jeg blir obsessed av det

Reklame | annonselenker

Hei! Jeg sitter akkurat nå hjemme hos foreldrene til Fetisha, vi skal spise sammen i kveld. Det blir fint, jeg liker å treffe foreldrene til venner – da skjønner man litt mer av hvorfor de er som de er. Og Fetisha er jo GAL hehe, så kanskje man får forklart det nå. Siden jeg er her har jeg ikke fått svart på kommentarene deres enda, men jeg setter SÅ pris på de. Vit det. 😘 OMG har dere sett  amerikanske skam forresten? Jeg ble så skuffet.. Men kanskje det tar seg opp etterhvert, man har jo skyhøye forventninger etter det norske. 


Genser h&m / Bukse HER / sko HER (de er på 70%) / caps Glitter. 

Jeg ville egentlig tipse dere om et par podcaster jeg har blitt hekta på. Jeg synes det er utrolig interessant med brutale mord-historier, selv om de er forferdelige. Om dere enda ikke har gjort det, bør dere høre på svenske “En mørk historia – Arbogakvinnan” som jeg seriøst ble helt obsessed med, og nå leter jeg etter flere kriminalpodder. Ellers hører jeg på Oprah – Super Soul Conversations. Den er så bra!! Hør dem. 

Jeg kan fort bli alt for engasjert når jeg synes noe er interessant, jeg har ikke telling på hvor mange netter jeg har vært våken for å lese om f.eks havet, psykoser, narkotika, insekter eller verdensrommet, jeg kan sååå mye om disse tingene! Jeg elsker å lese på freak.no/forum, selv om man skal ta mye av det som står der med en klype salt.. Akkurat nå leser jeg faktisk en bok om insekter fordi jeg vil vite ALT som er å vite. Mange følgere har trodd at jeg har en sykdom fordi jeg er usosial og blir så engasjert i enkeltemner, men nope:p Er bare engasjert ass. 

Men ja, kanskje dere har noen tips på podcaster eller dokumentarer? Jeg elsker sånt! 

60 kommentarer
    1. Jeg synes Harm & Hegseth sin podcast er en av de beste, og Jentegarderoben 2.0! Ellers av krim-serier kan jeg anbefale 1. sesongen av Serial, hele jobben mitt gikk å pratet om den når den kom haha. Og P3 Dokumentär (svensk!) er veldig bra laget og dekker en rekke interessante begivenheter.

    2. Jeg syntes noen av de intervjuene K podcasten til Guri Solberg; bra damer er veldig bra! Særlig den episoden som handler om hun som har skrevet bok om hersketeknikker; Sigrid Sollund.

    3. Har du farget håret rosa?
      Kan du lage et innlegg med dine top podcaster? Å har du noen som handler om psykisk helse og anbefale?

    4. Jeg har flere jeg liker Sword & scale som handler om forsvinnger og mord fra virkeligheten. Missing Ricard Simmons som handler om en trenings guru som plutselig forsvant uten å ta farvel med vennene sine eller kundene som trente i studioet hans. Men nå prøver de å finne ut hvor han ble av.

    5. Du har siiiikkert hørt om den, men The Joe Rogan Experience er en fantastisk morsom, interessant og informativ pod. Men en konkret episode jeg tror du kommer til å like må være radiolabs «9 volt nirvana». Try it! 😀

    6. Haha, kjenner meg så igjen i det du skriver! Sitter på så mye sær kunnskap, fordi jeg har søtti oppe en hel natt og lest alt om feks mordere, eller medisiner de brukte på 1800 tallet.
      Et spm, har du en app du hører på podcastene dine?
      Klem

    7. Jeg likte veldig godt Serial sesong 1, ellers finnes det mye interessant på «Stuff you should know» og «Serial Killers». Og har du hørt kjærlighetspodden? Der gikk det opp noen lys for meg og de snakker så bra om mange utfordringer forhold, og om hvordan å møte hverandre på en bedre måte.

    8. Jeg er selv hekta på podcast og har det på øret fra morgen til kveld. Akkurat nå har jeg begynt å høre på Loveline with Amber Rose. Lettbeint lærdom om sex.
      Har fått med meg at du leser en del bøker også, så da MÅ jeg anbefale deg To Søstre av Åsne Seierstad. Handler om to jenter fra Bærum som drar til Syria for å leve under IS. Når jeg leste denne ble jeg både redd, provosert og nysgjerrig. Plutselig satt jeg å googlet i timevis. Er også en dokumentar av historien som ligger på sumo som heter Bare en Far. Man lærer MASSE av denne boken, samtidig som den ikke er tung og kjedelig, men heller gripende.

    9. Hei Sophie!
      Ville bare anbefale deg å ta en titt på “the last podcast on the left” hørt at den er sinnsykt bra, men utrolig grotesk. Til det punktet der folk ikke har klart å høre ferdig enkelte episoder (ta det med en klype salt, da sistnevnte var beskrivelsen jeg fant i et buzzfeed kommentarfelt). Har ikke startet på den selv enda fordi jeg ikke klarer ikke å ha noe uhørt så må høre ferdig konspirasjonspodden, som også er veldig morsom, tåpelig og spennende hvis du ikke har hørt på den enda! Sykt hvor mange rare ting folk tror på, men også mange gode teorier jeg lett kan hoppe på.

    10. Asberger er ikke en sykdom, men et syndrom. Se i speilet i øynene dine, har du to forskjellige størrelser på pupillene?

    11. Liker å høre på SinnSyn podcasten, den tar opp mange gode tema knyttet til psyken. To hvite menn er også spennende, og Konspirasjonspodden. Liker også godt Are og Odin 😊

    12. Serial som flere har nevnt, det finnes ingen bedre. Og når du evt har hørt den så kjør gjerne debatt her på bloggen 👍🏼 Ellers er det jo S-town, men den har du kanskje hørt allerede. Om du ikke har det er det absolutt en av de aller beste.

    13. My favorite murder! To damer som sitter og diskuterer forskjellige drapssaker. Ville gitt det litt tid om ikke første du hører på er innertier – de har maange spennende saker.

    14. P3 dokumentär! Den er også svensk, men har mange interesssante nyhetssaker/historier de fordyper seg i.

    15. Føler med deg! Jeg også kan sitte timesvis vist jeg finner noe interresant p lese om, og totalt glemme tid sted og alt fordi jeg blir så engasjert 😍😍😍

    16. «Fallet» – den mest opprivende og spennende podcasten jeg har hørt så langt. Svensk pod som tar for seg historien om 16 år gamle Samir som innrømmet drap på sin stemor, men som x antall år siden mener han ble utsatt for et justisiemord.
      Helt fantastisk!
      P3-dokumentär (svensk) har også mye kjempebra! Spesielt episodene om æresdrap er gode.
      Den første sesongen av Invisibilia er det mest magiske for meg. Har dessverre tapt seg senere, men sesong 1… ah, nesten så jeg er lei meg for at jeg allerede har hørt den 🙂

    17. Fine dere er!
      Den poden skal jeg sjekke ut, elsker slike ting selv. Har du hørt ubåtsak-poden? Eller “to hvite menn”? Handler om Kongosaken, jeg likte den ganske godt 🙂

    18. Blir i perioder sykt hekta på Radiolab og This American Life. Radiolab er på en måte populærvitenskapelig, men bredden på temaer de tar opp er stor! Sinnsykt bra produsert. This American Life er fantastisk. Det er et slags “story-telling”-konsept, med masse helt vanvittige (sanne) historier. Anbefaler å begynne med “best-of”-lista (eller bare plukke tilfeldig fra arkivet).

    19. Helene Drage har nettopp anbefalt sine podcast-favoritter, der hun spesielt liker krim/spenning. Har tenkt å sjekke dem ut selv.
      “CASEFILE ? Dette er en True Crime podcast med utrolig spennende saker. Det blir jo på en måte historiefortelling hvor de går gjennom den aktuelle saken, redegjør for etterforskningen, alibier, hendelsesforløp og lignende. Det finnes jo mange slike podcaster, men denne liker jeg spesielt godt pga stemmen til fortelleren og hvor levende personen gjør saken.
      HARM OG HEGSETH ? Denne tror jeg nok flere har hørt om? Podcasten med Vegard Harm og Morten Hegseth er et høydepunkt når det kommer ut hver fredag (ja, jeg tror det er fredag). Dette er vel den eneste podcasten hvor jeg faktisk sitter og ler høyt i bilen mens jeg hører på. Det er vel ikke så enkelt å forklare HVA den faktisk handler om, men det er vel mest prat rundt aktuelle hendelser innen underholdning, hverdagen deres og lignende. Begge er jo veldig karismatiske og morsomme karer så denne er verdt å sjekke ut.
      TALES ? En podcast som tar for seg hvordan de klassiske eventyrene EGENTLIG gikk for seg. Jeg seriøst elsker denne podcasten, de originale versjonene av eventyrene er så mye mørkere enn de versjonene vi kjenner til idag. Ofte ligger det så mye mer symbolikk bak mange av eventyrene som vi går helt glipp av i de moderne historiene, men samtidig passer nok ikke disse eventyrene like bra for barn. Det eneste som er kjedelig er at det kun kommer ny episode annenhver uke, men det er verdt å vente.
      SERIAL KILLERS ? Altså, jeg har tydeligvis en litt spesiell interesse i true crime, og en podcast som tar for seg ulike seriemordere er høyt opp på min liste. Serial Killers fra Parcast network er vel den absolutt beste. Her får du både bakgrunnen til morderne, presentert de ulike mordene og hvordan politiet jobber med å fange dem. De gjør utrolig god research og man får vite ting man kanskje ikke viste fra før, selv med de mest kjente.
      CONSPIRACY THEORIES ? Åh hvem elsker vel ikke konspirasjonsteorier? Vel, det gjør ihvertfall jeg! Denne podcasten tar for seg de mest kjente konspirasjonsteoriene og de ulike variantene av dem. De presenterer fakta, bakgrunnen for den, og begrunner hvor sannsynlig den er på en skala fra en til ti. Det er utrolig mange spennende teorier der ute, og noen har dem har faktisk noe for seg. Andre derimot, not so much.
      FEMALE CRIMINALS ? ELSKER denne podcasten. Ikke at man skal se opp til forbrytere, men samtidig så er det spennende å høre om kvinner innad i den kriminelle verden, deres bakgrunn og hva som fikk dem ditt. Foreløpig har det vært episoder om Little old lady killer og Cocaine Godmother. Det har ikke kommet så mange episoder enda, men de første episodene lovet veldig bra.
      CULTS ? Herregud, tørr jeg egentlig publisere denne lista? Haha, men joda siste podcast på listen er en podcast som tar for seg ulike kulter og deres aktiviteter. Det er da fokus på de farlige kultene, de som er destruktive og skaper trøbbel. Illuminati og dødsfallet til Kurt Cobain er to av episodene du kan høre nå. Akkurat nå hører jeg om Jonestown massacre, og den er vanskelig å legge fra seg.”

    20. Hei Sophie!
      Jeg vil anbefale podcasten Spøktimmen til deg.. Den er svensk og tar for seg enkelte emner som konspirasjonsteorier, havet, stalkere mv. Den er kjempespennende å lytte til!

    21. Anbefaler deg å sjekke ut Terence Mckenna på youtube og Joe Rogan. Neil Tyson og Richard Dawkins har også mye interessant å komme med. Alt fra narkotika til verdensrommet.

    22. Jeg hører relativt mye på podcaster, da jeg pendler mye. Føler derfor jeg er kvalifisert til å tipse om noen podder jeg liker godt 😉 Her kommer lista over mine podcastfavoritter:
      – Svartelista (absolutt favoritt!). Ekte historier om ulike seriemordere og grovhetene de gjorde, nye fortellinger for hver episode. “The Chicago Ripper Crew”-episoden er heeeelt sinnssyk!
      – Truecrimepodden. Fortellinger fra virkeligheten om mystiske drap og ulike teorier på hva som skjedde. Utrolig spennende!
      – Konspirasjonspodden. To karer med svært behagelige stemmer tar for seg ulike konspirasjonsteorier på en morsom måte. Hadde ingen interesse for konspirasjonsteorier før jeg hørte denne podden, nå kan jeg bli kjempefascinert!
      – Ubåtsaken. Dokumentar om Madsen/Kim Wallsaken. Veldig nyttig hvis man ønsker å sette seg mer inn i saken, hva som har hendt osv.
      – To hvite menn. Handler om Joshua French og Tjostolv Molands historie, fra før de reiste til Kongo og til nå. Veldig spennende, særlig hvis man ikke har satt seg inn i saken tidligere.
      – Uløst. Uløste forsvinningssaker fra Norge, blant annet Birgitte Tengssaken og saken om Therese Johannessen.
      – Hva er greia med? Underholdene og lærerikt, hvor to menn (som også har legeutdannelse) leser seg opp på et valgt tema og presenterer dette. Kan være alt fra Steinerskolen til Helvete.
      – Harm og Hegseth. Lett underholdning når man trenger å koble litt av. Snikksnakk om kjendiser, underholdningsbransjen, og deres egne liv.
      – Tusvik & Tønne. Litt i samme bane som Harm og Hegseth, men her dreier det seg hovedsakelig om deres egne liv og litt hva som har skjedd i nyhetsbildet den siste tiden. To gærne damer med en frekk snert på meningene sine.
      – Skitshowet. Annais og L0VE har laget podcast! Foreløpig kun en episode, men dette virker lovende.
      – Radioresepsjonen. To blad Sagen + Bjarte Tjøstheim snakker om alt mulig, og har mange gode spalter, som “Hva koster det?”, “Dilemmas” osv. Humorpod.
      Hører også på “Gåten i isdalen”, “Jørn, pappaen som forsvant”, og “Ekstrempodden”.

    23. hei Soph, så fin du var ❤️
      Kan du lage et innlegg om hvordan du ble kjent med vennene dine, blant annet Fetisha? Eller hvis du allerede har skrevet, hva heter innlegget? 🙂
      Fulgt bloggen din fra tid til tid og husker et lignende innlegg som du lagde om Harstad-venninnene, kjempe koselig å lese ❤️

    24. Åh jeg må bare tipse deg om dette hvis du er glad i krim/brutale mord/forsvinningssaker osv for det er nemlig jeg også hehe.. Bella fiori er en australsk youtuber som lager forsvinningsvideoer, mordvideoer osv og forteller om hele saken fra start til slutt – hu er en typisk “makeupguru” også men jeg lover deg innholdet på disse videoene er BRA!

    25. To hvite menn! Veldig spennende podcast om Joshua French og Moland, ble helt upsessed. Og ekstrempodden: Børge Ousland om møtet med isødet, isbjørner og dyret i seg selv. Handler om tilbake til naturen, mentaltrening og om hans reiser. 🙂

    26. hør podcastene: death in Ice Valley (om et drap i bergen), uløst, ubåtsaken, ubådsagen (dansk), up and vanished, mørkeland (dansk, om mord begått opp gjennom tidene). DE ER SÅÅ GODE, enjoy!

    27. haha jeg blir også obsessed av podcaster, spesielt om seriemordere. hører på ca en milliard sånne, her er noen: Casefile, 48 Hours, Cold Case Files, Criminal, Mordpodden, Strangelers, The minds of madness, The serial killer podcast, They walk among us, True crime fan club, Uløst, Sword and scale…. sikkert tusen andre også. haha. og så hører jeg på noen koselige podcaster også, for å ikke bli gal/paranoid lol. Mortified er sykt morsom og gøy, konseptet er at folk leser høyt fra dagbøker og andre greier de har skrevet som ung. Mum says my memoir is a lie er også veldig morsom, men med en mer alvorlig undertone, det handler om Rosie som har skrevet en bok om barndommen sin, som var preget av foreldre med alkoholproblemer og fattigdom. hver episode leser hun ett kapittel, og så diskuterer hun det med moren sin (som nå har blitt edru). boken er skikkelig morsom og jævlig, mye svart humor. tror du ville likt det! hilsen podcast-nørden

    28. Har hørt at SKRIM – en podcast om uløste mord og rare hendelser i Skandinavia, skal være bra! Den er ganske ny og har ikke så mang episoder ute, men kanskje verdt å sjekke ut?

    29. Psykiateren eller the alienist på Netflix er en helt utrolig spennede serie fra slutten av 1900 tallet om folks psyke og hvordan livet var for enkelte. Hvordan de behandlet mentalt syke, samt en krimgåte om hvem som står bak alt som skjer.
      Absentia er en annen miniserie om hva forsøk på barn kan føre til , ganske crazy

    30. Dette er ikke en podcast, men en serie. Den heter The Confession Tapes, altså den handler om tilståelsessaker. Hver episode handler om en ny historie, og personene som blir dømt er helt uskyldige. For en gripende, interessant, provoserende og spennende serie! Snakket med venner og familie om disse historiene, for er så sykt hvordan politiet renvasker folk til å tro at dem har begått et mord! Anbefaler denne serien, om du ikke har sett den. Serien finner du på Netflix

    31. Takk for tips! Visste ikke at det var en podcast om Arboga kvinnan. Familien min er fra området, og jeg har flere venner og bekjente som bor i Arboga. Det er et lite sted hvor «alle kjenner alle», så det var veldig spesielt da alt det her skjedde.. man ser jo ikke for seg at noe slikt skal skje på et sånt sted!

    32. Hei!
      Anbefaler NRK?s egne podder ?To Hvite Menn? og spesielt ?Ubåtsaken? som jeg måtte ta pauser i, fordi den ble vanskelig å høre på.
      Jeg er egentlig ikke så gira på krim, men den beste podcasten jeg vet om er No Such Thing As A Fish, som er laga av faktafinnerne/sjekkerne fra BBC?s program QI (som jeg håper du som liker å lære har sett), No Such Thing er ett eldorado av funfacts og man lærer sykt mye spennende. Det er også sånn man kan høre litt og litt, for hver podcast er delt i 4 deler, eller, faktaer.
      Ellers vil jeg anbefale deg boka Looking for JJ av Anne Cassidy, utifra hva du leser og hører på så tror jeg du kommer til å like den. Det er en oppfølger også som jeg ikke har lest ennå, så kan ikke si noe om den. Du får si ifra om du kommer så langt!

    33. Konspirasjonspodden i mitt hjerte <3
      Anbefaler disse episodene:
      - Jan Wiborg (ble drept av noen i det norske stortinget)
      - Diamanter
      - Atacama Humanoid ( Er er lite vesen på femten cm funnet i ørkenen, spekuleres om det kan være menneke eller ei)

    34. Anbefaler podcasten Rekommandert med Kristopher Schau. Der tar han opp et tema i hver episode og lærer seg alt om det. Han har noen episoder om insekter, hvis det er din obsession akkurat nå 😂
      Ellers anbefaler jeg Spöktimmen, Rättegångspodden, Mordpodden og Konspirasjonspodden 😊

    35. De beste krimpodcastene jeg har hørt; 1) In the Dark, 2) S-Town, og 3) Serial (om den fenger, hør Undisclosed etterpå). Criminal har korte episoder hvor enkeltsaker blir tatt opp. Enkelt å høre på hvis man er på farten. To Hvite Menn anbefales om du synes Moland og French-saken er interessant. Hvis du vil høre krim med en humoristisk vri; My Favorite Murder.

    36. Truecrimepodden er ganske bra synes jeg, selv om stemmen til hun som forteller er litt irriterende, og så elsker jeg Konspirasjonspodden, men den har du sikkert hørt om! Ganske mange spennende TedTalks også. To hvite menn og Hele Historien fra NRK er også ganske bra!
      Selv om du sliter med å finne folk som har det likt som deg, så kjenner jeg meg veldig igjen i det du skriver om å føle ingenting. Jeg sitter hos psykologen og har ingenting å si fordi jeg føler ingenting. Så vit at det er godt for meg og kjenne meg igjen i det du skriver, selv om du kanskje selv skulle ønske du også kunne kjenne deg igjen i det!

    37. Begynte å høre på Cults etter å tips her. Det er utrolig spennende, og mye syke historier. Ellers vil jg anbefale S town den var virkelig fin om en ensom mann i en liten småby i sør statene. Handler om hans liv, drømmer og søken etter noe mer.

    38. Du må høre «Den fastspända flickan». Den handler om ei jente som blir utsatt for grovt maktmisbruk i psykiatriomsorgen. Skikkelig fælt, men veldig bra laget!

    39. Hvis du liker mordhistorier (pluss humor) burde du høre på “my favourite murder” med Georgia Hardstark og Karen Kilgariff. Jeg er obsessed!

    40. Har selv falt skikkelig på en true crime bølge, og da spesielt uoppklarte forsvinninger og drap. Up and vanished er utrolig bra og mordern/e blir tatt i løpet av serien, og dette handler om en 10 år gammel forsvinningssak. Missing and murdered er også veldig bra, et stort pluss med denne var at jeg lærte mye jeg ikke ante om canadiske indianere og urett de har opplevd og fortsatt lever med. Og til sist Atlanta Monster om en dømt morder og saken rundt, er han skyldig eller ikke…

    41. Hei! Har du sett blank? Det skal være en type oppfølger av skam og du finner det på p3.no. Syns ikke det er like bra som skam enda, men håper det tar seg opp snart.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg