Mine beste kontureringstips steg for steg!

//annonse

Jeg var rundt 15 år da jeg oppdaget sminkevideoer på youtube. Jeg øvde hjemme hver eneste dag og kunne ikke fatte hvorfor jeg ikke ble seende ut som jentene på videoene – jeg gjorde jo akkurat det samme? Ah, så frustrert jeg ble. Nå har det gått et par år, og jeg kan si såpass – sminkevideoer har lært meg litt, men å faktisk bli kjent med mitt eget ansikt (uansett hvor rart det høres ut) og hvordan skygger legger seg, hvor lyset treffer osv har lært meg mest. Derfor vil jeg gjerne lage en guide som steg for steg viser hvordan du enkelt lærer deg å framheve dine beste trekk, utifra din egen ansiktsform! 

Her har dere meg uten noe sminke på huden. Jeg har akkurat renset ansiktet og lagt fuktighetskrem, som er viktig for at sminken skal se best mulig ut. Etter at den har tørket inn er det bare å kjøre på! 


– STEG 1: FOUNDATION – 

Jeg begynner med å ta små flekker med foundation rundt i hele ansiktet, jeg synes dette er den enkleste måten for å få det til å bli jevnt. Jeg vet at man egentlig skal bruke en kost / børste for å blende ut, men jeg bruker hendene – det kan vel ikke skade så lenge jeg er ren? Og hos meg personlig blir resultatet best da. Jeg har prøvd mange ulike foundationer igjennom årene, men av absolutt alt, dyrt eller billig så liker jeg denne best:

Max Factor Skin Luminizer! Jeg bruker fargen 77 soft honey, og av en eller annen merkelig grunn passer den fargen meg uansett om jeg er brun eller litt lysere i huden. Nesten magisk, haha. Den er deilig å ha på huden, lett å blande, fin farge og den holder hele dagen. I loves it! Jeg har blogget om den mange ganger før ettersom jeg har brukt den i flere år nå. Den holder dessuten lenge, om jeg bruker den daglig har jeg den i 5-6 måneder. Du finner den HER.

Etter å ha blendet ut foundation med fingrene ser jeg slik ut. Jeg kunne egentlig gått rundt akkurat sånn, og det gjør jeg forøvrig ofte – for bare se hvor fin glød foundationen gir? Det eneste jeg kan pirke på er at jeg har en sånn “linje” som strekker seg fra under øyet og over kinnet, som dere kan se på bildet her. Den forsvinner riktignok med concealer, som tar meg videre til steg nummer to..

– STEG 2: CONCEALER – 

Man kan bruke ulike produkter for å highlighte, men jeg personlig er fan av concealer. Da slår man to fluer i en smekk, både ved å gjemme unna urenheter eller annet, samtidig som man highlighter. Her kommer det med å “kjenne sitt eget ansikt” inn – dere har sikkert sett flere som highlighter som legger lys farge over neseryggen og i panna? Jeg gjør ikke det. For det første har jeg en relativt smal nese og føler at den ser bredere ut om jeg legger highlight over (jeg klarer ikke å legge en smal nok strek), og jeg har ganske høy panne og ønsker derfor ikke å fremheve den noe særlig. Derimot har jeg veldig liten hake og kjeve, derfor legger jeg masse lys concealer der for å skape en illusjon av større kjeveparti. Jeg legger også mye under øynene og på siden av nesen – dette har jeg lest er en “no-no”, men jeg føler det hjelper på å skape illusjon av at nesen er smalere.

Dette er concealeren jeg bruker. Den har en konsistens som er ganske “tykk”, men den er lett å jobbe med likevel og holder godt. Det er to ulike farger og jeg blander begge to hver gang, ettersom de ikke er så ulike. Drøy i bruk, og jeg har den alltid i 3-4 måneder om jeg bruker den hver dag, selv om den er så liten. Du finner den HER, og jeg har fargen natural. 

For å blende ut concealeren bruker jeg en sminkesvamp, som dere finner HER – den jeg bruker nå er litt spesiell, det er ikke en standard sminkesvamp men en “sculpting sponge” som er enklere å bruke, synes jeg. Et tips er å fukte den først (den skal ikke være våt, men bare fuktig!) da er det mye enklere å bruke. Mange fukter den ikke først, og da blir det som å ta en tørr svamp på en tavle, sånn cirka. Det blir et tørt og flekkete resultat.

Sånn – der var jeg ferdig med concealer! Som dere kan se er allerede den “linjen” i ansiktet mitt svakere, faktisk nesten ikke-eksisterende. Men vi mangler enda contouren i ansiktet, som tar meg videre til steg nummer 3..

– STEG 3: CONTOUR – 

Begrepet “contouring” betyr i sminkeverden å skyggelegge områder i ansiktet for å enten forminske, eller å definere. Som sagt, jeg har høy panne og legger derfor masse mørk concealer / foundation i pannen og når det kommer til kinnbeina har jeg stått med speilet og sett hvor de naturlige skyggene treffer kinnbeina mine og legger produkt deretter. Jeg legger heller ikke en strek langs hele nesa slik som mange gjør, men jeg stopper midt på, tar en strek tvers over (dette for å fremheve det “hoppet” jeg har i nesa som jeg er veldig glad i) og så legger jeg litt mørkt under for å korte nesa litt. Det siste gjør jeg egentlig ganske sjeldent, men det var mest for å vise dere at det går an. Her må du selv tenke på hva du vil fremheve (heller tenk på hva du er fornøyd med enn hva du ikke er fornøyd med, da blir du mye mer happy med resultatet uansett), og så sminker du deg deretter.

Jeg bruker en såkalt “skin sculpting wand” som du finner HER – jeg bruker fargen “dusk”.  Den er fra merket OFRA som er veldig populært i sminkeverdenen akkurat nå, og jeg forstår hvorfor! Jeg digger den, men man må være sykt lett på hånden – det kommer nemlig mye av gangen, og når man begynner å blende ut viser det seg alltid å være mye mer produkt enn man tror. Jeg elsker at den er “grå” i tonen og ikke orange, det ser mye mer naturlig ut. Jeg blender også her ut med beauty blender, sett bort fra nesa hvor jeg bruker fingrene og er veeeeeeldig tålmodig. Kommer man feil her, så blir hele resultatet på nesa ødelagt.

Og sånn ble det – men vi er ikke ferdig enda.. For du vet når man har på foundation og concealer, og det ser skikkelig fint ut med en gang i speilet – men utover dagen begynner all sminken å legge seg i linjene på huden, det ser ujevnt ut og alt flasser av? Vel, det finnes en løsning.. 

– STEG 4: BAKING – 

Såkalt “baking” er egentlig et tulleord som kun hører hjemme på YouTube, i virkeligheten og blant makeupartister heter det egentlig bare å “sette” pudderet, altså setting powder på engelsk. Her legger jeg masse hvitt pudder (finishing powder / setting powder) på de områdene jeg har tatt den lyse concealeren, jeg tar et så tykt lag at det drysser litt av meg når jeg går. Jeg lar det ligge slik en stund for å trekke inn og feste seg skikkelig, for et best mulig resultat. Børsten jeg bruker for påføring finner du HER.

Dette er pudderet jeg bruker. Det er helt amazing! Jeg hadde ikke prøvd det før sist uke, og nå tror jeg faktisk ikke jeg kan sminke meg uten. Det er det beste finishing powderet jeg har prøvd! Du kjøper det HER – jeg har fargen Alabaster. 

VOILA! Slik ble det. Det fremhever virkelig highlighteren på en naturlig måte, og gir en skikkelig “photo-finish”. Fakta: hver gang man er på tv blir man alltid sminket med setting powder i pausene slik at man ikke skal se svett ut på tv, hehe. Det funker absolutt veldig bra til det formålet også!

– SISTE STEG: SHINE! – 

Om du vil skinne litt ekstra anbefaler jeg å kjøpe DETTE settet fra OFRA som inneholder litt ulike nyanser som funker fint langs neseryggen, over leppa, i øyekroken og hvor enn du vil ha litt ekstra glans. Jeg har tatt litt i kinnene og på haken akkurat her, men er ellers en fan av å dra litt under øyenbrynene og nesa også. Jeg må bare si det igjen, jeg digger OFRA så hardt. Jeg gleder meg til å teste flere produkter! Lipglossen jeg har på meg her på siste bildet er også fra det merket. 

 

– TIL DERE – RABATTKODE ♥ – 

Om du ble keen på å teste ut noen av produktene, eller generelt shoppe litt sminke gir «SEKONTUR» gir 15% rabatt på all sminke ut 25.januar hos Coverbrands. (Gjelder ikke nedsatte produkter eller NYX.) Alle kontureringsprodukter finner du HER! og all sminke finner du HER. 

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg