de aller beste bøkene jeg har lest – tips!

Jeg elsker å lese bøker. At jeg har tatt meg tid til det i hverdagen istedenfor å se på serier hver kveld er noe jeg er takknemlig for, å lese bøker er som lånt kunnskap. Bøkene jeg leser representerer hvor jeg er i livet akkurat da, og om jeg ser tilbake i bokhyllen min er den full av minner fra tider hvor jeg har vokst, vært lei meg, vært glad, vært usikker. Den har alt, og en del av meg er i den.

Meg og min eeegen bok da! Stolt 🙂 

Men, selv om jeg elsker å lese er jeg veldig kresen. Bøkene må være relativt lettleste, ha en god historie, og gjerne litt mørk humør. Jeg har sikkert lest 500 bøker i mitt liv, men har samlet sammen et par som er mine favoritter igjennom årene. Kom gjerne med tips på din favorittbok i kommentarfeltet, og hvorfor du liker den!

💖 Erlend Loe – Muleum. Boken som fikk meg til å skrive bok. Denne er veldig lettlest og ganske kort. Skrevet i dagbokform og følger en 18 år gammel jente som har mistet hele familien i en flyulykke, hun blir etterlatt alene i deres villa, og begynner å planlegge selvmord. Boken handler om veien mot å ende sitt eget liv, som hun planlegger å gjøre på en skoleavslutning foran alle elevene. 

💖 Erlend Loe – Doppler. Som dere kanskje merker er Erlend Loe en forfatter jeg setter høyt.. Han skriver mørkt og morsomt. Doppler er en middelaldrende norsk mann som lever med sin kone og barn, et helt normalt liv frem til han en dag faller av sykkelen, slår hodet og bestemmer seg for å forlate alt for å flytte ut i skogen å leve alene. Doppler er første bok i en serie av tre, og jeg har lest alle sammen.

💖 Charles Bukowski – Women. Handler om en mann som jobber som poet / forfatter i Los Angeles, han drikker hver dag, ligger med mange ulike kvinner og boken handler om nettopp dette: kvinnene han ligger med. En klassiker! 

💖 Erling Kagge – Stillhet. 30 korte fortellinger om stillhet og hvordan oppnå den i en kaotisk tid. For er det egentlig noen gang, virkelig helt stille? Du er jo alltid der å lager bråk?

💖 Nina Lykke – Nei og atter nei! – Herregud, denne boken leste jeg på en dag. Historien handler om tre ulike karakterer. En kone og en mann, og etterhvert mannens elskerinne som forteller hver sin side av historien. Denne har jeg anbefalt varmt til alle jeg kjenner.

💖 Marita Hansen – Og hver morgen våkner jeg. Boken handler om Marita og Vidar som skal tilbringe hele livet sammen, men det viser seg å bare bli hele Vidars liv. En dag dør han brått, og Marita kommer seg igjennom følelsene ved å skrive om det. Så trist bok.. 
💖 Per Petterson – Ut å stjæle hester. En mann ser tilbake på livet sitt. En trist, rørende og ganske mørk bok som jeg egentlig ikke vil røpe for mye om, men den er magisk. Har vunnet masse priser og solgt millioner av kopier. 

💖 Geir Gulliksen – Historie om et ekteskap. En i utgangspunktet fin kjærlighetshistorie, som så klart ender i tragedien. Jeg kjente meg igjen i den, jeg lo med den, og jeg gråt med den.

💖 Jonathan Safran Foer – Å spise dyr. En bok absolutt alle burde lese, om du spiser kjøtt eller ei. Dokumentarisk bok om en mann som setter ut på en “reise” for å avdekke alt som er å vite om kjøtt og meieri-industrien. Han besøker de fæle gårdene, de snille gårdene, intervjuer bønder, produsenter, forkjempere.. Den tar virkelig for seg alt, og du får forklart alt på en enkel og forståelig måte.

💖 Eckart Tolle – Power of now. Første gang jeg var på date med Kasper ga han meg faktisk denne boken og ba meg om å lese den, da jeg ga utrykk for å føle meg litt “lost” i hverdagen. Boken er en fin måte å komme inn på det spirituelle, eller om du ønsker å hente deg ut av angst og depresjon. Denne boken åpnet i alle fall mitt “univers” betraktelig, og i ettertid har jeg lest mange lignende bøker. 

💖 Audun Mykja – jeg skulle ha sagt jeg elsker deg. Denne har jeg skrevet om et par ganger tidligere, fordi den er så bra! Audun Mykja jobber som lege og healer, og intervjuer i denne boken flere av sine kunder som nå er på siste stadium i livet. De forteller historier om hva de angrer på, hva de har lært, hva de burde ha gjort.. Rett og slett masse gode, triste og fine råd som er verdt å ha med seg videre i livet.

💖 Forbilde. Så klart må jeg ha med min egen bok, haha. Rett og slett fordi jeg liker den, og om jeg ikke hadde skrevet den selv hadde jeg likevel likt den og kunne ha anbefalt den videre her i et innlegg. En bok om ensomhet, å finne sin vei, vennskap, kjærlighet og selvhat. 


Som sagt, kom gjerne med tips på bøker om dere har noen! Jeg kan lese hva som helst, så lenge forfatteren har et mørkt sinn i bunnen. Haha, det må være litt deprimerende og gjerne humoristisk, med mindre det er en selvhjelpsbok, der har jeg blitt litt “advanced” og kan ikke lese The Secret for eksempel. 

 

127 kommentarer
    1. Anbefaler Tore Renberg sine bøker – spesielt bøkene om Jarle Klepp (Mannen som elsket Yngve), «Du er så lys» og «vi ses imorgen» av samme forfatter hvis du ikke har lest de. De er favoritter hos meg! Og takk for boktips, håper du kan ha flere slike innlegg.

    2. Dette er jo et innlegg som gjør en ung bibliotekar og “medkollega” veldig glad (bare at jeg ikke tjener penger på bloggen min)! 😀 Jeg er opptatt av å fremme ungdomsbøker / bøker for unge voksne på min arbeidsplass, og vi har boken din og Kristin sin bok som jeg kjøpte inn i høst.
      Jeg har lest snart 11 bøker allerede i år, og jeg har to bøker som du MÅ lese, siden du er samfunnsengasjert.
      Simon Stranger har skrevet en triologi som heter “Barsakh” og består av bøkene “Barsakh”, “Verdensredderne” og “De som ikke finnes”. Jeg skal ikke si hva de handler om, for det skal du få lov til å finne ut selv 😉
      PS: Jeg vurderer å prøve meg på “x bøker som fikk meg til å…” på bloggen. Tror du det kan være av interesse hos andre bloggere?

    3. Helga Flatland: triologien bli hvis du kan, reis hvis du må.
      Carl Frode tiller: innsirkling
      Linda Olsson: la meg synge deg stille sanger.
      Vi har flere av de samme på lista, så tror du vil like dem 🙂

    4. Anbefaler deg “Tante Ulrikkes vei” og “Dette livet eller det neste”! Helt utrolig gode bøker som gjør at du får en bedre forståelse og setter deg i andres posisjon! Disse måå du lese, leste de ut på et blunk begge to!

    5. For noen gode tips! Disse skal jeg virkelig se å få lese en gang. Spesielt doppler eller nei atter nei! Ellers liker jeg veldig godt å lese krim. Hvis du skulle lese noe innen krim en gang ønsker jeg å anbefale alle camilla lackberg sine bøker. Hun skriver fantastisk bra! Er ikke for ingenting hun blir betegnet som krimdronningen i Sverige. Bare et lite tips 🙂

    6. Du vil kanskje like Den tidsreisendes kvinne, av Audrey Heffenigger, om du ikke har lest den enda. 🙂

      1. Jeg ble så fascinert av navnet til forfatteren, at jeg googlet det, men da fikk jeg kun denne siden som treff.

        Derfor googlet jeg tittelen til boken, og til min store forbauselse, så jeg at forfatteren sannelig ikke heter Audrey Heffen****r, men Audrey Niffenegger.

        Det har vært en fin dag på internett.

    7. Anbefaler deg å lese “mammas svik”, og oppfølgerene til denne. Handler om overgrepssaken i Alvdal, som har vært veldig mye i media. Utrolig grusomme å lese, men veldig godt skrevet.

    8. Jeg anbefaler «Svøm med dem som drukner» av Lars Mytting, «Kjærlighetens historie» av Nicole Krauss og «De usynlige» av Roy Jacobsen!
      Goodreads er også en helt GENIAL plass å både notere bøker man vil lese og få boktips av basert på tidligere registrert leste bøker.

    9. Alkymisten! Bogen der hjalp mig med rejse mig op fra min depression og elske verden og mig selv. Paulo coelho blev derefter min ynglingsforfatter, elsker alle hans bøger. Kan varmt anbefalede

    10. Anbefalwr boka Øya, om du ikke har lest den. Du må komme deg gjennom de første 10 sidene, så blir du sugd inn i historien som er basert på ekte historie. Om hvordan hele verden på et tidspunkt snudde ryggen til de spedalske. DU MÅ gi den en sjangse, hehe.

    11. Hei!
      Spørsmål ang. Russland:
      Du nevnte i fjor da du var i Russland at du ikke likte landet, og ikke likte å være der pga. deres syn på homofile, rasisme osv.
      Men denne uken nevnte du at du elsket Russland og Moskva? Har du endret mening om landet og folkene?
      Lurer svært siden jeg er helt uenig i hva folk der syntes om homofile og folk fra andre land 🙂
      Takk!

    12. Jeg vil gjerne anbefale Someone like you av Roald Dahl, og ikke la deg lure, selv om han er mest kjent for sine barnebøker så er ikke denne boken for barn. Det er en bok fylt med ganske groteske short stories som jeg vil absolutt anbefale 🙂

    13. Anna: Jeg elsker barnebøkene hans, så det var et godt tips uansett! Erlend Loe, som jeg skriver om i innlegget, har masse gode bøker for barn også. Jeg lar meg aldri lure 😉

    14. Ida: Jeg HATER virkelig deres syn på homofile, og generelt sett har jeg ingen respekt for mennesker som kan dømme sånn. Derimot syntes jeg Moska var en helt unik og storslått by, og det var fascinerende mennesker der med deres store kåper og sigaretter. Som å komme inn i en annen tid 🙂 Så, det er nok veldig delte følelser..

    15. Lena: Den har jeg lest! Hadde en periode hvor jeg leste veldig mange bøker om lignende temaer. Anbefaler tilbake “jeg tror nok du skjønner det sjøl” (eller noe sånt) som handler om Cristopher som ble mishandlet av stefaren sin og døde.

    16. e: Tusen takk for tips! Tante Ulrikkes Vei sto jeg å så på sist jeg var på gardemoen, og vurderte å kjøpe men tok istedenfor “nei og atter nei”. Så, nå må jeg bare lese den ja 🙂

    17. Sandra: Så godt å høre 😀 Og dæven, som du leser haha. 11 bøker i år er ikke verst! Og tusen takk for tips 🙂

      Jeg synes det høres ut som veldig fine blogginnlegg, jeg! Og forøvrig tips jeg vil ta med meg selv.

    18. Anbefaler deg å lese: «Et helt halvt år»
      Jeg er ikke en storfan av å lese bøker, men denne boken er bar helt fantastisk å lese.
      Du har kanskje sett filmen av samme navn som er basert på boka, den er langt fra like bra.
      Kort fortalt handelen den om en mann som er en rik, med store ambisjoner og lever livet til det fulle. Han havner så i rullestol etter en ulykke og blir dypt deprimert. En jente blir ansatt for å muntre han opp, og for å få tilbake livsgnisten.
      Denne jenta er stikk motsatt av mannen, og sammen hjelper de hverandre. Vil ikke si så mye mer, men den må du lese ☺️

    19. Vet ikke om du liker krim eller ikke, men fikk en bok av broren min i julegave – manualen av Shane Khun.. Det er en veldig rar, men vanvittig fasinerende bok. Sjekk den ut 🙂

    20. Takk for gode tips!
      En bok jeg liker veldig godt og har lest mange ganger er Brandon Novak – Dreamseller. Selvbiografisk bok om Brandon, som har en lysende karriere innen skateboard, men som blir lokket ut på en vei fylt av narkotika, hjemløshet, rehab, svik og relasjonsbrudd. Utrolig tragisk bok, ikke altfor lang, og så er det gøy å se hvordan det har gått med Brandon (boka er noen år gammel, men historien hans fortsatte etter boka).
      Og en av mine andre favoritter er Stephen King – The green mile. Har lest den på norsk og engelsk, likte engelsk bedre (føler ofte det er mer ekte på opprinnelsesspråket, haha). Filmen er fin som bare det, men boka er jo så utrolig mye mer detaljert og jeg grein meg gjennom den ❤️
      Håper du fortsetter å tipse om bøker fra tid til annen! God helg 😍

    21. Alkymisten – Paulo Coelho og Et lite liv – Hanya Yanagiharas. Sistnevnte er ufattelig tung å lese, men samtidig så verdt det, til tross for nesten 800 sider. Jeg følte jeg fikk et helt annet perspektiv på livet etter disse to bøkene.
      <3

    22. Jeg anbefaler En mann ved navn Ove av Fredrik Backmann til alle jeg møter. Den gjør deg glad, trist, irritert og får deg til å le høyt! Når du først begynner å lese den, så er den ferdiglest på max to dager! Ellers så er A long way down av Nick Hornby også helt fantastisk.

    23. Paulo Coelho – eleven minutes. denne er helt fantastisk, det er forfatteren også. helt nydelige bøker! denne handler om en prostituert fra brasil (tror jeg) og hvordan hun så lett gir kroppen sin til hvem som vil ha den, men bevarer sjelen sin dypt hos seg selv, og lar ingen se den. helt fantastisk, og den er veldig mørk, litt dyster, men også veldig fin, og du finner mange fine tekster i boken kan jeg garantere deg!
      han har også skrevet alkymisten som er en liten bok om håp og magi, og veronika vil dø, som handler om en dame som planlegger å ta livet sitt. de er alle veldig spirituelle men også melankolske

    24. Har lest Muleum, den er helt fantastisk! Også har jeg lest boken din, 4-6 ganger 😉 Blir like rørt(?) hver gang. Ellers synes jeg Svøm med de som drukner og Hvorfor hopper jeg var fine bøker!

    25. Åå, dette var et veldig fint innlegg å lese for en bokelsker som meg selv. Gøy å se at du liker noen av de samme jeg selv har lest! Kan anbefale Bienes Historie av Maja Lunde, Klassen av Marte Spurkland og Mors Gaver av Cecilie Enger. Fantatsiske bøker!

    26. Du må lese “Stoner”, av John Williams! Den handler kort og godt om livet til en mann på begynnelsen av 1900-tallet, og de konflikter, tap og seire som vi mennesker opplever gjennom livet. En av de mest fantastiske romanene jeg noen gang har lest!

    27. Maria: Åh, takk for tips men jeg har lest den og syntes den var helt grei! Eller, den er jo fin men ikke en favoritt. Er avhengig av at bøker har mørk humør (galgenhumor) for at de skal komme på topp, av en eller annen grunn <3

    28. Christina: Tusen takk!!! Stephen King har jeg lest mye av, inkludert den boken. Veldig bra!

      Dreamseller høres ut som boken for meg, absolutt. Så takk!

    29. Mammas svik! En lettlest, men sann historie. Veldig dyster, men ikke humor. Såpass grusom at den ikke kan leses av alle

    30. «I morgen var jeg alltid en løve» av Arnhild Lauveng ❤️
      Handler om schizofrenien, psykiatriske innleggelser og treffer på en måte man ikke helt visste at man kan treffes.

    31. I morgen var jeg alltid en løve er min favorittbok. Den fikk jeg anbefalt da jeg var innlagt på psykiatrisk etter et selvmordsforsøk. Den handler om en dame som hadde schizofreni, og var innlagt i over 10 år. Hun er psykolog, så boken er skrevet som en fagperson, og en pasient. Det er ikke en selvhjelpsbok, men hjalp meg å se lyset i enden av tunnelen. Utrolig bra skrevet, og umulig å legge fra seg!

    32. Jeg vil på det sterkeste anbefale
      Chuck Klosterman – but what if we’re wrong.
      Den er virkeli helt fantastisk og dyp, jeg ble vertfall sittende å tenke og filosofere på mye i livet etter å ha lest den!;)
      Må åsså si at jeg elsker boken din! Du er så utrolig flink til å skrive:)

    33. Hei Sophie!
      Jeg anbefaler deg boken «Mengele Zoo» av Gert Nygårdshaug. Første bok i en triologi . Den er lettlest og tar opp tema som miljøvern og imperialisme i Sør og Nord Amerika! Helt fantastisk. En bok jeg aldri glemmer og som har hatt stor innvirkning på livet mitt.

    34. Åååå forresten (jeg som anbefalte Øya tidligere) den har nok ikke så mye galgenhumor. Men vanligvis må jeg ha den humoren selv, alikevell elsket jeg boka.
      Og…🙈 kan du komme med bokannmeldelser oftere? Vi er like gamle, og jeg synes det er vanskelig å finne nye bøker som passer meg. Jeg trenger noe jeg kan reflektere meg selv i, å da passer det ikke med en anbefaling fra Olga-Marie 66år…..

    35. Haruki Murakami: Norwegian wood og Fargeløse Tsukuru Tazaki og hans pilgrimsår
      E. Lockhart: we are liars
      Rohinton Mistry: Balansekunst

    36. Flowers for Algernon av Daniel Keyes anbefales på det varmeste. En bok som virkelig får en til å tenke over hvordan man behandler menneskene rundt seg. Jeg var helt knust etter å ha lest den.

    37. The Vegetarian av Han Kang – koreansk kvinne slutter å spise kjøtt og så endrer forholdene med personene rundt henne. kan anses som mørk 🙂

    38. Pat Conroy – South of Broad
      Har lest den hvert år siden 2011!! Handler kort fortalt om en vennegjeng i forskjellige faser av livet <3

    39. Hvis du liker mørkt og galgenhumor kunne kanskje «Et lite liv» vært noe? Den kunser hjertet gang på gang, men er samtidig så nydelig. Min absolutt favoritt!

    40. Uti fra din egen skrivestil og bøker du har likt og søker etter; tror jeg at bøkene til unge forfattere som Roskva Koritzinsky og Ida Hegazi Høyer kan være noe for deg. Høyers «Unnskyld» er feks veldig god. Christelle Ravnebergets «Jeg gidder ikke leve uten deg» er også god (og mørk).
      En av mine favoritter av året er «Klør» av Ida Frisch – en roman skrevet i diktform. Tror språket der vil inspirere deg, men må advare om at den er veldig mørk.
      I og med at du liker mørk humor vil jeg også tro at Teksas-serien til Tore Renberg er noe for deg. (Liker du i tillegg filmene til Tarantino er den definitivt en du bør vurdere).
      «Dette skjer ikke» av Ida Lorien Ringdal (dikt) tror jeg også du vil finne inspirasjon i. Og helt til slutt må jeg nevne «Elskere» av Mattis Øybø.
      God lesing 😊

    41. Så mange gode boktips du har fått! Anbefaler Homegoing av Yaa Gyasi (tror den heter Komme hjem, på norsk).
      Men du? jeg lurer på en sak…siden du nå klarer å lese så mange bøker, og kan bestille på nett (siden du har sagt at du har måtte kjenne på papiret før du kunne kjøpe en bok) er du kommet over “papirfobien” din?

    42. Hei Sophie!
      Basert på det du liker fra før så anbefaler jeg deg å sjekke ut Ida Hegazi Høier, hun er helt fantastisk. Dessuten tror jeg kanskje du kan like Karl Ove Knausgård og Thomas Espedal. Johan Harstad er min favorittforfatter. Også anbefaler jeg å lese omtrent alt fra Flamme Forlag.

    43. Houellebecq, Michel – De grunnleggende bestanddeler
      Nabokov, Vladimir – Lolita
      Wilde, Oscar – The Picture of Dorian Grey
      Palahniuk, Chuck – Invisible Monsters Remix
      Øybø, Mattis – Elskere
      Grimwood, Ken – Replay
      Keyes, Daniel – Flowers for Algernon
      Simsion, Graeme – The Rosie Project
      Becker, Ernest – The Denial of Death
      Kundera, Milan – Immortality
      Lenth, Lars – Menn som hater ulver
      Anbefaler Goodreads.com!

    44. Anbefaler deg å lese Shantaram av Gregory David Roberts. Handler om en heroin avhengig og dømt australsk bankraner som rømmer fra Pentridge Prison og flykter til India der han blir boende i 10 år. Ganske lang bok (over 900 sider), men veldig bra skrevet, og fengende!

    45. Mengele zoo av Gjert Nygårdshaug! Boken er så brutal og vond, men vakker på samme tid. Den etterlot meg med et enda sterkere behov for å ta vare på jorden vår, og se det unike og vakre i de små tingene. Du MÅ lese den, som jeg sier til alle jeg kan, for jeg tror og håper at den gjør noe med oss.
      Stoner av John Williams er trist men fin, og Alt lyset vi ikke ser av Anthony Doerr det samme.
      Jeg anbefaler disse basert på følelsen jeg sitter igjen med. De har liksom satt seg litt. Det samme gjør mange av tekstene dine og jeg blir stadig imponert over hvor modig og reflektert du er. Noe av det fineste du viser er at ting ikke er enten-eller og at man kan være og like og mene mange ting på en gang.
      Gjennom Forbilde viser du også et ærlig bilde av det som så mange unge befinner seg i og jeg håper du finner motivasjon til å skrive mye mer. Boken din ligger i haugen på stuebordet og en kveld jeg kom hjem hadde mannen min lest den fra perm til perm. Konklusjonen: innsikt i en “verden” han ikke visste fantes og verdifullt for papparollen 🙂
      Det ble visst mer en bare en bokanbefaling, men det var det som skulle til for å skrive det jeg har tenkt så lenge.
      Takk for at du utvider min forståelse av verden litt til 🙂

    46. Vil absolutt anbefale «kunsten å høre hjerteslag». Veldig fin bok ! Grein en del da, men nå liker jeg litt triste bøker 🙂

    47. Tusen takk for dette innlegget! Veldig gøy med tips, håper det kommer mange flere i fremtiden.
      «Mengele zoo» som flere har nevnt er fantastisk, den må du lese. Følte meg nesten litt lurt etter jeg hadde lest den, sterk historie! Tror denne vil treffe deg.
      Jeg elsker også bøkene til Anna Gavalda, og spesielt boken som heter «Saman er ein mindre aleine». Nydelig skrevet og oversatt! 😍

    48. Du burde absolutt lese «Mengele Zoo»! Den er fantastisk! Både morsom, rørende, vakker, grusom, grotesk, deprimerende, skremmende og helt unik rett og slett. Jeg mener det virkelig når jeg anbefaler deg denne boken. Den er min absolutte favoritt, og handler om tema jeg vet du engasjerer deg for (regnskog blant annet). I boka følger man livet til en gutt, vokst opp i regnskogen i Sør-Amerika , som er vitne til ødeleggelsen av regnskogen, dyrene i den og menneskene som bor der. Den er skrevet av Gert Nygårdshaug, og ble utgitt i 1989, men virker ikke umoderne i det hele tatt. Jeg har lest en del bøker, men denne sitter så sterkt i meg fremdeles. Om du velger å lese den (som du absolutt bør gjøre!:)), ville jeg elsket å høre hva du synes. Den er fantastisk.

    49. Hei!
      3 bøker jeg vil anbefale deg:
      – Broken av Shy Keenan, på engelsk. Sann historie, helt j**lig historie om å være uønsket barn og derfor bli grovt mishandlet, men likevel en bok verdt å lese.
      -Flukt- En pro-bono bok for Flyktningerhjelpen. Flyktninger(fra ulike deler av verden, inkl de som flyktet fra Finnmark og ned til østlandet) deler sine historier.
      -Bikubesesong av Frode Grytten. En kollektivroman av 25 fortellinger om beboere i arbeiderboligene på Odda. Historiene er ikke sanne, men likevel realistiske, noen morsomme,noen alvorlige, noen litt på kanten..
      Lag deg en fantastisk helg <3

    50. Takk for fine tips, elsket forøvrig boken din:-) Du bør forresten lese «Simon og stjernene», den er lettlest, jeg slukte den på et par dager, haha! Den er både mørk, litt deprimerende, rørende, trist og humoristisk. Jeg elsker den!<3

    51. Leser for øyeblikket The Power av Naomi Alderman og vil anbefale den før jeg har lest den ferdig selv. Den handler om hva som ville skjedd om maktbalansen mellom menn og kvinner ble snudd på hodet. Spennende tankeeksperiment og jeg liker spesielt at hun ikke tror at kvinner ikke er i stand til å missbruke makt eller være hensynsløse.

    52. Ettersom du liker galgenhumor vil jeg anbefale de første bøkene til Arto Paasilinna, blant annet(eller spesielt) kollektivt selvmord. Er av typen man leser ut på en dag. I den mer samfunnskritiske retningen er Marit Eikemo artig. Også alt av Fredrik Backman, selv om humoren der syns jeg mest brukes til å gjøre det triste enda tristere.
      Vil også anbefale deg å bruke goodreads, hvis du ikke gjør det fra før. Der kan man registrere bøker man har lest og basert på det få anbefalt nye bøker. Du kan også sette et årlig lesemål.
      Hadde vært artig med fler sånn her innlegg og boktips! Har ei søster som kun har kommet seg gjennom en bok i sitt liv, og det er boka di. Utrolig fin inspirasjon. Kanskje du kunne fått en avtale med forlaget om å få leseeksemplar på bøker som passer din smak?

    53. Lufte gaupene av Julie T. Stangebye
      Krimbøkene til Knut Nærum
      The help av Kathryn Stockett
      Idas dans av Gunnhild Corwin

    54. En bok som handler om kjærlighetssorg som heter Svikne dager av Elena Ferrante. En av de beste bøkerne jeg har lest. Så tragisk men fengende og lettlest. Den er skrevet på nynorsk som jeg vanligvis HATER. Haha. Trodde virkelig aldri jeg skulle lese en bok på nynorsk men er glad jeg gjorde

    55. Har du lest Arv og Miljø av Vigdis Hjorth? Hvis ikke så anbefales den, en veldig interessant fortelling! Ellers har jeg også Ut og Stjele Hester som en favorittbok 🙂 kan også anbefale Alt Lyset Vi Ikke Ser av Anthony Doerr, den er veldig vakker! Elsket listen din! 🙂

    56. Takk for gode boktips! Ser vi har rimelig lik smak – så skal få bestilt hjem noen av disse jeg ikke har lest! 🙂
      Ser at disse er kommet opp endel over her, og vanligvis har jeg ikke “favoritt-artister” i noen som helst form – men mine ABSOLUTT favoritt-forfattere som jeg aldri har lest noe dårlig av er Paulo Coelho og Gert Nygårdshaug. Jeg blir virkelig aldri skuffet. Kan anbefale “Veronika vil dø” av førstnevnte og “Null pluss pluss” av sistnevnte.
      “Null pluss pluss” handler om en mann som bestemmer seg for å spise seg selv, forresten. 🙂 Kort, lettlest, utrolig sær og utrolig god bok!

    57. Jeg så nylig på bloggen din at du leste “Kollektiv selvmord” av Arto Paasilina, har selv lest den flere ganger og elsker den forfatteren. Jeg vil anbefale “Harens år” av samme forfatter, kort fortalt så handler den om en mann som finner en hare i skogen, og båndet som knyttes mellom dem. Den er absurd, mørk, morsom og søt.

    58. Hvis du ikke har lest boken av Jonas Hassen Khemiri: «Alt jeg ikke husker», anbefaler jeg den på det sterkeste! Lest mange av bøkene på listen, og denne tror jeg faller i smak! En bok som endres i løpet av siste setning, og får deg til å sitte igjen med mange tanker og tårer.

    59. Jeg anbefaler Markens Grøde av Knut Hamsun. Den er på litt gammelt språk, men både sinnsyk mørk og sinnsyk vakker på samme tid og av en eller annen grunn tror jeg du kommer til å like den også! 🙂

    60. Deliberate receiving. (Ikke la deg lure av den til tider sukkersøte skrivemåten.)
      Boktyven
      Emotional Intimacy!
      Øya
      Psycho Cybernetics
      Spiritual Bypassing
      Og selvfølgelig, Shantaram!!
      Good reading 🙂

    61. Hei! Tusen strålende soler av Khaled Hosseini er og forblir en klassiker. Om du ikke allerede har lest den ❤️

    62. Hei Sophie Elise
      Takk for gode boktips. Jeg har lest 2 bøker etter din anbefaling. Audun Mykjas bok og Geir Gulliksens. Likte spesielt den siste.
      Hvis du ikke har lest Ingvar Ambjørnsens bøker allerede vil jeg anbefale Hvite Niggere. Virkelig godt skrevet og en humor jeg vil tro du vil like.
      Takk ellers for din bok Forbilde. Selv om jeg er godt voksen var det fint og lærerikt å lese om en ung jentes ungdomsopplevelser. Du fortjener et godt liv fremover Sophie Elise.
      Mvh Lisbeth

    63. Det er tre bøker jeg liker veldig godt, og da spesielt boka «et glass melk, takk» av Herbjørg Wassmo. En fortelling om menneskehandel… sterk, grusom og rørende. Ellers likte jeg «tusen strålende soler», og «Indias datter»

    64. Anbefaler “Mesteren og Margarita” av Mikhail Bulgakov! Vil ikke si noe, den er bare magisk 😀 Les!

    65. Les Vannliljen av Hanne Dahl. En sann historie om ei jente som blir misbrukt av sin far og farmoren. Hun utvikler flere personligheter for å overleve sin hverdag.

    66. anbefaler boken homo sapiens! En sinnsykt bra bok om menneske fra start til nå hvor forfatteren blandt annet diskuterer religion, krig, følelser, dyreutryddelse, politikk, penger, lykke og vitenskap. Selvom boken er relativt tung å lese er forfatteren flink til å skrive og boken setter oss mennesker i et ganske dårlig lys. Denne boken hjalp meg med å forstå da min eksistensielle angst var på det værste. Vil virkelig du skal lese den og fortelle oss hva du syntes!

    67. Så mange gode bøker! Jeg hadde også tatt med din bok på min liste – likte den rett og slett veldig godt, og syns kritikerne var litt for strenge mot den, ass. Den fikk jo heldigvis ganske gode omtaler, men jeg syns den fortjener enda bedre!
      Kommer den neste boken din til høsten? Til høsten får jeg gitt ut min aller første bok! Da blir «Psykehus» å finne i bokhyllene, og GUD, som jeg gleder meg. Å bli tatt opp av et forlag er virkelig en stor følelse, spesielt når man har jobbet så hardt og målbevisst for det.
      Jeg vil selvfølgelig også anbefale noen bøker til deg! Du er jo interessert i sinnet og mennesket, så da vil jeg anbefale «I morgen var jeg alltid en løve» og «Unyttig som en rose», begge skrevet av Arnhild Lauveng. To bøker som virkelig gjorde mye for meg! Tror de aller fleste kan kjenne seg igjen i noe i dem.
      Yndlingsboka mi fra barndommen er «Kabalmysteriet» av Jostein Gaarder, som jeg seriøst fikk lyst til å lese på nytt igjen nå. Haha!
      Og til slutt; «Idas dans», som er en helt fantastisk trist bok skrevet av mammaen til Ida da 17 år gamle Ida ble alvorlig kreftsyk. Jeg har lest den hele tre ganger og griner like mye hver gang.

    68. ..men hvordan kan du føle at dette ikke er reklame for din egen bok? Du anbefaler jo folk å lese den? Altså kjøpe den?
      Dette er ikke for å være kjip liksom, men reklame skal merkes reklame. Bloggere kan jo ikke la være å merke innleggene sine som reklame fordi de selv ikke føler at det egentlig er reklame. Reklamerer du for et produkt du tjener på så er det reklame.

    69. Så mange fine tips! Nå ble listen over bøker jeg må lese plutselig en del lengre. Ser at flere har anbefalt deg denne, men Mengele Zoo av Gert Nygårdshaug er en av mine favorittbøker og han er min absolutte favorittforfatter. Hvis du skal lese Mengele Zoo bør du virkelig lese de to neste bøkene også; Himmelblomsttreet og Afrodites Basseng for å virkelig få hele perspektivet og alle aspektene i fortellingen og budskapet han prøver å fremme, noe du ikke helt får hvis du kun leser Mengele Zoo. Himmelblomsttreet og spesielt Afrodites Basseng tar også opp en del spirituelle tema, som hva som er ekte vs. hva som kun er i ditt hode, tankeoverføring osv.
      Nygårdshaug har også kommet med en “fjerde” bok til “trilogien” som heter Chimera som du også bør få lest hvis du gjør deg ferdig med den originale trilogien. Den tar hovedsakelig opp samme tema som trilogien: miljøvern, maktmisbruk og hvordan vi kan stoppe jordens og menneskehetens stadige vei mot avgrunnen. Noen, inkludert Nygårdshaug
      sier faktisk at Dan Brown stjal plottet til Chimera da han skrev hans suksessbok Inferno! Om dette er oppspinn eller sant vet jeg ikke, men morsomt likevel 🙂 Han holder nå på med en femte bok hvor alle protagonistene i de fire bøkene skal møtes. Personlig gleder jeg meg masse til den kommer ut!

    70. Imorgen var jeg alltid en løve! Basert på en ekte historie om livet med scitzofreni, innleggelser, sykdom å bedringens vei.

    71. Herbjørg Wassmo, Ett glass melk takk. Fantastisk bok. Veldig brutal og til tider ubehagelig, men utrolig bra!

    72. Jeg vil varmt anbefale boken ?imorgen var jeg alltid en løve?. Det er en selvbiografi, hvor forfatteren er innlagt på psykiatrisk med diagnosen schizofreni. Den er mørk, lettlest og helt nydelig!

    73. Glemte å legge til «Å være ung er forjævlig» av Christiane F. Leste den da jeg var typ 13-14, og den gjorde SÅ sterkt inntrykk! Handler om Christiane selv, og hennes stoffmisbruk. Hun begynte tidlig (typ 12-13 år, tror jeg), og levde et hardt liv i Berlin. Veldig sterk bok!

    74. Drea: Så snill du er fine Drea! Tusen takk <3 Jeg gleder meg masse til å lese psykehus, liker veldig godt hvordan du skriver på bloggen. Min neste kommer til høsten, det stemmer :*

      Tusen takk skal du ha for gode tips! Jeg har lest Idas Dans og likte den svært godt, så de andre tipsene blir skrevet ned.

    75. 100-åringen som hoppet ut av vinduet og forsvant! Utrolig lettlest, og humoristisk! Sjeldent jeg ler høyt når jeg leser, men denne var sånn.

    76. Glemte å si at jeg elsker Dilurium-trilogien (av Lauren Oliver). Ungdomsbøker. Sjangeren er dystopi, og handler om et samfunn som har bestemt at kjærlighet er en sykdom. Utrolig spennende, interessant og tankefult.

    77. Paulo Coelho har skrevet mange bøker jeg tror du vil like! Ikke alltid like lettlest da Paulo (eller vedkommende som oversetter bøkene hans) har et bredt ordforråd og gjerne velger ordet “Affabel” istedenfor vennlig.
      “Veronika vil dø” av Paulo Coelho er en tankevekker. Coelho bruker litt til på å komme til poenget, men han beskriver Veronika sitt forsøk på å dø så realistisk og tar oss gjennom hele følelsesregisteret i denne boken. Du ler, griner, blir sjokka, måper litt, gråter litt og sluker boka på et døgn.
      “Kollektiv selvmord” av Arto Paasilinna er også en dyster, tragikomisk bok om nettopp selvmord.

    78. Markus Zusak – Boktyven. Min absolutt favoritt-bok, jeg har lest den sikkert 5 ganger minst… den er så utrolig fin, trist og vakker. Ser for meg at den kan være noe for deg da den er «mørk» men også så utrolig fin. P.S den er kanskje litt tunglest i starten men det blir bedre, jeg lover.

    79. Analfabeten som kunne regne, av Jonas Jonasson!
      Dette er en veldig absurd bok, men jeg selv smilte godt gjennom hele boka. Liker også spesielt at den “bygger” på historiske hendelser. Anbefales!

    80. Kanskje ikke helt i den sjangeren som andre her anbefaler (og kanskje ikke den du liker best), men som en leseglad biolog vil jeg anbefale noen bøker som jeg er blitt veldig glad i.
      Mitt liv med humler en en kjempe fin bok som er lett og lese, enkelt for klart på en allmenn måte, med et snev av humor. Satt å lo høyt av boken på flyet til Marokko, men den har også en seriøs undertone, men tanke på nedgangen av humler og bier over hele verden.
      Bienes historie er ikke humoristisk, men litt “mørkere” og skummelt “realistisk”. Slukte boken på 3 dager i romjulen.
      Jeg anbefaler også Sapiens, har lest den 2 ganger og det blir nok flere.
      Hvis du er glad i filosofi så er Jostein Gaarder en favoritt hos meg. Spesielt Maya og sjakkmatt, men også Vita Brevis – den er litt mer av den romantiske sorten og veldig fin, handler om kjærlighetsbrev mellom en kirkefadder og ei jente, i år 400 evt.
      Ellers vil jeg bare si at det er supert at du fronter bøker, og lesing på bloggen din. Ha en fin søndag videre 🙂

    81. Alkymisten – Paulo Coelho, Kjør meg til slottsparken – Gustav M. Galåsen og Livet etter slottsparken – Gustav M. Galåsen
      Den første ser jeg mange har anbefalt, men den er såå bra! De to andre handler om en rusavhengig dame, sett fra synspunktet til en som er veldig forelsket i henne og kampen deres om å få henne ut av heroinhelvetet. Veldig bra skrevet. Det var nok de første bøkene som rørte meg dypt!

    82. Her er noen av mine favoritter! Jeg har jobba lenge i bokhandel, men er veldig kresen på hva jeg liker.
      – Jeg gidder ikke leve uten deg av Christelle Ravneberget. Handling fra Grunerløkka på 2000-tallet om tøff kjærlighet og å bli avhengig av en annen person. Likte veldig godt måten den er skrevet på, en av mine absolutte favoritter.
      – All the bright places av Jennifer Niven. Trist og veldig interessant bok om en gutt med bipolar lidelse og en jente som har mistet søsteren sin som blir venner.
      – Looking for Alaska av John Green. Min favorittbok. Mørk, trist og morsom.
      – Kan jeg bli med deg hjem av Marie Aubert. En liten, søt, litt mørk bok med noveller som alle handler om forskjellige situasjoner rundt sex.

    83. Du må lese Shantaram og oppfølgeren The mountain shadow, de er lange, men flotte bøker, basert på den ekte og helt sinnsyke historien om forfatterens liv. Han skriver utrolig flott og ser virkelig verden rundt seg, umulig å beskrive den, den må leses. På engelsk så klart, tviler på at det er mulig å oversette det språket som er brukt til norsk og bevare magien.

    84. Jeg elsker krim! Så jeg anbefaler “nattsøsteren- Unni Lindell “, alle krimbøker til Lars Kepler og Jørn Lier Horst!
      Stor klem fra en stor fan♡♡

    85. Veldig kjekt å lese at du anbefaler boka mi, Sophie Elise! Det setter jeg pris på – og i så godt selskap!
      Jeg skal innrømme at jeg ikke ofte er innom bloggen din – men jeg har iallfall fått med meg at du liker veldig godt å skrive! En bok jeg syns er kjempefin når det kommer til skriving er “Bird by Bird: Some Instructions on Writing and Life” av Anne Lamott. (Må bestilles, eller finnes på Kindle)
      Favorittsitat: (om skriving, om hvorfor velge å fortsette å skrive, helt mot slutten av boka, som en oppsummering:
      “It’s like singing on a boat during a terrible storm at sea. You can’t stop the raging storm, but singing can change the hearts and spirits of the people who are together on that ship.”

    86. Leste nettopp «Muleum» etter anbefalingen din, den var kjempebra! Ønsker meg noe bokrelatert som fast innlegg (drømmetenkning).

    87. Eg synst bøkene til Arto Paasilinna er veldig fine. Nett lese ‘Kollektivt selvmord’ , og har tidlegare kost meg med både ‘Prosten og hans forunderlige tjener’ og ‘Den ulende mølleren’. Kan kanskje minne litt om “Veke 53” av Agnes Ravatn, som eg og kan tilråde. Alle har ein litt dyster humor og handler om folk som storsamfunnet gjerne ser litt ned på (folk som møter veggen, er alkoholikarar eller rett og slett berre er annleis).

    88. Tror du vil digge “My Year of Rest and Relaxation” av Otessa Moshfegh. Full av mørk humor, og handler om søvn i tillegg.

    89. Kom på noen flere:

      Kartet og Terrenget, av Michel Houellebecq (og “De grunnleggende bestanddeleer” men den er nevnt ovenfor ser jeg (det er laget en utrolig vellykket tysk filmatisering av denne boken også som jeg anbefaler på det varmeste, den engelske tittelen er “Atomized” ).

      “Du dør ikke” av Linn Strømsborg

      “På vegne av venner” Kristoffer Schau

      Vil ellers anbefale Miranda July. Den siste boken hennes “The first bad man” ble for mørk og ubehagelig for min del, men kanskje den passer for deg. Jeg digger de tidligere bøkene hennes: “No one belongs here more than you” og “It chooses you”. Bøkene hennes er ofte veldig rare, sjarmerende og morsomme.

      Ellers er Dag Solstad en av mine favoritter, spesielt “Forsøk på å beskrive det ugjennomtrengelige”, “Arild Asnes” og “Armand V.” Sistnevnte er nok spesielt interessant for de som skriver selv, slik som deg, pga den originale måten den er skrevet på gjennom fotnoter. Solstad er vel ikke akkurat mørk, men veldig morsom og har en unik skrivestil det virker som lesere enten elsker eller hater.

      Bøkene til Solstad og July kan leses på en dag eller to, og er sikkert fine å lese på en flytur eller en strand.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg