kunstig intelligens og mine tanker om fremtiden

I kveld har jeg litt “me-time”. 

Om det er noe jeg lurer på, plukker jeg opp en bok om emnet og fordyper meg skikkelig over en periode. Nå for tiden er jeg veldig interessert i kunstig intelligens. Dels fordi samboeren min snakker og kan mye om det, men også fordi det er en uungåelig del av fremtiden. Det kommer til å prege store deler av vårt liv, men også våre barns liv, da gjelder det å henge med. Det er ikke et spørsmål om hvis, men et spørsmål om når. Jeg er litt delt i spørsmålet: på mange måter synes jeg det er skummelt fordi jeg er redd for å bli “byttet ut” mot en bedre versjon, at det skal finnes noen på jorden som er totalt mentalt overlegen for mennesker (det kan jo bety slutten for oss), men det kan også være til en stor hjelp når det kommer til store spørsmål vi ikke finner svar på, som klima og miljø.

Derimot tror jeg det er noen ting mennesker ikke er i stand til å forstå med vår hjerne. Om det var meningen at vi skulle forstå hva eksistens er, for eksempel, da hadde vi jo forstått det. Svarene ligger jo her. Jeg tror ikke en robot kan forklare det for oss, og SÅ forstår vi det, vi er ikke smarte nok. Noen tanker?

Dette klippet på youtube er så ekkelt, trist og fascinerende. Menn som er kjærester med sexdukker. Det er vondt fordi jeg tror aldri en robot kan erstatte en relasjon med et annet menneske – det fineste med å ha en kjæreste er å kunne gå igjennom tunge perioder, de som er emosjonelt vanskelige hvor man blir kjent med de verste sidene av hverandre, og likevel kan sitte der etter stormen med den samme personen å si “jeg er her fortsatt, og jeg elsker deg enda”. Det kan ikke en robot gi. Det er uerstattelig.

Har dere forresten hørt at “viritual reality” kan bli så realistisk at man ikke forstår at man er i en virituel virkelighet? En teori sier derfor at vi allerede er inne i en virituel virkelighet, litt som matrix. Spennende (og skummelt).

22 kommentarer
    1. Eeeeeeelsker temaer som dette. Morsomt at du skriver om nettopp det, for jeg satt og tenkte på Black Mirror som tar for seg en stor del av det temaet. Jeg tenker vi først og fremst går mot en nær fremtid der nåtidens jobber ikke vil eksistere ettersom kunstig intelligens tar over. Og jeg tenker ikke nødvendigvis slik at det kommer til å være scifi roboter overalt, men helt enkelt eksempel som nettbutikker. Hvem skulle for 30 år siden tro at man kunne få klær hjem ved å trykke på en knapp? Jeg tror nok at de tendensene vi har når det kommer til tanker om fremtiden alltid vil være litt unaturlige (hvor er de flyvende bilene feks), men at det likevel vil komme andre teknologiske løsninger som vi ikke kommer til å tenke på som nettopp – overnaturlige, når de kommer. Baaah kunne snakket om det temaet i hele natt

    2. Du burde se Shane Dawson sine konspirasjonsteori-videoer på youtube! Han er virkelig flink, og de er veldig interessante. spesielt den han nylig publiserte hvor han bl. annet snakker om “flat earth theory”. Sjekk ut!

    3. Jeg holder meg mest til virkeligheten, og vil egentlig ikke ha mobil en gang for jeg har langt merke til at fokusen er totalt annerledes når hjernen ikke er påvirket av skjermlys og likes etc. Men jeg har en god del kjære som bor i andre land som jeg holder kontakten med via Facebook, så der ender jeg opp ofte. Men verden er best når hjernen fungerer som den skal, uten dopamin-påvirkning. Beklager hvis dette bryr noen – jeg er (takk og lov) ikke i 20-/30-årene lenger så mine opplevelser har inkludert liv uten iPad og mobil.

    4. Hei! Sykt spennende tema. Så en TED-talk om dette, der de påsto at kunstig intelligens aldri kan fungere på samme måte som menneskers hjerne, fordi de aldri vil kunne oppleve dødsangst (noe som driver oss mennesker i stor grad).
      Håper du har en fin dag☺️

    5. Så spennende! Har selv hatt historie og filosofi på skolen, der et kapittel handlet om virkelighet. Veldig fascinerende hvordan mennesker opplever virkeligheten forskjellig, og hvordan (i fremtiden) maskiner og teknologi kan ta over våre roller og erstatte oss. Veldig gøy og interessant at du tar opp slike temaer på bloggen, så vi følgerne dine får et mye bedre helhetsinntrykk av hvordan du er <3

    6. Det er jo ikke så vanskelig. Mennesker eksisterer på grunn av evolusjon, fordi vi kom frem på den måten. Vi er smarte nok til å være klar over vår egen eksistens og grunnene til den, men dumme nok til å tro vi er spesielle og at vi har en slags mening.
      Sexdukker finnes fordi vi er kåte som dyr hele gjengen, nettopp fordi vi er dyr. Det at vi får en kjemisk balanse i hjernen er fordi vi passer med personen vi møter. En kan få kjemisk, fysisk og psykisk balanse med andre nettopp fordi vi er så smarte som vi er. Det betyr ikke at det er noen større mening. Det betyr at verden vil vi skal reprodusere, at vi har sett andre dyrearter hvor de holder sammen livet ut, og at vi tror ( vi vet ikke) at mennesker også kan være sånn.
      At jeg blir frustrert over dette er samme grunnen til at jeg blir frustrert over temaet homofili. Homofili kan en finne i flere dyrearter, både pingviner og flaggermus for eksempel. Som betyr at det er normalt. Hos pingviner tar homofile par over egg som moren i heterofile par ignorerer, som gjør at arten overlever.

    7. Jeg ble for engasjert og falt utenfor tema, men poenget står heldigvis. Vi skaper kunstig intelligens fordi vi er smarte nok til å få det til, men som gruppe ikke smarte nok til å se konsekvensene. Vi kommer muligens til å utslette oss selv, eller så ender det med fremskritt. Det er spennende og vanskelig, og jeg er veldig glad for at du tar opp temaer som dette!

    8. Ser du noen gang på bloggerne hvis det kommer på på TV? Vet du ser lite på TV, men hvis du går gjennom kanaler og ser det er på. Ser på en episode hvor du var i USA med eksen og det er kanskje litt rart å se på, spesielt nå som du er i et annet forhold

    9. Hei Sophie! Leste nettopp innlegget ditt om rumpen din og de slemme jentene.
      Jeg synes det var veldig synd at du tok dette til deg, men det tror jeg alle ville gjort!
      Jeg kommenterer vanligvis ikke, men ville bare få sagt det – en liten oppmuntring.
      De jentene der var gjennomsyret av sjalusi. For tenk litt over det, man gjør aldri narr av noen man synes er oppriktig stygg, for da synes man heller synd på dem.De jentene så at du var helt amazing, og ble dermed sjalu. Derfor prøvde de nok å finne ett eller annet å pirke på. Det er også vanlig å gjøre narr av hva man er sjalu på. Blir det samme som «herregud så teit, se på han i den dyre bilen, han må virkelig ha behov osvovs
      Ha en fin dag videre🙌

    10. Heisann Sophie, du spør etter noen tanker, så her kommer mine. Jeg studerer Robotteknologi i København, og har en kjæreste som studerer Software med fokus på Kunstig Intelligens. Det du snakker om i dagens innlegg er en veldig vanlig og “uakademisk” oppfatning av Artificial Intelligence(AI). Alt for få leser forskningsartikler, og det gjør at folk flest har en oppfatning av AI som er basert mer på konspirasjonsteorier og “frykt” skapt av serier eller bøker om potensialet til kunstig intelligens. Så jeg skal prøve å forklare enkelt hvordan teknologien bak AI funker.
      Det fins to typer forskning innenfor feltet. På den ene siden har du den typen som er fokusert på data-mining og number crunching og på den andre siden har du den som fokuserer på planlegging og resonnering . Det du ser mye av idag er den førstnevnte typen som blant annet inkluderer Machine Learning og Deep Learning. I bunn og grunn har disse algoritmene ingen intelligens sånn vi kjenner det, men det de gjør er å regne gjennom masse data og velge et statistisk korrekt svar. Maskinen gir oss bare det “outputet” vi har sagt til den er mest sannsynlig ut i fra det datasettet vi har, og dette kan blir gjort via enkel Lineær Algebra. Eksempler på dette er “intelligente” chat-bots som kan kommunisere med oss. De bare recorder hva du har sagt, og gir deg et svar som er statistisk rett utifra det datasettet de har, som bla. kan være samtaler fra sosiale medier. Ikke noe skremmende menneske-erstattende i dette.
      Den andre typen av AI er basert på grafsøkning, hvor vi prøver å finne veien til et mål ved hjelp av en søkealgoritme(feks. BFS eller DFS). Det man gjør her er at man egentlig definerer regler som forenkler problemet. Et godt eksempel på dette er sjakk. Her kan du definere gyldige trekk, og søke blant alle mulighetene til du finner den raskeste veien til målet, som i dette tilfellet vil være å sette motstanderen din i sjakkmatt. Denne metoden er heller ikke i nærheten av å være intelligent, fordi for at den skal kunne bli det må vi jo definere alle problemer i hele verden og forstå alle våre omgivelser. Det er vi overhodet ikke i nærheten av. Forskere sier at det å skape noen som helst intelligens er ihvertfall 50 år inne i fremtiden. Og du kan tenke deg hva som hadde skjedd med investorene deres om de hadde sagt at det var uoppnåelig. Håper dette gav litt mer innsikt i teknologien bak konseptet AI. Om du vil lese mer, vil jeg anbefale deg å lese “Artificial Intelligence: A modern approach av SJ Russel og P Norvig”. Eventuellt kan du søke etter artikler i http://www.scholar.google.com. Klem fra København

    11. Det er skummelt og spennende å tenke på, interessant og trist. Digger når du skriver slike innlegg 🙂 <3
      Foresten: Jeg har litt problemer med å komme meg inn å kommentere fra førstesiden, må liksom trykke meg inn på innlegget så jeg ser kommentarene. Null stress egentlig, kanskje du vil ha det sånn. Men tenkte bare jeg skulle si ifra! (eller så er det bare jeg som er litt mongo å gjør noe rart.)

    12. Hei,
      kom til å tenke på “Lars and the Real Girl” med Ryan Gosling. Litt sånn indie-rar film. Handler om en mann som blir kjæreste med en sånn dukke. En unnskyldning til å se Ryan Gosling i en litt annen rolle enn man vanligvis ser han i 🙂 Crazy, stupid, love er også en morsom film hvis du liker Steve Carell, Ryan Gosling og Emma Stone 😀
      Håper du koste deg i Trondheim den lille stunden du var der! Har selv studert der i et par år. Veldig koselig by.
      xx

    13. Det heter virtual reality på engelsk og virtuell virkelighet på norsk. Som forfatter burde du kunne dette.

    14. Det du sier om virtual reality- det er jo noen konspirasjonsteorier om at vi egentlige lever i en virtual reality som erstatning for at vi aldri kommer til å kunne tidsreise (for dersom vi kunne det hadde jo noen allerede reist tilbake i tid og informert om det nå??), men at de simulerer fortiden ved hjelp av virtual reality og gjenlever “fortiden”. Men at det altså da er så realistisk at vi føler og tror at dette er virkeligheten og nåtiden. Faktisk ganske interessant å tenke på. Fordi hvorfor ville de ikke gjort det, da de kan simulere senario som har skjedd før, for å forstå hvorfor og hvordan ting har skjedd og kan skje.

    15. Er ikke rart man sliter med ekstensiell angst når man tror på alt man hører/leser/ser på film. Mange konspirasjonsteorier ute å går, man trenger ikke sluke alt rått. Kanskje kjæresten din kan lære deg hvor man finner politlige kilder? Siden han tar høyere utdanning tenkte jeg og skal lære å være kildekritisk.
      PS. Har du hørt podcasten til Oprah med Will.I.Am eller, siden du kom på lage et innlegg om dette? Lytt nøye, han har noen gode poeng

    16. Hei!
      Det er veldig spennende temaer du skriver om her. Jeg har skrevet en del om det selv på min blogg, blant annet dette innlegget hvor jeg prøver gi et positivt bilde av fremtiden: http://haakonsk.blogg.no/1484902698_unhappy_or_depressed_.html
      Når det gjelder roboter i fremtiden, er det ikke umulig at de på sikt kan gjøres såpass like mennesker at vi vil ha problemer med å merke forskjell – ikke bare utseendemessig, men også i måten de er på og hvordan de kommuniserer. Isåfall er det ikke utenkelig at mange mennesker kan elske roboter. Om det kommer til å lages slike roboter selv om det er mulig er kanskje ikke helt sikkert, men i virtuelle verdener, når de blir så bra at de føles 100% virkelige, vil man helt sikkert kunne møte på noe som på alle måter virker som et menneske, men som egentlig ikke er det.

    17. Om vi kan klare å forstå eller kanskje det ikke er meningen at vi skal forstå?
      Og en robot kan heller ikke vite hva eksistens er når vi snakker om det i det store bildet, den kan trekke konklusjoner utifra informasjonen den har tilgang til.
      Men det er vel nettopp dette som er litt skremmende, den uendelige informasjonen som er tilgjengelig der ute.
      Men dette er absolutt spennende og
      kanskje noe alle burde sette seg inn i, siden verdenen for våre barn vil se annerledes ut enn hva den gjør for oss i nåtid.

    18. Fattigfolk går ikke og henger seg fordi de ikke trengs, de plyndrer og dreper og eter barna dine til frokost. Spørsmålet er om det er sånn man vil ha det. Kunstig intelligens kan aldri vinne over menneskelig overlevelsesinstinkt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg