På innsiden av hodet

Reklame | annonselenke

Denne dagen vil ikke stå igjen som annet enn et komma i min eksistens. Hadde jeg ikke dokumentert hverdagen min ville den ha passert og ingen minner ville ha vært igjen av den. Jeg har stått opp, ligget i sengen, fundert, kjørt bil og gjort noen ærender. Det meste har foregått på innsiden av hodet, og istedenfor en lite interessant oppramsing av hverdagslige hendelser vil jeg gi dere et innblikk i hodet mitt. Her kommer tankene: 

1. Her om dagen ble jeg sint for noe jeg ikke hadde trengt å bli sint for. Men den ene tanken førte til den andre, og ganske raskt hadde jeg bygget opp ikke bare et sinne, men også klump i magen basert på min egen fantasi. Dette tok jeg ut over kjæresten min, hvor jeg midt i min egen setning forsto hvor idiotisk jeg hørtes ut, men jeg holdt likevel fast på mitt – stoltheten er liksom det sterkeste. Da jeg våknet dagen etter følte jeg meg tom, og oppgitt over meg selv. Men hvordan snur man egentlig tilbake? Når man først har tråkket over grensen og blitt psykopatisk, mener jeg? Kan man egentlig snu tilbake klokken å være hun snille som ikke er som “alle andre”, men som viser seg å bære en hel last av usikkerhet likevel?

2. Jeg har tenkt mye på om jeg føler meg takknemlig for at ting var vanskelig da jeg vokste opp. Dere vet, ensomheten. De stygge kommentarene. Redselen. I intervjuer har jeg sagt at “jeg er glad for det, for det har gjort meg sterk” – men jeg tar det tilbake. Jeg er ikke glad for alt det vonde jeg har opplevd, og jeg skulle gjerne ha vært foruten. Ja, jeg har en erfaring som kanskje har gjort meg mer empatisk, men likevel er det kun jeg som må kjempe med de “traumene” som er plantet så godt inn i beinmargen min at jeg ikke aner hvordan man skal riste dem bort. Man kan ikke ane hvordan det er med mindre man har gått igjennom noe sånt, følelsen av å alltid bære noe med seg. Jeg skulle ønske alt hadde vært enkelt hele tiden, det finnes mange kule, dype og smarte mennesker som bare har hatt det fint. Jeg skulle ønske det var meg, for lasten er ikke verdt det. 

Genseren min finner du HER – sko HER 

3. Når jeg kjører bil, selv om jeg bare skal en kort strekning, kjører jeg gjerne en omvei. Jeg kan sitte i bilen lenge uten mål og mening, passere det ene treet etter det andre, kjøre ekstra sakte med vilje bare slik at jeg skal få litt ekstra tid i bilen. Det er en frihet. Du eksisterer på en måte ikke – du er helt alene, på veien og akkurat da er det ingen som vil deg noe. Det er som om tankene er enklere å gi slipp på, de fester seg på et tre og forsvinner bak deg i horisonten. Som om tankene ikke kan følge deg. Jeg føler meg alltid helt renset etter å ha kjørt bil. Dessuten kan jeg synge høyt der å leve meg inn i dagdrømmene. Jeg bruker mer tid i mine egne dagdrømmer enn i den virkelige verden.

4. Folk som har veldig sterke meninger angående ananas på pizza er rare. Hver gang den diskusjonen kommer opp er det noen som skal rope “ÆÆÆSJ DET ER SÅ EKKELT FÅ DET UNNA” eller noen som skal si “ÅÅH DET ER AMAZING NAM NAM GI MEG”. Virkelig..? Det er som om folk har fått for seg at dette er en greie å ha ekstremt sterke meninger om. Kan det være så viktig? Enten liker du det eller så liker du det ikke, må det ropes om som om det var en politisk kampsak? Plukk det av om det er et problem. 

5. Å begynne å se på friends er kanskje det dummeste jeg har gjort. Ikke at det ikke er koselig, men.. Jeg blir så dratt inn i serier med en gang jeg starter, og denne gir meg liksom ikke noe. Det er ikke slik at jeg ser en episode friends og så har jeg noe å diskutere med folk etterpå. Jeg trenger kanskje litt mer hodebry. Så om noen har tips på serier eller dokumentarer som fucker opp i eksistensen på en god måte, gi meg tips. Jeg trenger litt påfyll av sånt.

6. Nå har jeg skrevet flere meldinger og ringt til Stine Mari fordi jeg kjeder meg sånn. Jeg håper hun kommer tilbake til meg snart. Jeg trenger selskap. DEEER tok hun telefonen men hun kunne ikke henge. Vel vel! Ensomheten ass. 

 

78 kommentarer
    1. Har du sett Six Feet Under 😊
      Tror du vil like den! Mørk humor, sterke skildringer og tankevekkende tema.

    2. Scandal gjorde mye med hvordan jeg tenker over politikk og strategier i media – i tillegg til at det er spenning og ren underholdning ☺️

    3. Forstår ikke hvordan du ikke elsker friends :p Det er min all time favoritt, sikkert sett hver episode 10 ganger. Men den skal jo ikke gi deg annet enn latter da.
      Hvis du vil se serier som får deg til hodebry så vil jeg anbefale pretty little liars. Da kommer du til å klø deg i hodet selv etter du har sett siste episode. Har sett du ber folk ikke anbefale deg den, men jeg tror du vil elske den hvis du bare ser et par episoder.
      På et dypere plan kan du jo se mindhunter. En serie som tar for seg kriminologisk tenking.

    4. Anonym: Jo altså jeg elsker det! Men er kanskje ikke det jeg “trenger” nå, om du skjønner 🙂 Mindhunter elsker pappa så det vil jeg sjekke ut.

      Pretty Little Liars likte jeg dessverre ikke.. Kanskje fordi jeg har lest boken.

    5. kjenner meg såå igjen i det du skriver.er bare de som har opplevd å være ensom og å virkelig ha det vanskelig som kan kjenne seg igjen. føler jeg kan se det på folk om de har vært utsatt for slikt for de har en spesiell ånd(?) over seg eller hva jeg skal kalle det. jeg går også fra å ha det bra å tro at jeg er verdens sterkeste som har opplevd slikt, til å rakne helt å kjenne på usikkerheten snike seg bak meg på mørke kvelder. har til og med latt være å fortalt mine “nye” venner om denne tiden av livet mitt for det er så mange fordommer og stereotypiske tanker rundt det å være “mobbeoffer”. prøver å tenke på at jeg har det mye bedre nå med venner og kjæreste, men akkurat som deg sliter jeg innimellom når usikkerheten kommer snikende tilbake. tusen takk for at du setter lys på oss som sitter igjen og har klart oss fint også! Føler media bare skriver om de som har det helt utrolig vanskelig etter mobbing med selvmordsforsøk o.l men glemmer oss andre. for jeg tror absolutt alle som har opplevd slik har usynlige eller synlige arr. vet ikke helt hva poenget med kommentaren her var men vil bare si at det er så digg å kunne gå inn å lese at jeg ikke er alene om å kjenne på den usikkerheten, tankegangen og følelsene som dukker opp fra tid til annen.

    6. Savner mer ?amatør? bilder på bloggen jeg! Typ slefies i speilet eller mobilbilder.. Trenger ikke alltid være så proft:) Sikkert bare jeg som synes det da! Veldig bra innlegg.

    7. Outlander var en fin serie. Ble hektet etter episode 3, måtte komme litt inn i den først.
      Kjenner meg også igjen ang. Traumer. Man har jo blitt mer reflektert rundt ting og kan sette seg litt mer inn i hvordan andre kan ha det. Men det er en bakside som er tung å bære, som påvirker følelseslivet og hvordan man reagerer på ting. Man blir på en måte mye mer sårbar, det er det ikke alle som forstår. Så forstår når du sier at du skulle vært det foruten.
      Du er ei nydelig jente som er flink til å sette ord på dine følelser, syns det er en styrke!
      Klem <3

    8. Kjenner meg så igjen når det gjelder det å kjøre bil. Jeg kan fint bare kjøre meg en tur, uten mål og mening. Det er så herlig 🙂 Liker at du er så åpen om at ting ikke er på en rosa sky hele tiden!
      Stor klem fra ei på 31 som har hatt angst og depresjoner i 24 år.. Still going strong 💪

    9. Hei 🙂 Sjekk ut psykiateren (the alienist) på netflix 🙂 den likte eg godt! Ellers kjem det nye episoder til serien 13 reasons why 18. mai
      Klem 🙂

    10. Har du sett «The end of the fucking world» på Netflix? Jeg (44 år) så alle episodene i en fei, den satt i meg lenge. Jeg «tvang» sønnene på 21 og 23 og se den også. 😊de synes den var bra!

    11. <3<3<3
      Ikke serietips, men et boktips: Submarino av Jonas T. Bengtsson. Den gjorde inntrykk! Godt skrevet, tror du hadde likt den så jeg håper du tar deg tid til å sjekke den ut :-)
      Klem!

    12. The handmaids tale, killing eve og vikings er mine topp tre på hbo 🙂 ellers vil jeg anbefale deg Split hvis du vil se psykologisk triller.

    13. Serien Hannibal er vanvittig kul, men mørk. Tror sjangeren er psykologisk horror thriller (måtte ha broren min på overnatting etter at jeg så den) 😅 Ellers liker jeg Sherlock, som er både spennende og morsom 👌 Har vært på friends-kjøret selv, vet hva du mener. Selv leser jeg bare bøker for tiden, så jeg kjenner til behovet for litt mer hodebry, også knyttet til underholdningssfæren 😄

    14. Helt enig i det du sier i det første punktet (og resten)- jeg har blitt frelst av podcaster i det siste, og vil anbefale deg å høre «hun vs. han» og spesielt episoden «kvinner er mer irrasjonelle enn menn»! De første 10 minuttene beskriver meg på en prikk- kanskje du også kjenner deg igjen i noe? 🙂
      Klem

    15. Jeg vil bare si at jeg tror virkelig de fleste ekte, empatiske og genuine menneskene har opplevd masse dritt om gjør dem så gode.
      Men.. det handler vel om å kunne reflektere over seg selv (noe det virker som du er veldig flink til) og ikke gjøre de vondene tingene man har opplevd til en diger del av deg.
      En venninne av meg har opplevd gruppevoldtekt og hadde også en voldelig kjæreste noen år etter at det skjedde..
      Jeg ble mobba i 8 klasse og hadde egentlig ingen genuine venner i 8-10 og heller ikke 1 vgs. Jeg har klart å på en måte tilgi de som var dritt mot meg. Fordi man kommer ingen vei med å ha vonde følelser om noen hele livet. Å bære nag hjelper deg ikke i det hele tatt. Jeg var så sinnsykt alene jeg lenge. Jeg har vært så mye alene i livet at jeg har lært meg å bli glad i mitt eget selskap. Jeg er også dårlig på å få ordentlige gode venner. Jeg prøvde så hardt med det i mange år og til slutt så kjente jeg at det er så slitsomt å gi masse av deg selv også etter en stund så merker man at vedkommende ikke gjør det samme. Jeg bryr meg ordentlig om folk jeg. Virkelig.
      Men 80% av mennesker er ikke sånn. Jeg har en venninne som jeg kjenner jeg er så lei av. Når hun skal avlyse og aldri faktisk prioritere meg. Når hun sier masse hyggelig om meg og sier at hun savner meg. Jeg gidder ikke lenger å engasjere meg i venners liv – når de ikke kunne brydd seg en dritt om jeg blir trist av at man avlyser hele tida..
      Sorry men sånne mennesker gjør bare at jeg mister håpet på gode mennesker her i verden.
      Jeg blir stressa av å tenke på at de fleste bryr seg bare om seg selv.
      Jeg er også en person som ikke er veldig sprudlende og morsom (noe jeg synes du er, via tvserien din) og jeg kan være negativ iblandt. Men.. jeg føler aldri at jeg er god nok.
      Men poenget mitt er vel at.. opplevelsene mine gjør at jeg føler mer med folk. Og jeg faktisk genuint bryr meg. Men fordi jeg ikke er så morsom og sprudlende så får jeg sjeldent det samme tilbake. Folk gidder ikke å engasjere seg i folk som ikke er interessante..
      Jaja.. det var bare noen tanker.
      Jeg liker veldig godt at du deler personlige refleksjoner❤

    16. Jeg vil anbefale deg å se Shameless! Her er det mye underholdning og hodebry.
      Serien fikk meg til å virkelig tenke over hvordan jeg dømmer handlingene til mennesker som jeg ikke kjenner. Da jeg så serien tenkte jeg ofte over hva jeg ville tenkt om jeg hadde lest i avisa at en person hadde gjort det som karakterene i serien gjør. Jeg ville nok dømt dem skikkelig, og tenkt at de var fæle mennesker. Men fordi vi allerede er så godt kjent med karakterne i serien synes jeg så utrolig ofte synd på dem og bare håper at alt skal ordne seg for dem.
      Serien har fått meg til å virkelig reflerektere over hvor priviligert jeg er, og egentlig gjort meg til en bedre person ettersom jeg tenker meg om en ekstra gang før jeg dømmer andre.

    17. Anbefaler Dirk agently?s Holistic Detective Agency! Ligger på netflix. Den er kjempemorsom, litt rar og veldig kul. Den gir et såpass finurlig mindfuck at den virkelig bør sjekkes ut 🙂

    18. “Det finnes mange kule, smarte mennesker som bare har hatt det fint.” Gjør det?Jeg har aldri møtt noen. Har du noen eks på en slik person?

    19. Olive Kitterigde!! Den må du faktisk se! En miniserie på HBO. En sær, menneskelig serie. Handler om Olive sitt liv i ulike faser. Ingen forstår seg på henne. Hun blir undervurdert av majoriteten, og intelligensen har gjort henne deprimert. Hun er kanskje streng og veldig lite overfladisk/sympatisk, men er likevel 100% rettferdig/empatisk.
      Har veldig sansen for filmene til Harmoni Korine (ja, det er han som har regissert spring breakers, som egentlig ikke er _så_ ille som alle skal ha det til). Han lager minimalistiske, rå/nærgående, kanskje litt for realistiske filmer om mennesker på skråplanet av samfunnet/”tabubelagte” miljøer. Av han liker jeg i hvert fall best filmene Julien Donkey-Boy (<3) og Gummo. Vet at du liker filmen Requiem For a Dream, av andre psykologiske thrillere som går i dybden på menneskehjernen så anbefaler jeg Donnie Darko, Fightclub, Mr Nobody og Trainspotting.
      <3<333

    20. Dette traff meg så utrolig dypt. At du kan sette ordene på det så bra. «What doesn?t kill you, makes you stronger» Jeg har sagt det til meg selv hele livet, og prøver å fortelle til meg selv at det er all den dritten jeg har opplevd som gjør meg til den jeg er i dag. Men vet du hva, jeg skulle også gjerne vært foruten. Sårene gror de, men arrene vil alltid være der. Den bagasjen blir aldri borte. Om det så har gjort deg og meg sterkere, så er det faen ingen som har godt av det. Takk for at du satte ord på dette! <3 av en eller annen grunn var dette litt lettende å lese.

    21. Prøv Top of the lake, den ligger på Sumo. Kanskje litt treg i første episode men gi den en sjanse. Tror det er en serie som passer deg 🙂

    22. Hei! Jeg så her om dagen en dokumentar på tv2 tror jeg. Den heter selvmords turisten eller noe i den duren. Handler om en mann som har fått diagnosen ALS og ikke vil lide en smertefull død så han drar til sveits for å få aktiv dødshjelp mens han fortsatt kan snakke/drikke spise osv veldig spennende å se den. Er også et annet gammelt ektepar som ønsker å dø sammen fordi hvis den ene dør vil ikke den andre fortsette, så de undersøker mulighetene.

    23. Vil anbefale “The OA”, satt og tenkte “wtf” hele tiden… Men måtte følge med. Faktisk utrooolig bra. Ellers ser jeg på “the 100”, som jeg selv synes er helt rå! Men den gir ikke muligens det største hodebryet. Like vel spennende å “se verden etter den har gått under”, selv om det ikke er ekte så klart hehe

    24. glemte å si at begge ligger på netflix. The OA har bare en sesong? Men den er verdt å se. The 100 har 3 🙂 Har sett alle og klarer nesten ikke vente til nr 4

    25. Ser at flere har kommentert det, men jeg kommenterer det igjen: The handmaids tale på Hbo!
      En virkelig tankevekker på hvor fort ting kan snu om samfunnet lar skikkelser med makt gjøre som de vil.

    26. Big little lies på Hbo vil du like om du ikke allerede har sett det?. Elska den. Venter på sesont 2.

    27. Hvis du liker mørke serier som gir hodebry og adrenalin vil jeg absolutt gå for dexter og hannibal. Også har man jo girls som setter livet veldig på spissen.

    28. Anbefaler virkelig The Confession Tapes, en dokumentarserie på netflix! Er 7 episoder om mennesker som har blitt dømt skyldige for helt syke kriminalsaker, og som egentlig er uskyldige. Utrolig spennende, og kjente jeg ble sykt provosert av hvordan rettssystemet i USA fungerer. Synd det ikke var flere episoder haha:(

    29. Har du noen gang slått opp med en kjæreste og angret? Hvordan klarte du å få han tilbake isåfall? Slo opp med eksen for å «prove a point»(lesson learned, dette er ikke en god måte å gjøre på mtp backfire…), men det fikk lenger enn jeg mente, og nå vil jeg ha han tilbake… 🙁

    30. Sier som flere andre over meg; Se The Handmaid’s Tale!! Hvis du ønsker hodebry og mer intellektuelt innhold er denne perfekt.

    31. Hvordan kombinerer du å kjøre masse omveier og sånt, med å prøve å være miljøvennlig? … El-bil? Skjønner at «man kan ikke gjøre alt», «jeg er bare menneske» osv. Men å gjøre en så enkel endring burde være tatt for gitt

    32. Hvordan kunne du bli sammen med Kasper som var med på å mobbe deg på VGs? Det var en veldig vond tid for deg, så skjønner liksom ikke helt det når du har skrevet så mye om det i boka di.

    33. Om ikke du har sett disse allerede anbefaler jeg serien GIRLS om du vil ha noe lett og morsomt. Den er fantastisk. The Knick og Sopranos helt vilt bra gjennomførte serier! Bør sjekkes ut dersom du ikke har gjort det.

    34. Jeg har inntrykk av at du også fasinerer deg over mangt og mye, derfor skal jeg komme med et rart tips! Jeg får med jevne mellomrom «hangups» på forskjellige temaer, alt fra lysfenomenene i Hessdalen til konspirasjonsteorier om area 51.. Mitt tips er å lese om eller hvis du finner, se dokumentarer om barn som angeivelig har minner fra tidligere liv! Utrolig spennende tema, som får meg til å stille spørsmål ved hele død-konseptet. Prøv gjerne dokumentaren «The boy who lived» eller søk på Jenny Cockell. Prøver å finne dokumentaren om sistnevnte nå.. Utrolig mange rare historier om dette «fenomenet», små barn som har mareritt fra å ha levd i krigen, barn som kan et fremmed språk fra de er bitte små, barn som tegner og forteller detaljert om minner fra et annet liv osv. Høres litt loco ut, men åå så spennende når man dykker litt ned i det. Dette er faktisk noe forskere ved universitetet i Virginia har forsket på i flere tiår, de har intervjuet over 2500 barn med slike minner!

    35. Å kjøre bil i all stillhet e faktisk rett å slett fantastisk! Æ e gjerne med å kjøre tur en dag, bære førr å synge som noen galninga å snakke skjit å ingen ting 🙌 Når du e heime, så bor vi jo trossalt ikje så langt unna kværandre (æ bor i Kas…..) 😊

    36. Ida: Nei Kasper var aldri frekk mot meg på videregående, derimot var han vel i gjeng med mange som var det.. Og det synes jeg noen ganger er vondt å tenke på. Men folk forandrer seg, og en ting jeg prøvde å få med i boken (vet ikke helt om jeg lykkes) er at alle har grunner til å handle slik som de gjør (ref scenen med Mette f.eks, om det ringer noen bjeller). Men det går fint og alle forandrer seg, han er en så bra person.

    37. Anonym: Nei det har jeg ikke gjort, men om jeg skal prøve å komme med et råd så er det at du må være ærlig med eksen din – sånn 100% ærlig, si hvorfor du gjorde det, men at du angrer.. Skjønner det er vanskelig men det eneste du kan sikre deg inn på er total ærlighet, tror jeg.. lykke til <3

    38. Hvis du ikke har sett black mirror er det en veldig tankevekkende serie. Noen episoder kan du kanskje føle deg litt skadet eller “traumatisert” av etterpå, da noen episoder er ganske ekstreme om jeg kan si det slik. Det er forskjellig handling og skuespillere i hver episode.
      Mr. Robot er en serie med en ekstremt fascinerende og spesiell hovedkarakter med blant annet personlighetsforstyrrelse og sosial angst, som også er hovedårsaken til at jeg valgte å fortsette å se serien. Den serien har flere plot twister som er ganske kult. Black Mirror kan du se på netflix, og mr. robot på viaplay eller hbo. Ønsker deg en god helg! <3

    39. Jeg har også sett både black mirror, Westworld og handsmaids tale og syns alle er gode, spennene seirer. Handsmaids tale gjør seg enda bedre som bok, der blir den ikke så melodramatisk som jeg syns serien har en tendens til å bli innimellom. Uansett, den serien som har fått meg til å tenke mest det siste året og som jeg digger er
      “better things” på HBO. Så morsomt og samtidig sårt om en suksessfull alenemor til tre jenter og deres hverdag. Sterke skuespillerprestasjoner og godt skrevet manus. Tar opp mange dagsaktuelle/ samfunnsrelaterte problemer på en ikke dramatisk måte. I tilleg er musikkbruken ikke til å klage på. Jeg gråt litt da siste episode var sett og håper det komme en 3. sesong.

    40. Liker veldig godt måten du skriver på 🙂 Kjenner meg igjen i mye av det. På godt og vondt.
      Har selv delt deler av min spesielle historie. Mye for min egen del men også i håp om å “hjelpe” andre.
      Ta gjerne en titt her: mariasvalastog.blogg.no
      Du finner store deler av det i April arkivet 🙂

    41. Ååå, har så masse bra serier å anbefale at jeg husker ikke alle i hodet nå! Og så ser jeg de fra så mange ulike tjenester så jeg skriver bare en liste nedenfor her 😄
      Netflix: Riverdale, The Rain, Stranger Things, Reign, Broadchurch, The fall, The killing, Tyrant
      Viaplay: Quantico, Nashville (hvis du liker bra musikk og drama liker du nok Nashville, er countrymusikkens svar på gossip girl)
      HBO Nordic: Vikings, The handmaids tale (begge disse seriene er så bra, ble helt frelst av Vikings og handmaids tale følger jeg fortsatt med på)
      Tv2 Sumo: Younger, The good doctor (hvis du liker grey?s så liker du nok denne også)
      Utenom alle som står her så er jeg også stor fan av skandinaviske krimserier som Beck, Wallander, Maria Wern, Gåsmamman, Arne Dahl, Dicte, Broen, Millennium trilogien…osv. Alle disse finner du litt overalt 😄 håper du finner noe som faller i smak!!

    42. The Rain og Papirhuset, The Rain er dansk og Papirhuset er spansk men helt sjukt spennende! The Rain får frem masse følelser og papirhuset er bare helt mindblown.

    43. Ser at ingen har anbefalt «altered Carbon» på Netflix! Denne var kjempe bra!
      Elsker også de seriene/filmene hvor man sitter igjen og tenker. De beste filmene er de jeg sitter å googler diverse temaer i ettertid. Verdensrommet, etikk, teknologi, psykologi osv. Westworld ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg