maten jeg hater

I dag skulle jeg lage meg frokost hos foreldrene mine, og da jeg skulte inn i kjøleskapet deres som er fullt av mat jeg ikke liker fikk jeg en tanke – jeg skal lage et innlegg om alt mat jeg ikke liker. Kanskje jeg finner en tvillingsjel der ute?

Jeg vil bare presisere at jeg spiser alt om jeg får det servert (utenom kjøtt). Noe av det mest irriterende jeg vet er folk som klager på alt de ikke liker, så her kommer altså en irriterende liste, haha..

Vannmelon. Hver gang jeg forteller noen at jeg ikke liker vannmelon blir de sånn “HÆÆÆ hva er du, en alien, er du helt syk i hodet?”, tydeligvis har folk veldig sterke meninger når det kommer til vannmelon. Men det smaker jo ingenting? Det smaker som råttent vann? 

Pære. Jeg synes pære har en ekkel, merkelig smak kombinert med den rareste konsistensen av alle frukter. Jeg liker heller ikke pæreyoghurt eller pærejuice.

Yoghurt med biter av frukt. Jeg liker altså kun “barneyoghurt” hvor man ikke kan skjønne at det faktisk er laget av frukt. De bitene er så ekle..

Tyttebær. Denne er kanskje litt mer “normal”. Jeg kjenner ikke så mye som liker tyttebær, bortsett fra pappa. Som elsker det. 

Lettmelk. Dette synes jeg også smaker litt.. Vann? Da jeg drakk melk var det faktisk helmelk jeg drakk mest av. Det gikk ned på høykant. 

Servelat, salami og skinke. ALDRI LIKT! Ikke engang da jeg spiste kjøtt. Det er noe ekkelt med spesielt skinke, der de ligger i den fuktige pakken sin lengst inn i kjøleskapet.. få det bort.

Tofu. Dette burde jeg kanskje like siden jeg er vegetarianer, men nope. Det finnes så mange gode erstatninger for kjøtt, så hva slags syke mennesker insisterer likevel på å spise tofu? 

Eggerøre. Jeg prøver og jeg prøver, men eggerøre er ekkelt uansett hvordan jeg vrir og vender på det. Derimot liker jeg omelett og kokt egg på brødskive. Ganske rart. 

Rosiner. Finnes det noe verre.. Det er søtt, klissete og jeg får frysninger bare jeg ser for meg en eske med rosin. 

Ingefær. Dette husket jeg ikke engang navnet på, så jeg måtte spørre Joakim:

Det er faen meg det ekleste jeg vet!!! Hver gang vi spiser sushi må jeg gi bort ingefæren min. Med glede! En gang jeg var helt sinnsykt fyllesyk stupte jeg mot kjøleskapet i håp om å finne brus jeg kunne drikke. Av alle fucka ting å ha i et kjøleskap hadde vi INGEFÆRBRUS som jeg helte nedpå og jeg blir kvalm bare jeg skriver dette. Jeg kastet opp med en gang.

Jeg setter en strek her før jeg fremstår som en kresen shitkid. Kanskje noen vil invitere meg på lunsj nå? Og ikke minst: hvilken mat HATER du? 

64 kommentarer
    1. Hahaha klarer heller ikke de klumpene med bær, føler at jeg sitter å spiser buser eller noe..! Skinke, rosiner og tyttebær liker ikke jeg heller xD

    2. Haha! Masse her jeg ikke liker også; yoghurt med biter, tyttebær, servelat/skinke osv, eggerøre (selvom jeg også liker andre former av egg), rosiner og… VANNMELON!! som jeg aldri har møtt noen andre som ikke liker, folk får jo helt sjokk når jeg sier at jeg ikke liker det.. Haha, aldri hørt om noe mer overvurdet, det er jo ikke litt godt engang!

    3. Jeg er vel en av dem som ikke er så veldig kresen når det kommer til mat. Spiser som sakt alt. Men det er fremdeles en ting jeg ikke liker å det er sild på boks som noen spiser med egg ekkelt! Makrell i tomat kan jeg ikke for dra, bare med tanke på lukten så blir jeg kvalm.

    4. Hater veldig lite ,men mislikeer eller event spiser ikkje
      Salami og sånne fete pølser alle skal ha på pizza..grostesk
      Makrell i tomat
      ALL SLAGS YOGURT -verste som fins
      Kesam, cottage cheese, surmelk, lettmelk etc
      Bruker fløte i mat -ikkje melk
      rømme kun i holiday dip 😀
      kkje veldig glad i laks
      syltetøy, sylteagurk, sylterøbeter-sylteagurk på burger eller ketchup ødelegger hele måltidet
      veldig sterke oster, eller blåmugg
      tomatsuppe-elsker tomater og i pasta etc,men suppe…..omg….grusomt
      oliven
      Nå avslutter eg 😀

    5. hehehe på nesten alle tenker jeg bare hææææ? Det er jo SÅ godt!
      Elsker vannmelon – kunne levd av det på sommeren. Jeg elsker et iskaldt glass lettmelk og tror ikke jeg kunne gått en uke uten eggerøre xD Skinke, servelat, rosiner og tyttebær er også noe jeg liker men ikke spiser mye av.
      Men takler heller ikke ingefær – små doser som krydder i mat, men den derre nye brusen med ingefær i eller ingegærøl bare takler jeg ikke xD
      Mat jeg virkelig hater er typ sånn hjerner, testikler og innvoller. æsj! Blir kvalm bare av å tenke på det.

    6. Av ting som er ganske vanlige å like, så hater jeg ketchup og peanøtter, peanøtter er faktisk det ekleste jeg vet. Ketchup har jeg aldri likt, spiser det ikke på pølse eller noe, men elsker tomat da 😍

    7. Først må jeg si meg enig i mange av punktene dine! Men den med vannmelon treffer meg mest, men jeg derimot liker ikke jordbær eller bringebær.. og folk skjønner ikke at det går ann! Haha! Har vurdert mange ganger å bare si at jeg ikke tåler det, er så sjukt lei av at folk skal poengtere det..
      Ha en fin dag!

    8. Haha vi er ganske like på det viset!! Jeg liker heller ikke rosiner, servelat/skinke, Lett-melk (melk generelt), er ikke spesielt fan av vannmelon/pærer, jeg liker heller ikke eggerøre noe godt (jeg prøver), men jeg liker omelett/kokt/stekt egg (?), og jeg liker i alle fall ikke Ingefærbrus! Haha

    9. Jeg greier ikke oliven, synes ikke at mais eller ananas er særlig godt. Liker ikke melk så godt heller, det har en ekkel ettersmak! Bruker det kun i kaffe, og som sjokkomelk. Men drikker likegjerne (eller heller) soyamelk med sjokolade. Ingefær liker jeg godt! Men det vi får ved siden av sushi, sylta ingefær.. nei usj

    10. Jeg liker det meste, men jeg tåler ikke verken lukt eller smak at pølse og potetstapp. Nå er jeg veggis, så pølse (veggispølse) for seg selv er ok, potetstapp for seg selv er ok – men sammen, neitakk.

    11. du har en utrolig bra blogg for tiden, minner meg om hvordan den var da du startet, litt kissies inspirert. Love it

    12. vi er nesten tvillingsjeler 😉 Jeg liker ikke vannmelon og har aldri likt det eller forstått meg på de som liker det, og alle syns jeg er superar. Yogurt med fruktbiter er ekkelt og jeg peller alltid vekk de bitene. Tofu liker jeg heller ikke, og rosiner er vondt som fy. Ikke spesielt glad i pære, lettmelk eller ingefær heller. Så du er ikke alene! haha

    13. Endelig er det fler enn meg der ute! Jeg liker ikke vannmelon! Ja, jeg kan spise det og det er ok. Men da liker jeg honningmelon bedre.. Men da går jeg heller for annen type frukt og grønnsaker 😀 Mye enklere enn å ha en hel melon som tar opp halve plassen i kjøleskapet!
      Og haater rosiner! Blææ! Litt samme følelsen som den ene gangen jeg puttet en busemann i munn da jeg var liten… det gjorde jeg aldri igjen! Rosin er nesten samme kosistens som busemann! Æsj!

    14. Kathrine: Haha! Faktisk liker jeg INGEN meloner, men vannmelon er den jeg liker minst.. Men kanskje det er noe man vender seg til?

      Og ja enig, det er forferdelig.

    15. Åhh kan ikke fordra sopp!! Etter pappa tvang i meg soppstuing når jeg var yngre. Konsistensen er helt forjævlig, skikkelig bløtt og mykt🤢 Liker heller ikke ruccola og sånne tørre krutonger, fysj!

    16. Det å ikke like frukt- og bærklumper i yoghurt har jeg aldri hørt at noen andre enn meg ikke liker!! Det er så forferdelig, jeg spiser mye heller safariyoghurt, haha..
      Liker heller ikke sjømat (i det hele tatt) eller tomat (jeg prøver for harde livet, men jeg klarer det bare ikke).

    17. Enig! Ingefær er sterkt og ekkelt og FYSJ AV MEG, hahah. Hver gang jeg er forkjølet foreslår folk «TA DEG INGEFÆR A?». But no. Ikke en gang om jeg hadde ligget for døden. Æsj altsåå ^^

    18. Rosiner er disgusting😂 Ungen min elsker det, og jeg kjøper til henne, men jeg orker nesten ikke synet.
      Liker ikke ingefær til sushi heller, men elsker ingefærøl. Ingefær er faktisk bra mot kvalme, og da jeg gikk gravid spydde jeg hele tiden. Så ble ingefærbrus redningen. Yoghurt med klumper liker ikke jeg heller, likte den med kokos fra Tine bare.

    19. Koriander er det aller verste jeg vet, det smaker såpe!
      Ellers er jeg ikke spesielt begeistret for erter og mais.

    20. Jeg er jo helt latterlig kresen og pysete på mat, så myyye jeg ikke spiser!! Spiser ingenting fra havet eller himmelen feks. Eller grønnsaker nesten. Osvosv.. enig med deg i mye, KLARER ikke yougert (eller juice forsåvidt) med klumper, hater pære, tofu har jeg aldri smakt for virker bare..ekkelt? Hva er det liksom haha? Men virker sykt effektivt og smart når man skal kutte ned på animalsk. Har også begynt å syntes kokt skinke feks er sykt ekkelt. ELSKER spekeskinke og kan spise skinke på pizza, men ikke noe annet enn det ass. Haha jeg er umulig når det gjelder mat.

    21. Hihi må le litt for vannmelon liker jeg kjempegodt:) men rosiner, ingefær, koriander, noen typer fisk,enkelte typer kjøtt, melk, selleri, skjell, reker, scampi, yoghurt me fruktbiter i, svisker, dadler, fiken, frityrstekt mat, raspeballer (komler)- ja, lista er lang :p har foresten sendt deg en melding på Instagram med et spørsmål 🙂

    22. Vi er to om vannmelonen 😂 alle påstår at det er så godt og jeg bare nei..
      Men sursild er nok hakket verre… uff nei la oss snakke om det vi liker 😂❤

    23. enig med det meste du skriver her, jeg liker derimot skinke, servelat, vannmelon og pære. Noe annet jeg absolutt ikke takler er løk (alle typer utenom hvitløk), sopp og mais.. disse tre tingene, som jeg misliker mest, er samboer sine favoritter, så et lite dilemma blir det av og til når det er tid for matlaging :p Ha en fin helg!

    24. Jeg er egentlig ikke en så kresen person, men merker at når man skal tenke over ting man ikke liker, så blir det jo en god del likevel. F.eks ANANAS – det er det verste jeg vet! Og blir oppriktig irritert på folk som mener man kan plukke den av pizzaen… det flyter jo av ekkel ananassaus med smak der da – mmm så god pizza… not.
      Ellers liker jeg ikke oliven, oster som stinker (eller blåmuggost), chili (eller annet sterkt krydder), hjemmelagd brunsaus, melk, lutefisk. Men det jeg får aller mest reaksjoner på er at jeg er sær på drikker… jeg føler meg ikke sær der! Men jeg er visstnok kjemperar i andres øyne fordi jeg ikke liker kaffe, te, øl eller vin. Jeg er ikke veldig glad i saft eller juice heller. Men VANN er det beste jeg vet ♥ Drikker det til så og si alt. Beste tørstedrikken også. Og på fest elsker jeg rusbrus og drinker med vodka.

    25. Ekleste som finnes: cottage cheese, kokt rosenkål og brokkoli (liker ukokt brokkoli da), tofu, rosiner, tørket banan, sauekjøtt

    26. Tofu, rosiner, kokosflak, søt myk ost (f.eks myk ost med ananassmak), pumpkin spice latte, innvoller av fisk. Er heller ikke glad i fiskegrateng, det er så grapsete…

    27. Haha!! Älsk på det här inlägget!!
      Hatar det mesta av det du skrev men älskar servelat!! Gah!! Kneip og servelat! Love!!! Men allt som smakar tjockt går fetbort!! Som kesam, helmelk, yoghurt och det mesta i såsväg!! Såsen skall dessutom Alltid vara bredvid maten. Inte på! Urk!! Äter bara barnamatsgröt och gärna barnmatsburkar. Som nu när hela hjärnan krånglar och jag typ inte kan tugga utan att kräkas är 8mnds barnmat bra. Utan bitar! Och skummamelk er best 😉
      //svorsk I Sverige

    28. VANNMELON!!! Hater det… og sopp 😵
      Biter i yoghurt, drikker heller aldri melk, hater ingefær, tofu, skinke, pære og grovt brød med masse korn, liker KUN eggerøre om den er laget i ovnen eller kjele 😂🤢

    29. Veldig enig i mye du skriver.. haha, men skal love deg jeg er hakket mer kresen enn deg!
      En liten liste:
      Pølse, sushi, brunost, rosiner, salami, servelat, salat, grønnsaker (Liker gulrot, blomkål og brokkoli), dressinger (liker kun hvitløk/bearnaise), lakris, kaffe, tyggis som ikke er for barn (spiser altså ikke sånn sterk tyggis), klarer ikke taco og HATER melk. Såå tror nok du kan trøste deg med at du absolutt ikke er noen kresen shitkid!

    30. Haha, artig innlegg. Jeg selv er veldig kresen, men jeg er veldig glad i ingefær da! 😂 klumper er jeg ikke fan av i noe som helst, synes det er så ekkelt (så med tacosaus må jeg sile ut det lille som ikke er klumper, hehe)
      Elsker vannmelon, men ikke ting med vannmelonsmak som i drikke, tyggis osv. 😅

    31. Kunne virkelig ønske du sluttet å kalle deg noe du ikke er! Spiser du fisk er du IKKE vegetarianer. Om du har et så sterkt behov for en tittel på deg selv, bør du kunne leve opp til det også. Fisk er dyr, hvor vanskelig kan det være å forstå det?
      For all del, det er flott at du gjør en innsats. Ikke alle er veganere. Alt er bedre enn ingenting, det er bare så misvisende når mange til slutt går rundt å kaller seg vegetarianere når de spiser fisk (og til og med kjøtt en gang i blant).

    32. Yoghurt med bita av frukt!æsj! Klare ikkje ete tomat pga merkelig konsistens, men lika ketchup? Haha. Klare ikkje ete ananas fra boks, men elska «fersk»(?) ananas frukt! Sjølv om eg blir sår i munnen:(:(
      Enig med tyttebær og rosine, fins ikkje noke verre enn rosiner. Og sylteagurk.

    33. Så utrolig morsom liste og innlegg.
      På en måte forstår jeg at du ikke liker de tingene på listen din. Mye med konsistens der..
      Jeg klarer ikke konsistensen på bønner og rosiner. Halsen vrenger seg. Ikke så begeistret for tørket frukt. Måtte kjempe lenge med rosenkål, men vi ble venner. Ellers spiser jeg stort sett alt utenom invollmat, blodpudding o.l.

    34. må bare kommentere det, siden jeg så noen lenger ned kommentere at de hater korriander! korriander er sykt spesielt, fordi urten er sånn at vi enten oppfatter den som digg eller ekkel, pga noe med genene våre osv. så mens noen (inkl meg) ELSKER korriander, synes andre bare det smaker såpe! jeg synes det ER SÅ FASCINERENDE!

    35. Ut ifra denne listen så er det kun tyttebær og ingefær jeg ikke liker, liker ikke sushi heller da :p Tofu kan jeg ikke si noe om, siden jeg aldri har smakt det. Liker heller ikke tomat eller sylteagurk. Ikke største fan?en av majones, går greit i små mengder. Jeg er litt kresen i matveien, haha. Og ja, sjampinjong liker jeg heller ikke!

    36. Gøy og kreativt innlegg! Av alt jeg har smakt, så er det kun tre ting jeg kommer på som jeg absolutt ikke orker å spise: sylteagurk, sennep og kaviar.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg