du er ikke deprimert om du er litt trist en dag

Jeg vet ikke hva jeg skal si. Egentlig bør jeg ikke si noe, men jeg klarer ikke la være. 


Foto: Mariann Vik 
 

Angst og depresjon. Den nye influensa. Eller la oss heller kalle det “angst” og “depresjon”, de to utrykkene har nesten blitt en fancy greie å ha, som det lille ekstra man trenger for å være spennende i samtaler. Jeg observerer hvordan den ene etter den andre bretter ut om psykiske problemer, så lett og ledig på middagsselskaper som om det var den minste tingen i verden. Kanskje noen av dem sliter, hva vet vel jeg – men jeg vet at ikke alle gjør det. Dont get me wrong, jeg er helt for åpenhet i samfunnet og at vi skal snakke om ting – men ofte snakker vi om ting som ikke er reelle, men en fantasi for å virke mer spennende, eller som et mer “torturert” menneske.

Jeg kan vel egentlig kun snakke på vegne av meg selv (jeg sliter enda med angst men det er kjempelenge siden jeg har vært deprimert), og ettersom begge deler er arvelig – så sliter også en del familiemedlemmer med samme greie. Det former deg som menneske og utgjør en stor del av hverdagen din, og tro meg – det er ikke noe man vil ha. Når man har angst eller depresjon, så kontrollerer det livet ditt. Det er ikke slik at man er deprimert om man er trist en liten periode, for det er normalt å ikke ha det fantastisk hele tiden. Du er ikke trist når du har depresjon. Du går fem hakk dypere enn som så, og det er et sted ingen ønsker å være. 

Det samme med angst, og panikkangst. Jeg har fått så kraftige angstanfall at jeg har havnet på sykehus flere ganger, fordi jeg har trodd jeg skal dø. Jeg har hatt perioder hvor jeg ikke klarer å gjøre enkle ting som å ta bussen, henge med venner jeg vanligvis ville følt meg trygg på, eller blogge som normalt. Fordi det er skummelt. Du har ikke angst om du er litt redd for terror og krig, for det er vi alle. Det kalles å være litt småredd eller bekymret, og det er ethvert menneske. Det er kanskje lett å avfeie det  å si “ja men alle opplever angst ulikt”, og ja – det finnes ulike typer angst. Du kan ha dødsangst, panikkangst, eksistensiell angst osv, men det er ikke slik at å være litt redd for å stryke på eksamen er angst. Jeg tror enhver jævla person er redd for å stryke på eksamen og det kalles å være menneskelig, ikke å være psyk. 

Det faktisk finnes mennesker der ute som sliter enormt og ikke blir tatt på alvor (jeg snakker av erfaring), når hver andre person har “depresjon” men likevel lever livet sitt til det fulle. For meg var det spesielt vanskelig å bli tatt på alvor av lærere, siden vi tross alt var 10 elever i klassen som var “deprimerte” – hvor absolutt alle så ut til å fungere fint i hverdagen, utenom meg, som ikke kunne forstå hvordan det var mulig. 

Om du er litt trist, føler deg stygg, men det skal ikke mer til enn en melding fra gutten du er keen på, en hyggelig invitasjon med venner, en solskinnsdag eller at du sminker deg fint for å redde deg ut av de stygge tankene, så er du ikke deprimert. Du har kanskje en dårlig periode. Og det er greit! Folkens, det ER så greit å føle seg dritt noen ganger. Det er HELT normalt å ha kjærlighetssorg, være redd for ting man ikke er vandt til, tenke på døden, ha en krangel med noen som kjører deg langt ned i kjelleren, eller føle du ikke presterer på skolen.

Det som derimot ikke er normalt er om du sover hele tiden, har mistet all lidenskap for det du en gang elsket, ikke spiser som normalt, har selvmordstanker og klandrer deg selv for alt, ikke vil ha sex lengre, at bekymringene dine tar overhånd og blir en sykdom og en rekke fysiske symptomer som kommer som følge av det psykiske. 

Om du føler på disse tingene, kan jeg anbefale deg å ringe følgende nummer: 

KIRKENS SOS: 22 40 00 40 (disse ringte jeg mye under mine verste perioder, og det hjalp litt i øyeblikket).

MENTAL HELSES HJELPETELEFON: 116 123 

PSYKIATRISK LEGEVAKT OSLO: 22 93 22 93


Ingen har det fint hele tiden – og det er greit. Men husk å se litt rundt deg, og ta vare på de som trenger det, for de finnes, de også. 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg