jeg blir seriøst gal

Reklame | annonselenke: Nelly

Jeg har fått så mye inpirasjon etter at jeg åpnet kommentarfeltet. Jeg føler jeg kjenner så mange av dere, bare ved få ord kan jeg relatere til de samme situasjonene. Og DET hadde jeg savnet! Jeg merker også at engasjementet mitt for miljø og politikk blomstrer, fordi dere engasjerer meg. Er slike tema noe dere vil lese mer om? Eller de mer “filosofiske” sidene av meg? Jeg er åpen for de aller fleste innspill.

Ellers har jeg mensen, som dere allerede vet. De siste årene har det betydd at jeg blir gal. Humøret svinger fra topp til bunn på bare få minutter, og i dag har jeg følt på cirka alle følelser det er mulig å ha. Dette har jeg følt på:

Glede, fordi:
– Jeg endelig har fått resultater fra treningen, altså synlige muskler. Herregud da ble jeg så stolt, og jeg HATER å trene. Jeg liker det etter, kanskje i små sekunder underveis, men jevnt over er det forferdelig. Da jeg så meg selv i speilet i dag tenkte jeg WHAT, er det meg? 
– En låt kom på radioen som minner meg om den første ferien med Kasper, da fikk jeg sommerfugler i magen og vi delte et fint øyeblikk. Og så fikk jeg blomster av han. 
– Jeg fikk tilbringe tid med Joakim og det gjorde meg, som vanlig, glad og bekymringsløs. 
– En søt kommentar fra en leser som skrev hun skal ha oppkjøring i morgen. At dere deler slike små ting varmer hjertet. Lykke til på oppkjøringen! Jeg strøyk tre ganger på min, lol. 

Kjolen min finner du HER. Jeg har snudd fremsiden bak, og synes det er finest sånn! 

Jeg har vært sint fordi:
– Jeg skulle trene.
– Jeg tenkte på at det ikke er sikkert jeg noen gang skal gifte meg å få barn, hallo tenk om jeg aldri får oppleve det?? PANIKK! Og et veldig dramatisk sammenbrudd fulgte etter det. Jeg er jo ikke klar, men så er det ikke noe annet jeg heller vil enn å få oppleve de tingene. 
– Jeg blir gal av å lese alle tips og triks om urenhetene i huden min. Skal man ikke unngå stress for å unngå kviser? Det er umulig. Jeg går meg vill i alle tipsene.
– Vi har vasket klær…….Flere vasker. Det er irriterende å få alle klærne inn i stua, for å så skulle legge dem inn i skuffer og skap.
– Jeg drakk et glass vin. Angret RETT etter. Det er så unødvendig.. Spesielt etter en hard økt på trening. 
 

Men nå er jeg hjemme igjen, vi hører på Vinyl som er min favorittkanal på radioen, og så blir det tidlig i seng. Jeg legger meg så jævlig tidlig hver dag og sier til meg selv “jaja, da får jeg gjort mer i morgen” men det er jo bare tull.. Kanskje sengen bare frister for mye, hele tiden. 

 

46 kommentarer
    1. Jeg er en mann fra Eritrea og vil bare si takk for at du lærer meg “bra norsk” selv om du ikke vet om det. Jeg leser alltid det du skriver her og digger det. Du er utrolig flink å skrive og jeg har blitt mye flinkere bare fordi jeg leser din tekst og bestått norsk eksamen for å studere sykepleie. Jeg sliter mye med språket og det skal gå sakte med sikkert bra.

    2. Jo: HERREGUD så hyggelig å høre! Og så flink du er! Jeg må bare påpeke at den norsken jeg skriver ikke er perfekt, jeg har mye feil på og/å, men.. Uansett, takk <3

    3. Jeg har seriøst hatt mensen nå siden desember pga pstav. Jeg klikker snart, er så lei av å kjøpe på bind og tamponger og ha et temperament som en bjørn som ikke får spise.

    4. Kutt ut alkoholen! For resten av livet ditt, da og kun da vil huden din bli bra. Æ e rimelig sikker på at et alkokutt vil hjelpe dæ på andre områda i livet også. Søstera mi hadde samme problemet med uren hud. Da ho kutta alkoholen, ble huden helt bra igjen. Prata med ho Mari Boine og ho hadde samme problem med kvise. Da ho kutta alkoholen ble også ho helt frisk i huden. Ho sa også at, da ho hadde slutta å drikke, hadde livet hennes gradvis blitt mye bedre. Ho brukte å være plaga med sosial angst. Etter at ho kutta drikkinga forsvant også angsten mer og mer. Alle problem i livet oppstår for å lære dæ nåkka. Det gjeld bare å være litt stille og lytte og ikje minst, være ærlig med sæ sjøl. Lykke til videre Sophie Elise, æ e oppriktig glad i dæ og ønske dæ alt godt!

    5. Dermalogica daily microfoliant var min reddning fra kviser, også å gi opp melkeprodukter og fete matvarer som chips. Også Dermalogica breakout control på kviser. Og aldri aldri poppe og slutte å ta seg i ansiktet. Også alltid vaske av sminke. Jeg slet veldig med store bulekviser, helt til jeg var 24 og oppdaget dermalogica! Det gikk faktisk “fort” over da jeg begynte med det! Dessverre sliter jeg nå med arr fordi jeg pillet og poppet 🙁 Masse lykke til! <3

    6. såå koselig at du har åpnet kommentarfeltet igjen!! har i det siste savnet politikk og miljøinnleggene dine, så jeg hadde satt stor pris på om det hadde blitt flere av dem, xoxo

    7. Jeg har slitt med uren hud siden jeg var 11 (!!!) år, og riktig nok gikk den grusomme aknen over oppover i ungdomsårene så jeg ikke lengre så ut som en pizza, men jeg har kronisk hatt kviser og synlig uren hud siden da. Så jeg skjønner veldig godt hvordan du har det i sammenheng med hud; jeg blir så misunnelig på de jentene som ikke tenker på huden når de skal ut på butikken eller på skolen, mens jeg ikke klarer å møte andre mennesker med mindre jeg har på fundation. Det værste er at jeg virkelig føler at jeg har prøvd alt: rådyr fruktsyre-behandling som kostet så mye at jeg måtte få de seks timene i både bursdags- og julegave fra foreldrene mine, trening, alle mulige type produkter, kutte ut alt av sukker og drikke 2 liter vann om dagen. Ingenting har egentlig gitt noen særlige resultater. Jeg har selvfølgelig vært hos fastlegen og timer hos hudspesialister og gått på både kremer og kurer, men igjen så er det ingenting som varer mer enn noen måneder før det er tilbake til start.
      I det siste har jeg vært inne i en heftig google og youtube runge med utallige søk om hvordan få renere hud (som repeteres ca. annenhver måned lol) og jeg kom over noe jeg ikke har tenkt på før, nemlig å ikke påføre huden min produkter som inneholder ting jeg ikke vet hva er/ting som er bekreftet dårlig for hud, som fek.s silikon. Når jeg leser bak på tuben med ansiktrens som heter noe typ “Natural Face Wash for Acne prone and Oily Skin” så står det at den inneholder ting jeg virkelig ikke aner hva er. I det siste har jeg begynt å fjerne sminke med olivenolje og bomull og renser den med hjemmelaget rens og håper på å se positive resultater. Jeg har også sluttet å bruke vaskepulver med kjemikaler. Nå skal det også sies at jeg har ingen faglig bakgrunn innen hudpleie og vet ikke hva jeg snakker om, bare hva mine egne erfaringer tilsier og at jeg sitter med en årrekke med dårlig hud bak meg som ikke ser ut til å bli bedre med årene. Jeg håper at å vende seg mot mer faktisk naturlige produkter med innhold som kommer fra naturen kan hjelpe, så skal jeg si ifra om jeg har funnet mirakel-løsningen!
      Klem!

    8. Hei😊
      Synes du skal skrive om politikk og miljø og de filosofiske sidene dine. Jeg for min del leser gjerne de filosofiske.
      Mensen ja…det er rett og slett et h…… innimellom, syke humørsvingninger her også takk. Sånn er det bare og bare godta at slik er det, så lenge man ikke tar det med seg på skole og jobb så går det som regel fint. Jeg også strøyk hele tre ganger faktisk på oppkjøringen, jeg skyldte på at jeg var bikket 30 og man blir liksom mere engstelig da, spesielt kvinnfolk😅 Men det går til slutt, selvom det kan virke håpløst der og da.
      Håper det går bra med deg og ser fram til en ny sesong med Sophie Elises verden. Regner med det blir mer av det? Folk får si hva de vil om den serien, jeg likte den😊
      Klem Elin (Er forresten fra Harstad, du e fra den fineste byen i nord😊)

    9. Er SÅ fornøyd med bloggen din i det siste, de siste årene har jeg vært en dagelig leser og likt å lese bloggen, men nå i det siste gleder jeg meg faktisk til å lese de. Det føles som om du legger mer innsats i hvert innlegg og at de alle betyr noe.

    10. Hei Sophie! Jeg har hatt litt uren hud selv når jeg kom i 20 årene men ikke så fælt at det plagde meg sånn sinnsykt, alltid hatt angst og generelt sånn ikke vært super happy men har alltid tenkt at det er bare slik jeg er og har det. Men etter mitt andre svangerskap når mensen kom tilbake så klikka huden min helt og etter mye youtube og googling så skjønte jeg at dette egentlig handler om hormonbalanse. Vet at du har slitt mye selv med angst og depresjon så anbefaler deg til å dra til legen å teste hormonbalansen din for du kan enten produsere for mye av et hormon eller for lite og det er dette som da gjerne kommer ut i huden, og mye kan også trigge angst sterkere osv. Jeg dro ikke til legen da jeg vet at de bare kommer til å si at jeg må begynne på p-piller noe som er helt uaktelt for meg. Jeg bare googlet how to balance hormones naturally så kommer det opp mye bra. Jeg begynte med seed cycling, spiser maca pulver, passer på å få i meg nok vitaminer, kollagen, fiber, probiotika, drikker Combucha og spesielt lysine pulver noe som kommer til å hjelpe huden din, og spiser ellers ganske sunt. Jeg bestiller på Iherb da jeg ikke finner alle produktene jeg bruker i Norge. Jeg har kuttet ut gluten og alt av meieri produkter. Anbefaler deg til å sjekke ut Organic Olivia og Sarahs_day på youtube, de snakker mye om dette. Dette ble litt langt men dette har fungert kjempe mye for meg, huden er myyye bedre og mye mindre angst noe jeg hadde bare trodd aldri kunne fikses hvis du skjønner? Kvinner skal egentlig ikke ha pms, menssmerter osv dette kommer av hormonubalanse. Anbefaler deg hvertfall til å sjekke hormonbalansen din for den kan gjøre mye skade hvis den er i ubalanse. Klem fra meg!

    11. Hei! Synes du har kjempefin stil og lurer på om du har tise? Hvis du skal kvitte deg med klær liksom 💛

    12. hei! ville bare si at det eneste som fungerte for meg var da jeg kjøpte sånn magic erazer makeup remover. dette brukes kun men vann og fikk resultat etter 3 dager! har seriøst prøvd aaaaalllltttt av dyre og billige produkter og det eneste som fungerte var….. vann..

    13. Så gøy at du ser resultater 🙂 håper det skjer meg snart!
      jeg elsker å lese dyper innlegg som du ofte har, både om miljø og eksistensielle ting. Jeg føler at du er den eneste bloggeren jeg stolt kan si at jeg klikker innom iblandt nettopp fordi du blogger om perfekte ting og uperfekte ting. slik livet er.
      du har sikkert hørt/prøvd tipset før, men et vegansk kosthold skal gjøre vidunder for huden. men det skjer jo ikke over natten. jeg spiser kun plantebasert; for dyrene, menneskene, miljøet og ikke minst meg selv <3
      melk inneholder så mye dritt, og det finnes så mange andre digge etstattninger.
      jeg trodde ikke j kom til å klare meg uten ost men det er ikke så vanskelig. iaf ikke når man vet hvor mye dritt det er i det for kroppen vår 🙂

    14. Jeg liker både når du skriver “dette har jeg gjort i dag”, “denne sminken liker jeg” og mer filosofiske eller politiske innlegg! Det er ett eller annet med måten du skriver på som er behagelig å lese nesten uavhengig av innhold. Så koselig at du har åpnet kommentarfeltet igjen, forresten, yay
      Angående hormoner – dersom du sliter med “overflod” av hormoner slik som meg vil jeg absolutt ikke anbefale P-stav. Jeg ble så nedstemt og slet så fælt psykisk med den P-staven, det er skremmende å tenke på.. Bare et lite tips❤️

    15. Føler virkelig med deg og hudproblemene… Jeg slet med dårlig hud i MANGE år, og INGETING hjalp! Men NÅ etter 1000-vis av forskjellige forsøk har jeg omsider funnet hva som er årsaken. (Skulle ønske jeg visste det allerede når jeg var på din alder). Så tenkte det skader jo ikke å dele min erfaring 🙂 Jeg fikk nemlig kviser av å bruke vann når jeg skulle rense huden. Så (endelig) byttet jeg ut vann med rensevann og bommulsdott og lot huden på den måten “hvile”. I tillegg reagerer jeg på melk, hvetemel, nøtter, potetgull osv. (dette spiser du kanskje ikke så mye av, men tar det med likevel) Og til sist huden må IKKE tørke ut, så viktig med god nattkrem og god krem under make-up (alltid). Poenget mitt er: det kan bli for mye “stress” for ansiktshuden med vann morgen og kveld. Det er nok i dusjen 🙂 Til tross for hudpleiernes anbefalinger om å vaske/rense morgen og kveld (med vann). Lykke til.

    16. Hei:) Du må ta turen til Trude på Medical Skin på Pilestredet. Hun har reparert huden min helt. Med behandlinger og bra produkter er arr og kviser så og si helt vekk. Men det har tatt ett år før det ble perfekt da:)

    17. hva føler du om forbrukersamfunnet? Jeg føler noen av innleggene dine opp gjennom har touchet litt inn på det, men lurte på om du ville skrive et innlegg om det.
      Hvem føler du du er i forhold til forbukersamfunnet?
      Hvis du skulle sett for deg livet ditt med og uten så mange TING og klær, tror du du ville vært mer eller mindre lykkelig?

    18. Hei Sophie, jeg ville bare stikke innom og fortelle deg hvor mye du inspirerer meg. skulle vært like beintøff som det du er, også lurte jeg på om du kunne skrive et innlegg om favoritt bøkene du har lest, uansett hva det handler om, men også litt mer meningsfulle bøker. trenger litt inspirasjon til og leve dette livet, føler jeg har nådd bunnen. misforstå meg rett, trenger bare litt tankevekkende ord, bøker, filmer. kommer ikke til og føle det slik for alltid, gjør jeg?
      xo

    19. Drømte serr at vi møttes inatt. Også ble vi kjempe gode venner😂
      Haha, jeg føler vi er ganske like, og sovna til serien din igår.. sikkert derfor😋😅

    20. Jeg syns du og Joachim gjør et godt team, og jeg tror at han er god for deg? Ut i fra serien din virker han iallfall som en super venn, som gir deg det du trenger, fremfor hva andre tror du ønsker 🙂

    21. Jeg liker at du skriver om både miljø, politikk og filosofiske tanker. Du er utrolig flink til alle tre punktene, og det er i hovedsak derfor jeg liker bloggen din så godt.

    22. Dette reddet huden min!
      Etter å ha brukt en formue på ulike produkter, hudpleiere og dietter har jeg funnet ut at det enkle ofte er det beste:
      Rens morgen og kveld med Avéne clearance (den blå) fra apoteket. Billig og effektivt! Jeg har ikke hatt en kvise på flere uker nå og er av typen som ikke har vært kvisefri siden før jeg kom i puberteten en gang. Det er så deilig. Bruker innimellom den eksfolierende masken fra samme merke og fuktighetskremen, men det er den daglige rensen som gjorde susen for meg. Lurer på om mye av det andre jeg har testet (ZO Medical, Elizabeth Arden Pro osv.) rett og slett har vært for kraftig for huden min slik at den uansett har reagert…
      Verdt å teste? <3

    23. Utrolig lett å drukne i råd om akne. Er jo utrolig mange årsaker osv.. Her er noen tips fra meg!
      Prøv å kartlegg når du får mest acne. Er det før mensen? Under mensen? Andre steder i syklusen? Når du stresser? Når du spiser visse ting? Trener?
      Du sier jo at du trener en god del nå, mange opplever å få mer kviser når de begynner å trene. Her er en artikkel som sier noe om dette: http://www.bedretrent.no/trening-og-kviser-hva-kan-du-gjore-med-det/
      Stress er VIRKELIG ikke bra, ikke for huden og selvfølgelig ikke for helsa generelt. I hudsammenheng handler det om hormonbalanse. Som andre også har nevnt har dette veldig ofte en sammenheng med Acne (det kommer jo innenfra). Huden blir helt jævlig om man stresser mye :(( Tips: kjøp efamol på apoteket, det er nattlysolje og bidrar til sunn hud og hormonell balanse. Funker utrolig godt på meg, og flere jeg kjenner som sliter med acne er også veldig fornøyd.
      Selvfølgelig kan man gjøre en del utenfra også. Jeg har selv veldig sensitiv hud i tillegg så må passe meg med å bruke for sterke produkter, det gjør det bare verre. Av produkter syntes jeg apoteket har mye bra. La Roche-Posay effaclar og Avene cleanance serien er dritbra! Pleier å bruke en oljefri krem som aquasource fra biotherm i tillegg hvis jeg føler produktene tørker huden min litt ut. Viktig med mye fukt til huden! At huden er fet, kan like gjerne være fordi den er dehydrert. Det var min.
      Håper virkelig acen din blir bedre! Sender mange klemmer din vei <3 Mange av oss som står i dette sammen, du er langt fra alene!

    24. Haha får random sammenbrudd når jeg tenker på det med mann/barn jeg og. Ser for meg tragiske scener hvot jeg ender opp som en miserabell catlady uten en mann som elsker meg eller noen barn haha. Leste en artikkel om en japansk mann som lå død alene i sin leilighet i flere dager før de fant han, han hadde verken dame/kone eller barn, og ble livredd for at jeg selv kom til å ende opp sånn hahahah. Hvor man egentlig får disse usannsynlige scenarioene fra😂 snakk om å være dramaqueen

    25. Ingenting galt med ett eller to glass vin, faktisk hver dag. Jeg følger en kostplan fra en som gir særs gode resultater til de som følger hans planer, og han anbefaler to glass daglig. Det eneste alkohol kan være negativt for, er fettforbrenning. Men dersom du ikke trenger å miste så mye fett er det bare å kose seg 😀 Vin er langt i fra det verste. Spesielt en med under 4g sukker pr. liter<3

    26. Hei, du bør kjøpe nails,hair and skin formular, er på et brunt glass. Fås kjøpt på helsekosten på Nordbysenteret Sverige. Selges ikke i Norge. Er heeeeelt supert, huden blir helt rå, neglene steinharde og hvis en mister mye hår, reduseres det. Fungerer etter ca en måned 🙂

    27. Katty: Herregud det er min frykt også! Elelr ja, at jeg og K bare skal fortsette å være sammen sånn som dette her, til vi er 50, enda samboere i samme leilighet men ikke noe nytt haha. Også et mareritt.

    28. Merker selv at jeg blir ekstra glad når jeg ser du skriver innlegg som omhandler alt av miljø, politikk og filosofi! Synes det er så godt at noen hvert fall bruker plattformen sin til å adressere slike temaer!
      Siden du nå og da nevner bøker du leser, så skulle jeg – som selv er veldig glad i å lese – gjerne ønske du skrev et innlegg om bøker du liker en gang!

    29. Du blir ikke gal, du er gal. Det har du alltid vært, siden dag en i rampelyset. Det er også derfor du passer så godt inn i dagens ungdom, paradise hotel trumfer, forteller bare hvor mye som er galt med deg og mange i Norge den dag i dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg