kastrer kattene deres for faen!

Jeg elsker dyr. Siden jeg kan bli sjenert (og noen ganger kjede meg) i menneskers selskap har dyr vært en redning for meg. Jeg er så takknemlig for at jeg vokste opp med dyr, og for all kjærligheten jeg har fått fra våre firbeinte venner. Dessverre er det ikke alle som tenker slik, og det er mye “naivitet” eventuelt dumskap ute å går blant folk. Kan man lære seg å kastrere kattene sine snart? Herregud jeg blir helt matt av at folk enda lar kattene sine løpe rundt uten å være kastrert, det er en skam! Jeg besøkte dyrebeskyttelsen i dag (jeg har jobbet frivillig til og fra i flere år), og jeg blir så trist av å høre om alle kattene som kunne hatt andre skjebner, om ikke mennesker var idioter.. Heldigvis gjør dyrebeskyttelsen en fantastisk jobb, så hvis du – som meg – har et brennende hjerte for dyrene og litt tid til overs, meld deg som frivillig da vel! ❤️  


En annen ting jeg vil skrive litt kort om er kaniner og marsvin. Eller, forøvrig alle “bur-dyr”, men det er disse to rasene jeg har mest kjennskap til. Både marsvin og kaniner er avhengige av å bevege seg, og likevel står de i bittesmå bur i de aller fleste hjem. Det hjelper ikke hvor mye du tar dem opp for å kose, de trenger å BEVEGE seg. Løpe rundt! Det at så mange små gnagere sitter nærmest stillestående gjør at flere får deformasjoner, blir syke og lever mindreverdige liv. Jeg har ikke tall på hvor mange jeg kjenner som bare har disse små dyrene fordi barna synes det er “koselig” eller hva faen man nå forteller seg selv, det er uansett ikke greit. Kaniner vil dessuten være SAMMEN! Herregud, tenk på de små dyrene som står alene dag ut og dag inn, de driter jo en lang faen i om små barn vil klappe dem et par ganger om dagen når de likevel må inn i det trange buret og ensomheten. Folk burde skamme seg, men jeg tror det ofte kommer av at man ikke vet bedre.. 

Joakim var også med, og ble “the cat whisperer” haha. Jeg hadde trodd det ikke skulle gå så bra fordi han ikke er vokst opp med en haug av dyr som meg, men han ble best likt blant kattene! Elsker bildet under, han ser så stolt og søt ut.

 

Altså jeg elsker dyr så høyt og jeg kunne ha snakket om det i evigheter. Jeg blir like forbanna hver gang jeg snakker om menneskers forhold til dyr, som om de er noe vi har full makt over og kan styre på med som vi vil.. Jeg har null respekt for mennesker som behandler dyr dårlig. Det sier så mye om en person..

 

60 kommentarer
    1. Så utrolig bra at du setter fokus på «burdyrene» og kastrering av katter! Jeg har en del bekjente som ikke kastrerer kattene sine, fordi de synes det er så søtt med kattunger. Det har jeg full forståelse for, men det er ikke så søtt lengre hvis de ikke får gitt dem bort og de blir nødt til å avlive! Eller bare kaster dem ut, fordi i vårt samfunn er ikke katter verdt en dritt. Prøver å overtale mine bekjente til å kastrere. Noen ganger går det, andre ganger ikke. Jeg håper folks kunnskap og verdisyn på katter endrer seg fort som faen! Jeg er ivertfall veldig glad for at jeg har kastrert min katt, jeg vil ikke være en del av å gjøre enda flere katter hjemløse.

    2. Men hva er dine tanker rundt jakt ? Og forvaltning av vilt ? Tenker du at det er dårlig behandlig av dyr ?

    3. Synes det er veldig bra du bruker din stemme til å hjelpe de stakkars dyrene som ikke har det så bra rundt om..
      Men ser egentlig ikke vitsen med å poengtere at du har jobbet frivillig for dyrebeskyttelsen? Hva har det med saken å gjøre? Føler det blir som de menneskene som gir penger til tiggere og må filme at det gjørest.

    4. Så bra du setter litt fokus på dette med burdyr! Jeg har 2 marsvin, de har ett bur som de sover i, som er et litt større kaninbur, OG de har ett hjemmelaget gulvbur som er minst 3x større. Der er de på dagtid, samtidig som de får løpe litt fritt innenfor et avgjerdet område (typ skilt vekk fra alt av ledninger osv) og et stort utebur slik at de på sommeren kan løpe på gresset i flere timer.
      Det er så mange som tror at marsvin er så enkle dyr som krever så lite (ja, de gjør vel egentlig det), men de trenger stell, selskap, mat, drikke, romslighet (ikke bittelite bur), veterinær, c-vitamin er det viktig at de får nok av osv… mange må skaffe seg litt mer kunnskap om dyrehold, men ikke gjennom en slik tynn faktabok som du kan kjøpe hos bokhandleren. Undersøk på nettet, hent info fra andre dyreeiere, hent inspirasjon til hjemmelaget bur på Pinterest, vær kreativ! Dyra vil nok sette stor pris på det!
      Ikke sett dem i et lite bur i et hjørne i huset, for så å bare se til dem én gang om dagen…

    5. Amen! Er så enig med deg! Jeg kan ikke forholde meg til mennesker som behandler dyr dårlig, som du sier forteller det mye om en person.
      Jeg har barn selv, og har tenkt at kaniner kan være fint, men da skal jeg gjøre som Speitvillingene og bygge et utendørsparadis til de. Om du gidder kan du sjekke ut bloggen hennes, hun er så kreativ 😀
      Dyr har alltid betydd mye for meg, jeg hadde ingen venner i oppveksten, og ble mobbet hver eneste dag på skolen, så dyr ble en enorm trøst og glede. Jeg pleide å gå tur med naboens Rottwiler, og pleide å la henne løpe løst i skogen. Så hadde en gjeng med unger fra skolen sett meg alene og bestemte seg for å ta meg. Og i det han største tok tak i håret mitt og slang meg i bakken kom hunden og reddet meg. Sett gjennom voksne øyne kunne dette vært veldig skummelt! Men der og da ble jeg så glad for at de fikk smake sin egen medisin. Dyr er virkelig noe jeg ikke kan leve uten, ikke da jeg var liten, og ikke i dag <3

    6. Du mener vel steriliser kattene deres. Vist alle skulle kastrert eller sterilisert Så hadde det jo tatt slutt på dyra, å jeg er dyreelskere ville aldri gjort det så.

    7. Omg ja. TAKK. Jeg kan grine av å høre om alt som skjer, og hvor utrolig dumme folk er. Så kommer dem med argumenter som i dette tilfelle er om kastrering: “Hadde du likt å blitt klippet av dine edleste deler?” Eller “De må få beholde manndommen” hva nå enn det skal bety for en katt. Og den verste: “Jeg har ikke råd”…………. Får psykisk sammenbrudd av den setningen der.
      Jobber frivillig selv når jeg har tid og det er så mange dyr uten hjem, dyr som trenger hjelp and the list goes on 🙁 Har faktisk ikke ord.. Jeg kan ikke skjønne at folk ikke leser seg opp før de skaffer seg kjæledyr. Folk bruker så mye tid på internett, også klarer de ikke få med seg hva som foregår i forhold til spesielt katter som har vært mye omtalt.
      Jeg og mange andre dyrevenner setter stor pris på at du tar det opp, er så viktig ❤❤

    8. Renate: Alle de tre “argumentene” er så forkastelige. Om du ikke har råd til å kastrere, ikke få deg katt. Enkelt å greit! Kjøper du dyr må du også kunne ta de økonomiske følgene av det, samme hva det innebærer.

    9. Du som har så mye «makt» i Norge, kan ikke du gjøre noe med det? Billigere med kastrering, tilbud, kampanje you name it. Du fikk jo det bra til med palmeoljen. Ganske mange familier som ikke har så mye råd og større prioriteringer, eller mange som er syke med dårlig råd. Men Kansje har et ønske å kastrere eller sterilisere.

    10. Må og huske at mange har dyr for selskap, folk som er deprimerte, lider av angst og er blinde +++ Er ikke alle som tjener like mye som deg også.

    11. Marie: Jeg skjønner poenget ditt, MEN jeg er under den oppfatning at man strengt tatt ikke burde få dyr om man ikke har råd til “konsekvensene” av det.

    12. Marie: .. Jeg er også klar over at mange ikke tjener like mye som meg, men jeg kommer fra en familie hvor vi alltid har hatt lite, MEN har hatt dyr som vi har kastrert. Man kan også – om man ønsker å ha en katt for selskap – adoptere en som allerede er kastrert via dyrebeskyttelsen. Det finnes alternativer 🙂

    13. Jeg hadde kanin selv for mange år siden, han hadde sitt eget rom med et bur i hvor buret fungerte mest som toalett for han. Ofte hadde vi døra til rommet åpen slik at han også fikk en stue å løpe rundt i. Om sommeren hadde vi han ute i en ti meter lang løpestreng på dagtid slik at han skulle få utforske så mye han selv ville. Høyet hans hentet vi fra gård og hver morgen fikk han ferske grønnsaker i tillegg til å alltid ha vanlig tørrfôr tilgjengelig. Han var definisjonen på en lykkelig kanin!

    14. Hei Sophie 🙂 Veldig flott innlegg og et viktig tema å ta opp. Det er fryktelig mange som velger å ikke kastrere kattene sine og det florerer med løse katter i alle byer. Kjempe viktig å støtte dyrebeskyttelsen i det arbeidet de gjør for dyr, både store og små. Nå er problemet med katter et ganske så kjent tema hos de fleste, selv om mange velger å ignorere det. Men kunnskapen om andre dyr er ekstremt lav blant den norske befolkning, og da spesielt kaniner og gnagere. De fleste tror man skal ha de i bur, gi de brødrester og gulerøtter som hovedfor, løfte de opp for å kose osv.. Men sannheten er stikk motsatt. Det er vanskelig å øke denne kunnskapen når dyrebutikkene står for den største jobben. De fleste går i en dyrebutikk og stoler 100% på at de som jobber der og produktene de selger er det som skal til for at deres nye familiemedlem skal ha det fint. Men i de fleste tilfeller får man feil informasjon.
      Ei som virkelig prøver å gjøre en forskjell er Marit Emilie Buseth, forfatter av “Den store kaninboka” og “Rabbit behavior, health and care”. Hun jobber hver dag for å øke kunnskapen om kaniner og bedre artens levekår. Jeg vil anbefale deg (hvis du ikke allerede har gjort det) å lese boken/bøkene og ta en titt innom facebookgruppa med samme navn. Medlemmene her vil kun det beste for sine kaniner og de fleste går enten fritt inne eller ute i en rovdyrsikker utegård. Kaniner er så flotte dyr og på denne siden får du virkelig innsikt i hvordan en kanin skal ha det 🙂

    15. Kan du utdype litt om hvorfor det er bedre å kastrere dyra?
      Hilsen uviten dyreelsker, men ikke eier(enda?), som gjerne vil lære

    16. Dette er ikke på noen måte stygt eller vondt ment, bare noe jeg lurer på: Hvordan er det å se gamle bilder av deg selv? Du ligner ikke på deg selv lengre i det hele tatt. Hva tenker du om det?
      I disse gamle bildene har du så uendelig mye mer utstråling, og det er liksom liv i øynene dine, enn det du har nå. Jeg får ofte inntrykk, gjennom bildene du deler av deg selv, at du er litt lost/fortapt. At du har mistet det som en gang var kjernen i “selvet”.

    17. Siden du elsker dyr så mye, håper jeg du vurderer å bli veganer, eller i det minste ta steget over til å bli veggis. Fisk føler også, og egg- og meieriindustri er like jævlig for dyra som de som avles opp for å bli kjøtt. I tillegg håper jeg du slutter med skinn og å reklamere for sminke med palmeolje, da hogst i regnskogen går veeldig ut over dyreliv, især aper og dovendyr. Stå på, du er en viktig stemme for dyr, og håper du etterhvert kan bli en viktig miljøstemme også, da det er en superviktig sak (som angår dyr såvel som mennesker)
      Elsker bloggere som prøver bruke stemmen til noe viktig – som du 🙂

    18. Tusen takk Sophie, tusen takk for at du skriver om viktigheten rundt å kastrere. Jeg har fem katter selv, fire med en tragisk historie bak, en fra en pappeske dumpet på ett busstopp, tre som ble slåss, sparket og løftet etter halen. Det er flere tusen katter enn hva det er hjem til de i dette landet. Vi leser om dumping og andre tragiske skjebner, men likevel forstår ikke folk at de MÅ KASTRERE. Ett dyr koster penger – dessverre har ikke katter noe verdi, man får mer penger for en panteflasker, og man betaler mer for en pose på butikken enn hva man betaler for en katt funnet på Finn.no..

    19. Å kastrere katten sin er så utrolig viktig! Tenk på hvor mange katter som både fryser å sulter ihjel på grunn av at mennesker rett å slett ikke gidder å ta seg råd til å kastrere pus. Hvis du har skaffet deg dyr, så må du også ha penger til alt det innebærer. Skjønner at folk vil ha katter til selskap fordi de kanskje sliter med mye selv, men det er faktisk ikke en menneskerett å ha dyr. Å hvis du ikke engang har råd til å kastrere pus, så har du sikkert heller ikke råd til å dra til dyrlegen hvis pus blir syk. Eller å kjøpe ordentlig kvalitetsmat slik at pus ikke får nyresvikt. Å da burde du virkelig ikke hatt dyr synes nå jeg da. Synes det er altfor lett å skaffe seg katt. Det er veldig synd! Kjempebra at du tar opp noe så viktig! Her er alle tre kattene kastrerte å lever det lykkelige livet på landet ❤️

    20. Utrolig enig i det du skriver! Det er et så utrolig viktig tema å ta opp i dagens samfunn, ettersom mange folk virkelig må få seg en real oppvekker. Har hatt mange bekjente som har hatt både katter og burdyr, og det er så mye dårlig som skjer i forhold til ingen kastrering og alt for liten bur plass.
      Det du sier ang. at det sier så utrolig mye om en person hvordan en behandler dyr, er jeg 100% enig i. “The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated.” Dette er et sitat jeg føler er så utrolig riktig, og jeg føler at en person virkelig ikke kan være en god person dersom han/hun ikke har medfølelse og godhet mot dyr.
      Kan jeg spørre hvordan du går fram for å være frivillig for dyrebeskyttelsen? Jeg bor i Bergen og jeg har så utrolig lyst å være frivillig og gjøre en innsats, men vet ikke helt hvordan det er her i Bergen for frivillige?
      Jeg håper virkelig du fortsetter og fronte dyrene slik som du gjør, for det er en innsats som virkelig betyr noeog vil gjøre en forskjell! <3

    21. Hei! jeg lurte på hvordan man kunne melde seg som frivilig arbeider?
      Ogsåå syntes jeg det du gjør er fantastisk! så godt å se deg bry deg like mye om dyr som meg hehe. Liker ofte dyr bedre enn mennesker! hehe.. sorry not sorry. Og utrolig bra noen tar opp det med kaniner og andre små dyr. hadde selv kaninen som liten og nektet og ha den i bur den bodde rundt i huset akkurat som alle andre . 🙂

    22. Hmmm nei er jo ikke en pussig måte og tenke på. Det jeg mener er jo at når du har en katt så bestemmer du selv om du vil sterilisere ho eller kastrer han, vi har selv en ho katt og ville ha unger og flere kull. Som vi gir da videre til neste mann som kommer med sine små og bare elsker den følelsen av og kunne glede andre med sånne søte små kattunger. Skulle ALLE kastrert hann katten så hvor kommer kattungene fra da ? Ikke sant… Vi er ferdig med og ha kull nå på vår og da veldige vi selvsagt og sterilisere henne. Føler ikke vi er dårlige folk som tenker sånn. Hadde vært rart…

    23. Veldig bra! Og rekner med du er vegansk også, siden du elsker dyr, og vil at dei skal behandles med respekt?

    24. Det er sykt mye katteaids ute og går også, hvertfall her i Kristiansand så vi kastrerte vår ikke lenge etter vi fikk han. Han løper rundt uten baller men det ser ikke ut til og hindre han. Kommer hjem med litt av hvert på døra hver sommer. Ifjor tok han en buorm og la på trappa, flink pus ^^

    25. DELT*
      Så bra at du jobber frivillig på Dyrebeskyttelsen! Det er så viktig, og ikke minst koselig. Håper du kan blogge om dette flere ganger! (Når du prater om dyr er det en av favoritt-type innleggene mine, fordi man merker så godt at det er viktig for deg!)
      Jeg kan ikke relatere til folk som ikke elsker dyr, jeg forstår dem rett og slett ikke. At noen kan gjøre et dyr vondt er for meg helt uforståelig, jeg begynner å gråte av bare tanken og et sinne bygger seg kraftig opp innvendig! Det er så viktig at folk får informasjon som dette trøkka opp i trynet, for mange innser ikke at det er tortur for kaniner osv å sitte i et bur hele dagen.
      Ha en fin dag! Og takk for alt du gjør for dyrene <3

    26. Du er så nydelig når du smiler bredt og genuint, og når smilet når øynene dine!
      Håper du tør å fortsette slik på de dagene det er verdt det 🙂

    27. Så fint at du skriver om dyr!❤️ Og veldig bra skrevet! Jeg elsker dyr veldig høyt også!💓 Men hvor kan man begynne å jobbe som frivillig hos dyrebeskyttelsen? Og hvor skal man gå? Jeg har også lyst til det da jeg har tid. 😍😊

    28. Maren: Så fint at du vil jobbe frivillig! Du må bare kontakte den lokale dyrebeskyttelesen din, send dem melding på facebook eller gå inn via deres nettsider <3

    29. Bra !
      Mina två katter är kastrerad och chippet etc.
      Hoppas flere folk börjar med och kastrera sina katter etc

    30. Skal ærlig innrømme at jeg aldri har lest bloggen din, men såå bra du bruker stemmen din til noe som betyr noe! Takk Sophie Elise, for at du snakker for de firbente som ikke kan snakke for seg selv! ❤️🙏🏼

    31. TAKK! Takk for at du bruker stemmen din til å sette lys på noe så viktig! Dessverre starter «dumpe-sesongen» snart og det er kjempe fint å se noen med så stor plattform snakke om dyrevelferd og dyrebeskyttelsen

    32. Jeg forstår hva du mener, men Jeg tror ikke du vet hvor mange hjemløse katter det er i Norge. Vi har også svært mange villkatter som er blitt ville etter eierene har forlatt de, eller de er blir født ville av en forlatt katt. Om alle hadde kastrert og sterilisert kattene sine så hadde vi hatt nok av katter allikevel- i mange mange år fremover. Desverre er det mange som fortsatt tror pusemor behøver å få et kull og mange som vil ha ?fordi barna syntes det er koselig?. Og mange som kun vil ha kattunger.

    33. jeg er så enig i hva du skriver 🙂 til mer jeg lærer å kjenne mennesker, mer elsker jeg dyr <3
      så glad for at du gir dette en stemme ....og du kan lære mange unge ( som ikke lærer det av sine foreldre) å behandle dyr respektfullt 🙂
      Tone Naomi

    34. Kjære dere som lurer på hvorfor dere må kastrere kattene deres.
      Dette er ikke en enkelthendelse, tvert imot.
      https://www.nrk.no/buskerud/fant-soppelsekk-full-av-kattunger-1.14020822
      Dyrebeskyttelsen Norge tar årlig inn 5 500 hjemløse dyr og 87 % av disse er katter. De fleste av disse kattene bærer preg av et liv utendørs hvor de har sultet, frosset og levd med sykdom og skader over lenger tid. Disse livene er fylt av smerte og lidelse og dette er ikke akseptabel dyrevelferd.
      Det viktigste middelet i kampen mot hjemløse katter vil være at den enkelte katteier tar ansvar for sin katt ved å ID-merke og kastrere den. På den måten vil det være mindre risiko for at katten blir permanent borte fra hjemmet sitt og ender opp som en av mange hjemløse katter. Kastrering av både hunn -og hannkatt har mange positive effekter, både for den enkelte katt, men også på antall hjemløse katter.
      Tidlig kastering av hunnkatter virker beskyttende for blant annet jursvulster og vil forhindre at uønskede kattunger kommer til verden. En kastrert hannkatt vil streife mindre og slåss mindre. Det gjør at katten holder seg mer i nærområdet og det vil dermed være mindre risiko for at katten blir borte eller skadet på sin vandring. Mindre slåssing medfører også færre skader og mindre risiko for ulike sykdommer.

    35. Jeg glemte i engasjementet mitt å takke deg Sophie Elise for at du setter fokus på dette. Med det samme har jeg lyst å si at du er en jente som er reflektert, vakker og smart – og jeg håper at du ser tilbake på deg selv om en stund og tenker akkurat det jeg gjør. Håper at det går bedre med deg. Hilsen ei som er litt eldre og kjenner seg godt igjen i dine tunge tanker.

    36. Vil du påstå at du var ung og dum da du kjøpte kattene og Charlie? Siden du ikke kan ta vare på de selv?
      Kattene er jo en brachycefal rase, og ved å kjøpe de har du støttet en helt sinnsyk avl på dyr som lider av ekstreme pustevansker. Pomeranians sliter med litt av hvert også, som patellaluksasjon, trange tårekanaler og mye tannproblemer.
      Du som er en så stor profil i Norge har derfor bidratt til at disse rasene blir mer populære, derav større etterspørsel, derav vil useriøse oppdrettere fortsette å uetisk avle på dyr med genetiske sykdommer. Du står for mye bra, men det gjør ikke opp for dårlig gjennomtenkte valg.

    37. Det siste du skrev er så jævlig sant og akkurat som jeg pleier å si selv. Dyr er jo absolutt like viktige som mennesker, om ikke mer. De gjør jo ingenting galt! Blir veldig glad når du har slike innlegg, Sophie. Takk.

    38. Det er så dårlig unnskyldning at man “ikke har råd” til å kastrere.. jeg er student med verdens trangeste økonomi, men likevel, SELV OM jeg tar meg råd til å bo på Oslos beste vestkant så har jeg råd til å kastrere og bruke tusenvis av kroner på veterinær hvert år… Fordi jeg PRIORITERER.
      St det vil bli slutt på huskatter i Norge om alle kastrerer er så bullshit, det er HUNDRE TUSEN hjemløse katter i Norge. Og det er de HJEMLØSE!
      Folk som argumenterer imot kastrering er bare idioter.

    39. Kan du utdype hva slags frivillig arbeid du har vært med på, eventuelt i hvilket distrikt? Ville være spennende å høre mer om det. Ellers veldig bra fokus her – kastrering er utrolig viktig. DOoA omplasserte ca. 100 hjemløse katter i 2017, flere av disse var kattunger som var født ute. Bra at du oppfordrer til adopsjon også; etter min erfaring er det mye lettere å finne en katt med en personlighet man liker på den måten, og man gir samtidig et hjem til noen som har hatt det vanskelig.
      Kjapt til dere i kommentarfeltet som lurer: er du over 18 og bor i Oslo eller Akershus, kan du fylle ut et skjema på dooa.no -> ‘støtt oss’ -> ‘frivillig arbeid’ for å bli frivillig. I andre distrikter må man finne Dyrebeskyttelsen lokalt.

    40. Kastrere mennesker å da 🤔 med take på hvor mange barn som må inn på forsterhjem… går inn på samme greia

    41. Jeg er sååå enig og siden veldig mange leser blogger så gleder det meg at du tar dette opp 😉😄😘
      Jeg mener kastrering/sterilisering burde gjelde hunder og andre tamdyr også så de både slipper den hormonelle frustrasjonen når de ikke får bruke seg men også slipper vi masse uønskede dyrebabyer som oftest blir kasteballer i alle størrelser🤔😕😔 Ingen dyr burde sitte masse i bur for de er skapt med evner og behov slik som mine fugler,og derfor burde de ha tilrettelagt best mulig for alle arter og foreldre kunne heller lære opp barna til å forstå helheten så de tenker dyrenes behov før sine egne ❤💗💖
      Håper du fortsetter å ta opp slike alvorlige men viktige tema Sophie Elise 😉😍😘 for fleste blogger handler jo om ting som ikke betyr noe for menneskeheten og bedring for verden 🤔som perfekte hjem,sminke,kropp og klær som heller gjør unges liv verre ang selvfølelse å øker selvmordstanker istedenfor 🤔😔😢
      Mvh Line

    42. Til Ine som jeg er fullstendig enig med og som virkelig skjønner problemet, og til alle dere som IKKE skjønner problemet og hva Sophie E snakker om.
      Katter burde koste penger og det burde vært påbudt med kastrering, ID merking og vaksine/kontroll hvert år. Man skal vite at man har råd og vil ta ansvaret før man skaffer seg et dyr.
      Det virker som at noen ikke helt skjønner at det er et problem at de får kull etter kull på katten sin. For de får jo alltid gitt bort kattungene de får. Og så er de så søte, da. Jeg er helt enig, ingenting er søtere en kattunger.
      Problemet er at mange av disse kattungene kan også havne på gata ved at de enten rømmer, går seg bort eller blir kastet ut av eieren som skal på ferie. Vi har ca. 100.000 løskatter i Norge og det tar ikke slutt før folk skjønner at vi først og fremst må ta vare på de kattene som lever. De kattene som bor ute går en pinefull død i vente og dyrebeskyttelser rundt om i landet har hendene fulle med å redde liv. Det haster.
      Den lille kattungen du ga bort og skaffet et hjem til opptar faktisk plassen til en stakkar katt som sitter hos Dyrebeskyttelsen og venter på og trenger et hjem. Hadde den fått et hjem så hadde dyrebeskyttelsen kunne tatt inn en ny katt fra gata.
      Skjønner dere nå problemet, det alvorlige problemet.

    43. AMEN!! Håper dette innlegget gjør inntrykk på ihvertfall et par idioter som ikke kastrerer/steriliserer. Det er noe herk for oss som tar ansvar og kastrerer men så blir våre katter angrepet og havner i slåsskamper med de som ikke er kastrert fordi de er jo mye mer aggresive og territoriale.

    44. Bra innlegg! Vi har en pus fra Dyrebeskyttelsen, født og oppvokst utendøfs i koloni helt uten kontakt med mennesker. Han har bodd her i ett år nå men er fortsatt ikke trygg på at mennesker er ufarlige og kan koses med. Han er ikke like redd oss som han var heldigvis, men fy for en start på livet han fikk. Forøvrig tredje omplasseringskatten jeg har, ingenting er mer givende enn å jobbe med dem og få dem trygge (i hvert fall tryggere enn de var).
      Det er enorme mengder hjemløse katter i Norge, tror spesielt Aleksander her ikke har forstått det. Ingen fare for at kattene utryddes på mange, mange år, men om nok kastrerer sine slipper man forhåpentligvis etterhvert de hjemløse i store kolonier. Etter hvert kan man nok åpne for avl (tror ikke det noensinne blir nødvendig men om man insisterer er det selvsagt en løsning) men nå er det så mange katter å ta av som formerer seg og formerer seg og lidelsene de må gå igjennom er helt ubeskrivelige. Får lyst til å filleriste dem som begrunner med at kattunger er så søte men som ikke klarer å skaffe dem gode nok hjem. Tror dessverre det må lovendringer til før folk forstår alvoret og lidelsen hjemløse katter utsettes for.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg