meg i bunad og familietid

Først og fremst: takk for mange gode serietips! Nå trenger jeg aldri å være ensom når jeg spiser (da er serie viktigst). Det var riktignok et par som misforsto, jeg vil ha tips på serier som gir gode samtaleemner med folk.. Om dere skjønner? Altså en serie som får deg til å tenke, ikke nødvendigvis bare en serie som får meg til å følge med. Serier som har gjort dette for meg tidligere er Westworld og Black Mirror (om ikke sistenevnte gir deg noe å snakke om, så kan vi ikke være venner). Mange har tipset om Handmaids Tale, der har jeg nå sett en episode og skal fortsette med det. Kom gjerne med mer i den gaten, det virker veldig lovende og tankevekkende!

Som dere kanskje kan tolke utifra bildet over har vi vært i konfirmasjon! Her har dere meg og faren min – de fleste kjenner han kanskje igjen. Han sniker seg jo med der han kan 😅 Dagen har altså gått til å spise, ha samtaler med slektninger man ikke ser så ofte og alt hva en konfirmasjon innebærer. Det var en fin dag, og jeg ble så rørt av alle talene.. Jo eldre jeg blir, jo mer griner jeg generelt. 

Jeg har blitt en sånn type person som tar bilder av blomster, men kanskje verre – jeg er oppriktig interessert i blomster. Jeg kan ta omveier for å gå innom blomsterbutikker, de gir en så herlig følelse. Jeg har riktignok ikke kommet så langt i denne nye hobbyen at jeg faktisk kan ta vare på dem, hehe.. Det blir det muligens forbedring på, nå som vi får egen hage.

Jeg fikk låne bunad for anledningen. Dette er nordlandsbunad, som år etter år er kåret til landets fineste. Det er en kåring jeg ikke helt forstår. Bunad ser jo lik ut hvert eneste år, hvordan kan det da være nye kåringer? Eller har jeg misforstått og det kommer nye modeller på markedet? 

Pia som konfirmerte seg og er min kusine, Julie i midten er min yngste kusine og så har vi meg. Som snart er lavest av alle, til tross for at jeg er eldst av alle barne-barna på den siden av familien. Jeg både elsker og hater høyden min. Uansett er jeg veldig stolt av å ha så snille, smarte og fine kusiner! ❤️

Vi spoler frem noen timer.. Her har dere meg akkurat nå:

Genser HER (den er på 40%) og smykket fra River Island. 

På tide med avslapping før jeg reiser hjem mot hovedstaden i morgen! Jeg både gruer og gleder meg, tiden her i nord har en tendens til å passere alt for fort. Jeg trives her inne i sengen. Jeg skal ta ansiktsmaske, bleke tennene og forhåpentligvis kurere hodepinen jeg har dratt på meg. Og sjekke opp score på IMDB for alle seriene dere har anbefalt. Det er et must 🤗

64 kommentarer
    1. Om du ikke har sett den, vil jeg anbefale reign fordi det er basert på sanne hendelser.
      Synes selv den er veldig bra 🙂

    2. Bra at du har bynt på Handmaids, den e min nr 1 serie akkurat nu! Men ellers vil æ tipse om Netflix sin første skandinaviske satsing, The rain. Dansk serie om et virus som smitter via regnet. Kul serie vis du e into sånne type apokalyptiske filmer/serier. Mange likhetstrekk med zombie apokalypse temaet vis man kan si det sånn. Kult at det snakkes på dansk også! Men det ligger nok ikke helt i samme båt som westworld osv..

    3. Åh du er så pen Sophie! Også virker du så inderlig snill og godhjertet❤️ Har lest bloggen din hver dag siden du hadde krangelen med TCMN, og jeg digger deg! takk for at du gir hverdagen min positive øyeblikk med innleggene dine dag etter dag❤️

    4. Det kommer ikke nye bunader på markedet, men menneskers preferanser endrer seg fra år til år. Plutselig er det en annen bunad som er favoritten.

    5. Netflix har en ny serie, «safe», utrolig spennende krim som virkelig setter hjernen i gang. Den har fått 8.4 på imdb! Den ble binget for å si det slik.

    6. Handsmaide tale kan forresten virke litt “treg” i starten, mange som synes det ihvertfall, men den blir bare bedre og bedre!! Så gled deg 🙂

    7. Mitt beste tips når det kommer til planter: skaff deg en og en «type» og lær om hver før du skaffer en ny!
      Jeg har aldri fått til noen planter ( har til og med drept en kaktus 🙄). Nå har jeg av en eller merkelig grunn, tipper alder (28 år) begynt å interessere meg for dette og har fått mine første tomatplanter til å spire! Har også fått avokadoen til å spire 👏🏼
      Dette er en veldig avkoblende hobby, og ikke minst gøy å følge plantene fra frø til forhåpentligvis blomster og avling. Nå høres jeg ut som tidenes nerd, men jeg lover deg! Du kommer til å like det ❤️

    8. Mette: Omg jeg har også drept en kaktus, trodde jeg var den eneste. På en måte godt å vite. Avokado høres sykt spennede ut?? Kanskje det er noe jeg burde sjekke opp i.

    9. Jeg så nettopp The Alienist og synes den var kjempebra, og det første jeg tenkte etter hver episode var «jeg. må. snakke. med. noen.» 😅 Veldig spennende og «grotesk»

    10. Så utrolig fin du er i bunad, vakreste Sophie! 🌸 Velkommen hjem til hovedstaden! 🌃🐝 (Vi er nesten-naboer) 😄

    11. Sjekk ut serien: How to get away with a murder! Forresten så e du nydelig i bunad, synd at den brukes så sjeldent😞

    12. Ikke en serie, men en bok; Blomstenes hemmelige språk! Først og fremst fordi det er en fantastisk bok, med en måte å skildre følelser, traumer og minner på som virkelig får deg til å tenke. Og om du i tillegg har fått en greie for blomster, så blir du ikke mindre fascinert etter å ha lest denne 🙂

    13. En serie som jeg selv startet på denne uken, til måltider vel og merke hehe, Touch! «
      A widower struggling to raise his emotionally challenged son discovers that he can predict events before they happen.»
      Hvorfor har jeg ikke hørt om denne serien før🙃
      God serietitting!

    14. Jeg vil anbefale serien Altered Carbon om du ikke har sett den. Den fikk hvertfall meg til å tenke, selv om det er en veldig “møkkete” stil over filmen. Den tar opp problemer vi kan få i fremtiden. Dette med å leve evig, større forskjell mellom overklassen og middelklassen. Handlingen er en thriller i etterforskning av et drap, men underveis dukker det opp ulike problemstillinger.
      Og filmen Annihilation når den kommer ut. Dette om eksistens osv. Veldig lite realistisk film, men uansett spennende 🙂

    15. Hater å måtte si dette, men du burde sjekke jodel (bloggergossip) om du ikke allerede har gjort det.. har komt ut en del rykter og dritt om hva du og kasper gjør i fritiden og hvordan kasper var før osv (#egfop)😳 tenkte kanskje det er greit for deg å vite så du/dere kan forsvare dere for slikt tull

    16. Alias Grace på netflix!
      Herregud så fantastisk fascinerende og ekte! Så alt med engang. Basert på sann historie. Samme forfatter som skrev handsmaiden tale 🙂

    17. Hei.
      Olive Kitteridge- en miniserie (4 episoder) på HBO. Den ga meg utrolig mye!
      https://m.imdb.com/title/tt3012698/?ref=m_nv_sr_1
      The Affair var også en serie som genererte mye tankevirksomhet hos meg og som har noe overføringsverdi til livet generelt og mange gode og ikke minst viktige samtaleemner i etterkant. Den er vel tilgjengelig på både HBO og Netflix.

    18. Må bare si det er herlig å se hvor lykkelig du er omdagen! Jeg veit noen dager er verre en andre, men det er så herlig å se at du har en familie som er der for deg, og en kjæreste som liker deg for deg!❤ Også må jeg bare kommentere det herlige smilet ditt da!😁

    19. Skjønner meg ikke på slike nettroll..
      Vil bare si at jeg synes du er herlig!
      Noen har bare behov for å trykke ned andre, nettopp av den grunn for å heve seg selv.
      Umodent, ukult og unødvendig spør du meg! Spesielt når kommentarene går på utseende. Da har man liksom nådd bunn.
      Fortsett å gi f, alle skal mene noe om alt og alle – nettopp derfor må man bare lukke ører og øyne innimellom.
      Kan ikke være lett å måtte takle at omtrent ALLE skal MENE noe om hver cm av kroppen din, og alt du sier – ingen er vi feilfrie, men vi alle må ikke takle å motta daglig kritikk fra nettroll som ikke har bedre å gjøre enn å hakke på andre.
      Digger deg, Sophie! Og heier på deg, fremfor alle disse nettrollene som gidder å slenge fra seg dritt på bloggen din.
      De kan faktisk VELGE å ikke trykke seg innpå, dersom de har så mye imot deg eller ditt utseende – så det sier mer om dem enn om deg.
      Synes faktisk vi jenter må bli flinkere på å backe hverandre, fremfor å slenge dritt om hverandre. Hva godt fører nå det til..?
      You go girl!💄💋💅🏼💁🏼‍♀️👑👊🏼

    20. Jeg anbefaler Big Little Lies på HBO på det sterkeste. Den får deg til å tenke og føle mye.
      Og fortsett med Handmaids Tale, den er også innmari god og viktig (spesielt med Trump nå og hvor politikken i USA er på vei).

    21. Jeg kom over en instagramprofil av ei som er sinnsykt lik deg!!
      Trisha paytas på instagram er helt utrolig lik deg på enkelte bilder!

    22. Jeg anbefaler virkelig The Good Doctor! Det har gått på tv2 i vår og man kan se det på tv2 sumo! Utrolig bra serie som handler om en autistisk kirurg som er utrolig smart og flink med jobben sin, og alle hans utfordringer på sykehuset sammen med de andre som jobber der men ikke behandler han fullt så rettferdig!

    23. Hei! Ser at du har blitt anbefalt the handmaids tale og vik fortsette å se den. Jeg vil bare anbefale deg å lese boken først da den er fantastisk! En av de beste bøkene jeg har lest noen gang. Tror du får mer ut av serien etter å ha lest boken, jeg har hvertfall mer innblikk i serien enn vennene mine som ikke har lest den. Vet du liker å lese også, så tenkte bare å anbefale den nå før du har sett hele serien 🙂

    24. Du fortjener kritikken (eller «hatet» som du kaller det) du får når du legger ut ett slik innlegg som du gjorde (deg før og nå). Det var som indirekte reklame for plastisk kirurgi. Du postet jo åpenbart innlegget for og provosere, men du burde tenke litt lenger med et såpass stort publikum som du har. Mange unge og lett påvirkelige jenter der ute, som DEG SELV da du var yngre, som lett kan bli trigget og oppmuntret til plastisk kirurgi av innlegg som det.

    25. Kristina: At det er reklame for plastisk kirurgi kommer jo helt an på hvem som tolker det? Da er det jo de som velger å tenke “hun var stygg før men pen nå”; og jeg har aldri ment at jeg var stygg før, eneste jeg påpekte var brynene.

    26. Alias Grase. Jeg synes det var spennnde, litt – hva skal man si? Langsom kanskje, men det var utrolig bra.
      På viaplay synes jeg counterpart var bra, den fikk meg til å tenke litt på temaet som serien handler om. Ble litt nervøs, litt redd, litt interessert.
      Ellers vil jeg også anbefale timeless. Den handler om historiske hendelser, dersom du er litt interessert i historie tror jeg den kan være aktuell for deg. Jeg har ikke kjempestor interesse av det, men synes alikevell det var både interessant, morsomt og spennende.
      Lykke til med serietitting.

    27. Helt uenig i at du ligner på Trisha Paytas hahah, du er såå mye penere. Føler folk ofte sammenligner jenter med stort blondt hår som er glad i sminke og er sånn “åhh dere er identiske tvillinger” smh..

    28. Fine!
      anbefaler virkelig Alias Grace, den har kort sesong, så det går fort å se den, og den er skikkelig spennende. Den er en slags krim, helt mindfuck! Ellers vil du kanskje like How to get away with murder og Making a murderer. Sistenevnte er en dokumentar, kan godt hende du har sett den allerede, men den var iallfall ganske sjokkerende ..

    29. Sofia: Haha, ja jeg tror kanskje også det, jeg har også blitt sammenlignet mye med Iselin som var med i Paradise for noen år siden og vi ligner ikke litt engang, bortsett fra håret. Så ja..

    30. Selvom du ikke påpeker det vil nok mange jenter se at “åh så mye finere jeg kan bli om jeg gjør det eller det med ansiktet mitt, akkurat som Sophie”. Nå sier jeg forresten ikke at du var finere før eller ikke er fin nå, for jeg synes du er fin uansett.. Men synes det innlegget var lite gjennomtenkt, og jeg synes faktisk det er rart hvordan du stiller deg til alt dette med påvirkningskraft, når du åpenbart er et “produkt” av det selv, hvordan du ble påvirket av andre når du var yngre som f.eks. Linni Meister som jeg mener at jeg leste i boken din.

    31. Anbefaler virkelig The Killing på Netflix!! Helt sykt oppslukende serie som definitivt vekker til gode samtaleemner. Ellers er The Handmaids Tale absolutt verdt å se ja, den er litt treg i starten men tar seg virkelig opp!

    32. At jeg skrev du var lik Trisha Paytas var absolutt ikke ment negativt, ser bare på enkelte bilder at dere har samme ansiktstrekk. Måtte altså bla gjennom masse bilder før jeg fant ett dere var like på, så var ikke fordi dere er blonde begge to :p nydelig er du uansett!

    33. Åh, jeg har sett så mange fine serier i det siste som jeg bare elsker og sikkert kunne sett igjen og igjen (den ene har jeg allerede sett tre ganger, men det er ikke så vanskelig da sesongen er way too kort). Selv om det kanskje bare er de to første seriene som er i den sjangeren du er ute etter så kommer jeg med flere tips:
      Legion – første sesongen er fantastisk, den andre er litt mer, ja, hva skal man si – man må nesten se den selv for å skjønne 😛
      Sense8 – den har du sikkert allerede sett, mener å huske at du har snakket om den før?
      Atypical – verdens søteste, fineste, herligste og mest fantastiske serie om autistiske Sam som savner kjærligheten og prøver å lære seg dating og alt om jenter. SE DEN <3
      Og mens vi er i det autistiske hjørnet går vi videre til neste gullkorn:
      The Good Doctor - Jeg er bare heartbroken, den ER så fin <3 Om ikke du har sett den, SE DEN! Den er på TV2 Sumo. Den handler om legen/kirurgen Shaun Murphy som kjemper seg frem i livet og karrieren mens han møtes av skepsis og negativitet, men likevel aldri gir seg.
      Siste tipset er Bates Motel - jeg har hørt om den men ikke fått sett den før i år, mest fordi jeg oppdaget at hovedrollen i The Good Doctor, Freddie Highmore, spiller Norman Bates. Jeg bare elsker den serien, den er helt fantastisk!
      Håper du liker noen av tipsene, i hvert fall. Ha en fantastisk dag i sommervarmen <3 Klem

    34. På emnet blomster, jeg elsker blomster, men klarer ikke holde liv i de.. Men det finnes så mange fine, grønne planter, som ikke må vannes så ofte, og jeg har en haug av dem! Så ikke fortvil om blomstene ikke overlever mener jeg 😉 Når det gjelder uteplanter, kjøp stauder, altså de som kommer igjen av seg selv hvert år! Det sparer deg for mye jobb 🙂 Jeg har en liten hageflekk med blåbær, roser, rhododendron og lavendel! Lykke til med både hus og hage 🌻🌞✌️

    35. Hvis ikke du har sett Big Little Lies allerede (noe jeg tipper du har) MÅ du se den!
      Det er bare en mini serie, men den har fått grønt lys for sesong 2! Med skuespillere som bl.a Reese Witherspoon og Nicole Kidman i hovedrollene.
      Sterk serie!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg