den største krisen vi mennesker står ovenfor i dag

Jeg har vært våken litt til og fra hele natten, jeg er syk og sliter med å sove. Da er det også ganske naturlig at jeg har fulgt med på presidentvalget i USA, og da jeg til slutt sovnet i morges var Trump i ledelsen, men Hilary kunne enda vinne. Jeg var helt overbevist om at sistenevnte kom til å gå av med seieren, men da jeg våknet så jeg det over alt.. Slik som alle andre. Trump er president.


 

En mann som ikke kan noe om politikk. Han har NULL erfaring med politikk, folkens! Ikke bare er han rasist, ikke bare mener han at løsningen på ISIS er å utslette hele landet med atomvåpen, ikke bare mener han mensen er morsomt og at kvinner skal “kjenne sin plass” men nesten verst av alt (synes jeg), han mener global oppvarming er en spøk som Kina har funnet på. Global oppvarming.. Som er den største krisen vi mennesker står ovenfor i dag, som rammer oss alle på verdensbasis. Her kommer det en mann til makten i et så stort og mektig land, og sier at det er en spøk.  Jeg er sjokk i over hele situasjonen. 



 


Jeg er sjokkert over at vi ikke har kommet lengre. Jeg sier VI, fordi Sylvi Listhaug og Sandberg får stemmer her i landet, og om man tenker på enkelte uttalelser der, så er det jammen ikke langt unna. Jeg kan også si vi, for går man over neste landegrense så svenskene stemmer på Åkesson. Vi skal ikke sitte på vår høye hest, i vårt lille land og late som om vi er så mye bedre. Jeg personlig vet at jeg er jævlig mye kulere enn som så, og at jeg hverken føler på hat, rasisme, kvinneundertrykkelse eller en naiv holdning til miljøkrisen i hverdagen. Jeg vet at mange av dere som leser dette føler det samme som meg, sikkert 98% av dere vil jeg tro. Jeg var aldri til stede under andre verdenskrig, jeg var ikke til stede ved regjeringskvartalet eller på utøya den 22 juli, men jeg har lest meg opp, jeg har tvunget meg selv til å høre om, se ting å føle på ting som har vært ubehagelige, jeg har forstått hvorfor ting har blitt som det har blitt og DERFOR er historie så forbanna viktig. For nå gjentar historien seg selv. Man skal ikke lukke øynene å si “kjærlighet, aldri igjen”, for ikke alle mennesker er i stand til å tenke sånn. Man er NØDT til å forstå, studere å snakke om hvordan slike holdninger skapes. Og det gjør vi alt for lite av. Det spørsmålet vi alle bør stille oss selv i dag er ikke bare hvorfor, men hvordan? 

Trump er ikke annet enn et symbol på det mange millioner av mennesker føler på. Det må vi akseptere, og forhåpentligvis lære av. Ikke tenk på USA som “dem”, men tenk på mennesker som “oss”. Tenk på hvilke holdninger som fra tid til annen dukker opp i media fra også nordmenn. Forstå hvorfor. Og ta det derfra, for det er ikke alltid man kan han en disney-holdning til alt i livet. Det har ikke funket så langt. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg