alt jeg har å si

Reklame | annonselenker Nelly

Hei dere! Jeg hadde egentlig tenkt å komme med oppdatering tidligere, men jeg er hjemme hos foreldrene mine og de har – jeg kødder ikke litt engang – verdens tregeste nett. At det er mulig i Norge forstår jeg ikke, da jeg var i Senegal i 2014 hadde jeg bedre internett enn dette. Jeg hadde egentlig tenkt å bo hjemme helt til foreldrene mine kastet meg ut, men da jeg var 19 fant jeg ut at jeg ikke orket dårlig internett lengre. True story. Her kommer uansett litt diverse fra de siste dagene, bortsett fra skriving er dette hva som er verdt å melde.

Etter at jeg hadde vært på visning i går satte jeg kursen mot Aker Brygge hvor jeg møtte Anne-Sofie for litt lunsj. Hun skriver master for tiden, og jeg følte for å spandere noe digg på henne – det fortjener hun! På en måte er vi i samme båt, siden jeg skriver bok. Heldigvis brenner vi begge for det vi driver med. Jeg spiste økologisk brownies (hva nå enn det betyr?) + kaffe med soyamelk. Jeg orker ikke, det er så digg. 

Etter å ha spist gikk vi rundt i butikker. Jeg skulle egentlig se etter en gave, men det endte opp med at jeg kjøpte en vase. Til meg selv. Hehe. Hvorfor blir det alltid sånn? Jeg måtte minne meg selv på det “hvorfor er jeg egentlig på denne butikken” og WOPS, så hadde jeg dratt kortet. For min egen del.. 

Sånn ser vasen ut! Jeg tenker å ha røde roser i den, enkelt og greit. Kjøpt på Milla Boutique. Der har de så mye fint, jeg kan surre rundt der i en time og vil bare kjøpe alt. Egentlig burde man ikke gå inn der overhodet, man blir sugd inn i en sirkel som er vanskelig å bryte. Du går liksom ikke tilbake til Ikea med like gode følelser etterpå.. 

I dag dro jeg ut for å spise. Jeg tok bilder av både meg selv og maten ved bordet, som en blogger bør, men både jeg og maten så stygge ut. Så da ble det et bilde av meg på toalettet istedenfor. Vesken som åpenbart er fra Louis Vuitton kjøpte jeg brukt, og jeg elsker den.

Jeg og Kasper gikk litt rundt i nabolaget og snakket om følgende: hvordan det skal bli å eventuelt flytte, om vi kommer til å savne dette stedet, og hvilke “sannheter” vi ikke tror på. Mitt svar ble at jeg ikke tror på aliens selv om det er “bevis” for det, og han tror ikke på at 9/11 var slik det blir fremstilt (altså han holder med noen av konspirasjonsteoriene). Ganske interessant å snakke om! En annen sannhet jeg absolutt ikke tror på er at vi trenger melk for å få sterkt skjellet. Melk fra ku, altså.. Jeg utfordrer deg – spør deg selv, eller noen andre hvilke sannheter de nekter å tro på! 


Jakke HER – sko HER (jeg har hatt de siden 2014, et fantastisk kjøp), topp HER og skjørt HER

Det er mange som spør meg, både over sosiale medier men også i virkeligheten, om jeg og Kasper faktisk har et så fint forhold som det virker. Svaret er vel egentlig nei, vi har det bedre! Men det krever jobb, masse jobb. Kanskje aller mest med seg selv – jeg er i bunnen en sjalu og usikker person, det er noe som utelukkende har med meg selv å gjøre. Det må jeg jobbe med hele tiden, og vi har en åpen dialog om det. Han har så klart sine greier også. Men vi får det til å funke og hver eneste dag føler jeg vi bygger forholdet litt videre. Vi snakker masse om fremtiden samtidig som vi nyter det som er nå.. Jeg kan ikke si annet enn at jeg gleder meg!

Omsider kom jeg meg hjem til nord, men jeg måtte ta flyet på ettermiddag istedenfor tidlig morgen.. Grunnen? Jeg var fyllesyk, skikkelig også. Det var lenge siden sist! Jeg var først i middag, og så var det Gullruten-kveld hos Tinashe. Jeg burde dratt hjem å lagt meg etterpå, men jo mer man drikker, jo mindre tenker man logisk.. Så, jeg kom sent frem til Harstad og ble møtt av synet over, som er innkjørselen hos foreldrene mine. Litt av en kontrast med været, får man si! I Oslo var det jo godt over 20 grader, og jeg gikk i kjole.


Jeg og Charlie koser oss, som bare vi to kan. Dette er kanskje merkelig å si om en hund, men vår kjærlighet blir bare sterkere og sterkere. Jeg merker oppriktig at han blir mer glad i meg for hver dag som går, og mer avhengig av å få være nærme, kose å passe på meg. Det rører mammahjertet mitt. Enn så lenge er jo han mitt lille enebarn, elsker han!

Jeg fikk mange tips på bøker fra dere, og jeg ble så glad da det aller meste faktisk var gode bøker som jeg enten har lest, eller har tenkt til å lese. Dette er en av de jeg fikk anbefalt! Jeg har kun lest et par kapitler, men herregud for en bok. Jeg må lese flere klassikere.. 

Forresten, gode nyheter! Jeg var i banken tidligere, og fikk godkjent lån for å kjøpe ny leilighet / rekkehus uten å måtte selge den jeg allerede har. Om alt går i boks får jeg derfor snart en ny bolig, men kommer til å leie ut min egen. Ha det i bakhodet om noen trenger nytt sted å bo i høst, min kommer på leiemarkedet 🙂 

 

 

44 kommentarer
    1. Kjempefint innlegg! *-* Elsker når du skriver slike. Men jeg må bare uttrykke litt bekymring for deg, virker som du har gått mye ned i vekt i det siste. Hvordan har du det? Husker for et ca halvt år siden da du var så fornøyd med formene dine, så blir litt bekymret når du plutselig har gått mye ned i vekt. :/ Du ser allikevel bra ut, som alltid!

    2. Det er så synd at du sier du ikke tror melk gir et sterkt skjellet. Det er enighet i forskermiljøet at kalsium er viktig for skjelettet. Det er greit om du vil prioritere dyrs velstand først (virkelig, det er kult!) men du er rett og slett ignorant når du skriver slik.

    3. Liker når du skriver lange innlegg som dette. Dårlig nett sier du? På Trondenes har vi lynraskt nett 😋 jeg sitter på flyplass nå og tenkte på en idé til et blogginnlegg til deg… Flyplass historier! Har noe morsomt/rart skjedd på innsjekk?
      Hilsen rema 1000 Irene

    4. Hei! Jeg lurer på om du har noen tanker om hvorfor du ikke utviklet denne kjærligheten du har for Charlie til Rigmor? Tenker du ikke på henne som din hund lengre?
      Bare nysgjerrig. Jeg har selv hatt flere dyr jeg har utviklet ulike forhold til 🙂

    5. I skjelletet finnes det kalsium ,men vi trenger vit D og progesteron for å bygge benmasse. Benmasse KAN bygges hele livet også ved hjelp av trening.
      Hvis alle trengte melk fra kun til å ha skjelett ville det vært dumt for veldig mange. Allergikere, veganere osv
      Menneske er eneste pattedyret som bytter fra en pupp til en annen….sin mors til en event ku…ingen andre pattedyr gjør dette….
      Ikkje engang katter skal ha melk selvom mange tror det.
      Kul samtale om sannheter dere ikkje tror på 😉

    6. Melk. Asså nordmenn er på topp i verden når det gjelder å drikke melk, men vi har også veldig mange mennesker her i landet som er rammet av beinskjørhet. Tror ikke at det er tilfeldig, og jeg tror vi kan få i oss kalsium fra andre næringskilder, yess🙌

    7. Haha nå fikk jeg lyst til å flytte til Oslo bare for å leie leiligheten din. Den er så sjuukt fin, eeeeeelsker bokhylla og det svarte kjøkkenet og soverommet<33333

    8. Det hørtes ut som om en helt annet person som skrev dette! Det var liksom ikke helt deg. Ikke at det er no eproblem. Bare nevnte 🙂 ellers er det bare noe med meg.

    9. Må hive meg på dette temaet med melk, så glad du ikke tror på den “sannheten”😉
      Sykt hvordan propaganda fra norske meieriprodusenter og den norske stat har skapt en “sannhet” om at vi må ha melk for å vokse oss store og sterke. Ja vi trenger kalsium, og ja det er mye kalsium i kumelk. MEN, næring fra animalske produkter taes opp på en helt annen måte enn næring fra planteriket, og nyere forskning viser til og med at kumelk og andre meieriprodukter har motsatt effekt på det menneskelige skjelettet. Som det nevnes over her i kommentarfeltet, steder i verden der man konsumerer mest meieriprodukter (slik som Norge) er også der flest rammes av benskjørhet…

    10. Kan du lage et innlegg om prosessen med tannregulering og kjeveoperasjon? Med før og etterbilder 🙂

    11. Jeg kan tenke meg at “økologisk brownies” betyr bare at ingrediensene er rene, økologiske produkter. Som f.eks. mel fra Mylna i Volda hvor de fokuserer på hvordan melet produseres, og egg fra høner som får økologisk mat, dersom det er egg i den da 🙂

    12. Hei!
      For et spennende tema du tar opp her.
      Helt enig ang.melk! En tannlege jeg gikk til for over 15år siden gjorde at jeg å ble skeptisk til melk.. Han sa nemlig det at han syns det er rart at kvinner i Norge drikker veldig mye mer melk enn resten av verden, men samtidig er det her vi å størst andel kvinner med benskjørhet… Og det er jeg helt enig i! For hvordan kan vi få benskjørhet av noe som skal gjøre benmassen sterkere?!?
      Det er en del “sannheter” i samfunnet jeg ikke tror på.. Og etter å ha sett The handmaid’s tale, så begynner jeg å lure på om alt det som skjer rundt i verden av terrorangrep og den såkalte snikislamiseringen, egentlig er noe kristne står bak for at fler skal begynne å tro/støtte de. Og at vi kan ende opp med en kristen konservativ verden, hvor vi kvinner kun blir brukt til å føde barn eller å ordne hjemme :S
      Ha en fin uke videre <3

    13. Ang. at nordmenn drikker mye melk men har mye benskjørhet.
      1) kroppen trenger magnesium og d-vitamin for å frakte til og ta opp kalsiumet fra melken. Nordmenn har mangel på s-vitamin siden vi bor langt nord. Derav tar uke kroppen opp tilstrekkelig med kalsium. En burde ta d-vitamintilskudd, være masse ut i sola og spise mer fet fisk for å ha bedre opptak. 🙂
      2) benskjørhet skjer når kroppen er for inaktiv. Man bør trimme minst 30 min om dagen og ellers ha e aktiv livsstil for å skape strekt skjellet. Nordmenn ER for inaktive.
      3) Norske kvinner bli eldre og eldre, relativt til andre steder i verden og benskjørhet er en sykdom som hovedsakelig rammer eldre kvinner.
      Dessuten: noe forskning viser at kroppen tar opp mest næring fra mat forfedrene spiste. Altså tar vi i Norge best opp næring fra animalske produktene og dårligere fra kun vegetarisk kosthold (i motsetning til steder der man tradisjonelt spiser vegetarisk)
      Grunnen til at mennesker trenger mer næring enn tidligere er at vi lever mye lenger, og må forebygge at kroppen bryter seg ned (mennesker døde tidligere i 20-årene)
      Kalsium ER viktig for å skape et sterkt skjelett- i samarbeid med andre faktorer.

    14. Elsker sånne hverdagslige, men hyggelige innlegg som dette. Blir oppriktig glad av å lese!!
      Masse lykke til med boligsøkinga, ser litt selv også, men mest sannsynlig med prisene i Oslo blir det leie på meg jaja

    15. Sett ut fra flere av kommentarene over så ser man hvor sterk slike såkalte sannheter står. Nei, man trenger ikke melk for å få et sterkt skjelett. Dette er noe meieriindustrien har fått oss til å tro. Man trenger kalsium, noe man (i tillegg til i kumelk) får i seg i mange planteprodukter, som for eksempel grønnkål, appelsin, brokkoli. Disse har derimot mange andre næringsstoffer i tillegg, noe kumelka ikke har. Melk innehar andre stoffer som derimot kan være hemmende for skjelettet: https://nutritionfacts.org/2017/01/31/why-is-milk-consumption-associated-with-more-bone-fractures/
      I tillegg så er melk morsmelk (altså, æsj), fører til økt risiko for overvekt, kreft, hormonelle sykdommer og krefttyper osvosv. Melk inneholder også puss.

    16. Ane: Tusen takk!!! Det er så hyggelig å høre.
      Åh, lykke til med bolig du også. Jeg er i samme situasjon, det er svindyrt, så jeg kommer til å kjøpe i utkanten av sentrum.

    17. EB: Det er både spennende å skummelt når man tenker over alt sånt. Men absolutt et spennende tema, som jeg er glad du har så mange refleksjoner rundt (om enn skumle). Dette gjorde meg gira på å se handmaids tale!

    18. Signe: Jeg tror det er fordi Rigmor var et “plaster på såret” da min første hund ble påkjørt.. Da endte jeg opp med å sammenligne de to, og savne min første “baby”. Rigmor kunne jo aldri bli henne, så jeg fikk aldri bli ordentlig glad i Rigmor for den hun var. Jeg er veldig glad i Rigmor også, men vi har aldri fått et nært bånd hvor hun er ekstra knyttet til meg for eksempel. Men den første hunden min, Bella, hadde jeg et ekstremt nært forhold til.

    19. Mennesker behøver så absolutt ikke melken fra kua som den produserer for kalven sin som skal bli flere hundre kilo tung – denne brystmelken er til et annet pattedyr , og det er faktisk litt sykt å tenke på at tradisjon og kultur fører dette videre fordi det bare er blitt vanlig. Vi drikker da ikke sauemelk eller hundemelk om vi hadde tilsatt D vitamin der også, for det hadde jo plutselig blitt ekkelt – ikke sant..? Mennesket behøver ikke annen brystmelk enn fra sin egen mor når man selv er barn. Jeg får i meg kalaium og D vitamin uten å drikke kalven sin melk. Det triste med hele denne tradisjonen er at kua blir gjort gravid av en bonde el vetrinær som må ta hånden sin inn i kua for at den skal bli befruktet(helt sykt) for kua må jo hatt barn for å få melk. Ergo vi tar melken, fra et barn. Vi er og vil aldri bli kalver, og den triste skjebnen til kua er nok for meg til å holde meg langt unna all meieriprodukter. Ja ost smaker godt men er det greit selv om kua tilbringer mesteparten(noen hele) livet sitt i en bås der hodet er lenket fast – blir befruktet av mennesket – for å fø et barn de elsker , som bare skal bli tatt fra deg fordi MENNESKET trenger melk? Faen for en verden vi lever i, mennesket trenger da for alt i verden ikke melk! Verden er så korrupt og syk. Det stakkars dyret blir omkring 4-6 år før de slaktes, og en lykkelig og fri ku blir ofte opp mot evt mer enn 20 år om de ikke blir behandlet som slaver for oss. Tine har skjønt at det er penger i dette – så la oss mishandle og ødlegge mest mulige liv – for ost og melk, for det er det vel verdt ..?

    20. Jeg bare orker ikke folk som er så lite interessert i å opplyse seg selv nok til å lese om melk, før de kommenterer at det MÅ man ha. Jeg mailet faktisk melk.no/opplysningskontoret for melk, for å høre hvorfor det står at melk er bra for tenner og skjelett. De svarte med å maile tilbake en side eller to fra en forskningsrapport. Da jeg googlet den fant jeg de resterende 106 sidene fra rapporten, som over hodet ikke pekte mot at melk bygger skjelett eller styrker tenner! SPYTT styrker tenner like mye, og det har vi jo allerede i munnen, så hva fader. Blir så paff av det hele.

    21. Boktips: “I morgen var jeg alltid en løve” av psykolog Arnhild Lauveng. Hun skriver rørende og utrolig godt om hennes opplevelse av å være syk med schizofreni, og hvordan hun ble møtt av psykiatrisk helsevesen i Norge. Den troner øverst på listen over mine favorittbøker, og er klart en bok ALLE som er interessert i psykiske problemstillinger burde lese. Klart anbefalelsesverdig! Ha en fin kveld videre <3 Hilsen psykologistudenten

    22. Hei! Usikker på om du har nevnt det i det siste, men skal du i nærmeste fremtid overta Charlie igjen? 🙂

    23. Du kan sikkert styrke s k j e l e t t e t ved å spise mye s k j e l l. Husk å finmale dem først 😀

    24. jeg vet man heller ikke må ha melk. veganer og lei den propagandaen som blir servert.
      jeg tror heller ikke på at 9/11 skjedde som USA sier det skjedde. for mye som skurrer.
      aliens? – JA! klart de finnes. de ser kanskje ikke ut som aliens som i filmer men det er klart det er liv på andre planeter! hvorfor bare her? nopes! og jeg dævver helt av slike spm for jeg lever ikke evig og kommer mest sannsylig aldri til å finne ut av det.
      jeg tror ikke at skolen som vi har den idag er den beste måten å tilegene seg kunnskap. mennesker er for forsjellige til å alle passe inn i den måten å lære på. det er viktig med kunnskap ja, men skolen der ens egen kreativitet, nyskjerrigehet og sunne tanker blir dekonstruert for å bygges opp på den “rette” måten å tenke på er jeg ikke enig i. det stemmer ikke.
      vaksiner; man er ikke en anti-vaxer bare fordi man er skeptisk. det betyr at man bare er skeptisk. når du får barn en gang kommer du mest sannsynlig, forhåpentligvis, bli forferdet over hvor mange vaksiner man skal sette i en liten kropp. og hvor mange fler-komponenter som finnes.
      det er ikke riktig at alt dette er helt safe, og at det aldri kan forekomme noen forferdlige utfall ved dette.
      visse vaksiner trenger vi, men ikke så mange, her kommer legemiddelindustrien inn.
      legemiddelindistrien: mye bra og mye dritt. medisiner for ALT.
      the list goes on!
      <3

    25. kristin: Jeg er enig med deg!! Det jeg mente var at jeg ikke tror på “aliens” slik de blir fremstilt i dokumentarer, for eksempel. Jeg ser heller for meg at det er skapninger vi ikke kan forstå. Kanskje de kommuniserer ved å flytte på tid? Kanskje de ikke kommuniserer men skifter form, frem og tilbake fra hverandre? Om de har andre naturlover enn oss, finnes det heller ingen grenser. Derimot tror jeg de er vanskelige for oss å oppdage, siden de er så ulike oss. Kanskje de allerede er her?

      Veldig interessant å høre tankene dine for øvrig! <3

    26. Det du skriver ang deg og Kasper kan jeg kjenne meg veldig igjen i. Mye annet du skriver også forsåvidt, men jeg har hele veien du har vært sammen med Kasper blitt så genuint glad for at du har det slik. Og at du setter ord på det ut i verden. Det er så og si likt som jeg har det med min samboer. Men jeg føler ofte folk bare ser rart på meg når jeg forteller om hvor utrolig bra vi fremdeles har det etter 3 år sammen. Men det er som du sier, det handler så ekstremt mye om kommunikasjon og det å være veldig bevisst og åpen om hvordan man er og hvordan man vil ha det sammen. For min del som en småsjalu og ekstremt usikker person så tok det meg veldig lang tid å innse at hvis jeg feks. reiser vekk en helg så kom ikke han til å være utro i vår seng (eller et annet sted). Men han har vært klar over mine kall det uvanlige (tror jeg) redsler hele veien og har vært snill nok til å hjelpe meg med å bli trygg og vise meg hvordan det skal være. Jeg føler meg ofte som en krevende person å være sammen med og at jeg har tatt stor plass i forholdet vårt, samtidig som jeg selvfølgelig er veldig opptatt av at han også skal ha det like bra med meg som jeg med han. Men det gjør vondt i samvittigheten når hverdagen til tider har vært mye preget av depresjon, angst og diverse fra min side. Men utrolig nok står han støtt ved siden av. Jeg hadde egentlig forventet at han skulle gått for lenge siden. For hvem kan vel orke dette? Nei huff dette ble langt. Men jeg er ihvertfall veldig glad for at dere to også har det så bra! Og at det finnes andre par som har det så bra! Hadde jeg ikke trivdes så ekstremt godt midt på løkka så hadde jeg nok ønsket meg din leilighet! Ha en super kveld videre! Og gratulerer med rekkehus! 🙂

    27. Benedicte skudde: Det er AKKURAT slik vi har det også. Som å lese mine egne ord. Man er ekstremt heldig som har en så god kjæreste som støtte, for nei det er nok ikke så lett for dem heller. Takk for at du deler, det setter jeg stor pris på. <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg