Å JOBBE MED EN MAKEUPARTIST

 

Makeupartisten min Dajana er seriøst så jævlig bra, at enhver person som får sjans til å bli sminket av henne og lære noen triks er heldige i mine øyne – i alle fall om man er så glad i sminke som jeg. Hun har jobbet med de fleste av de store kjendisene i Norge, men også jenter i alle slags aldre – og hver gang jeg ser bilder av hva hun har fått til blir jeg like imponert. Jeg vil gjerne dele med dere hvordan det er å jobbe med en makeupartist slik som jeg og Dajana gjør – jeg vet at mange av dere har lurt på det!

STEG 1: SMINKE ER IKKE MAGI – OG FINT ER DET! 
Jeg jobber med Dajana hver gang jeg skal på et event som inneholder rød løper, om jeg skal på photoshoot og noen ganger for DJ-jobber og kvelder ute med venner. Jeg kunne sikkert ha dratt til henne hver eneste morgen for å bli sminket fordi vi har det så  hyggelig sammen (lol), men så er det jo viktig at jeg ikke glemmer heeelt av hvordan jeg sminker meg selv. Jeg forteller Dajana hva jeg trenger, hvor lenge sminken skal holde, hvilket utrykk jeg vil gå for og så finner hun alternativer basert på det. Det er viktig å vite hva du vil ha, for å kunne få resultatet du ønsker deg. Og man kan heller aldri tenke “jeg skal se ut som henne”, for sminke er ikke magi og du kan ikke kopiere utseendet til noen ved hjelp av øyenskygge – MEN, å kopiere en look er derimot mulig! Jeg har flere ganger kommet til Dajana og sagt “jeg vil se ut som Kylie” (for eksempel), og da sier hun alltid “vi kan ikke gjøre deg til Kylie, men vi kan gjøre lik look ja – men du kommer jo enda til å være deg”. Og det tror jeg mange glemmer bort. Dette har uansett fått meg til å sette pris på at jeg er nettopp meg, og at jeg kan skape egne looks. 

STEG 2: TENK HELHET! 

Før Dajana skal sminke meg sender vi alltid litt bilder frem og tilbake for å komme frem til noen alternativer som kan passe – og ofte sender stylisten min (hun som plukker ut klær) over et såkalt “moodboard” med hvilke plagg jeg skal bære, hvilke farger det går i, og hvilken hårfrisyre jeg skal ha sånn at vi kommer frem til en helhet. Noe av det jeg liker best ved sminkestundene våre er når jeg kommer hjem til Dajana og hun viser frem de nye produktene hun har fått, og så går vi igjennom dem og jeg får peke ut hva jeg liker. Dajana har så syyykt mye sminke, og det gjelder å finne ut hva som passer best til meg og min hud, for eksempel.

STEG 3: PERSONLIGHET. 

Etterhvert som årene har gått har vi kommet frem til en look som er min “signatur”. Det vil si, store øyne med hvit liner, beige / gulltoner og en lilla-rosa-matt leppestfit er det jeg ALLTID vil gå for. Jeg har mast så mye om den samme leppestiften nå at jeg til slutt bare fikk den, hehe. Jeg er veldig direkte med hva jeg ser for meg og om jeg ikke liker noe sier jeg ifra, og Dajana tilpasser det alltid etter min personlige stil, og vi har alltid min faste “look” som en backup om jeg ikke vet hva jeg vil. Men jeg er også i konstant endring, og plutselig en dag vil jeg gjøre en dramatisk look, andre dager vil jeg være naturlig, og den tredje dagen vil jeg plutselig se ut som en barbie. Jeg tror det bare er sånn jeg er – og jeg er heldig som får jobbe med en dame som ser meg, og setter min personlighet og utrykk først! 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg