dette endret måten jeg tenker på

For en stund siden traff motivasjonen min bunnen. Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det, men jeg følte at alt jeg hadde jobbet for var bortkastet, jeg hadde mistet kontakten med meg selv, jeg visste ikke lengre hva jeg sto for og hvem jeg var, og hva jeg ville ha ut av livet mitt. 2016 var virkelig vært krevende og jeg følte jeg ville komme ut av det i emosjonelt minus. Så, denne sommernatten lå alene på gulvet i den kalde leiligheten, i mørket, og bare tenkte. 

Jeg hadde gått meg vill i mørket av mine egne negative tanker, og hatet mot meg selv – som alltid har vært der, mer eller mindre – hadde nå vokst seg så stort at jeg ikke bare var trist, jeg var også sint. Jeg er svært sjeldent sint, men hver dag gikk jeg rundt å følte på et voksende raseri.

Men, denne natten da jeg lå på gulvet skjedde det noe.

Jeg lå med øynene igjen, men plutselig kjente jeg et lys treffe øynene mine. Det var månen som hadde kommet frem bak en sky, den var full og lyste som bare det og det mørke rommet jeg lå i var nå badet i måneskinn. Det var så simpelt, og vakkert, og jeg smilte for meg selv. Før pleide jeg å smile mye i mitt eget selskap, men det hadde vært lenge siden sist. Det var et nydelig øyeblikk, og jeg tenkte “uansett hva, så betyr ikke alt jeg går igjennom nå så mye. Det er teite problemer og månen kommer alltid til å skinne, og så lenge jeg klarer å sette pris på disse øyeblikkene vil livet være bra.”

Dette var i en periode hvor jeg hadde falt tilbake med selvskading, jeg gråt hver eneste dag og jeg Jeg bestemte meg den dagen for å hver eneste uke skrive en liste over ting jeg har takknemlig over. Jeg startet den kvelden, og jeg gjør det enda. Noen ganger er lista kort, og jeg blir nesten irritert for at jeg “må” skrive den når livet virker kjipt, men det føles alltid bedre etterpå. 

Denne ukens liste ser slik ut:

🌙 Foreldrene mine lever og har det fint, søsteren min og jeg begynner å få et nærmere forhold og jeg har hatt mange ærlige samtaler med venner i det siste.

🌙 Jeg har kjæresten min.

🌙 .. Og jeg liker familien hans også! 

🌙 Hver eneste natt kan jeg legge meg uten noen “ordentlige” bekymringer. Jeg har mat på bordet, penger i banken, en leilighet jeg liker og bor i et trygt land.

🌙 Kroppen min er ganske hot synes jeg.

🌙 Jeg har oppdager Erika Jayne som jeg elsker.

 🌙 Det er mange bøker i bokhyllen min som jeg gleder meg til å lese.

🌙 Jeg setter enda pris på “små ting” som måneskinn, å sminke meg, en fin sommerdag, trærne som svaier i vinden og lukten av en ny årstid.

Listen kunne vært mye lengre, men du forstår poenget. Den så faktisk ganske lik ut i min mest depressive periode også, det eneste som har endret seg er jo fokuset mitt OG at jeg tillater meg selv å være glad for at f.eks kroppen min ser fin ut, haha. Det er jo ting man ikke “skal” bry seg om for det finnes så mange viktigere ting, men det forstår jo enhver idiot, kroppen forfaller etterhvert men om jeg er glad for at jeg er ung og fresh nå? Yup. 

Det var utenfor poenget, hehe. Jeg bruker mye tid i hverdagen min på å fokusere på hva jeg er takknemlig for, og nå gleder jeg meg til det tidspunktet hvor jeg skal skrive ned alle tingene jeg er glad for. Det har forandret mange ting, blant annet:

🌔 Jeg legger merke til små ting som gjør meg glad i hverdagen og setter uendelig stor pris på dem fordi jeg vet hvordan det er å være langt nede. 

🌔 Små frustrasjoner plager meg mindre, fordi jeg klager mindre.

🌔 Jeg legger merke til små ting på en helt annen måte. 

🌔 Jeg setter mye mer pris på kjæresten min enn hva jeg kanskje ville ha gjort ellers, og jeg bruker mye tid på å fortelle han hvor viktig han er for meg. 

Og listen kunne fortsatt i en evighet. Men alle disse tingene er ekstremt viktige for meg, og har gjort en enormt stor forskjell! Det er ikke en selvfølge at man skal gå rundt å føle seg mer glad og legge merke til de små tingene, men bare å skrive ned hva som gjør meg glad ofte har virkelig hjulpet og fått alle disse endringene til å skje. 

Vi bruker tusenvis av kroner på klær, elektronikk, fine hjem, kule biler og kosmetikk i håp om at det skal gjøre oss lykkelig. Det er gratis å sette pris på det du allerede har, og å gjøre deg selv oppmerksom på det. Så jeg vil oppfordre deg, hver uke – skriv en liste over hva du er takknemlig over. Eventuelt skriv ned tre ting hver kveld. Det trenger ikke være noe stort, men jeg vet du kommer på noe.

Og jeg vet det vil hjelpe! 💓 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg