Disse historiene om meg har du ikke hørt før

// reklame 

Jeg har aldri vært redd for å dele historier med dere. Rett og slett fordi når et uventet øyeblikk først inntreffer tar jeg imot med åpne armer og godtar at jeg er en klumse som ofte gjør noe pinlig. En ting mange jenter synes er privat å snakke om, det er mensen. Jeg skal ikke fortelle andre hva man skal prate om og ikke, men jeg lover – med en gang man sier noe høyt, forsvinner også det “skumle” ved det. Mensen er det mest naturlige som eksisterer, men likevel skal det bli hysjet ned og ikke snakket om. Jeg har derimot en million mensenhistorier, og jeg tenkte å dele et par av dem med dere. Kanskje noen kjenner seg igjen?

Da jeg gikk siste året på barneskolen var det nesten en konkurranse internet mellom jentene å få mensen først. Og jeg? Jeg var sist. Jeg trodde i alle fall det. “Alle andre” hadde det jo, og man gikk i flokk på badet for å skifte bind og tamponger og jeg ble forlatt på utsiden. Det gikk så langt at jeg latet som jeg fikk mensen kun for å være en del av gjengen, og den løgnen holdt jeg gående i hele to år.. 

Første gang jeg fikk mensen var jeg faktisk i bursdag. Jeg var 13 år, snart 14, og ante ikke hvordan jeg skulle håndtere situasjonen. Jeg ble helt sjokkert da jeg oppdaget blodet, og prøvde å leke kul ovenfor de  andre jentene som trodde jeg hadde hatt mensen i et par år, akkurat som dem. Jeg ante ikke hvordan man satte inn en tampong og sleit med det i sikkert en times tid. Vondt var det også!

Her var jeg 13 og ventet enda på den store dagen, som “sist i klassen”. Den dag i dag tror jeg nok neppe jeg var sist, sånn egentlig.

Jeg har fått mensen i veldig mange upassende situasjoner, jeg har ujevn syklus og vet aldri når den slår til. Jeg har blant annet fortalt dere om da jeg fikk mensen på tv-opptak, men en annen gang fikk jeg det samtidig som jeg tok spraytan. Hos en profesjonell! Altså, da står du naken foran et menneske du ikke kjenner og så klart måtte jeg få mensen da. Jeg prøver som sagt å bare godta at slike ting skjer med meg så jeg bare “hehe WOPS fikk mensen har du papir og tampong eller” og hun bare “eh…”. Man kan trygt si hun ikke gjorde situasjonen noe bedre. Men hva skal man gjøre, liksom?

Vel, en ting man kan gjøre som jeg også har blitt bedre på, er jo å ha tamponger med seg til enhver tid. Jeg ender ofte opp med å låne fra andre, og jeg vet ikke om dere har merket det – men tamponger fra enkelte merker kan være kjempeubehagelige og vanskelige å sette inn. Jeg har hatt mensen i 8 år nå, og likevel kan jeg slite med det. Nå har Libresse lansert en ny tampong som er enda smalere, det gjør den enkel og behagelig å sette inn. MEN den er enda like sikker som før!

Jeg vil gjerne oppklare en myte om tamponger som irriterer meg litt. Det virker som om mange jenter tror at størrelse på tampongen, altså mini, normal eller super, har noe med størrelsen på vaginaen å gjøre. Feil feil feil! Det har med hvor mye du blør å gjøre. Altså, man får plass til litt av hvert der inne og de fleste får nok plass til alle tampongene, det handler derfor ikke om det. Det kan derfor være lurt å bruke ulike tampongstørrelser iløpet av mensen, for man blør ikke like mye hver dag. Min er alltid verst dag nummer to, da kan det hende jeg må bruke normal eller super, mens jeg andre dager kan bruke mini.

Jeg anbefaler virkelig å sjekke ut de nye tampongene til Libresse! Jeg har alltid brukt merket og det er uten tvil min favoritt, og de nye tampongene er kjempegreie å bruke. Ikke vær redde for å snakke om det – vær heller glad kroppen din fungerer og hvor fantastisk det egentlig er! 

5 kommentarer
    1. Hahaha ååå stakkars, hahaha! Får som regel mensen tidlig på kvelden når jeg er på jobb, og jobber som nattvakt, og har som regel aldri med tamponger på jobb xD har heldigvis begynt på p-staven nå så håper jeg mister mensen :p

    2. Skrev ikke du at du blør ekstremt mye og må bytte tampong veldig ofte? Det er isåfall ikke noe rart hvis du bare bruker “normal” på den verste dagen og “mini” ellers.

    3. Du som er opptatt av miljøet bør se om menskopp er noe for deg. En kopp i silikon som kan gjenbrukes og varer i ti år om man tar vare på den. Mye mindre søppel og plast. Finnes også sammenleggbare modeller som man kan ha med seg i veska overalt i tilfelle man får mensen når man er ute.
      http://menskopp.org/ har mye bra info. Selv har jeg en divacup 🙂

    4. Hei! Etter at jeg ble veganer fant jeg ut at alle mainstream tamponger/bind er testet på dyr, også Libresse. Du kan sjekke Dyretestet-appen. Selv bruker jeg MoonCup og er kjempefornøyd med det! Du kan ha den inne i 12 timer, så du trenger ikke tenke på å tømme den på dagtid og offentlige steder. Jeg liker best å gjøre det hjemme der jeg kan skylle den før jeg putter den inn igjen. Har jo noen tamponger i veska “just in case”, til jeg kommer hjem, men de er av merket Natracare (kjøpt på helsekost), og noen fra Soft Style (Rema 1000). First Price skal også være fri for dyretesting. Bare til info 😊

    5. Hun fikk jo penger av Libresse for å skrive innlegget. Så hun bruker sikkert menskopp privat og ikke på bloggen. Hun tar vel tog istedenfor å fly, og kjøper bare klær på Fretex. Miljøvennlig når det er behagelig er nok sannheten for oss alle

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg