kjempe for statlige reguleringer av hvor mye kjøtt vi får spise. Jeg mener reglene burde vært de samme der, som på alkohol og røyk f.eks 

Bildene er hentet fra PETA med tillatelse. 

86 kommentarer
    1. Syntes ikke du skal si at det er svært “få unntak” i Norge før du virkelig har besøkt alle! Selv bor jeg på gård hvor vi har gris, og de går ute hele sommeren og er verdens lykkeligste griser! Om vinteren må de jo inn, det er jo kaldt for de ute..

        1. Ding ding ding! Ååååååå prisen for den dårligste comebacket går til… trommevirvel.. deg!

          Gratulerer!

    2. Hvorfor driver du og kaller deg vegetarianer når du spiser fisk? fisk er også levende individer som lever i fangenskap til dagen de blir drept. Du er fullt klar over at en vegetarianer ikke spiser fisk, så jeg skjønner ikke hvorfor du i noen sammenhenger kaller deg pescetarianer, og i noen sammenhenger kaller du deg veggis. Det er en vesentlig forskjell på de 2.

    3. Du spiser ikke kjøtt pga dyrevelferd, men du kjøper skinnvesker. Du spiser ikke kjøtt pga miljøet men reiser med fly mange ganger i året. Synes ikke argumentene dine henger helt på greip. En flytur er mye mer forurensede enn å spise en kotelett i ny og ne.

      1. men hvor mange koteletter spiser du i året og hvor mange flyreiser reiser du i året. det at hun tar tiltak i det heletatt burde hun få en klapp på skulderen på, det minste kan gjøre en stor forskjell med tid

    4. Hm gode poenger du har. Du har virkelig fått meg til å tenke meg om to gangen nå til neste måltid som vanligvis inneholder kjøtt og tenke meg om jeg vil virkelig spise dyr som lider for at vi skal ha det bra med oss selv. Vi kan heller ha en vinn vinn situasjon det man ikke spiser kjøtt og dermed er bra for dyrene (og miljøet) samt at man får det bedre med seg selv samt miljøet blir bedre. To fluer i en smekk!

    5. Du er ikke vegetarianer og har jo spist kjøtt i alle de syv årene.. Kall deg selv for det du er, pescetarianer. Vet du kommer til å si noe som «det er bedre å gjøre noe enn ingenting» og det er jeg enig i, men bruk ihvertfall riktig definisjon 🙂 Og det er ikke noe særlig bedre å spise fisk enn annet kjøtt.

    6. muskler bygges av nettopp proteiner, derfor er kjøtt og annen proteinrik mat viktig for å bygge muskler. egg spesilet, tunfisk og annen proteinrik mat er det kroppsbyggere bøtter innpå for å bygge muskler.
      Fiber spiser man for å holde fordøyelsessystemet ved like.
      til kommentaren om vegetarianer og fisk. en vegetarianer kan spise fisk, og også diverse produkter fra dyr. en Veganer derimot spiser ingenting av fisk/kylling egg melk osv.
      ellers er det gode poeng i kommentarene her. bruker du skinnveske bør du være glad for at resten av dyret oså ble utnyttet til f.eks mat. å sitte å velte seg i overflod selv, og prøve å poengtere at andre bruker ressurser som kunne vært fordelt bedre,.. vel, du ser selv hvordan det høres ut.

    7. Marita, en vegetarianer kan spise/drikke diverse produkt fra dyr som egg og melk, men en vegetarianer spiser ikke fisk.
      «Betegnelsen pescetarianer brukes om dem som konsekvent ikke spiser kjøtt, men som spiser fisk. Vegetarianere flest er selvsagt svært glade for at flest mulig ikke spiser kjøtt, selv om det å spise fisk faller utenfor betegnelsen vegetarianer.»

    8. Spiser ikke du fisk? Hvorfor er det ok å spise fisk som lever under utrolig forferdelige forhold, men ikke andre dyr? Like inhumant det.

    9. Til MARITA
      06.06.2018 KL.19:32
      En vegetarianer er en som hverken spiser fisk eller kjøtt.
      En pescetarianer er en som ikke spiser kjøtt, men fisk.
      En veganer spiser hverken kjøtt, fisk eller bruker noen produkter som i det hele tatt kommer fra dyr.
      Du kan jo lese deg litt opp på det! 😊

    10. Hvordan ble dette en diskusjon om hvilken betegnelse hun bruker for å si at hun ikke spiser kjøtt? Poenget er at hun gjør en forskjell, og ikke minst bruker plattformen sin til noe positivt. Det er jo ikke alle som vet hva en pescetarianer er engang?
      Og selvfølgelig, i en perfekt verden hadde alle vært veganere, ikke brukt skinnprodukter og gått/syklet når man skulle reise. Men ingen kan gjøre alt, alle kan gjøre litt.

            1. Kommentaran her va ikke meint te å mobbe/ erte noen, de er bare ment for tøys og tull, så IKKE ta edt seriøst 🙂 Det var heller ikke meningen å krenke noen.

    11. Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe! Til dere som alltid skal si noe negativt; så har det vell ingenting å si hvordan hun definerer det, om man er vegetarianer eller persceterianer, så lenge man faktisk gjør et tiltak for miljøet/ dyrevern. Selvom man har skinnvesker, så kan man fortsatt være «dyrevennlig». En skinn veske man kan ha i flere generasjoner, utgjør ikke så mye i det store bildet, om man går flere år uten å spise kjøtt og inspirerer andre til det samme:) stå på videre Sophie <3

    12. For ikke å glemme den nær forestående krisen med multiresistente bakterier, som kjøttproduksjonen kaster bensin på bålet til (kjøtt- og melkedyr får mengder med antibiotika i fôret, hvilket gjør hele krisa eksponensielt verre), tørke i en allerede uttørka verden (maten til matdyrene dyrkes frem og forbruker mye vann SAMT at dyrene drikker MYE vann), global plassmangel hva angår dyrking av mat (maten til matdyrene OG matdyrene selv opptar plass som kunne vært brukt til dyrking av menneskemat), folk som sulter i u-land må dyrke og sende mat til vesten slik at vi kan fôre matdyrene våre for så å spise de selv (her må vel ALLE være enig i at det mest rettferdige er at lokalbefolkningen får beholde vann, område og mat for seg selv?), samt all metanen kvegene fiser ut = drit for drivhuseffekten. I tillegg hugger vi som sagt ned regnskog for å dyrke dyrefôr på, og regnskogen er som de fleste sikkert vet kjent sol jordas lunger. Uten skog og regnskog har vi ingenting som kan hamle opp med og rense økende forurensning.
      Om alle hadde vært veggiser hadde færre mennesker sultet, verdifullt vann i en allerede uttørket verden hadde sluppet å bli brukt unødig mye av, maange dyr hadde sluppet kjipe liv med sykdom og smerte, klimagassutslippene ville gått ned da og man hadde hatt mere skog til å hamle opp med allerede forurenset luft, man kunne unngått antibiotikaresistens til multiresistente bakterier som er et ENORMT globalt problem og et scenario som KOMMER til å skje i nær fremtid om ikke noe drastisk skjer umiddelbart, det er et problem i f.eks danmark allerede (Dine fremtidige barn/barnebarn har HØYE sjanser for å dø av trivielle sykdommer som i dag sees på som “ingenting”) Osv., listen er så lang og det er seriøst INGEN grunn til eller unnskyldning for å spise kjøtt, annet enn kanskje at “det er så godt”. Vel, skulle ikke tro våre ganer og smaksløker var viktigere enn alt det nevnte, men med vestens egoisme virker mange å tro det. Som Mahatma Gandhi så fint og treffende sa: The world has enough for everyone’s need, but not enough for everyone’s greed.

    13. Helt enig med dere over som sier «ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe» visste det ville komme før eller siden, enten fra Sophie eller lesere. Men man skal da bruke riktig definisjoner på ting. Hun er ikke vegetarianer, da skal man ikke si at man er det 🙂 Blir litt som å si at man er veganer, men kun spiser den ene typen yoghurt som inneholder litt melk liksom.. Da er man ikke veganer. Ingen som har sagt at det Sophie ikke gjør er bra, det er supert at hun gjør noe, mer enn de fleste! Men rett skal også være rett.

    14. Kunne aldri overhodet tenkt meg å bli veggis! Ehh, mange vegaterianere og veganere (spesielt veldig unge som ikke har filla peiling på hva det innebærer, men synes det høres kult ut🤮) har mangel-problematikk fordi de ikke får i seg riktig mengde av det vi MÅ ha i oss. Folk må gjerne spise eller ikke spise hva de vil for meg, men å preike om det hele tia!!! Boring…

    15. Hei Sofie! 🙂
      Du kommer med mange gode poeng, du formidler budskapet bra og det er så flott at du er engasjert! Men jeg savner kilder til den statistikken du nevner? Uten blir det litt slag uten slagkraft eller ord uten dybde føler jeg. Jeg ønsker å se nærmere på statistikken på, for eksempel; “en hamburger tilsvarer forurensningen å kjøre en liten bil 3 mil” – noe som er lettere hvis du viser hvor du henter denne informasjonen fra. Synes ellers at innleggene dine er skrevet og gjennomført veldig bra, stå på videre! 🙂
      Mvh, Ine.

      1. Helt enig med ine, spesielt det med hamburgeren. Sophie gir verken kilder eller hvordan burgeren forurenser! Om det er på grunn av transport, eller forming i fabrikk. Jeg mener at artikkelen blir veldig upålitelig på grunn av det. Hun oppgir heller ikke mål på bilen, og ikke om det er en elbil, disel eller bensin. Dessuten så tviler jeg på at all salaten du spiser er kortreist, er det virkelig mindre forrurensende å frakte 100 kg salat fra A til B enn 100 kg kjøtt fra A til B. Der jeg personlig mener kjøtt er mere mettende. Men ellers, en veldig god artikkel, men ikke nok til å overbevise meg.

        -Med vennlig hilsen fra en 14 år gammel gutt fra møre og romsdal.

        Stå på Sophie!

    16. Når eg ikkje spiser animalsk proteiner som egg kjøtt og eller fisk raser eg ned i vekt, noe eg ikkje ønsker da eg er litt slank og lett blir undervektig. Endel vegetarmat reagerer eg på som soyaprodukter, kikerter, noe bønner osv
      Eg spiser lite rødt kjøtt,spiser litt reker, fiskemat, egg som sagt, fløte,masse grønnsaker , pasta, poteter, frukt, bør og ellers veldig variert
      Bruker ingenting testet på dyr, makeup up, hudpleie, hårpleie, vaskemidler hjemme til klær og huset-så eg gjør min del på den måten.
      Alle kan gjøre noe tenker eg,men vi kan ikkje alle over natten bli vegetarianere…kjøttindustrien må trappes ned, den kan ikkje kuttes på dagen
      Og til de som sier all fisk lever i fangeskap før de drepes og spises?
      snakker du om fiskefarm og oppdrettslaks? Er da mange andre fiskearter enn det
      Dyr som lever gode liv og vi benytter hele dyret av har eg ikkje problemer met at vi bruker.
      Sau er et eksempel..vi bruker det meste på sauene inkl ullen og skinnet
      Samme med kyr/storfe
      Eg syns folk skal velge selv hva de vil spise og gjøre,men vi deler denne jordkloden og alle kan bidra til å gjøre bittelitt <3

    17. Hva sier du til vilkjøtt fra privat jakt? (ikke at viltoppdrettere kan sammenlignes med masseprodusert gårdbruk). De lever fritt, naturlig i skogen til sekundet de drepes. De er en del av norsk fauna naturlig og jakt regulerer bestandelen. Ser egentlig ingen argument mot regulert privat jakt og fiske (ikke inkl. villaks) 🙂

    18. Syns det er kjempebra at du er med på debatten om dette og at det er noe du brenner for! Jeg er ikke vegetarianer, men spiser kjøttfrimåltider ofte. Helt enig i at det er lettere enn man tror!
      Tenkte bare å spørre om du kan referere til artiklene/forskning/undersøkelsene du har hentet tallene og faktaene du argumenterer med. Det gjør det lettere (i hvert fall for min del) å stole på det du sier. Jeg vet at du ikke er en fagperson og du snakker mest ut i fra erfaring, som gjør at fakta og tall du presenterer, uten å henvise til kilden, blir i mine øyne ikke helt troverdig.
      Fortsett med det gode arbeidet! Flott å se hvor mye du har utviklet deg bare på noen få år.

    19. Her var det mange som skal calle out Sophie, selv om hun igjen og igjen kommer med motargumenter mot akuratt det de snakker om. Og ja, seff, ingen er perfekte. Men isteden for å ALLTID ha et negativt fokus på henne, så kan man faktisk OGSÅ snakke om det positive? Det sier faktisk mye mer om deg som person hvis du velger å fokusere på det negative ved andre, enn om personen du snakker om. Men ja, hvis det er det du bruker tiden din på, så skal du få lov til det, men håper noen som har skrevet/hadde tenkt å skrive negativt tenker seg litt mer om. Vil du virkelig dette? Står du for det du sier? Hvorfor ikke se litt på deres eget liv isteden for å pirke ved hennes? Eller har man kanskje et så kjedelig, og vanskelig liv, at man ikke klarer annet. Jaja.
      Helt ærlig så er Sophie en av mine forbilder når det kommer til verdier som dette, og jeg ønsker å spise mindre kjøtt takket være blant annet hennes fokus, og hun viser oss at det faktisk er mulig.
      Sophie, stå på!!

    20. Min korta förklaring på varför jag inte äter kött är att jag inte klarar att föda upp ett djur, slakta det, och äta det. Det brukar räcka för att få även de drygaste personerna att sluta klaga.

    21. Syns det er bra at du skriver om dårlig dyrefolhold og faktisk besøker gårder rundt om. Men du skriver mye «fakta» her som du burde henvise til pålitelige kilder. For meg er det vanskelig å tro på alt uten å vite hvor du får faktaene fra og jeg kommer ikke til å leite etter kildene selv, sa da blir det litt sånn «jaja» for min del.

    22. Jeg har 3-4 kjøttfrie dager i uken, men jeg er dessverre for egoistisk til å kutte det helt. Enda. Planen er at jeg bare kan spise viltkjøtt, for de lever jo fritt i naturen og har det vel bra? Men jeg har bare et spørsmål: hva vil skje med alle bønder om vi skal kutte kjøtt? Vet det aldri vil skje at hele Norge/verden blir vegetarianere, men HVIS. Det blir jo synd på alle bøndene som jobber livet av seg for ussel lønn bare for å gi oss mat. De mister jo jobben og inntekten sin.
      Heldigvis er det en gård her jeg bor som driver med kuer, og de går fritt på et stoort jordet+skog HVER dag! Det blir jeg glad av å se 🙂

    23. Bloggen din har virkelig tapt seg! Kjedelige innlegg, sjelden nye bilder, du svarer aldri i kommentarfeltet..

    24. Bra innlegg! Kunne du skrevet noe om dine favoritt vegetar retter? Hva du liker å spise når du er ute, å hva du bruker for erstatning

    25. SYKT at du har vært vegetarianer i sju år allerede!! Jeg husker fortsatt innlegget der du fortalte at du hadde spist ditt siste måltid med kjøtt (tror kanskje det var kylling?) enda jeg da sikkert ikke var eldre enn 14 år

    26. Hei! Er bonde og glad i alle dyra mine, og gjør alt for at de skal ha det bra! Finnes selvfølgelig de som ikke tar dyrevelferd på alvor og de har jeg null respekt for. Det er en ting jeg lurer på og skulle det skjedd en krise i Norge, hva ville du da spist? Vi kan ikke belage oss å være avhengig av import noe som er mye av maten dere vegetarianere spiser. Ja mye av soyaen i kraftfôret er importert men det er ikke gresset. Og er sikker på at hadde vi ikke hatt valg hadde det vært mulig å lage kraftfôr uten soya. Vi kan ikke produsere alt over alt i Norge pga klimaet. Eks, her på Vestlandet kan vi ikke produsere korn da det er for mye regn. Det finnes så utrolig mange faktorer for hva som kan produseres på hvilken jordtype og i forhold til klima. Er det noe jeg savner fra dere vegetarianere er alternativene deres for matproduksjon i Norge viss det ikke skulle vært kjøtt? Hva skal produseres og hvor og hvordan?Skal alle bare spise poteter og havregryn? tror ikke engang det er nok til Norges befolkning viss det var det eneste vi hadde tilgjengelig. At det aaaldri kommer til å skje en krise er naivt. De trodde vel heller ikke det før 1 og 2 verdenskrig? En vet aldri hva som kan skje, derfor kan en ikke belage oss å være avhengig av andre land. Dette er noe jeg synes kommer dårlig frem i deres begrunnelser og noe som egentlig irriterer veldig mye! Ja kjøtt er en produksjon, ja dyra skal ha det godt. Men det nytter ikke at alle kyr skal springe ute med kalven og vi skal melke forhånd. Og et eksempel De som mener at kalven skal gå med mora, har dere tenkt på hvor mye grusommere kua hadde hatt det hadde hun fått en tilknyting til kalven for å så bli tatt i fra senere? For det nytter ikke at kalven skal gå med kua viss vi skal kunne få ut melka. Og melk må vi ha og noe vi har hatt i Langlang tid. Det samme med egg. Jeg er selv for større bur, men at de går fritt er jeg veldig imot da dødsraten blant frittgående er mye høyere enn burhøns fordi de hakker og dreper hverandre. Dette er noe mange gårder rundt her jeg bor har erfart. Skal alle i Norge ha 10 høner hver? Alt virker så mye lettere når dere skriver på nett uten en eneste erfaring fra yrket og kompetanse på matproduksjon. Håper du kan svare:-) Ha en fin dag:-)

    27. Hei spiser du fisk annen sjømat ? For meg er det ikke noe problem å kutte ut kjøtt men er veldig glad i skalldyr osv. Hvordan påvirket det miljøet, helsen? Vet du noe om det? Testet veganer å klarte meg en uke. Nå har jeg barn også som elsker ost så fristelsen tok meg der:) bra du deler fordelene ved å ikke spise kjøtt på plattformen din.

    28. Off, jeg blir så trist å se så mange som ikke kan nok om det å ikke spise dyr eller hva det gjør med en.
      For min del er veganer det eneste som gir mening, jeg ble det først og fremst pga dyrene, og da gir deg ingen mening å utnytte noen men ikke andre. Den dag idag er jeg “vegan for all”. Jeg er veganer for dyrene, for menneskene, for fred i verden, og selvfølgelig for min egen helse.
      Man kan være veganer og spise fries dagen lang, og det er slike folk, folk uten kunnskap, som setter veganere i dårlig lys.
      Jeg føler det å være veganer er det som har fått meg “woke”. Det begynte i 2011 og den dag idag har jeg helt andre verdier enn da. Naturlig nok bli man klokere med årene, men veganisme er mer enn bare mat. det er en livsstil, og en filosofi som går så dypt, ingen som ikke er det kan forstå det. Man MÅ kunne se seg selv som menneske utenifra, og tenke ut planen vår på denne jord, for å forstå større sammenhenger. Jeg vet at du er ganske slik selv Sophie, så jeg tror du skjønner godt hva jeg mener her 🙂
      Jeg synes det er kjempe bra at du til tider spiser vegansk, og jg håper du kan fortsette å inspirere folk.
      Jeg har også hørt at på noen gårder har dyrene det bra her og der, og det stemmer sikkert; om dyrene bare går rundt der og får leve til de selv dør. Dette skjer så og si aldri, de fleste blir slaktet, enten sendt bort eller slaktet der, og det er der min veganisme kommer inn; ingen levende vesen VIL dø. det er ingen andre som skal få leke gud og besteme at den organismen skal dø. Akkurat som ingen har rett til å bestemme når JEG skal dø.
      og til slutt til hun bonden tonje;” Og et eksempel De som mener at kalven skal gå med mora, har dere tenkt på hvor mye grusommere kua hadde hatt det hadde hun fått en tilknyting til kalven for å så bli tatt i fra senere?” – du tror altså ikke at et dyr alleredet har tilknyttning til kalven/avkommet sitt FØR det fødes? du er trolig ikke en mamma selv (?), for det ligger i oss alle å bli tilknyttnet til det lille som vokser inni oss. Å tenke at dyr ikke har den samme “intelligensen/forståelsen” for det, viser bare hvor lite intelligente vi mennesker også kan være. Å sammenligne vår tankegang med en annen rase sin. En rase vi ikke klare å kommunisere med en gang, bestemmer vi at ikke har muligheten til å føle på ting som oss. det er KLART at denne moren har tilknuttning til babyen sin lenge før den kommer. det er en del av henne, og det ligger i oss alle som earthlings å være glad i og ville passe på babyene våre.
      En del avsporing her, men måtte bare kommentere! kjempe bra at du inspirere Sophie 🙂
      klem

    29. Dette var veldig bra skrevet. Du har fått med mye informasjon på en interessant og ryddig måte. Jeg har selv vært vegetarianer i 2 år og kjenner meg igjen i det du sier om å være lei av å bli sett på som dum eller gal fordi en ikke spiser kjøtt. Jeg lurer da alltid på hvorfor det er så vanskelig for noen å skjønne at vi bare ser litt annerledes rundt dette med å spise noe dødt. Jeg for min del ser på dyr med egenverdi, og mener at uansett hvordan forholdene er på gårder, så fortjener de å leve. Ja, jeg er en dyreelsker, men for å være ærlig er jeg ikke noe interessert i griser, høner og kuer. Likevel mener jeg de fortjener å leve til de dør naturlig, og ikke av å bli slaktet. Når alt kommer til alt har mennesker bare ulike syn på ting, og vi burde respektere hverandre for det. Jeg er likevel enig i statlige reguleringer av hvor mye kjøtt vi får spise. Med tanke på klimaforandringene er det ekstra viktig å tenke bærekraftig. At cirka 95% av Norges befolkning spiser kjøtt er definitivt ikke det. Jeg tenker iallfall på det beste for de neste generasjonene, og jeg vet at de fleste innerst gjør det. Det viktigste er uansett det vi velger å gjøre. Anbefaler å sjekke ut veganmisjonen.com & vegetarmat.org. Litt er bedre enn ingenting.

    30. Hei!
      Jeg må bare si at jeg aldri har brydd meg noe særlig om verken miljø eller dyrevelferd. Som mange andre har jeg tenkt at det ikke gjør en forskjell om jeg kutter ut plast eller kutter ned på kjøtt.
      For et par uker siden tok jeg plutselig en helomvending. Etter å ha lest bloggen din siden begynnelsen, og lest alle innleggene dine om miljø og dyrevelferd har jeg blitt inspirert til å gjøre en forskjell.
      Det er så fint når du sier at vi gjør en forskjell bare ved å ha en kjøttfri dag i uka, synliggjøre hvordan vi kan bidra til bedre miljø og at litt uansett er bedre enn ingenting.
      Nå tar jeg med handlenett på matvarebutikken, jeg som alltid har synes det var så «teit», og har kuttet ut kjøtt helt.
      Takk for at du er du og at du bruker stemmen din til å påvirke selv de mest kritiske☺️

    31. Argumentet her i kommentarfeltet om antibiotika bruk i norsk mat og at storfe får mengder i forét må jeg rette deg på, den påstanden er helt bak mål. Norge er det landet i Europa med LAVEST anibiotika forbruk i husdyr produksjon, vi bruker 4 mg per kilo kjøtt, Sverige bruker 14 og Danmark bruker 43 mg per kg kjøtt, altså ti ganger så mye som oss. Andre land bruker antibiotika som forebyggende, i Norge brukes det KUN ved sykdom for dyrets eget ve og vel. Det er ikke for maten, det er for dyrets egen helse.
      Norge har et av verdens strengeste regime for medisinering, det er null toleranse for spor av antibiotika i norsk melk.

    32. Kunne gjerne tenke meg å forsøke å kutte ut kjøtt, men synes det høres vanskelig ut – hovedsakelig fordi jeg er så vane med å ha det til «alt». Kunne du kanskje laget et innlegg om hvordan du gikk frem for å kutte det ut? Hvordan ser en typisk middagsuke ut for deg? Hvor henter du matinspirasjon fra? Hva er hovedproteinkilden din, og hvordan vet du at du får i deg nok?

    33. Bra innlegg og gjerne skriv om dette temaet oftere så flere får det med seg og kan bli inspirert til å kutte ut kjøtt, særlig nå når det er blitt mer vanlig å kutte ut kjøtt.
      Ønsker veldig gjerne et innlegg om «tips og triks» om å være vegeterianer/pescterianer. F.eks apper, tips til kjøtterstatninger, bøker/nettsider/dokumentarer for å få god informasjon, butikker man kan få kjøpt diverse ting osv osv.

    34. Hei, angående dette her så lurer eg på hvordan du stiller deg til slike som meg. Eg spiser kjøtt, men ingenting er kjøpt av forhandlere, alt kjøtt eg inntar er avlet og slaktet på gården eg bur på( dyrene har et langt og godt liv og må dessverre taes siden livskvaltiteten ikkje er optimal) samt elgkjøtt fra jakt som er nøye overvåket og ikkje lov til å gå over tilgitt kvote. Så på et vis støtter eg ikkje kjøtt industrien men eg spiser kjøtt.Hva tenker du om dette? Bare litt nysgjerrig på hvordan vegetarianere tenker om dette?

    35. Stå på, Sophie!💚 Fleire slike innlegg, takk👌 Og dei i kommentarfeltet som sprer frykt om mangelsjukdommar som “proteinmangel” er ikkje verdt å bruka energi på… 🙄
      Ikkje ver redd for å bruka stemma di for å spre den gode bodskap, det er alltid motstandarar som ropar høgast, men ikkje nødvendigvis dei det er flest av.
      PS. Hugs kjelder neste gong, så har du meir tyngde å slå i bordet med. Anbefalar fbgruppa Veganpreik for råd, tips, kunnsksp og inspirasjon!

    36. Som akademiker og i denne tid med “fake News” så er kilde referanse og gode kilder viktig!
      Regner med at du er såppas oppegående at du skjønner dette selv.
      Håper leserne dine skjønner dette (ser flere har allerede påpekt dette i kommentarfeltet).
      Og tror forresten den weekend turen til London forurenset mye mer enn noen burgere, og påvirker miljøet minst like mye.
      Ellers er det bra at du er pescetarianer.

    37. Svar til kommentar om selvforsynthet, oppi der: Dette gjelder ikke utopi, men om vi spiser mindre kjøtt i Norge (https://www.framtiden.no/201610277059/aktuelt/mat/gronnere-landbruk-og-kosthold-kan-gi-store-gevinster.html)
      Labkjøtt- og meieriprodukter vil også kunne endre det dramatisk!
      “Langt mindre utslipp i forbindelse med produksjonen.
      ? Langt mindre behov for jordbruksareal, vann og levende dyr.
      ? Null behov for antibiotika og vekstfremmende hormoner.
      ? Produktene kan produseres sunnere med tilsatt omega-3, aminosyrer og vitaminer.” (http://www.nationen.no/debatt/kjott-ma-dyrkes-i-laboratorier/)
      Finnes masse god forskning på dette også, men artikkelen er basert på den infoen. Det er allmennkunnskap at in vitro kjøtt ikke krever stor plass eller spesielt klima, ift dyrehold, som kan bidra stort til selvforsyning. Spesiely hvis medium som cellene gror i vil kunne ha mange opphav fra kilder i Norge, utilgjengelig for menneskers fordøyelse/smaksans.
      😙

    38. Holdt nesten på og begynne og svare på kommentarene dine lol shit folk as.😑 at du orker ❤bra innlegg stå på Sophie ❤

    39. Fantastisk Sophie!!!!!!! For et forbilde du ER! Fortsett å spre compassion for dyrene og fortsett med å inspirere folk til å gjøre positive ting for verden. Du vil alltid møte på folk som kritiserer alt det gode du gjør, som ikke er enig med deg, eller som med vilje vil være slem tilbake uten grunn. Ignorer dem, fokuser på de fine kommentarene og fokuser på hva du synes er riktig og viktig. Dette er viktig <3

    40. Et gøy poeng er jo at de største pattedyrene våre, som elefant og giraff, lever utelukkende på planter. Det er plantene som har protein i seg, dyrene blir proteinrike pga de spiser planter.
      Og ift miljøet og bærekraftighet mister en 90% av energien når en går opp ett trinn i næringskjeden, dvs en kunne brøfødd 10x flere på en avling havre direkte istedet for å gi det til en ku som kun ville gitt 10% av energien i kalorier

    41. Åh jeg blir motivert til 1000! Jeg flytter snart for meg selv for å studere, og da blir det masse enklere for meg å spise kjøttfri mat. Jeg har allerede overbevist min fremtidige samboer, og gleder meg til veien videre som kanskje 100% vegetarianer! Gleder meg

    42. Hei!
      Dette har ikke noe med å vegetarianer å gjøre, men hvordan kan du forsvare at du er så opptatt av miljø osv. Når du bruker skinnprodukter, reiser mye med fly, og spesielt reklamerer for cruiseturer? Er du klar over hvor mye cruiseskipene forurenser og hva de tømmer i havet?
      Synes det er trist at du skal mene så mye om ting, men å gjøre det selv er heilt greit…

    43. Lurer på en ting. Du er 100% i mot pels, og kjøtt osv. Men ikke skinn? Celiné veska di er jo ku skinn om jeg har rett, og er ikke akkuratt sånn at kua IKKE lider for den vesken?..Lurer litt på hvordan moralene dine er rundt skinn i forhold til pels/kjøtt.

    44. Så utrolig bra at du bruker plattformen din til å snakke om dyra!! ❤️ Det er modig og kan inspirere mange. Har du vurdert å bli veganer? Isåfall hvorfor/hvorfor ikke? 🙂

    45. Hei. Veldig fint innlegg, jeg synes det er fint at du prøver å motivere folk til å kutte ut/ned på kjøttinntaket. Men kanskje du bør komme med noen konkrete eksempler på hva de kan spise i stedet for å få i seg alle nødvendige næringsstoffer som kommer fra kjøtt? Det er helt mulig å ha et sunt og variert kosthold uten kjøtt, men dessverre har ikke folk flest (spesielt unge jenter) god nok kunnskap om ernæring til at de kan gjøre dette på en “forsvarlig” måte. Så kanskje du kunne lagt ut noen linker til sider der de kan finne informasjon om det, eller informere om at de bør snakke med ernæringsfysiolog/lege først.
      Og du bør faktisk vise til kilder.

    46. Hei, sophie. Du har mange bra poeng her som jeg også tenker veldig mye på om dagen. Jeg har vært helt vegitarianer når jeg var mindre og da var jeg det 2 år, før jeg begynte å spise kylling kjøtt og fisk. Jeg synes det er vanskelig å komme til andre når de f.eks har pizza med kjøttdeig/kyllingkjøttdeig, eller kyllingfileer, koteletter eller andre ting. Jeg spiser kun kylling og fisk den dag idag, og synes synd på de andre dyrene. Ja, det er veldig dobbeltmoralsk å bare spise kylling, men jeg synes synd på den også. Det smaker jo så godt! Og hva annet kan bruke i erstatning for diverse ting? Kan du lage et innlegg om det 🙂 ?

    47. Ja, det er mye brudd her i landet, men MYE ikke-brudd også. Du sier du har vært rundt om på industri-gårder i Norge, du har ikke tenkt deg å ta en tur til en vanlig gård da? Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen – hadde ikke dyrene hatt det bra på gården, hadde ikke kjøtt- og melkeproduksjonen i Norge vært så bra som den er. Synes det er utrolig synd at noen dyr her i Norge sulter og mishandles, for det er ikke greit! Men å dra alle gårder under en kam synes jeg heller ikke er greit. De fleste vegetarianere og veganere har aldri vært på en gård i hele sitt liv, bare lest de verste tilfellene på nett og tenker at det er sånn over alt.
      Glad for at jeg har ei mor som er snill mot dyrene her på gården, hun er odelsjente og har hatt lyst å drive med gård i flere år. Men tror dere hun synes det er gøy å avlive og slakte kyr? Tvert i mot, men det er det jobben går ut på, dessverre. Og ja, større plass skulle det gjerne vært, men her på gården så har vi ikke flere millioner å hoste opp for å utvide.
      Men dere får bare holde på, vi har hvert fall mange gode og morsomme samtaler rundt middagsbordet her på gården om dere veganere.

    48. Takk for dette innlegget!! Når man prøver å “forsvare” valgene sine for folk rundt som syntes plantebasert kost er idiotisk er det vanskelig å vite akkurat hva man skal si. Jeg blir jo litt satt ut av at jeg blir behandlet sånn når jeg selv holder kjeft om deres valg, så vil egentlig bare gjemme meg.. Men nå kan jeg vise til dette innlegget, lese opp ordentlige fakta så de forhåpentligvis kan la meg være. Er så fint at du setter lys på temaet slik at noen mennesker kanskje kan bli mer forståelsesfulle for andres valg, og kanskje velger å ha én kjøttfri middag i uka som kan hjelpe masse i lengden❤️ Stå på, stor klem❤️❤️

    49. Syns det er supert at du ikke spiser kjøtt 🙂
      Selv er jeg sammen med en slakter, så det blir unødvendig mye kjøtt til tider :/ Får dårlig samvittighet når vi har spist kjøtt hver dag en uke, så prøver alltid å trumfe gjennom fiskemåltid om ikke annet.
      Gikk på lunsjbuffet her pm dagen, visste ikke at det var veggisplass før miniburgeren viste seg å være noe annet :p men det var supergodt og jeg følte meg ikke så tung i kroppen, det er nok det beste med å kutte ut kjøtt innimellom 🙂
      Syns du er super jeg ❤

    50. oiii, jeg blir helt redd av å se hvor mange uvitende folk som kommenterer her i kommentar feltet!
      ´´Vi trenger proteiner´´en av verdens mest sterkeste mann er veganer, han bygger muskler som bare faen ved å spise plant based food. Jeg har kutta ned kjøtt nesten helt og føler meg allerede så mye bedre, det er en lang prosess for å gå helt over til veganer/veggis men absolutt verdt det! Spesielt nå som vi har så mye annen mat som kan erstatte kjøtt!
      Vi er oppvokst med at kuer og griser osv er mat, mens hunder og katter er husdyr.
      Hvert år klikker folk i vinkler pga hundefestivalen i kina der de lager mat ut av hunder, ja det er jo helt forferdelig men for en gris som er 100 ganger smartere enn hunder fortjener å dø?
      ahhhh, uvitende folks as. vær så snill å les mer om dette før dere kommenterer!

    51. Hvis du skal komme med påstander burde du ha ordentliger kilder å henvise til. Og ikke propaganda dokumentarer på Netflix, eller egene «synsinger». Da du hverken er en fagperson eller har noen kompentanse innen fagfeltet du prater om , blir det hele bare useriøst for min del. Ja, dyrevelferd er viktig. Men hva vet du om «det er få» som driver ordentlige gårder? Jeg bor på landet og vet om fler. Du nevner beviser, kom med bevis selv.

    52. Jeg blir så provosert når jeg ser hvor negative folk er til slike innlegg.. Jeg tror rett og slett at de bare er naive og ikke ønsker å se sannheten. Vær så snill, ikke slutt med slike innlegg <3 Jeg er vegetarianer selv, men opplever som oftest å bli nedstemt når jeg argumenterer for hvorfor man heller bør velge å spise plantebasert. Derfor er det så fint at du bruker stemmen din til noe så viktig! Skulle ønske at jeg klarte det selv..
      Det du gjør er så fantastisk, heia deg! Stå på videre fining.

    53. Ble faktisk sur over reaksjonen til flertallet av menneskene som har kommentert ovenfor. Vær så snill, ikke bry deg om dem. Selv om du tar deg en flytur i ny og ne, så utgjør du fortsatt en ekstremt stor forskjell. Folk må skjerpe seg!
      Flere slike innlegg takk <3

    54. Ser mange av de kommenterer her føler seg inspirert og ønsker å gjøre en forskjell siden du er så inspirerende forbilde! Jeg spiser ikke kjøtt, ikke drikker jeg melk, egg osv. Men noe sjømat. Kaller meg pescetarianer, og er stolt! Er så godt å spise med god samvittighet. Er man glad i dyr, spier man ikke dyr! Enkelt å greit❤️

    55. Du er en motivasjon sophie! Jeg har bestemt meg for og aldri støtte denne industrien igjen! Jeg kan ikke sette noe navn på hva jeg er siden jeg kommer til og spise fisk, og krabber som vi fanger og koker selv. Samt viltkjøtt som blir skutt av folk jeg kjenner i det fri. Kommer også til og kutte ut alt av melkeprodukter etter og sett den filmen på 5 minutter. Så aldri mer vanlig sjokolade, ost, eller melk. Jeg har hele livet mitt nektet og spise «barn» (kalv, lam osv) så nå er det helt slutt på kjøttindustrien der dyr mishandles. Takk for at du fortsetter og spre budskapet! Du er herlig! Noen må snakke for dyrene også. Takk for inspirasjon

    56. Jeg legger merke til at vegetarianere ofte argumenterer det samme og jeg forstår det. Dere har et poeng, men det er også sjeldent dere ser hele bildet.
      Ved å ha beitedyr holder man vegetasjonen i Norge i sjakk. Uten beitedyr ville Norge grodd igjen. Vil tenke meg at det hadde vært en god del forurensning dersom vi skulle holdt vegetasjon nede uten dyr også. I tillegg hadde nok alle gårdsdyr blitt utryddet på et tidspunkt og jeg presiserer dett fordi jeg ofte leser fra veganere at de mener gårdsdyr bør leve et langt liv til de dør naturlig. Det hadde blitt lite sansynelig.
      Jeg forstår også at industrier som driver med kjøttproduksjon ofte ser grusomt ut, det er snakk om masseproduksjon. Har du derimot vært rundt å mindre gårder i Norge som driver med kjøttproduksjon? Det er mange fantastiske gårder som er oppriktig opptatt av dyrevelferd. Jeg er mer for å legge ned masseproduksjonene og gjøre gårdene mindre.
      Jeg er dyreelsker, født og oppvokst på gård. For meg er det helt naturlig å leve av kjøtt, selv om jeg er glad i dyrene.
      Jeg utfordrer deg til å undersøke de negative sidene også, dersom alle skulle blitt veganere/vegeterianere.

    57. Veldig bra og inspirerende innlegg.
      Jeg har i den siste tiden spist mindre kjøtt. Jeg spiser ikke kjøtt når jeg er hjemme, men synes det er vanskelig og ikke skulle spise kjøtt i middagsselskaper etc. Jeg føler meg da kravstor. Hvordan fortalte du dette til famlie, venner osv.? Føler det er mange som enda ser teit på vegetarianere og kommer med argumenter på hvorfor kjøtt er bra tilbake.

      Jeg lurer også på om du har gode forslag til frokost og lunsj måltid? Vegetar middag for meg er ikke noe problem, men synes det er vanskelig og finne gode frokost og lunsj måltider uten animalske produkt.

    58. Hei. Det er supert at du skriver om dette kostholdet. Noen av argumentene du bruker er troverdige mens andre ikke er det. Fordi, jeg tviler på at 1/3 av USAs forurensning kommer fra kjøttproduksjon.

    59. Shopie Elise, du har veldig bra og inspirerende blogg. Men du snakker om hvorfor man skal bli vegetarianer, du har gode eksempler på hva du mener er bra og dårlig, men i noen setninger har du ikke de riktige meninger om ting. Det som jeg synes var bra at du tok med i bloggen din er at man kan leve sunt og godt liv uten kjøtt. Og jeg likte med bloggen din at du brukte patos for å få folk til å bite på for eksempel bildene som du hadde i bloggen.

    60. Jeg likt bloggen din fordi du skriver følelsene dine og det er bra og. Når man leser bloggen din føler man at vi kan leve fritt hva skal gjøre i livet vårt. Bildene viser dyrene hvordan de opplever å vondt hvordan mennesker skader de dyrene. De som jobber med kjøttprodusering skjønner hvordan du føler deg trist når dyr blir drept og mennesker spiser det. Du har gått ned i vekt å leve god helse og man bruker ikke så mye penger med kjøtt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg